Jump to content
FAS Goran
Milutinac

Skuplji i strožiji tehnički pregled vozila - stupio na snagu

Recommended Posts

Na osnovu gore procitanog, mislim da je jednostavnije i brze zameniti vazd.jastuk na volanu ko nema vremena da ispravlja krive drine sistema... :( 
Jos je najbolje da svako mora da dolazi do pravde preko Alvirka ili sl 

Edited by Dale

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne znam stvarno šta je na pameti ljudima koji vode pojedine linije tehničkog pregleda.

Neshvatljivo je velika količina nepoznavanja materije, šta treba da gledaju, šta ne, zbog čega treba da obore auto, a zbog čega ne...kao da pojedini namerno tako rade želeći da pokažu državi ne znam šta. 

Ako vlasnike automobila ne smara procedura, treba ih sve prijaviti.

 

Za svaki auto se radi Zapisnik. Kada obore auto, moraju da navedu šta je razlog za tehničku neispravnost. Ne mogu da navode šta god im padne na pamet kao razlog, već svaka neispravnost ima svoj kod, moraju da popune Prilog. On izgleda ovako. Tu se ujedno i vidi šta se gleda i šta su sve mogući razlozi za tehničku neispravnost (izuzev tamo pomenute ovalnosti diskova i izduvnih gasova, jer su te dve stavke opet odložene koliko sam razumeo).

Sve van toga što gledaju na tehničkom ustvari gledaju neosnovano...

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vagenovac

 

Dakle, ipak se ne čita šta se pisalo na temi :) Imaš dole citate od pre 5 dana.

Ne, ne smeju da se kače na OBD i traže greške koje im padnu na pamet.

 

On 8/5/2021 at 2:53 PM, neshaoct said:

Nisu ovlašćeni da traže greške dijagnostikom. Ovlašćen je da pogleda instrument tablu i vidi sija li nešto od lampica. To je sve.

Nije ovlašćen da preko OBD priključka gleda parametre rada npr. motora, ili da gleda ABS, ili ESP, ili ADAS, ili odometar, ili šta god mu padne na pamet.

Nema tog ''slobodnog lova'' na greške dijagnostikom preko OBD priključka - nije im to dozvoljeno.

 

On 8/5/2021 at 2:53 PM, neshaoct said:

Za izduvne gasove:

Ovlašćen je da pogleda postoji li katalizator/DPF/GPF, da li je pričvršeno sve kako treba (da ne visi), da li su bušni lonci izduvnog sistema (zaptivenost), da li je usmerenost izduvne cevi propisna, da li postoje i jesu li ''ubodene'' sve sonde, da li je prisutna sva druga električna instalacija kada je izduvni sistem u pitanju, da li je neko nestručno popravio/zamenio pomenute elemente.

Ovlašćen je da zatim izmeri sastav izduvnih gasova, koristeći više puta pominjan uređaj, na način kako je to definisano (broj obrtaja/temp. motora).

 

U praksi - ako je fizički sve prisutno, stoji čvrsto kako treba, sve sonde su ubodene i auto prođe test izduvnih gasova = ispravan.

U teoriji - OBD priključak se jedino pominje za ''proveru sistema za upozoravanje na neispravnost opreme za regulisanje aero zagađenja, kao i provera te opreme vrši se preko OBD priključka. Prilikom obavljanja ispitivanja kontrolori mogu koristiti svu opremu koja im je neophodna za pravilnu ocenu ispravnosti ovog uređaja.''

 

Jedino gde kontrolor sme da posumnja oko lampica na instrument tabli je za DPF/GPF.

Dakle, ako ne sijaju lampice na instrument tabli to mora da uzima zdravo za gotovo (nema dodatne provere/traženja grešaka preko OBD priključka) za sve, osim za lampicu ''sistema za upozoravanje na neispravnost opreme za regulisanje aero zagađenja.'' Jedino za lampicu DPF-a/GPF-a ima pravo (ne i obavezu) da posumnja da je namerno ugašena i da zato ne sija iako bi trebala, i tada ''kontrolori mogu koristiti svu opremu koja im je neophodna za pravilnu ocenu ispravnosti ovog uređaja.''

