Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Da li biti najveći automatski znači i biti najuspešniji?

Recommended Posts

Manje radnika u nemačkim pogonima Volkswagena

 

211249-vw parking.jpg

 

Tokom rasprave o budućnosti glavne fabrike u Wolfsburgu, izvršni direktor nemačkog automobilskog giganta Volkswagena Herbert Diess je naveo da očekuje smanjenje broja radnih mesta u sedištu proizvođača automobila u narednim godinama. Biće manje radnih mesta i u proizvodnji i u menadžmentu.

 

''Moramo biti brži u razvoju novih vozila i donošenju odluka'', rekao je Diess. Pritom je istakao konkurenciju iz fabrike američkog proizvođača električnih automobila Tesla na periferiji Berlina. ''Ovo je izazov sa kojim se Wolfsburg suočava'', rekao je, dodajući da fabrika mora da postane produktivnija. Diess je uveren da će postizanje ovog cilja zahtevati smanjenje broja radnih mesta kako u proizvodnji, tako i u administraciji i razvoju. Poslednjih nedelja su se pojavila nagađanja o smanjenju radnih mesta pod glavnom markom Volkswagen putničkih automobila. Diess nije želeo da komentariše konkretne brojke. ''To još nije odlučeno'', kaže Diess. Glavna fabrika u Wolfsburgu trenutno radi u ograničenom opsegu, uglavnom zbog problema snebdevanju čipovima, navodi novinska agencija dpa.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Škoda ponovo vratila radnike u proizvodne pogone, uskoro kreću isporuke

 

209169-skoda fabrika.jpg

 

Nakon što se dosta pisalo da češki proizvođač zbog nestašice poluprovodnika šalje svoje radnike kući, dogodio se brzi preokret. Nije tajna da neki proizvođači imaju velikih problema sa isporukom materijala za proizvodnju automobila. Škoda je u tom pogledu prilično upadala u oko, kako i ne bi kada im prodaja ide sjajno i svaki dan se narudžbine samo povećavaju. Međutim, nestašica čipova i ostalih važnih elemenata u proizvodnji naterala je rukovodstvo firme sa sedištem u Mlada Boleslav, da privremeno zaustave proizvodnju. Ipak, da posle kiše uvek dolazi Sunce dokazuje i ovaj slučaj, budući da se u kratkom periodu našla alternativa, pa proizvodni ciklus ipak ne bi smeo previše da pati.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kriza u snabdevanju čipovima će se produžiti i na dobar deo 2022. godine

 

audi q4 78.jpg

 

Audi neće uspeti da poveća proizvodnju u bliskoj budućnosti jer ne uspeva da nabavi potrebnu količinu čipova, a kriza u snabdevanju će se protegnuti i na ''dobar deo'' 2022. godine, upozorio je izvršni direktor nemačkog proizvođača automobila.

 

''Trenutno bismo želeli da završimo gotovo šestocifreni broj automobila, a ne možemo i nećemo moći sve da ih proizvedemo'', izjavio je predsednik uprave nemačke firme Markus Duesmann u izjavama objavljenim u dnevnom listu Augsburger Allgemeine. Problemi će se po njegovim rečima protegnuti i na dobar deo 2022. godine. ''Nadamo se stabilizaciji proizvodnje i isporuke čipova u prvoj polovini 2022.'', dodao je Duesmann, dodavši da će kriza stajati kompaniju ''rekordne godine''.

 

Najavio je izmene u lancima snabdevanja. ''Iz temelja ćemo izmeniti naše nabavne lance kako bismo bili sigurni da možemo garantovati milijarde čipova godišnje za našu kompaniju, ali nećemo sami početi proizvoditi čipove'', napomenuo je Duesmann u razgovoru za regionalni nemački dnevnik. U osvrtu na postepeno napuštanje motora s unutrašnjim sagorevanjem, navodi da svet treba odviknuti od naftne i benzinske ''droge''. ''Moramo proći kroz apstinencijsku krizu i preći na električne motore i na energiju iz obnovljivih izvora. Puno toga se mora dogoditi u sledećih 30 do 40 godina da bi svet ostao prikladno mesto za život. Moramo učiniti sve što je u našoj moći da bismo smanjili emisije ugljen dioksida, a to se može postići samo bez izvora fosilnih goriva poput uglja ili nafte'', zaključio je Duesmann.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda ponovo snizila prognoze profita zbog nedostatka čipova

 

honda civic 2022 101.jpg

 

Honda je po drugi put snizila svoju celogodišnju prognozu dobiti jer ju je stalna globalna nestašica poluprovodnika prisilila na smanjenje proizvodnje vozila, a rastuće cene čelika i materijala umanjuju profitne marže. Kao i drugi proizvođači automobila, Hondine proizvodne planove pogodila je nestašica čipova, globalna proizvodnja u oktobru pala je 30% u odnosu na godinu dana ranije, čak i kada se potražnja na ključnim tržištima, kao što je Kina, oporavila nakon pada pandemije.

 

Najnovija Hondina prognoza operativne dobiti od 660 milijardi jena (5 milijardi evra) za godinu do 31. marta je 15% niža u odnosu na predviđanje u avgustu i niža od prosečne prognoze od 5.8 milijardi evra od strane 20 analitičara. Japanska automobilska kompanija je takođe smanjila plan prodaje vozila na 4.2 miliona vozila sa 4.85 miliona ove poslovne godine, u odnosu na 4.5 miliona u prethodnih 12 meseci.   

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupci se više ne vezuju uz omiljenu marku automobila

 

196986-nissan juke 01.jpg

 

Kako se kontinuirani nedostatak novih i polovnih automobila nastavlja zbog globalne nestašice čipova, čini se da odanost marki postaje stvar prošlosti u automobilskoj industriji. Naime, nedostatak čipova izuzetno otežava proizvođačima proizvodnju novih automobila, što je takođe dovelo do povećane potražnje za polovnim modelima. To izaziva nedostatak novih, ali i polovnih automobila, ali rekordan broj vozača (41,2%) se i dalje nada da će kupiti automobil u sledećih godinu dana.

