Jump to content
FAS Goran

ostoja

Members
  • Content Count

    696
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ostoja last won the day on July 14

ostoja had the most liked content!

About ostoja

  • Rank
    Regolari
  • Birthday 12/20/1980

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Beograd

Previous Fields

  • Garage
    Lancia Delta 1.4 T-Jet Argento, ex Fiat Stilo 5p 1.6 Dynamic, ex Lancia Lybra 1.6 LX

Recent Profile Visitors

1855 profile views
  1. Ovo za pisanje u cipele i pljuvanjenu koka kolu je iz vica o Srbinu i Hrvatu u avionu, da malo razbijemo tenzije. Imamo ih dovoljno van foruma, nema potrebe da se ovde trvimo. I trebao je smajli na kraju te recenice nego istece edit. Evo ovde:
  2. Dokazem da cena kWh nije ta koja kazes da je i ti sad prebacis tezu na koliko manje EV trosi na 1000km kad se uporedi sa SUS/ICE. Da, manje trosi EV drasticno, nigde ja ne tvrdim suprotno, procitaj SVE postove koje sam ostavio. I posedovao bih EV da imam uslove. Ali tvrdim i potkrepljujem ciframa da nije ta cena kWh koju ti tvrdis da jeste. Imas proracune, i slikom i brojem, ukazi sta je pogresno u njima? I da ce SVA struja biti zesce akcizirana kad EV predje kritican %, pa kuvao ti kafu, pravio dzem ili punio EV, vise ces da placas struju, imao nemao EV. Jer je drzava pijavica i ne bira koga i kako sisa,a mora da sisa da prezivi. I kazem da je nebuloza izjava da solar sistem treba postaviti samo ako imas EV punjac. Nekoliko primera sam naveo. EV pomaze da primer jos vise blista, ali nikako nije JEDINi scenario koriscenja. I indirektno kuknjavom vrhovnog entiteta da bi nam DANAS gomila solara znacila, u vreme kad imamo 0,1% EV. Jer struja se za svasta trosi. I bez ljutnje, nista licno nema u ovome, zaista. Samo nije nista u zivotu crno. Ili belo. Mnogo mnogo sivog ima izmedju dve krajnosti.... Edit: I gde se nalaze monofazna brojila sa 5kW angazovanih? Na kuci Vuka Karadzica? Eventalno kao zasebno brojilo samo za EV pored vec postojeceg za koje si morao da platis prikljucak EPS. Opet most i cuprija.. I opet zbog te angazovane snage i dodatnih gluposti na drugom brojilu na racunu cena kWh nije nikad deklarisana cena po cenovniku. I na kraju, cemu ovo pisanje u tudje cipele i pljuvanje u koka kolu?
  3. Sta sam izmislio? To i jesu cifre sa tog kalkulatora. I tacne su, toliki mi je racun stigao (I primer). Parametri angazovane snage i trofaznog sam preuzeo sa fizickog racuna u rukama. Sigurno necu da placam jos jedna prikljucak EPSu. Nemoj da stelujes neke monofazne sa 5kW, koja kuca/stan ima tako male stavke? Sam kalkulator te prebaci na vecu angazovanu snagu cim predjes X kWh. EV u proseku