-
Who's Online 20 Members, 1 Anonymous, 996 Guests (See full list)
-
Member Statistics
-
Forum Statistics
38059
Total Topics1099567
Total Posts
-
Our picks
-
Recikliraj i uštedi!
neshaoct posted a topic in FCA Srbija - Vesti,
Do kraja godine građani imaju priliku da zamene stari auto novim modelom Fiat Tipo uz Fiat Eko Bonus
Crossroad Adria, članica OMR grupe, lansirala je kampanju Fiat Eko Bonus, tokom koje su građanima Srbije omogućene ekonomske pogodnosti za recikliranje automobila i zamenu starog za novo Fiat Tipo vozilo. Akcija daje mogućnost da svako ko kupi model Fiat Tipo, uz recikliranje starog ili zamenom polovnog automobila, dobije popust od 2.000 evra.
''Fiat Eko Bonus inicijativa u Srbiji u fokus stavlja ekološki aspekat pri kupovini automobila, svest o mogućnostima, potrebi i značaju reciklaže za očuvanje životne sredine, ali i finansijskim pogodnostima za svakog ko želi da postane vlasnik novog vozila. Mislim da su ovakve akcije bitne jer zaista podižu svest kod ljudi da je moguće da svako od nas doprinese očuvanju životne sredine, a do sada je zahvaljujući Fiat Eko bonusima u Srbiji reciklirano više od 14 hiljada vozila'', izjavio je Igor Ševo, komercijalni direktor kompanije Crossroad Adria.
Zamena po principu ''staro za novo'' moguća je za ograničenu količinu vozila Fiat Tipo za koju kompanija Crossroad Adria odobrava specijalan FIAT eko bonus. Bonus u iznosu od 2.000 eura moguće je iskoristiti do kraja godine, ukoliko se novi Fiat Tipo kupuje uz reciklazu ili zamenu staro za novo. Radi se o vozilu sa najvišim nivoom opreme - style tech. Aktuelni su i različiti vidovi finansiranja od poznatih auto kredita, preko finansijskog lizinga do opcija dugoročnog renta. Kontinuirani napor ka podizanju svesti o očuvanju životne sredine uspešno se i prethodnih godina sprovodio sa reciklažnim centrima za Fiat vozila, zahvaljujući kojima je do sada reciklirano više od 14.000 vozila u Srbiji.
Sve informacije o vozilu i uslovima kupovine, kupci mogu saznati kod ovlascenih dilera iz naše prodajne mreže.- 0 replies
Picked By
neshaoct, -
Stellantis zabeležio snažan rast prodaje tokom 2023.
neshaoct posted a post in a topic,
U industriji koja je i dalje obeležena neviđenim poremećajima i transformacijama, uz sve veću konkurenciju sa novim učesnicima, Stellantis je zabeležio značajan rast prodaje u 2023. godini, od 5.9% u Evropi u svim segmentima i energetskim pogonima. Stellantis je prešao cilj kao drugoplasirani u prodaji na evropskom tržištu, obezbeđujući tržišni udeo od 18.4% tokom cele godine. Dominantnost Stellantis-a u CV segmentu, sa tržišnim udelom redovno iznad 30%, podržao je poslovni sektor Stellantis Pro One u njegovom liderstvu u sektoru.
U regionu EU29, ukupni rezultati ukazuju na pozitivan prelazak iz 2023. u novu godinu, odražavajući opšti trend iz ključnih evropskih zemalja. Kao vodeći proizvođač automobila u Francuskoj, Stellantis se ističe na tržištu elektrifikovanih vozila, postižući zapaženi udeo od 27.4%, značajno rastući u poređenju sa 2022. i nadmašujući glavnog konkurenta za 4 poena na tržištu potpuno električnih vozila (BEV).