 

Zato se u spisku merila i uređaja (opreme) koje imaju i koriste linije tehničkog pregleda, navodi i:

- ''uređaj koji ima mogućnost provere ispravnosti sistema za upozoravanje na neispravnost opreme za regulisanje aero zagađenja preko OBD priključka vozila. Ovaj uređaj može biti integrisan u okviru uređaja za merenje sadržaja izduvnih gasova.''

Plus, piše da ''kontrolori mogu koristiti svu opremu koja im je neophodna za pravilnu ocenu ispravnosti ovog uređaja'', a ne piše ''kontrolori  dužni su koristiti...''.

 

Ako lampica ne sija i auto je prošao test izduvnih gasova...kako da ga proglasi neispravnim?

Pa, eto posumnjao je da je ugašen DPF i da lampica zato ne sija. Pa?

Evo, posumnjao je, povezao je nešto na OBD i video šta? Video je da piše začepljenost DPF-a na 20%...ili 0%...ili 50% (zavisno već kako je namestio onaj koji je gasio DPF u mapi), i stoji zakucano na tu vrednost. I, šta da radi sa tim podatkom na autu gde fizički sve stoji kako treba i koji je prošao test izduvnih gasova? Ništa...može da se slika sa njim.

 

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Dale said:

mislim da je jednostavnije i brze zameniti vazd.jastuk na volanu ko nema vremena da ispravlja krive drine sistema.

U varijanti 'najlakse reseno ali ne i za moj dzep' se slazem. Ali to zaista ne smatram licno za nedostatak jer:

-Ne sija lampica airbag-a (99,9% istina) 

-Ne postoji drugi nacin da utvrdi (ne) mogucnost ispaljivanja airbag-a osim ako nece da Vinca ili neki institut vrse ispitivanja bas na tom uzorku airbag-a kod kolege. To treba da uradi tj zatrazi tehnicki pregled O SVOM TROSKU (imajuci u vidu da navedeni predmet ovog posta nije u nadleznosti tehnickog pregleda da 'misli da se nece ispaliti' posebno ako ne gori lampica) pa onda ako je zaista tako, nalozi njegovu zamenu tj okarakterise auto kao tehnicki neispravan. Ovde je izokrenuta situacija da vlasnik auta mora to da dokazuje (a ne mora) tj odgovornost je prebacena na njega a on kao da juri strucne institucije. 

 

Budimo realni, to niko nece da radi, ali eto naisao na majmuna na tehnickom. Da sam licno naleteo na takav tehnicki zaista me ne bi mrzelo da napravim sutra neprijatelja od istog, cisto iz inata, a zbog njegovog neznanja jer njegovo neznanje mene kosta i to mnogo vise od 30-40e koliko je polovan Airbag.

 

Sa druge strane, po raznim misljenjima, stariji automobili koji imaju airbag-ove, istima je neki rok trajanja predvidjen na oko 10tak godina. Sta mislis, gledaju li to? Ili ako je neki auto imao fabricki opoziv vozila (znaci vozilo je u startu tehnicki neispravno, zbog nekog sistema koji ugrozava bezbednost, primera ima koliko hoces u svetu, a ima tih vozila i kod nas), ovlasceni precutao a tehnicki pojma nema. 

 

mislim, primera moze svako od navoditi do sutra, bilo logicne ili ne, ali smatram da je prijava jedino zaista logicno resenje. Da, sutra cu to mozda biti ja koji ce istu popuniti i 'jedna prijava ne obara sistem' ali ako ih ne bude vise, onda nema nista od toga. 

 

Evo MUP opet najavljuje neku dopunu/izmenu pravilnika za mesec il dva.... 

Edited by ISV_01

Share this post


Link to post
Share on other sites

@neshaoct neke stvari mi iz pravilnika deluju da su nameštene tako da sam tehničar na liniji može da proceni na osnovu svog subjektivnog utiska i da kaže valja ili ne valja.

Konkretno pišem za ovo što su drugara oborili da ima luft u letvi volana. Namestio je danas kod majstora koji je rekao da ne luft bio možda 2 cm. 

 

Konkretno šta je prevelik zazor? Koliki je zazor normalan?

IMG_20210811_000015.thumb.jpg.9b6084588ddc4a33ed36f2898e187346.jpg

 

Mora postojati što merljivo i uporedivo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, MS PK said:

Tacno, svima nama je istekao "rok" trajanja air bag-ova :D

Nije tačno uvaženi kolega.

Proizvođač je dao garanciju na ispravnost uređaju u tom vremenu a rok trajanja ja nisam video nigde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Mijailović P. said:

rok trajanja ja nisam video nigde.

