Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Da li biti najveći automatski znači i biti najuspešniji?

Recommended Posts

Nema krize za Ferrari, istorijski vrhunac u junu

 

ferrari sv 812 011.jpg

 

Ferrari je u drugom tromesečju ove godine isporučio 2.685 automobila, dvostruko više nego prošle godine, odnosno 0.5% više nego u godini pre pandemije. Neto dobit iznosi 1.04 milijardi evra, što je dvostruko više nego prošle godine i povećanje od 5% u odnosu na 2019. godinu. Ferrari se vraća na nivoe pre izbijanja pandemije, pri čemu su narudžbine u junu dostigle istorijski rekord. Prodaja 8-cilindričnih modela (V8) porasla je za 111.2%, dok je za 12-cilindrične modele (V12) povećanje iznosilo 37.6%. Predsednik kompanije John Elkann je izjavio da uspeh potvrđuje da je poslovna formula Ferrarija jedinstvena. ''Svaki Ferrari koji predstavljamo postavlja nove standarde inovativnosti, lepote i jedinstvenosti te je temelj istinskog luksuza'', rekao je Elkann.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjajni rezultati BMW-a u drugom tromesečju

 

bmw Panorama.jpg

 

BMW je pre nekoliko dana povećao prognozu dobiti za 2021. nakon snažnih tromesečnih rezultata, ali je upozorio da će globalni nedostatak čipova i rast cena sirovina naškoditi njegovim performansama u drugoj polovini godine. Bavarski div je manje pogođen nedostatkom čipova nego neki njegovi konkurenti, što se pripisuje njegovim snažnim odnosima sa dobavljačima.

''BMW nastavljamo da smatrmo jednim od najboljih operatera u automobilskoj industriji'', napisao je Bernsteinov analitičar Arndt Ellinghorst o rezultatima klijenata. ''Bio je daleko manje nestabilan od gotovo svih svojih globalnih konkurenata i teško da je ikada izgubio novac u bilo kom kvartalu.'' Nemački rivali Volkswagen i Daimler su upozorili da će nedostatak čipova umanjiti njihove rezultate u drugoj polovini, a Daimler je rekao da bi kriza mogla da se produži do 2022. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda sa većom prodajom do povratka profitabilnosti

 

honda n 22.jpg

 

Japanski proizvođač automobila Honda je povećao prihod od prodaje za 68.7% na 27.7 milijardi evra u tromesečju do kraja juna, u prvom tromesečju finansijske godine. Honda je ostvarila 222.5 milijardi jena neto dobiti (1.7 milijardi evra) nakon što je u istom periodu prošle godine imala gubitak od 80.8 milijardi jena (624 miliona evra). Honda je nedavno objavila i početne informacije o novoj ograničenoj seriji svog superautomobila NSX Type S, koji bi trebalo da bude zvanično predstavljen na Monterey Car Week-u u Kaliforniji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen Fox ide kupcima bez opreme: Nema čipova, nema infotainmenta

 

217251-vw fox 02.jpg

 

Globalna nestašica mikročipova mesecima zadaje glavobolje proizvođačima automobila, prisiljavajući većinu njih da izvuku neke delove opreme i prodaju nekompletna vozila. VW nije imun na ove probleme, a Fox je najbolji primer. Automobil dostupan u Brazilu se trenutno prodaje bez multimedijskog sistema. Enterijer sada izgleda prazno. To je jedan od poslednjih automobila VW grupe na platformi PQ24, koja se koristi od kasnih devedesetih za modele poput prve generacije Škode Fabie ili Audija A2.

 

217250-vw fox 01.jpg

 

VW Brazil je potvrdio prodaju bez multimedijskog sistema. Fox je sada nešto jeftiniji od verzije sa 6.5-inčnim ekarnom, a kupci su pozvani da kao dodatak kupe zaseban infotainment od Volkswagenovih prodavaca. Ožičenje je ugrađeno, baš kao i zvučnici. Kriza sa čipovima je, kako kažu, zaista bez presedana i jednog dana ćemo se sećati kao vreme kada su proizvođači automobila bili izuzetno maštoviti da bi prodali oskaćena vozila kupcima...

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renault će u partnerstvu sa Geely-jem proizvoditi hibridna vozila

 

207176-lynk.jpg

 

Renault je u partnerstvu sa kineskim Geelyjem za proizvodnju hibridnih vozila na azijskim tržištima, saopštile su ove dve kompanije. Početna okvirna tržišta biće Kina i Južna Koreja, prema okvirnom sporazumu koji su potpisale kompanije. U Kini će proizvoditi vozila marke Renault, bazirana na Geelyjevim tehnologijama i proizvodnim pogonima, dok će se Renault fokusirati na strategiju robne marke, kanale prodaje kao i usluge.

 

Renault će u Južnoj Koreji predstaviti Geelyjeve napredne Lynk & Co platforme za lokalnu proizvodnju vozila u svom zajedničkom poduhvatu Renault Samsung Motors. I Kina i Južna Koreja prelaze na elektrifikaciju, a Kina očekuje da će hibridna vozila činiti 20% ukupnog tržišta vozila do 2025. i 50% do 2030. godine. U Južnoj Koreji statistika pokazuje da je u 2020. godini prodato 128.000 hibridnih putničkih automobila, što je 68.5% posto više u odnosu na prošlu godinu. Ova vozila su činila gotovo 10% južnokorejskog tržišta putničkih vozila. Analitičari kažu da bi partnerstvo pomoglo francuskom proizvođaču automobila da obnovi svoju prisutnost u Kini nakon što je 2020. okončao zajedničko ulaganje putničkih automobila sa Dongfengom.

