Jump to content
Goran

Recommended Posts

Voleo bih da mi neko objasni, gde i kada u motoru dolazi do kontakta, odnosno veze izmedju ulja i goriva u motoru ? Koliko sam upoznat sa mehanikom, kada dodje do takvog kontakta, vreme je uveliko za otvaranje motora.

Fora oko menjanja ulja pre vremena koje je odredio proizvođač vozila ne dobija se ništa. To o čemu pričate je samo preporuka tkz. majstora da bi ostvarili više servisa i naplatili.

Kako i zašto gorivo degradira kvalitet ulja?

Mnogo složeno pitanje. Na više načina.

Samim sagorevanjem stvaraju se produkti koji nisu baš poželjni. Osim gasova (koji i sami prelaze u tečnost ili čvrsto stanje čak i pre auspuha ma kako to u malom delu bilo, obično delovi na milion) tu su čak i čvrsti produkti sagorevanja (naročito kod dizela). Znači sigurni su sumpor dioksid (koji manjim delom prelazi u sumpor trioksid), azotni (nitrozni) gasovi i slično koji spadaju u kisele produkte sagorevanja, i koji su korozivni i oštećuju delove motora i smanjuju vek motornom ulju.

Čvrte čestice čađi kojih ima i kod benzina (TNG je skoro imun na to) a naročito kod sagorevanja dizela, prosto koksuju ventile i druge vitalne delove motora. Bez detergenata i (naročito) disperzanata u ulju za par desetina sati rada motor bi bio crn ko parna mašina (dobro de, možda par stotina radnih sati, ali već posle par imao bi tragove čađi na vitalnim delovima motora).

Posebna je priča pojava koja se naziva “fuel dilution” i vezana je za nesagorelo gorivo u komori (naročito pri startu motora ali i pri radu) koje razblažuje ulje i spira ga sa zidova cilindra. Iako se radi o delovima ml to je često dovoljno jer uljani film nema više od par mikrometara. Zadnja linija odbrane su aditivi protiv habanja pri direktnom kontaktu metala (čuveni ZDDP i neki drugi u novije vreme).

http://motornaulja.blogspot.com/2010/01/10-najcescih-pitanja-o-motornim-uljima.html

---------------------------------------

Skoro da je nepotrebno napominjati koliki je uticaj kvaliteta goriva na interval zamene ulja. Toliko da je to NAJZNAČAJNIJI pojedinačni kriterijum po ovom pitanju (i samim tim i posredno na dužinu veka trajanja vozila).

Lošije gorivo od propisanog ili neophodnog skraćuje životni vek motornog ulja za faktor 2 ili više dok dobar kvalitet goriva, naročito veći od propisanog, može da produži interval zamene motornog ulja 50% ili čak i više.

Prvo navedeno je uobičajeno do te mere da se čak i navodi u servisnim knjižicama ili tehničkim uputstvima i kod teretnih vozila je veoma čest podatak o tome koliko (km ili radnih sati) možete maksimalno koristiti ulje zavisno od kvaliteta goriva (uobičajeno je skraćenje 2 ili 3 puta zbog lošijeg kvaliteta dizel goriva).

Produženje intervala zamene zbog boljeg goriva se malo teže priznaje ali makar proizvođači ulja daju i tu mogućnost. Najčešći primer je korišćenje motornih ulja uz TNG (LPG) kao gorivo umesto benzina kada se navodi mogućnost 50% produženog intervala zamene. Slično je moguće i kod na primer Euro 3 dizel motora i goriva po E4 ili E5 standardu. U EU je uz dobar opšti kvalitet goriva smanjenje koncentracije sumpora 7 puta (E3 na E4) ili 5 puta (E4 na E5) samo po sebi dovoljno da bi se interval zamene produžio sa 15k km na 20k km ili sa 20k km na 25k km. Naročito ukoliko je slučaj E3 motora a E5 goriva.

