Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Mislim da je MilanceX hteo da ih upali zajedno sa kratkim. :yes

Ni meni se ne sviđa kakvo je poređenje napravio između dugih svetala i maglenki. :thumbdown: Bolje da je reko: ''Duga svetla ometaju druge vozače i po danu''.

Što se tiče korišćenja dugih svetala danju, Zakonom je jasno propisano da se danju moraju koristiti kratka svetla, te je stoga korišćenje svakog drugog, a ne predviđenog svetla, nepropisno i kažnjivo.

On je ovde napisao kao da ti želiš da voziš sa dugim svetlima bez kratkih. :rolleyes:

To je, uslovno rečeno, nemoguće kod automobila sa ''duplim'' farovima, kao kod Brava/e, Stila... Ali kod automobila sa ''jednim'' farom gde se koristi H4 sijalica (jedna sijalica, a dva svetla) može. Kad se upali dugačko - gasi se kratko.

No, sličan odgovor sam dobio i ja :D

Moje pitanje:

Poštovanje...

Interesuje me da li mi neki član novog ZOBS-a zabranjuje da upalim prednje maglenke u uslovima kada nema magle i vidljivost nije smanjena. Član 79 mi zabranjuje tada korišćenje zadnje maglenke, ali ne i prednje?

I interesuje me da li auto sa slike (u prilogu) zadovoljava mesto postavljana dnevnih svetala (to su ove u braniku što svetle) propisano u Pravilniku o tehničkim uslovima vozila.

Unapred, hvala... :)

Njihov odgovor:

Poštovani gospodine Joviću,

U vezi sa email-om poslatim 13.09.2011. godine, obaveštavamo Vas da se korišćenje prednjih svetala za maglu u uslovima kada nema magle ne smatra prekršajem u smislu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, te stoga nema ni kaznene odredbe za ovu radnju. Ipak, osnovni razlozi za nekorišćenje prednjih svetala za maglu u uslovima kada nema magle su ekološke i ekonomske prirode, zbog povećane potrošnje goriva.

Naravno, prednja svetla za maglu u ovoj situaciji možete koristiti isključivo uz korišćenje kratkih ili dnevnih svetala, jer je upotreba istih obavezna na osnovu člana 77. stav 1. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

Napominjemo i da sva vozila u registrovana u Republici Srbiji moraju da zadovolje njene propise, kao i da zvanično tumačenje Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobracaju na putevima možete zatražiti od zakonodavca.

Sa poštovanjem,

D i r e k t o r

Agencije za bezbednost saobraćaja

mr Stojadin Jovanović

Za dnevna svetla na Meci, ništa nije reko. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ćika none none, ćika none none, pussy kao brod, trošimo xenone :D

Edited by life master

Share this post


Link to post
Share on other sites

ne treba cvece biggrin.gif

i malo se izasrao ovaj, " Ipak, osnovni razlozi za nekorišćenje prednjih svetala za maglu u uslovima kada nema magle su ekološke i ekonomske prirode."


neka 10% vozaca koristi maglenke kada ne treba, ali 100% vozaca koristi oborena svetla kada ne treba! (po danu)

Share this post


Link to post
Share on other sites

znaci ipak sam bio u pravu smile.gif ipak ono sto nije zakonom zabranjeno... dozvoljeno je smile.gif


Jesi:

Zakonom je jasno propisano da se danju moraju koristiti kratka svetla, te je stoga korišćenje svakog drugog, a ne predviđenog svetla, nepropisno i kažnjivo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I za duga i za maglenke naglasi da budu upaljene zajedno sa oborenim. :thumbup:

Da ne bude zabune za duga oko onog što sam pisao...

On je ovde napisao kao da ti želiš da voziš sa dugim svetlima bez kratkih.

To je, uslovno rečeno, nemoguće kod automobila sa ''duplim'' farovima, kao kod Brava/e, Stila... Ali kod automobila sa ''jednim'' farom gde se koristi H4 sijalica (jedna sijalica, a dva svetla) može. Kad se upali dugačko - gasi se kratko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskoro bez upaljenih farova danju?

autoput-x.jpg

Sve je više zagovornika ukidanja non-stop upaljenih kratkih svetala tokom vožnje u Srbiji jer je ''poboljšana uočljivost'' rešena u međuvremenu - drugim merama

Postojeća odredba Zakona o bezbednosti u saobraćaju uskoro bi mogla da bude promenjena. Kako kaže Stojadin Jovanović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, ukoliko većina nadležnih za problematiku bezbednosti saobraćaja bude za promenu ove odredbe zakona, predstojećim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi u parlamentu mogao da se nađe u narednih nekoliko meseci, ona bi bila ukinuta, tačnije – redefinisana. Izmenama bi se, najverovatnije, odredilo da su upaljena svetla na vozilu samo ''ostave'' tokom dnevne vožnje kao obavezna u uslovima smanjene vidljivosti. Tako je to, uostalom, regulisano u najvećem broju evropskih država.

