Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Više nije bitan motor, nego displej?

Recommended Posts

Ovo je prvi auto s spoljašnjim ekranom

 

baoyun 03.jpg

 

Konačno smo i to dočekali - prvi automobil koji ima ekran spolja.

Potpisuje ga General Motors, a punim imenom radi se o modelu Baojun Yep. Električni automobilčić je nastao u partnerstvu iza kojeg stoje SAIC-GM-Wuling, a predstavljen je još u februaru. Međutim, sada je dobio dodatak zbog kojeg je i izazvao interes u celom svetu.

 

baoyun 02.jpg

 

Nove fotografije ovog simpatičnog mini crossovera sa električnim pogonom otkrivaju jedan novi detalj. Osim što je ovo u klasi minijaturnih kei modela prvi električni auto s opcijom dostavnog vozila, Yep je ujedno i prvi koji na zadnjem delu dobija interaktivni ekran. Kažu da je inspirisan pametnim satovima, pa otud i ime Car-Watch. U pitanju je interaktivni modul smešten između zadnjih svetala, a u nastavku je panel 1050 mm x 260 mm koji simulira kaiš sata. Formatom prati dizajn Apple Watcha, a ima dimenzije 300 x 256 mm. Car Watch je namenjen pre svega mlađim vlasnicima koji su ujedno aktivni korisnici društvenih mreža. Na ekranu tako uz različitu grafiku i tekst mogu po želji da projektuju i videomaterijal te se time omogućava komunikacija s prolaznicima.

 

baojun yep 01.jpg

 

Prvi primerci bi na puteve trebalo da stignu tokom juna, po ceni od oko 12.850 evra. Ovakva vozila minijaturnih dimenzija, s ne previše snažnim pogonom i baterijom nešto skromnijeg kapaciteta, u Kini su izuzetno popularna, pre svega zbog vrlo pristupačne cene. Wulingova minijatura kao jedan od najjeftinijih modela u Kini je na samom vrhu lestvice najpopularnijih modela.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW Serije 5 ima ''AirConsole Gaming'' koji pretvara vaš pametni telefon u kontroler

 

bmw i5 3.jpg

 

Gejming u limenim ljubimcima je sve popularniji pa tako i novi BMW Serije 5 raspolaže AirConsole gejming konzolom. Osmišljena da bi vas zabavila dok čekate da vaša deca izađu iz škole, ili dok čekate da se vaš automobil napuni ako je reč o električnom i5 modelu, aplikacija AirConsole nudi izbor igara koje su dizajnirane da budu jednostavne i intuitivne.

 

bmw i5 2.jpg

 

Na lansiranju će biti otprilike 15 igara uključujući ''trkačke, sportske, kvizove i muzičke kvizove kao i simulacije, strategije, igre skakanja i trčanja i pazl igre.'' Među njima je Go Kart Go, koji je prilagođeni Mario Kart. Korisnici će takođe moći da igraju fudbalsku igru Golazo kao i kuvarsku igru Overcooked. Dodatne igre biće predstavljene u budućnosti, tako da će budući vlasnici nove Petice imati mnogo opcija. Možda je najzanimljivija stvar kod AirConsole gejminga koliko je jednostavan i dobro osmišljen. Budući da niko ne želi da barata kontrolerima u svojim automobilima, ovaj se oslanja na vaš pametni telefon.

 

Ideja zaslužuje pohvale jer korisnici jednostavno otvore aplikaciju AirConsole i pojavi se QR kod koji će pametni telefon skeniranjem pretvoriti u kontroler. Kompletan proces zvuči brzo i jednostavno, a aplikacija podržava više igrača da bi porodica i prijatelji mogli da se pridruže zabavi. AirConsole igranje neće biti ograničeno na najnoviju Seriju 5 jer će biti ''sukcesivno ponuđeno u drugim BMW vozilima'', kažu iz BMW-a. To uključuje i4, iX i Seriju 7, kao i X5/X5 M, X6/X6 M, X7 i XM modele. Da bi proslavio lansiranje AirConsole gejminga u Seriji 5, BMW je stvorio jedinstveni i5 sa ''jedinstvenim gejming izgledom''.

