Jump to content
FAS Goran
the_reaper

O akumulatorima...

Recommended Posts

mene black horse sluzi vec 3 godine, doduse dopuni se u toku zime jednom dvaput, ne voli zimu pa dukat da mu das :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posle dve ipo godine izdao me Fiamm. Posle jurenja po gradu i prodavnicama kupim Monbat 4000din plus moj 500 din. Garancija dve godine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isto sam imao Fiamm. Isto stavio Monbat. Hvale ga, a koliko ce izdrzati, videcemo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po gradu nigde nema Fiamm, imaju neki bugarski basen ili kako vec isto sa lampicom a cena 7000 za 48 ampera. Mana mo je bila dimenzija sto meni treba 21cm a ostale marke bile su 25cm. Tako da sam imao Monbat za 4500din i Topla za 6000

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima ponesto korisno - http://www.b92.net/automobili/aktuelno.php?yyyy=2015&mm=04&nav_id=977768
 

Kako da vam akumulator duže traje?

 
Da li ste znali da akumulatorima više smetaju letnje vrućine od zimskog minusa? Ne smeju da se isprazne do kraja, a vibracije im takođe skraćuju životni vek. Kada je reč o izboru odgovarajućeg akumulatora, savetuje se da on ne bude manjeg ali ni većeg kapaciteta od propisanog.
 

6043349705523819b4d36d622654865_640x4108

 
O akumulatorima postoje brojne predrasude i pogrešna mišljenja. Najveći broj problema nastaje zbog neadekvatnog korišćenja pa se nekim vlasnicima automobila dešava da menjaju akumulator jednom godišnje dok drugima traje i po pet-šest godina. 

Za početak, veliki broj ljudi kupuje akumulator većeg kapaciteta jer misle da će tako rezerva snage biti veća. To je jednako loše kao da je kupljen akumulator manjeg kapaciteta od onog koji propisuje proizvođač.  Alternatori se razlikuju od modela do modela i od motora do motora, pa jednostavno ne mogu da napune akumulator većeg kapaciteta za koji nisu projektovani. Tokom eksploatacije se prazni i nedovoljno dopunjava, što na kraju dovodi do dubokog pražnjenja koje je pogubno za akumulator.  Zanimljivo je da se već napon od 10.5 volti smatra dubokom ispražnjenošću, dok pun akumulator ima napon od 12.72 volti. Već napon od 12.6 volti znači da akumulator radi sa 85 posto svog kapaciteta, na 12.4 V sa svega 65 posto i na 12.25 volti sa 40 posto kapaciteta.
 

2151446335523819b9e862741229903_640x4258

 
Ukoliko se auto ne vozi često, potrebno je redovno kontrolisati napon. Prilikom dubokog pražnjenja dolazi do sulfatizacije (procesa stvaranja olovo sulfata na pločama – sivog sloja na pločama), a tada se koncentracija kiseline smanjuje i dolazi do korozije na pločama ćelija. Ovo je proces koji dovodi do drastičnog smanjenja broja ciklusa punjenja i pražnjenja, a koji je inače daleko veći kod kvalitetnih akumulatora u odnosu na one lošijeg kvaliteta. Zato je sasvim logično pitanje kako izbeći duboko pražnjenje akumulatora.

Osim kupovine adgovarajućeg kapaciteta, treba voditi računa o pražnjenju tokom stajanja. Ukoliko se automobil retko vozi, neophodno je češće kontrolisati napon na polovima. Smatra se da je potrebno dopunjavanje akumulatora ukoliko mu je napon ispod 12.4 V a kontrolu bi trebalo obavljati bar na mesec dana. Iako je akumulator pod garancijom, dopunjavanje nije zabranjeno ukoliko je obavljeno adekvatno. Preporučena struja punjena u amperima bi trebalo da iznosi 10 do 20 procenata nazivnog kapaciteta (na primer akumulator od 44Ah treba puniti strujom od 4A do 8A), a akumulator ne sme ni da se prepuni jer to drastično utiče na skraćenje životnog veka. Prekid punjenja bi morao da se desi na 12.75 volti kada se prelazi na režim sitnog dopunjavanja. Na žalost, takve uslove obezbeđuju samo skuplji i komplikovaniji punjači. Važno je napomenuti da stepen samopražnjenja prilikom stajanja zavisi i od vrsteautomobila. Ako je u pitanju noviji model sa velikom količinom elektronske opreme, samopražnjenje je veće.
 

