Ivan 17680 Posted July 10, 2017 (edited) Ljubaznoscu naseg kolege @@bane@ dobili smo ovaj koristan tutorial, vezan za demontazu i popravku motorica koji regulise rad klapne za recirkulaciju vazduha (komanda na sledecim slikama): Motoric postoji i na manuelnoj i na digitalnoj klimi na Stilu, a najveci problem je u tome sto je prilicno tesko dostupan - lociran je u sredisnjem delu konzole, za razliku od ostalih (u slucaju digitalne klime) koji su uglavnom okaceni sa strane. Dodatno, njegovim eventualnim zaglavljivanjem u zatvorenom polozaju, kabina ostaje bez dotoka vazduha spolja, sto predstavlja prilican problem, zimi je uzrok povecane kondenzacije, itd. Uglavnom vlada misljenje da je za bilo kakvu intervenciju oko ovog motorica neophodno skidanje cele table, medjutim Bane je pokazao da je odlican gimnasticar i uspeo je da demontira motoric bez ikakvog "kupusanja" enterijera, kroz prostor iznad pedala. Kako splitovnjem sadrzaja ne bih cepao njegovu temu u Predstavljanju, otvorio sam novu "Uradi sam" temu i kopirao sadrzaj, pa ce Bane dodati jos nesto ako bude bilo potrebe ili dodatnih pitanja. DIY je u nastavku. Danas popodne bilo mi dosadno pa rešim da se pozabavim starim problemom - motorom klapne za recirkulaciju vazduha ventilacije. Naime, kako sam ovde čitao taj motor je jako nepristupačan, može da se priđe samo ako se rastavi tabla. Pa reših da zavirim može li ili ne. MOŽE. Zeznuto ali može se teškom mukom skinuti. Nalazi se skroz gore kad se zvuče kod vozačevih nogu: Drže ga tri šrafića gedora 5,5 . Na celoj ventilaciji je ta kretenska veličina. Donjem se ne može prići gedoricom, nema mesta pa sam kleštima mic po mic odvrnuo, gornji može sa gedorom i zglobom: Treći sraf ne može nikako, nema teorije da mu se priđe ali i bez odvrtanja motor se samo svuče - na slici je jasnije: Tu gde nema metalne platne tu je treći šraf, znači motor se svuče jer ima zarez da šraf sa glumicom prodje i ostane na kućištu. Kada se otvori, mehanizam izgleda ovako: Kako sam ja zaključio motor je stalno pod naponom, a preko tastera se obrće polaritet i menja smer tj. otvara i zatvara klapna. Verovatno zato što stalno napinje mehanizam motorić i strada - kod mene su zupčanici dobri motor je zapinjao. Prelemio sam mu kontakte i podmazao i zasad radi, mada bi najbolje bilo komplet zameniti. Kada se vraca treba se igrati sa polugom koja vrti klapnu da dođje na svoje mesto, znači daš kontakt ona se pomera, oduzmeš stane. Pre vraćanja treba naći šrafove za ključ 7 ili 8 i onda je okastim brzim ključem mnogo lakše zavrnuti. I onda ispadne ovako: Zatvoreno Otvoreno Ako se desi da je klapna otvorena, a na tasteru sija da je zatvorena (kao što se meni desilo) - potrebno je otkačiti polugu motorića, ručno preokrenuti klapnu u suprotan položaj i ponovo zakačiti i onda će se signalizacija lampice podudarati sa položajem klapne: Treba mnogo strpljenja, živaca i nezgodnog položaja za rad - ali se motorić moze zameniti bez skidanja table. Edited July 10, 2017 by Ivan 4 rocket, Panic97, neshaoct and 1 other reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mijailović P. 3450 Posted July 11, 2017 Nadam se da ne kvarim temu ako dodam jedan vrlo bitan detalj?!Kod mene je slučaj da su šurafi/zavrtnji zaobljene glave sa ležištem za torex ključ.Ovaj detalj "malo" usložnjava celu operaciju.