 

Autovia, matična kompanija Auto Express-a, sprovela je anketu na 2.445 kupaca, od kojih 47.4% traži alternativu svom prvom izboru, napuštajući svoje omiljene proizvođače. Tek svaki četvrti od njih je uspeo da kupi automobil u poslednjih šest meseci, dok je 57% spremno da čeka tri meseca na svoju omiljenu marku automobila. 32.8% njih je već odustalo od kupovine novog modela i odlučilo se za polovni automobil. Neverovatnih 86.8% kupaca je reklo da su njihovi planovi kupovine odloženi zbog problema sa snabdevanjem i cenama, a 17.9% kaže da model koji žele trenutno nije dostupan. Manje od 7% kupaca, međutim, na neodređeno vreme je odložilo svoju nameru kupovine novog automobila.

 

John Webb, izvršni direktor automobilskih podataka, koji uključuju informacije o generisanju potražnje i komercijalnim operacijama u Autoviji, ističe da su ''prekidi u poslednje dve godine preokrenuli uobičajeni obrazac koji vidimo u podacima za namere kupovine automobila. Uprkos frustracijama koje su dovele do toga da 72% nije uspelo pronaći pravi automobil po pravoj ceni tokom proteklih šest meseci, polovina ljudi koje smo ispitivali i dalje se nada da će uskoro pronaći automobil, a taj broj raste na 69% kada je reč o periodu od šest meseci. Vidimo rast potražnje na tržištu koje se još uvek ne može nadati da će zadovoljiti apetit potrošača i mnogi komentatori kažu da će se problemi sa proizvodnjom verovatno nastaviti i u drugoj polovini 2022.''

 

Webb dodaje: ''Možda je najznačajniji nalaz u našim podacima da je gotovo polovina ogromnog broja kupaca spremna da promeni svoj izbor automobila. Ovo je crvena zastava za odanost marki jer će vozači verovatno promeniti marku da bi pronašli uporedivu veličinu i oblik karoserije koji izvorno traže''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Revoz sa još manjom proizvodnjom, slede otkazi

 

renault-twingo e.jpg

 

U Revozu u Novom Mestu, gde je proizvodnja ove godine zbog nedostatka elektronskih komponenti koštala više od 70 dana, sada se sa dve smene prešlo na jednu i po. Otpušteno će biti i oko 350 radnika, ali broj još nije konačan.

 

Šefica Revozove službe za komunikaciju Nevenka Bašek Zildžović je rekla da će, prema prognozi iz oktobra, ovom merom biti obuhvaćeno oko 350 radnika. Otkazi još nisu izdati niti jednom radniku jer se još usuglašavaju i pripremaju liste po tom pitanju. Broj zaposlenih će se usklađivati u narednim mesecima, dodala je Bašek Zildžović. Bašek Zildžović je takođe potvrdila da pomenuti prelaz odgovara smanjenju dnevne proizvodnje sa 650 na 480 vozila dnevno.

 

U prvoj polovini oktobra iz Revoza su najavili da, kao meru prilagođavanja, planiraju da smanje proizvodnju od sredine novembra nadalje. Očekuje se da će mera zahvatiti oko 350 ljudi, a uprava firme se ''obavezuje da će sarađivati sa Zavodom za zapošljavanje i partnerskim agencijama kako bi zaposlenima koji napuste kompaniju pomogli da pronađu novi posao na tržištu koje je inače vrlo traženo.'' Zbog krize poluprovodnika Revoz je ove godine nekoliko puta morao da zaustavlja proizvodnju. Kako bi zadržala konkurentnost, uprava Revoza je bila prisiljena da prilagodi rad fabrike u Novom Mestu. Revoz je obično proizvodio nešto više od 700 vozila dnevno, a zapošljava više od 2.400 ljudi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

automarkethr.jpg AutoMarket.hr: Ko je najveći proizvođač automobila na svetu?

 

Tesla je postala najveća auto-kompanija na svetu, osim što to nije. :D

Pa, koji je onda proizvođač automobila najveći?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U fabrici automobila uz 4.000 radnika zaposlili 50 ovaca i par magaraca

 

vw ovce 01.jpg

 

Volkswagenova fabrika Chattanooga u Americi trenutno zapošljava 4.000 ljudi i stado od 50 ovaca koje pomažu novom solarnom projektu kompanije. Volkswagenov solarni park je izgrađen 2013. godine i predstavlja jedno od najvećih solarnih polja kojim upravlja proizvođač automobila u SAD-u. Sistem od 9.5MW obezbeđuje 12.5% električnih potreba fabrike u periodu pune proizvodnje, zahvaljujući 33.600 solarnih modula raspoređenih na površini od 33 hektara uz fabriku.

 

Međutim, pitate se gde su u ovoj celoj priči ovce?

Naime, solarnim farmama je potrebno čvrsto tlo, zbog čega erozije predstavljaju problem. Kako bi se taj proces sprečio trava uveliko pomaže, ali ona treba da se održava kako ne bi izrasla preko solarnih ploča - e, to je posao ovaca. ''Prilagodljiva ispaša s ovcama je efikasan i isplativ način kontrole vegetacija i redukovanje rizika od erozije na solarnim postrojenjima velikih razmera. Ovce održavaju nisku travu kroz ispašu i gaženje, a solarni paneli ovcama pružaju hlad, smanjujući toplotni stres usred leta'', rekao je Loran Shallenberger, vođa projekta za regenerativnu energiju VW-a.

 

Iz Volkswagena navode da je važno da se za tu ulogu angažuju samo ovce jer koze, koje bi takođe mogle da održavaju travu, imaju tendenciju da skaču na solarne panele i žvaču žice. Međutim, ovce nisu jedine životinje koje imaju svoj zadatak u Chattanoogi. Naime, VW takođe ''zapošljava'' nekoliko magaraca ''spasilaca'', čiji zadatak je da ovce upozoravaju na bilo kakve pretnje divljine. ''Solarni park je još jedan dokaz Volkswagenove svetske predanosti zaštiti okoline. Znajući da proizvodimo obnovljivu energiju koju održavamo održivijim rešenjima poput ovaca, ova inicijativa je primer za druge velike fabrike u SAD-u'', rekao je Tom du Plessis, izvršni direktor operacija u fabrici.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daimler prodaje čitav udeo u Renaultu?