 

Za Geely deljenje njihovih tehnologija sa Renaultom smanjuje njihove razvojne troškove, a dogovor s takvim globalnim proizvođačem automobila je znak Geelyjeve tehnološke konkurentnosti. Dogovor sa Renaultom takođe označava još jedan korak u njegovoj globalizacijskoj kampanji i mogao bi da olakša ulazak Geelyjevih marki na evropska tržišta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota povećava svoje prodajne planove bez obzira na nestašicu čipova i pandemiju

 

toyota y 12.jpg

 

Toyota je u fazi revidiranja svojih ciljeva vezanih za evropsku prodaju, počev sa zacrtanim planom od 1.2 miliona vozila u 2022. što bi trebalo da poraste na oko 1.5 miliona do 2025. rekao je šef Toyote Europe, Metju Herison. U Toyotin evropski region su uključene i Rusija, Turska, Izrael i centralnoazijske zemlje, pored evropskih nacija. Prodaja u prvom kvartalu je skočila za 6.6% na 287.678 primeraka, dok plasman u prvom polugodištu iznosi oko 600.000 jedinica. Čak i uz nestašicu poluprovodnika i nastavka negativnog uticaja Kovida-19, Toyota će nadmašiti prvobitni cilj od 1.1 miliona prodatih vozila u ovoj godini.

 

''Ispostavilo se da su obe situacije gore nego što smo mislili'', rekao je Herison. ''Uprkos tome, sa prodajom od 600.000 automobila u prvoj polovini godine, mi smo nekih 30.000 ispred našeg prvobitnog plana, a ostvarili smo i rekordni kombinovani tržišni udeo Toyote i Lexusa. Potražnja je jaka i mi smo u mnogo povoljnijoj situaciji nego što sam mogao da sanjam na početku godine, odnosno početkom prvog kvartala'', rekao je Herison. ''Shodno tome, ažurirali smo našu prodajnu prognozu i projektovali je na 1'2 miliona vozila.''

 

Što se 2025. tiče, Toyota Europe je u januaru 2020. predvidela prodaju od 1.4 miliona automobila, ali i taj cilj je povećan na 1.5 miliona. Poslednja brojka predstavlja rast od 25%. Herison kaže da će Toyota profitirati na lansiranju novih modela, počev sa Yaris Cross malim krosoverom ove godine, kao i nastavkom dobre prodaje modela kao što je Yaris hečbek iz B segmenta, koji je u januaru bio najbolje prodavani automobil u Evropi nadmašivši čak i VW Golf. Toyotin gradski model je treći u prvoj polovini godine, iza Golfa i Peugeota 208, podaci su Jato Dynamicsa. ''Svi naši najvažniji modeli se kotiraju izuzetno dobro. Ne radi se samo o Yarisu, već i o Corolli koja nadmašuje naše planove, C-HR koji se takođe veoma dobro drži, uprkos oštroj konkurenciji u C-SUV segmentu.''

 

Corolla je jedan od samo nekoliko modela koji su napredovali po pitanju prodaje u 2020. Prirast iznosi 2.9% (136.911 vozila) po JATO Dynamicsu. Na četvrtom mestu je u C segmentu. ''Čak i mali Aygo, koji je pri kraju svog životnog ciklusa, isporučuje 10% veći udeo jer konkurencija napušta A segment'', nastavio je Herison. Veće tržišne sile su takođe na snazi, na osnovu kojih će Toyota profitirati. ''Stvari se menjaju brže nego što smo mislili. Dolazi do intenzivnije konsolidacije, što se vidi iz kreiranja Stellantisa nastalog spajanjem PSA grupe i Fiat-Chryslera, a tempo elektrifikacije i finansijski izazovi koji idu uporedo s tim, za posledicu imaju to da se izvestan broj naših konkurenata ponaša drugačije.''

 

Neki od Toyotinih ''mejnstrim'' rivala, kao što je Renault, fokusirani su više na profitabilne segmente i kanale prodaje nego na obim, a ujedno su najavili revidiranje prodajnih ambicija. ''Manji je obim plasmana putem kanala za iznajmljivanje, ili se višak kapaciteta koristi a zatim likvidira na tržištu'', rekao je Herison, koji je bio šef marketinga i prodaje u Toyoti Europe pre promocije na mesto izvršnog direktora. ''Većina automobilskih marki akcenat stavlja na generisanje živog novca i profita kada je reč o izazovima koji predstoje, a to nam je omogućilo da napredujemo po pitanju tržišnog udela'', primetio je Herison.

 

On očekuje da Toyotin marketinški udeo do 2030. bude u proširenom evropskom regionu 7% do 7.5%, mada je odbio da precizira o kakvim se konkretno ciljevima radi. Tržišni udeo japanskog proizvođača u Evropi je bio 6.6% u prvom kvartalu. U Evropskoj uniji, uz Veliku Britaniju i zemlje EFTA-e (Island, Lihtenštajn, Norveška i Švajcarska), Toyotin tržišni udeo je porastao na 6.3% sa 5.9% u prvoj polovini 2021. sudeći po podacima industrijske asocijacije ACEA, s tim što je Toyota kao zasebna marka porasla na 5.4% sa 5%.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi skraćuje radno vreme zbog nedostatka poluprovodnika

 

audi q4 78.jpg

 

Audi će produžiti letnje praznike za oko 10.000 zaposlenih u fabrikama u Inglostadtu i Neckarsulmu. Razlog tome je nedostatak poluprovodnika. Zaposleni će raditi po skrećnom radnom vremenu, a kao rezultat toga biće proizvedeno nekoliko hiljada automobila manje nego što je planirano.

 

U glavnom pogonu u Inglostadtu svi transporteri neće raditi do 30. avgusta. Većina proizvodnje u fabrici Neckarsulm, koja zapošljava 4.000 ljudi, takođe će biti zaustavljena na nekoliko dana. U oba slučaja razlog zaustavljanja proizvodnje je nedostatak poluprovodnika koji već neko vreme muči automobilsku industriju. Audi je za septembar najavio i honorarni rad. To je mera opreza, a istovremeno planiraju dodatne smene nekoliko vikenda. Kompanija ima pune knjige narudžbina, ali nije uspela da proizvede oko 50.000 automobila u prvoj polovini godine zbog nedostatka komponenti.

