Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Automobili na struju ne štite okolinu? / Električni automobili

Recommended Posts

emisijaSATyoutubelogonovi.jpg EmisijaSAT: Šta opstaje, benzin ili struja?

 

Kako bismo istražili da li će benzinci i dizelaši opstati u vremenu koje dolazi, organizovali smo specijalni test. Otkrivamo da li isto ime, isti legendarni model, može da bude jednako dobar u svetu benzina kao i u svetu struje. Tačnije, na startu ovog takmičenja našli su se Mustang protiv Mustanga, benzinski protiv električnog.

Kroz niz zanimljivih testova, proveravamo šta to kupci žele, šta mogu da upotrebe i koji ima realnije šanse da opstane na tržištu.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indonezija od kineskog Geely-ja zatražila da joj pomogne u razvoju električnih automobila

 

geometry c 02.jpg

 

Indonezija je od kineskog proizvođača automobila Geelyja zatražila da joj pomogne u razvoju i proizvodnji električnih automobila, rekao je ministar prirodnih resursa i ulaganja Luhut Pandjaitan. Geely-ju je ponuđeno da proizvodi automobile u Indoneziji, ali kao indonezijski brend, i da sprovodi istraživanja i pristao je, rekao je ministar. Ponuda uključuje i snabdevanje indonezijskim niklom za proizvodnju baterija za električna vozila, ali istraživanja mora da vodi Indonezija, dodao je Pandjaitan. Geely nije odmah odgovorio na zahtev Reutersa da komentariše izjavu.

 

Indonezija pokušava da privuče ulaganja proizvođača električnih vozila, nudeći im pristup bogatim rezervama nikla, ključne sirovine za baterije. Rezultati su za sada mešoviti. Vijetnamski proizvođač električnih automobila VinFast je saopštio da planira da dugoročno uloži oko 1.2 milijarde dolara u Indoneziju, uključujući i fabriku koja bi trebalo da pokrene proizvodnju 2026. godine. U avgustu su ulaganja u proizvodnju električnih vozila u najvećoj ekonomiji jugoistočne Azije najavili kineski Hozon New Energy Automobile i japanski Mitsubishi Motors. Nastojanja Indonežana da privuku i američkog Teslu i kinesku BYD grupu, dva najveća svetska proizvođača električnih vozila, još nisu urodila plodom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šef Volkswagena u Britaniji upozorio da prodaja električnih automobila stagnira

 

vw id3 zeleni.jpg

 

Generalni direktor Volkswagena UK, Alex Smith, upozorio je da prodaja električnih vozila ''stagnira'' jer je anketa pokazala da bi samo 2% vozača kupilo jedno u bliskoj budućnosti. Generalni direktor je takođe upozorio da trenutno postoji malo podsticaja za kupovinu električnih vozila.

 

Navodi da prodaja ''stagnira'' sa električnim vozilima koja su još uvek ''relativno skupa'' u poređenju s benzinskim i dizelskim automobilima. Do izjave je došlo nakon što je anketa među 2.375 britanskih vozača pokazala da bi samo 2% kupilo EV u ovom trenutku. Istraživanje, sprovedeno za industrijsko telo Društvo za proizvođače i trgovce motorima pokazalo da više od polovine ne planira da kupi EV do 2026. ili kasnije. Brojke su dovele do sve većih poziva za veću podršku privatnim kupcima da pređu na električna vozila pre planirane zabrane prodaje novih benzinskih i dizel automobila. Samo 24% prodaje u prvoj polovivi 2023. odnosilo se na privatne kupce - pad u odnosu na 36% prošle godine. Električna vozila obično koštaju čak 10.000 funti (11.550 evra) više od ekvivalenta benzina ili dizela, osiguranje je skočilo za 60% ove godine, a neki punjači na ulici sada su 20% skuplji od punjenja rezervoara u automobilima s motirima sa unutrašnjim sagorevanjem...

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rešenje za gašenje požara električnih automobila je u - velikoj torbi?