15734829165523819bd83ca924388117_orig.jp

 
Preporučena struja punjena u amperima bi trebalo da iznosi 10 do 20 procenata nazivnog kapaciteta.Možda niste znali, ali veliki broj komponenti je pod naponom i kad je motor isključen i „vuče“ određenu struju. Tako, na primer, GPS uređaj koristi struju od pet miliampera, alarm 10 mA, svaki podizač prozora po 5 mA, sistem za ubrizgavanje goriva 5 mA, digitalni sat 3 mA, analogni sat 7 mA, a radio sa kodom 3 mA. Sve se to odnosi na situaciju kada motor ne radi i bez kontakta! U svakom slučaju, ukupna struja mirovanja ne bi trebalo da bude veća od 50 mA kod automobila sa ispravnim elektroinstalacijama. 

Pogrešno je mišljenje da akumulatorima ne prija zima i temperature ispod nule – tada im se samo smanjuje kapacitet. Ono što im zaista ne prija su visoke letnje temperature jer tada isparava voda iz elektrolita, ali se koristi manje elektropotrošača i za razliku od zimskih uslova pružaju manji otpor. Nasuprot tome, zimi starter pruža veći otpor a posebno su pogođeni akumulatori na dizel motorima kod kojih grejači rade još neko vreme nakon startovanja. Na najnovijim modelima dešava se čak da grejači počinju da rade u trenutku kada otključate vrata.
Vibracije su još jedan od najvećih neprijatelja akumulatora. Tom prilikom se dešava da aktivna masa sa ploča otpada i vrlo lako mogu da izazovu kratak spoj koji dovodi do trajnog oštećenja. Zato kvalitetniji akumulatori imaju specijalne kesice koje sprečavaju ovakvu pojavu.
 

12332571545523819bf2ab1519394579_640x450


U čemu se još razlikuju kvalitetniji od manje kvalitetnih akumulatora? 
Oni zaista omogućavaju eksploataciju bez održavanja, što znači da nema potrebe za dodavanjem destilovane vode u elektrolit. Imaju specijalno konstruisane lavirint poklopce koji omogućavaju vraćanje vode prilikom isparavanja. Osim toga, obezbeđuju daleko veću struju hladnog starta i veću rezervu snage. 
Struja hladnog starta je uvek naznačena na samom akumulatoru uz oznaku kapaciteta i označava onu struju koju akumulator mora da isporuči u trajanju od 10 sekundi na temperaturi od -18 stepeni celzijusovih i to dok napon po ćeliji ne padne na najviše 1.25 volta, odnosno ukupnih 7.5 volta za akumulator od 12 volti. Kapacitet izražen u Ah predstavlja količinu električne energije koja može da se isporuči pod određenim uslovima (na primer kapacitet od 44Ah znači da se u periodu od 20h može dobiti 2.2A dok napon ne padne na nivo od 10.5V). 

Struja hladnog starta i kapacitet su potpuno nezavisne kategorije i drastično se razlikuju kod kvalitetnih u odnosu na one druge akumulatore. Na kraju krajeva, velika razlika postoji i u pogledu ciklusa punjenja-pražnjenja, što je proces koji se svakodnevno dešava tokom eksploatacije.
 

20297952655523819c44a98044624893_640x454


Kategorizacija u pogledu modela postoji i unutar jednog brenda. Tako, na primer, Bosch u svojoj ponudi ima nekoliko modela akumulatora, koji se razlikuju u pogledu „gustine“ energije a samim tim i potrebne količine struje kod automobila.  Na primer, automobilima sa manje elektronike je namenjen model „S3“, dok „S4“ i „S5“ u istoj zapremini skladište više energije i namenjeni su automobilima sa puno elektroopreme. Poslednji u nizu je „S6“ koji je konstruisan za potrebe automobila sa start-stop sistemima s obzirom da se kod njih starter koristi skoro pri svakom kretanju iz stanja mirovanja.
Jedna od tehnologija koja omogućava viši nivo elektrolita, veću startnu snagu i veći kapacitet uz zadržavanje kompaktnih dimenzija je AGM (Absorbed Glass Mat). 
U suštini, radi se o elektrolitu koji je upijen u materijal koji poseća na staklenu vunu, čime je omogućena i upotreba ploča veće površine. Ovi akumulatori odlikuju se većom strujom hladnog starta, velikim brojem ciklusa punjenja i pražnjejnja i otpornošću na vibracije.
 
