Jump to content

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

FAS Euroauto Goran Vlada
Dovla

Istanbul

Recommended Posts

Istanbul je možda jedan od gradova sa najraznolikijom istorijom na svetu. To je grad koji se spominje još u davnoj davnoj prošlosti, a kroz istoriju se prepliću najrazličitije kulture, događaji, religije pa i narodi. Moj opšti utisak je da ovaj grad MORA da se poseti bez obzira na to da li volite Turke ili ne i da li recimo imate neki problem sa muslimanskom verom i sl. 

 

Priča će biti mnogo obimna pa ću se truditi da ubacujem malo po malo informacija kako bi se svaka oblast predstavila na najbolji mogući način. Jednostavno, ima da se priča i o istoriji, i o kulturi (nacionalnoj i o ljudima), saobraćaju, uređenju, šopingu, uslužnosti, hrani, cenama... 

 

Najpre odlazak. Veliku dilemu sam imao kako ići tamo. Najpre sam želeo da idem kolima zbog neke jednostavnosti i prosto navike da ne idem avionima, vozovima i drugim alternativnim sredstvima. Proračunao sam da bi mi trebalo nekih 12h do Istanbula (išao sam kolima do Burgasa pa po tome), a i kasnije kada sam se vratio reče mi jedan drugar da on ide redovno i da mu treba tako oko 12h vožnje. Naravno pričamo o vožnji bez stajanja tj. sa veoma malo stajanja. 

 

Međutim, u nekoj kombinaciji me izrade za izbor hotela, zapadne mi neki koji nema svoj parking (inače je teško naći hotel sa parkingom koji nije basnoslovno skup) u fazonu "šta ti fali da ideš avionom" i jbg tako bi na kraju. Iskreno, ne mogu nešto posebno da se požalim, ali ću sledeći put (ako se ukaže prilika da idem opet :) ) definitivno mnogo više razmisliti o tome da idem kolima. Nisam nešto preterano bio srećan prevozom avionom. 

 

Dakle, nakon potrage za najboljim avionskim prevozom najpre sam saznao da u Istanbulu postoje dva aerodroma i to Ataturk (koji je dobio nazim po Kemalu Ataturku koji je u Turskoj nešto kao kod nas Tito :) ) koji se nalazi na evropskom delu Istanbula koji je i bliži starom gradu gde se zapravo i nalaze sve znamenitosti Istanbula. Drugi aerodrom je na azijskoj strani, Sabiha Gokcen (to im je prva žena pilot u Turskoj, a inače je je jedna od osam usvojene dece ovog Ataturka :) ). Taj aerodrom je udaljen nekih 55-60km od tog starog grada. Stari grad pominjem jer mi je tamo bio hotel pa sam se po tome orijentisao :)

 

Cene karata iz Beograda su tako napravljene da je AirSerbia bila najjeftinija, ali je jedina letela na Sabihu dok su svi ostali leteli na Ataturk. Ataturk mi je bio višestruko bliži, a i furao je direktan tramvaj koji je stajao ispred hotela nakon 10-ak minuta vožnje. Međutim, kako su karte za AirSerbia bile jefrinije preko 120€ po karti usudio sam se da idem sa njima na Sabihu, što se kasnije ispostavilo kao veoma pametno i potpuno ok. Kasnije sam video da iz Bosne lete low cost komapnije za 60-90€ (moja karta za Sabihu je bila oko 120€) i to na ovaj Ataturk, ali jbg karte su već bile kupljene... 

 

U svakom slučaju, posle dva i po sata smaranja na aerodromu (kao treba da se dođe ranije za čekiranje, a i avion je kasnio u polasku više od pola sata) konačno krene avion. U avionu je ono bleja, malo se okrećeš oko sebe razgledaš kroz prozor, onda dobiješ nešto i da pojedeš i posle sat i 15-20 minuta slećeš u Istanbul. Procedura oko granice, pasoške kontrole i preuzimanja prtljaga je skroz ok. Sve ide dovoljno brzo, a i aerodrom je obeležen korektno tako da se snalaziš bez problema. 

 

Čim se izađe sa aerodroma imaju neki linijski autobusi koji voze do centra grada (ima više linija i više lokacija gde voze). Mi smo išli do Taksim trga (to je kao naš Trg republike) i za to je karta ~520rsd za tih nekih 55-60km. Kada smo stigli put je trajao oko sat i 15 minuta zbog nekog udesa i gužve na autoputu, a u povratku istu tu rutu je spucao za 45min. Kada smo stigli na taj Taksim trg išli smo tramvajem koji je vozio do ispred hotela. Tu ima neka "uspinjača" koja nas je zapravo dovezla do stanice tramvaja, pa smo onda preseli na tramvaj. Tu smo platili danak neiskustvu jer smo morali da platimo dve karte (jednu za uspinjaču koja vozi 500m i jednu za tramvaj) koje inače koštaju 160rsd za kupovinu pojedinačne karte. 