 

recover e-bag.jpg

 

Mada još nije 100% sigurno da je električni automobil izazvao požar na teretnom brodu Fremantle Highway, rasprava o požarnoj bezbednosti e-automobila se ponovo rasplamsava. Prema statistikama velikih osiguravajućih kompanija, električni automobili ne gore češće od motora s unutrašnjim sagorevanjem. Ali kada gore, teže ih je ugasiti - pogotovo na brodu. To je zato što konvencionalne metode gašenja mogu da obuzdaju električni požar samo u ograničenoj meri, a ne trajno.

 

Novi proizvod, nazvan RecoverEBag, mogao bi da reši taj problem. To je u stvari velika torba u koju se može spakkovati zapaljeni e-auto. RecoverEBag je posebno dizajniran za brzu reakciju na požar u e-vozilima, jer transport čelične kade do mesta nesreće za efikasno hlađenje unesrećenog vozila često traje predugo ili je potpuno nemoguć. ''Naravno, kad gori na brodovima, vatrogasna brigada najćešće nema pristup'', kaže Harald Samoiski iz vatrogasne brigade Bad Homburga, koji je zajedno s kolegama vatrogascima razvio torbu i predstavio je na tržištu, zajedno sa firmom iz Vestervalda (Nemačka). Tada je važno brzo stabilizovati stanje, a to znači ohladiti vozilo.

 

 

RecoverEBag, kaže vatrogasac, trenutno je jedini način da se uhvatite u koštac s gorućim e-automobilom na brodovima. Sistem je koncipiran tako da uvežbana ekipa torbu vrednu 2000 evra ima spremnu za korišćenje za tri do četiri minuta. Zavisno od veličine vozila, vreća se napuni sa oko 1.500 litara vode (na moru to može da bude i slana voda). Pre nego što se vozilo stavi u torbu, ono se ohladi na najviše 70 stepeni kako biste uopšte mogli da mu priđete. Zatim se postavlja torba koja sprečava sekundarne požare... ''Tada možemo da podignemo vozilo dizalicom ispod B-stuba i podvučemo torbu ispod. Nakon toga se podiže druga strana vozila i torba se povlači prema gore. Važno je znati da požari električnih automobila nisu eksplozivni, važno je trajno hladiti bateriju da se ne bi ponovo zapalila'', objašnjava Samoiski.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veliki pad prodaje električnih vozila u Nemačkoj

 

vw id3 11.jpg

 

Broj registrovanih novih vozila u Nemačkoj u devetom mesecu je manje-više ostao nepromenjen, jer je pad bio minimalan. Uvoznici taj minimalni pad pravdaju činjenicom da je septembar ove godine imao jedan radni dan manje nego isti mesec prošle godine. Ipak, velika prašina se digla oko prodaje električnih automobila, koja su nakon ukidanja vladinih podsticaja, doživela pravi debakl.

 

Prodaja novih automobila je pala 0.1%, odnosno nemačko tržište je u septembru registrovalo 224.502 vozila ukupno, pokazuje izveštaj Nemačke uprave transporta. Međutim, prodaja potpuno električnih automobila je pala za 35%, tj. registrovano je ukupno 47.097 jedinica. Dakle, manje od petine tržišta su zauzela baterijska vozila. Subvencije za poslovne kupce su završile 31. avgusta. Tesla je isforsirao krajnji datum važenja subvencija, pa je ponudio dodatne popuste za službene automobile registrovane do navedenog datuma. Međutim, američki proizvođač je na kraju meseca praktično podbacio, jer je doživeo pad registracija za 69%.

 

Među ''pobednicima'' u septembru su: Peugeot, čija prodaja je porasla za 58%, Citroen i Nissan - oba sa rastom od 41%, Seat i Volvo - oba sa rastom od po 36%. Među nemačkim ''narodnim'' markama, broj registracija Opelovih vozila je porasla za 26%, dok je BMW prevodio premium proizvođače sa rastom od 7.7%, ispred Mercedesa (+5.3%) i Audiija (+4.9%). Volkswagen je takođe zabeležio rast od 4.1%. Marke koje su izgubile poslovnično dobar volumen prodaje uključuju Hyundai - pad od 22%, Ford - pad od 16%, Škoda - pad od 13% i Kia - pad od 12%.