U zemljama sa nižim kvalitetom goriva (čitaj: gde su državne nacionalne kompanije glavni snabdevači) prelaz za dve kategorije je tek nešto što se računa te za Srbiju odnos sličan gornjem važi za: D2-Euro3 i motor Euro 2 sa Euro 4 ili 5 gorivom. U manjoj meri važi i za benzine i tu je NIS (na žalost) „vrh dna“ sa benzinima koji mogu da imaju (po propisima) i do 650ppm sumpora (u praksi 100 do 500) što je neslavni evropski rekord. Na sreću i tu se nešto menja ali jako sporo. Uprediti ovakav benzin sa benzinima sa „nula“ sumpora je slično kao i uporediti D2 sa Euro 4 dizelom. Sa tako lošim benzinom polovina evropskog intervala zamene nije preterivanje a dve trećine ili tri četvrtine apsolutni maksimum koji bih mogao da savetujem.

http://motornaulja.blogspot.com/2010/10/interval-zamene-motornog-ulja-konacna.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gorivo sagorelo ili nesagorelo sa svim produktima sagorevanja se pored klipova i karika (+ po zidovima cilindara) spušta u karter i meša sa motornim uljem i isto degradira. Inače u suprotnom bi bilo žuto i čisto a ne crno.

Jedino koliko sam ja primetio kod vožnje na plin (bar vozila koja sam vozio) i samo plin ulje mi je uvek bilo čisto (i imao sam velike muke da isto i izmerim na šipci), dok recimo posle kraće vožnje na benzin već se uočavaju nečistoće u ulju.

Ponavljam naše gorivo nije pojam kvaliteta.

Preteče me Neša.

Edited by ivan.ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znači, stručnjaci koji projektuju vozila, stručnjaci koji su odradili istraživanje (zaboravili ste da je radjeno istraživanje u Nemačkoj, gde gorivo nije upitno) NEMAJU pojma ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo, baš su pojedini stručnjaci iz Nemačke svojevremeno obilazili pumpe po Srbiji. U pitanju su bili ljudi iz Mercedesa.

Svaki kupac novog Mercedesa u Srbiji je dobijao i spisak pumpi na kojima mora da sipa gorivo kako bi i dalje važili uslovi garancije. Dakle, ne preporuku, nego obavezu da sipa samo na tim pumpama. Ako sipa bilo gde drugde, gubi prava iz garancije. Naravno, oni su izabrali te pumpe na osnovu analiza goriva koje su radili. Na spisku je bilo svega par desetina pumpi u Beogradu i van njega.

Zašto su oni obilazili pumpe, analizirali gorivo koje se na njima prodaje i obavezali kupce novog Mercedesa u Srbiji da sipaju na tako malo broju pumpi, kada već gorivo ne utiče? :whistle:

Ista je stvar i sa servisnim intervalima. Svi koji misli da servisi žive od naplate 5 ili 10 eura za ruke zbog malog servisa su u velikoj zabludi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko misli da gorivo se ne mesa sa uljem taj je u zabludi. Ivan.pk je lepo rekoa da se na plinu ne vidi zato sto je plin cist a i gas je pa drugacije sagoreva, najbolji primer uraditi servis na plinasu i na dizelu, pa upaliti oba auta na 10 min, pa proveriti sipku zasto je na dizelu ulje crno kao noc ako se ne mesa sa uljem? Kod nas je servisni interval za italijane 15000 km bio 2010 god kad sam uzimao auto, a u nemackoj za ta ista vozlia 30000km, na pitanje zasto to tako, odgovor je bio prost, ne mozete da poredite nase i njihovo gorivo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stručnjaci pored goriva, propisuju i na osnovu uslova eksplatacije (komercijalna vozila). Grad 10 000, otvoreno 40 000 i više na osnovu senzora motora. Terati ulje do krajnjih granica a mahom gradska vožnja + loše gorivo po meni nije dobar recept. Ja menjam na 10 000 i ubuduće ću ga menjati.

Svačije pravo da iznosi svoje mišljenje i da radi kako misli da je najbolje tj. glupo je nekoga ubeđivati ili siliti na nešto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@neso svaka cast na ovakvom postu, @ivan, @kuvalja i Ja mislim da smo sve rekli i da je dovoljno da se izvuce valjan zakljucak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hocete da kažete, da je kvalitet propan-butana koji se proizvodi kod nas, isti kao i preko ?

Ili hocete da kažete da propan-butan koji se proizvodi kod nas, kao derivat nafte, pa uz to uz istu tehnologiju kao i gorivo i u istoj rafineriji NIJE loše kao ostala goriva ?

Više nego smešno, no radite ljudi šta i kako god hoćete, od volje Vam, ja sam hteo samo da skrenem pažnju na neke činjenice......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorno ulje postize svoj maximum performansi izmedju 5 i 6 kkm posle zamene i ulje je ne potrebno menjati pre 10 kkm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ cybercom

Činjenice su ti navedene. Tražio si da ti bude objašnjeno kako to gorivo utiče i dati su tekstovi kao i linkovi gde možeš pročitati mnogo više (ako te zanima).