Kod nekih starijih vozila se taj rok "navodi" u izjavama pojedinih predstavnika kompanije (npr Mercedes benz, za vozila do 1991-2godine, a od nje traju do veka trajanja auta) ali i takva kola su kod nas retka. Spomenoh i fabričke opozive vozila, imate slučaj za airbag-ove prozivođača Takata koji se ugrađuju i u neka vozila za EU tržišta, nije rok trajanja ali izleću komadi metala kod tog airbag-a. Kao što rekoh, da ne tupim mnogo, možemo navoditi i logične i nelogične razloge na obaranju na tehničkom, ali sve mi se više čini da možda takve stvari rade i ciljano, između ostalog i da bi se forsirala kupovina novija kola (povećanje zaduženosti).

 

Ma....treba to skidati sa vodećih funkcija, da ne zagorčavaju živote.....

Edited by ISV_01

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Mijailović P. said:
Nije tačno uvaženi kolega.
Proizvođač je dao garanciju na ispravnost uređaju u tom vremenu a rok trajanja ja nisam video nigde.

Nisam se se lepo izrazio, u pravu si. Nisam ni ja video nigde rok trajanja, mislio sam na one periodicne provere, pa se bese nekad i jeki gas menja ili se menjaju jastuci, zaboravio sam :)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, andreja.micovic said:

Konkretno šta je prevelik zazor? Koliki je zazor normalan?

Za vozila čija najveća dozvoljena masa prelazi 3.5 tone postoji uređaj kojim se to meri, i taj uređaj predstavlja obavezan inventar linije tehničkog pregleda za takva vozila koji moraju da koriste:

- uređaj za kontrolu zazora veze točkova i šasije i upravljačkog mehanizma sa najmanje četiri smera razvlačenja (razvlačilica), na tehnološkoj liniji za vršenje tehničkog pregleda vozila čija NDM prelazi 3.5 t, koji može izdržati osovinsko opterećenje od najmanje 120 kN.

 

Za klasična putnička vozila koja su debelo ispod 3.5 tone nisam video da je predviđen neki drugi uređaj, već sve ostaje slobodnoj proceni ovlašćenog kontrolora. U tom tekstu na kraju piše:

- Ispravnost uređaja za upravljanje se utvrđuje vizuelnim pregledom. Prilikom pregleda uređaja za upravljanje kontrolori koriste sve uređaje i opremu koji su im neophodni za pravilnu ocenu ispravnosti.

A, kako on to može slobodno da procenjuje? Pa, može zato što je ovlašćen da tako uradi...kao što i neki drugi ljudi na drugim poslovima imaju isto pravo iz svog domena posla.

 

U praksi, imajući u vidu da to što kontrolor radi u kanalu (ili ispod dizalice) se ne vidi na kameri, on može da zažmuri na taj povećani luft i samo usmeno ukaže vlasniku. Uostalom, vlasnik automobila je sigurno najviše zainteresovan da to svakako reši kako bi imao upravljiviji auto. Ali, izgleda treba još vremena da dođu do takve prakse rada...

 

=====

 

Deo je izdvojen u novu temu:

Spisak tehničkih pregleda - za pohvalu/za kritiku

 

:thumbup: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskoro kontrolori i nove procedure za tehničke preglede vozila

 

pregled 2018.jpg

 

Za dva do tri meseca bi trebalo da stupi na snagu Pravilnik o kontrolorima tehničkog pregleda, čime će biti raščišćene sve dileme o tome koje sada postoje u vezi sa sprovođenjem pregleda vozila, izjavio je direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić. On je precizirao da je Agencija već izradila Pravilnik, i da će u narednih mesec-dva dana on proći usaglašavanje u nadležnim ministarstvima, i da će za dva do tri meseca biti objavljen u Službenom glasniku i stupiti na snagu.

 

''Verujem da će on vrlo brzo biti usvojen jer smo već imali određene faze izmena i konsultacije sa ministarstvima. Nakon uvođenja Pravilnika sistem pregleda će biti mnogo efikasniji, jer će kontrolori proći odgovarajuće obuke. Sve ono što su danas dileme šta i kako treba raditi, kada prođu obuku, kada pravilnik bude donesen, te dileme više nećemo imati. Biće jasno definisane procedure i procesi'', rekao je Pešić.