 

Kada je reč o kineskim proizvođačima kao najvećoj pretnji za evropske brendove, baš se i nisu posebno proslavili. Izuzetak je MG Motor, koji je bio najprodavaniji kineski brend u septembru sa 777 registracija, a sledili su ga Polestar (švedski brand u kineskom vlasništvu) sa 506 i Great Wall Motor sa 333 registracije sa svoja dva dostupna modela Ora i Wey. BYD je isporučio samo 196 automobila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda i General Motors odustaju od saradnje na razvoju pristupačnih električnih vozila

 

223762-gm honda.jpg

 

Najavljen 2022. godine, plan je predviđao da ova dva proizvođača automobila zajedno razviju niz pristupačnih električnih vozila baziranih na novoj platformi namenjenoj globalnim tržištima i koristeći verziju sledeće generacije GM-ovog Ultium baterijskog hardvera. Prva električna vozila koja bi nastala kao rezultat ove saradnje, uključujući kompaktne krosovere, trebalo je da počnu da stižu od 2027.

 

Odluka o prekidu projekta je bila obostrana, navode ovi proizvođači automobila, dodajući da svaki proizvođač ''ostaje posvećen pristupačnosti na tržištu električnih vozila.'' Honda je takođe potvrdila da nema promena u planu da prodaje samo elektrifikovana vozila do 2040. Japanski proizvođač automobila je ranije najavio da će lansirati EV za Severnu Ameriku baziran na sopstvenoj arhitekturi 2026. godine. Ovo međutim nije kraj saradnje između Honde i GM-a. Honda je prošle nedelje objavila planove za zajedničko ulaganje sa GM-om i njegovom Cruise filijalom za autonomnu vožnju u prvoj polovini 2024. godine, sa ciljem da započne posao na planu autonomnog deljenja vožnje u Japanu početkom 2026. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nissan Sakura je najpopularniji električni automobil u Japanu

 

nissan s03.jpg

 

Najpopularniji električni automobil u Japanu je mali kei minivan Nissan Sakura (predstavljen u maju prošle godine), a koji ima i blizanca u vidu Mitsubishija eK X. Ovaj mali EV je u Japanu ostvario preko 35.000 prodaja do sada u 2023. godini, zahvaljujući i ceni koja za baznu verziju iznosi oko 2 miliona jena (12.570 evra).

 

224944-nissan s02.jpg

 

Nissan Sakura je dugačak je 3.395 mm, širok 1.475 mm, visok 1.655 mm, međuosovinsko rastojanje iznosi 2.495 mm, a težina 1.060-1.080 kg.

 

224947-nissan s01.jpg

 

Nissan ističe da je Sakura dizajniran da omogući jednostavnu vožnju i upravljanje u često skučenim saobraćajnim okruženjima u Japanu. Vozilo ima elektromotor sa 64KS i 195 Nm, dok autonomija sa jednim punjenjem litijum-jonskih baterija od 20 kWh iznosi 180 km. Ovde i podatak da je najveća brzina ograničena na 130 km/h. Njegove dimenzije ga čine savršenim za uske puteve i gužve u Japanu, a mnogi vlasnici ova vozila kupuju kao drugi automobili za obavljanje poslova. U opremi su i LED prednja svetla, 7.0-inčni digitalni displej za vozača i 9.0-inčni centralni ekran. Kupcima je na raspolaganju 15 boja za eksterijer, uključujući i nekoliko dvobojnih kombinacija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japanski gigant odbijao ulaganja u električna vozila i sad mu se to isplaćuje

 

toyota prius 2023 04.jpg

 

Kada su se proizvođači automobila utrkivali ko će uložiti više u razvoj električnih automobila, Toyota je ostala na marginama. Neki su Toyotinu uzdržanost da se posveti isključivo električnim automobilima smatrali arhaičnom, najavljujući teške dane u poslovanju japanskog giganta. Ali najnovije aktivnosti Toyotu ipak svrstavaju među pobednike, pogotovo na velikom američkom tržištu. Danas Toyota ima samo jedan električni automobil - korektni bZ4X te i dalje snažno promoviše svoju hibridnu tehnologiju.