 

Tu ima opcija da se kupi neka kartica koja košta oko 300rsd pa onda na nju uplaćuješ "dopune" i sa njom kupuješ karte po ceni od oko 75rsd. Uglavnom, tu je bio još jedan plaćen danak neiskustvu jer smo kasnije skapirali da je pre par meseci pušteno u rad još dve stanice metroa M1 koji je zapravo vozio baš do našeg hotela. Sve te "danke" :D smo ispravili u povratku :)

 

Što se tiče prevoza imaju autobuse, tramvaje, metro i brodove! Cene karata su iste za sve i sve funkcioniše po objedinjenom principu. Takođe, nemoguće je bilo gde ući bez karte. Da bi ušao na brod ili metro moraš proći kroz one žeton-čekere i na svakom ulazu stoji jedan ili više kontrolora. Ulaz u tramvaj je ista priča, s tim što bi neko pomislio da se možda može ući preko šina, ali ipak ne... stanice su ograđene, a sa obe strane stoji po jedan kontrolor koji ne dozvoljava ulazak u stanicu preko šina. 

 

Ulazak u autobus je takođe nemoguć bez karte. Ulazi se samo na prednja vrata takođe sa žetonom, a izlazi se na drugim vratima na kojima opet imaju neke fizičke prepreke koje doduše ja nisam video kako tačno izgledaju, ali pričaju ljudi :D

 

Ovde bih napravio pauzu uz par slika sa prozora hotela koji se nalazio preko puta Isanbulskog univerziteta. 

 

IMG-1405444298251-V.jpgIMG-1405444364694-V.jpg
 
Nastaviće se... :D
 
 
Edited by neshaoct
sredio slike

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaka čast na temi i detaljnom opisu.

Siguran sam da će puno značiti svakome ko se odluči da poseti taj grad.

Što se tiče Istanbula, slažem se da je neobičan, egzotičan...ali bio, video i neću više ići.

Jednostavno, ne volim suviše haotične gradove.

Edited by TheCityAndTheStars

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kada si dovoljno dugo tamo (bio i u Turskoj i u Mađarskoj :) ) nekako eliminišeš to njihovo drljanje jezikom i počneš da čuješ samo engleski i srpski :D 

 

@Buca

Bio sam svuda, na mnogim mestima više puta :) 

 

@ivan.ik

Na ovom prvom delu dolaska do hotela nije bilo previše slika jer me još uvek nije bila uhvatila turistička groznica, a i vožnja prevozom do hotela je zahtevala pun angažman telefona, Google Maps-a tako da sam počeo da slikam tek od trenutka kada smo stigli u sobu tako da će u narednim epizodama biti više slika svakako ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istanbul je jednom prelep grad. Zadnji put sam bio pre dve godine i tada je bilo extra, mogu da zamislim sada kako je. A gde god sam uso nema ko te ne ponudi caj. Jos kad cuju da si srbin mora da iskoci neko koji zna po malo srpski. Svaka cast za temu Dovla! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prica se dosta srpski jer od 17 miliona ljudi koji zive u gradu procena je da oko 2 miliona vodi poreklo sa prostora bivse Jugoslavije (Bosna, Sandzak, Kosovo, Makedonija). Oni kazu "nas" jezik. Npr, razgovarao sam sa jednim mladjim prodavcem u Bazaru na cistom srpskom i kada sam ga pitao kako dobro zna jezik objasnio mi je da je on rodjen u Istanbulu ali da su mu baba i deda iz Sandzaka i da nikad nisu naucili turski tako da oni u kuci pricaju samo srpski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ineresantno mi je da kod kuce pricaju jos uvek srpski!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ono što smo primetili još dok smo dolazili sa aerodroma ka hotelu je da ljudi potpuno normalno ponesu ćebence koje rašire na bilo koju (doslvono bilo koju) zelenu površinu i legnu da odmore. Dakle, razni parkovi što u centru što van centra grada, nasipi pored autoputa bukvalno bilo gde. Dolaze ljudi sami ili u društvu ili čak cela porodica. Potpuno normalno u sred centra grada. 

 

Prvi neki utisak koji sam stekao o gradu bio je da mi grad deluje kao Njujork. Reka ljudi na ulicama, svako fura svojim putem, a na ulicama se sve žuti od taksija koliko ih ima. Slično kao i u Njujorku i ovde svi taksisti voze iste automobile i to Fiat ALbea i Fiat Linea. Ima i drugih, ali ova dva modela izuzetno dominiraju i to preko 85-90%. Što se tiče ostatka saobraćaja potpuna je ludnica. Ne zna se ko gde ide i ko kuda tera, ali ono što je veoma zanimljivo nigde nema nervoze u smislu nekog nenormalnog sviranja, psovanja šire i uže familije i šta ti ja znam... kada se negde neko zaglavi (pošto su ulice veoma veoma uske) obično ljudi izađu pa traže rešenje... nema galame, nema vrištanja, nema nikakvih sukoba. Gužva u saobraćaju zavisi od doba dana, ali mi se nekako čini da se oko 16-17h stvara najveća gužva do nekih 19-20h... Stoji se mnogo i par puta se dogodilo da idem recimo 45min pešaka sa razgledanjem izloga, a svo to vreme ide isti autobus pored mene. 

 

Što se generalno voznog parka tiče, čini mi se da im je standard solidan. Prosečni ljudi voze Dobla ili Caddy-ja i to one verzije sa 5 sedišta, pa preko dana kao i svi trgovci koriste automobil za transport robe, a van toga kao porodični automobil. Grad je takođe prepun onih kombi-buseva... voze razne ture po gradu, obilasci znamenitosti, šoping ture itd itd. Takođe, primetio sam da nema stranih tablica uopšte, a i njihove su sve Istanbulske... reeeetko ima i turskih tablica iz drugih gradova. Ako se neko i odluči da ide kolima to je onda opcija do hotela i nigde više... nema poente... čak ni šoping centri nemaju svi parking, a i kada imaju ime da bude tolika ludnica da se ljudi zadržavaju i po sat-dva samo dok izađu (prema rečima ljudi odande), a o ulasku da ne govorimo. 

