Jump to content
FAS Goran
moron

Da li su SUV i Crossover vozila ''preglednija''?

Recommended Posts

Zagovornici „povišenih vozila“ ( SUV/krosover) će vam često reći da je jedna od prednosti tih vozila što vozači iz njih ( „zbog povišene pozicije sedenja“) imaju bolji pregled na okolinu oko sebe. To bi trebalo da znači i da će bolje, lakše ili ranije da uoče neku prepreku ili opasnost oko sebe i da će tako biti i aktivno bezbedniji (i oni, i svo oko njih ). 


Ali, da li je to UVEK zaista tako? Da li iz SUV /krosover vozila zaista lakše uočavamo ono što se nalazi u neposrednoj blizini oko Vašeg vozila ( psa, mačku ili šta drugo, a ne daj Bože, možda neko baš malo dete ).


Donjim primerom ću pokazati da to ne mora da bude tako i da sama visina vozila ili povišena pozicija sedenja nisu nikakav garanat da ćete sa mesta vozača videti bolje okolinu neposredno oko Vašeg vozila. Sve zavisi od niza faktora. I tu pravila nema. I zato je na početku pomenuti argument potencijalno totalno promašen. I trebalo bi da glasi: „Može da bude, ali, ne mora da znači“.


Pošto paralelno vozim 500L i Hondu CR-V ( slične su visine, 165 i 168 cm ), odavno sam primetio da se u gradskoj vožnji mnogo prijatnije osećam u Fiatu. Prijatnije jer iz Fiata bolje vidim okolinu oko samih kola. Što mi uliva osećaj veće sigurnosti.

 

A da bih i pokazao (sebi) da to nije samo moja fikcija, uzeo sam flašu i postavio je na najmanju udaljenost od vozila na kojoj mogu da joj vidim "dno" sa mesta vozača i to:
1) levo od kola (posmatrano uz B stub ),
2) desno od kola,
3) napred levo ukoso (preko prednjeg levog "ćoška" vozila) i
4) napred desno ukoso (preko prednjeg desnog "ćoška" vozila). 

 

Eto ih 2-3 slike, da se vidi šta sam merio. Napominjem da su meni sedišta u vozača u oba vozila maksimalno spuštena ( tako i inače uvek sedim ), a bile bi izmerene neke druge vrednosti kada bih podigao sedišta, što bih i mogao ( jer u 500L iznad glave imam slobodnih oko 10 cm, a u CRV-u oko 5 cm ). Ali, mislim da bi izmerene razlike ostale.

 

Elem, izmenere najmanje udaljenosti ( od granice gabarita vozlla do dva flaše) za 500L / CRV-a su sledeće:
1) levo: oko 120 / oko 150 cm
2) desno: oko 310 / oko 380 cm
3) napred levo ukoso: oko 320 / oko 440 cm i 
4) napred desno ukoso: oko 360 / oko 500 cm.

 

Znači, mrtvo polje kod CRV-a mi je u svakom smeru veće nego kod Fiata. 

 

Npr, udesno ukoso napred, kada mi se mrtvo polje kod CRVa uveća za 140 cm (sa 360 na 500), to je rast mrtvog polja za oko 38%. I samo slep to ne bi primetio. Toliko pogoršanje preglednosti "na blizu".

 

Za sve to je kriv kako oblik karoserije ( jer je i sama hauba SUV vozila na kraju vozila na većoj visini u odnosu na tlo i duža je ), tako i staklene površine ( npr. kod 500L su prednji bočni prozori oko 6 cm "viši" nego na CRVu ( 44/38 cm, mereno na istom mestu u odnosu na B stub i moju glavu dok uobičajeno sedim)).


Dakle, nema dileme da sama visina vozila ili sama povišena pozicija sedenja nisu uvek garant da ćete neposredno oko Vašeg vozila i videti bolje. Pri čemu bi u onih gore pomenutih 140 cm “razlike” (većeg) mrtvog polja svašta moglo da se sakrije.