 

Nakon što komponente budu isporučene, Audi će pokušati da nadoknadi izgubljenu proizvodnju. ''Moramo da planiramo iz nedelje u nedelju. Ranije smo čak morali da otkazujemo planirane dodatne smene'', objasnio je portparol. Finansijski direktor Jürgen Rittersberger je upozorio u julu da bi se u avgustu i septembru zbog manjka poluprovodnika mogli pojaviti dodatni nedostaci u proizvodnji i rad na nepuno radno vreme. Gde je to moguće, čipovi bi se ugrađivali u vozila sa najvećim doprinosom dobiti i najmanjom emisijom CO2.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renault se vraća u Kinu, ali sa novim partnerom

 

renault k 9999999.jpg

 

Nakon što se Renault povukao iz Kine u aprilu prošle godine, sada se vraća na to tržište. Zajedno sa kineskim divom Geely-jem, namerava da se etablira na najvećem tržištu na svetu, i to kroz proizvodnju hibridnog automobila.

 

Savez sa Geelyjem će pomoći Renaultu u rešavanju nekoliko pitanja, uključujući i nedostatak pristupa kineskom tržištu i neiskorišćene kapacitete u južnokorejskom problematičnom poslu. Međutim, za neke taj potez takođe dovodi u sumnju Renaultove namere u kontekstu dve decenije dugog savezništva sa Nissanom. ''Ovo izgleda kao početak izlazne strategije'', rekao je jedan bivši visoki izvršni direktor Renaulta nagađajući o ponovnoj promeni unutar saveza. U 2019. godini Renault je iznenadio Nissan pokušavajući da se spoji sa FCA bez uključivanja japanskih partnera. Manevar je na kraju propao, umesto toga otvorio je vrata PSA za kombinovanje sa FCA. Taj pokušaj je podstaknuo sumnju u spremnost Renaulta da postane novi saveznik.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Među 10 najzaduženijih kompanija na svetu čak 5 automobilskih

 

dolari kofer.jpg

Fotografija od Tima Miroshnichenko sa Pexels

 

Pitanje koje se često postavlja od izbijanja pandemije kovida 19 je da li svetskoj privredi preti nova kriza, i to neuporedivo gora od one iz 2008. godine. Ekonomsko-finansijski konsultant i jedan od autora portala Makroekonomija, Dragovan Milićević, za Bankar.rs navodi da su centralne banke na svetskom nivou upumpale ogromnu količinu novog novca u cilju prevazilaženja posledica pandemije. Zato je dug porastao kako na nivou države i finansijskog sektora tako i u tzv. nefinansijskom sektoru, sektoru privrede.

 

''Ovoga puta u fokusu će biti kretanje duga privrede ili kompanija, odnosno preduzeća. Naime, ukupan kompanijski dug je u 2020. godini imao gotovo eksponencijalni rast. Kompanijski dug je krajem traćeg kvartala 2020. godine dostigao neverovantih 81 bilion dolara. O veličini duga najbolje govori upoređivanje sa ostvarnim profitom 543 najveće svetske kompanije sa Forbsove liste kada se isključe banke i osiguravajuća društva. Profit ovih kompanija u 2020. iznosio je ''samo'' 1.62755 biliona dolara ili gotovo 50 puta manje nego ukupan dugoročni i kratkoročni dug. Kada se pogleda ukupna prodaja analizirane 543 kompanije dobija se podatak da je ukupna prodaja bila ''samo'' 24.2819 biliona ili više od tri puta manje od ukupnog duga'', navodi Milićević.

 

Kako dodaje, u nedavnoj studiji u kojoj je istraživano poslovanje 900 kompanija utvrđeno je da je Volkswagen sa 192 milijarde dolara duga, na prvom mestu među najzaduženijih svetskim kompanija. ''To znači da ova kompanija ima više duga od zemalja poput Južne Afrike (180.1 milijardu dolara) i Mađarske (101.9 milijardi dolara). Volkswagen nije usamljen među proizvođačima automobila kada je veliki dug u pitanju. Zapravo, još jedan nemački proizvođač automobila, Daimler, treća je najzaduženija kompanija na svetu sa dugom od 151 milijardu dolara. Ne zaostaju ni Toyota sa 138 milijardi dolara duga, Ford sa 122 milijarde dolara i BMW sa 114 milijardi dolara duga. Od 10 najzaduženijih kompanija na svetu, čak pet su proizvođači automobila'', naglašava Milićević.

 

Lista 10 najzaduženijih kompanija na svetu:

  1. Volkswagen - 192 milijarde dolara
  2. AT&T - 176 milijardi
  3. Daimler - 151 milijarda
  4. Toyota - 138 milijardi
  5. Softbank Group - 135 milijardi
  6. Verizon - 129 milijardi
  7. Ford - 122 milijarde
  8. BMW - 114 milijardi
  9. Comcast Corporation - 104 milijarde
  10. Anheuser-Busch - 96 milijardi

Kako ocenjuje, lista najzaduženijih američkih kompanija je takođe impresivna, mada su podaci sa kraja 2019. godine, sasvim je sigurno, kaže, da je pandemija dalje intezivirala rast kompanijskog zaduživanja. Imajući u vidu da bauk inflacije već preti, pre svega kroz enormni rast cena metala i osnovnih poljoprivrednih kultura, nije neočekivana lančana reakcija. Ogromna količina novca će usloviti da se ravnoteža na tržištu kroz ponudu realnog sektora robe i usluga ne može realizovati na kratki rok. Rast inflacije će kao kontrameru ili odgovor usloviti pre svega rast kamatnih stopa. Ovaj scenario znači veliko poskupljenje dugova i rast izdvajanja za kamate, navodi on.