 

Nakon velikog rasta poslednjih nekoliko godina, prodaja električnih vozila je ušla u fazu opasne stagnacije. Opasne za one koji su preterno investirali. Mnogi američki kupci ne žele električna vozila, a njihova cena i visoke kamate na kredite ne pomažu. Govoreći kao šef Japanskog udruženja proizvođača automobila, Wall Street Journal izveštava da je predsednik Toyote Akio Toyoda naglasio da su proizvođači automobila trebali nastaviti ulagati u hibride umesto da idu svim sredstvima u električni tranziciju. Rekao je da automobilska industrija shvata da električna vozila nisu jedini način za smanjenje emisije. ''Postoji mnogo načina da se popnete na planinu koja postiže ugljeničnu neutralnost'', rekao je Toyoda.

 

Toyota je zauzela pristup čekaj i vidi s električnim vozilima, te je uložila u hibridne modele poput novog Priusa, Corolle Cross Hybrid, te hibridne pogone za velike SUV-ove kao što je Sequoia ili pick-up Tundra. Sada se drugi proizvođači automobila približavaju Toyotinom stavu: povlače se iz investicija za električna vozila i ulažu u više hibrida. General Motors je najavio da odlaže otvaranje fabrike električnih pick-upova u Mičigenu. Wall Street Journal je takođe objavio da je Ford razmatao ukidanje smene u fabrici u kojoj proizvodi svoj električni F-150 Lightning pick-up jer potražnja slabi. Ford navodno razmišlja i o strateškoj investiciji u razvoj električnih automobila i nove fabrike za električna vozila, koja je vredna 12 milijardi dolara.

 

U međuvremenu Toyota ne može da drži korak s potražnjom za hibridima...

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Davno napisah da skidam kapu Toyoti za njihov pristup razvoju auto industrije.

I kako odolevaju ovoj ociglednoj utopiji sa elektricnim vozilima, razvijajuci i druge opcije pogona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla planira proizvodnju jeftinih električnih vozila u Nemačkoj

 

tesla ev 02.jpg

 

Tesla planira da proizvede automobil vredan 25.000 evra u svojoj fabrici u blizini Berlina. Ovo je još jedan korak ka tome da Tesla počne sa proizvodnjom jeftinijih električnih vozila.

 

Izvor, koji je odbio da bude imenovan, a koji je upućen u situaciju, nije rekao kada će proizvodnja početi. Kompanija Tesla je odbila da komentariše ove vesti. Njene akcije su porasle za 3% u Sjedinjenim Državama. Visoka cena električnih automobila - uz visoke kamatne stope - jedan je od nekoliko faktora koji koče usvajanje ove tehnologije u Evropi i Sjedinjenim Državama, pokazuju istraživanja potrošača. Prosečna maloprodajna cena električnog vozila u Evropi u prvoj polovini 2023. bila je preko 65.000 evra, prema istraživanju kompanije JATO Dinamics, u poređenju sa nešto više od 31.000 evra u Kini.

 

tesla platforma 01.jpg

 

Mask je dugo planirao da napravi pristupačniji električni automobil, ali je nedavno rekao da tehnologija još uvek nije toliko razvijena, pa su planovi pomereni. Ipak, izvori su rekli za Rojters u septembru da se proizvođač automobila približava inovaciji koja bi mu omogućila da se skoro ceo donji deo EV-a izliva u jednom komadu, što je napredak koji bi ubrzao proizvodnju i smanjio troškove. Širenje na masovno tržište je ključno za ispunjavanje Teslinog cilja povećanja isporuka vozila na brojku od 20 miliona do 2030. godine, izdvajajući ga od konkurenata poput Folksvagena koji su se klonili postavljanja ciljeva isporuke i umesto toga fokusirali svoje strategije na zaštitu profitnih marži u prelasku na električna vozila. Izvršni direktor Tesle Ilon Mask posetio je nedavno fabriku u Grinhajdu i zahvalio se osoblju na njihovom trudu, video posete je osvanuo na Maskovoj društvenoj mreži X. Na istom sastanku je obavestio osoblje o planovima za proizvodnju vozila od 25.000 evra, rekao je izvor. Nemačka fabrika trenutno proizvodi model Y, najprodavaniji EV u Evropi.