trosi 22.5kWh na 100km. Racunaj manje, racunaj vise. Uzeo sam prosek za 800-1000km mesecno koliko vevina ljudi prelazi. Ali je bitnije sto tebe 1 kwh ne kosta samo klot cena kWh i akciza nego sve zajedno saberi pa podeli. Pa trosio ti auto 10kWh ili 100kWh, bitna je cena kWh koji tu platis na kraju. I ne oduzimaj javni servis, ja sam trazio da mi se skine sa racuna jer nengledam TV ali ne daju. I posto to placam u struji, to ide u cenu struje. I mrezarina i angazovana snaga i kaciza na luksuz. Ako nekome ono gore nije jasno, samo nek procita ponovo ili bar pogleda sliku. A bas zbog ovoga sam rekao da necu dalje da pisem, bezveze se pravi biiip ni oko cega.
  4. Mesec JUN, visok racun zbog visokih temperatura, klima radi ne gasi se. Inace trosim oko 350-360 kWh. 377kWh u visoj i 173kWh u nizoj. EPS to obracuna kao zelena 240/110 (V/N) i plava 137/63 (V/N). Ukupno stiglo da platim 7693.72. A sad na isti taj racun SAMO na nizu tarifu dodaj hipotetickih 200kWh da sam punio EV i preracunaj. Sta se dogadja? I dalje 373kWh u visoj i sad 373kWh u nizoj (+200). EPS to obracuna kao zelena 176/174 (V/N) i plava 201/199 (V/N) jer se to razvuce na period. Primeti da sam ja potrosio samo dodatno 200kWh u nizoj, al se matematika poremeti jer se obracun EPSa kad si kako potrosio iskrivljuje i ne pokazuje svu dodatnu potrosnju samo u nizoj nego povecava ti OBE potrosnje u plavoj (skupljoj) tarifi. Zato kazem ne mozes to izolovano gledati 200kWh za EV kosta 200 x kWh cena nocne + takse, vec se cela matematika iskrivljuje ako ne gledas siru sliku. Ukupno bi stiglo da platim 9067.58 sa EV. To je 1373.86 dinara vise, odnosno 6.87din po DODATNOM kWh. To je dosta vise procentualno od 3.46din + porezi, akcize i podsticaji OIE. Ali uzmi sad racun i podeli 9067.58 sa 750kWh i dobijes TCO da te 1kWh kosta 12.09 dinara. To sam objasnjavao gore na primeru da ne mozes gledati strogo iskazanu cenu kWh jedinicno, a zanemariti sve ostale troskove oko toga da taj kWh ti zapravo imas na raspolaganju za potrosnju. Doduse na primeru 1000din/100km kod automobila. E o tome ti pricam. Ne mozes posmatrati izolovano "potrosio sam 200kWh u jeftinijoj i to me kosta 200 x 3.416 + PDV + OIE + akciza, tj mene kWh izadje 5 dinara. Tebe kWh izadje 12 dinara, ili bar 6.87 ali onda razliku izmedju 12 i 6.87 ti prebacujes da kuca upije kao njen trosak! A svakako ces platiti taj trosak. Ne na mostu (EV) vec na cupriji (kao deo racuna kuce). I bez sad hvatanja slamke 6,87 je tek malo skuplje od 5 dinara. Procentualno nije. Kad ti poskupi struja duplo i razlika ce otici duplo. Mnoge ce mrzeti ovo da procitaju, al evo imaju slike, samo slike pogledajte...
  5. ostoja