Nadamo se da ćete uz ovaj tekst bolje razumeti potrebe vašeg akumulatora jer je on kao elektrohemijski uređaj skoro pa živo biće – zahteva negu i pažnju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danas stavljen Exide premium 60ah 640A u punta jtd, drugi auto potpuno, imao sam pro atomic i posle tacno istekle garancije je geknuo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedno hipoteticko pitanje-u mom autu (Fiat 500l 1.4)  fabricki je postavljen Exide 50Ah i 360A. Problem imamo sa elektricnim servo uredjajem ,tacnije pri okretanju volana na malim brzinama (uparkiravanje) javlja se primetna vibracija volana za koju su nam u servisu laicki objasnili da je to najnormalnija stvar obzirom da servo povuce vise struje...Da li bi stavljanje jaceg akumulatora (nasla sam Exide Premium 53Ah i 540A) resilo problem? Inace,na autu je vec jednom u garanciji zamenjen stub upravljaca sa servo sklopom,i prvih par meseci vibracije (koje su bile prisutne i pre zamene) se nisu pojavljivale ali u poslednjih par nedelja se one opet primete pa je moja pretpostavka da mozda struja koju bi trebalo da povuce servo jednostavno nije dovoljna,pogotovo u kombinaciji sa sirokim tockovima  koje Treking ima...Ne znam da li bi akumulator sa vecim pikom resio taj problem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alternator je taj koji proizvodi struju. Akumulator je za startovanje i kada alternator ne može da namiri potrošače / da ne bude velikih oscilacija u naponu. Ostaje varijanta da probaš sa unimerom i da pratiš napone kada se to dešava ili da pozajmiš nečiji akumulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala! Sutra ga testiramo unimerom...

Edited by acikota

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odradjen test a rezultati su sledeci:

- 12,53V auto ugasen

-na 1000 obrtaja (u leru) 13,99 a na 1500 obrtaja 14,02

-ukljuceni potrosaci u leru 12,55-13,22

-sa ukljucenim ventilatorom hladnjaka i svim potrosacima pri cemu je izazvana i vibracija volana (znaci,automobil smo vozali napred-nazad uz okretanje volana) napon je isao od 11,72-11,9 pa do 13,22.

Sutra cemo probati sa jacim akumulatorom iz kumovog Stila dizelasa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemam pojma-od starta imamo taj problem sa vibracijom volana ali nam je tek sad palo na pamet da merimo napon.Ovi u servisu to nisu odradili nego su kao samo prikacili auto na dijagnostiku i servo nije davao nikakve greske pa su po tome zakljucili da je ispravan i da to tako treba...naravno,sve usmeno :-)

Videcemo kako ce se ponasati sa jacim akumulatorom.Inace smo za ove dve godine presli tek oko 13500km , vozika se po gradu ali su sve to kratke relacije a  i muz ima sluzbeni auto...

Edited by acikota

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponoviću



Servisno uputstvo

 

 
Kontrola napona u stanju mirovanja ima smisla samo u jednom slucaju: kada na akumulatoru - najmanje 12 sati- nije bila vršena nikakva aktivnost u smislu punjenja ili pražnjenja akumulatora (iskljucena je bilo kakva potrošnja u vozilu,
 odnosno prethodno testiranje sa opterecenjem). Samo u tom slucaju  moguce približno predvideti o kakvim se neispravnostima  radi. U stvari, na naponu u stanju mirovanja se ispoljavaju iste neispravnosti kao i kod vec uočenih merenjem
 gustine elektrolita. 
Kriticni simptomi su:
·stanje napunjenosti (ispražnjenost) na temperaturi 20 C 
12,53 V do 12,87 V - za pun akumulator
12,31 V do 12,52 V - delimicno ispražnjen akumulator 
ispod 12,30 V - prazan akumulator
·sulfatizovan ili veoma prazan akumulator sa naponom u stanju mirovanja manjim od 12,00 V

 

 

Kontrola gustine elektrolita treba se vršiti u svim celijama, jer se jedino na taj nacin mogu dobiti potpuno sigurni rezultati  koji ce precizno pokazati pravo stanje. Na primer: ·stepen ispražnjenosti akumulatora – u slucaju da je gustina u svim celijama
 približno ista (odstupanje gustine do maksimalno 0,003 g/cm3) -prema sledecoj, približnoj klasifikaciji:
 1,240 do 1,290 g/cm3 = pun akumulator
1,200 do 1,240 g/cm3 = delimicno ispražnjen akumulator
ispod 1,200 g/cm3 = prazan akumulator

·prepunjavanje akumulatora – u slucaju kada je gustina u svim celijama veca od 1,300 g/cm3

 

 

 

Isto servisno 

 

Napon sistema za punjenje je kod vecih vozila podešen na vrednost od 14,00V (minimalna još dozvoljena 13,90V), pa do 14,40V.