 

bmw i5 1.jpg

 

Automobil ima privlačan ljubičasti omotač s akcentima piksela koji odaju počast 8-bitnoj eri igranja. BMW je dalje rekao da je livreja inspirisana igrama koje se nalaze na platformi AirConsole, dok akcenti odaju počast njegovim kontrolerima pametnih telefona.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istraživanje Alfa Romea pokazalo da njihovi kupci ne žele ogromne ekrane

 

alfa romeo stelvio unutra01.jpg

 

Interno istraživanje Alfa Romea je pokazalo da njegovi kupci ne žele ogromne ekrane koji se protežu od jednog do drugog ugla kontrolne table.

 

U razgovoru za britanski Autocar, šef italijanskog proizvođača automobila Žan-Filip Imparato je rekao da budući modeli neće dobiti masivne ekrane: ''Naravno, poštujem šta Mercedes radi sa svojom digitalnom tehnologijom, ali moji kupci ne traže ekrane za informaciono-zabavne sisteme širine metar ili 200 digitalnih sistema pomoći za uključivanje i isključivanje.'' Dalje je rekao da tipični kupac Alfe ne želi da zna kakvo će vreme biti za tri nedelje jer samo žele da voze automobil. Imparato je pomenuo da će ''cannocchiale'' instrument tabla ostati, dopunjena velikim head-up displejem. On je dodao da je planirano da prvi model koji će dobiti novi izgled instrument table izaći 2025. godine i da će usvojiti STLA Brain električnu arhitekturu.

 

Po standardima za 2023. ekrani koje nudi Alfa Romeo su mali s obzirom da Giulia i Stelvio imaju ekrane od 8.8 inča, dok Tonale dobija 10.25-inčni infotainment. Sva tri automobila imaju digitalnu instrument tablu od 12.3 inča. U prethodnom intervjuu, Imparato je rekao da budući modeli dobijaju infotainment sa ''posebnim karakteristikama'' i veličinom ekrana ''preko 13 inča''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi dovodi YouTube na svoj infotainment

 

audi you 02.jpg

 

Audi je nedavno najavio planove za pokretanje trgovine aplikacija za modele opremljene infotainment sistemom MIB 3, a sada je kompanija dodala i YouTube aplikaciju. Dostupno na odabranim modelima 2024. - uključujući A4/A5, Q5, A6/A7, A8, Q8 e-tron i e-tron GT - dodatak je značajan jer je to prva video aplikacija u Audijevoj ponudi i ''više od 500 sati sadržaja postavljaju se na YouTube svakog minuta.''

To znači da će biti mnogo toga za gledanje dok punite automobil ili čekate da vaša deca izađu iz škole. Audi kaže da se aplikacija u automobilu ponaša kao aplikacija za pametni telefon i omogućava YouTube Premium članovima da se prijave i gledaju sadržaj bez reklama. Međutim, u ime bezbednosti, videozapisi će se reprodukovati samo dok je vozilo parkirano.

 

audi you01.jpg

 

Iako je Audi prva marka Volkswagen grupe koja nudi striming videa, neće biti poslednja jer je kompanija najavila da će je u budućnosti slediti i druge marke. Među njima je Porsche Cayenne, koji nudi opcioni 10.9-inčni ekran za putnike koji nudi striming videa putem Screenhits TV-a. Vraćajući se na Audi, proizvođač automobila je već najavio da će nuditi izbor popularnih aplikacija uključujući Spotify, TikTok i Yelp. Korisnici će takođe pronaći Webex i The Weather Channel.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unutrašnjost nove Škode Superb i Škode Kodiaq

 

236882-skoda superb 04.jpg

 

Škoda će predstojeće jeseni i zvanično prikazati nove generacije modela Superb i Kodiaq, a kao najava sada služe fabričke fotografije koje pokazuju unutrašnjost ovih noviteta.