Bez obzira na klasu kojoj pripada i na dimenzije (pa i visinu vozila), svako vozilo je u vezi gore iznetog priča za sebe. Svako vozilo ima svoje oblike i svoje parametere koji utiču na to koliko ćete dobro sa pozicije vozača videti prepreke u neposrednoj blizini vozila. Pravila nema. Mislite o tome, pa i onda kada budete kupovali SUV/krosoveru u ubedjenju da ćete tako imati bolju preglednost na svet oko Vas. Možda hoćete, ali, možda i nećete.

 

Ne kažem da bi bilo celishodno da u auto salon ponesete jednu flašu i metar, ali, ko zna …
 

1.jpg 2.jpg 3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svojevremeno (a verujem i sada) mrtve uglove mere laserom sa mesta pozicije vozaca. Iskreno nisam to u poslednje vreme vidjao na testovima ili u samim specifikacijama vozila (a bilo bi lepo) i generalno dosta znaci.

 

Tipican primer 'podignutog' i preglednog vozila je Multipla mk1/facelift, gde je mrtvih uglova zaista malo. Niva je, iz moje prakse, pregledan auto, dok Mitsubishi Outlander koji sada vozim (2007mo mislim) je nepregledan prilicno... Mali retrovizori, hauba pod nekim cudnim uglom da se moram dizati iz sedista da vidim prepreku ispred i sl. 

Juke je, po meni, vrlo nepregledan auto sto zbog nosa i C stubova. 

 

U poslednje vreme preglednost trpi zarad izgleda, a jedina kompenzacija koja u poslednje vreme hvata zamah i jos uvek je manje rasprostranjena jer je skupa, su razni senzori mrtvog ugla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, ISV_01 said:

Svojevremeno (a verujem i sada) mrtve uglove mere laserom sa mesta pozicije vozaca. Iskreno nisam to u poslednje vreme vidjao na testovima ili u samim specifikacijama vozila (a bilo bi lepo) i generalno dosta znaci.

 

Tipican primer 'podignutog' i preglednog vozila je Multipla mk1/facelift, gde je mrtvih uglova zaista malo. Niva je, iz moje prakse, pregledan auto, dok Mitsubishi Outlander koji sada vozim (2007mo mislim) je nepregledan prilicno... Mali retrovizori, hauba pod nekim cudnim uglom da se moram dizati iz sedista da vidim prepreku ispred i sl. 

Juke je, po meni, vrlo nepregledan auto sto zbog nosa i C stubova. 

 

U poslednje vreme preglednost trpi zarad izgleda, a jedina kompenzacija koja u poslednje vreme hvata zamah i jos uvek je manje rasprostranjena jer je skupa, su razni senzori mrtvog ugla. 

Da, mrtvi uglovi su takodje veoma bitna, ali “posebna priča” (za temu “preglednost” i “aktivna bezbednost” ) , koji nisam u stanju da izmerim jer laser nemam. 
Ja sam se bavio samo pitanjem “visine vozila” i “povišenog sedenja”, u odnosu na mogućnost da na tlu (oko vozila) uočiš neku prepreku. Da li ćeš npr. videti šaht bez poklopca ako je taj nepokriveni šaht udaljen 3 ili 5 metara ispred parkiranih kola. Jer, “sutra” to ne mora biti šaht, može biti i nešto “živo”, što iz “đipa” uopšte nećeš videti na toj udaljenosti.
Ako voziš normalno ili niže vozilo (neki HB), sa nižom haubom ili haubom većeg nagiba, to ćeš lakše uočiti na manjoj udaljenosti.

Takodje, za preglednost (na blizu) bočno, jako je bitno na kojoj visini je donja ivica bočnog prozora u odnosu na tvoje oči. Kod nekih kola je to ovako, kod nekih onako. Multipla je, slažem se, tu briljirala, ali, sve to onda može da ima lošeg uticaja na pasivnu bezbednost.

Mrtvi uglovi su, kažem, ništa manje bitni, ali, posebna su priča. I velike mrtve uglove može da ima i “mali auto”, kao što npr. neće imati iste ukupne mrtve uglove neko vozilo C segmenta u HB ili SW varijanti.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesantno poredjenje i interesantno je procitati, hvala na trudu i volji da se podeli sa ostalima.