 

Postavlja se, kaže, pitanje koliko će kompanija bankrotirati ili redukovati svoje poslovanje i koliko će porasti nezaposlenost, te podseća da ''Doktor Katastrofa'', kako popularno nazivaju Nurijela Rubinija, predviđa ’pandemiju’ bankrotstava, ekonomskog sloma i neviđene recesije. ''Nije teško pretpostaviti da će rast kamata u proseku od 3% (cena kapitala je u prošloj i ovoj godini gotovo simbolična), što je u cilju odbrane od inflacije donja granica rasta, podići godišnji iznos zaduživanja za novih 2.5 biliona ili praktično za trećinu iznad ukupno ostvarenog svetskog profita. Još jedna negativna posledica ''novca iz helikoptera'' i olakog zaduživanja sa simboličnim kamatama je i zanemarivanje koncepta jačanja ili povećanja obrtnog kapitala u kompanijama. Takođe ne treba posebno naglašavati da će bauk inflacije naterati sve centralne banke da revidiraju svoju politiku ponude novca i kamatanih stopa. Manje razvijene zemlje u kojima je cena kapitala značajno viša će imati dodatni problem s obzirom da će se njihove kamate usklađivati dodavanjem dodatne premije na bazne kamate na svetskim tržištima novca'', zaključuje Milićević.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota će smanjiti proizvodnju automobila u septembru za 40%

 

215980-toyota yc02.jpg

 

Toyota će srezati proizvodnju automobila u septembru za 40% u odnosu na prvobitni plan, saopštila je ta kompanija. Toyota je poslednja u nizu velikih proizvođača vozila koju je kritična nestašiča poluprovodnika naterala na takav korak. Kompanija je planirala proizvodnju blizu 900.000 automobila, ali da je cilj sada umanjen na oko 500.000, navodi se u izveštaju. Ponovno širenje kovida 19 je poremetilo lance nabavke i proizvodnju u fabrikama automobila usled nedostatka čipova koji se koriste u vozilima. Najveći svetski proizvođač automobila po obimu prodaje ipak je prošao bolje od rivala, pošto je napravio veće zalihe čipova shodno planu o kontinuitetu poslovanja usvojenom nakon zemljotresa 2011. i nuklearne katastrofe u nuklearki Fukušima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo privremeno zatvara fabrike zbog nedostatka delova

 

volvo xc40 ev.jpg

 

Volvo će privremeno zatvoriti fabrike u Geteborgu u Švedskoj i Gentu u Belgiji, zbog nedostatka delova važnih za sastavljanje automobila. ''Suočeni smo sa izraženim nedostatkom delova i zato smo odlučili da prekinemo proizvodnju između 30. avgusta i 3. septembra'', rekla je portparolka kompanije Maria Dagman. Dodala je da se tokom proizvodne pauze radnici mogu baviti održavanjem opreme ili obukom, ili uzeti slobodne dane.

Automobilska industrija je širom sveta suočena sa nedostatkom delova, posebno elektronskih komponenti. Proizvođači automobila su najpre zbog pada potražnje za vozilima usled pandemije covida otkazivali narudžbine čipova, a u međuvremenu je potražnja za njima značajno porasla zbog procvata prodaje potrošačke elektronike koja je ljudima pomogla u radu, zabavi i školovanju od kuće tokom pandemije. Tako je nastala nestašica zbog koje trpi automobilska industrija, a nije pomogao ni američko-kineski trgovinski rat i poremećaji u lancima snabdevanja.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automobili će još neko vreme ostati skupi

 

211480-vw fabrika01.jpg

 

Očekivalo se da će se isporuka kompjuterskih čipova i proizvodnja automobila vratiti u normalu u ovom tromesečju. Umesto toga, sve veći broj slučajeva zaraze koronavirusom, posebno u jugoistočnoj Aziji, izazivaju novu rundu nestašice delova i gašenja automobilskih pogona širom sveta. To bi moglo da održi visoke cene automobila.

 

Nedavno je Toyota, najveći svetski proizvođač automobila po prodaji vozila, najavila gašenje 14 japanskih fabrika u Septembru zbog Covid-ovog uticaja na dobavljače. Time će se tamošnja proizvodnja smanjiti za oko 40%. Toyota takođe zatvara fabrike širom sveta, pri čemu će severnoamerička proizvodnja verovatno pasti za 40%-60%. Iz drugog proizvođača automobila - Volkswagena, rekli su da bi uskoro mogli da budu prisiljeni da naprave slične rezove u proizvodnji. ''Novi slučajevi Covid-19 u Aziji, na primer u Maleziji, dovode do ponovnog zatvaranja ključnih proizvodnih pogona. Kako stvari stoje, očekujemo da će ponuda čipova ostati vrlo promenjiva i napeta u trećem tromesečju 2021. Ne mogu se isključiti prilagođavanja proizvodnje'', rekli su iz Volkswagena.

 

Malezija je veliki dobavljač čipova koji se koriste u automobilskoj industriji. Izjave Toyote i VW-a su usledile nakon sličnih najava drugih proizvođača automobila, uključujući General Motors, Ford i Stellantisa. ''Nedostatak čipova je veliki problem, ali postoji toliko mnogo poremećaja u lancu snabdevanja. Takođe postoji nedostatak drugih delova ili delova koji se gomilaju u lukama. Postoje sve vrste ograničenja koja stoje na putu povratka na punu proizvodnju'', rekla je Kristin Dziczek, viša potpredsednica istraživanja u Centru za istraživanje automobila. Ukupna proizvodnja automobila u svetu i u čitavoj industriji je bila znatno manja u drugom tromesečju zbog nedostatka čipova. Međutim, proizvođači automobila su očekivali smanjenje nedostatka čipova u drugoj polovini ove godine, što će im omogućiti nadoknadu proizvodnje. Tada se dogodila varijanta Delta. Stope vakcinisanja u jugoistočnoj Aziji su i dalje niske, što komplikuje dobavljače.

