Jump to content
FAS Euroauto Goran
Ivan

Fiat Stilo - zamena stabilizatora (upornih spona)

Recommended Posts

Posao je prost, ali posto na forumu postoji samo tema o iskustvima sa trapom - cisto da napisem par recenica iz licnog iskustva o indikovanju kvara i samoj zameni koja se moze odraditi i samostalno.

Problem sa stabilizatorima (vezuju balans stanglu i telo amortizera) se manifestuje pojavom lupkanja, kuckanja u trapu pri ostrijim promenama pravca ili nailaskom na bocne neravnine u profilu puta. Prilicno pouzdana je i nasa forumaska "metoda" :) - ljuljanjem krova auta levo-desno pri cemu se javlja kuckanje u trapu. Na taj nacin se ugrubo, na prvu loptu, moze utvrditi da li je u pitanju levi ili desni stabilizator.

Problem nastaje zbog nasih vajnih puteva i kvaliteta zamenskih delova, kada kugla (po jedna na svakom kraju stabilizatora) dobije luft u svom lezistu (cauri) i krece neprijatan zvuk na neravninama.

Licno sam imao odlicno iskustvo sa reparacijom, takvi stabilizatori su "gurali" dosta vise u poredjenju sa vecinom zamenskih kod kolega. Cena reparacije po komadu je okvirno 800 kinti +/- , dok su novi od 600 din (Flennor), 1100-1500 din (Ruville, TRW, Delphi...) do 20 i kusur EUR za originale (ako nisu na nekoj akciji).

Iako sam uvek radio reparacije, sa ovom zadnjom nisam bio zadovoljan jer je (desni) stabilizator "izgurao" samo 12 000 km i vec krenuo da kucka. I sami stabilizatori su vec 2-3 puta reparirani, tako da je bilo vreme za zamenu novim. Stanje se moze videti na slikama, pukla je gumica, usla stroka, kugla dobila luft...:

 

141020142164.jpg  141020142165.jpg  141020142169.jpg

 

Inace, ono sto sam iz iskustva primetio je da uvek prvo popusti gornja kugla koja se kaci za telo amortizera i koja je "fiksna", dok ova donja vezana za balans stanglu izdrzi dosta vise.

Kao sto sam rekao, ljuljanjem auta se moze ugrubo odrediti koji je stabilizator problematican. Nakon toga sledi provera lufta na dizalici i zamena.

Auto sam podigao obicnom dizalicom, obezbedio i skinuo tocak. U takvom stanju, stabilizator je nategnut i teze se moze utvrditi luft. Uzeo sam drugu dizalicu, poturio pod viljusku koju sam blago podigao (tj. blago sabio amortizer) i rasteretio stabilizator. Na taj nacin se jednostavnim cimanjem osovine stabilizatora rukom (bez pajsera), moze utvrditi u kom zglobu je problem, tj. koji kucka i ima lufta. Dodatno, na ovaj nacin je rasterecena i balans stangla i stabilizator se lako menja bez natezanja. Ovo pricam za varijantu zamene "ispred zgrade" i podizanje samo jedne strane auta. Naravno da je sve mnogo lakse na stubnoj dizalici.

Nakon sto se potvrdi kvar, sledi najgori deo, a to je odsrafljavanje srafova koji drze stabilizator. Problem je sto oni zapeknu i cesto se desi da je problematicno odsrafiti ih. Iz tog razloga je pozeljno naprskati ih prehodno recimo sa WD i ostaviti neko vreme. U pitanju su 17 srafovi. Sto se tice stabilizatora, totalno su simetricni, znaci ne postoji levi-desni ili gornja-donja strana.

 

Sama zamena je prosta, odsrafe se ta dva 17 srafa, skine stari, stavi novi stabilizator i zasrafe ta dva srafa. Ovaj put sam odlucio da uzmem Ruville stabilizatore da ih isprobam (nisam uspeo da nadjem original za normalne pare), cena je 1100 din po komadu u Kit Commerce:

 

141020142174.jpg  141020142176.jpg  141020142188.jpg  141020142189.jpg

 

Zamenio sam oba stabilizatora (srafove pre zatezanja namazao mascu), a mislim da je za celu sliku posla (posto nije nista komplikovano) dovoljna ova slika jedne strane posle zamene. Stroka je od gomile WD zbog zapeklog srafa i masti kojom sam podmazivao nove srafove :) :

 

141020142181.jpg

 

Inace sam ovo skoro uvek, zbog hronicnog nedostatka slobodnog vremena, zavrsavao kod majstora a i zamena smesno kosta. Ovaj put sam bio na odmoru, a posto uvek volim da samostalno nesto odradim, zabelezio sam i ovih par slika. Nadam se da ce informacije iz licnog iskustva biti od pomoci kolegama bar za samostalno indikovanje kvara i eventualnu zamenu dela.

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nema potrebe, slazem se, nema neke promene u parametrima trapa (stabilizator vezuje balans stanglu i telo amortizera).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nije nikad na odmet proveriti, mozda i pre zamene nije bio bas savrsen, zamenio sam oba stabilizatora, desnu viljusku i levu skidao da zamenim silen, i trap nije mrdnuo, naravno dva puta bio na optici, izmedju tih zamena silena i viljuske. Kod stila je sve to fiksno i nema nikakvog stelovanja na pomenutim delovima tako da ne bi trebalo da bude odstupanja, pricam za viljuske a za stabilizatore tek nema nikakve price o tome da se rasteluje trap.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hteo bih sam da zamenim stabilizator. Dovoljno je samo da taj tocak bude u vazduhu na dizalici? Ili je potrebna jos neka predradnja? 

Edited by Darko_gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Darko_gr

Na taj način, odnosno, dok je jedan točak na podlozi a drugi na dizalici (u vazduhu) je nategnuta balans-štangla pa je potrebno polugom od cca 1m rasteretiti istu kako bi se oslobodila uporna spona.

Zato predlažem stubnu/radioničku dizalicu ili podići oba prednja točka zbog lakšeg rada.

Tada je sve rasterećeno i samo se odpusti i zameni.

Edited by Mijailović P.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Apsolutno se slazem :thumbup: , mada ja sam (metodom stapa i kanapa) odradio u dvoristu jednu pa drugu stranu :D .

PS: Pokusao sam da spasim slike iz mog prvog posta i prebacim ih na FLCS server. Ali su nazalost fotke trajno izgubljene, posto su obrisane sa samog Postimage, na koji sam ih okacio pre skoro 7 godina.

I jos jedna interesantna stvar - na Nuova Bravo benzincu, stabilizatori traju vec cetvrtu godinu kod mene. A jos su i poprilicno pre toga menjani u Svici, tj. ja ih nisam pipao dok je auto u mom vlasnistvu. Sto je jos interesantnije, cak ni bilo sta oko trapa, a jos uvek je sve utegnuto i bez ikakvih zvukova (vrlo verovatno da je i do kvaliteta delova tamo). Dok sam same stabilizatore na Stilu JTD, koji je poprilicno tezak u nosu, menjao vrlo cesto.

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/24/2021 at 6:49 PM, Ivan said:

na Nuova Bravo benzincu, stabilizatori traju vec cetvrtu godinu kod mene.

Ovo mogu da potvrdim da vazi i za Bravo dizelku... Bar u mom slucaju. Dal su nesto poboljsali na trapu sto se tice kvaliteta delova ne znam ali odlicno su odradili posao, citajuci da su na Stilu menjani maltene na svakom malom servisu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...