Apsolutno je logicno (a i svako ce videti iz prakse) da tu nema bas univerzalnih pravila, kao sto neki apriori predstavljaju. I da sve zavisi od dizajna samog vozila, velicine stubova, visine pozicije sedenja, visine i oblika prozora, bocnih linija...

Iako ih licno ne volim, sto se preglednosti tice, ono gde su Crossoveri neosporno zgodni je preglednost na samom putu. Ali i tu primecujem (kako se sve vise i vise mnoze), da se vozaci Crossovera mnogo vise "izviruju" nego ranije, jer je mnogo vise visokih vozila ispred njih. A i sam isto to, sve vise nego ranije, radim sa sluzbenom CX-5.

Licno mi sve to ne predstavlja problem, priviknes se. Za u rikverc danas maltene nema vozila bez neke asistencije (parking senzori, kamera). Ono sto zna da bude nezgodno su danasnji masivni A stubovi (u kombinaciji sa retrovizorima), gde se po gradu lako sakrije pesak. Jedna od retkih pametnih primena ekrana koju sam u zadnje vreme video - ekran na A stubu, na koji projektuje kamera, pa deluje kao da je sam A stub providan i da ne postoji.

Opet kazem, stvar ukusa - manja ili veca preglednost za toliko, nije nista sto bi mi pravilo problem ako mi se neko vozilo vizuelno svidja i lepo se vozi. Cak i vise volim usukanija vozila, sa nizim sedenjem, visokim bokovima i linijama prozora, gde te enterijer "obgrli" sa svih strana. Pomenuti modeli gde su ti ramena ili ne daj Boze grudi iznad donje linije prozora - nikada mi nisu delovali ni privlacno ni bezbedno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moze auto (crossover/SUV) da ima i vece staklene/laminatne povrsine bilo prozorskih stakala ili npr laminatnih u stubovima poput 500L ili u A stubu kao mislim C4 picasso sto utice na preglednost nekog objekta ali nasuprot tome vrata, tj 'dimenzija komfora' u kabini ako je veca (npr dalje su ti vrata/rukohvati, tj imas veci komfor od konstrikcije auta) samim tim vidljivost nizih predmeta je manja. 

 

Opet, tu ima i parametara samih vozaca, nikom nije ista duzina nogu/trupa i pozicioniranje u sedistu svako drugacije dozivljava. Ja npr sedim skoro pa pod 90° u sedistu jer mi prija ali kod god sam drugog seo na mesto vozaca, njima je oborenije sediste tj zavaljeno voze jer im tako prija/naviknuti. Realno, ako vozis da ti samo nos viri iznad volana, neces videti ni lezeci udaljen 20m a kamoli saht. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Ivan said:

Iako ih licno ne volim, sto se preglednosti tice, ono gde su Crossoveri neosporno zgodni je preglednost na samom putu.

Kako krosover/SUV može biti "pregledniji" u vangradskoj vožnji? Ja mislim da u vangradskoj samo manje dolazi do izražaja taj problem, ali, da krosover/SUV tu (u tim uslovima) nisu ni u kakvoj prednosti po pitanju preglednosti. Za vangradsku vožnju, ako se ne radi o vožnji nekim krividavim putem, dovoljan ti je pogled (ugao vidnog polja) i kao kroz puškarnicu bunkera :)

 

5 hours ago, ISV_01 said:

npr dalje su ti vrata/rukohvati, tj imas veci komfor od konstrikcije auta) samim tim vidljivost nizih predmeta je manja. 

 

Opet, tu ima i parametara samih vozaca, nikom nije ista duzina nogu/trupa i pozicioniranje u sedistu svako drugacije dozivljava. Ja npr sedim skoro pa pod 90° u sedistu jer mi prija ali kod god sam drugog seo na mesto vozaca, njima je oborenije sediste tj zavaljeno voze jer im tako prija/naviknuti. Realno, ako vozis da ti samo nos viri iznad volana, neces videti ni lezeci udaljen 20m a kamoli saht. 

