Jump to content
FAS Euroauto Goran
neshaoct

Plin - da li se i dalje isplati ugradnja?

Recommended Posts

plin.jpg

 

Protekle 2018. godine visoke cene goriva pogodile su mnoge vozače. Na sreću, pred kraj godine cene su počele da padaju. Neki stručnjaci očekuju da će cene i dalje ići dole, ali ne mnogo i ne brzo. Situacija bi narednih nekoliko meseci trebalo da bude stabilna. Stoga smo ponovo napravili okvirnu računicu kako bismo videli da li se i dalje isplati ugradnja plina. Inače, akcize će uskoro biti povećane, odnosno usklađene sa inflacijom. Kada i koliko, ne zna se. Možda u februaru, možda u martu...

Ovih dana gorivo može da se kupi po sledećim cenama:

- Plin: 78.40 din
- Benzin:144.70 din
- Dizel: 158.90 din

 

Napominjemo da se cene menjaju iz dana u dan i da mogu drastično da se razlikuju od pumpe do pumpe. U trenutku pisanja ovog teksta, 14. januara 2019. godine, cene plina bile su gotovo identične na svim pumpama koje smo posetili, isto kao i cene dizela, dok je benzin bio od 144.20 do 144.90 dinara. Uglavnom, ukoliko spadate u one koji uglavnom toče za hiljadu dinara, danas za jednu ''crvenu'' možete da kupite oko:

- 12.8 litara plina
- 6.9 litara benzina
- 6.3 litara dizela

 

Šta to znači u praksi?

Kao primer uzećemo automobil koji u proseku troši 8 l/100 km benzina. Kada mu ugradimo TNG uređaj, pretpostavićemo da troši 10 l/100 km plina. Ukoliko bi isti automobil imao dizel motor slične snage, uzimamo pretpostavku da bi trošio oko 6 l/100 km dizela. Dakle, za jednu hiljadarku možemo da pređemo:

- 128 km na plin
- 86 km na benzin
- 105 km na dizel

Plin pobeđuje! Međutim, da pogledamo to na malo duži rok. U tabeli ispod vidimo koliko novca potrošimo na gorivo na pređenih 1.000, 5.000, pa sve do 100.000 kilometara.

 

1_tabela_plin_TNG_isplativost.jpg

 

Pogledajmo sada koliko više novca treba dati kada se vozi na benzin ili dizel u odnosu na plin. Dakle, ako piše ''+3.736'', to znači da treba dati 3.376 dinara više za benzin/dizel da se pređe ista kilometraža u odnosu na plin. 

 

2_tabela_plin_TNG_isplativost.jpg

 

Primer automobila koji više troši
Uzmimo i drugi primer, gde je potrošnja benzina 10 l/100 km, plina 12 l/100 km, a dizela 7 l/100 km.

 

3_tabela_plin_TNG_isplativost.jpg

 

Pogledajmo sada koliko više novca treba dati kada se vozi na benzin ili dizel u odnosu na plin. Dakle, ako piše ''+5.062'', to znači da treba dati 5.062 dinara više za benzin/dizel da se pređe ista kilometraža u odnosu na plin.

 

4_tabela_plin_TNG_isplativost.jpg

 

Ali auto sa TNG uređajem troši i benzin!

Tako je, ali količinu benzina koju će potrošiti auto teško je proceniti, pošto ta stavka zavisi od brojnih faktora, kao što su:

- Temperatura, odnosno vremenski uslovi. Ako je zima i napolju je ledenih -10 °C, motor će potrošiti mnogo više benzina da dostigne temperaturu na kojoj se automatski prebacuje na plin nego leti.

- Način zagrevanja motora. Mnogi vozači vole zimi da ostave auto da radi u mestu i po 10 minuta, a za to vreme dobar broj automobila neće se prebaciti na plin. Drugi krenu posle minut-dva i auto im prebaci na plin posle još minut-dva. Problem je u tome što se motor znatno brže zagreva u vožnji nego u leru.

Tu se javlja i ono iskonsko pitanje - koliko auto troši u leru? Nakon mukotrpne potrage za proverenim podacima, dođosmo do proseka od 0.5 do 1 litra po jednom satu rada u leru - za kola sa motorom od 1.400 do 2.000 kubika.