 

236883-skoda superb 03.jpg

 

Slike otkrivaju potpuno nove kontrolne table koje pružaju spoj modernog i tradicionalnog. Kako se navodi, ova dva automobila dobijaju masivan ekran kao i mnogi drugi novi modeli, ali još uvek imaju nekoliko konvencionalnih dugmadi pored tri rotirajuća točkića sa ugrađenim ekranima dijagonale 1.25 inča (3.2 cm). Oni su poznati kao ''Smart Dials'' i omogućavaju pristup različitim podešavanjima. Funkcionalnost malih ekrana zavisi od nivoa opreme. Dva spoljna dugmeta kontrolišu unutrašnju temperaturu, kao i grejanje/ventilaciju sedišta za vozača i suvozača. Onaj u centru ima nekoliko funkcija, uključujući jačinu zvuka, brzinu ventilatora, smer vazduha, pametni AC, zumiranje mape i režime vožnje. Pritisak na centralni točkić omogućava korisniku da prelazi između funkcija, a može se konfigurisati preko menija infotainmenta.

 

skoda kodiaq 02.jpg skoda kodiaq 01.jpg

 

Superb i Kodiaq modelske godine 2024 dobijaju ekran osetljiv na dodir od 13.0 inča, kao i 10.0-inčni digitalnu instrument tablu dopunjenu head-up displejom. LED traka ambijentalnog svetla ide ispod centralnih ventilacionih otvora na Superbu i preko nje na Kodiaqu. Oba imaju USB-C port u retrovizoru, kao i bežično punjenje pametnog telefona od 15 W, pri čemu Kodiaq nudi aktivno hlađenje za dva uređaja. Osim toga, na ulaznim vratima postoji poseban prostor za odlaganje kišobrana. Postoje do četiri USB-C porta sa izlaznom snagom od 45 W, strugač za led i presvlake u potpunosti napravljene od recikliranog poliestera.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li ste primetili da nova Alfa 33 Stradale uopšte nema multimediju. Bravo!

 

 

Alfa Romeo 33 11.jpg

 

Čak ni volan nema dugmiće. 

Edited by nesa 169

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/30/2023 at 1:25 PM, moron said:

Ne dopada mi se ideja ručice menjača iza volana.

Najpraktičnije je tako. 

 

12 minutes ago, nesa 169 said:

Da li ste primetili da nova Alfa 33 Stradale uopšte nema multimediju. Bravo!

Nije to uporedivo sa veliko-serijskim modelima.

Napraviće samo 33 komada i prodaće sve u bilo kojoj varijanti, tj. i da su stavili 5 ekrana prodali bi ih sve jednako kao i sada. Taj auto nema konkurenciju na tržištu. Zato su mogli šta god da stave unutra...

Ali, kad treba da se boriš sa konkurencijom i da prodaš na stotine hiljada komada godišnje samo jednog modela - to je druga priča.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, ali to je logičan nastavak ove priče:

Jeste, mogli su da stave i 5 ekrana, ali nisu. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, neshaoct said:

Najpraktičnije je tako.

Ako je ručica/selektor automatskog menjača iza volana (kao na budućem superbu ili passatu) "najpraktičnije rešenje", zašto to istovremeno nije i najzastupljenije rešenje već danas ? Nešto što je u tehnici očigledno "dobro", to odmah na neki (dozvoljen način) kopiraju svi ostali.

 

Zašto svi nisu na to odavno prešli, već se ogromna većina i dalje drži selektora automatskog menjača na centralnom grebenu ( a samo polugica sa manuelno menjanje - ako one postoje - iza volana ) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nesa 169

 

Uradili su novi restajling za Giulia/Stelvio - i u oba modela ubacili potpuno digitalnu tablu za vozača dijagonale 12.3 inča, i zadržali infotainment od 8.8 inča.

Izbacili su novi model - Tonale -  i stavili digitalnu tablu za vozača 12.3 inča plus infotainment od 10.25 inča.

 

Oni su suštinski samo rekli da neće stavljati ''masivne ekrane'', a ne da ih neće stavljati uopšte. Međutim, šta je ''masivni displej'' se menja vremenom... nekada je 10.25 bio masivni displej infotainmenta, sada postaje standard.

 

19 minutes ago, moron said:

Zašto svi nisu na to odavno prešli...

A, zašto bi svi morali da pređu? :D

Tehnički je bolje imati multilink pozadi, pa ga nemaju svi... ili ga nemaju u svim verzijama određenog modela.

Tehnički je bolje imati veći disk i kočiona klješta (npr. četvoroklipna), pa ih ne stavljaju svi.

Tehnički je bolje imati brake-by-wire, pa nemaju to svi.