Da, za preglednost "na blizu" (a i za sam ugao vidnog polja) je veoma važno i koliko su ti od glave udaljena stakla, što zavisi kako od samog oblika vozila, a može delom da zavisi i od konstitucije vozača i načina kako je podešeno sedište, pri čemu neki vole da naslon ledja izrazito zavale, kao da leže ( pa nekome skoro da B stb dodje pored same glave), kao da ih i ne interesuje da vide nešto baš blizu kola, već samo da kao "snajperisti" gledaju negde u daljinu  :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za vangradsku vožnju, preglednost napred je bitnija nego ostali delovi karoserije jer tu maltene je fokus na konstantnu vožnju ispred. Tu od značaja je npr taj A stub kod C4 picassa, velika šoverka (ali ujedno i čeona površina koja utiče na potrošnju), pad i dužina haube u odnosu na preglednost iz oka vozača bitnija. Pošto nisam vozio auto koji ima izmeštene cajgere ka sredini vozila (Modus, Espace, Scenic, Y i slični) ne bih znao da li ima uticaja na preglednost ispred u odnosu na konvencionalno postavljenu instrument tablu, pa možemo pitati jednog korisnika Obodina da li postoji razlika @djomla

Moja pretpostavka je da ima jer omogućava da nagib plastika bude drugačiji, ali to je moje mišljenje.

 

Ako gledamo off road bilo kog tipa, više se oslanjaš na klirens nego preglednost. Bar uvek možeš da izađeš i proceniš situaciju, a plan i realizaciju ostavljaš na klirensu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, moron said:

Kako krosover/SUV može biti "pregledniji" u vangradskoj vožnji? Ja mislim da u vangradskoj samo manje dolazi do izražaja taj problem, ali, da krosover/SUV tu (u tim uslovima) nisu ni u kakvoj prednosti po pitanju preglednosti

Mislio sam na voznju u koloni ili pri nailasku na istu ;) (ne kada si sam na putu). Bolja je preglednost preko ili kroz soferke nizih vozila ispred, zato sam i napomenuo "izvirivanje".

Svako ima svoje ludilo - meni recimo smaranje po gradskim i drugim kolonama (uz muzikicu naravno), prekrati i procena sa distancom vozila ispred i igranje da ne pritisnem kvacilo :D . Kao da vozim automatik, samo zezanje sa gasom i kocnicom. Isto to na otvorenom putu (kada vozim iza "normalnog" auta) je naravno daleko preglednije kada sedim u SUV. Nego kada sam u mom Sportu zakucanom za patos, u kom jos prilicno zalegnem, pa jos sustignem neki SUV :D . Po default sam vec izbacen preko sredine puta u izvirivanju ispred, dok sa SUV mozes da prodjes i bez toga u koloni.

Mada je i njih sve vise masovno na putevima, zato i rekoh da jedni drugima pocinju da "smetaju" po pitanju preglednosti pomenute iznad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ISV_01 meni lično ne smeta instrument tabla na sredini, iskren da budem, ne utiče (barem meni) na preglednost, šta više, imam utisak da je bolja priča nego da je iznad volana, barem kod C4P. Nisam obratio pažnju kao što je kolega@moron detaljno merio preglednost (svaka čast).

Sent from my 3310 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@djomla

Ma, neki Hondaš mi se popeo na onu stvar superlativima na temu navodne super-preglednosti CRV-a, pa nisam bio lenj da mu pokažem ono što sam davno iskusio, a to je da je i po tom pitanju čak i "raspali Fiat" bolji od božanske Honde :) A onda mi pade na pamet da o tome i napišem neku reč ovde, jer generalno mislim da je dosta ljudi u zabludi po tom pitanju.

11 hours ago, Ivan said:

Mada je i njih sve vise masovno na putevima, zato i rekoh da jedni drugima pocinju da "smetaju" po pitanju preglednosti pomenute iznad.

Pa, onda da oni bogatiji sada što pre predju na neke veće i više SUV-ove, pa da barem na neko vreme obezbedbe preglednost iznad krova bar onih nižih SUV-ova "socijalne klase" :) 

19 hours ago, ISV_01 said:

Ako gledamo off road bilo kog tipa, više se oslanjaš na klirens nego preglednost. Bar uvek možeš da izađeš i proceniš situaciju, a plan i realizaciju ostavljaš na klirensu.