    Kuda ide ovaj svet?

    Svajcarski fazon bi bio da plate kaznu, ali i da pokupe to sto su prosuli i lepo odloze na smetliste. Znaci gratis plivanje Dunavom uz kaznu
  6. Jeste egzaktna kad sve uzmes u obzir. Kao da kazes auto me kosta 1000din/100 km jer toliko trosi. A registraciju, servise, gume i potrosni materijal, razliku od nabavne pa na kraju prodajne cene potpuno zanemaris, putarine, osvezivac jelkicu i sl. Ti gledas "running costs", a ne " total cost of ownership". A i taj running cost ukljucuje vise od goriva. Tu cenu koju pominjes mozes da imas samo ako ti je potrosnja ostale struje u nocnoj ravno 0 kw i potpuno zanemaris troskove mernog mesta. A i tad ces od recumo 330 dnevnih kWh ofsetovati 200 u skuplju tarifu. Jeste, jeftino si platio punjenjr auta po cenu da ti sad skuplje kosta sve istalo u kuci: da se okupas, da pijedes nesto (spremljrno na struju), da bapunis telefon. Nisi jeftinije prosao, samo su umesto na mostu platio na cupriji.... Stvarno necu vise, i ovo sam pojeo g.
  7. Puni tako pa javi koliko si platio. Premestas trosak cele kuce iz npr zelene u plavu ili crvenu tarifu. Predji 1000km mesecno, to je 200-250kWh za punjenje. Sigurno ti nece ukupno biti jeftinije od onih 11-12din/kWh kad prosto podelis broj kilovata sa krqjnjom cifrom na racunu, moze samo skuplje. Zapravo me iziritirala izjava stavljati solar a ne ugradjivati EV punjac je besmisleno (ili kako vec pise). Zamisli, coveku sa hladnjacom se opasno isplati iako nema EV. Kao da kazes kupovina auta, a da njime direktno ne zaradjujes oare je besmislena. Po tome samo taksisti i dostavljavi smeju da imaju vozilo. Ili kupovina SUV je besmislena ako ne idete na teren 24/7/365. Ispada da pola Evrope nocu tezgari kao gorska sluzba spasavanja, nikad vise SUV prodatih... Mislim, necu se svadjam, zaista. Samo ne moze uzak pogled kako nekome odgovara, sagledati siru sliku. Evo pisti "besmrtni car" da nam je potrodnja struje ogromna. Kako i ne bi kad je zaredjalo 10 dana pakla, klime zuje na sve strane, pada kisa iz vedra neba kako pridjes zgradama. EV je trenutno zanemarljiva stavka u nasoj potrosnji i izjava da stavljati solar ako nemas EV nije utemeljena u realnosti. Da, ima logike ako imas novca i EV staviti i solar, ali ne samo i iskljucivo u tom slucaju... Necu dalje. Samo se pravi animozitet bezveze.
  8. Ja kako god podelim, mene 350kWh moje potrosnje u stanu kosta oko 11-12din po kWh, a 45% mi je u nocnoj tarifi, sve zelena. To je onda 1000 dinara za 90kWh, a ne 200... A Zapadu je skuplje, 2-5 puta. A taj panel nije bog zna kako skup, samo da neko napravi pametnu implementaciju u ostatak sistema. Krov na kolima imas pa imas (ako je kabrio, imas haubu), ovo je pametno koriscenje prostora. MOZDA. Prica se o solaru koji je okacen na EPS. A usput moze i da napuni auto, ali mu nije primarna funkcija. Ugradjivati solar SAMO da bi punio EV, a svu ostalu potrosnju ne, ti je isplativo ako si benzinska pumpa ili elektricni ekvivalent. Od drveca (punjaca za auto) ne vidis sumu (opsta primena u svoj potrosnji).
  9. Ne slazem se, solar uzima onaj ko ima veliku potrosnju iz BILO kog razloga. Pa sad da li to bio EV, ili hladnjaca za bobice ili proizvodnja dzemova ili konferens centar gde klima mora da pici ceo dan. Piroskom odgovara zbog auta jer mu je mesecna kilometraza veca nego taksisti, a ja znam coveka kome odgovara jer ima hladnjacu pa ovim reze racun za struju, jer mu bas leti treba najvise struje, a bas tad i pravi najvise struje... Onih 600W sto pomenuh gore je otprilike koliko se moze integrisati u krov vozila velicine Pande. Mada ne znam da neko nudi komercijalno uspesan model sa integrisanim panelima, ali eto taj bi sam proizvodio 90kWh leti. To je oko 400-500km. Nekom malo, nekom dovoljno za drugi auto samo za po gradu. Mada,
  10. ostoja