Tehnički je bolje jednim povlačenjem ručice automatskog menjača (npr. na centralnom grebenu) prelaziti u D, pa opet kod Volvo modela moraš uvek dva puta da pomeriš ručicu.

Tehnički je bolje imati komande za el. pomeranje sedišta na vratima, ali je mnogo češće rešenje da su komande skroz dole na boku sedišta.

Tehnički je lakše ubaciti u D pomeranjem ''+'' pedalice iza volana (kad postoje), pa to ne radi kod svih automobila koji imaju automatik sa pedalicama iza volana.

Tehnički je lakše ubaciti u N istovremenim stiskanjem obe pedalice iza volana (kad postoje), pa to ne radi kod svih automobila.

Ovako možemo do sutra... :D

 

Mercedes nije lud što tako stavlja ručicu menjača, a jeste najpraktičnije rešenje jer tako najbrže ideš iz/u D, što jeste posebno bitno prilikom manervisanja.

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znači, oni iz BMW-a su onda teške budale što i oni ne idu putem čkode, koja prati mečku :) 

Teško da je tako ... Desilo se nije da se dobra tehnička rešenja ne kradu ... A to sa ručicom menjača na volanu se do sada "kralo" koliko i i-cocpit prethodne decenije ... Doduše, Pežo sada može da odahne i da kaže da ih je Toyota sa novim Priusom u tome iskopirala, što sigurno znači da je i-cocpit najbolje rešenje. Kao i taj selektor menjača na volanu, Ima mečka da izljubi te iz ćkode :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, moron said:

Znači, oni iz BMW-a su onda teške budale što i oni ne idu putem čkode, koja prati mečku :) 

Pogledaj sutra jedan novi BMW, koji će biti osnova svim narednim - BMW Vision Neue Klasse Concept.

Gde je ovde predviđeno mesto za ručicu menjača?

 

bmw vision 24 3.jpg

 

Naravno, to će biti koncept, ali će pokazati pravac.

Inače, ručica na centralnom grebenu postaje nepotrebna, a njena pozicija iza volana je svakako bolja varijanta nego neki jadni prekidač umesto nje na centralnom grebenu (kao kod nekih), ili nekoliko dugmića na prednjoj tabli.

Npr. na Giuliji ručica treba samo za rikverc. Ne sećam se kada sam je dodirnuo za D jer to radim sa desnom polugom iza volana... a kod gašenja auta menjač sam ode u P. Bukvalno mi treba samo za rikverc...

 

 

Edited by neshaoct

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polugice iza volana ("šamaraljke") uopšte nisu sporne (genijalna je to stvar), a i nisu tema naše male "rasprave"  (mada je činjenica da sa njima pri manevrisanju i ne može naizmenično da se menja smer kretanja napred-nazad).

"Tema" je položaj selektora automatskog menjač. Da li je ergonomski bolje rešenje da je on "na volanu" (mečka, sada i novi Superb i Passat) ili tamo gde uobičajeno stoji kod ogromne većine (na centralnom grebenu), pri čemu se neki baš igraju sa pozicijom tog selektora i načinom njegove izvedbe (kao npr. Maserati Grecale, sa četiri tastera u nizu, napred i izmedju (na spoju) gornjeg ekrana multimedije i donjeg ekrana komandi klimatizacije).

19 hours ago, neshaoct said:

Tehnički je bolje imati brake-by-wire, pa nemaju to svi

 

Zašto je to tehnički "bolje imati" ? Imam ja to i na mom Jazz-u, ali, zato što mora, jer je hibrid, a kod koga SUS nekada u vožnji može da ne radi čak i kilometrima (npr. spuštaš se nekom dužom nizbridcom, pa i u kombinaciji sa delovima puta bez nagiba). Jer, bez rada SUS-a u tim uslovima uz eventualno par puta ponovljeno kočenje radnom kočnicom vrlo brzo bi ostao bez servo asistencije (da nije izvedba "Brake by wire"). A slična je stvar i sa EV vozilima. Hibridima i EV vozilima treba i nužan je "Brake by wire", baš zato da bi uvek imao servo asistenciju, potpuno nezavisno od SUS-a.

