Jump to content
FAS Euroauto Goran
neshaoct

Predlozi za smanjenje zagađenja vazduha

Recommended Posts

Predlozi za smanjenje zagađenja vazduha: I ''par-nepar'' čuva prirodu

 

polovni automobili.jpg

 

Čini se da niko nije ozbiljno shvatao upozorenje Svetske zdravstvene organizacije da u Srbiji godišnje od posledica zagađenja vazduha, odnosno oboljenja koja ono izaziva, prevremeno umre više od 6.000 naših sugrađana, sve dok vazduh nije postao ''vidljiv'' u većini gradova. Kao jedan od glavnih uzročnika zagađenja vazduha, bar u Srbiji, naveden je stari vozni park sa motorima koji su u Evropi odavno proterani sa ulica, pišu Novosti.

Šta je rešenje? Predloga je mnogo - od zabrane ulaska u centar grada starijim vozilima, ili plaćanja posebne takse (po ugledu na evropske gradove) do uvođenja sistema ''par-nepar'' sa kojim bi se tokom najalarmantnijih dana redukovao saobraćaj.

 

Povodom ovog gorućeg problema, u Privrednoj komori Srbije je nedavno održan stručni, okrugli sto na temu ''Uticaj saobraćaja na životnu sredinu u Republici Srbiji, problemi i moguća rešenja''. Na inicijativu Srpske asocijacije uvoznika novih vozila i delova, a u organizaciji PKS, pozvani su i učestvovali su u razgovoru predstavnici četiri ministarstva: zaštite životne sredine (uz prisustvo resornog ministra Gorana Trivana), finansija, policije i saobraćaja.

''Mi smo definisali nekoliko predloga državnim organima'' - kaže Boban Nikolić, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila. ''Jednostavno, mi više nemamo vremena da čekamo. Prvi predlog je zabrana uvoza polovnih vozila sa motorima evro 3 i evro 4, kao i početak primene kontrole štetnih izduvnih gasova i uvođenja principa 'zagađivač plaća', zatim uvođenje subvencija za kupovinu električnih i hibridnih vozila, kao i električnih motocikala i skutera u iznosu PDV-a.''

Ključni su takozvano plaćanje naknade za zbrinjavanje posebnih tokova otpada, poznatije kao eko-taksa, i njena obaveznost plaćanja za sva uvezena vozila - bilo da su nova ili polovna, odnosno da li su ih uvezla fizička ili pravna lica. Ta taksa bi se plaćala pri prvoj registraciji vozila. Po završetku okruglog stola, ministar Goran Trivan je rekao da ovakve razgovore u PKS treba intenzivirati i u njih uključiti sve relevantne privredne subjekte, kako bi se došlo do što boljih rešenja u vezi sa ovom temom. Takođe je pozvao predstavnike delegacije EU u Srbiji da pomognu svojim iskustvom u ovoj oblasti.

 

Kako subvencionisati eko-vozila?

Srbija nije bogata zemlja poput Norveške koja je, kao i mnoge druge zemlje, daje subvencije za kupovinu eko-vozila i do 12.000 evra. Ipak, kako je ocenjeno na skupu u PKS, Srbija može da uvede neke subvencije i da kroz poresku politiku omogući građanima da lakše dođu do eko-vozila. To su subvencije pri kupovini, razne poreske olakšice i ukidanje taksa, kao što su smanjenje poreza za fizička ili pravna lica, podrška pri finansiranju i izgradnji infrastrukture za punjenje vozila - mreže punjača, ali i kućnih punjača, besplatan parking u svim ili određenim zonama, vožnja žutom trakom, besplatna putarina, neplaćanje naknade za korišćenje tunela i mostova, popust na potrošnju električne energije za punjenje ili njeno besplatno korišćenje, dozvoljen ulazak u strogi centar grada...

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

=======

 

Kako se niko od njih nije ''setio'' da ograniči buduće (već se vidi izvesne), subvencije za kupovinu električnih automobila...jer realno ti automobili su ionako skupi, pa bi ispalo da subvenciju za kupovinu auta od npr. 35k evra dobija onaj deo stanovništva koji je ionako već dobrostojeći u SRB čim uopšte ima finansijske mogućnosti za kupovinu novog auta od barem 35.000 evra. Ispalo bi da oni siromašni pomažu ''sirotom'' bogatom da mu nov električni auto od 35k evra košta npr. 30k evra jer mu 5k daje država kao subvenciju. Treba ograničiti subvenciju na električne automobile na samo one najjeftinije, a na Plug-in hibride ne bi ni trebalo da postoji jer nam iskustva iz Evrope govore da ljudi pokupe pare od subvencije za takve hibride, a onda ih nikada ni ne pune nego ih stalno voze na benzin/dizel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mozda bi prvo trebalo da proizvodimo struju na ekoloski nacin pa ce elektricni auti mozda i imati efekta u smanjenju zagadjenja.  Bolja regulacaija saobracaja i vise zelenih povrsina ce sigurno dati bolje rezultate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod nas je 99% tog zagađenja, tj tih čestica koje se mere je od loženja, grejanja na drva, dimljenja mesa i sl.
E sad da li je to toliko otrovno, ne bih rekao, jer da jeste čovek ne bi danas postojao.
Pa zamislite koliko generacija ljudi stotinama hiljada godina pali vatru i živi u njenom dimu čitav život.
Do pre 100g po selima ognjište je bilo na sred kuće, bez dimnjaka...
A drugo su fosilna goriva, plastika deponije koje gore, automobili, industrija.