 

Pošto slike nisu sortirane, evo par slika generalno saobraćaja... :) 

 

20140720-111436.jpg20140720-111710.jpg20140720-112259.jpg
20140720-112302.jpg20140720-112317.jpgROSH1.jpg20140720-112310.jpg
 
Negde sam izgubio sliku kako je kod njih rešen problem ulaska u jednosmernu ulicu u kontra smeru... to su zapravo šiljci koji vire iz asfalta i kada se krećeš u odgovarajućem smeru samo ih nagaziš i oni upadaju i normalno prelaziš preko njih. Ako ideš u kontra smeru direktno nabijaš točkove na njih... u teoriji, može neko da izađe iz auta i da nagazi nogom (nije teško) pa da pređeš preko toga, ali se često u takvim ulicama nalaze i panduri koji kad vide da ti nisu izbušenje gume, a voziš u kontra smeru znaju šta si uradio pa je onda navodno i kazna veća. 
 
Policija kažnjava (bar koliko sam ja primetio) samo najteže prekršaje i to van grada. U gradu je moguće prelaziti na crveno i van pešačkog prelaza. Dozvoljeno je šetati tramvajskim šinama. Dozvoljeno je prelaziti pešački na crveno svetlo ispred policije. To naravno izaziva opšti haos i funkcioniše po principzu - sve dok ne pogineš, sve je dozvoljeno :D 
 
Ono što dodatno podseća da se nalaziš u višemilionskom gradu jesu i skeneri poput onih na aerodromima, u svakom većem objektu u koji se ulazi (uglavnom šoping centri i veći hoteli). Što se tiče uslužnosti, oni su više miliona svetlosnih godina ispred nas, a bogami i ispred svih evropskih zemalja. Izuzetno su ljubazni i predusretljivi, trude se oko tebe čak i kada vide da nećeš ništa da kupiš, non-stop nude i ono što te interesuje i ono što te ne interesuje... često tako vidiš nešto interesantno što možda i ne bi primetio. Jednostavno, to su ljudi koji žive od trgovine i na sve strane gledaju kako da ti nešto ponude, kako da ti nešto prodaju. 
 
Ono za šta im se posebno može skinuti kapa jeste umerenost. Tačnije, dosadni su oni i ima ih svuda, ali te niko neće na silu naterati da probaš nešto što nećeš, niko ti se neće ružno obratiti ako se isprobavaš pola sata pa na kraju odustaneš... jednostavno - uslužnost do same granice pristojnosti. Takođe, ništa ih nije sramota. Ako neko prodaje jakne, normalno je da će ti pomoći da obučeš jaknu. Isto tako, ako neko prodaje obuću, normalno je da ti on pomogne da se obuješ. Naravno, sve ovo SAMO ako ti to želiš. Ako jasno kažeš NE to je onda to i to se poštuje. Preko toga niko neće navaljivati niti bilo šta loše učiniti. 
 
I jedna stvar koja mene posebno oduševljava jeste da nekako.... u svakom trenutku, gde god da se nalaziš možeš da kupiš ono što ti treba. Na primer, na svakih 50-100m ima po neko ko stoji sa flašicama HLADNE vode u lavoru i prodaje. Odakle je izvuku tako hladnu ne znam, ali za koju god se uhvatiš svaka je zamagljena. Isto tako u parkovima, gde ljudi sede na travi, oko njih se vrzmaju likovi koji prodaju pogače, vodu, lubenice... takođe, gde god se okreneš ima neka brza hrana, neki restoran, neka kuhinja kuvanih jela... šta god želiš i bez obzira da li se nađeš u glavnoj ulici ili u nekoj od sporednih uličica koje umeju da budu toliko uske da pešaci moraju da se zalepe za zid kada naiđe automobil. 
 
Što se hrane tiče, uglavnom veoma slična jela kao kod nas, samo naravno bez svinjetine. Takođe, mnogo furaju mladu jagnjetinu koja inače ima veoma jak ukus, pa sam ja izbegavao jagnjetinu i furao samo piletinu koja im je potpuno ok i ima raznih nekih izvedbi koje su zanimljive za probati. 
 
20140716-193440.jpg20140716-193445.jpg

 

Što se tiče jezika, uglavnom znaju srpski. Neki znaju par reči tipa "Kako si", "Kako vam se sviđa ovde", a neki znaju i da pričaju sa tobom oko robe koju prodaju. Na par mesta smo čak naleteli i na "naše" što kaže Woodoo, oni svi govore "naš" jezik, a ima ih iz cele bivše SFRJ. 

 

Uglavnom, opšti utisak Turaka kao naroda jeste da su prljavi i smrde, ali brate što znaju biznis mogli bi celoj Evropi da drže lekcije. Naravno neizostavna su cenjkanja koja su sastavni deo kupovine... mnogo neće da ti daju da platiš koliko su tražili nego prvo da se cenjkaš pa tek onda da kupiš... posle par dana provališ foru pa u tandemu sa nekim možeš čuda da praviš... mi smo čak jednom prilikom se međusobno svađali oko cene, a Turčin stoji pored i gleda i inače zna srpski... i na kraju kad smo se mi dogovorili koliko nam odgovara samo smo mu platili... on se naravno smeje i prihvata foru... 