Ali, npr. tvoja Giulia, njoj klasičan SUS u vožnji radi uvek i zašto je njoj za funkcionisanje kočnica nužan "Brake by wire" sistem ?

Ili, šta je tu odjednom sada "bolje" ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, moron said:

Ali, npr. tvoja Giulia, njoj klasičan SUS u vožnji radi uvek i zašto je njoj za funkcionisanje kočnica nužan "Brake by wire" sistem ?

Ili, šta je tu odjednom sada "bolje" ?

 

- throttle-by-wire

- steer-by-wire

- brake-by-wire

 

Kada imaš sva tri u autu možeš da prilagođavaš (imaš različiti set-up) sve te komande zavisno od moda vožnje. To je bolje nego nemati modove vožnje, i bolje je kada promena moda vožnje stvori razliku na što više sistema. Npr. još bolje od imanja ova tri je kada imaš i adaptivno oslanjanje koje takođe ima posebni set-up zavisno od moda vožnje.

Kada imaš brake-by-wire u autu smanjuješ broj komponenti koje čine kočioni sistem, time smanjuješ mogućnost kvara. Dobijaš prostiji sistem jer zamenjuje tradicionalni servo kočnice.

Kada imaš brake-by-wire u autu njegovim radom upravlja posebni kompjuter, koji komunicira sa kompjuterima za ABS/ESP, pa su ta dva sistema (ABS i ESP) efikasniji i brži u autu koji ima brake-by-wire.

Kada imaš brake-by-wire u autu, kočnica reaguje tri puta brže nego sa konvencionalnim sistemom - 0.1 umesto 0.3 sekunde od 0% do 100% kočione sile. To znači da kada npr. voziš 100 km/h i imaš potrebu za jakim iznenadnim kočenjem, sa tradicionalnim sistemom ćeš preći još skoro 10 metara (od momenta kada si stisnuo pedalu) pre nego kočnica počne da koči sa 100% snage, dok kad imaš brake-by-wire dobiješ 100% kočnice posle manje od 3 metra nakon što si pritisnuo pedalu kočnice.

 

Nego, šta je BMW danas predstavio, gde mu je ručica? Ili je možda ukinuo i stavio samo dva dugmeta (napred/nazad) na prednjoj konzoli?

 

Ne moramo se složiti oko pozicije ručice. Smatram da je praktičnije da je iza volana, ti smatraš da nije - jaka stvar. Nije ni bitno šta ti ili ja smatramo jer smo autoindustriji i ti i ja nebitni.

Al' npr. ima lik kojeg su pozvali (pored ostalih) na svetsku premijeru BMW Vision Neue Klasse Concept, pa kontam da im je bitniji od ove naše rasprave... e taj Mat Watson (CarWOW) nikada ne propusti priliku da kaže kako mu je pozicija menjača iza volana najbolja, i da bi voleo da sve fabrike tako rade. Ali, šta on zna, kao da je imao prilike da provoza i isproba mnogo automobila... :D

 

 

Edited by neshaoct
dodao link

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobro, u svetlu modova vožnje, pa i mogućnosti da u sklopu toga imaš podesive sve te parametre (zavisno koji parametri su kod kog modela podesivi, jer to nije isto kod svih), mogu da razumem značaj "brake by wire" sistema i za tu vrstu podesivosti.

Da li je to samo za sebe prednost u odnosu na konvencionalni kočioni sistem - ne znam zaista. Konvenciolani mi ipak deluje jednostavnije. 

Svako tehničko rešenje ima neke prednosti, ali i neke svoje potencijalne mane.

 

Što se tiče položaja selektora, složili smo se da se ne slažemo i to je to, dovoljno je, ne moramo se i "pobiti" :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brake-by-wire imam na drumasu...definitivno se lakse odrzava dok ne rikne sajla, a onda zavrsis u bolnici u najmanju ruku :D

 

Imao sam i pull-by-wire na Bravu kad su me slepali. I sta sad ? Za 1500 rsd se moze preci 140km u pravcu :D I jos mi neko kaze da nije ekonomicno, doduse mod voznje je dosadan osim ako vozac slepa nije neki kul lik i vozio mesalicu za beton pre toga.