U Italiji, Stellantis se istakao kao ukupni lider na tržištu, završivši 2023. godinu s dominantnim udelom od 45,5% u poslovanju s komercijalnim vozilima (CV). Kompanija jača svoje vođstvo u energetskoj tranziciji, sa svakim četvrtim elektrifikovanim vozilom i polovinom električnih komercijalnih vozila proizvedenih od strane Stellantis-a. Postignuti su i pozitivni rezultati u Nemačkoj, gde je Stellantis učvrstio svoju poziciju kao druga najveća automobilska kompanija. Opel Corsa nastavlja da bude najprodavanije vozilo u B segmentu već treću godinu zaredom, dostižući najviši nivo registracija od 2016. godine.
Takođe, Stellantis već četvrti mesec zaredom predvodi tržište komercijalnih vozila. Postignuća kompanije proširuju se i na Španiju, gde prednjači na tržištu elektrifikovanih vozila i osvaja vodeće pozicije u prodaji plug-in hibridnih i 100% električnih komercijalnih vozila. U Velikoj Britaniji, Stellantis beleži rast u odnosu na prethodnu godinu, a Vauxhall se ističe kao treći najprodavaniji brend na tržištu lakih teretnih vozila; prednjači u oblasti električnih komercijalnih vozila, uz podršku modela Vivaro Electric. Serije Corsa i Mokka Electric dominiraju kao najprodavaniji supermini i električni B-SUV.
Sa uvođenjem nekoliko novih modela u 2024. godini, Stellantis planira da udvostruči ponudu potpuno električnih modela u Evropi do kraja godine. U sklopu svog strateškog plana ''Dare Forward 2030'' kompanija ostaje posvećena inovacijama, održivosti i pružanju vrednosti svojim zainteresovanim stranama.
Kompletan tekst možete pročitati klikom na ilustraciju iznad.Picked By
neshaoct, -
-
FIAT predstavio New Fiat 600 Hybrid, novi nivo elektrifikovanog ''Italijana''
neshaoct posted a post in a topic,
Nakon zvanične prezentacije modela New Fiat 600e u Lingotu 4. jula, FIAT najavljuje hibridnu verziju koja će biti dostupna od 2024. godine: New Fiat 600 Hybrid. FIAT još jednom dokazuje svoju relevantnost: New 600 će biti dostupan samo u električnom ili elektrifikovanom izdanju, dok će hibridna verzija biti namenjena onim zemljama gde je prelazak na električne automobile i dalje spor.
Olivije Fransoa (Olivier Francois), izvršni direktor brenda FIAT i globalni direktor marketinga kompanije Stellantis, rekao je: ''Naša strateška vizija ostaje potpuno električna, a 500e kao najprodavaniji električni gradski automobil u Evropi podstiče našu odlučnost da nastavimo i učinimo električna vozila zaista dostupnim svima. Međutim, takođe ćemo ostati relevantni u zemljama kao što je Italija, našem domaćem tržištu, gde električna vozila još uvek nisu toliko popularna. Zato, za ove odabrane zemlje, zajedno sa novim potpuno električnim modelom New 600, ponudićemo hibrid visokih performansi koji će, nadamo se, otvoriti vrata svetu sa više elektrifikacije.''
- The New Fiat 600 Hybrid - Tehnologija
Hybrid je pametno i korisnički prijateljsko rešenje koje se sve više traži među kupcima. Naime, ponudićemo im zadovoljstvo modela New 600 u ''P2'' hibridnom paketu: Ima 100 KS, samo 110 do 114g procenjenih CO2 emisija (privremeni podaci pre homologacije). Hibridni pogonski sistem će biti dostupan u dva nivoa opreme: New Fiat 600 Hybrid La Prima, najekskluzivnija verzija, i New Fiat 600 Hybrid, najpristupačnija verzija.
MHEV motor ugrađen u Novi Fiat 600 Hybrid je najbolji primer tehnologije i garantuje udobnost i performanse. Zahvaljujući ovoj naprednoj tehnologiji, New 600 Hybrid pruža pravo hibridno iskustvo, omogućavajući korisnicima da uživaju u izuzetno komfornoj i električnoj vožnji ne samo u gradu pri brzinama do 30 km/h, već i na gradskim i seoskim putevima kada vozač otpusti pedalu gasa u stabilizovanim uslovima ili na nizbrdici, i u istoj situaciji na autoputu.