 

Nastaviće se... :D

 

 

Edited by neshaoct
sredio slike

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vise mi nikada nece pasti na pamet da kazem je u BG guzva u spicu :) . Kada vozeci 120 km/h putem od 5 traka, zaglavis u totalni krkljanac i gradski haos kome nema kraja desetinama kilometara:

 

 IMG_20190429_181304.thumb.jpg.545b9c75c95d84c50e73b8e66772976c.jpg IMG_20190429_230439.thumb.jpg.d1420a2ac54b9d0d1f7aed14e476d7fa.jpg IMG_20190429_175542.thumb.jpg.d3fc5550cae80dc5b2685bbf3c45d35e.jpg IMG_20190429_175722.thumb.jpg.cee3306eef165746a7c3b0ee226de508.jpg

 

Nezaboravno iskustvo Istanbula kao transkontinentalnog grada (kazu trenutno od blizu 18 miliona stanovnika, najveceg grada u Evropi i 7. po velicini u svetu). Prepoznatljiv po svojoj prebogatoj istoriji, rekama stranaca, pozitivnom haosu ali i totalnom ludilu od saobracaja.

Malo smo se vozikali i na drugom kontinentu :) , a evo i pogleda iz Azije na Evropu preko Bosforskog moreuza:

 

300420196412.thumb.jpg.74d52a40536909812356539cc7f978ab.jpg 300420196405.thumb.jpg.38e7891ce34fbc943b3c4d98e03d1c14.jpg 300420196408.thumb.jpg.0fbcc1986d2581c94d818e80a5a99bf2.jpg

 

Kada se malo kovarnem od odmora, ispisacu par iskustava sa rute Beograd-Sofija-Plovdiv-Svilengrad-Edirne-Istanbul i nazad (stanje puta, kamere, radari, cene putarine, na sta treba obratiti paznju), ako neko mozda bude zainteresovan da putuje i uziva autom. Naravno tu je i gomila slika, pa cu postaviti najinteresantnije u jedan sazeti putopis. Dosta ljudi mi je to pricalo, a sada sam se uverio da stvarno vredi licno doziveti Carigrad i na licu mesta slusati o njegovoj istoriji... Ljubaznost na svakom koraku, vrhunsku klopu i slatkise da ne pominjemo :) .

 

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guzva jeste ali turci u saobracaju fenomenalno funkcionisu samo ti nisu rekli ili ih nisi provalio :D Inace, kao i do sada , fenomenalna relacija od tebe tako da sa nestrpljenjem cekamo da se raspises! :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovaj autoput sa prve dve slike je čini mi se onaj koji je postao poznat za vreme neuspelog puča. Oni su malo posle toga otvorili novi most između dva kontinenta, ne znam jesi li išao i preko njega...

Ma, ima šta da se slika u tol'kom gradu sigurno... :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvi Bosforski ("15. July Martyrs") most, preko njega ide gradska saobracajnica "0-1". Dosli smo i do Ortakoy cetvrti iznad koje prelazi, kako bi ga videli i iz te perspektive. Visina iznad mora je 65m, duzina 1.5km. Na zadnjoj slici pokusao sam da uhvatim raspon izmedju celicnih nosaca od 1.1 km:

 

020520196568.thumb.jpg.5eebc56935113d553efb96ea8bb41d83.jpg 020520196572.thumb.jpg.484ce38d69e983a4c61770c45d1518c9.jpg 020520196573.thumb.jpg.0c75b1208d2a55be2a65985c64ae67cb.jpg 020520196575.thumb.jpg.e28f95d8c7e1a84b2e4719d2c138d3dd.jpg

 

12 hours ago, MS PK said:

Guzva jeste ali turci u saobracaju fenomenalno funkcionisu samo ti nisu rekli ili ih nisi provalio :D

Upravo tako ;) , ma bio sam vec pripremljen na osnovu prica koje sam cuo ranije. Bez problema sam se ustosio, s obzirom na to kako se generalno mnogo sebicnije i bahatije ponasamo na BG ulicama.

Ostao sam bez teksta, jer su guzve neuporedivo vece - a sve funkcionise i ide bez nervoze, sviranja, psovanja, blicanja, 4 migavca, zahvaljivanja i sl. Jednostavno ljudi mirno sede u kolima, nervozu ne mozes nigde da primetis, sve ide po principu "rajsferslusa", normalno je da ti se neko uvali u traku kao i ti drugom bez ikakve signalizacije, zahvaljivanja, psovanja i sl. Fascinantno mi je da za toliko vremena i za toliku guzvu nisam video ni jedan jedini udes niti incidentnu situaciju, a maltene ni cuo automobilsku sirenu. Pesaci i turisti pice na sve strane, za njih crveno svetlo na semaforu ne postoji ukoliko ne ometaju vozace. Prosto treba doziveti to i provozati se kroz onaj uredjeni haos :) . U iducem postu cu ukratko o putu autom i troskovima do tamo, sto kaze Nesa moze da pise danima...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ako neko od kolega bude zainteresovan, par pasusa o putovanju autom i nekoliko korisnih saveta. Kao prvo, ruta uopste nije toliko dugacka, koliko to u prvi mah izgleda kada ljudima kazes da planiras autom za Istanbul :) . Od centra do centra, BG-Istanbul je oko 955 km najvise autoputa, tako da se normalnom voznjom postize prosek brzine od oko 100 km/h. Sto znaci da ce vam za samu voznju trebati laganih 10 sati. Problem nastaje na granicama, pogotovo na turskoj, gde su kontrole vrlo detaljne i spore, sa cak 3 punkta za proveru samo kod njih (na sva 3 su nam uzimali dokumenta). Mi smo isli iza Uskrsa i kacili prvomajske praznike, nije bilo puno vozila ali je opet bilo poprilicno sporo. Mogu misliti kako je to u jeku turisticke sezone ili kada gastarbajteri navale iz Zapadne Evrope. Sa pauzama na granicama, za tocenje goriva, klopu - treba racunati na nekih 12+ sati normalne voznje. Kao sto rekoh ranije, ruta je bila standardna: BG-Nis-Sofija-Plovdiv-Svilengrad-Edirne-Istanbul:

 

Untitled.thumb.png.22be2cfb032ba1dba6d6448840ac924b.png

 

- SRBIJA: Do razdvajanja krakova AP za Solun i Sofiju sve je poznato, 800 kinti do Nisa. Od Nisa do Dimitrovgrada je nepunih 90 km, ali nema punog profila autoputa na oko 20 i kusur km. Prolazi se starim putem kroz Sicevacku klisuru, sve do iza Crvene Reke ("cuvena" deonica Bancarevo-Crvena Reka, koja kasni zbog klizista). Takodje, na par mesta jos uvek ima prelazaka iz trake u traku, a i obilaznica oko Pirota je dobrim delom na 60 km/h. Do Dimitrovgrada i granice, cena putarine je 190 din. Ukupno do bugarske granice je oko 340 km ili 3.5h voznje.

 

- BUGARSKA: Standardna procedura na ulazu, obavezna upaljena svetla, bez zelenog kartona, obavezan PP aparat u slucaju kontrole. Promena u odnosu na ranije je da se vinjeta vise ne moze kupiti na pumpama iza granice. Vec odmah iza prelaza, sa desne strane postoje 2 kioska - jedan elektronski sa 2 aparata i jedan "manuelni". Nesto mi se nije ostavljala kartica u onom boxu, tako da sam platio u kesu. Postoji vise mogucnosti za vinjete: vikend (10 Leva), sedmicna (15 Leva), mesecna (30 Leva)... Meni je odgovarala nedeljna, moze da se plati i u EUR i to racunaju 9 EUR. Ne dobija se vinjeta koja se lepi na soferku, vec se sve vodi elektronski, tako da samo dobijate racun koji pokazujete u slucaju kontrole:

 

070520196592.thumb.jpg.093c48a3d466296181b2ee1e1154ef0f.jpg

 

U povratku sam recimo video Toll kontrolu samo par km iza granice. Vinjeta za Bugarsku moze da se kupi i elektronski: https://www.bgtoll.bg/en/toll 

Takodje, odmah iza granice su 2 pumpe (Gazprom i Shell), gorivo je jeftinije oko 20-30 din po litru nego kod nas. Od Kalotine (granice) do Sofije je magistrala, nepunih 60 km. Na 2 mesta je fiksni radar (sa prethodnim znacima upozorenja), a zna da bude i patrola, tako da na tim mestima treba pripaziti.

Ispred same Sofije je "cuveni" kruzni tok, ko je isao tuda za Grcku, odvajao se ka Kulati. Ka Istanbulu se moze i pravo kroz grad, licno sam isao severnom tangentom (obilaznicom) koja je dugacka 32 km, sa ogranicenjem uglavnom 120 km/h. Na raskrsnicama je to smanjeno i treba pripaziti na radar. Izlaskom sa severne tangente, ukljucuje se na autoput ka Plovdivu, ogranicenje je 130 km/h. Deonice posle Sofije se renoviraju, tako da je ogranicenje smanjeno i na par mesta se prelazi iz trake u traku, a do granice sa Turskom je cist autoput. Iza Plovdiva je racvanje ka moru (Burgas) i Turskoj (Svilengrad) i to je jedina tacka iza Sofije na koju treba pripaziti. Prolazi se pored Svilengrada i stize do Kapitan Andreevo i granice sa Turskom. Ukupno kroz Bugarsku je 370 km, kroz zemlju se prolazi za nepuna 4 sata voznje. U povratku nazad, na ulazu iz Turske u Bugarsku, naplacivali su obaveznu dezinfikaciju vozila, prolazi se kroz strcaljke i to je 3 EUR, a moze i 500 dinara (iako je 360).

 