Za one koji ne znaju, imam projekat menjaca na glasovnu komandu u Bravu, verzija poluautomatik. Skinuo manuelni, ostavio rupu i vicem...od intenziteta vikanja, vrste glasovne komande i pritiskanja mrtvog kvacila lako je zakljuciti u kom pravcu ide poduhvat :lol:

 

 

Pratite me za jos inovacija u autoindustriji.

ISV, the Aliexpress man®

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedesi dobili mogućnost plaćanja goriva ili struje otiskom prsta

 

237516-mercedes pay.jpg

 

Vlasnici novijih Mercedesa u Nemačkoj od sada mogu da plaćaju gorivo jednostavno, iz samog automobila, digitalno i beskontaktno, samo otiskom prsta. To je rezultat saradnje kuće Mastercard i Mercedesa, a usluga je nazvana Mercedes pay+.

 

To je prvi nativni sistem za digitalna plaćanja ikada ugrađen u jedan automobil, kojim se za sada može plaćati tek gorivo na benzinskim stanicama, njih više od 3.600 širom Nemačke. Podržane su Mastercardove debitne kartice, a sistem je dostupan u automobilima s novim Mercedesovim infotainment sistemom MBUX. Mercedes je tako postao prva marka koja je u svoja vozila ugradila podršku za sistem Secure Card on File. On podatke o plaćanju prenosi bežično, zaštićene enkripcijom, a ima potencijal da značajno olakša proces plaćanja. Sve što korisnik mora da učini prilikom inicijalizacije plaćanja jeste da očita svoj otisak prsta na centralnoj konzoli vozila, a automobil i platni sistem će odraditi sve ostalo. Partneri na projektu su optimistični u pogledu prihvatanja tog načina plaćanja.

 

Njihovo ranije istraživanje je pokazalo da otprilike svaki drugi vozač, mlađi od 40 godina, ima volju da plaća za dobra i usluge na ovaj način. Njih oko 60% bi plaćalo primarno gorivo na benzinskoj pumpi ili struju na punjaču direktno iz vozila. Sistem je osmišljen da bi olakšao taj proces. Jednom kada vozilo stigne na kompatibilnu stanicu i zaustavi se, na infotainment ekranu će se pokrenuti aplikacija Mercedes me Fuel & Pay. Vozač mora da odabere sano koju benzinsku stanicu ili punjač želi da koristi, a sistem će mu odmah izračunati i najviši iznos koji će morati da plati za gorivo ili struju, prema trenutnom stanju rezervoara ili baterije. On će to potvrditi otiskom prsta, a nakon punjenja goriva ili punjenja baterije, trošak se automatski tereti na izabranu Mastercard karticu. Vozač zatim može odmah da napusti pumpu, a račun će dobiti putem elektronske pošte.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moj auto je špijun

 

mercedes e 1.jpg

 

Moderni automobili prikupljaju gomilu podataka - kuda vozimo, koliko brzo, koliko ljudi je u autu… Od tog znanja proizvođači i razni drugi zarađuju gomilu novca.

 

''Moderni automobili znaju sve o svojim vozačima'', kaže Folker Ludeman, naučni direktor Centra za zaštitu podataka na Univerzitetu u Osnabriku. Do 150 senzora je instalirano u moderni automobili. Oni beleže ponašanje u vožnji, zauzetost sedišta, ubrzanje, poznaju muzički ukus vozača, prepoznaju greške u vožnji i određuju lokaciju vozila. Sa ovom riznicom podataka, proizvođači imaju bogato znanje o vozačima i vozilima. Da li je automobil je tako postao špijun, pita se nemački javni servis ARD u velikom istraživanju.

 

Šta se dešava sa podacima?

Neki podaci se godinama koriste da bi se očitavale greške u mehaničarskim radionicama. U nekim slučajevima, njihovo prikupljanje je obavezno po zakonu - na primer, radi praćenja emisije štetnih gasova tako što se evidentira koliko goriva troši vozilo. Od leta 2022. novoregistrovani automobili moraju da budu opremljeni i uređajima za memorisanje podataka o nezgodama. ''Pojedinačna zapažanja mogu biti bezopasna, ali ako se podaci objedine, kombinuju i procene, to može dovesti do ozbiljnih povreda privatnosti'', objašnjava Ludeman. Recimo, podaci o zauzetosti sedišta koje automobil ''zna'' kako bi upozorio da se veže pojas, ako je sedište zauzeto. Šta kada se to kombinuje o podacima o odredištu vožnje? ''Ako se težina na sedištu neprekidno povećava tokom perioda od devet meseci i često se posećuje specijalizovana prodavnica za bebe, onda svako ko ima pristup ovaj podatak zna da se ovi vozači i njihove porodice suočavaju sa velikim promenama u svojoj životnoj situaciji'', kaže Ludeman.