Послато са ентузијазмом Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted August 10, 2017 Koji T? Da li se skida samo plastika kod nogu (ista kao ona kod suvozača koja se skida pri menjanju polen filtera), ili još neka? Inače, hvala @@bane@ za deljenje ovog iskustva, planiram da ovo uradim od kad sam kupio auto, i nikako da nađem nešto konkretno Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ivan 17680 Posted August 10, 2017 Samo ta oplata kod nogu vozaca ide dole, imas napred dva plasticna klina i zabice u zadnjem delu. Pripremi zivce za gimnastiku, guljenje kolena, prag u rebrima, glavu medju pedalama i nedostatak krvi u rukama . Posto sam ovo cackao na par Stilica rekoh vec u njegovoj temi - Banetu svaka cast za ovu operaciju. 1 neshaoct reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted August 10, 2017 To deluje sasvim ok u odnosu na dnevnu rutinu. Hvala na odgovoru! Videću da uslikam malo detaljnije, i da dam malo detaljniji opis (profesionalna deformacija) Quote Share this post Link to post Share on other sites
@bane@ 102 Posted August 11, 2017 @Mijailović P.. Po meni olakšavaju okolnost imaš torexe kao i inbus ključ(latinično L) i taman toliko mesta kod motorića da može da se zavuče kluč. @Ivanupravo tako treba fakir da budeš da zameniš motorić @profa_chbkad zagnjuriš glavu ispod volana biće ti sve jasno 1 neshaoct reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ivan 17680 Posted August 11, 2017 1 hour ago, @bane@ said: @Ivanupravo tako treba fakir da budeš da zameniš motorić I mazohista . Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted August 13, 2017 Gledao sam danas, kod mene su takođe šrafovi sa OK glavom 5,5 mm. Nisam imao odgovarajući alat, moje gedore ne mogu da priđu, a viljučkastim ključem 6-icom nisam uspeo ništa... Kada sam zagnjurio da se zezam s time, video sam da mi klapna radi! Bio sam presrećan, i izvadio sam telefon da snimim kako radi ...i to je bilo to. Ostala je tako. Onda sam metodom slučajnog pokušaja uspeo da je ponovo namestim u položaj za uvlačenje spoljnog vazduha, i tako će da ostane dok ne nabavim alat, vreme, i živce Quote Share this post Link to post Share on other sites
@bane@ 102 Posted August 13, 2017 Dok ne nabaviš alat iskopčaj džek sa motorića da slučajno ne stisneš dugme za recilkuraciju pa zaj*beš sam sebe 1 neshaoct reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted August 13, 2017 Haha, nije loša ideja! Ja mislio da primenim GSP metodu i zalepim papir preko tastera "NEMA KLAPNU" Nego, šta još može biti uzrok problema? Taster, konektor, sam motor? Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted November 20, 2017 Saga se nastavlja... Uspeo sam da odvijem leve šrafove (priča za sebe, podeliću ovih dana, pomalo je poučna), ali nikako ne mogu da svučem motorić sa trećeg. Kolega @@bane@ mi je pomagao savetima preko poruka (hvala Banetu!) dok sam na terenu u pauzama između slavskih ručkova pokušavao da skinem PROKLETI motorić, ali i dalje nisam uspeo... Nakon konsultacije sa kolegom iz firme mi je palo na pamet da proverim samu struju na konektoru, čisto reda radi. E sad, nikako ne mogu da nađem šemu pinova konektora PROKLETOG motorića sa oznakom N82, jer mi eLearn ne prikazuje sliku za njega (čačkao sam i po samim fajlovima na CD-u, otvara sve ostale slike sem 2024709.image i još nekoliko njih). Ne prikazuje mi ni za konektno H80 od tastera za kontrolu motorića... Ima li neko kojim slučajem šemu ovih konektora? Quote Share this post Link to post Share on other sites
@bane@ 102 Posted November 20, 2017 Ako neko ima onda je to @Ivan 1 profa_chb reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Markobgd 609 Posted November 20, 2017 On je nešto počeo da radi za pare samo pa ne znam hoće li pomoći ovako više Quote Share this post Link to post Share on other sites