 

Nedostatak čipova koji je zahvatio industriju krajem 2020. i većim delom 2021. godine je bio više rezultat greške u planiranju, nego problem koji se direktno pripisuje pandemiji. Kad su zatvaranja i kućne narudžbine početkom 2020. izazvali veliki gubitak radnih mesta, prodaja automobila je u početku pala. Proizvođači automobila su odgovorili smanjenjem narudžbina delova, uključujući čipove, u očekivanju da će duboka recesija ubiti potražnju za novim automobilima u mesecima, ako ne i godinama koje dolaze. Međutim, potražnja za automobilima se brzo oporavila, ostavljajući proizvođače automobila bez potrebnih čipova. Njihovi dobavljači su već prodali svoj uobičajeni udeo firmama koje proizvode kompjutere, konzole za video igre i drugu elektroniku. Potražnja za ovim uređajima je rasla tokom pandemije. Za potrošače koji se suočavaju sa ograničenim zalihama vozila na prodajnim mestima i rekordno visokim cenama novih i polovnih automobila, stalni poremećaji u proizvodnji poslužiće samo za održavanje cena na rekordnom nivou.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes prisiljen da smanji proizvodnju u Nemačkoj i Mađarskoj

 

189354-mercedes cla 1.jpg

 

Zbog nedostatka čipova Daimler šalje radnike u nekoliko fabrika širom Nemačke i Mađarske na čekanje. U nekoliko fabrika proizvodnja će se potpuno ili delimično zaustaviti, objavila je kompanija. Proizvodnja u fabrici u Bremenu je već zaustavljena, delom u fabrici Sindelfingen. Daimler nije otkrio broj zaposlenih na koje će zatvaranje uticati u trenutku objavljivanja. Program nemačke vlade dozvoljava firmama da umesto otpuštanja šalju radnike na čekanje sa nižim platama. Ovu meru su mnogi koristili tokom pandemije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li znate kako su se talibani dočepali Toyota?

 

toyota avg.jpg

 

U Toyoti nisu srećni kada na snimcima vide pripadnike nedemokratskih pokreta kako voze njihove automobile. Sa jedne strane to govori o izdržljivosti pick-upova i terenaca te marke, a sa druge uz to uvek ide i negativna promocija. Pobednički ulazak talibana u avganistanski glavni grad Kabul je opet prošao s galerijom raznih Toyota, pick-upova poput Hiluxa, ili terenaca, Land Cruisera...

 

Kako su se talibani dočepali Toyota kad u Avganistanu nema nijednog predstavništva i salona, a japanska marka sigurno ne prodaje vozila u nepristupačnim planinskim vrletima gde su se gerilci ulogorili?

Ovo je jedan zanimljiv primer iz istorije. Kada su talibani zauzeli Kabul 1996. godine, paradirali su sa Toyotinim pick-upovima, koji su krijumčareni preko Pakistana. New York Times je opisao tu prevaru vrednu milijardu dolara koja je uključivala korumpirane uvoznike u Pakistanu. Oni su u hiljadama primeraka naručivali pick-upove iz Dubaija i Kuvajta, a tokom tranzita kroz Avganistan ih izgubili jer su ''pali sa kamiona'' prevoznika. Naravno, to je bio izgovor, ali vozila su isporučena talibanima. Bio je to unosan posao koji je Talibanima omogućio kupovinu kvalitetnih kamioneta, pa nije ni čudo što nikada nisu prestali da ih voze. Zbog ovakvih događaja Toyota od vlasnika novog Land Cruisera traži da svoje vozilo ne prodaju i ne izvoze godinu dana nakon kupovine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen inovativniji od Tesle

 

vw gtx huawei.jpg

 

U međunarodnom poređenju proizvođača automobila, Volkswagen donosi najviše tehnoloških inovacija. Ovo je rezultat godišnjeg rangiranja inovacija nemačkog Centra za automobilski menadžment (Center of Automotive Management - CAM). ''Nemački proizvođači automobila za sada su jako dobri u pogledu inovacija'', rekao je direktor CAM-a Stefan Bratzel. Po prvi put su se tri kineske automobilske grupe takođe našle u prvih deset na lestvici inovacija.

 

Za rangiranje, stručnjaci za automobile su analizirali tehnološke inovacije 30 svetskih proizvođača automobila sa ukupno oko 80 marki automobila. 654 tehnološke inovacije su zabeležene pojedinačno i ocenjene prema kriterijumima poput originalnosti i korisničke koristi. Rezultat: Volkswagen je postigao vrednost indeksa 149 sa ukupno 67 inovacija, uključujući 24 svetske, te je tako dospeo na prvo mesto ispred Daimlera sa vrednošću indeksa 133. Kompanija sa sedištem u Wolfsburgu je već i prošle godine bila na vrhu lestvice. Treće mesto je pripalo Tesli sa vrednošću indeksa 93.

 

Volkswagen je bio posebno dobar u inovacijama na području elektromobilnosti i korisničkog interfejsa, kako je objasnio Bratzel. Daimler je impresionirao inovacijama na području autonomne vožnje. Tesla se poboljšao za tri mesta u odnosu na prethodnu godinu, između ostalog i zbog velike snage punjenja i raspona svojih modela. BMW je takođe dobro prošao sa 88 indeksnih bodova i tako dospeo na četvrto mesto. Kineski proizvođač SAIC sledi na petom mestu, a sa Great Wall-om i Geely-jem još dve kineske automobilske kompanije su ušle u prvih deset na svetu. Sa druge strane, japanske i francuske korporacije su se našle na dnu lestvice inovacija. Najveći svetski proizvođač automobila, Toyota, bila je tek na 13. mestu, Honda na 18. Renault i PSA (sada deo Stellantisa) stoje lošije nego prošle godine na 14. odnosno 17. mestu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blokiran rad kineskog giganta za proizvodnju čipova

 

213100-byd qin01.jpg

 

Plan kineskog proizvođača električnih automobila BYD da proda akcije svoje jedinice za proizvodnju kompjuterskih čipova je zaustavljen. Obustava je usledila usled šireg pooštravanja regulatornih propisa u industriji od strane kineskih vlasti. BYD je tako postala još jedna kompanija koja je pogođena novim kineskim merama.