 

11_plin_TNG_isplativost.jpg

 

Naglašavamo da je ovo samo prosek dobijen na osnovu nekoliko testiranja koja su obavljana u specifičnim uslovima. U praksi, potrošnja u leru zavisi od mnogo faktora, kao što je radna temperatura motora, temperatura vazduha, kubikaža, tip/vrsta motora, način kontrole rada motora, stanje motora...Inače, ne verujte putnom kompjuteru kada vam pokazuje potrošnju u leru. A ni u vožnji...

 

- Podešenost plinskog uređaja. Kada motor, odnosno rashladna tečnost, dostigne određenu temperaturu, doći će do automatskog prebacivanja na plin. A to zavisi od toga kako je podešen plinski uređaj, odnosno na kojoj temperaturi će ''oživeti'' i od toga koliko brzo će motor dostići tu temperaturu. Kada je reč o starijim uređajima kod kojih se ručno prebacuje na plin - sve zavisi od vozača. Kada on proceni da se motor dovoljno zagrejao, prebaciće na plin.

 

- Broj startovanja motora. Pošto se motor startuje na benzin, a zatim prebacuje na plin, prilikom svakog startovanja potrošiće se određena količina benzina. Koliko će se nakon startovanja auto voziti na benzin pre nego što pređe na plin, opet zavisi od gore navedenih uslova. Prava papazjanija, zar ne?

 

Razlike u potrošnji benzina i plina
Razlika u potrošnji benzina i plina prvenstveno zavisi od vrste TNG uređaja. Što je savremeniji i sofisticiraniji sistem, razlika će biti manja. Isto važi i za pad snage. Ukoliko je motor u savršenom stanju, imate ugrađen savremen i kvalitetan TNG uređaj, razlike će biti minimalne. Ipak, praksa pokazuje da čak i potpuno novi automobili sa fabrički ugrađenim sistemom pokazuju osetnu razliku u potrošnji između benzina i plina. Ukoliko je sistem loše podešen, potrošnja može da bude ekstremno uvećana u odnosu na benzin.

 

Koliko košta ugradnja ''plina''?
Danas sekvent uređaj može da se ugradi za oko 350 evra. Naravno, cena zavisi od servisa u kojem ugrađujete, kvaliteta komponenti, motora (marka i model automobila, vrsta motora). Zato cena ugradnje može da bude i manja i mnogo veća.

 

Kupovina automobila sa TNG uređajem?

Mnogi su u dilemi da li da kupe auto koji već koristi plin, pošto će tako izbeći troškove ugradnje.

 

4_plin_TNG_isplativost.jpg

 

Međutim, u tom slučaju treba videti koliko još ima vremena do ''reatesta'', kada će morati da se menja rezervoar čiji je rok trajanja 10 godina od dana proizvodnje (ne od dana ugradnje), da li će morati da sređuju isparivač koji je možda u katastrofalnom stanju i slično.

 

Troškovi atesta?
Nakon ugradnje, TNG uređaj treba atestirati, tj. obaviti ispitivanje u nekoj od ovlašćenih laboratorija i od Agencije za bezbednost saobraćaja dobiti Uverenje o ispitivanju (atest). Troškovi atesta su oko 100 evra. Nakon pet godina, morate da obavite tzv. reatestiranje (tj. periodično ispitivanje). Njegova cena je oko 6.000 dinara.

 

Troškovi održavanja plinske instalacije?
Ovde vlada blagi haos. Neki vozači ništa ne diraju dok auto drastično ne izgubi snagu, poveća potrošnju ili počne da se guši pri pokušaju oštrijeg ubrzavanja ili pri višim obrtajima, drugi sami menjaju filtere koje kupe na buvljaku... U servisima koji se bave ugradnjom kažu da bi redovni servisi trebalo da se rade na svakih 10.000 ili 15.000 kilometara, kada se obavlja zamena filtera i podešavanje sistema. Cena redovnih servisa ide od 2.000 pa sve do 5.000 dinara. Čišćenje isparivača i zamenu membrana planirajte na 60.000 kilometara. Ovu stavku takođe mnogi odlažu sve dok ne dođe do problema. Zato je najbolje da se detaljno raspitate o troškovima održavanja u servisu kod kojeg planirate ugradnju. Ne zaboravite da je rok trajanja rezervoara 10 godina od datuma proizvodnje. Dakle, ne od datuma ugradnje, već od datuma proizvodnje.