djomla 8386 Posted November 20, 2017 Saga se nastavlja... Uspeo sam da odvijem leve šrafove (priča za sebe, podeliću ovih dana, pomalo je poučna), ali nikako ne mogu da svučem motorić sa trećeg. Kolega [mention=14057]@bane@[/mention] mi je pomagao savetima preko poruka (hvala Banetu!) dok sam na terenu u pauzama između slavskih ručkova pokušavao da skinem PROKLETI motorić, ali i dalje nisam uspeo... Nakon konsultacije sa kolegom iz firme mi je palo na pamet da proverim samu struju na konektoru, čisto reda radi. E sad, nikako ne mogu da nađem šemu pinova konektora PROKLETOG motorića sa oznakom N82, jer mi eLearn ne prikazuje sliku za njega (čačkao sam i po samim fajlovima na CD-u, otvara sve ostale slike sem 2024709.image i još nekoliko njih). Ne prikazuje mi ni za konektno H80 od tastera za kontrolu motorića... Ima li neko kojim slučajem šemu ovih konektora?https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/38046-fiat-stilo-ne-radi-mi-klima-curi-klima/&page=4Mozda ovo pomaže? Sent from my 3310Strana 4. Sent from my 3310 Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted November 20, 2017 Hvala, to sam već video, a ima i u eLearn-u I dalje mi nedostaje šema samog konektora N82, a na njemu samom nisam video da li su obeleženi pinovi... Quote Share this post Link to post Share on other sites
djomla 8386 Posted November 20, 2017 Jbg, preko mob-a sam, pa se ponadah da ima Sent from my 3310 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ivan 17680 Posted November 21, 2017 (edited) 17 hours ago, profa_chb said: Nakon konsultacije sa kolegom iz firme mi je palo na pamet da proverim samu struju na konektoru, čisto reda radi. E sad, nikako ne mogu da nađem šemu pinova konektora PROKLETOG motorića sa oznakom N82 Pa to je prvo i osnovno da se proveri cim se skine konektor, mada u 99% slucajeva nije uzrok problema . Da ti odmah olaksam i bez seme, totalne glupost od resenja i pretpostavljam izvor dosta problema - cim das kontakt, motor recirkulacije je od tog trenutka pod stalnim naponom. Ako upalis recirkulaciju, napon ce biti na jednom pinu u tom konektoru. Ako ugasis recirkulaciju (normalno stanje), polaritet u konektoru se samo okrece i imaces napon na suprotnom pinu. Prosto kao pasulj i lako se moze proveriti i obicnom probnom lampom ili unimerom. Ako ti bas znaci sema (utvrdjen problem sa strujom, tj. ne radi kako je opisano iznad), mislim da sam ih negde imao i na kompu, pa cu okaciti. Edited November 21, 2017 by Ivan Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ivan 17680 Posted November 21, 2017 (edited) Evo sema sistema za recirkulaciju. Posto sam po sajlama u koleZinom postavljenom videu primetio da je u pitanju manuelna klima, odnosi se iskljucivo na nju. Signal za motoric recirkulacije se salje direktno sa pinova 2 i 3 kontrolne table H80: U eLearn se manuelna klima vodi kao Air Condition Control. Za verzije Stila bez klime, sistem nazivaju Heater Control, pinout je identican, jedino su linije na pozicijama 1 i 10 prazne. Kompletna sema za manuelnu klimu (zaokruzen je motoric recirkulacije sa pripadajucim pinovima na sebi i kontrolnoj tabli, kao i F49 osigurac od 7.5A). Takodje i pozicije komponenti na vozilu: Izgled samog konektora, na semi iznad kao i ovoj specifikaciji, kaze da su pinovi 4 i 6 konektora povezani na pinove 2 i 3 kontrolne table. Kao sto kolega rece, nema slicice u eLearn ali bi redni brojevi pinova trebalo da budu ugravirani i na samom konektoru. A moze se lako videti i sa zadnje strane konektora, na koje pozicije pozadi ulaze kablovi od kontrolne table. Takodje je oznacena i boja kablova: pin 4 - B (bela), pin 6 - M (braon), mada se na to generalno kod Fiata nikada ne oslanjam 100% : Jos jednom ponavljam da sve seme vaze iskljucivo za manuelnu klimu. Motoric recirkulacije se u tom slucaju povezuje na kontrolnu tablu H80. Dok se kod digitalne klime povezuje na kontrolnu jedinicu