Послато уз помоћ ТT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oni jos bacaju uranijumske bombe , chemtrail, i ovo sto se zna jos a gde je ono sto se ne zna a mi cemo da sadimo kamilice u auspuh, kako da ne, pritom jos X taxi debelo da platimo. Gde su zakoni za fabrike, rudnike i sl? Gde su vetrenjace, solarna polja i hidrocentrale? Gde su olaksice za vozila sa tng, cng i hibride? Da ne sirimo pricu tek sto za jednu bateriju treba da crkne 10 crnaca i koliko jos treba da se lozi pec da bi se napravila struja i sl

Послато са SM-J330F помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pravilo manja brzina - manje zagađenje u Srbiji ne važi

 

manja brzina manje zagadjenje.jpg

 

Prema najnovijim studijama nemačkih univerziteta, ograničavanje prosečne brzine u gradskim centrima na 30 km/h zagađenje za 40%. Ova mera treba da bude usvojena do 2025. godine kada se pretpostavlja da će ulaz u grad biti dozvoljen samo hibridnim i električnim vozilama. Međutim, kod nas ni ova mera u sadašnjem trenutku ne bi imala efekta, poručuju stručnjaci.

Smanjenje brzine u Evropi ne ograničava se samo na centar grada. U Holandiji će se, naprimer, smanjiti i maksimalna brzina na auto-putevima kako bi se umanjila emisija štetnog azot-oksida. Holandski premijer Mark Rute objavio je da će na mnogim državnim auto-putevima umesto dosadašnjih 130 km/h maksimalna brzina biti ograničena na 100 km/h. ''Ovo je neophodna mera. Mi ne možemo očekivati da se klima promeni, mi moramo menjati klimu i uticati na nju. Zato su ove mere neophodne'', objasnio je Mark Rute, holandski ministar ekologije.

 

Kod nas bi smanjenje brzine u centru izazvalo kontraefekat, kažu stručnjaci. Sa većine dizel vozila skinuti su DPF filteri i katalizatori i ako bi oni išli sporije zagađenje bi bilo veće.

''Skoro 50.000 vozila ušlo je u Srbiju za prvih pet meseci, a negde 65.000 za polovinu godine. Mislim da je tužan podatak da je preko 85% tih vozila euro3 i euro4 koja su odavno zabranjenja u Evropi'', istakao je Miloš Petrović, predsednik Udruženja uvoznika automobila Srbije. Mere o smanjenju maksimalnih brzina usledile su nakon odluka vrhovnih sudova Holandije i Nemačke, iz maja, u kojima se navodi da pravila vlada te dve zemlje o davanju dozvola za projekte koji emituju azot-oksid krše zakone Evropske unije u oblasti zaštite životne sredine. Odluka suda dovela je do zamrzavanja dozvola za mnoge građevinske projekte u ovim zemljama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istraživanje pokazalo da novi automobili zagađuju više od starih

 

199833-birmingem.jpg

 

Među novim modelima prodatim u Velikoj Britaniji je otkriven veći nivo CO2 nego kod starijih modela - otkrili su istraživači iz kompanije koja za potrošače radi istraživanja tržišta i proizvoda, piše The Guardian. Kako je došlo do ovih rezultata?

 

Proizvođači danas u svoje modele ugrađuju sve čistije motore koji imaju nove filtere uz koje se nivo CO2 smanjuje čak i prema novom, strožem, WLTP ciklusu. Ipak, najnovija generacija modela koji su proizvedeni nakon 2017. godine emituje 7% više štetnih gasova od generacije pre. Istraživanje su sproveli na 292 modela. ''Šokantno je da to šta su naši testovi otkrili. Novi modeli zagađuju još više nego stari. Proizvođači moraju dati sve od sebe da proizvedenu čistija i zelenija vozila koja su prigodna za naš planetu i našu budućnost'', izjavila je Lisa Barber iz pomenute kompanije. Konkretno, u njihovom primeru je prosečna emisija testiranih modela (testirani u laboratorijskim uslovima) proizvedenih nakon 2017. godine bila 162.1 g CO2, dok je kod prethodne generacije (Euro 6b i 6c) ta brojka bila 10.5 g manja. Pritom su obe brojke kudikamo veće do zadatih 95 g koliko svi proizvođači u EU moraju da zadovolje. Ipak, te brojke bi proizvođači mogli postići prodajom hibridnih i električnih modela.

 

Da li ove brojke znače da su zbog potražnje za većim vozilima, pre svega SUV i crossover modelima brojke vezane uz CO2 narasle? Možda. U kompaniji ističu da je još jedan mogući faktor sama težina automobila, koja je u proseku porasla za 67 kg po automobilu. Ipak, ostaje pitanje stručnosti testiranja modela. Koji su tačno modeli testirani i na koji način, uz kakav režim vožnje? Sve to ipak ostaje ''u vazduhu'' i pomenuti detalji se ne pominju.