 

Proizvođač automobila planira da udvostruči kapacitet nemačke fabrike na milion vozila godišnje, ali nije dao najnovije informacije o tome koliko je automobila tamo proizvedeno od marta. Tada je Tesla saopštila da je proizvodila 5.000 vozila nedeljno - što je oko 250.000 godišnje. Lokalne vlasti su u oktobru navele da su zatražile od proizvođača automobila da dostavi dodatne informacije o tome kako će njegovi planovi proširenja biti u skladu sa zakonima o zaštiti prirode i da će potom doneti odluku da li da ih odobre, bez navođenja vremenskog okvira. Tesla je takođe obavestio radnike u petak da će svo osoblje dobiti povećanje plata od 4% od novembra nadalje, pri čemu će radnici u proizvodnji primati dodatnih 2.500 evra godišnje od februara 2024. - što je ekvivalentno povećanju plata od 18% za jednu/pola godine. Nemački sindikat IG Metall rekao je 2022. da su plate Tesle bile oko 20% ispod onih koje se nude u kolektivnim ugovorima kod drugih proizvođača automobila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renault planira pristupačni električni automobil za manje od 23.000 evra

 

234318-renault 501.jpg

 

Da bi elektromobilnost bila uspešna, automobili moraju da budu pristupačni. Mali automobili još koštaju znatno više od svojih pandana s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

 

Sada se trend okreće pa se proizvođači trude da spuste cene, primera radi VW želi da ponudi ID. 2 za manje od 25.000 evra. Čak se navodi da će ID.1 biti dostupan za manje od 20.000 evra, dok Renault planira jeftini električni automobil za manje od 23.000 evra. Doduše, sve su ovo samo najave.

Renaultov model bi trebalo da bude lansiran na tržište 2027. godine i kao jedan od rivala se navodi VW ID.1. Francuzi su inspirisani japanskim mikroautomobilima Kei. Izvršni direktor Renaulta Luca de Meo je to rekao na konferenciji koju je organizovao Financial Times. Kei Cars su mali, kockasti automobili, dugački oko 3.5 metara te su izuzetno popularni u Japanu. Jeftini električni automobil bi mogao da deli platformu CMF BEV sa novim Renaultom 5 (na slici) i njegovim sportskim rođakom Alpineom A290. Međutim, mogao bi da se bazira i na električnom Dacijinom Springu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen planira za američko tržište e-automobile po znatno nižoj ceni

 

Volkswagen ID.7 07.jpg

 

Volkswagen namerava da cenu električnog vozilo za američko tržište dovede na nivo ispod 35.000 dolara (32.000 evra) za tri do četri godine. Istovremeno, kineski proizvođač automobila Nio saopštio je da još uvek ''raspravlja'' o ulasku u Severnu Ameriku 2025, rečeno je na događaju u Detroitu u organizaciji Reuters-a.

 

''Ne smanjujemo planove za električna vozila na američkom tržištu'', rekao je Rajnhard Fišer (Reinhard Fischer), viši potpredsednik i šef strategije u VW grupe za Ameriku. ''Stvari su se promenile'' u smislu geopolitike, globalnih lanaca snabdevanja i drugih faktora koji utiču na odluku o prodaji naših automobila u SAD, rekao je Ganeš Ajer (Ganesh Iyer), glavni izvršni direktor kompanije Nio. Govoreći na konferenciji Reuters Events Automotive USA 2023, Fišer je rekao da VW planira da proizvede EV po ceni nižoj od 35.000 dolara u SAD ili Meksiku. Opcije uključuju VW fabrike u Čatanugi, Tenesi i Puebli u Meksiku, kao i novu fabriku za sklapanje u Južnoj Karolini planiranu za podružnicu VW Scout.

