Jump to content
FAS Euroauto Goran
BGMilos

Lancia Lybra - popravka motorčića klime

Recommended Posts

Vidim da na forumu postoji više tema na kojima se govorilo o ovim klapnama, ne samo kod Lybre. Tako da neću previše detaljisati o montaži/demontaži i problemima, već ću da objasnim kako sam ja rešio kvarove ovih klapni. Naravno problem sa motorčićima klapni je što umeju da brljaju ili da ostanu zaglavljeni u jednom položaju. Ovi sklopovi imaju obične DC elektromotore koji preko reduktora zakreću klapne i potenciometre ili senzore ugla koji kompjuteru šalju informaciju o položaju klapni. Ovako izgleda jedan od motorčića:

 

2.thumb.jpg.4f5d293e42847f58abee397dc3e29c7e.jpg

 

Postoji klapna za recirkulaciju vazduha koja, ako se ne varam, nema potenciometar nego samo motor. Ja sam imao problem sa motorčićem za regulaciju temperature kod vozača i motorčićem za regulaciju temperature kod suvozača. Srećom ova dva motorčića mogu da se izvuku bez skidanja table ali uz mnooogo gimnastike i sa zglobom i nastavcima za gedore. Ovako izgleda pristup motorčiću sa vozačeve strane:

 

1.thumb.jpg.aca8073382531df0d6208ba5aa60258b.jpg

 

Elem, kod mene prvo nije radila suvozačeva klapna i kalibracija klime nije pomogla, klapna nije mrdala iz položaja za hladno. Kada se pokrene procedura za kalibraciju centrala klime zakreće sve klapne i beleži vrednosti sa senzora za položaj što nekad može da pomogne, npr. ako neki motorčić konstantno pokušava da pronađe krajni položaj na osnovu starih vrednosti sa senzora. Prvo što sam probao je čišćenje potenciometra. Klapna je proradila nekoliko puta i opet je blokirala. Onda sam na otpadu uzeo polovan sklop koji je radio nekoliko puta i stao. Nakon malo istraživanja saznao sam da je potenciometar Piher V2.1 ukupne otpornosti oko 4.7k. Njih nisam nigde uspeo da nađem. Na Aliexpressu sam našao kopije V3.0 potenciometara koje se malo razlikuju po obliku. Isto mislim da postoji razlika u maksimalnim uglovima. Ali rekoh što da ne probam. Taj potenciometar može uz malo prepravki da se upakuje u ovo kućište:

 

3.thumb.jpg.6e845ee48649b434e15b177322b4058c.jpg

 

Ne stoji baš pričvršćen kao originalni ali može da prođe. Nakon montaže je bila ista priča. E onda sam krenuo da merim otpornosti koje se vide na konektoru koji ide na centralu klime i ispostavilo se da se da sami motori imaju prevelik otpor. Nakon ponovnog rasturanja i malo eksperimentisanja pokazalo se da elektromotor ima mrtve tačke. Radi, i onda u određenom položaju ostane bez kontakta ka kolektoru i nema šanse da se pomeri iz tog položaja bez ručnog okretanja. Taj motor je Bosch i mislim da postoji kao zamenski deo ali ga nisam ovde našao. Postoji i sam motor i motor sa raznim verzijama puževa pod različitim brojevima. Kinezi prave i ove motore sličnih karakteristika. Premerio sam dimenzije i  uz malo kopanja po internetu saznao da rade na oko 3600 obrtaja. Zamenski elektromotori koje sam uzeo imaju malo kraću osovinu i puž malo labavije naleže, što sam rešio sa malo epoksi lepka:

 

4.thumb.jpg.bf960c9185a38ecf169524e9bb55bfad.jpg

 