- TURSKA: Nesto duza procedura i cekanje na granici u oba smera (pomenuta 3 kontrolna punkta), obavezan je zeleni karton. Sto se tice goriva, jos je jeftinije nego u Bugarskoj. Trenutna cena dizela je 6.4 Lire ili 113 din, cena benzina 7 Lira ili 124 din. Tako da je najracionalnije planirati sto vise "cepovanja" rezervoara u Turskoj, razlika u ceni je bas primetna. Sto se tice vinjete za Tursku, hteo sam da je kupim na nekoj od pumpi odmah iza granice (postoji i Shell). Ali su mi rekli da ili moram da se vratim nazad 2-3 km do granice ili da je kupim na punktu, nekih 25 km dalje. Posto mi je receno da za tih 25 km nema nikakvih problema, nastavio sam dalje. Autoput obilazi grad Edirne uz ogranicenje 90 km/h. Ubrzo se dolazi na kontrolni punkt za kupovinu vinjete - kod njih je zovu "HGS", a moze se kupiti i na salterima poste. Pored spore granice, prilicna zamerka je sto su ovde nepotrebno zakomplikovali. Sam punkt ne moze da se promasi, ogromna nadstresnica iznad svih 6 traka autoputa, sa oznakama "HGS" na tablama kao i na samom asfaltu. Ali se staje na prosirenje iza, i peske ide nekih 100-200m unazad. Zatim se kod nadstresnice (posto tu nema zice), pored zive policije prelazi PESKE preko svih 6 traka autoputa (doduse sa usporenim saobracajem, ali bio sam u soku da nema nekog podzemnog prolaza ili pasarele) i dolazi do bele zgrade poste prekoputa. Tu tek nastaje muka jer dobijate papir na turskom u koji treba da popunite 15-ak kolona licnih podataka. Naravno, kao i u celoj Turskoj uopste ne pricaju engleski (ili u najboljem slucaju ocajno), tako da sporazumevanje ide i rukama i nogama. Bio sam primoran da se snalazim i prepisujem sta ide u koje polje od Turcina pored sebe :) . Pitali su me i dokle putujem, a za HGS za auto do Istanbula i nazad sam platio 60 Lira (u povratku sam, na istom mestu, na displeju video naplacenih 12 Lira). Moze da se plati i u EUR, za HGS sam dao 10 EUR. Dobije se papir sa potvrdom i ovakva vinjeta, koja mora da se zalepi iza unutrasnjeg retrovizora:

 

070520196593.thumb.jpg.90ae73bbd1ed6ed2f65ddf6058ddb396.jpg 040520196583.thumb.jpg.bdb0750d9c3f09691391da804c9113a9.jpg

 

Tako da je svakako moja preporuka kupiti HGS odmah na granici (ako je to moguce), kako bi izbegli zadrzavanje i pretrcavanje preko 6 traka. Od granice do Istanbula je cist autoput kojim se i ulazi u grad, a ogranicenje je 120 km/h. Kroz Tursku je ukupno oko 260 km ili 3 sata voznje. Sto se samog grada i tacne destinacije do koje idete tice - dalje je sve stvar srece i guzve. Koja stvarno ume da bude haoticna, jer grad ima pomenutih 18 miliona stanovnika. Sa sve turistima kojih ima nenormalno puno na svakom koraku, ukupno je samo na tom malom prostoru ljudi maltene kao 3 Srbije...

To bi bilo najkrace moguce u vezi puta, licno sam uglavnom lagano kruzirao na 130-140 km/h, sto mu dodje 10h voznje, a ukupno oko 12+ sati puta. Sto se troskova tice, prosecna potrosnja uz malo svrljanja po Istanbulu i nazad je bila 6.43 l za oko 2000 km, pun auto sa 4 osobe. Tj. ukupno 127 l benzina, sto mu dodje oko 140 EUR, cepovano pre polaska i po dolasku u Srbiju. Putarine su 2x990 din+9 EUR+10 EUR+3 EUR dezinfekcija vozila na ulazu u Bugarsku iz Turske. Sve ukupno oko 140+40=180 EUR za put.

Sve je proslo bez ijednog problema, masina je super posluzila, tako da sam opusteno izvezao u oba smera u cugu. Zaista preporuka za odmor i posetu Istabulu, jer je grad sa fascinantnom istorijom i puno stvari koje se mogu videti. Klopa i slatkisi su vrhunski sta god da smo probali i bagatela su, kao i smestaj i vecina cena po gradu. Krstarenje Bosforom od 2h je od 20 Lira (3 EUR) na obali, do 20 EUR ako vas nahvataju kod Hagia Sophie, turisticke ture sa raznoraznim ulaznicama idu po 50+ EUR. Cena karte u gradskom prevozu je reda velicine nasih 44 din (2.5 Lire) i obuhvata koriscenje gomile i brodskih linija i metroa u kojima nema guzve. Tako da i u sopstvenoj reziji mogu da se naprave super obilasci i izleti za smesne pare, ako covek zna sta da gleda. Uvek bude interesantno i sto za prilicno stvari moze lepo da se cenjka :) . Drugom prilikom cu iz gomile probrati po neku fotku i time zaokruziti ovaj putopis za potencijalno zainteresovane.

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, Ivan said:

U povratku nazad, na ulazu iz Turske u Bugarsku, naplacivali su obaveznu dezinfikaciju vozila, prolazi se kroz strcaljke i to je 3 EUR, a moze i 500 dinara (iako je 360).

Kažu li nešto zbog čega to rade? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa da uzmu lovu :) , a i kurs prema Levu im je odlican. Koliko se secam, mislim da je pre nekih 8-9 godina bila epidemija (da li slinavke i sapa) u Turskoj... To prodje, a strckanje i pogotovo taksa ostadose.

A negde sam procitao da je navodno granica Bugarske i Turske druga najprometnija na svetu. Pa ti vidi ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dezinfekcija za ulazak u Bugarsku sa naše strane je postojala i ranih '90-ih.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nastavak reportaze?

Da li ste u samom gradu koristili automobil ili neki alternativni vid prevoza?

Sto vise fotografija, to bolje...nekako su ovakva iskustva iz prve ruke najkorisnija sto se tice odlucivanja o poseti doticnoj destinaciji...

Ono sto gledamo na televiziji je nekako upakovano za siroke narodne mase, ovakav putopis je mnogo korisniji ukoliko se putuje kolima...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po meni je bespotrebno maltretiranje kada bi se islo busom. Mnogo duze traje a kolima nije daleko a ni skupo..