 

BYD Semiconductor je imao za cilj da prikupi najmanje 421 miliona dolara od prodaje akcija. Planirano je da se novac vrati u posao dok se globalni proizvođači automobila bore sa nedostatkom računarskih čipova. Ta firma je najveći kineski proizvođač čipova za mikrokontrolere za vozila. Kompanija se direktno takmiči sa velikim proizvođačima čipova, uključujući nemački Infineon i Rohm Semiconductor iz Japana. Matična kompanija BYD je prema tržišnoj proceni najveći kineski proizvođač automobila. Ona je još jedna od brojnih kineskih kompanija koja ima problem zbog novog pooštravanja mera o zaštiti privatnosti podataka u Pekingu. Zakon o zaštiti ličnih podataka ima za cilj strogu kontrolu prikupljanja podataka od strane tehnoloških kompanija i stupiće na snagu 1. novembra. Mnoge tehnološke kompanije su se suočile sa problemima u Kini zbog propisa o privatnosti podataka. Pored toga, Peking je suzbio brojna strana ulaganja u industriju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 godina saradnje Mazde i Bose-a

 

mazda bose 02.jpg

 

Mazda i Bose su počeli da sarađuju pre 30 godina na Mazdi RX-7 treće generacije. 1991. godine označila je početak tehnološkog partnerstva koje do sada obuhvata tri decenije i brojne modele automobila. Otkad su Mazda i Bose pre trideset godina prvi put počeli zajedno da rade na trećoj generaciji Mazde RX-7, ove dve kompanije su nastavile da sarađuju na inovativnim vrhunskim rešenjima ozvučenja koja doprinose vrhunskom doživljaju vožnje. Snaga zvuka i užitak u vožnji zajedno daju izvanredno i zanimljivo iskustvo koje putnicima omogućuje da osete sve akustične detalje i emocionalni uticaj koncerta uživo u vlastitom automobilu.

 

Mazda RX-7: Gde je sve počelo

Snažan bas i impresivan zvuk - to su zahtevi koje su sebi postavili audio inženjeri koji su radili na Mazdi RX-7 FD. U potrazi za izuzetnim audio performansama koje bi mogle da odgovaraju ovim premium standardima, tim koji je vodio Ryoji Oe naišao je na Bose-ov sistem Acoustic Wave Cannon. Sistem za reprodukciju basa koji se sastoji od cevi dugačke 3,6 metara sa snažnim niskotoncem pružio je upravo ono što je Mazda tražila, a dve kompanije su počele da rade integrišući tehnologiju zvučnika u automobil. I dok se zadatak u početku činio nepremostivim, genijalan sistem preklopa i zavoja omogućio je inženjerima Bose-a i Mazde da upakuju dugu cev u zadnji deo automobila bez kompromisa sa prostorom ili kvalitetom zvuka. “Tehnologija Acoustic Waveguide i RX-7 stvarali su muziku bez napora”, priseća se Mike Rosen, glavni inženjer u Bose Automotive Systems, koji je bio uključen u projekat; uspeh koji je započeo tekuću misiju donošenja vrhunskog zvuka u mnoge Mazdine modele.

 

Mazda MX-5: Krov dole, zvuk gore

Jedna od izazovnih prekretnica na ovom putu bio je Mazdin najpoznatiji model do sada, Mazda MX-5. Pružanje odličnog kvaliteta zvuka u kabrioletima kada je krov spušten bio je izazov za proizvođače automobila i dizajnere zvuka širom sveta, ali Mazda i Bose su došli do inovativnog rešenja. EQ prekidač automatski prilagođava postavke zvuka kada je krov spušten, a UltraNearfield zvučnici ugrađeni direktno u naslone za glavu sedišta omogućuju impresivno iskustvo slušanja čak i kad je krov otvoren. Dalje, Boseova tehnologija AudioPilot za kompenzaciju šuma kontinuirano prati buku u okolini i automatski prilagođava reprodukciju zvuka svim promenjenim okolnostima, poput buke na putu i vetra. Na taj način vozač može da usmeri svoju pažnju na muziku i iskustvo vožnje bez potrebe za manuelnim podešavanjima.

 

mazda mx-5 bose 01.jpg

 

Mazda MX-30: Pojačaj bas

Najnovija generacija Mazdinih automobila je doživela još jedan napredak u tridesetogodišnjoj saradnji: u gotovo svim modelima počevši od Mazde3 2019., niskotonci su premešteni iz prednjih vrata u bočne stranice ispred njih. Ovaj novi položaj ne samo da oslobađa prostor za veće pretince u vratima, već doprinosi i boljem zvučnom doživljaju, jer se energija basa reflektuje od poda, pregradnog zida i bočnih stranica istovremeno. Ovaj učinak položaja u uglu stvara izuzetno snažnu i bogatu reprodukciju basa koja nije naporna i ne pokazuje sklonost zveckanju. Dalje, bas kućišta u bočnim stranicama su dopunjena dodatnim subwooferom pozadi koji "podudara" reprodukciju niskih frekvencija po celoj kabini. Nova konfiguracija - prikladno nazvana BassMatch - pokazuje svoj puni potencijal u potpuno električnoj Mazdi MX-30: Budući da nema zvuka motora, vozač i putnici mogu doživeti još više detalja i bogatije audio iskustvo nego ikad pre.

 

Od prvog projekta do ovog poslednjeg primera, saradnju između Mazde i Bose-a karakteriše ne samo inženjerska domišljatost, već i srodne duše dveju kompanija: strast prema pomeranju granica mogućeg i zajedničko uverenje da premium rešenja zahtevaju hrabar, nekonvencionalan pristup. To je ujedno ono što će pokretati zajedničke projekte u godinama koje dolaze - ljudi sa strašću koji teže jedinstvenim rešenjima prema zajedničkom cilju: savršenoj vezi između automobila, vozača i muzike.

 

PR saopštenje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogoršana situacija u nemačkoj auto industriji

 

215849-bmw 4 gc02.jpg

 

Poslovno raspoloženje nemačkih proizvođača automobila i njihovih dobavljača osetno se ohladio u avgustu. Indikator poslovne klime u nemačkom automobilskom sektoru, koji izračunava ekonomski institut IFO, pao je u avgustu na samo 28.8 poena sa nivoa od 56.4 poena u julu, što je njegov najniži nivo od aprila ove godine.