Kompletan tekst i još fotografija možete pogledati klikom na najavnu sliku iznad.Picked By
neshaoct, -
Alfa Romeo svetska premijera Doživite poseban trenutak sa nama - 30. avgusta u 17 časova
neshaoct posted a post in a topic,
Samo još malo nas deli od sastanka sa istorijom Alfa Romea.
U sredu, 30. avgusta u 17 časova u prenosu uživo iz Alfa Romeo Muzeja, brend će otkriti svetu izvanredan projekat, stvoren s jasnom željom da postane nešto jedinstveno i vredno svoje istorije. Biće to trenutak čistog italijanskog automobilskog uzbuđenja koji je dobro iskusiti iz prve ruke.
Doživite ga sa nama...Picked By
neshaoct, -
FIAT potvrdio da je vodeći brend kompanije Stellantis u prvom polugodištu 2023. sa globalnim rastom od 10%
neshaoct posted a post in a topic,
U prvom polugodištu 2023. brend FIAT potvrdio je svoju globalnu lidersku poziciju značajnim rezultatima.
Olivije Fransoa (Olivier Francois), izvršni direktor brenda FIAT (CEO) i globalni direktor marketinga (CMO) kompanije Stellantis, rekao je:
''U poslednje dve godine, ostvarili smo niz uspeha unutar kompanije Stellantis, i učinili smo FIAT profitabilnijim i globalnijim nego ikada pre. Ove godine, FIAT je ponovo potvrdio svoj globalni uspeh, značajno doprinoseći izvrsnim rezultatima grupe. FIAT se pokazao kao vodeći Stellantis brend po prodaji u prvom polugodištu 2023. sa 645.000 jedinica, što je povećanje od 10% u odnosu na prošlu godinu. FIAT je lider na tržištima tri ključne zemlje - Brazil, Italija i Turska - u tri različite regije, sa udelom ukupne prodaje od preko 50% van matične regije, što je jedinstveni slučaj u automobilskom sektoru. Pored toga, predvodimo prelazak na održivu urbanu mobilnost zahvaljujući našem modelu novi 500 - globalnom simbolu 100% električnog vozila - koji je najprodavaniji električni gradski automobil u Evropi. I nastavićemo da utiremo put ka elektrifikaciji lansiranjem modela Fiat Topolino i novog Fiat 600e, koji su prvi novi modeli bazirani na Stellantis platformi. Zahvaljujući sinergijama i mogućnostima unutar grupe, u naredne 3 godine naš plan proizvoda će vratiti FIAT tamo gde pripada: na mesto lidera, uzora i omiljenog brenda.''
U prvom polugodištu 2023. godine, FIAT je pokazao svoju snagu i jedinstvenost zahvaljujući dobro uravnoteženom geografskom prisustvu koje čini brend jačim i otpornijim na ciklične promene. To je daleko najprodavaniji brend u Južnoj Americi, sa tržišnim udelom od 14.1%, i apsolutni lider u Brazilu, najvažnijem neevropskom tržištu za ovaj globalni italijanski brend, sa udelom od 22%. Takođe, Fiat Strada je drugi najprodavaniji automobil u Brazilu i prvi među lakim komercijalnim vozilima.
Izvanredni rezultati postignuti su i u Evropi, gde je brend zabeležio 271.800 registracija od ukupno 645.000 prodatih jedinica širom sveta u prvih šest meseci 2023. godine. U Evropi, gde je FIAT uvek bio lider na tržištu gradskih automobila, brend je apsolutni lider u Italiji sa tržišnim udelom od 12.8%, a legendarni Fiat Panda je najprodavaniji automobil na tržištu. U Evropi, novi Fiat 500 je najprodavaniji Stellantisov električni automobil, najprodavaniji električni automobil u segmentima A i B i među prvih pet u svim segmentima u Italiji, Nemačkoj, Francuskoj i Španiji, uz to što je najnagrađivaniji FIAT svih vremena.