 

Zaključak
Isplati li se plin? Morate da napravite sopstvenu računicu. Stavite na papir troškove ugradnje, atesta i održavanja, kao i uštedu u odnosu na vožnju na benzin. Okvirna računica će vam reći posle koliko kilometara štedite koliko novca.

 

7_plin_TNG_isplativost_dugme.jpg

 

Mi ne znamo da li:

- ugrađujete nov TNG uređaj, po kojoj ceni i u koji auto,
- kupujete auto koji već ide na plin (u kojem slučaju ne znamo koliko mu još važi atest, mora li da se menja ''boca'', koja mu je potrošnja...)
- koliko kilometara prelazite godišnje
- itd.

Stoga ne možemo da damo odgovor koji će važiti za sve. Nekome se isplati, nekome ne. Napišite vaša iskustva.
 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Još uvek se isplati,mada je vremenski period da se potpuno isplati duži.Vozim na tng od 1992. i već dam poprilično izobražen sa tim.
Da bi sve funkcionisalo kako treba,treba ugraditi kvalitetan uređaj.Treba ga servisirati redovno i imati vrhunskog majstora koji ume lepo da uharmonizuje uređaj.
Trenutni auto mi je bez tng,ali planiram ugradnju,verovatno AC.

Послато са LG-M250 уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

bilo kako bilo  jos uvek plin pobedjuje ;) Ne znam koliko je metan? Ne bi bilo lose da neko napise cenu a i samu ugradnju uredjaja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilo kako bilo, odusto sam od benzin plin kombo, previše je to zapetljancije za mene. Sada u kući imam kombo: JTD+TDi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bilo kako bilo, odusto sam od benzin plin kombo, previše je to zapetljancije za mene. Sada u kući imam kombo: JTD+TDi

Zar to nije isto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahah, kuku meni, kuku tebi. Aj sada šalu na stranu, plin se isplati, ali nisam hteo da se zezam tim na turbo benzincu, konkretno 1.4tjet od 150ks. Ne znam kako bi to radilo posle remapa. A i popizdeo bi od rezervnog točka u gepeku ili još gore iza sedišta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Možda će nekome značiti:

na velikom uzorku sam došao do računice da me 100 km vožnje po Beogradu u proseku košta 800 dinara (uključena potrošnja benzina)

 

U pitanju su 2 auta Z10 1.2 8v (jedan voze žena i deca, a drugi je moj).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koje uređaje imaš u autima?

Послато са LG-M250 уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliki su ti troškovi održavanja?

Послато са LG-M250 уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako se lepo naštimuje,ima super da radi na svakom motoru.
Da ima doboljno snage i da potrošnja bude

Послато са LG-M250 уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radi na turbo benzincima, uglavnom. Pazite ovo, jedan kolega je kupio novu Astru J 1.6 gtc turbo (kupe), recimo 2011-2012 godine. Motor je sa klasičnim ubrizgavanjem, nema dizne u glavi.

On je jedan od onih koji bi plin ugradili i u Tomos APN 6, svi automobili su mu na TNG. I tako je odmah nakon preuzimanja auta iz salona ugradio plin - BRC, i pljunuo na sve ovlašćene servise i garanciju. Radio je dobro nekih 90.000km, i onda je počeo da ga zeza, neće da ide na TNG kada je hladan. Inače auto održava redovno, i TNG uređaj naravno. Ne znam da li je rešio problem, reče mi da je u pitanju problem sa plinskim kompjuterom i nekim senzorima. Čovek je iskren, živi na Dorćolu, radi sada na Starom Sajmištu, troši 15l plina po gradu opušteno. 

A da, ima i Opel Zafiru na TNG, malo su joj izgoreli izduvni ventili na oko 150.000km, pa je radio glavu. 

27 minutes ago, dach@ said:

Ahaha, cijena - prava sitnica, 2000-2500 eur. Inače, i pre par meseci sam se raspitivao za takve sisteme, jer sam hteo da kupim VW 1.4tfsi. I niko na tržištu nije imao te sisteme, tj na papiru postoje, samo što su bili Zavoli. Svi su nudili klasičan TNG uređaj, prilagođen motoru sa direktnim ubrizgavanjem, koji troši i benzin. Cena za takve uređaje je 1500 eur pa naviše. 