 

''To pokazuje da automobilska industrija i dalje trpi zbog uskih grla u snabdevanju intemedijardnim proizvodima, posebno čipovima'', kaže Oliver Falk, direktor Centra za industrijsku organizaciju i nove tehnologije u IFO-u, navodi se u saopštenju instituta. Neznatno se poboljšala situacija u pogledu budućih očekivanja proizvođača, gde je indeks porastao sa 6.7 poena na 7.1 bod. Planovi proizvodnje za naredne mesece su znatno vedriji, pri čemu se taj pokazatelj povećao sa 24.3 na 34.8 bodova. Isto važi i za izvozna očekivanja, koja su skočila 8.6 poena na 15.1 bod. Sa druge strane, indikator potražnje beleži pad iz meseca u mesec i u avgustu se stropoštao sa 24.8 poena na 6.7 poena. Što se tiče očekivanja vezanih za zapošljavanje, ona su skliznula na negativnu teritoriju sa plus 6.2 poena u julu na minus 5 bodova prošlog meseca. ''Ove fluktuacije su odraz dubokih strukturnih promena u kojima se nalazi automobilska industrija'', zaključio je Falk.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renault ukida do 2.000 radnih mesta u Francuskoj

 

renault c 4.jpg

 

Renault je najavio ukidanje do 2.000 inženjerskih i pomoćnih radnih mesta u matičnoj zemlji u sklopu preusmeravanja na proizvodnju električnih automobila. Uprava će uskoro početi pregovore sa sindikatima o novim planovima, najavili su u iz Renaulta.

Francuski div automobilske industrije posluje sa gubicima i već je najavio smanjenje broja radnih mesta u matičnoj zemlji za oko 4.600 u sklopu drastičnog restrukturiranja poslovanja. Cilj im je, kako kažu, u Francuskoj montirati 9 novih modela automobila. Poput konkurencije, i Renault pokušava da poveća ponudu električnih automobila pa su poručili da će zapošljavati nove radnike u područjima kao što su informacione nauke i hemija radi sticanja stručnog znanja u proizvodnji baterija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šef Daimlera smatra da bi nestašica čipova mogla da se otegne do 2023. godine

 

192843-mercedes a sedan.jpg

 

Nestašica čipova koja je izazvala velike poremećaje u svetskoj proizvodnji automobila mogla bi da se protegne na 2022. pa i na 2023. godinu, upozorio je šef Daimlera u razgovoru za britanske medije. Covid 19 je testirao spremnost autoindustrije na nepovoljne uslove poslovanja i pokazalo se da kompanije moraju da temeljito analiziraju svoje lance snabdevanja, rekao je predsednik upravnog odbora Daimlera Ola Kaellenius.

 

''Izvući ćemo pouku iz te provere i još dublje analizirati osnovne elemente lanca snabdevanja kako bi naš sistem bio otporniji'', objasnio je Kaellenius. Pogoni u Maleziji su zatvoreni zbog nestašice koja će ''značajno uticati na proizvodnju i prodaju u trećem tromesečju'', rekao je za BBC na Međunarodnom sajmu mobilnosti u Minhenu Kaellenius. ''Proizvođači čipova kažu da će se, gledano iz strukturne perspektive, ova situacija protegnuti i na 2022. a zatim će se situacija postepeno poboljšavati'', dodao je Kaellenius. To znači da bi nestašica mogla da se otegne i do 2023. godine, ali ''nadamo se da neće biti tako ozbiljna kao u proteklih nekoliko meseci'', napomenuo je čelnik nemačke kompanije.

 

Član uprave nemačkog dobavljača delova i sistema za autoindustriju Boscha Harald Kroeger ističe da je glavni razlog problema u snabdevanju tržišta automobila ''dramatičan'' rast potražnje, što je, po njegovim rečima, dobra vest za automobilsku industriju. ''Pre samo godinu dana bili smo u mračnom dobu korone, prodaja je padala i niko nije očekivao tako brz oporavak tržišta automobila. Sada definitivno nastojimo da brzo podmirimo tu potražnju'', ističe Kroeger.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda otkrila planove za budućnost

 

mazda cx5 f.jpg

 

Među novostima koje pripremaju u japanskoj automobilskoj kompaniji biće i nekoliko većih SUV-ova.

U Hirošimi su otkrili planove za budućnost, a Mazda 3 će biti prvi model u nizu najavljenih promena koje pripremaju u japanskoj automobilskoj kompaniji. Nakon redizajna koji je najavljen za narednu godinu, ''trojka'' će u novom izdanju biti ponuđena 2024. godine. Veća Mazda 6 u penziju odlazi naredne godine, ali bi njena nova generacija na platformi koja sa sobom donosi zadnji pogon i novi redni 6-cilindarski motor trebalo da se pojavi krajem naredne ili početkom 2023. godine. U opciji za novu ''šesticu'' se pominje i integralni pogon.

 

Mazda MX-5 ostaje u priči, a suštinska promena na izuzetnom ''open air'' dvosedu biće hibridna pogonska opcija koja će biti spremna do 2025. godine. U penziju uskoro ide i model CX-3, a za broj veći model CX-30 kroz proces podmlađivanja će proći 2023. godine. Redizajnirano izdanje modela CX-5 je najavljeno do kraja godine (na slici). Predvodnik Mazdinih novih modela se krije iza oznake CX-50 biće predstavljen naredne godine i nudiće se u kombinaciji sa benzinskim i hibridnim pogonskim opcijama. U planovima je i proizvodnja još većeg SUV-a koji bi trebalo da se ponudi iza već patentirane oznake CX-70, a CX-9 koji će biti redizajniran 2024. godine nosiće oznaku CX-90.

 

Nakon 2025. godine Mazda se poput većine proizvođača okreće struji, a postojeće benzinske motore nudiće samo u kombinaciji sa hibridnim pogonom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford prekida proizvodnju automobila u Indiji

 

Ford Freestyle 01.jpg

 

Ford će prekinuti svoje proizvodne operacije u Indiji, 27 godina nakon što je postao jedan od prvih multinacionalnih proizvođača automobila koji je ušao na to tržište. Američka kompanija je najavila da će proizvodnja vozila za lokalnu prodaju odmah prestati. Izvozna proizvodnja će se zatvoriti u fabrici u Sanandu do poslednjeg tromesečja godine, a fabrike motora i vozila u Chennaiju biće zatvorene do drugog tromesečja 2022. godine. Međutim, Ford će nastaviti da uvozi automobile nižeg volumena poput Mustanga i Rangera-za lokalnu prodaju, te je najavio da će ''značajno proširiti svoj tim za poslovna rešenja sa 11.000 zaposlenih u Indiji u idućim godinama kako bi podržao Ford na globalnom nivou''.