Rezultati u MEA regiji takođe su značajni, posebno na turskom tržištu gde je FIAT lider sa udelom od 18.2%, zahvaljujući modelu Fiat Tipo koji je najprodavanije vozilo u Turskoj. Pored toga, FIAT je postavio put za dalje širenje u MEA regiji, prvo se vraćajući u Alžir, a zatim postavljajući temelje za proizvodnju modela 500 Hybrid - prvog hibridnog vozila koje će se prodavati u Alžiru - i modela Doblò u toj zemlji, u fabrici Tafraoui - Oran, do kraja 2023. godine.Picked By
neshaoct, -
-
Alfa Romeo objavio rekordne poslovne rezultate za prvih 6 meseci 2023. na globalnom nivou
neshaoct posted a post in a topic,
Nakon rekordnog prvog kvartala, Alfa Romeo je završio prvu polovinu godine sa značajnim povećanjem rezultata. To potvrđuje njegov čvrst strategeški plan, koji se zasniva na strategiji posvećenoj u sveukupnom kvalitetu, disciplini i rigoroznosti u ostvarivanju dugoročnih ciljeva.
Godina 2023. se pokazuje kao kompleksna i puna globalnih varijabli koje predstavljaju izazove, ali odlični poslovni rezultati u prvom polugodištu potvrđuje zamah iz prvog kvartala i konsolidaciju jasnog i stabilnog rasta.
Globalno, registracije su porasle za 57% u poređenju sa prvom polovinom 2022. godine, pri čemu je Evropa zabeležila snažan i stabilan rast: vrednosti su se udvostručile (rast od 100%). Na području gde je rast snažan i ujednačen, ostvareni su izvanredni rezultati u Francuskoj (+123%), Nemačkoj (+116%) i Italiji (+131%). U regionu Bliskog Istoka i Afrike, nastavljen je snažan i ujednačen rekordan rast. Povećanje od 173% potvrđuje veoma pozitivan trend koji je postao konstanta od 2022. godine, kada je Turska postala globalni lider u pogledu stopa rasta obima prodaje. A eksponencijalno pozitivan trend se nastavlja na isti način, sa vrednostima koje su povećane više od deset puta. Kao konsolidacija rezultata u regionu, brojke u Izraelu su porasle za 40%, a u UAE za 37%.
Azija predstavlja ključno strateško područje za brend Alfa Romeo. Prodajni rezultati za prvu polovinu godine su stabilni i u skladu sa rezultatima za isti period 2022. godine, sa upečatljivim brojkama u Kini, gde su registracije zabeležile rast od 94% u maju u odnosu na isti mesec 2022. godine. Komercijalni uspeh modela Giulia je u Kini ponovo bio značajan, beležeći rast od 35% tokom šestomesečnog perioda.
Kao dokaz fokusa na ovo područje, Alfa Romeo je nedavno predstavio novi model Giulia i novi model Stelvio u Kini, a prvi prodajni salon Alfa Romeo automobila u Hong Kongu je ponosno započeo svoje poslovanje.
U SAD-u, rezultati u pogledu kvaliteta su upečatljivi, na osnovu studije IQS koju je sproveo JD Power, globalni lider u istraživanjima potrošača, konsultantskim uslugama i analizi podataka. Njihova studija ''Inicijalna studija kvaliteta'' (IQS) ističe izuzetne rezultate koje je postigao Alfa Romeo, koji je zabeležio jasno poboljšanje u poređenju sa 2022. godinom.