 

mercedes citan 2.jpg

 

Daimler i Renault-Nissan su sklopili trosmerno partnerstvo pre otprilike deset godina i kao rezultat toga plasirali nekoliko zajedničkih proizvoda. Infiniti Q30 i QX30, oba bazirana na Daimlerovoj platformi kompaktnih automobila, verovatno su jedan od najboljih primera, kao i saradnja na komercijalnim modelima Kangoo i Citan na istoj platformi, i korišćenje Renaultovih ''malih'' motora u Mercedes modelima. Međutim, situacija se u poslednjih nekoliko meseci promenila i čini se da se partnerstvo polako raspada.

 

Daimler će navodno pokrenuti ponudu za 9.2 miliona deonica institucionalnim investitorima. Vrednost njihovog udela prema sadašnjem kursu iznosi oko 320 miliona evra. Taj potez je usledio nakon Nissanove odluke da u maju proda svoj udeo u nemačkom proizvođaču automobila za 1.06 milijardi evra. U martu ove godine Renault je takođe prodao svoj udeo u Daimleru.

Daimler i partneri iz Renault-Nissana su pustili nekoliko zajedničkih modela na tržište, a najnoviji primer je novi Mercedes Citan, koji je malo modifikovana verzija Renault Kangooa. Prva generacija tog jednovolumena je bila ismejana zbog njegovog relativno niskog kvaliteta koji je bio daleko ispod onoga što su nudili drugi proizvodi u asortimanu marke. U međuvremenu, X-klasa je bila Nissan Navara sa oznakom trokrake zvezde, ali prodaja skupljeg kamiona je bila veoma niska i prisilila je Daimler da ga ugasi u maju 2020. godine.

 

mercedes x1.jpg

 

Drugi plodovi partnerstva uključuju Infiniti Q50, koji se u Evropi prodavao sa 2.2 Mercedesovim motorom spojenim na automatski menjač sa sedam stepeni prenosa. Mercedes je takođe isporučio svoj automatik sa devet stepeni prenosa za različita Nissanova i Infinitijeva vozila, počevši od 2018. godine. Industrijski analitičari navode da je hapšenje bivšeg izvršnog direktora saveza Carlosa Ghosna 2018. godine dovelo partnerstvo u probleme. Budući da i Renault i Nissan traže načine kako da optimizuju voj novčani tok i vrate profitabilnost, čini se da bi dani Daimler-Renault-Nissan partnerstva mogli da budu odbrojani.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen zaustavlja proizvodnju električnih modela zbog manjka čipova

 

212625-vw id4 2.jpg

 

Iako su do sada koliko-toliko odolevali globalnoj nestašici čipova, ali i svih drugih komponenti za sklapanje automobila, u Volkswagenu su ove nedelje ipak morali da nakratko pokleknu. Pritisnuta problemima u lancu snabdevanja, uprava jednog od najvećih svetskih proizvođača je bila prisiljena da zaustavi proizvodnju električnih modela u svoje dve fabrike u Nemačkoj. Od ranije je poznato da je Volkswagenova fabrika u njihovom sedištu, u Wolfsburgu, bila ''žrtva'' nedostatka čipova. U njoj je tako proizvodnja popularnih modela na fosilna goriva, poput Golfa i Tiguana, bila prekidana s vremena na vreme. Čipovi, koji u fabrike dolaze u ograničenim količinama, tada su bili preusmeravani prema električnim modelima, za koje i u Volkswagenu smatraju da su budućnost njihove kompanije.

 

Međutim, nastavak problema u snabdevanju je doveo i do zastoja u tom segmentu. Ove nedelje je odlučeno da će se, prvi put, zaustaviti proizvodne trake u pogonima Zwickau i Dresden u kojima se sklapaju električni automobili. Rezultat toga biće oko 5 hiljada proizvedenih automobila manje od plana. Zastoj u proizvodnji će zahvatiti Volkswagenove modele ID.3 i ID.4, ali i Audijev Q4 e-tron i Cupra Born, dakle najpopularnije električne modele iz ponude ovog koncerna. Takođe, i isporuka kupcima biće pod znakom pitanja u narednom periodu.

 

cupra born.jpg

 

Pomenutih 5.000 vozila, koja neće biti proizvedena na vreme, neće značajno ugroziti ukupne rezultate Volkswagena (naravno, ako zastoj potraje samo nedelju dana). U proteklom tromesečju VW Grupa je isporučila ukupno 122.100 električnih automobila, što je čak 109% više nego u istom periodu lane.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla isporučuje automobile bez USB utičnica

 

tesla usb.jpg

 

Kompanija Tesla je kupcima isporučila nepoznati broj automobila bez navođenja da nemaju USB utičnice. Budući da u mnogim slučajevima ni bežični punjači takođe ne rade, postoje ljudi koji ne mogu napuniti svoj mobilni uređaj u svom novom automobilu. Nedostatak čipova uzima danak proizvođačima automobila širom sveta. Fabrike se zatvaraju, a automobili se isporučuju sa ograničenom funkcionalnošću, uz obećanje kupcima da se mogu vratiti kroz neko vreme da bi rešili probleme. Tesla to takođe čini, ali u nizu slučajeva kompanija nije obavestila kupce o ograničenoj funkcionalnosti.

 

Prema američkom Reddit-u i drugim medijima, konmpanija Elona Muska od 11. novembra isporučuje automobile bez USB utičnica. Većini automobila nedostaju USB utičnice na centralnoj konzoli, drugi nemaju punjač za zadnja sedišta, a treći imaju problema s Teslinom podlogom za bežično punjenje mobilnog, koja takođe ne radi. Iz Tesle su odbili da javno komentarišu, ali novi kupci koji su se žalili rekli su da kompanija kao razlog navodi globalni nedostatak čipova. Ostaje nejasno koliko je problem raširen, a Tesla je poručila svojim kupcima da nove delove očekuju u decembru. Kompanija navodi da će novi kupci u predstojećim nedeljama moći da ugovore servisni termin da bi im utičnice koje nedostaju besplatno instalirali u vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko zarađuju proizvođači automobila?