 

Ko ima podatke - radi posao

Vozači obično ne znaju ko ima koje njihove podatke i šta se sa njima dešava. ''Većina je uskladištena na serverima proizvođača'', objašnjava Ludeman. ''A oni odlučuju ko će dobiti podatke.'' Za sada samo proizvođači automobila mogu pristupiti i koristiti ove podatke. A oni to i rade. Jer, ko ima pristup podacima, odlično posluje sa njima. Prema Ludemanu, ne radi se samo o podacima putnika u vozilu. Hitni poziv u EU, takozvani E-Call, automatski upućuje hitni poziv kada se vazdušni jastuk u autu otvori. ''Ukoliko su vozila povezana na sistem E-Call, poziv za hitne slučajeve ne ide na broj hitnih službi 110 ili 112, već na broj proizvođača. A onda oni odlučuju koja šlep-služba će biti angažovana i koja radionica prima nalog za popravku'', kaže stručnjak.

 

Milijarde na neznanju kupaca

Mogućnosti su tolike da otvaraju apetite. Postoji borba između proizvođača automobila, hitnih službi, softverskih kompanija, radionica, bolnica i osiguravajućih kuća. Oni su prepoznali ono što stručnjaci dokazuju brojkama: novac se može zaraditi na neznanju kupaca. Prema jednoj konsultantskoj kući, umrežavanje vozila i korišćenje podataka iz automobila imaju veliki ekonomski potencijal. Proizvođači, dobavljači i pružaoci usluga bi mogli da do 2030. godine, kada 95% svih vozila bude umreženo, da očekuju oko 400 milijardi evra godišnje.

 

Ko zapravo poseduje podatke?

Naša svakodnevica je sve više umrežena - plišane igračke, tosteri i frižideri su ''pametni''. Ali ko poseduje podatke? Potrošači obično pretpostavljaju da imaju prava na podatke koje generišu, uključujući i podatke iz automobila. ''U stvarnosti, prava na to ko šta poseduje su nejasna'', kaže Ludeman.

Podaci još uvek pripadaju proizvođačima. Ali novi zakon (u Nemačkoj) omogućava korisnicima da po prvi put odrede da li i u kojoj meri treća lica imaju pristup njihovim podacima - i u koju svrhu. Zakonom o podacima u EU, koji treba da stupi na snagu 2025. godine, regulisaće se kada kompanije i privatna lica mogu da primaju i dele informacije sa umreženih uređaja. Istovremeno, treba sprečiti nezakonit prenos podataka. ''U određenom smislu, ovo je propis koji ima smisla'', objašnjava Ludeman. Ali mnoge kompanije oklevaju da pojačaju zaštitu podataka, kaže Mihael Hajze, glavni ekonomista HQ Trust-a. On smatra da bi potrošači štošta morali da plaćaju više ukoliko ne plaćaju i podacima. ''Trenutno smo malo previše restriktivni'', smatra on.

 

Kritike zaštitnika potrošača i ADAC-a

Nemački proizvođači automobila kao što je BMW ukazuju na usklađenost sa zakonskim propisima i da kupci mogu sami da prilagode podešavanja privatnosti. Ali to nije dovoljno za ADAC, najveće udruženje vozača u Evropi.