Žan Filip Imparato (Jean-Philippe Imparato), izvršni direktor Alfa Romeo:
''Rezultati za prvu polovinu godine potvrđuju rad celog tima. Postižemo ciljeve koje smo postavili sebi sa velikom skromnošću i požrtvovanošću. Disciplina sa kojom sprovodimo našu strategiju temelji se na želji da postanemo lider u premijum sektoru po pitanju kvaliteta, a nagrade koje smo dobili to potvrđuju. Zato održavamo našu posvećenost i odlučnost kako bismo osigurali da 2023. godina završi sa rezultatima koji ostaju na pravom putu i postaju još bolji od izuzetno pozitivne prve polovine godine.''
Kompletan tekst možete pročitati klikom na najavnu sliku iznad.Picked By
neshaoct, -
-
-
Popusti, pogodnosti, akcije
-
Aktuelni postovi
-
Jest lepa ova nasa Srbija A i ovaj beli auto,lep,kao beli labud
-
ADAC: Električni auti su uglavnom skuplji za vožnju od benzinaca i dizelaša Iz dana u dan na tržištu je sve više pristupačnih električnih automobila, a njihove cene, za razliku od cena benzinaca i dizelaša, padaju. Ali šta je s ukupnim troškovima? Nemački auto klub ADAC je izračunao koja vrsta pogona je najjeftinija upoređujući troškove električnih automobila, plug-in hibrida i automobila sa SUS motorima, a istina je prilično tužna za električne automobile. Tokom aprila stručnjaci ADAC-a su napravili veliku analizu svih troškova vožnje, da bi izračunali da li se isplati prelazak na električni automobil ili plug-in hibrid. Rezultat je prilično nepovoljan za "zelene" alternative. Ako se uzmu u obzir svi troškovi automobila, od kupovne cene, preko operativnih troškova i troškova održavanja, do gubitka vrednosti, benzinski ili dizelski automobili su uglavnom u prednosti, zavisno o modelu. Kako navodi Jutarnji.hr, iako cene novih električnih automobila imaju tendenciju pada, električni automobili su i dalje skuplji od vozila sa SUS motorima, što utiče na amortizaciju i time na ukupne troškove. Povećani troškovi punjenja na javnim punjačima i trenutno prilično umerene cene benzina i dizela takođe doprinose činjenici da su SUS automobili povoljniji u pogledu troškova. Za razliku od automobila s unutrašnjim sagorevanjem, gde je ADAC izračunao troškove koristeći prosečne cene goriva u poslednja tri meseca, troškovi električne energije za električne automobile uveliko zavise o individualnim faktorima. Na primer, neko ko puni gotovo isključivo kod kuće, ima vlastiti fotonaponski sistem i eventualno koristi dinamičnu tarifu električne energije za domaćinstvo, imaće mnogo manje troškove energije od nekoga ko ne može da puni privatno i zavisi samo o javnoj infrastrukturi za punjenje s trenutno visokim tarifama. ADAC je zato sproveo četiri različite kalkulacije troškova na bazi različitih cena električne energije te uporedio benzinske, dizelske, plug-in hibridne i električne verzije. Troškovi električne energije se baziraju na 18 centi/kWh za punjenje putem vlastitog fotonaponskog sistema vozila (jer nije uvek moguće računati na struju iz fotonapona, zavisno o vremenskim prilikama), 35 centi ako se vozilo puni kod kuće koristeći "normalnu" tarifu za kućnu električnu energiju i 45 centi za scenario u kojem se punjenje uglavnom obavlja kod kuće, ali povremeno i na javnom mestu. Takođe, ADAC pretpostavlja 60 centi po kWh u slučaju da električni automobil koristi samo javnu električnu energiju. S cenom električne energije od 60 centi/kWh, električni automobili nisu nimalo cenovno konkurentni u poređenju s automobilima s motorima s unutrašnjim sagorevanjem. U samo 16 posto ispitanih modela, vožnja električnog automobila je jeftinija od vožnje dizelskog ili benzinskog automobila. Uz pretpostavku cene električne