Već postoji inicijativa za promenu te zakonske odredbe. Siguran sam da ćemo u sledećem postupku izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja razmatrati ovo pitanje i u zavisnosti od toga predložiti parlamentu odgovarajuću izmenu. Procedura je krenula i nadam se da će u narednih nekoliko meseci, dok svi nadležni organi daju svoje predloge i mišljenja, biti doneta adekvatna odluka uzimajući u obzir i iskustva drugih zemalja. Različita su mišljenja pa ćemo videti koje će preovladati - kaže Jovanović.

On dodaje da je suština uvođenje obaveze upaljenih svetala tokom dnevne vožnje bila u tome da se poboljša uočljivost tih vozila na putu. To je, kako navodi, bila i doskorašnja praksa u najvećem broju evropskih država.

U međuvremenu jedan broj država je napustio tu praksu jer se različitim drugim merama, kao što je smanjenje dozvoljene brzine, utiče na bezbednost u saobraćaju. Suština ukidanja obaveznih svetala tokom dnevne vožnje bila bi i ta što veliki broj vozila tehnički nije prilagođen da im svetla budu non-stop upaljena i sijalice im često pregorevaju. Sa druge strane, zagovornici ove inicijative navode razlog globalnog zagrevanja i zaštite životne okoline.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, drugačijeg je mišljenja. On smatra da su apsolutno potrebna upaljena svetla na vozilima tokom celog dana, zimi i leti.

Ona ne služe samo da bismo mi videli druge, već da bi i drugi videli nas. Brojne situacije ukazuju na to zbog čega je bitno da nas drugi blagovremeno uoče, recimo kada se vozač koji nam ide u susret odlučuje na preticanje. Ukoliko svetla nisu upaljena možda nas neće opaziti, naročito ako je reč o sivom metalik automobilu, koji se utapa u okolinu. To su teško uočljiva vozila. Takođe, vozila kojima su upaljena svetla tokom celog dana lakše su uočljiva i za pešake, naročite sa starije i slabovide osobe. Postoje mnoga naselja u Srbiji gde nema pešačkih prelaza, gde pešaci smeju da pređu kolovoz tek kada propuste sva vozila, pa su svetla bitna da bi oni blagovremeno mogli da ih uoče - objašnjava Okanović.

On dodaje da je polemiku dnevna svetla da ili ne, propisom rešila Evropska unija.

Donet je propis da sva vozila proizvedena u EU od februara 2011. godine moraju da imaju dnevna svetla. To može da bude LED svetlo, kao što je u slučaju skupocenih vozila, ali može da bude i druga vrsta običnih sijalica na jeftinijim modelima. Dnevno svetlo je zapravo pravo kompromisno rešenje, ono je jače od pozicionog, a slabije od oborenog svetla. Manja je potrošnja, uključuje se prilikom startovanja automobila i njegova namena je da vozilo bude uočljivo za okolinu, napominje Okanović. On kaže da argumenti protiv uključenih svetala tokom dnevne vožnje ne stoje.

Tačno je da automobil troši više i da više zagađuje okolinu, ali to se isto dešava kada uključite radio i u mnogo većem procentu kada uključite klimu. Bitniji je ljudski život u saobraćaju, nego nešto veća potrošnja goriva. On upozorava da vozači, koji se odluče da sami ugrađuju LED svetla, moraju da imaju atest.

Na ulicama se viđaju vozila kojima su ugrađena sumnjiva i neproverena LED svetla, koja lepo izgledaju ali nemaju odgovarajuću funkciju. Ta vozila nisu uočljiva od drugih učesnika u saobraćaju sa najmanje razdaljine od 300 metara. Ona zbog toga mogu da budu isključena iz saobraćaja i upućena na vanredni tehnički pregled uz prekršajnu prijavu zato što nisu izvršili atest pre ugradnje – kaže Okanović.

Gde su obavezna svetla?