Sve u svemu, evo već nekoliko meseci funkcionišu bez problema. Da ponovo radim, verovatno ne bih menjao potenciometre u startu nego bi ih očistio i zamenio motore. Još samo da napomenem da sam imao i problem sa magljenjem stakala, a uzrok je bila klapna za recirkulaciju vazduha koja je ostala u zatvorenom položaju tako da ventilator nije uzimao vazduh spolja. E za tu klapnu mora da se rastura cela tabla što mi se nije isplatilo tako da sam je na silu otvorio rukom. Ona se nalazi ispod filtera kabine i ako je otvorena treba da se vidi ventilator ispod nje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala. Video sam po raznim forumima da ljudima pomaže samo čišćenje i podmazivanje, al eto kod mene bili problematični elektromotori:(. A unutra je bilo kao u akvarijumu dok nisam otvorio klapnu za recirkulaciju:D. U svakom slučaju mislim da je najlakše dijagnostikovati problem na konektorima kad se skine centrala klime - ona se bar lako skida. Ako je otpor na motoru preveliki (reda nekoliko kilooma i više) onda je verovatno on problem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo da dodam,da može klapna brljaviti i kad je zaprljan unutrašnji senzor temperature,koji onda daje pogrešne informacije kompjuteru klime.Ja vozim Multiplu(automatska klima),pa ne znam da li je isto i kod Libre,ali eto da podelim i moj slučaj.

Послато са SM-J710F уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mali update. U ponedeljak mi je stradao ventilator kabine, kad sam krenuo na posao počeo je da kulja beli gusti dim iz ventilacionih otvora. Ovo se već desilo jednom kod prethodnog vlasnika pa sam stavio polovni ventilator pre tri godine. Smrad je užasan i teško ga je izbaciti iz kola dok se ne skine ventilator. Uzeo sam drugi polovni ventilator pa sam iskoristio priliku da očistim i klimu. Ovo je motor starog ventilatora, namotaji su izgoreli:

IMG_20190415_201615.thumb.jpg.4df9be17b3fc2a80131332a3364a9905.jpg

 

Očistio sam kanale za hlađenje motora pošto su bili napakovani prašinom. Da bi se motor izvadio iz kućišta treba skinuti četiri osigurača koje je najbolje malo ispraviti pre vraćanja i onda ih vratiti recimo kuckanjem po gedori:

IMG_20190420_134250.thumb.jpg.ae5435b0b14b0a14a9e71095f0a1f533.jpg

 

Ovako je izgledao motor posle čišćenja:

IMG_20190418_230501.thumb.jpg.bb454e17b7a183340b791f7ed540738e.jpg

 

Nažalost nisam snimio stanje pre čišćenja ali sam slikao stari motor koji je bio dosta čistiji:

IMG_20190420_133626.thumb.jpg.9cd998442d89e7c958277584e07418d5.jpg

 

Sumnjam da je ovo direktan uzrok stradanja namotaja ali svakako smanjuje efikasnost hlađenja namotaja. Motor se drži sa tri šrafa ispod suvozačeve kasete prekriven izolacijom. Prednja dva šrafa se lako skidaju dok je za treći šraf pozadi potreban zglob za gedoru pošto mu je teško prići:

IMG_20190420_123118.thumb.jpg.92638bc37d4c3cb1f2c30590bfb48e48.jpg

 

Kad se izvadi ventilator kroz kanal može da se dođe do isparivača klime:

vlcsnap-2019-04-20-13h56m51s267.thumb.jpg.58ca07f564b0aaad1718bb5f32f35115.jpg

 

Naravno pristup je ograničen, jedva ruka može da se zavuče do kanala ali je dovoljno da se ubaci crevo spreja za čišćenje klime:

vlcsnap-2019-04-20-13h57m41s597.thumb.jpg.39f50d1dca56e0796472529dda4037aa.jpg

 

Ispraznio sam celu konzervu spreja, a višak pene koji je krenuo da se vraća kroz otvor za ventilator sam pohvatao ubrusima. Natopljene ubruse, uz pomoć hvataljke, sam iskoristio za brisanje zidova kutije i na taj način je skinuto dosta prljavštine. U nekom trenutku je sredstvo krenulo da curi ispod kola kroz odvod klime koji je inače bio začepljen ranije. Posle montaže sam sačekao neko vreme da sredstvo deluje (oko pola sata po uputsvu), upalio klimu i ventilator na najjače jedno desetak minuta sa otvorenim prozorima i to je bilo to.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pozdrav ljudi, evo i ja da kazem svoja iskustva. Ne znam da li pricamo o istoj Lybri, ali posle rasturanja stradalog motorica klime, unutra se nalaze delovi koje svaki elektronicar moze zameniti. Delovi se kupuju u bilo kojoj radnji sa elektronikom.