I tako neko kupi i Toyotu CHR u ubedjenju da je tako sebi pribavio i taj veći klirens i bolju prohodnost, kad ono - šipak. Prema podacima sa sajta Toyota.co.uk, mada je iz "đip" klase, CHR ima klirens od samo 142 mm ... Ni preglednosti, a ni klirensa.

21 hours ago, knezevic76 said:

I onda ja iz mog CROSSa sednem u megana 3 karavana I GTa I apsolutno ništa ne vidim pozadi a kad je sedište slušteno I zvaljeno, I napred asfalt ne vidim jedno 20memoji16.png

Послато са SM-A715F помоћу Тапатока
 

Meni je to jedan od najlepših karavana C segmenta toga vremena, ali kada sam prvi put seo u njega,i ja sam se šokirao kako je pozadi nepregledan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bih tim vozilima zabranio kretanje kroz centar grada iz razloga sto ometaju  preglednost ostalim ucesnicima u saobracaju koji voze gradske automobile , lepo naziv kaze terensko vozilo pa izvolte gospodo na teren...to je isto kao kada bih ja zakacio plug na traktor i krenuo u svatove :ice:

Edited by ivanneko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posle dugogodisnjeg i vrlo prijatnog druzenja sa 500L nikada se vise ne bih vratio na "normalan" automobil!

Samo SUV/MPV, neki Kaskai ili sl.

Prednosti su dragocene, posebno nacin ulaska/izlaska iz vozila, preglednost zbog povisene pozicije ali i vecih staklenih povrsina, tek prostranost... :respect:

Edited by italiano

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slobodno, to je isto kao da si rekao da je sa prozora prizemne kuce bolji pogled na okolinu nego sa spratnice! :whistle:

Naravno nismo svi isti, izneo sam licni stav.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne odredjuje preglednost visina auta vec polozaj vozaca , zamisli mene na spratnici koliki pregled bih imao ukoliko bi iz fotelje gledao kroz prozor ali da tacno je da pogled sa visine uliva neki poseban osecaj :D Dakle nije ovde bitan pogled vec pregled pa u vezi s tim nikada mi nece biti jasno zbog cega se zatamnjuju stakla i time se dodatno smanjuje preglednost kako vlasnika tako i okolnih ucesnika u saobracaju ali to je vec neka druga tema...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ali, osim što je kod krosover/SUV vozila ( zavisno od kombinacije niza faktora ) nekada upitna (bolja?) preglednost, može biti upitan i komfor, pa čak i odnosu na normalna vozila (ona koja nisu "povišena", tj. "na štiklama" ).

Evo jedan primer.

Pošto sa svojih 192 cm "dužine" ( i telom proporcija psa jazavičara) poslovno vozim i yarisa 2019. ( za koga nemam dileme da je ponudom prostora za vozača "XL size" u odnosu na najnovijeg yarisa ), ja sam odavno shvatio da taj yaris na mestu vozača za moj trup i glavu nudi više mesta nego li sadašnja Honda CRV.  A čak je kod tog yarisa i stub volana dosta visoko postavljen, tako da nema šanse da zakačim desnim kolenom za njega ( što je kod CRVa malo lošije rešeno ).

Dakle, SUV ne mora da garantuje ni više prostora vozaču. "Sve zavisi ..." :)

 

Evo ih ispod dve fotografije vozačke pozicije u yarisu 2019. ( podešeno kako ja inače vozim sva vozila, a što znači sedalni deo sedišta spušten do kraja, a volan maksimalno podignut ).

 

@italiano

 

Obojica znamo da je to vozilo bukvalno najveće ovozemeljako savršenstvo :) Bar za nas (dužinom ili proporcijama) "telesno naopake" ... :) 

 

 

2.jpg

1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stavljao sam ranije fotke. Imam tačno 10 cm slobodnog prostora iznad glave. Stanu papirne maramice uspravno :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...