Jump to content
Ivan

Fiat Stilo - demontaza/popravka/zamena motorica za recirkulaciju vazduha

Recommended Posts

Ljubaznoscu naseg kolege @@bane@ dobili smo ovaj koristan tutorial, vezan za demontazu i popravku motorica koji regulise rad klapne za recirkulaciju vazduha (komanda na sledecim slikama):

01.thumb.jpg.98079db30e57b7a7940f8b04d1b0447b.jpg  02.thumb.jpg.61d736c5184b36abd2cfe0c28db63db7.jpg

Motoric postoji i na manuelnoj i na digitalnoj klimi na Stilu, a najveci problem je u tome sto je prilicno tesko dostupan - lociran je u sredisnjem delu konzole, za razliku od ostalih (u slucaju digitalne klime) koji su uglavnom okaceni sa strane. Dodatno, njegovim eventualnim zaglavljivanjem u zatvorenom polozaju, kabina ostaje bez dotoka vazduha spolja, sto predstavlja prilican problem, zimi je uzrok povecane kondenzacije, itd. Uglavnom vlada misljenje da je za bilo kakvu intervenciju oko ovog motorica neophodno skidanje cele table, medjutim Bane je pokazao da je odlican gimnasticar :) i uspeo je da demontira motoric bez ikakvog "kupusanja" enterijera, kroz prostor iznad pedala. Kako splitovnjem sadrzaja ne bih cepao njegovu temu u Predstavljanju, otvorio sam novu "Uradi sam" temu i kopirao sadrzaj, pa ce Bane dodati jos nesto ako bude bilo potrebe ili dodatnih pitanja. DIY je u nastavku.


Danas popodne bilo mi dosadno pa rešim da se pozabavim starim problemom - motorom klapne za recirkulaciju vazduha ventilacije. Naime, kako sam ovde čitao taj motor je jako nepristupačan, može da se priđe samo ako se rastavi tabla. Pa reših da zavirim može li ili ne. MOŽE. Zeznuto ali može se teškom mukom skinuti. Nalazi se skroz gore kad se zvuče kod vozačevih nogu:

1.thumb.JPG.e517b43dd8ee6cddace6b2fa141ef9b4.JPG

 

Drže ga tri šrafića gedora 5,5 :blink:. Na celoj ventilaciji je ta kretenska veličina. 

Donjem se ne može prići gedoricom, nema mesta pa sam kleštima mic po mic odvrnuo, gornji može sa gedorom i zglobom:

2.thumb.jpg.fc1bd28b308dcd46cc48de6a3f3dcdce.jpg

 

Treći sraf ne može nikako, nema teorije da mu se priđe ali i bez odvrtanja motor se samo svuče - na slici je jasnije:

3.thumb.JPG.570c75f5bc35da34f93dfbd4fe409c65.JPG

 

Tu gde nema metalne platne tu je treći šraf, znači motor se svuče jer ima zarez da šraf sa glumicom prodje i ostane na kućištu.

Kada se otvori, mehanizam izgleda ovako:

4.thumb.JPG.69c162fe816ba41aca5cd46ad8023fa1.JPG

 

Kako sam ja zaključio motor je stalno pod naponom, a preko tastera se obrće polaritet i menja smer tj. otvara i zatvara klapna. Verovatno zato što stalno napinje mehanizam motorić i strada - kod mene su zupčanici dobri motor je zapinjao. Prelemio sam mu kontakte i podmazao i zasad radi, mada bi najbolje bilo komplet zameniti. Kada se vraca treba se igrati sa polugom koja vrti klapnu da dođje na svoje mesto, znači daš kontakt ona se pomera, oduzmeš stane. Pre vraćanja treba naći šrafove za ključ 7 ili 8 i onda je okastim brzim ključem mnogo lakše zavrnuti. I onda ispadne ovako:

5.thumb.JPG.4768a9982ec00ea300b2e05e2bcb69dc.JPG

Zatvoreno

 

6.thumb.JPG.e2ab6c20352197d3a1d33445679ab1db.JPG

Otvoreno

 

Ako se desi da je klapna otvorena, a na tasteru sija da je zatvorena (kao što se meni desilo) - potrebno je otkačiti polugu motorića, ručno preokrenuti klapnu u suprotan položaj i ponovo zakačiti i onda će se signalizacija lampice podudarati sa položajem klapne:

7.thumb.JPG.bd56811e5935dfc1cbd1091d7a4ed6a9.JPG

 

Treba mnogo strpljenja, živaca i nezgodnog položaja za rad - ali se motorić moze zameniti bez skidanja table.