Послато са SM-J330F уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko uziva da vozi (kao ja :)) i uziva da razgleda predele kroz koje prolazi, upravo ovo sto kaze Mica - nije uopste toliko daleko, uglavnom autoput, a i za vise ljudi se svakako isplati. Vise onako zvuci da je daleko, kada ljudima kazes gde planiras. Kilometarski je to kao od BG do npr. Minhena, Modene, Lefkade, malo dalje nego do Praga... Do Modene sam npr. takodje izvezao bukvalno u cugu kao i sada do Istanbula, jer je ruta lagana. Jedini smor mi je bila turska granica u oba smera, sa predugim cekanjem i procedurom.

1 hour ago, Lufti said:

Nastavak reportaze?

Da li ste u samom gradu koristili automobil ili neki alternativni vid prevoza?

Planirano ;), imam gomilu slika pa kada stignem da proberem i postavim... Na mene je najveci utisak ostavio kompleks Topkapi palate (Topkapi Sarayui), koja je bila glavna rezidencija osmanskih sultana oko 400 godina i srce tadasnjeg carstva. Na prelepom je mestu na Bosforu, na listi je svetskih bastina i pod zastitom Unesco, a danas je jedan ogroman muzej.

Sto se prevoza tice, automobil i autobus su ubedljivo najgori izbor. Guzve i kolone su ogromne, autobusa ima gomila po ulicama, ali cesto sam vidjao da su bukvalno prazni, sa par ljudi unutra. Stvar vade tramvaji, metro i ono sto je mene odusevilo - brodski prevoz koji je sjajno organizovan. Sa njima se stize vrlo lako i brzo do razlicitih delova grada, brzi taktovi polazaka, nema guzve, imas mogucnost da vidis grad i iz te perspektive... Za sav prevoz se koristi kartica nalik nasem "BusPlus", koja vazi svuda. Cena voznje je bagatela, uglavnom 2.5 Lire (nasih 44 din), za neke brodice cak mislim da je bilo i manje. Karta se moze dopuniti na brojnim samousluznim elektronskim terminalima kojih ima svuda po gradu i pored stanica prevoza. Zato i kazem da je moguce u sopstvenoj reziji napraviti super izlete po bagatelnoj ceni, samo ako znas sta da gledas. Pored prevoza, dnevno smo ubijali i preko 20 km peske, ima toliko toga da se vidi, da vreme prodje dok trepnes :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

U ovoj turi, najvise vremena se potrosilo na obilazenje starih delova Istanbula. Evo nekih slika, a Topkapi palatu cu ostaviti za zaseban post.

Jedna preko puta druge - Aja Sofija (gotovo 1000 godina pravoslavna crkva i sediste Vaseljenskog patrijarha, od polovine 15. veka pretvorena u dzamiju, danas muzej) i Sultan Ahmedova (plava) dzamija: 

 

300420196287.thumb.jpg.176248c9d4c18d29102cc086d6386455.jpg 300420196283.thumb.jpg.6ab936cc8ad1734fe00ef2fd33066eee.jpg 300420196293.thumb.jpg.f2b5d1c1bafcb6d94ef873f515f2e284.jpg 300420196297.thumb.jpg.8158db1deca487920a17e1feec0f49b3.jpg

300420196284.thumb.jpg.cff0db4f7b183417881e788ee69dab4c.jpg 300420196281.thumb.jpg.93a756135546aa316f54dc0f610814f0.jpg

 

Izmedju njih veliki park, vodoskok i najveci tepih od lala na svetu. Uz to i 2 slike Gulan parka:

 

300420196290.thumb.jpg.5e610818a062cd210d2d57464703f1d1.jpg 300420196288.thumb.jpg.1e6d3ce5ad5c1018def480f65dfad7bb.jpg 300420196314.thumb.jpg.1cf755d447bf15d7bad76e0172ac04a9.jpg 300420196316.thumb.jpg.729e2de0e7f55ebf1aa42ef5bf79c774.jpg

 

Spustanje na obale u cetvrt Eminonu. Pored standardnih turistickih, zadivljujuci broj brodica koji su u mrezi gradskog prevoza i znatno olaksavaju komunikaciju izmedju razlicitih delova grada. Prelazak u cetvrt Karakoy preko Galata mosta i Galata kula:

 

300420196321.thumb.jpg.f6c4e8c31031bccd1f38fffb46cbc04c.jpg 300420196340.thumb.jpg.3f50477079010a845070a45c35b1b4f5.jpg 300420196329.thumb.jpg.a6fcea509e0191fb081f61584ce8d2c2.jpg 300420196343.thumb.jpg.e49caefc1dd8e0f3e8464630d7bbaf28.jpg 300420196345.thumb.jpg.69e8c467e5993301f6a0dd63412a3ff9.jpg

300420196347.thumb.jpg.15e4af0d8bc0d834740b7057e1099fa2.jpg 300420196350.thumb.jpg.3b6ad2f57fb9b113ac069918ad1fbb2c.jpg

 

Penjanje ka Taksim trgu i sam trg. Takodje i cuveni stari istanbulski tramvaj:

 