Tokom godine obavezno je da se upale dnevna svetla u BiH, Češkoj, Crnoj Gori, Danskoj, Estoniji, Islandu, Letoniji, Makedoniji, Norveškoj, Poljskoj, Rumuniji, Slovačkoj, Sloveniji i Švedskoj. Na auto-putevima i putevima izvan naselja, dnevna svetla obavezna su u Finskoj, Italiji, Mađarskoj, Portugalu i Rusiji, a preporučljiva na putevima u Nemačkoj i Švajcarskoj. U Grčkoj su tokom dana zabranjena, a u Francuskoj obavezna za motocikle.

Obaveza paljenja svetala samo u razdoblju zimskog računanja vremena pravda se ekološkim razlozima (smanjenje ukupne potrošnje, a time i manja emisija ugljen-dioksida), a saobraćajni stručnjaci smatraju da je svakako bolje imati upaljena svetla tokom svake vožnje, jer i sunčanim danima doprinose većoj sigurnosti saobraćaja te time smanjenju mogućih nesreća. Dnevna svetla su posebna svetla predviđena za vožnju danju, a za sada postoje uglavnom na automobilima više klase (pale se automatski čim se upali vozilo) i razlikuju se od kratkih svetala.

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sve je više zagovornika ukidanja non-stop upaljenih kratkih svetala tokom vožnje u Srbiji jer je ''poboljšana uočljivost'' rešena u međuvremenu - drugim merama

Kojim merama, joj Srbijooooooooooooooo :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sta pametno reci u Srbiji a ne ispasti budala?!

Smiluj nam se Boze !

Ovo je samo jos jedan dokaz u nizu, gluposti u kojima smo nenadmasni.

Ja sam protiv ukidanja ove odredbe!!!

Srbski inat! :guitar:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni ni najmanje ne smeta da vozim sa upaljenim svetlima... Jesu xenoni, i brat bratu, kostaju 10e par sijalica....

sto neko rece, mnogo manje nego kazna za ista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja u poslednje vreme sve više auta srećem na putu da nisu upalili svetla preko dana, čak sam par puta i vozio ispred likova koji pored patrola policije upale i čim prodju ugase ih opet, a iskreno par puta mi se desilo da bi krenuo u preticanje, a u susret mi ide auto kome su ugašena svetla i ja ga ne provalim iz prve, nego na tren ga ne registrujem, pa ga odjednom ugledam

Share this post


Link to post
Share on other sites

A, sve je stvar navike, kako smo ranije vozili i preticali bez upaljenih svetala, sto se mene tice, apsolutno mi je svejedno...Nisam pristalica voznje pod srednjim svetlima danju iz vise razloga, sem u slucajevima smanjene vidljivosti. Opet, vozila sa upaljenim svetlima su neuporedivo uocljivija, tako da jedino iz tog razloga nisam ni neki zestoki protivnik ove odredbe. Jer ima nas svakakvih na putu, a ljudski zivot ili povreda ipak nemaju cenu.A o ovim "strucnjacima" iz gornjeg teksta stvarno je vise suvisno govoriti. Videla zaba da se konji potkivaju, pa vise ni oni ne znaju sta hoce, sami sebe preklapaju sa stavovima, toliko kontradiktornosti da je to strasno... A tek kad pocnu da pojasnjavaju odredbe - kao da smo svi retardirani, a mozda i jesmo kad sve to gledamo i cutimo. Smucili su mi se jos od "treba-ne treba" zimskih guma i prve pomoci, pa zar sve u Srbiji mora da bude haoticno i mucka? Ovaj ekspert sa 3 godine BG vozackog iskustva prestrojavanja iz trake u traku mi prica da li se bolje uocava srebrni ili gej-roze auto bez svetala, kao da u auto nismo seli. A npr. Ibarska magistrala na jednom od najfrekventnijih delova izmedju Ljiga i Ugrinovaca vec mesecima totalno raskopana, po stotine metara skinutog gazeceg sloja, auto samo zvoni na prelazima. Ko je skoro isao u tom pravcu, zna o cemu pricam. Slogirao sam se kada sam prosli vikend prolazio, ocekujuci da je to vec odavno zavrseno. Nigde radnika, ni metra novog asfalta i to su verovatno ti poboljsani uslovi smanjenjem brzine (kao sto rekose u gornjem tekstu), tako da nam svetla i ne trebaju. I to je vitalna srpska magistrala... Prodjem autom pola Evrope i po povratku mi odmah posle Batrovaca otpadne nosac za navigaciju, slucajno? A i ovo sve je nista, u odnosu na to sta sve vidjamo po putevima kod nas, ali da ne idem vise u off, tema su dnevna svetla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpametnije je rešeno u Rusiji, po gradu ne treba, ali van grada, treba. Adekvatna zamena su fabrička dnevna svetla --> po meni i najbolja stvar u celoj priči. Većina aftermarket rešenja su čista glupost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apsolutno se slazem sa tobom. Hrvati su, recimo, relativno skoro redukovali upotrebu dnevnih svetala na par zimskih meseci. Mada i ovo rusko resenje je na mestu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam za to da se ukine upotreba dnevnih svetala,naravno da postoji opcija kao sto je pre bilo da ko hoce nek vozi pod svetlima,da ti niko ne brani,a imam mnogo argumenata koji dokazuju da svetla koliko imaju koristi toliko i ne,cak vise stete nego koristi ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Položio sam vozački ispit 2004-te godine i od prvog dana vozim sa upaljenim svetlima. Razlog je jednostavan - DESET PUTA SAM UOČLJIVIJI U ODNOSU NA DRUGE UČESNIKE U SAOBRAĆAJU - koji nemaju upaljena svetla.