 

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadam se da ne kvarim temu ako dodam jedan vrlo bitan detalj?!
Kod mene je slučaj da su šurafi/zavrtnji zaobljene glave sa ležištem za torex ključ.
Ovaj detalj "malo" usložnjava celu operaciju.

Послато са ентузијазмом

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji T? Da li se skida samo plastika kod nogu (ista kao ona kod suvozača koja se skida pri menjanju polen filtera), ili još neka?

 

Inače, hvala @@bane@ za deljenje ovog iskustva, planiram da ovo uradim od kad sam kupio auto, i nikako da nađem nešto konkretno :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo ta oplata kod nogu vozaca ide dole, imas napred dva plasticna klina i zabice u zadnjem delu.

Pripremi zivce za gimnastiku, guljenje kolena, prag u rebrima, glavu medju pedalama i nedostatak krvi u rukama :) . Posto sam ovo cackao na par Stilica rekoh vec u njegovoj temi - Banetu svaka cast za ovu operaciju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To deluje sasvim ok u odnosu na dnevnu rutinu. Hvala na odgovoru! :)

 

Videću da uslikam malo detaljnije, i da dam malo detaljniji opis (profesionalna deformacija) :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mijailović P.. Po meni olakšavaju okolnost imaš torexe kao i inbus ključ(latinično L) i taman toliko mesta kod motorića da može da se zavuče kluč. 

@Ivanupravo tako treba fakir da budeš da zameniš motorić:D

@profa_chbkad zagnjuriš glavu ispod volana biće ti sve jasno:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, @bane@ said:

@Ivanupravo tako treba fakir da budeš da zameniš motorić:D

I mazohista :lol: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gledao sam danas, kod mene su takođe šrafovi sa OK glavom 5,5 mm. Nisam imao odgovarajući alat, moje gedore ne mogu da priđu, a viljučkastim ključem 6-icom nisam uspeo ništa...

 

Kada sam zagnjurio da se zezam s time, video sam da mi klapna radi! Bio sam presrećan, i izvadio sam telefon da snimim kako radi :D

 

...i to je bilo to. Ostala je tako. Onda sam metodom slučajnog pokušaja uspeo da je ponovo namestim u položaj za uvlačenje spoljnog vazduha, i tako će da ostane dok ne nabavim alat, vreme, i živce :D:crybaby:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dok ne nabaviš alat iskopčaj džek sa motorića da slučajno ne stisneš dugme za recilkuraciju pa zaj*beš sam sebe:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, nije loša ideja! Ja mislio da primenim GSP metodu i zalepim papir preko tastera "NEMA KLAPNU" :D

 

Nego, šta još može biti uzrok problema? Taster, konektor, sam motor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saga se nastavlja... Uspeo sam da odvijem leve šrafove (priča za sebe, podeliću ovih dana, pomalo je poučna), ali nikako ne mogu da svučem motorić sa trećeg. Kolega @@bane@ mi je pomagao savetima preko poruka (hvala Banetu!) dok sam na terenu u pauzama između slavskih ručkova pokušavao da skinem PROKLETI motorić, ali i dalje nisam uspeo...

 

Nakon konsultacije sa kolegom iz firme mi je palo na pamet da proverim samu struju na konektoru, čisto reda radi. E sad, nikako ne mogu da nađem šemu pinova konektora PROKLETOG motorića sa oznakom N82, jer mi eLearn ne prikazuje sliku za njega (čačkao sam i po samim fajlovima na CD-u, otvara sve ostale slike sem 2024709.image i još nekoliko njih). Ne prikazuje mi ni za konektno H80 od tastera za kontrolu motorića...