    Planinarenje

    Pravo da ti kazem nisam. Ima im 12-13 godina, nisu koriscene dugo (mozda par puta zimi, ali poslednjih godina ne, nije bilo ozbiljnog snega) i kad sam negde hteo da idem, otpade im djon u dnevnoj sobi. Probacu, mada mislim da je Planika pukla, ali mozda imaju nekog obucara... Inace, tad su bile skupe, al ova cena danas (sa linka sto okacih) nije normalna...
  11. Nisam siguran za zakonsku regulativu kod nas, mislim da ne smes da kacis on grid solarni sistem bez saglasnosti EPSa, cak ni zero export tip. Iz iskustva sa drugog foruma, kad imas zero export sistem, inverter u saradnji sa smart meterom pusta samo onoliko energije koliko najmanje opterecena faza trosi. Npr imas 1kw, 950w i 450w opterecenje po fazama zbog potrosaca u kuci, inverter ce pustiti samo 3x450W sa sebe. Zero eksport sistemi su jako tesko rentabilni jer se dosta proizvodnje "baca". Mislim tehnicki je sve izvodljivo, samo je pitanje cene kostanja, da ne bude skuplja dara nego mera. I najveci problem je izvesti da ti auto bude na mestu proizvodnje u momentu najvece solarne proizvodnje, jer ljudi obicno odu na posao u tom periodu, a paneli su obicno kuci. Sto se tice 600w panela integrisanog na krovu auta, kod nas bi, recimo, u julu pravio ~85kWh za mesec dana ako je parkiran na osuncanom mestu. Skoro 3kWh dnevno, "besplatno". I ono sto meni izuzetno smeta je sto je procedura bilo cega izuzetno komplikovana. Cak i kad sve ugradis i povezes (tj licencirani izvodjac radova), mesecima se ceka da neko dodje i aminuje sve to da se pusti u pogon. Nemci imaju foru balkonskih elektrana gde sistem od jednog ili dva panela i mikroinverter se montiraju bilo gde zgodno na objekat i najobicnijom suko uticnicom povezuju na mrezu. Bez komplikovanih procedura i prilagodjenja, dvosmernih brojila, dozvola i cuda. Mislim da je limit ovakvog sistema 400 ili 800w, nisam pratio neko vreme. Jedini uslov je da mora da se prijavi sistem EPS ekvivalnetu, tj da se registruje, ali nema daljr papirologije. Taj sistem (400W) stedi 50ak kWh mesecno leti i 20ak zimi. Deluje malo, ali kad bi svako imao po jedan, skupi se to.... I recimo kod nemaca 400W komplet kosta 200e, eventualno jos 80ak evra za nosace i taj suko (sa druge strane, ka invertor je malo specijalniji, pa kosta). Kod nas je samo taj mikroinverter preko 200e... I panel jos 200. I ne smes da ga prikljucis jer zakon nije predvideo mogucnost.
  12. Moze nuklearka, sagraditi narodnu skupstinu izmedju dva nuklearna bloka i obavezati sve politicare, vlasnike firmi koje ucestvuju u izgradnji, menadzere, projektante i izvodjace radova, kontrolore i inspekcije da dozivotno zive u krugu nuklearne elektrane. I sledece 2 njihove generacije, bez prava pogovora. A svakih 6 meseci nagradno 7 dana boravak u postrojenju za cuvanje nuklearnog otpada. Jedino tako mislim da ce to biti korektno izgradjeno i da nece da curi od prvog dana i da bude krpljeno zvakom da se ne vidi...
  13. ostoja

    Planinarenje

    Akso, ako ne bude rentabilno, svakako cu nove. Nego ako moze da se spasi, sto da ne. Ovaj sivi deo djona se dezintegrisao: https://planika.rs/proizvod/planika-anapurna-man-air-tex-83-grey42-45/
  14. Prvu ce licno vodja da sklopi pred kamerama. Ili bar da daje smernice.
  15. Nafta ne ide iz budzeta. Ali budzet ide iz akcize za naftu, a nasi to bas obilato koriste 50% cene litre goriva ide u budzet. Ako cemo tako, ne treba ni uvoziti automobile, samo u KG da se prave za domacu upotrebu, od 100% domacih delova i materijala. Pa mi uvozimo voce i povrce u sezoni, a nase bacamo svinjama. Mnogo stvari kod nas nije dobro postavljeno, ne samo po pitanju nafte.

Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...