M70, u tom slucaju seme su prilicno komplikovanije, a konkretno recirkulacija ima pored forsiranog ON/OFF polozaja i trecu mogucnost rada u automatskom rezimu gde se jos ukljucuje i AQS (Pollution) senzor, ako postoji. Tj. klapna se automatski otvara/zatvara u zavisnosti od podesavanja, kao i stepena zagadjenja spoljnog vazduha. U oba slucaja (manuelna/digitalna klima) bitno je napomenuti da se na motoricu recirkulacije samo menja polaritet, tj. krajnji polozaji klapne. Sto znaci da u slucaju ispravnog rada ne bi trebalo da bude bilo kakvog medjupolozaja klapne. Edited November 21, 2017 by Ivan 1 profa_chb reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted November 21, 2017 Hvala ti puno za pojašnjenje! Samo ne kapiram tu priču oko stalnog napona. On je možda stalan na konektoru, ali u sklopu aktuatora bi trebalo da postoji nešto što bi trebalo da prekine napajanje motora kada dođe u krajnji položaj. Nešto sam čitao u eLearn-u da ti akuatori imaju i potenciometar koji detektuje krajnji položaj, i onda prekida napajanje. Dodatno me buni to što se od celog konektora pominju samo dve žice, a ima 6 pinova. Na slikama u temi se čak i vide samo dve žice. Možda to ide u prilog teoriji da sam aktuator ima neku elektroniku u sebi. Ako sam te dobro razumeo, meni ni ne treba šema, jer samo dve žice ulaze u konektor. Jedna je +12V druga -12V, ili obrnuto, i samo proverim unimerom da li im se menja polaritet? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ivan 17680 Posted November 21, 2017 (edited) Upravo tako, proveri se za par sekundi. Kao sto napisah, nisam jos video da je neko imao problem sa dolaznim naponom. Obicno brlja motoric/klapna. Imas iznad fotku rasturenog motrica. Ako ti ovde vidis bilo kakav potenciometar, onda mozda i postoji . On 7/10/2017 at 11:36 AM, Ivan said: Kada se otvori, mehanizam izgleda ovako: Rasturao sam i motoric fara kada me je zezao (a imamo i celu temu o tome) i recimo on ima potenciometar, koji takodje zna da brlja kada se iglice podignu sa klizaca. U tom slucaju motor ne zna kada je krajnji polozaj i dolazi do problema. Nema na cemu . Edited November 21, 2017 by Ivan Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted November 21, 2017 Čim maznem ćaletu unimer, ima da se bacim u proveru U pravu si, nigde ne vidim potenciometar, verovatno sam nešto prespojio. Da li u tom slučaju onda u samom motoru nekakva elektronika registruje preopterećenje kada dođe u krajnji položaj, i onda ga odvoji od kontakta, sve do sledeće promene polariteta? Pitam, čisto gimnastike radi Quote Share this post Link to post Share on other sites
@bane@ 102 Posted November 21, 2017 Nema potencionometar čim daš kontakt na džek dolazi napon i svo vreme je pod naponom. Ja sam ovo slikao kad sam rasturio motorić da vidim kako funkcioniše. Taj motor je ima stator sa stalnim magnetnom pa kad je klapna zatvorena rotor je blokiran pa ikako je pod naponom nema protoka struje, sve dok ne stisneš taster i promeniš polaritet onda ide do krajnjeg položaja Na motoru fara ima potencionometar da reguliše nivo tj visinu fara bez njega bi bio samo gornji i samo donji položaj Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ivan 17680 Posted November 22, 2017 Tako je, motoric farova ima medjupolozaje zbog nivoa nivelacije fara, dok ovde ne postoje medjupolozaji - samo otvoreno/zatvoreno. Quote Share this post Link to post Share on other sites
profa_chb 18 Posted November 22, 2017 Momci, hvala vam puno! Sad sam miran (neko vreme) Quote Share this post Link to post Share on other sites
djomla 8386 Posted November 22, 2017 Jesi ga opravio? Sent from my 3310 Quote Share this post Link to post Share on other sites