Udruženje zahteva da vozači moraju da znaju koji podaci iz njihovog automobila se prikupljaju, čuvaju i vrednuju, da moraju biti u mogućnosti da isključe obradu i prosleđivanje podataka i sami odlučuju ko ima pristup podacima o njihovom vozilu. A planirani zakon ne ide dovoljno daleko ni za zaštitnike potrošača. Oni žele jasniju regulativu na nivou EU. Stručnjak za digitalizaciju Roland Fige vidi da kompanije takođe koriste podatke za poboljšanje usluga i proizvoda. ''Odustajanjem od podataka dobrovoljno u suštini plaćamo podacima i postepeno gubimo suverenitet nad sopstvenim podacima.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai, Kia i Samsung - saradnja na povezivanju mobilnosti i stambenih prostora

 

hyundai kia 01.jpg

 

Hyundai i Kia će povezati Samsungovu platformu ''SmartThings'' IoT (Internet of Things) sa svojim uslugama povezanih automobila. Tri kompanije imaju za cilj da razbiju granice između životnog prostora i prostora mobilnosti, povećavajući vremensku vrednost pre, tokom i nakon vožnje. Hyundai i Kia su objavili da su potpisali ugovor sa Samsung Electronicsom o partnerstvu usluga Car-to-Home i Home-to-Car, sa ciljem poboljšanja povezanosti između stambenih i mobilnih prostora.

 

Prema ovom ugovoru, kupci Hyundaija i Kije će moći da daljinski upravljaju digitalnim uređajima putem dodira i glasovnih komandi putem infotainment sistema u svojim automobilima. Imaće daljinsko upravljanje vozilom putem AI zvučnika, televizora i aplikacija za pametne telefone za upravljanje raznim funkcijama vozila. To je omogućeno organskom integracijom Hyundaijevih i Kijinih povezanih usluga za automobile i Samsungove platforme Internet of Things (IoT- Internet stvari), ''SmartThings''. Od korisnika se očekuje da ga koriste na razne načine u svakodnevnom životu, uživajući u iskustvima neprekinutog povezivanja.

Na primer, tokom vrućeg letnjeg večernjeg putovanja s posla prema kući, korisnik može da aktivira ''Home Mode'' da bi uključio klima uređaj i prečišćivač vazduha, pokrenuo robotski usisivač i uključio svetla za udoban i prijatan životni prostor. Alternativno, pre izlaska, korisnik može da pokrene ''Away Mode'' da bi ugasio nepotrebna svetla i pokrenuo robotski usisivač da bi stvorio čisti životni prostor u koji se može vratiti, kao i da unapred aktivira klima uređaj vozila na prijatnu temperaturu.

 

U slučaju Hyundaijeve i Kijine usluge Car-to-Home, korisnici mogu da se registruju i koriste posebne načine rada za svaku situaciju kako bi smanjili rad uređaja tokom vožnje. Konkretno, automatski rad baziran na lokaciji, uz ekran osetljiv na dodir i glasovne komande, biće implementiran kako bi se korisnicima pružila praktičnija usluga. Osim toga, vlasnici električnih vozila mogu da koriste SmartThingsovu integrisanu uslugu upravljanja kućnom energijom kako bi proverili potrošnju energije u svom domu i vozilu i prilagodili optimalno vreme punjenja. Hyundai i Kia planiraju da prošire svoje usluge Car-to-Home i Home-to-Car na inostrane kupce povezivanjem povezanih platformi automobila i Samsung SmartThings. Kako bi to postigli, Hyundai i Kia će razviti stabilne infotainment sisteme za pružanje usluga, a zatim će te karakteristike pružiti putem OTA (over-the-air) i USB-baziranih ažuriranja čak i za postojeća vozila.

 

U međuvremenu, Hyundai i Kia već pružaju usluge Car-to-Home i Home-to-Car kroz saradnju sa telekomunikacijskim i građevinskim firmama. Usluga Car-to-Home, prethodno dostupna za šest stavki, uključujući rasvetu, utičnice, ventile za zatvaranje gasa, ventilaciju, klimatizaciju i bojlere, i usluga Home-to-Car za klimatizaciju vozila, daljinsko pokretanje i upravljanje punjenjem će se proširiti kako bi podržao veze sa širim rasponom uređaja kroz ovo partnerstvo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve vise sve vecih ekrana sa sto vise podesavanja. Ne verujem da nas mozak moze da obradi vise od dve informacije u istom trenutku a pored svog tog vizuelnog i zvucnog sarenila tesko da ce se vozac fokusirati na situaciju u saobracaju i pokusavati da predvidi desavanja pet, sest sekundi unapred sto sad, bar mi vozaci iz dvadesetog veka, radimo automatski. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...