 

VW takođe razmatra lokalizaciju za fabriku baterija kako bi se kvalifikovao za dodatne podsticaje prema Zakonu o smanjenju inflacije SAD, rekao je Fišer. Nemački proizvođač automobila ranije je najavio planove za izgradnju baterijskih ćelija u Kanadi za svoje sadašnje i buduće elektromobile proizvedene u Severnoj Americi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Švajcarska ukida oslobađanje od poreza za električna vozila

 

Renault Megane sivi na struju.jpg

 

Švajcarska ukida oslobađanje od poreza na uvoz električnih vozila, budući da je njihov sve veći broj na švajcarskim putevima ozbiljno smanjio poreske prihode zemlje. Od 1. januara električna vozila podležu uvoznom porezu od četiri posto, baš kao i vozila na fosilna goriva. Električna vozila su oslobođena plaćanja poreza od dolaska na tržište 1997. Vlada je tada želela da uspostavi podsticaje za kupovinu električnih automobila, ali sada se, prema njenim rečima, ''situacija bitno promenila.''

 

''Savezno veće smatra da poresko oslobođenje kao podsticaj više nije potrebno s obzirom na nagli rast učešća uvezenih električnih vozila u ukupnom uvozu i konvergenciju cena'', objavila je vlada. Između 2018. i 2022. godišnji uvoz električnih vozila je porastao gotovo šest puta, sa oko 8.000 na više od 45.000 vozila. U prvoj polovini ove godine u Švajcarsku je uvezeno oko 30.400 električnih vozila, što je skok od 66% u odnosu na isti period prošle godine. Električna vozila su ove godine činila skoro četvrtinu ukupnog uvoza automobila, dok je to u prvoj polovini 2022. godine bilo 16%. ''Ovo povećanje predstavlja značajno smanjenje prihoda od carina'', kaže vlada. Za 2022. manjak poreza zbog oslobađanja od plaćanja poreza za električna vozila je iznosio oko 78 miliona švajcarskih franaka (80 miliona evra), dok bi ove godine trebalo da poraste na između 100 i 150 miliona švajcarskih franaka, procenjuje vlada.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renaultov pristupačni električni gradski automobil bi trebalo da se pravi u Sloveniji

 

232991-renault 5 3.jpg

 

Renaultova nova EV filijala ''Ampere'' bi još tokom ove nedelje trebalo da najavi lansiranje pristupačnog električnog gradskog automobila. Ampere će održati svoj dan tržišta kapitala u sredu, kada se i očekuje takva najava.

 

Renault je osnovao Ampere kao posebnu diviziju da bi se fokusirao na električna vozila. Fokusirajući se samo na električna vozila, Ampere se nada da će moći da smanji troškove u razvoju i proizvodnji električnih vozila, suočen sa navalom električnih vozila kineskih proizvođača automobila. Očekuje se da će Renaultovi partneri u Alijansi  (Nissan i Mitsubishi) takođe biti investitori u Ampere, dok se očekuje da će Ampere biti plasiran na berzi sledeće godine. Najava malog, jeftinog električnog modela će verovatno biti urađena da bi uverili investitori. Kako bilo, očekuje se da će novi model biti manji od već najavljenog Renaulta 5 EV (na slici) i da će se proizvediti u Sloveniji, uz najavu da bi njegova prodaja trebalo da startuje 2026. godine.

 

Ranije ove godine se govorilo da će se ovakav Renault prodavati po ceni manjoj od 23.000 evra, u pokušaju da vlasništvo električnih automobila učini popularnijim i pristupačnijim u Evropi. Još neimenovani EV će konkurisati najavljenom Volkswagenu ID.1, kada oba krenu u proizvodnju otprilike u isto vreme, otkrio je šef Renault Grupe Luka de Meo. ''To je jedna od stvari koja će omogućiti demokratizaciju električnih vozila koja će potencijalno povećati obim'', rekao je on, sugerišući da će automobil pomoći da se poveća masovnost električnih automobila u Evropi.

 

Ogromna inspiracija za automobil, rekao je de Meo, su kei mikrovozila na japanskom tržištu, koji su strogo regulisani veličinom i snagom. ''Veoma mi se sviđa ideja da se koncept kei automobila u Japanu prevede na evropski jezik. Tako da mislim da ima neke inteligencije u takvoj vrsti koncepta, jer to nije samo pitanje proizvoda. To je proizvod plus regulacija kako bi se omogućila efikasna mobilnost ljudi.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Broj registracija novih električnih vozila u Evropi premašio broj registrovanih novih dizela

 

fiat 500e 2021.jpg

 

Broj registracija novih električnih vozila u Evropi je premašio broj registracija dizel automobila. Dizeli su 2015. godine činili 50% tržišta, a danas tek 12%. Čini se da će električni automobili uskoro prestići sva klasična vozila sa SUS motorima.