 

toyota y 4m.jpg

 

Vreme je novac. Računa se i koliko novca proizvođači automobila zarađuju u sekundi. Neverovatno je zanimljivo poput krpljenja čarapa, ali cenimo trud kada je neko uzeo kalkulator i podelio prihode proizvođača automobila na...sekunde. To nam omogućava da vidimo koliko su nepristojno bogati. I da, neki ljudi neće zaraditi za godinu dana rada koliko neke korporacije zarade za samo jednu sekundu.

 

Toyota zarađuje najviše po sekundi

Koliko svaki proizvođač prihoduje dok trepnete okom. Pobedila je Toyota, iako je Volkswagen imao najveći godišnji prosek 2016.-2020. Toyota je, međutim, uspela da prikupi najveći kapital u 2020. godini. Zarađena (prihodovana) je 239 milijarda evra, odnosno omogućilo je ovom proizvođaču da prihoduje 7.580 evra svake sekunde. Drugi najveći Volkswagen je prihodovao 7.009 evra, a treći Daimler sa 4.852 evra prihoda po sekundi.

 

Kompletna lista najboljih, uz napomenu da su iz britanskog Uswitch-a (autori liste) bili tupavi jer su kod Mitsubishija sabrali prihode svih kompanija u tom holdingu (ima ih preko 1.500, od rudnika i pravlјenјa brodova...sve do proizvodnje automobila):

  1. Toyota - 7.580 evra prihoda u sekundi.
  2. Volkswagen - 7.009
  3. Daimler - 4.852
  4. Honda - 3.781
  5. Mitsubishi - 3.743
  6. Ford - 3.499
  7. General Motors - 3.371
  8. BMW - 3.112
  9. Stellantis - 2.725
  10. Nissan - 2.502
  11. Hyundai - 2.430
  12. Renault - 1.366
  13. Volvo - 1.015
  14. Tata Motors - 935
  15. Suzuki - 883
  16. Tesla - 868
  17. Dongfeng Motor Group - 431 evro prihoda po sekundi.

Ovo su vodeći proizvođači koji su prodali najveći broj automobila:

  1. Toyota - 8.7 miliona vozila
  2. Volkswagen - 5.3 miliona
  3. Honda - 4.8 miliona

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford i GF se udružili - počinje proizvodnja čipova

 

ford mach 5.jpg

 

Nekada treba uzeti stvari u svoje ruke!

Ford i svetski proizvođač poluprovodnika, GlobalFoundries, započinju saradnju na proizvodnji čipova. CIlj saradnje jeste da se proizvodnja poluprovodnika na tržištu Sjedinjenih Država poboljša, a potom obezbedi i dalji izvoz.

 

Razlozi za preokret

Potreba za čipovima u auto-industriji porasla je u poslednjih nekoliko godina, zbog specifičnosti novih tehnologija proizvodnje i porasta proizvodnje elektrifikovanih vozila. Uzevši u obzir da bi situacija sa nestašicom čipova mogla da potraje godinama, a potom i požar u fabrici Renesas Electronics Corp, Ford je procenio da treba da počne da proizvodi sam. Osim toga, nekoliko Fordovih fabrika je zbog nedostatka čipova zatvoreno. Sporazum između dve kompanije je neobavezujući, a glavna namera je da se poboljša dostupnost poluprovodnika u auto-industriji. U poduhvatu proizvodnje novih čipova, GF sarađuje sa partnerima kao što su Qualcomm, TSMC i drugi.

 

Zanimljivo je da se GF 2009. godine odvojio od kompanije AMD, postavši četvrti svetski proizvođač poluprovodnika odmah iza TSMC-a, Samsung-a i UMC-a. Danas proizvodi čipove za AMD, Qualcomm, pa čak i Samsung. Ove godine je njen generalni direktor poručio je da je zaliha čipova rasprodata do 2023. godine. Možda ovaj postupak Forda motiviše druge proizvođače da započnu slične saradnje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podrška japanske vlade proizvođačima čipova sa 4.6 milijardi evra

 

cip.jpg

 

Japan će izdvojiti oko 600 milijardi jena (4.6 milijard evra) iz dopunskog budžeta za 2021. za podršku proizvođačima poluprovodnika, među kojima je i vodeći svetski proizvođač čipova Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) s kojim Japan ima ugovor. U okviru paketa mera podsticaja, japanska vlada će uložiti oko 400 milijardi jena (3.1 milijardu evra) u novu fabriku koju će graditi TSMC u prefekturi Kumamoto, na jugozapadu Japana. Tajvanska kompanija je ranije ovog meseca saopštila da će izgraditi fabriku čipova vrednu 6.25 milijardi evra u Japanu sa Sony grupacijom, što je vlada Japana pozdravila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BYD potisnuo Volkswagen na listi najvrednijih svetskih automobilskih kompanija

 

byd ocean.jpg

 

Ovde dobijamo odgovor na pitanje da li jedna automobilska kompanija može biti najvrednija, a da nema globalno prisustvo. Vremena se bespovratno menjaju, pa tako jedan Lucid vredi više od tradicionalnog konglomerata kakav je Ford, dok je s druge strane Rivian vredniji od General Motorsa koji je decenijama vladao svetskim tržištem. Međutim, kineski BYD je ovoga puta kompanija koja je došla do značajne prekretnice, sa vrednošću većom od Volkswagenove, dok su ispred nje samo Tesla i Toyota.

 

Ova rokada se desila samo nekoliko dana nakon što je nemački proizvođač povratio poziciju od Riviana. Vrednost akcija američkog proizvođača je pala nakon vesti da neće više raditi s Fordom na zajedničkim proizvodima. To je lansiralo Volkswagen nazad na treće mesto, koji je bio drugi pre nego što je Tesla preuzeo vođstvo u tržišnoj kapitalizaciji. Ono što je sigurno je da je plan nemačkog koncerna da povrati prethodne pozicije ili čak dođe do vodećeg mesta u perspektivi. Međutim, BYD neće olakšati stvari Nemcima, naprotiv.