 

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja je naveo da je u toku realizacija projekta centralnog informacionog sistema u kome će se nalaziti svi podaci o vozilima i tehničkim pregledima. ''On je izuzetno važan jer će podići kvalitet rada tehničkih pregleda. Mi smo ove godine ostavili sredstva, raspisali smo javnu nabavku na koju su se javila dva ponuđača i trenutno smo u fazi dodele ugovora jednom od njih'', objasnio je Pešić. Dodao je da će se uvođenje informacionog sistema sprovoditi u tri faze i da je za to planiran period od 450 dana.

 

''Druga faza je najvažnija, tokom nje će se obučavati kontrolori da rade u tom novom programu, tako da će za godinu i po ceo proces biti završen i onda ćemo imati drugačije stanje na tehničkim pregledima. Mnogo bolje ćemo moći da pratimo vozila. Svako vozilo će biti na sistemu i pratićemo na godišnjem nivou koje su promene bile na vozilu i slično'', rekao je Pešić. On je naglasio da cenu tehničkog pregleda ne određuje Vlada nego tržište. Govoreći o cenama tehničkog pregleda vozila Pešić je podsetio da su se one promenile naročito u poslednjih nekoliko meseci i naveo da zavise od broja stanica za obavljanje pregleda, vremena koje se provodi na liniji pregleda. ''Ako želimo da se pridružimo EU ne smemo da definišemo cene, već treba da se stvori slobodno tržište. U ovom trenutku su one malo više skočile nego što bi trebalo, ali se nadam da kako se sve veći broj tehničkih pregleda bude otvarao da će konkurencija uticati na to da se one u narednom periodu smanje'', objasnio je Pešić.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, Milutinac said:

...a do tada harakiri

16 minutes ago, Milutinac said:

 

Ma nije, ustvari izgleda da sam ja naleteo na normalne pregledače, mada sam i od ranije znao da su takvi jer kod njih idem 4 godine. Imam minimalan luft na letvi volana, ali niko mi to od njih nije pominjao, nego moj majstor pre nekog vremena. Nekad je bilo dozvoljen čini mi se 20 stepeni slobodan hod volana, ali u aktuelnom pravilniku nisam našao koliko je. Kočnice - vraćeno je 20% dozvoljene razlike u sili kočenje na istoj osovini. Jedno vreme je bilo 30%. Po meni je i dobro da su vratili na 20% jer prevelika razlika može dovesti do opasnog zanošenja ili okreta vozila. Sve u svemu - priča o obaranju zbog različite boje sedišta ne stoji (kod mene je upravo to slučaj), imam malo napuklo zadnje svetlo, ali ne prosijava kroz to, tako da mi ni za to nisu pravili problem. Gledajte da stakla farova ne budu zamućena. Ko to ima - pravac poliranje, to nije skupo. 

11 minutes ago, PremieRacing said:

a do tada Bojan ćelavi iz '90ih i njegov Kadett...

Skupio je 50 - ak ljudi na protestu, neće se niko potresti zbog toga.  

Edited by nesa 169

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/5/2021 at 10:17 AM, ISV_01 said:

Ajde da pitamo @djole81ar obzirom da je jedan od vlasnika novog Tipa atmosferca, da li ima taj dodatni filter za cestice. Meni je nekako logicno jer sam Fire motor je po konstrukciji mator, a jedina varijanta da se zadovolje nove euro norme je da mu se nesto ubudzi od filtera. 

Izvini @ISV_01 tek sad videh citat... A kako da znam da li ima, gde bi trebalo da se nalazi, kod katalizatora? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, djole81ar said:

Izvini @ISV_01 tek sad videh citat... A kako da znam da li ima, gde bi trebalo da se nalazi, kod katalizatora? 

Da, ali trebali su ti i reći kad si ga kupio jer je to bitno zbog regeneracije. Kolegi koji je kupio dizela pre mesec dana su sev potanko objasnili oko toga kad ga je preuzimao. 

Isto tako trebalo bi da postoji i u fabričkom uputstvu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@...