Kod startnih olovnih akumulatora prosecno dnevno pražnjenje iznosi od 0,3% do 5%. Dobar sistem za punjenje u vozilu uspeva
 da u toku vožnje tu ispražnjenost nadoknadi, bar u vecini slucajeva. Do vece ispražnjenosti akumulatora, koja se tretira kao
 neispravnost, najcešce dolazi zbog nepredvidljivih razloga kao što su:
?greška na instalaciji automobila (proboj instalacije, diode...)
?prikljucen potrošac dok automobil miruje (upaljena svetlja)
?slabo punjenje, ispod 13,9 V (greška na regulatoru napona automobila)
?samopražnjenje zbog prljavštine na poklopcu akumulatora
?predugo skladištenje akumulatora bez dopunjavanja (dopunjavanje je potrebno na svaka 3 do 6 meseca).
Za olovne akumulatore se uglavnom zahteva potpuna napunjenost jer svaka duža ispražnjenost ostavlja posledice koje uticu
 na smanjenje startne sposobnosti i na rok trajanja akumulatora: u nekim slucajevima dovodi i do uništenja akumulatora
 (sulfatizacija).

 


Vezano za moj Stilo JTD sada već star 10 godina.


 


Po paljenju drži oko 14,141 V i max ide do 14,355 V (sa svetlima).

Dok sa klimom i svetlima se kreće od 14,096 V do 14,200 V.

Sve ovo ler i u toku vožnje.


Odradjen test a rezultati su sledeci:

- 12,53V auto ugasen

-na 1000 obrtaja (u leru) 13,99 a na 1500 obrtaja 14,02

-ukljuceni potrosaci u leru 12,55-13,22

-sa ukljucenim ventilatorom hladnjaka i svim potrosacima pri cemu je izazvana i vibracija volana (znaci,automobil smo vozali napred-nazad uz okretanje volana) napon je isao od 11,72-11,9 pa do 13,22.

Sutra cemo probati sa jacim akumulatorom iz kumovog Stila dizelasa...

 

Ovo su već jako mali naponi punjenja. Bitno je da se sačeka par minuta posle startovanja motora , dok se stabilizuju naponi punjenja (dosta je struje povučeno iz akumulatora). 

Tu ili je alternator na izdisaju ili nije dorastao vozilu / potrošačima , tj slab.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Post je napokon zviznuo akumulator morao sam danas da uzmem drugi.Kazem napokon jer je prethodni vlasnik stavio 55 u stila 1,9jtd 115ks a to sam tek sad primetio kada sam ubacivo xenone pa skidao kutiju akumulatora.U radnji su mi nudili duracel od 72 Ah sa 660 za 12340 dinara ili Exide premium 72Ah sa 720 a ako se nevaram za 12.140 dinara uzeo sam ovaj drugi jer za njega sam cuo ove duracel ne znam kakvi su.I kada sam uzimao ja kazem prodavcu minus mi je desno i kleme su blize soferci kaze on treba obrnuto da bude da budu blizu faru ja reko kako cu kablove uklopiti onda kaze on moraju stati ja reko dobro vraticu akumulator ako nebudu mogli.i sad odo da ubacim da vidim kako ce to da izgleda.da zaboravio reci kako se sve izdesavalo jutros upalim auto normalno sve odvezem kevu na posao odem dodrugara bio nekih pola sata radila sva cetiri zmigavca seo ja da upalim kad nece ni da zavergla a na tabli sve i svasta se popali

Edited by SrdjanNS86

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da nisi pogresio sa Exide, kod mene (na benzincu) ce u decembru druga godina otkako je stavljen i krese jos uvek kao i prvog dana, u pitanju je 47Ah 450A. Sad bi samo trebalo da se ode na pregled posle 2 godine pa da garancija 2+1 godina bude produzena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gde pogresio, ne bih taj Duracell uzeo ni pod razno, oni vise ulazu u marketing, nego u R&D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taj se Axicu sa 2 god tek razradio :) . Kod mene na dizelima Exide su gurali po 6 godina, pisao sam vec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrti odlicno i posle par dana stajanja na -20 i kusur napolju, a tek sada ;) ...

Lepo kazem da sa Exide mozes da vozis i na anlaseru :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juce u nisu sam kupio nov akumulator MONBAT od 75Ah, konacno da cujem od elektricara da mi je nesto savrseno na autu, kaze puni savrseno pa sam kupio nov i sad ekstra vergla i pali. kako se pokazao ovaj Monbat akumulator? E da imam 2 godine garancije.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stavi na vagu i sve će ti se reći. Ako ima preko 17 kg potrajaće bar 4-5 godina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Izmericu ovih dana, ovaj prosli bosch sto sam imao bio bas lak cak laksi i od pro atomic kojeg sam imao pre njega.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko star akumulator treba kupiti.Prodavac mi je rekao da na svakom ima datum i ovaj sto bih uzeo je proizveden 5 meseca 2015 godine.

Takodje mi je rekao da u radnji moze da bude 18 meseci pre ugradnje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebalo bi da datum bude ugraviran u kuciste. Sto mladji, to bolje :) .

To sto si nasao je skroz OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...