 

Kineski prozvođač je ''visokovertikalizovana'' kompanija koja sama proizvodi većinu svojih ključnih komponenti, od baterija do poluprovodnika. Samim tim nije pogođena globalnom nestašicom čipova, što se reflektovalo na njeno poslovanje. Kuriozitet je da je BYD prisutan samo u Kini i nekoliko drugih tržišta, kao što je norveško i par latinoameričkih. Čini se da je to više nego dovoljno da kompanija značajno poveća svoju tržišnu kapitalizaciju, posebno u obzir uzimajući da je Kina najveće automobilsko tržište na svetu. Ipak, e-platform 3.0 ima za cilj da to promeni i to brzo.

 

BYD je prethodno najavio da će prodavati modele Han i Tang u Brazilu, primera radi. Kinezi takođe nameravaju da prodaju Dolphin u Evropi i drugim zemljama, čim im proizvodnja omogući da planiraju agresivnije tržišno širenje na globalnom planu. Kada se to bude desilo, Toyota bi mogla da padne na treće mesto među najvrednijim automobilskim kompanijama, ustupajući BYD-u drugu poziciju. Naravno, to je samo početak. Prodajući priuštiva električna vozila sa LFP baterijama, koje mogu da traju 1.2 miliona kilometara uz punjenje putem sistema od 800 V, kineska kompanija bi mogla da elektrifikaciju učini dostupnom širokim narodnim masama. To podrazumeva još veći obim prodaje i naravno bolje kotiranje na berzi. Mnogi proizvođači električnih automobila obećavaju fantastične stvari, ali BYD bi mogao da bude prvi koji će stvarno i da ih isporuči.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proizvođači automobila iznalaze kreativne načine da se izbore sa nestašicom čipova

 

vw id3 dresden.jpg

 

Bilo da kupuju kompjuterske čipove direktno od proizvođača, rekonfigurišu automobile ili ih proizvode sa nekim nedostajućim delovima, proizvođači moraju da iznalaze kreativne načine da bi se izborili sa aktuelnom krizom na tržištu poluprovodnika. Nestašica izazvana problemima u snabdevanju i povećanjem potražnje tokom pandemije, snažno je uzdrmala automobilsku industriju, što za posledicu ima da milioni vozila širom planete nisu proizvedeni zbog toga što ove važne komponente jednostavno nedostaju.

 

Budući da ovaj problem traje duže nego što se to inicijalno očekivalo, proizvođači, uključujući Daimler i VW grupu, morali su da preispitaju proizvodne strategije. Kompanije obično kupuju delove od velikih snabdevača kao što su Robert Bosch i Continental, koji ih zauzvrat nabavljaju od snabdevača niže pozicioniranih u lancu nabavke. U nekim slučajevima, to je dovelo do nedostatka transparentnosti. Proizvođači automobila su postavili direktne linije komunikacije sa snabdevačima čipovima. Šef Volkswagena, Herbert Dis, govori o ''strateškim partnerstvima'' u koje je ušla njegova kompanija sa proizvođačima iz Azije. Snabdevači čipovima treba da budu tretirani drugačije s obzirom na njihovu stratešku važnost za industriju, kaže Štefan Bracel iz Centra za automobilski menadžment.

 

''Videli ste probleme koji se javljaju kada tretirate kompanije za proizvodnju čipova kao druge snabdevače i stopirate pozive'', rekao je on. Burkaki iz McKinsey'sa je rekao da proizvođači treba da razmotre direktne investicije u proizvodnji ili duže ugovore pod uslovom da su duži od 18 meseci. ''Nije mnogo od toga još uvek implementirano'', dodao je on.

 

''Otporniji''

U međuvremenu, kreatori vozila obavljaju svoj deo posla da bi pomogli proizvođačima da se izbore sa ograničenjem ponude. Anet Danielski, glavna finansijska direktorka u VW-ovom kamionskom ogranku Traton, kaže da je kompanija pokušavala da oslobodi izvestan prostor na matičnim pločama kontrolnih sistema. ''Ako promenimo softver, možemo koristiti manje poluprovodnika i postići isti nivo funkcionalnosti'', kaže ona. ''Za to je ponekad potrebno mnogo vremena jer u igru ulaze regulatorni organi, ali postoje oblasti u kojima možete brzo promeniti stvari.''

 

Daimler se oslanja na nov dizajn kontrolnih jedinica. Umesto da koriste jedan specifičan čip, one su dizajnirane tako da funkcionišu s alternativama koje se mogu iskoristiti u slučaju problema sa isporukom, kaže šef nabavke u kompaniji, Šefer. Tesla takođe razmatra korišćenje tog modela. Kompanija je reprogramirala softver u okviru perioda od tri meseca, kako bi se mogli koristiti čipovi koji nisu tako deficitarni, što je američkom proizvođaču omogućilo da se s krizom nosi bolje od mnogih drugih. General Motors je izjavio da će sarađivati sa proizvođačima čipova kao što su Qualcomm, STMicroelectronics i Infineon, da bi razvio mikrokontrolere koji kombinuju nekoliko funkcija, koje su prethodno kontrolisali individualni čipovi. ''Mi pokušavamo da kreiramo ekosistem koji je otporniji s mogućnošću proširenja i koji je uvek dostupan'', rekao je portparol američkog konglomerata.