Vozim stalno sa upaljenim svetlima. Pošto sam ugradio bixenon, fabrička duga svetla nemaju više tu funkciju i planiram da njih koristim kao dnevna svetla. Samo nikako da nabavim negde LED H1 jer klasična, halogena H1 sijalica jako sija pa čak i danju smeta vozačima koji dolaze u susret.

Neophodnost svetala danju se vidi na auto-putu....ko često vozi po auto-putu, razumeće. Krećem se kombijem brzinom 90-100 km/h i u retrovizoru ću mnogo lakše uočiti onog ko prilazi sa 120-140 km/h nego onaj ko se kreće istom brzinom ali bez ikakvih svetala. :yes

Nego Bane, u kom smislu svetla imaju čak i više štete nego koristi? :question:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Još ako Nevena izjavi i progura da je pojas gužva silikone i da to nije estetski eto ukidanja i obaveze vezivanja pojasa. Kladim se da će naći bar 50 zemalja gde to nije obaveza.

Ne uzbuđujte se jak je lobi uvoznika sijalica.

Treba samo nekog poslati do bolje knjižare u Stokholmu da kupi njihove zakone i tumačenja, naći dobrog prevodioca i završiti posao.

Šteta je samo povećana potrošnja goriva i sijalica, korist puno sačuvavih života. Mada ovi ništa i ne vide tako da ga ubodeš u oko ne bi bilo razlike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako smo se vecinom slozili da je fabricki daylight najbolje resenje za bezbednost, a da bi smanjili trosak za gorivo i sijalice, cini mi se da je najbolje da pokupujemo ove novije modele. Ja sam vec izabrao posto su vrlo uocljiva na Citrosu DS5 ( http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=55217 )... Nego nikako nemam vremena da skoknem do salona da odaberem boju.

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala ti doktore, videću još za led. Izvedbu dnevnog svetla možete videti u mojoj temi.

Elem, danas me zaustavi saobraćajac i pita me zašto su mi uključena duga svetla. Objasnio sam da su to dnevna svetla a pozicije, kratka i duga svetla su na odvojena. Htedoh još da mu objasnim da je to po članu 55. ZOBS-a, al rekoh neću da ga zbunjujem i dovodim u pitanje njegovu stručnost. :thumbdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bice lepo kad ukinu svetla preko dana, pa uvece kad pocnemo da zaboravljamo da ih palimo, al ce tad da sevaju kazne :D i verovatno ce da kaznjavaju ko drzi upaljena preko dana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aj nek se javi ko se skoro nije zajebo da umal udari nekog zguza jer mu je trebalo 5 sec da provali daj idiot ispred koci il mu je upaljena pozicija pogotovo po suncanom vremenu na gazeli hebo ih zakon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

E pa to je ono sto je lose kod upaljenih svetala danju!

Koliko upaljena prednja mogu da pomognu u smislu vece uocljivosti toliko zadnja mogu da odmognu, to je i jedan od jacih argumenata za ukudanje zakona.Ovo sto auto vise trosi i sl. su gluposti koje pominju kao glavne argumente! kroz povecanju potrosnju goriva,sijalica, alternatora i drugih el komponenti drzava masno zaradjuje pa bas ne verujem da se toga samo tako odrice.

pravo resenje su jedino prednja LED svetla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod novijih automobila, dnevna svetla podrazumevaju uključivanje samo prednjih svetala. Zadnje sijalice kao i osvetljenje u kabini se ne uključuju u daylight modu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...