300420196352.thumb.jpg.922ecee2e4b7cc1834c540ac432b9143.jpg 300420196353.thumb.jpg.e6950add158a0d15af49f32ab242dd53.jpg 300420196354.thumb.jpg.17101d6c79447c5614d1a1853c38f44a.jpg 300420196355.thumb.jpg.910c751be57bcaa2e0bbd38696005317.jpg 300420196357.thumb.jpg.6e3a2fe1c65b07a55bc1e663cf7a8c37.jpg 300420196358.thumb.jpg.bce03f974f18a82746e8642eb0b69c1c.jpg 300420196361.thumb.jpg.fce817c9e65334e5bd1bf66068032754.jpg 300420196362.thumb.jpg.9e01b1668757437ea6f9174c6f03817d.jpg

 

Ponovo spustanje do obale, ovog puta do Dolmabahce palate. Sagradjena je polovinom 19. veka po uzoru na evropske dvorce i simbolizovala je priblizavanje turske imperije Evropi. u nju se sultan preselio iz Topkapi palate. Uz nju su Dolmabahce sahat kula i dzamija. Pogled na kompleks sa Bosfora, kao i pogled na Prvi bosforski most, duzine 1.5 km, koji spaja Evropu i Aziju.

 

300420196374.thumb.jpg.e93ba472a571112aa3f64235a0658be2.jpg 300420196377.thumb.jpg.8e9414968852b4a500ad02ee3995973e.jpg 300420196385.thumb.jpg.4513a03961199f9008dd9d761b304563.jpg 300420196390.thumb.jpg.cb608335e4d2880b43bf0e6239dd7ef2.jpg 300420196402.thumb.jpg.009b04ff6fedb8ce621c8f0c97a9b413.jpg

 

Prelazak na azijsku stranu na Uskudar. Pogled na Evropu :) i Devojacka kula na izolovanom ostrvcetu:

 

300420196410.thumb.jpg.b906b0f33084a3c2c9354e72eaf21938.jpg 300420196424.thumb.jpg.279ea94866647034439c413ceb183466.jpg 300420196411.thumb.jpg.98f9c7bde5ed1cb346b39d3818b94734.jpg 300420196415.thumb.jpg.e8ac318bd313fe488a1ef62ff977fe73.jpg 300420196417.thumb.jpg.c4fe283a007421f63a8382eeee696e2e.jpg 300420196419.thumb.jpg.9becc98d988918a1b380b34dd2171232.jpg

 

Povratak na Eminonu, dekorativno osvetljenje Bosforskog mosta, unutrasnjost brodica gradskog prevoza, prolaz pored Galata kule i Galata mosta:

 

300420196423.thumb.jpg.e203d6fe3dfe5d343f037909205c18cc.jpg 300420196434.thumb.jpg.afd9c39007a7ef3bf20214c4c7c9eb98.jpg 300420196430.thumb.jpg.11aa9dcfa62f29b8ec68f877625e04cc.jpg 300420196437.thumb.jpg.3af03d237eef2fb438f4a51a01a0bd8b.jpg 300420196439.thumb.jpg.98e0ff705c8c7e177aa40f886738a0e0.jpg

 

Divan Yolu, Kapali carsija (Grand Bazar), Walled Obelisk (egipatski obelisk, najstariji spomenik u Istanbulu):

 

010520196527.thumb.jpg.fecb96174c20a82e61b6aa7bce437846.jpg 010520196531.thumb.jpg.9f99efd1eb5b268bbde0336a89a61ee5.jpg 010520196535.thumb.jpg.21f1c956b0f80d375eef5e72e8c69738.jpg 010520196536.thumb.jpg.cc51b3bd0b2806c603c3add3bc166bfe.jpg 010520196538.thumb.jpg.4165ed4a37e9ec0be1757d39125dfae3.jpg 020520196557.jpg

 

Klopa i slatkisi su bagatela i vrhunski su sta god da smo probali. Prodavnica svih mogucih vrsta slatkisa ima poprilicno:

 

010520196555.thumb.jpg.a1cd14e8f27a9d5bf014627bab8993a6.jpg 010520196545.thumb.jpg.c561966ee0cb5e290bc6e4a46c5decef.jpg 010520196547.thumb.jpg.20f7b7375f958269ae555f2ea865baf8.jpg 010520196549.thumb.jpg.5d8932121629626fa83ab5d4929d4c93.jpg

 

Istanbulski tramvaj, cetvrt Besiktas i stadion Besiktasa (BJF Vodafone Park):

 

020520196559.thumb.jpg.a2481ae7e3a22cccb6eba0937616a9c0.jpg 020520196560.thumb.jpg.c2c1422a6293387df6cf703deba59093.jpg 020520196562.thumb.jpg.f308b7a931894991c29916234b7bb51f.jpg 300420196371.thumb.jpg.747ac13d95e6f8478d7989b6733f6c04.jpg

 

Prvi Bosforski most i pogled na Karakoy sa Galata kulom i mostom u pozadini:

 

020520196569.thumb.jpg.feb7087e6f0df291d269e1434a125eae.jpg 020520196566.thumb.jpg.1b830e7dd30c2665c48d002ad0d9b51b.jpg 020520196578.thumb.jpg.7e1e87d92a82be76c1448366e7f2c6ae.jpg 020520196579.thumb.jpg.d84b34e1efeca5693617569a3b6ad8b5.jpg

 

 

Za potencijalno neku sledecu posetu ostaje obilazak modernih i elitnih delova grada (ovog puta zelja mi je bila bar Kadikoy, ali nije imalo sanse da sve stane u nekoliko dana)...

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


 

 



×