 

Prioriteti

Neki proizvođači automobila stvaraju zalihe, što bi BMW nazvao ''podupiranje rupe''. Kompletan automobil se proizvede osim nedostajućih delova, a kada se oni konačno pojave, kompletiranje je lako i brzo. Druge kompanije takođe koriste ovu strategiju. Ponekad se vozila isporučuju bez izvesnih funkcija koje kontrolisu čipovi. Poluprovodnici se takođe čuvaju za visokokvalitetna vozila, kao što su električni automobili, dok se kupci suočavaju s čak dužim vremenom čekanja za jeftinije modele sa SUS motorima. Ova strategija polako dostiže svoje limite. VW je nedavno morao privremeno da zaustavi proizvodnju električnih automobila u fabrici u Cvikauu. Koliko dobro sve ove strategije funkcionišu, još uvek nije u potpunosti jasno. ''Račun će biti dostavljen sredinom ili krajem 2022., kada ćemo moći da vidimo ko je iz krize izašao 'zdrav i čitav', a ko baš i nije prošao tako dobro'', rekao je Burkaki iz McKinsey'sa.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direktor Nissana misli da je teško odrediti kraj krize sa čipovima

 

rsz_nissan_ariya01.jpg

 

Većina proizvođača automobila najavljuje da će kriza sa čipovima prestati negde polovinom 2022. godine i da će automobilska industrija vratiti proizvodnju na nivo pre pandemije koronavirusa. Nažalost, Nissanov šef Makoto Uchida je objavio da baš i neće biti tako... U izjavi BBC-u je rekao da se kraj krize s čipovima ne vidi, odnosno da ga je nemoguće definisati. Problem vidi u zdravstvenoj krizi te novoj varijanti koronavirusa. Mnoge fabrike širom sveta bi opet mogle da budu pogođene restrikcijama, a to će izazvati nove zastoje u snabdevanju. Zbog toga Uchida ostaje pesimista i misli da je nemoguće odrediti tačan datum kada će kriza sa čipovima prestati...

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karlos Tavares: ''Troškovi elektrifikacije probijaju sve granice''

 

John_Elkann Carlos_Tavares.jpg

 

Šef Stellantisa, Karlos Tavares, smatra da je ubrzana elektrifikacija veoma izazovna za automobilsku industriju i upozorava na posledice u bliskoj budućnosti. Karlos Tavares je za Rojters izjavio da postoji spoljni pritisak od strane vlada i investitora na proizvođače automobila, da bi se veštački ubrzala elektrifikacija, što dolazi uz veoma visoku cenu. Naime, ''troškovi prevazilaze granice onoga što automobilska industrija može da izdrži'', kaže šef Stellantisa. Proizvođači su prisiljeni da investiraju ogromne sume u fabrike, a zatim moraju da se nose s višim proizvodnim troškovima (u poređenju s tradicionalnim automobilima), što ugrožava radna mesta i kvalitet vozila, objašnjava on. Glavni problem je to što elektromobili koštaju u startu više, a s povećanjem cene opada obim, jer je manji broj kupaca koji mogu da priušte nov automobil, bez obzira na kasnije niže troškove za ''gorivo''.

 

''Ono što je odlučeno je da se automobilskoj industriji nametne elektrifikacija koja donosi 50% više troškove u poređenju s konvencionalnim vozilima'', kaže Tavares. ''Ne postoji način da 50% dodatnih troškova prenesemo na krajnjeg kupca, jer veći deo ljudi iz srednje klase neće moći to da plati.'' Karlos Tavares podvlači dva moguća puta: povećanje cena što podrazumeva prodaju manjeg broja automobila ili prihvatanje nižih profitnih marži. Po njegovom mišljenju, i u jednom i u drugom slučaju će doći do rezova. Hiljade radnih mesta bi moglo da bude izgubljeno, ali to nije sve. Proizvođači bi želeli da imaju više vremena za testiranje, jer će u suprotnom doći do podrivanja kvaliteta.

 

Ubrzavanje elektrifikacije ''će samo biti kontraproduktivno. Dovešće do problema sa kvalitetom, što će inicirati čitav niz problema.'' Po Karlosu Tavaresu, kompanija namerava da izbegne rezove kroz povećanje produktivnosti iznad industrijske norme od 2%-3% na 10%. Kako razumemo, Stellantis će na ovaj način smanjiti troškove i moći će da priušti plan ubrzane elektrifikacije, ili bar minimizuje negativne efekte. ''U narednih pet godina moramo da se odreknemo 10% produktivnosti godišnje, u industriji koja je navikla da ima poboljšanje produktivnosti od 2 do 3 odsto. Budućnost će pokazati ko će to moći da izdrži a ko će propasti. Automobilska industrija je stavljena na veliki ispit.''

 

Električna vozila postaju sve konkurentnija a njihovi troškovi padaju. Nadamo se da će paritet troškova biti postignut u ne tako dalekoj budućnosti, ali će faza tranzicija bez sumnje biti veoma izazovna za etablirane proizvođače, koji moraju da promene veći deo onoga što su radili decenijama i duže. Sa druge strane, kompanije su se stavile u nezgodnu poziciju zanemarivanjem električnih automobila u poslednjih 10-20 godina, umesto da razvijaju jedan do dva modela godišnje i postepeno se pripremaju za lakšu tranziciju. Lansiranje Tesla Modela S 2012. je bilo krajnje vreme za to.

 

Tokom Stellantis EV Day mitinga 2021. kompanija je najavila investiciju od 30 milijardi evra u elektrifikaciju do 2025. Podsticaj uključuje nove platforme i modele, postrojenja za baterije i nove tehnologije. Karlos Tavares je takođe dodao da bi ''vlade trebalo da izmeste fokus sa klimatske politike na čišćenje energetskog sektora i razvoj infrastrukture za punjenje električnih vozila.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nova BMW-ova fabrika u Mađarskoj počinje s radom 2025. godine

 

bmw debrecin.jpg

 

BMW Manufacturing je najavio da će izgradnja prvih zgrada buduće fabrike BMW Groupe u Debrecinu započeti početkom 2022. godine. Prva faza će se fokusirati na zgradu centralne kancelarije i centra za obuku koji će pripremiti zaposlene za početak proizvodnje 2025. godine. Aktivnosti kao što su cevovodi, vodovodne instalacije i snabdevanje energijom, kao i putevi te parkinzi su već u izgradnji. Procesi konkursa za izgradnju tehnoloških zgrada poput lakirnice i montaže biće otvoreni tokom nekoliko sledećih meseci.