Edited by marko.jovanovic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima lik kod mene na alfi mito turbo,ali ne verujem da je baš puno platio,nije trošadžija...

Послато са LG-M250 уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/16/2019 at 10:50 AM, Pluto said:

A zna li se koliko i kako funkcionise na turbo benzincima?

 Ako se lepo nasteluje radi to odlicno. I potrosnja je sasvim ok. Moj primer. Lancia thesis: 40 litara boca-350km i mozda malo jace od toga. Otvoren put 40 % grad 60 %

Edited by aNGRY

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako nekom nesto znaci....Posle Bravo 1.2 16v na plin i Marea 1.6 16v na plin.....Bravo je bio idealan.Trosio je 9 po gradu i 7 na otvorenom.Nije ga zanimalo da li je na gasu cigla ili leptir.Sa Mareom druga prica....po gradu od leptirastih 10.5 do 13 zidanih litara.Na otvorenom 7 do 9 u zavisnosti kako se vozi.Marea me razocarala po pitanju potrosnje i onoga sto daje u odnosu na cipovani Bravo 1.2.Nije tu kraj mukama...Kad sam isao na reatest Maree,lik je trazio da odem kod ovlastenog majstora da mi otkloni po spisku stvari i izda zapisnik.Napominjem da je sve to 5 godina ranije slikao MF u Novom Sadu i izdao atest.Elem...Parcici creva od nekih par santima nisu imali na sebi homologacijski broj,nije mu se dopao ulaz u prostor rezervnog tocka....Majstor prepravio za po sata,napiso cagu i uzo mi 7500rsd,na to onih 5000 redovnih i eto 100e u prevodu.Plus istezanje zivaca i dva dolaska na masinac u BGu i odlazak kod majstora.Na to kad se poklope troskovi registracije koja isto pada jer sam plin ugradio posle par dana od kupovine auta.....mogao sam da registrujem lokomotivu.Jedina PRAVA prednost plina je sto za malo para mozes da napunis tank i da se ne sramotis pricom...nakapajte mi za 2000 ili jos manje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaka na mestu, mnooogo komplikacije čekanja, zakazivanja, i svega..
Ali se nadaš da je bar bezbedno ...



Послато уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rusi,samogradnja u bar 50% i neodržavanje....

Послато са LG-M250 уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je miks, najviše rusa, ali ima iz svih krajeva.

Zato i napisah da se nadaš da je bezbedno ako svi pregledaju.

 

Tek kad se oglasi prate, onda se shvati koliko ima samogradnje i u srbiji

 

Послато уз помоћ Тапатока

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nasi servisi sasvim lepo rade.Bravo sam vozio 6 godina i samo dva puta promenio filter.Presao oko 50kkm.Mareu sam vozio 5godina,takodje bez greske....al onda ovi naucnici resili da nam skinu kozu s ledja....

2 minutes ago, rkoma1986 said:

Cipovani Bravo 1.2???

Aha,Mapa iz Svice ugradjena i verifikovana.Samo 10KS i 12NM...al drugi auto...Vredelo je svaku paru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam sad prvi put u svom vozačkom stažu uzeo dizelaša i to samo zbog činjenice da će trošiti oko 5.5-6dizela u proseku. Što je ispalo kao tačno na sreću.
Na TNG sam se navozao pošteno, pogotovo u ono vreme kad nije bilo ovih silnih pravila oko istog. Dakle , odu membrane na isparivaču, zamenim ceo isparivač itd a da ne radim ponovo atest itd.
Ali svećice se češće menjaju u suprotnom odlaze kablovi i bobine. Zatim potrošnja poprilično raste sa klimom u kreni stani vožnji. Zimi isto plus potršnja benzina dok se ne ugreje.
Voziti čistog benzinca po ovim cenama je totalno neisplativo, tu nema priče.

Evo čisto mog primera na mesečnom nivou
Tng 10l /100km
Dizel 6l/100km
Mesečno 600km
Tng 6*780=4680 din +1000 benzin =5680din
Dizel 6*902=5904din
Dakle u mom slučaju mesečno razlika oko 200din, godišnje 2500 dinara, zanemarljivo. Pa da je i 5000din, podnošljivo.

Da mi je potrošnja dizela 7l i više ne bih ga ni razmatrao.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...