GPF ne postoji na motorima 1.4  niti drugim benzincima proizvedenim zaključno sa 2020. Ne pominje se GPF u uputstvu za vozilo postoji samo priča o DPF-u i regenaraciji uz naznaku  da je to samo za dizel motore,  niti je ta naprava pomenuta na bilo koji način prilikom preuzimanja vozila.  E sad, 1.0 T3 ga ima sigurno a da li je upasovan ove godine i na 1.4 zaista ne znam. Valjalo bi konsultovati ovogodišnja uputstva šta ona kažu. Nisam siguran ali mislim da je kod Fiata GPF u kućištu katalizatora tako da se ne vidi kao poseban deo. Možda veći gabariti katalizatora i više žica i sondi na njemu bi mogli ukazivati na postojanje i GPF-a.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E, pa to za 2021. me baš zanima pošto će moj biti to godište. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Zakeralo said:

GPF ne postoji na motorima 1.4  niti drugim benzincima proizvedenim zaključno sa 2020

Zanimljivo, nisam znao. Posebno je iznenadjujuca cinjenica da, postujuci EURO6d-temp kao poslednji najrigorozniji euro standard, taj atmo motor nema taj eko filter. 

 

@djole81ar Kao sto kaze kolega, ili je u sastavu katalizatora ili je poseban deo. Ne bih mogao da uporedjujem sa dizelom jer ne znam da li lokacija i princip rada isti za oba, posebno sto je ovde u pitanju atmo motor. Ali ako ima neku dodatnu budzevinu ispod auta na cevi auspuha, moze znaciti da ima kao zaseban deo jer je do 2020 u sklopu kat-a 

Edited by ISV_01

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, ISV_01 said:

Posebno je iznenadjujuca cinjenica da, postujuci EURO6d-temp kao poslednji najrigorozniji euro standard, taj atmo motor nema taj eko filter. 

EURO 6d - Temp, kako mu i sam deo imena "Temp" kaze - bio je samo kratkotrajni prelaz do pravog Euro 6d standarda.

Koji je trenutno i aktuelan kao najrigorozniji, negde je u startu pisano i kao Euro 6d - Final. Aktuelan je od januara ove godine, a 6d-Temp je to bio 2-3 godine pre toga.

 

Ako pricas konkretno o 1368 ccm Tipu - od prvih serija turske Aegee iz 2015. pa sve do 2018/2019. su bili Euro 6, a od 2018. naovamo Euro 6d - Temp. Novi FireFly se poklapaju sa aktuelizacijom Euro 6d standarda.

GPF ide na nove GSE motore (T3 i T4 FireFly) - novina uz direktno ubrizgavanje, MultiAir sistem 3. generacije, integrisan intercooler hladjen vodom, potpuno elektricni Westgate, alu blok i glavu, itd...

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Ivan said:

Ako pricas konkretno o 1368 ccm Tipu - od prvih serija turske Aegee iz 2015. pa sve do 2018/2019. su bili Euro 6, a od 2018. naovamo Euro 6d - Temp. Novi FireFly se poklapaju sa aktuelizacijom Euro 6d standarda.

Da, 1.4 16v atmo Fire iz novog Tipa, o njemu je rec,posto ga ima i dalje u Tipo restyle gami, zato sam i pitao ima li GPF jer je sada 6d-final.

Samo konstatujem da je Fiat bez neke preterane potrebe skoro izbacio taj motor iz upotrebe i daljeg razvoja, cim isti je bez neke posebne modifikacije zadovoljavao i trenutno jos zadovoljava Euro6-d Final eko normu, imajuci u vidu da je maltene bez filtera imao zadovoljavajucu gore pomenutu Euro6-d temp, koja je rigorozna kao i finalna. Za jedan atmo motor zaista impresivno.

 

Secam se da je jedan Fiatov atmo motor jos uvek najcistiji u u tom pogledu, dal 1.2 8/16V nisam siguran i on sam po sebi je bajato star. 

 

Nije iskljuceno da ce 1.4 mozda opet vratiti u nekom momentu u modernijem ruhu. T3/4  je svakako noviji agregat, turbo i iskreno sam i ocekivao da ce imati filter cestica. 

Edited by ISV_01

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Ivan said:

...

GPF ide na nove GSE motore (T3 i T4 FireFly) - novina uz direktno ubrizgavanje, MultiAir sistem 3. generacije, integrisan intercooler hladjen vodom, potpuno elektricni Westgate, alu blok i glavu, itd...

 

Kad prosečan srbenda kao ja ovo pročita, dođe mi da nikad ne kupim tako novo auto... ja bre još mislim da su gus, čelik, sajla i prirodan pad za napajanje gorivom mamara :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...