 

Prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), broj registracija novih električnih vozila u Evropskoj uniji po prvi put je premašio broj registracija dizel automobila u periodu za 10 meseci tekuće godine. To znači da su električna vozila sada treći najpopularniji izbor iza benzinskih i hibridnih automobila. Prošlog meseca, registracije električnih automobila su porasle za 36.3% u odnosu na oktobar 2022. a reč je o 121.808 jedinica, dok je tržište dizelskih automobila nastavilo da pada. Zaključno sa oktobrom, ukupni broj novih registrovanih EV vozila u EU iznosi 1.2 miliona, što je ogroman rast od 53.1% u odnosu na prošlu godinu.

 

Ako posmatramo period u prvih 10 meseci ove godine električni automobili u Evropi zauzimaju 14% tržišta. Ako poredimo ovaj rezultat sa dizelskim automobilima, koji čine tek 12%, vidimo da su baterijska vozila već preskočila jednu prepreku. Sa druge strane, dizeli beleže značajan pad u odnosu na 2015. godinu, kada je broj vozila pogonjenih naftom činio čak 50% tržišnog kolača.

Hibridni automobili su takođe zabeležili značajan rast prodaje. Sa 2.2 miliona novih registracija u EU, u periodu januar-oktobar, ''mešanci'' su realizovali veći broj registracija za 29.8% u odnosu na isti period prošle godine. Suprotno tome, popularnost plug-in hibridnih modela na evropskom kontinentu je u konstatnom padu zbog izbijanja subvencija za ovaj tip vozila. Njihova prodaja je pala na samo 72.002 registrovane jedinice prošlog meseca, što je rezultiralo tržišnim udelom od 8.4% na godišnjem nivou.

 

Ako gledamo lidere i rekordere, tu prednjače automobili sa benzinskim motorima. Međutim, u prvih deset meseci ova kategorija je pala sa 35.4% na 33.4% u odnosu na isti period prošle godine. Drugim rečima, čini se da dizelski i tradicionalni benzinski automobili polako ali sigurno ustupaju mesto novom talasu hibridnih i električnih vozila, sviđalo se to ljudima ili ne. Podsetimo, Parlament Evropske unije je izglasao zabranu prodaje svih novih automobila koji emituju CO2 od 2035. godine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cena litijuma pala za 75%, a električni automobili i dalje preskupi

 

200542-porsche ev.jpg

 

Jedna od najvrednijih ''roba'', ne samo u automobilskoj industriji, ove godine beleži konstantan pad cena. Cene litijuma su pale za više od tri četvrtine u odnosu na prošlu godinu, a može se očekivati da će još da padaju. Dugoročno, niže cene bi mogle da se pozitivno odraze na niže cene električnih automobila.

 

Litijum je važan element u proizvodnji baterija za napajanje automobila, za potrebe elektronike široke potrošnje, hemikalija, stakla, ali i akumulatora. Ne zovu ga bez razloga belo zlato. S obzirom na globalnu tranziciju na elektromobilnost i obnovljive izvore energije, litijum je ključna sirovina za najmanje narednih nekoliko decenija. Uprkos sve većoj prodaji automobila bez emisija C02, ove godine ponuda je veća od potražnje. Međutim, cene automobila ne padaju. Štaviše one konstatno rastu, a evropski proizvođači pokušavaju to da kompenzuju s lansiranjem manjih i povoljnijih automobila. Iako tržište baterijskih automobila beleži konstantan rast, očekuje se da će potražnja zahladiti u narednom periodu. Smanjuje se interesovanje kompanija i privatnih lica zbog smanjenja subvencija, ali i visokih kamata, što se već odražava na znatno niže narudžbine za narednu godinu. Istovremeno, zalihe litijuma će se povećati u 2024. godini.