 

Postoje različiti razlozi zašto je Ford povukao čep u proizvodnim operacijama u svojim fabrikama u Sanandu i Maraimalai Nagaru, ali ključni razlog je to što je iskorišćenost kapaciteta neodrživo niska (20%), od čega je polovina napravljena za izvoz. Fordov predsednik i izvršni direktor Jim Farley kaže: ''Uprkos značajnim ulaganjima u Indiju, Ford je u poslednjih 10 godina akumulirao više od 2 milijarde dolara operativnih gubitaka, a potražnja za novim vozilima bila je značajno slabija od predviđanja.'' Ford će i dalje biti prisutan u Indiji i povećaće svoj tim za poslovna rešenja, koji podržava globalno poslovanje kompanije sa naglaskom na inženjering, tehnologiju i poslovanje. Kompanija je takođe najavila da će Indija ostati druga najveća Fordova radna snaga na globalnom nivou, a osim Fordovih poslovnih rešenja, Ford Indija će nastaviti proizvodnju motora - do drugog tromesečja 2022. za izvoz. Međutim, očekuje se da će razvoj događaja uticati na oko 4.000 zaposlenih, a kompanija će zajedno sa zaposlenima i sindikatima isplanirati pravednu nagodbu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota smanjila procenu godišnje proizvodnje

 

toyota chr11.jpg

 

Toyota je objavila da će ove poslovne godine proizvesti 300.000 vozila manje nego što je planirala, zbog zastoja u fabrikama u Vijetnamu i Maleziji povezanih sa širenjem i nestašice poluprovodnika. ''(Razlog) je kombinacija koronavirusa i automobilskih čipova, iako je trenutno u prvom redu baš koronavirus'', rekao je izvršni direktor najvećeg svetskog proizvođača automobila Kazunari Kumakura.

 

Toyota sada očekuje će u fiskalnoj godini koja završava u martu sledeće godine proizvesti 9 miliona vozila. Do sada su prognozirali da će ih proizvesti 9.3 miliona. Nakon što je ovog meseca već smanjila proizvodnju za 360.000 vozila širom sveta, kompanija je najavila da će je smanjiti za dodatnih 70.000, te za 330.000 u oktobru. Za razliku od drugih velikih autokompanija, Toyota do sada nije bila prisiljena da smanjuje proizvodnju budući da je nakon strašnog zemljotresa 2011. ojačala svoj lanac snabdevanja, što je uključivalo i nabavku zaliha delova. Toyoti probleme stvara i oslanjanje na proizvodnju delova u jugoistočnoj Aziji koja trenutno beleži nagli rast broja zaraženih covidom-19.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes nudi zaposlenima do 400.000 evra za napuštanje kompanije

 

mercedes eqc 1.jpg

 

Automobilski div Daimler se suočavao sa velikim promenama tokom restrukturiranja. Naime, s jedne strane, grupa će se ove godine podeliti u dve nove nezavisne firme: Mercedes-Benz za automobile i kombije, i Daimler Truck za kamione i autobuse. Proizvođač automobila, sa druge strane, želi da postane klimatski neutralan pre 2039. godine i mora da svoju proizvodnju potpuno pretvori u elektromobilnost. Međutim, da bi mogao da finansijski podnese velika ulaganja, Daimleru sledi stroga štednja i to će imati dalekosežne posledice na zaposlene Grupe.

 

Samo u šest nemačkih fabrika postoji rizik od 20.000 otpuštanja radnika. Direktor Daimlera Ola Källenius je prošle godine najavio program otpremnina koji je, prema tvrdnjama kompanije, dobrovoljan. Inženjer u ranim 40-ima koji je u firmu došao nakon završetka studija može da se nada otpremnini do 400.000 evra, a ponudu za odlazak je već prihvatilo više od 3.500 zaposlenih. Portparol kompanije je naglasio da ovaj broj ne uključuje zaposlene koji su napustili Daimler u delimičnoj penziji ili su otišli u penziju. Inače bi broj bio znatno veći, rekao je portparol. Nisu svi oduševljeni programom otpremnina. ''Ne želimo otpremnine'', rekao je za nemačke medije zaposleni u Unterturkheimu, koji bi radije video novac uložen u daljnji razvoj. Posao trenutno ide dobro. Odlazak nekih kolega bi zato napravio ''rupe''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pre više od 12 godina vodeći menadžeri u autoindustriji predviđali kako će izgledati tržište...

 

99648-toyota prius.jpg

 

...i nisu mogli više da pogreše.

Gledanje u staklenu kuglu je nezahvalan posao, osim ako vam to nije struka pa puštate mašti na volju i uzimate novac lakovernima. IBM je 2008. pitao 125 vodećih menadžera u autoindustriji kako će izgledati tržište 2020. godine, a oni su gotovo papagajski ponovili da će svaki automobil na putu biti hibrid, objavio je Vice.com.

 

Prošle godine su hibridi i plug-in hibridi činili samo 10% tržišta u Evropskoj Uniji, odnosno zanemarivih 3% tržišta u Americi. Dakle, menadžeri u autoindustriji su promašili za ogromnih 90% ili 97%, zavisi koji region želite da posmatrate. Sad bismo se sigurno svi lepo nasmejali da iza prognoza ne stoje i konkretne akcije u koje su bačene milijarde evra. U Americi je Ford 2008. počeo da razvija male aute, vodeće informativne agencije su počele da javljaju da se velikim pick-upovima i SUV-ovima ne piše dobro. Bačen je novac u razvoj, sastajale su se uprave i odbori, inženjeri su razvijali nove modele i pogone, a rezultat je? Svo ono što su menadžeri propustili da predvide, SUV-ovi i pick-upovi su još veći u Americi (pa i Evropi), a dolazi era električnih automobila. Bar se za sada se tako čini ili da ih opet pitamo - kako će izgledati tržište automobila za 12 godina?

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...