 

Upitan da komentarše ovo istraživanje, Mike Hawes iz SMMT-a (Society of Motor Manufacturers and Traders) je izjavio: ''Ne možemo da komentarišemo rezultate nezvaničnih testova odrađenih od strane komercijalnih organizacija gde je metodologija nepoznata. Samo zvaničnii podaci WLTP ciklusa - najopširnijeg i jedinog relevantnog testiranja mogu da se komentarišu, uzmu u obzir i upoređuju. Prema njima, novi automobili u proseku ispuštaju 29.3% manje CO2 u odnosu na modele iz 2000. godine, a uz to su kudikamo efikasniji, što mogu videti i sami vozači prilikom posete benzinskim stanicama.''

 

Iako podaci SMMT-a takođe pokazuju da se prosečna emisija CO2 kod novih prodatih automobila u Velikoj Britaniji povećavala u poslednje 3 godine. Prosečan iznos je prošle godine bio 127.9 g CO2, što je povećanje od 2.7% u odnosu na godinu pre. Razlog je pre svega u smanjenju udela dizelaša, kao i povećanju broja prodatih SUV modela koji su postali najveći hit među kupcima, a jasno je da imaju veće emisije CO2 od primera radi malih gradskih modela. Ipak, nije sve tako crno prema pomenutom istraživanju budući da je emisija štetnog Nox-a pala za čak 84%!.

 

Šta je dakle istina i šta se iz svega može zaključiti? Čini se da je kompanija napravila istraživanje koje ipak nisu potkrepili sa najvažnijim detaljima - koje su modele testirali, kako su ih vozili, da li su ih upoređivali sa brojkama pri WLTP-a? Sve su to nepoznanice zbog kojih nije jasno zaključiti koliko su njihove brojke relevantne. Iz kompanije koja je radila istraživanje napominju da su emisije porasle u svim segmentima, od malih gradskih automobila pa do hibrida. Činjenica je da je prosečna emisija CO2 kod prodatih modela u Velikoj Britaniji ipak rasla što potvrđuju brojke SMMT-a (2.7%) što se pripisuje većem udelu benzinaca i nešto većoj masi novijih vozila koja su krcata novim tehnologijama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evropska svemirska agencija: Pad emisija štetnih gasova iznad Italije

 

italija.jpg

 

Sa koronavirusom dolazi i smanjenje saobraćaja, a s njim i smanjenje emisija štetnih gasova.

Evropska svemirska agencija (ESA) je objavila satelitski snimak na kome se vidi pad emisija azot dioksida, opasnog po zdravlje, iznad Italije. Snimkom je obuhvaćen period od početka januara pa sve do marta i vremena kad je veći deo Italije u karantinu. Najveće promene vide se na severnom delu Italije koji je ekonomska žila kucavica Italije i tranzitno srce Evrope:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automobilske gume su 1.000 puta veći zagađivači od sagorevanja goriva

 

147611-gume.jpg

 

Nisu samo izduvni gasovi iz automobila pretnja čistom vazduhu. Mnogo gora pretnja su čestice koje se oslobađaju usled trošenja guma, kočnica i površine kolovoza. Istraživanje britanske nezavisne institucije za naučno ispitivanje zagađenja u saobraćaju, ''Emissions Analytics'', otkriva da prosečni porodični automobil prilikom vožnje i interakcije guma, kočnica i površine puta proizvodi 1.289 puta više štetnih čestica nego izduvni gasovi.

 

U okviru studije je napravljen test kako bi se utvrdilo koliko auto stvara štetnih emisija koje ne potiču od izduvnih gasova. Trošenje guma i kočnica je napravilo 5.8 grama štetnih čestica. Sa druge strane, prema najnovijim standardima, emisija izduvnih gasova je ograničena na 0,0045 g/km. Studija je sprovedena u idealnim uslovima, a ne u uslovima u kojima se zapravo vozi. Ispitivanja britanske kompanije je sprovedeno s pravilno naduvanim novim gumama na glatkom kolovozu. U realnim uslovima rezultati bi mogli da budu gori jer zagađenje guma pogoršavaju loši putevi, nedovoljno naduvane gume, kao i gume lošeg kvaliteta. Kamioni su posebna briga.

 

''Vreme je da se razmotri ne samo ono što dolazi iz izduvnih cevi, već i čestice zagađenja koje proizvodi trošenje guma i kočnica. Naši početni testovi otkrivaju šokantnu količinu štetnih čestica od guma. To je 1.000 puta gore od emisija štetnih gasova. Ono što je još više zastrašujuće je što je trošenje guma potpuno neregulisano. Sa porastom prodaje težih SUV-a i električnih automobila, štetne čestice koje ne dolaze od izduvnih gasova su postale ozbiljan problem'', kaže istraživač Richard Lofthouse. Istraživači navode da se sa kratkoročnim merama, kao što su dovoljno naduvane gume, smanjenje težine vozila i korišćenje kvalitetnih guma, mogu smanjiti ova zagađenja.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...