 

Drugi najveći svetski proizvođač litijuma, kompanija SQM, već je najavio da bi pad potražnje za litijumom mogao da se nastavi tokom sledeće godine. Albemarle, najveća rudarska kompanija, upozorava da cene ovog alkalnog metala padaju toliko nisko da rudarenje nekim proizvođačima nije isplativo. Dok je krajem prošlog novembra tona litijum karbonata koštala oko 74.000 evra, trenutno se može kupiti za otprilike 16.750 evra. U narednim godinama možemo očekivati značajno smanjenje cena električnih automobila, koji su i dalje za bar 30% skuplji od konkurenata s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, treba dodati da niže cene litijuma uopšte ne moraju da se odraze na cene akumulatora. Proizvođače ovih komponenti, posebno u Evropi, guše visoke cene energije, a da ne pominjemo još uvek visoke troškove razvoja električnih automobila za kojima Evropa poprilično kasni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo koliko dometa gube električni automobili s padom spoljašnje temperature

 

tesla zima.jpg

 

Studija sprovedena na 18.000 električnih automobila pokazuje koliki domet se gubi na zimskim temperaturama. U proseku, 29.7% dometa nestaje kada temperature padnu na nula stepeni, prema Recurrent-u.

Primera radi, norveški NAF&Motor sprovodi godišnji ispit dometa novih električnih automobila. U protekle dve godine na njihovom testu su kao pobednici izašli razni Teslini modeli. Ali u tim testovima automobili kreću iz grejane garaže i s ciljem merenja razlike u odnosu na navedeni WLTP domet. Sada je američki Recurrent sproveo istraživanje na osnovu podataka za 18.000 električnih automobila u realnim uslovima.

 

Studija pokazuje da u proseku električni automobili imaju 70.3% svog stvarnog dometa kada termometar padne ispod nula stepeni, u poređenju sa idealnim uslovima. Test je jasno pokazao da svi električni automobili gube domet, ali da oni opremljeni toplotnom pumpom prolaze značajno bolje. Najbolje je prošao Audi e-tron (Q8 e-tron), izgubivši u proseku raspon od 16% na temperaturama ispod nule. Volkswagen ID.4 je izgubio čak 46% dometa. Neke varijante ID.4 u SAD-u nemaju toplotnu pumpu što ih je verovatno skupo koštalo. Teslini automobili koji imaju toplotne pumpe dobro su prošli sa padom od 24% za nekoliko modela. Međutim, u poređenju sa službenim podacima EPA-e (Agencija za zaštitu okoline SAD-a), nekoliko Teslinih automobila je izgubilo oko polovine dometa. Nekoliko je razloga zašto električni automobili gube toliki domet na zimskoj hladnoći. Sa jedne strane, hemija baterija slabije deluje na hladnim temperaturama, a tu je i energija potrebna za grejanje kabine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Edison with his electric car in 1910.
Equipped with Edison’s state-of-the-art battery, the Bailey Electric managed to make 100 miles on a full charge.
In September 1910 the electric car competed with much bigger petrol-powered cars in a 1,000 miles long endurance run.
 
 

0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nema mi to baš punu logiku. Nije to toliko velika hladnoća ( tih -15).

 

 

Ovo deluje kao više jeziva priča. Rizik od mehaničkog oštećenja poda vozila (ili same baterije) u slučaju nekog iskliznuća sa kolovoza ili da prosto zakačite podom vozila o nešto (o trotoar ili slično ).

Ali, ne verujem da je ta cena koja se navodi pravilo i za Evropu i naše tržište.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za te pare kupi nekog Dodge Challenger ili sl i cisternu goriva pa se vozi ko čovek!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Električni autromobili na hladnoći
 
https://www.facebook.com/watch?v=1362769651045249
Vrlo realna priča jer testovi pokazuju da se na niskim temperaturama smanjuje autonomija, plus potrošači kao klima za grejanje kabine itd......
S druge strane imamo vlasnike el automobila koji ne znaju pravilno da ih koriste i ne obraćaju pažnju na mnoge stvari, pa između ostalog ni na autonomiju vozila. Sedne , pokrene auto, on pokaže 200km autonomije i ne zanima ga dal autonomija opsada brzo usled uzbrdica, ubrzavanja, niske temperature itd itd, on je glavi ima 200km.

Sent from my SM-A546E using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...