 

BMW kaže da će fabrika u Debrecinu proizvoditi i automobile sa električnim pogonom koja će se bazirati na sledećoj generaciji vozila razvijenih pod platformom tzv. Neue Klasse (nova inovativna i električna vozila). U fabrici BMW-a u Debrecinu trenutno postoji samo bazni tim od 20 zaposlenih koji upravlja aktivnostima i planiranjem. Trenutni fokus procesa zapošljavanja biće na područjima poslova kao što su ljudski resursi, upravljanje objektima, finansije i nabavka. U budućnosti će ovde posao naći i do 1.000 zaposlenih, tako da se godišnje u Mađarskoj može proizvesti do 150.000 vozila. Investicija je vredna milijardu evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herbert Dis će ostati na čelu Volkswagena ali s ograničenom moći odlučivanja

 

190563-diess.jpg

 

Izjava Herberta Disa da bi Volkswagen mogao da izgubi 30.000 radnih mesta ako se brzo ne okrene električnim automobilima, umalo ga nije koštala radnog mesta. Ipak, stvari su prošle dobro po generalnog direktora nemačkog konglomerata, jer je došlo do novog sporazuma između njega i članova odbora, posebno onih koji predstavljaju Volkswagenovu radnu snagu. Po novom sporazumu, Dis će se koncentrisati isključivo na strategiju, dok će se poslovanjem kompanije baviti drugi ljudi. Ralf Brandšteter je iz čitave situacije izašao kao član odbora i čovek zadužen za grupu velikoserijskih marki, uključujući Volkswagen, Škodu i Seat. Donedavno, ovi brendovi su bili pod Disovom ingerencijom.

 

Po Rojtersu, nakon nesuglasica s predstavnicima sindikata, Dis je zadržao posao zahvaljujući podršci porodica Pih i Porsche. Nije jasno zašto je prihvatio ovaj aranžman u okviru kojeg je izgubio dobar deo moći odlučivanja. Moguće je da čeka bolju ponudu ili je jednostavno voljan da završi posao u Volkswagenu. Nakon planiranja strategije prolaska kroz ''električnu'' tranziciju, on verovatno želi da dođe do cilja pre odlaska. Loše vesti su da se Dis suočava sa nesuglasicama koje ima sa predstavnicima sindikata već izvesno vreme. Ono što je sigurno je da oni žele da mu vide leđa, kao i da od toga neće odustati. U suštini, Dis je uspeo da kupi dodatno vreme u izvršavanju svoje strategije vezane za Volkswagen, ali pitanje je da li će to biti dovoljno.

 

Pored MEB električne platforme, Volkswagen trenutno razvija SSP (Scalable Systems Platform) arhitekturu. Na njoj će počivati Audijevi modeli iz Artemis programa i Volkswagenovog Trinity projekta, a reč je o automobilima sa ravnim patosom, koji će fokus staviti na vrhunsku aerodinamiku i visoku energetsku efikasnost. Dotični modeli bi trebalo da pristignu do 2025. Tu bi moglo da se radi o Disovim personalnim ciljevima: ako predstavi nova vozila svetu dok je još uvek na čelu Volkswagena to bi za njega mogla biti značajna pobeda.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nissan proglašen za jednog od najuticajnijih proizvođača

 

nissan e-4orce.jpg

 

Laureus je, u partnerstvu sa SportsPro, proglasio Nissan jednom od društveno najuticajnijih marki na svetu u svom inauguracijskom indeksu Laureus Sport for Good. Ovakva analiza posvećena brendovima koji u pružanju pozitivnog društvenog i ekološkog efekta kroz sport, globalni indeks je prepoznao Nissan kao jedinu automobilsku marku zbog doprinosa održivosti u transportnoj industriji. Nissanovo priznanje se pripisuje posvećenosti marke izgradnji pravednog društva, smanjenju ekološkog otiska sporta i rastu privrede sportske industrije kroz sport za dobre kampanje.

 

Indeks je prepoznao Nissanov pozitivan uticaj na sport, a Formula E predstavlja idealno poligon za testiranje Nissanove elektrifikovane budućnosti. Istaknuta je posvećenost marke potpuno električnoj seriji, a Nissan je svojim učestvovanjem u šampionatu podstakao potrošače na prihvaćanje električnih vozila (EV). Nissan je takođe hvaljen zbog svog održivog rešenja u Johan Cruijff Areni u Amsterdamu, domu holandskog fudbalskog diva Ajax. Nissan je sarađivao sa partnerima na snabdevanju baterija za električna vozila dugog veka kako bi stvorio najveći evropski sistem za skladištenje energije instaliran u areni.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen planira šest gigafabrika u Evropi

 

218159-vw baterije.jpg

 

Volkswagen je objavio da je sklopio još tri strateška partnerstva za industrijalizaciju tehnologije baterija i njihovu masovnu proizvodnju. Novi VW-ovi partneri su grupa za tehnologiju materijala Umicore, specijalizovana firma za baterije 24M Technologies i firma za čistu tehnologiju Vulcan Energy Resources. Volkswagen je saopštio da sprovodi i svoj tehnološki plan za interni razvoj i proizvodnju baterijskih ćelija, koji predviđa gradnju šest gigafabrika u Evropi do 2030. godine.

 

VW sa Umicoreom planira da osnovuje zajedničku firmu koja bi snabdevala njegove evropske fabrike ćelija katodnim materijalima i pomogla automobilskom divu da uspostavi evropski lanac snabdevanja baterijama. Njen godišnji proizvodni kapacitet bi trebalo da se postepeno povećava s početnih 20 gigavatsata (GWh), namenjenih Volkswagenovoj gigafabrici u Salzgitteru u Nemačkoj. Do kraja decenije bi trebalo da dostigne do 160 GWh, što bi odgovaralo godišnjem proizvodnom kapacitetu za napajanje oko 2.2 miliona električnih vozila.

 

Volkswagen će uložiti novac i u startap za baterije sa sedištem u Cambridgeu 24M, ćerku-firmu Massachusetts Institute of Technologyja (MIT), da bi razvio najsavremeniju tehnologiju proizvodnje za svoje fabrike ćelija. Nova VW-ova filijala će razvijati i poboljšavati tehnologiju za primenu u automobilskoj industriji koja će se bazirati na tehnologiji 24M-a. Volkswagen je takođe potpisao sporazum sa firmom Vulcan Energy Resources o snabdevanju ugljeničnoneutralnim litijumom iz doline Gornje Rajne u Nemačkoj.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direktor Škode Thomas Schafer postaje šef Volkswagena

 

skoda direktor01.jpg

 

Promena pozicija visokorangiranih zvaničnika Volkswagen Grupe znači i da će aktuelni izvršni direktor Škode, Thomas Schafer, postati šef Volkswagena naredne godine. Schafer je došao na poziciju izvršnog direktora Škode u avgustu 2020. nakon što je prethodno bio šef operacija VW Grupe u Južnoj Africi. On će ulogu šefa Volkswagena preuzeti 1. aprila 2022. godine.