 

Ima li neko kojim slučajem šemu ovih konektora?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saga se nastavlja... Uspeo sam da odvijem leve šrafove (priča za sebe, podeliću ovih dana, pomalo je poučna), ali nikako ne mogu da svučem motorić sa trećeg. Kolega [mention=14057]@bane@[/mention] mi je pomagao savetima preko poruka (hvala Banetu!) dok sam na terenu u pauzama između slavskih ručkova pokušavao da skinem PROKLETI motorić, ali i dalje nisam uspeo...
 
Nakon konsultacije sa kolegom iz firme mi je palo na pamet da proverim samu struju na konektoru, čisto reda radi. E sad, nikako ne mogu da nađem šemu pinova konektora PROKLETOG motorića sa oznakom N82, jer mi eLearn ne prikazuje sliku za njega (čačkao sam i po samim fajlovima na CD-u, otvara sve ostale slike sem 2024709.image i još nekoliko njih). Ne prikazuje mi ni za konektno H80 od tastera za kontrolu motorića...
 
Ima li neko kojim slučajem šemu ovih konektora?
https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/38046-fiat-stilo-ne-radi-mi-klima-curi-klima/&page=4

Mozda ovo pomaže?

Sent from my 3310

Strana 4.

Sent from my 3310

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala, to sam već video, a ima i u eLearn-u ;)

 

I dalje mi nedostaje šema samog konektora N82, a na njemu samom nisam video da li su obeleženi pinovi...

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, profa_chb said:

Nakon konsultacije sa kolegom iz firme mi je palo na pamet da proverim samu struju na konektoru, čisto reda radi. E sad, nikako ne mogu da nađem šemu pinova konektora PROKLETOG motorića sa oznakom N82

Pa to je prvo i osnovno da se proveri cim se skine konektor, mada u 99% slucajeva nije uzrok problema :) . Da ti odmah olaksam i bez seme, totalne glupost od resenja i pretpostavljam izvor dosta problema - cim das kontakt, motor recirkulacije je od tog trenutka pod stalnim naponom. Ako upalis recirkulaciju, napon ce biti na jednom pinu u tom konektoru. Ako ugasis recirkulaciju (normalno stanje), polaritet u konektoru se samo okrece i imaces napon na suprotnom pinu. Prosto kao pasulj i lako se moze proveriti i obicnom probnom lampom ili unimerom. Ako ti bas znaci sema (utvrdjen problem sa strujom, tj. ne radi kako je opisano iznad), mislim da sam ih negde imao i na kompu, pa cu okaciti.

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo sema sistema za recirkulaciju. Posto sam po sajlama u koleZinom postavljenom videu primetio da je u pitanju manuelna klima, odnosi se iskljucivo na nju. Signal za motoric recirkulacije se salje direktno sa pinova 2 i 3 kontrolne table H80:

man.thumb.jpg.1a0380ff9dabd3ea5afd2f548512595a.jpg manual.thumb.jpg.7464f1e0e82f44c44c5c5be15f8266ce.jpg

 

U eLearn se manuelna klima vodi kao Air Condition Control. Za verzije Stila bez klime, sistem nazivaju Heater Control, pinout je identican, jedino su linije na pozicijama 1 i 10 prazne. Kompletna sema za manuelnu klimu (zaokruzen je motoric recirkulacije sa pripadajucim pinovima na sebi i kontrolnoj tabli, kao i F49 osigurac od 7.5A). Takodje i pozicije komponenti na vozilu:

sema.thumb.jpg.311d7af9d99f7acedc19d2ed3e25c972.jpg vehicle.thumb.jpg.cbfa5f8e75e7ad0c92e7d081c630548a.jpg

 

Izgled samog konektora, na semi iznad kao i ovoj specifikaciji, kaze da su pinovi 4 i 6 konektora povezani na pinove 2 i 3 kontrolne table. Kao sto kolega rece, nema slicice u eLearn ali bi redni brojevi pinova trebalo da budu ugravirani i na samom konektoru. A moze se lako videti i sa zadnje strane konektora, na koje pozicije pozadi ulaze kablovi od kontrolne table. Takodje je oznacena i boja kablova: pin 4 - B (bela), pin 6 - M (braon), mada se na to generalno kod Fiata nikada ne oslanjam 100% :D:

n82_pinout.thumb.jpg.06055514fd110200e5f298d021d07b2f.jpg

 

Jos jednom ponavljam da sve seme vaze iskljucivo za manuelnu klimu. Motoric recirkulacije se u tom slucaju povezuje na kontrolnu tablu H80.