Levi kod vozaca sam uzeo pre 3god na otpadu, jer nisam znao da se lako popravlja, a na desnom cu zameniti potenciometar i to bi trebalo da je to.

Pre toga sam porucivao sa otpada 2 desna i nijedan nije hteo da radi, samo se nadam da nije nesto drugo otislo, sto daje pogresan impuls motoricu.

 

Pozdrav

Edited by nenad88

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nenad88

Pa eto kod mene su sami elektromotori bili problem. Uštedeo bih sebi mnogo vremena i truda da sam odmah obratio pažnju. Ista priča sa polovnim sklopovima sa otpada. Ostanu mrtvi u nekom položaju u kome kolektor nema kontakt sa četkicama. I posle recimo kad ga okreneš rukom radi neko vreme i opet stane. Na kraju su sami potenciometri bili ok. Čitam po drugim temama iskustva i nije mi jasno kako niko nije imao problem sa elektromotorima. Evo već godinu dana koristim automatsku regulaciju temperature bez ikakvih problema. Ako možeš ostavi info gde si našao delove. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BGMilos i ja se pitam brate, ja se napatih sa tim, pricam sa ljudima koji voze Alfe, niko nije imao nijedan problem s tim. Microprinc u Beogradu bi trebalo da ima sve delove, a motor rece burazer moze da se sredi, da se zamene neki limcici i namotaji po potrebi, ili da se prepakuje zdrav motoric sa otpada, ako je na njemu nesto drugo otislo.

Javljam sta sam uradio za koji dan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nenad88

Hahaha, dobro je nisam onda lud :lol:. Ja sam imao sreće sa elektromotorima sa Aliexpressa, za sad godinu dana rade besprekorno. Javi svakako šta si uradio. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vazi :) Razumem ja da je mator auto i da je sve to perfektno funkcionisalo, ali kako Alfe nemaju taj problem i ostali Fiati, to mi nikako nije jasno. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kod moje Lybre ne radi klapna za sredisnje otvore ventilacije, nekako su ostali zatvoreni. Prethodni vlasnik je zamenio ventilator kabine, sad duva preko soferke i dole na noge, ali nece da otvori sredisnje otvore. Jel to isto crkao motoric klapne za usmeravanje ili sta moze da bude?

Edit: A prethodni vlasnik ne iskljucuje ni mogucnost da je zaboravio neku krpu u vodu vazduha, kad je menjao ventilator :lol:

Edited by zokibubu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko će ga znati, može da bude naravno i da je crkao ili da je klapna zaglavljena ili da centrala nije u redu, mada je ovo prvo najverovatnije :lol:. U svakom slučaju možeš da probaš da pokreneš kalibraciju klime. Ne treba ti dijagnostika za to, možda ga probudi, makar privremeno. Samo da ne ostane nešto drugo zaglavljeno :lol:. Ja sam skinuo centralu klime pošto se to brzo radi i merio otpor na pinovima koji idu na motore. Po tome sam i video da su elektromotori stradali pošto imaju vrlo veliki otpor kada se zaglave u mrtvom položaju. Jedino je gadno što mislim da mora da se rastura cela tabla da bi se došlo do tog motorčića, a ovi za temperaturu su mnogo pristupačniji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@zokibubu

Ako se dobro sećam treba zajedno držati pritisnute tastere za recirkulaciju i za grejač zadnjeg stakla nekoliko sekundi, i kad se promeni prikaz na ekranima onda pritisnuti taster za brzo odmrzavanje (pored tastera za grejač). Uglavnom čuju se klapne kako rade neko vreme (mislim manje od minuta) i kad završi (nema nikakvog posebnog znaka da je završeno) ugasiš i upališ kola. Ako sam pogrešio, mogu sutra da proverim. 

Edited by BGMilos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...