Aktuelni direktor Volkswagena je Ralf Brandstatter, koji će se pridružiti glavnom odboru VW Grupe od avgusta naredne godine, a biće i šef ključnih operacija u Kini. Škoda još uvek nije otkrila ime Schaferovog naslednika. Ovo nije jedina promena na vodećim funkcijama u VW Grupi. Predsednik uprave Herbert Diess će preuzeti direktnu kontrolu nad Cariadom, sektorom za softver, od početka naredne godine. Promene se odnose i na još nekoliko funkcija u okviru VW Grupe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota najavila ciljeve elektrifikacije za Zapadnu Evropu

 

Toyota-Mirai-2022-1600 60.jpg

 

Toyota Motor Europe (TME) je zacrtala svoj put ka 100% smanjenju emisije CO2 u zapadnoj Evropi, tj. na deo evropskog tržišta gde odlazi većina novih Toyota automobila u Evropi. Japanska kompanija namerava da poveća udeo vozila sa nultom emisijom (ZEV) u prodaji na najmanje 50% do 2030. godine, i da postigne 100% do 2035. godine. A to je ''pod pretpostavkom da tada postoji dovoljna infrastruktura električnih punjača i stanica za dopunu vodonika…''

 

Toyota-RAV4_Plug-in_Hybrid-2021-1280 74.jpg

 

Međutim, ZEV-ovi ne znače isključivo električna vozila na baterije (BEV), jer Toyota snažno forsira i opciju vodoničnih gorivnih ćelija. Kompanija je čak rekla da će pokrenuti proizvodnju modula vodoničnih gorivnih ćelija u Belgiji, što ukazuje da se očekuje povećanje obima FCV (automobila na vodonik). Drugim rečima, proklamovani opšti cilj Toyote nam ne donosi odgovor na pitanje koliki će biti udeo BEV. Toyota je trenutno lider na evropskom tržištu u segmentu hibrida. Više od polovine njene trenutne prodaje su hibridi (70% u zapadnoj Evropi). Količina hibrida koju Toyota danas prodaje je toliko velika da nema problema da ispuni stroge zahteve za emisiju CO2 u Evropskoj uniji, a čak i neke druge proizvođače uzima pod svoju kvotu. Paralelno s tim kompanija povećava obim prodaje u Evropi, osvaja sve veći tržišni udeo i profitabilna je. To onda objašnjava zašto Toyota nije potrčala da brzo pređe na BEV, i zašto Toyota može da nastavi svojim trenutnim poslovnim putem duže od drugih proizvođača.

 

Toyota-Mirai-2022-1280 69.jpg Toyota-Mirai-2022-1280 70.jpg Toyota-Mirai-2022-1280 71.jpg

 Toyota-Mirai-2022-1280 72 - Copy.jpg Toyota-Mirai-2022-1280 73 - Copy.jpg 

 

Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute, objašnjava da je Tojotin put ka neutralnosti u emisijama CO2 ''zasnovan na raznovrsnosti rešenja za pogonski sistem'', što znači da će uključivati sve tipove pogonskih agregata. ''Dok je Toyota posvećena tome da milione električnih vozila na baterije učini dostupnim kupcima, način za smanjenje neto emisije ugljen-dioksida na globalnom nivou je korišćenje i svake druge dostupne tehnologije kojom Toyota raspolaže, uključujući hibridne električne, plug-in hibridne električne, i vozila na gorivne ćelije (vodonik), pri čemu su proporcije svakog optimizovane za najbolje korišćenje infrastrukturnih ograničenja i želja kupaca u svakom regionu, kao i ograničenu ponudu i poboljšanje performansi baterija.''

 

Toyota kaže da će do 2030. godine uložiti 11.5 milijardi evra u različite pravce razvoja tehnologije baterija, uključujući NiMH baterije sledeće generacije za obične hibride, tj. za poboljšane litijum-jonske baterije koje će koštati 50% manje, i potpuno nove solid-state baterije koje će se u početku primenjivati u hibridima.

 

preuzeto sa - Autocafe.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW postigao dogovor sa dobavljačima čipova

 

215907-bmw ix 01.jpg

 

BMW Grupa istražuje nove načine rada sa dobavljačima i, u slučaju strateški važnih komponenti postaje sve bliže uključena u mrežu dobavljača. Da bi obezbedio zalihe poluprovodnika na dugi rok, bavarski gigant je sklopio ugovor o direktnom snabdevanju sa proizvođačem visokotehnoloških mikročipova Inova Semiconductors i GlobalFoundries. Sporazum garantuje BMW Grupi isporuku nekoliko miliiona mikročipova godišnje. Mikročipovi će se koristiti u ISELED pametnoj LED tehnologiji koju je zajednički razvila BMW Grupa, a koja će se po prvi put koristiti u BMW iX i ostalim modelima u dolasku. Podsetimo, isporuke BMW iX kupcima su počele u novembru. Ovaj sporazum je primer predanosti izgradnji otpornijeg pristupa partnerskom lancu snabdevanja da bi se povratila ravnoteža između ponude i potražnje za čipovima u automobilskoj industriji, kao i napora za daljnje ubrzanje tehnoloških inovacija.

 

''Ovaj ugovor označava novu teritoriju za nas kao proizvođača poluprovodnika'', kaže Robert Kraus, izvršni direktor Inova Semiconductors. ''Čvrsto verujemo da će nam ovaj inovativni pristup partnerstvu u celom proizvodnom lancu pomoći u postizanju naših ciljeva: na taj način možemo da obezbedimo snabdevanje za naše krajnje kupce i visoku pouzdanost planiranja tokom dugih ciklusa proizvodnje čipova. To je pravi win-win za obe strane.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...