Sa druge strane, samo navodiš svoj stav kako to ustvari serviseri lupetaju oko skraćenja servisnog intervala jer hoće tako više da zarade. Dakle, sa jedne strane činjenice i objašnjenja, sa druge strane subjektivizam.

Naravno da ti svoje pare ne voliš više nego ja svoje, ali baš zato što ih volim radio sam i radiću male servise na 10.000-12.000 kilometara, iako je servisni interval bio za moj auto, po Evropi, 20.000 kilometara. Mali servis za moj auto je ispod 50 eura, od čega je 90% cene ulje i filteri. Ako će se servis obogatiti na mojih 5 eura ili 10 datih im za ruke, neka se obogati. :thumbup:

Kao što reče MS PK, nemamo šta jedni druge ubeđivati, forum je slobodan da svako iznese svoj stav. Bolje je kada ne ostane na stavu nego se potkrepi i podacima. Neka ljudi koji ovo čitaju sami procene šta je ostalo samo na stavu, a šta je potkrepljeno i podacima. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez ubedjivanja i stavljanja na bilo ciju stranu, evo mog iskustva.

Vozio godinama na BMB. Posle 5-6.000 km ulje je postajalo jasno crno i u normalnoj voznji bi se polako trosilo, odnosno, padao bi nivo na sipci.

Zbog problema sa diznama sam presao na Euro BMB 95, nekad(retko) i 98.

Sad je isto ulje (selenija 20 K ), posle iste kilometraze 5-6.000 postalo tamno-zuto, dakle neuporedivo sa crnom bojom ranije. I ne trosi se izgleda uopste, jos.

Na mene je ovo delovalo kako je delovalo, odnosno, potvrdilo cinjenicu da lose gorivo itekako utice na motorno ulje i servisne intervale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ cybercom

Sa druge strane, samo navodiš svoj stav kako to ustvari serviseri lupetaju oko skraćenja servisnog intervala jer hoće tako više da zarade.

Ovlasteni servisi i vise nego lupetaju!!! Na svoju ruku prepolovljuju servisne intervale bez obzira na preporuku fabrike. Sto se ulja tice slazem se da ga je potrebno ranije menjati ALI! ne nakon 10 hiljada, ako je fabrika propisala 20 hiljada Km. To se ne moze nazvati lupetanjem nego otvorenom pljackom jer uslovljavaju garanciju sa prepolovljenim servisnim intervalima.

Hajde mi objasnite kakve veze ima PK kais i zatezac istog sa kvalitetom goriva i losim putevima? Gospoda u ovlastenim servisima i na takve stvari onako odokativno prepolove interval zamene bez obzira i ako je vozilo staro samo 2 godine!

U mnogim servisima koji imaju i prodavnice rezernih delova mali servis NE NAPLACUJU ako ulje i filtere kupis kod njih jer su vec jednom zaradili na marzi koja je eto slucajno (iako visoka) manja nego kod ovlastenih servisa.

Ovlasteni servisi kod nas nazalost vode potpuno pogresnu politiku jer sa takvim ponasanjem i cenama kupci odmah po isteku garancije vise nikada ne dolaze tamo.

Da je situacija drugacija onda ova tema ne bi bila potrebna, odes u ovlasteni servis , stave ti ulje i ostalo sto je fabrika propisala i ne razmisljas jel ovaj filter dobar ili mozda bi trebalo ovo ili ono ulje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zvezdo

Ajd' malo ti sada da budeš na tapeti, dosta sam ja bio :-)

Najveći problem je što naši.mehaničari još žive u vremenu.Zastava automobili i modriča ulja,pa u manjku posla (jer tih kola skoro i da nema), a budimo realni, sa njima si išao svaki mesec kod njih. Prosipaju priče o skraćenim servisnim intervalima.

No Srbistan ti je ovo kolega, tako dok imaju koga da zavrću, radiće.

Mene interesuje samo, kada je sada liberalizovan uvoz goriva i to isto odredjene pumpe koriste (evro dizel se do skoro nije proizvodio kod nas, već su ga pumpadžije isključivo uvozile, i to većinu iz Grčke), kako uspevaju sada da opravdaju tvrdnju o kvalitetu goriva ?

Priča za lakoverne, pa ko se pronađe, njegova stvar, zar ne ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesi li ti vozac, i jesi li nekad bio u inostranstvu (mislim na civilizaciju i zapadnu evropu) i vozio auto tamo? da liznas koliko oktana obicno ima nas bmb95?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajd' malo ti sada da budeš na tapeti, dosta sam ja bio :-)

Nema ovde nikoga ''na tapetu'' i pogrešno je tako shvatati razmenu mišljenja. :thumbup:

Mnogo je korisnije npr. reći da nije tačno ono što je napisano kako gorivo utiče na ulje.