Dok se kod digitalne klime povezuje na kontrolnu jedinicu M70, u tom slucaju seme su prilicno komplikovanije, a konkretno recirkulacija ima pored forsiranog ON/OFF polozaja i trecu mogucnost rada u automatskom rezimu gde se jos ukljucuje i AQS (Pollution) senzor, ako postoji. Tj. klapna se automatski otvara/zatvara u zavisnosti od podesavanja, kao i stepena zagadjenja spoljnog vazduha.

U oba slucaja (manuelna/digitalna klima) bitno je napomenuti da se na motoricu recirkulacije samo menja polaritet, tj. krajnji polozaji klapne. Sto znaci da u slucaju ispravnog rada ne bi trebalo da bude bilo kakvog medjupolozaja klapne.

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala ti puno za pojašnjenje! :)

 

Samo ne kapiram tu priču oko stalnog napona. On je možda stalan na konektoru, ali u sklopu aktuatora bi trebalo da postoji nešto što bi trebalo da prekine napajanje motora kada dođe u krajnji položaj. Nešto sam čitao u eLearn-u da ti akuatori imaju i potenciometar koji detektuje krajnji položaj, i onda prekida napajanje. Dodatno me buni to što se od celog konektora pominju samo dve žice, a ima 6 pinova. Na slikama u temi se čak i vide samo dve žice. Možda to ide u prilog teoriji da sam aktuator ima neku elektroniku u sebi.

 

Ako sam te dobro razumeo, meni ni ne treba šema, jer samo dve žice ulaze u konektor. Jedna je +12V druga -12V, ili obrnuto, i samo proverim unimerom da li im se menja polaritet? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upravo tako, proveri se za par sekundi. Kao sto napisah, nisam jos video da je neko imao problem sa dolaznim naponom. Obicno brlja motoric/klapna.

Imas iznad fotku rasturenog motrica. Ako ti ovde vidis bilo kakav potenciometar, onda mozda i postoji :) .

On 7/10/2017 at 11:36 AM, Ivan said:

Kada se otvori, mehanizam izgleda ovako:

4.thumb.JPG.69c162fe816ba41aca5cd46ad8023fa1.JPG

Rasturao sam i motoric fara kada me je zezao (a imamo i celu temu o tome) i recimo on ima potenciometar, koji takodje zna da brlja kada se iglice podignu sa klizaca. U tom slucaju motor ne zna kada je krajnji polozaj i dolazi do problema. 

Nema na cemu ;) .

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Čim maznem ćaletu unimer, ima da se bacim u proveru :)

 

U pravu si, nigde ne vidim potenciometar, verovatno sam nešto prespojio. Da li u tom slučaju onda u samom motoru nekakva elektronika registruje preopterećenje kada dođe u krajnji položaj, i onda ga odvoji od kontakta, sve do sledeće promene polariteta? Pitam, čisto gimnastike radi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nema potencionometar čim daš kontakt na džek dolazi napon i svo vreme je pod naponom.  Ja sam ovo slikao kad sam rasturio motorić da vidim kako funkcioniše. Taj motor je ima stator sa stalnim magnetnom pa kad je klapna zatvorena rotor je blokiran pa ikako je pod naponom nema protoka struje, sve dok ne stisneš taster i promeniš polaritet onda ide do krajnjeg položaja

Na motoru fara ima potencionometar da reguliše nivo tj visinu fara bez njega bi bio samo gornji i samo donji položaj 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tako je, motoric farova ima medjupolozaje zbog nivoa nivelacije fara, dok ovde ne postoje medjupolozaji - samo otvoreno/zatvoreno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×