Jump to content
FAS Euroauto Goran
neshaoct

Stariji od 15 godina dva puta na tehnički pregled!?

Recommended Posts

stariji.jpg

 

Ukoliko se usvoji i ovaj predlog u okviru novih izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja, vlasnici automobila starijih od 15 godina moraće dva puta godišnje da idu na tehnički pregled - jednom prilikom registracije i drugi put nakon šest meseci. Ovaj novi udar na džep vozača ne bi bio toliko strašan da se istovremeno ne najavljuje:

- Zabrana ''gratis'' tehničkih pregleda ukoliko istovremeno kupite i polisu osiguranja na istom mestu

- Uvođenje minimalne cene tehničkog pregleda

- Poskupljenje tehničkog pregleda

 

Kolika će biti minimalna cena tehničkog pregleda?

Prema sugestiji Udruženja osnivača tehničkih pregleda (UOTP), minimalna cena tehničkog pregleda za automobile trebalo bi da bude 2.500 dinara plus PDV, tj. 3.000 dinara. To znači da bi vlasnik automobila starog 16 godina, koji je do sada dobijao besplatan tehnički, trebalo godišnje da plati 6.000 dinara u istu svrhu.

 

Automobili kojeg godišta se smatraju rizičnim?

Na primer, ako bi se ova obaveza uvela od 1. januara sledeće godine, to bi značilo da bi se na njenom udaru našla sva vozila proizvedena pre 1. januara 2002. godine. Međutim, to nije slučaj - ova obaveza će biti uvedena kasnije. 

 

Kada će biti uvedena ova obaveza?

Naglašavamo, obaveza tehničkog pregleda dva puta godišnje za vozila starija od 15 godina neće biti uvedena istovremeno sa usvajanjem izmena Zakona o bezbednosti u saobraćaju, već nakon toga treba da se usvoji poseban Pravilnik o tehničkim pregledima. Kada će taj Pravilnik biti usvojen, za sada se ne zna, ali ukoliko nadležni požure, možda već tokom sledeće godine.

 

Zašto se uvodi pregled dva puta godišnje?

Zato što predlagači izmena zakona smatraju da su automobili stariji od 15 godina skloniji kvarovima vitalnih sistema koji utiču na bezbednost, te da će se njihovom češćom proverom preduprediti moguće saobraćajne nezgode i nesreće zbog tehničke neispravnosti.

 

Da li su polovni automobili stariji od 15 godina zaista skloniji kvarovima?

Generalno jesu, ali nemoguće je dati konkretan odgovor kada je u pitanju kompleksna mašina kakav je automobil i tu može mnogo da se diskutuje. Naravno, ovde se misli na kvarove sistema koji se kontrolišu prilikom tehničkog pregleda Razgovarali smo sa nekoliko servisera, koji uglavnom smatraju da ispravnost vozila više zavisi od vlasnika nego od starosti, marke ili modela.

 

Kočnice - kod njih ima potrošnih delova (diskovi, pločice, doboši, paknovi...) koji jednako stradaju i na novim i na starijim vozilima, ali i drugih komponenti (cilindri, servo, klješta, creva...) kod kojih je veća mogućnost da će se pokvariti na starijima, mada nije nikakva retkost da se pokvare i na novijima usled velikog broja pređenog kilometara u gradskim uslovima. Takođe, ako na starijem automobilu kvalitetno sredite kočioni sistem, on će možda biti bezbedniji od znatno novijeg, sa velikom kilometražom, čiji vlasnik uopšte ne zna da se kočiona tečnost menja.

Vešanje i upravljanje - svaki put kada pređete preko udarne rupe, upalog ili izbočenog šahta, a i generalno kada vozite po našim putevima, stradaju svi elementi oslanjanja i upravljanja, pa npr. neki službeni auto iz 2013. kojeg koristi više vozača može da bude u katastrofalnom stanju po tom pitanju. Možemo da govorimo i o drugim delovima/sklopovima, ali pitanje je da li se oni uopšte i kako kontrolišu na tehničkom pregledu.

 

Koliko ljudi je poginulo zbog tehničke neispravnosti vozila?

Nomenklaturom MUP-a za period od 2011. do 2015. godine definisano je 115 ''uzroka i grešaka'' koje se mogu podeliti u 13 kategorija. Ova nomenklatura je preuzeta od MUP-a iz uviđajne dokumentacije saobraćajnih nezgoda, na osnovu procene policijskog službenika saobraćajne policije koji vrši uviđaj saobraćajne nezgode. U tabeli ispod možete da vidite najčešće ''uzroke i greške'' koje dovode do smrtnih posledica na našim putevima za period od 2011. do 2015. godine:

 

tabela.jpg

 

Sada bi bilo lako zaključiti da su automobili iz 9. stavke bili tehnički ispravni, bilo bi spašeno 70 života. Međutim, nemamo nikakvih dodatnih saznanja o tim slučajevima, te ostaje pitanje da li je uzrok nesreće bila isključivo tehnička neispravnost ili je bilo i drugih faktora, kao npr. neprilagođena brzina ili psihofizičko stanje vozača?