Ili, mnogo je korisnije da se kaže kako vlasnici novog Mercedesa u Srbiji nisu imali spisak pumpi na kojima moraju da sipaju gorivo, inače ode garancija. Da nije tačno da su poseban ugovor sa NIS-om potpisali oko toga...

Isto tako, mnogo je korisnije da se napiše kako matična fabrika ništa ne kaže o skraćivanju servisnih intervala što si proverio kada si zvao na 0800/342800 (Ciao Fiat).

Nakon uspostavljanja veze, korisniku se nudi mogućnost izbora dve opcije:

  • Opcija 1 – Usluga pomoći na putu
  • Opcija 2 – Kontakt sa operaterom

Kontakt sa operaterima omogućava:

  1. pružanje raznih vrsta informacija o
    • proizvodima
    • servisnim kampanjama i opozivima
    • prodajnoj mreži
    • servisnoj mreži i servisnim uslugama
    • rezervnim delovima

  • podnošenje žalbi na
    • sporne reklamacije u garantnom roku
    • sprovođenje servisnih kampanja i opoziva
    • kvalitet servisnih usluga
    • na kvalitet prodajnih usluga

http://www.fiatsrbij.../ciao-fiat.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

DO SADA SAM SIPAO SELENIA TD U MOJU BRAVU JTD 105, SAD MI NEKI PREDLAZU SELENIA WR...PA DA CUJEM MISLJENJA ZA I PROTIV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jtd mislim da od prvog dana koristi wr, mada neverujem da bi ti skodila td u "tim godinama".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozdrav svim članovima foruma,vlasnik sam Stila 1,6 16v 2004,i imam jedno pitanje,bliži mi se zamena ulja a u nekoj kompenzaciji sam dobio 5l Total Quartz 9000,mislim da je ful sintetika,pa pitanje za stiliste da li bih mogao da sipam ovo ulje,do sada je sipana Selenia 20K...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Video sam da je 5W40 pa nisam eksperimentisao,sipao sam Selenia 20K

Edited by gogzi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imam dilemu za mog stilisu,blizi se servis na 210000km a kazu mi da treba preci na polu sintetiku 10-40 ili tako nesto.Meni auto na 1000km nije mrdao nivo na meracu,ne dimi,ne duva,a bila je uvek do sada po servisnoj selenija 5-40 full sintetik,Kakva su vasa iskustva posto mi je ovo prvi jtd.Na 1.9td 100 sam isao na polu sintetiku 165000 km je bilo kada sam ga uzeo i nisam imao problem...nikakav

Edited by neshaoct
spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvoj auto (ako je iz uvoza) je već došao sa preko 200.000 kilometara, tako da sipaj to što si i do sada sipao. Uostalom, kao što kažeš nemaš problem sa potrošnjom ulja, ne dimi, sve je ok...zašto onda uopšte da menjaš ono što mu odgovara. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rekoh u jednoj tami već, ali da napišem opet :) . Našao sam neko uputstvo za Stila na Italijanskom i naravno prvo što piše je SELENIA OIL , ispod sledi opis i mogu i 5w40 i 10w40. U mog Stila je sipano 10w40 dok ga nisam uzeo i za period za koji su trebala da budu odrađena skoro 2 seriva(17 000km), on je potrošio manje od pola merice ulja, ali zanimljivo je da kada se ulje vozi više nego što bi trebalo, merač prestane da radi. Takođe merač ne radi ako se sipa pogrešna viskoznost, ali za 10w40 očitava sve dobro. Tako da nećeš pogrešiti ni sa 10w, a i dosta je jeftinije od pune sintetike. Inače, moj ćale je radio u laboratoriji u NIS-u i ubeđuje me da od sledećeg servisa sipam 10w40 jer će auto tad već imati 180 000 i više km, pojma nemam zašto, mrzi me još da ga slušam jer sam tek sad odradio mali servis pa ima vremena do toga :laughing:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez SAE 90 ništa. Šta ti je stara škola.

Sintetika i samo sintetika. Postojanija, pogotovo pod opterećenjem i temeraturama. + imaš turbinu

Čitao si i čuo JTD ne troši ulje i sa 500 000 (ako je turbina ispravna i nije ulje negde probilo).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...