 

Ko nema još 3.000 godišnje, ne treba ni da poseduje auto?

Neko će se verovatno voditi i ovakvom logikom, ali ne zaboravite da je ovo samo delić ukupnih troškova posedovanja automobila u Srbiji. Trenutno za automobil iz 2001. godine sa motorom od 1.6 litara  i 109 KS za registraciju svake godine treba izdvojiti oko 19.000 dinara, plus troškovi tehničkog pregleda i provizija banke ili pošte za svaku uplatnicu. Tu je i menjanje motornog ulja i raznih filtera, nove gume (koje po našim putevima prilično brzo stradaju), popravke elementata vešanja (koji takođe ''ne vole'' naše puteve), centriranje, gorivo sa visokim akcizama, velike i male popravke, pranje i gomila drugih sitnica o kojima ne razmišljamo, ali koje nam izvlače dinar po dinar iz džepa.

 

Automobil nije luksuz, on je mnogima životna potreba

Ne žive svi u beogradskom ''krugu dvojke'' ili malo šire, pa ne mogu da koriste GSP ili da prošetaju ''dve autobuske stanice'' do posla ili prodavnice. Velikom broju građana Srbije automobil je od životne važnosti, naročito onima po manjim mestima, gde ni ne postoji javni prevoz, a dobro znamo kakav je tamo obično životni standard.

 

Zaključak

Nije nam namera da na putevima bude više neispravnih automobila. Naprotiv, protiv toga se borimo, ali takođe postavljamo pitanje zašto svako navodno unapređenje bezbednosti saobraćaja mora da udari po novčaniku prosečnog građanina? Može li to da se reši na neki drugi način? Na primer, takvim kaznama za vlasnike tehničkih pregleda i njihove zaposlene da im ni po koju cenu ne padne na pamet da prekrše pravila, ali da se pritom prvo zaustavi korupcija kako se ne bi jednima gledalo kroz prste, a drugi zatvarali?

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, igor0511 said:

Uz ovo u nekim zemljama idu debele subvencije na kupovinu novog

 

kljucni deo tvoje recenice : " u nekim zemljama " ...

 

eeeeeee

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je sve zarad nase bezbednosti:huh:Ali ajde i to prezivećemo i taj trošak,smisliće oni još neki novi.Ali bi trebali biti dosledni u sprovodjenju zakona a ne kao sada mene njakaju na tehničkom zbog ručne a pripadnici romske manjine teraju kojekave šklopocije u saobraćaju.Primer ono ćereslo za seču drva:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zarad koje bezbednosti ?!

 

moj punto star 16g koci u mestu, bre, ceo kocioni sistem sa sredio, a juce popodne na parkingu, dvojica pricaju i ovaj kaze : Nece da mi koci nesto ako ne nadrukam, ne smem brzo .... Pasat mu 2008god ... Idi bre u qrac krasni

Share this post


Link to post
Share on other sites

A kako ce da naterjau ljude da idu na tehnicki posle 6 meseci, ako je auto dobio registraciju na godinu dana, na toliko i osiguran...  Kad saobracajac zaustavi, trazice potvrdu sa tehnickog? Znaci, bice obavezna potvrda da se nosi pored saobracajne i vozacke i nalepnice...

Ali ni to ne bi bio problem, kad bi trziste tehnickih predmeta kontrolisano u smislu kvaliteta a ne cene. Naravno, minimalna cena ne garantuje nista, kao sto automobili nece biti ispravniji ako donesu uredbu da je minimalna cena polovnog automobila 3500e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne vidim ni jedan razlog zasto bi se tehnicki placao dva puta cak i da moras da ides... I sta ako padnes za 6 meseci? Odlucis da neces da popravljas jer se ne isplati i onda ce ti vratiti polovinu novca od osiguranja itd? Ocigledno je to mogucnost kad ocekuju da za 6 meseci prosecan auto moze tako jako da propadne...

 

Kad bi jedan tehnicki pregled godisnje redovno odradio posao onda bi bilo puno veceg efekta... Neka tehnicki pregledi lepo uvedu treskalice za amortizere, nove valjke za automobile, a ne one iz 80ih za kamione gde ti treba klirens od 20cm da bi naterao, da onu spravu za proveru farova ne izvlace iz supe nego da drze tamo gde joj je mesto, da radnici budu tehnicki obrazovani, a ne priuceni "majstori" iz ficok brigade... 6000din za 15min posla, takvu zaradu nemaju ni u Nemackoj...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.11.2016. at 11:54 AM, Easy Rider said:

moj punto star 16g koci u mestu, bre, ceo kocioni sistem sa sredio, a juce popodne na parkingu, dvojica pricaju i ovaj kaze : Nece da mi koci nesto ako ne nadrukam, ne smem brzo .... Pasat mu 2008god ... Idi bre u qrac krasni

 

servo pojačavač, auto isto koči i bez njega samo jače da stisneš :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
zarad koje bezbednosti ?!
 
moj punto star 16g koci u mestu, bre, ceo kocioni sistem sa sredio, a juce popodne na parkingu, dvojica pricaju i ovaj kaze : Nece da mi koci nesto ako ne nadrukam, ne smem brzo .... Pasat mu 2008god ... Idi bre u qrac krasni

Sada bi ti pola Srbije reklo da lazes: Pasat i to 2008. i nesto mu fali....nemoguce

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja svakako idem 2 puta godišnje, ali ovo s cenama je gadno, jer dosta poskupljuje. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, YUgisa said:

Ne vidim ni jedan razlog zasto bi se tehnicki placao dva puta cak i da moras da ides... I sta ako padnes za 6 meseci? Odlucis da neces da popravljas jer se ne isplati i onda ce ti vratiti polovinu novca od osiguranja itd? Ocigledno je to mogucnost kad ocekuju da za 6 meseci prosecan auto moze tako jako da propadne...

 

Kad bi jedan tehnicki pregled godisnje redovno odradio posao onda bi bilo puno veceg efekta... Neka tehnicki pregledi lepo uvedu treskalice za amortizere, nove valjke za automobile, a ne one iz 80ih za kamione gde ti treba klirens od 20cm da bi naterao, da onu spravu za proveru farova ne izvlace iz supe nego da drze tamo gde joj je mesto, da radnici budu tehnicki obrazovani, a ne priuceni "majstori" iz ficok brigade... 6000din za 15min posla, takvu zaradu nemaju ni u Nemackoj...

 

 

 

Tvoj auto je svakako tehnički neispravan, ne vidim razlog žašto se buniš...

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu informaciju si bazirao na kojim tacno podacima? Voleo bih da vidim javno postavljen dokaz za tvoju izjavu u sklopu ove teme ako je moguce.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa realno, dokaze si sam postavljao u svojoj temi. To što ti misliš da je auto sklopljen od 10 drugih bolji od izvornog je potpuno irelevantno za tehničku ispravnost u očima zakona. A pitanje i u praksi. Jbg, nisi ti razvojni ing u Mercedesu, pa da sve te modifikacije imaju makar i minimalnu težinu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postoji i onaj snimak iz kule, gde se vidi dovoljno, još ako uzmemo u obzir da ništa od ugradjenog nije atestirano, mislim da bi i tehnički pregled na 3 meseca za neke bio potreban.

 

Postoje čak i delovi koje si sam pravio, misliš da to zadovoljava neke standarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je l uvedeno da svaka izmena na autu van fabrike mora proći proceduru homologacije? Ono tipa ako se stave drugi točkovi i ostalo? Koliko znam još to nije uvedeno, još se te modifikacije ne upisuju nigde...samim tim, zašto bi bio ''tehnički neispravan''? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, beli_Punto said:

još ako uzmemo u obzir da ništa od ugradjenog nije atestirano

 

TNG i folije. Koliko znam, jedino te naknadne modifikacije u SRB moraju da budu atestirane. Plin znamo da nema... :D 

 

1 minute ago, MS PK said:

Bolji je svakako od fabrickog juga

 

:thumbsup: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@totti

 

A, šta znači sad taj komentar? 

Auto koji onako ide na karting stazi ispade neispravan, a Yugići koji su već do pola istrulili i imaju nalepnicu u ćošku šoferke su kao ispravni, šta li... :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ko za njih kaže da su ispravni?
Ovako nešto prolazi još jedino na Kubi i u pojedinim afričkim zemljama Ako svi težimo da jednog dana postanemo normalni, onda je i ovo neprihvatljivo. Nemam ja ništa protiv hobi automobila i uživanja u njima na karting stazama, ali ne i u javnom saobraćaju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa moj Mikisav ima 13 godina u sa sigurnoscu tvrdim da je od velike vecine novijih ispravniji i bezbedniji...glupost sta radi drzava

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@totti

 

Dokle god se ne traži papir za svaku modifikaciju koja izlazi iz okvira fabričkog rešenja, svaki auto koji sadrži takve modifikacije je ''realno'' tehnički ispravan. 

Jer...ako ćemo tako da gledamo, kad si ti tražio i dobio papir od Citroena da je skidanje DPF-a ok, da je proizvođač saglasan sa tim skidanjem i da je sve tehnički ok sa autom posle toga... Tako daaaaaa Alviroviću... :whistle::D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...