energije od 45 centi, 22 posto električnih automobila pobeđuje u poređenju troškova, a pri ceni od 35 centi ta brojka je 28 posto. Čak i oni koji računaju s najnižim cenama električne energije od 18 centi/kWh obično voze skuplje od vlasnika automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem. I uz tu cenu električne energije, auti na struju pobeđuju samo u 36 posto slučajeva. ADAC zaključuje da će, tek kada troškovi električne energije i nabavne cene električnih auta padnu, električni automobili moći bolje da konkurišu u smislu ukupnih troškova i isplativosti. Detaljne rezultate ovog poređenja s konkretnim modelima možete pogledati na sajtu Adac.de. Preuzeto sa: autoblog.rs
-
Radarski senzori sve više na meti lopova Nekad su se s automobila skidali znakovi i antene, ali oni su stvar prošlosti, uostalom kao i katalizatori. Ono što zanima lopove može vam napraviti štetu zbog čega treba zaštiti vozilo na sve moguće načine. Lista asistenata u vožnji je sve duža i duža. S njima je međutim oživljeno novo crno tržište delova, na kojem se sve manje traže recimo katalizatori. Dakle, problem za vlasnike postaju automobilske tehnologije koje privlače pažnju lopova, ističe Klix.ba. Vlasnici Porschea su poslednjih godina bili na meti lopova zbog sofisticiranih farova, dok su retrovizori kod Volkswagena takođe postali magnet za beskrupulozne pojedince. Retrovizori više nisu tako jednostavni. Oni su preuzeli ulogu pokazivača smera, upozorenja na druge predmete i vozila u mrtvom uglu, pa su zbog svega toga poslednjih godina sve češće njihove krađe. Imajte na umu da u vozilu s takvim retrovizorima samo staklo postaje preskupo, a gde su kućište, instalacija, često i sistem grejanja, ali i skupi sistem za kontrolu mrtvog ugla. Račun može biti veći od 1.000 evra za samo jedan retrovizor. Ali ono što je jedno vreme bila konstanta praktično svuda u svetu bili su katalizatori. I dalje su ostali tražena roba, kako zbog samog dela, tako i zbog plemenitih metala u njima. Komponenta koja može koštati oko 2.500 evra, na primer, u najnovijim automobilima, ostaje i dalje na meti lopova, ali kod probranih vozila. Ali postoje sofisticiraniji delovi, koji kad se skinu ostavljaju vidljiviju štetu. Novo "zlato" na crnom tržištu su radarski senzori. Komponenta koja se često nalazi iza oznake marke na prednjoj maski ili ispod na braniku je veoma osetljiva na oštećenja, pa se sve češće traži na crnom tržištu, a cena prelazi i nekoliko hiljada evra. Cena je visoka jer nije u pitanju samo sam senzor, niti instalacija, već ono što dolazi uz njega. To je jedna od onih komponenti koje možda možete sami da instalirate, ali ponovno kalibrisanje asistenata za vožnju (kojih ima poprilično u novijim automobilima), predstavlja mnogo veći posao. Zato, svaka vrsta zaštite je dobrodošla. Od garaže do klasičnog Kasko osiguranja vozila do alarma. Vodite računa o ovim komponentama, kako od krađe, tako od oštećenja, jer je reč o izuzetno osetljivim i skupim delovima. Preuzeto sa: autoblog.rs
-
"Toma": Film koji stvarno ne voli automobile Kada je u friško postpandemijsko vreme u bioskope stigao film o Tomi Zdravkoviću, javnost je bila složna kako je reč o još jednoj od onih stvari koje ujedinjuju region. Realno, malo šta sa lakoćom ujedini region kao bezobzirna eksploatacija pozitivnih sentimenata iz „onih vremena“ pa je tako film prepun odstupanja od stvarnih događaja i materijalnih pogrešaka. Već su mnogi uočili neke upadljive greške, kao kad Lepa Lukić pjeva pjesmu „Srce je moje violina“ iako je ta pjesma snimljena godinama nakon vremena u koje je film smješta, ili kad Tomu po povratku u Jugoslaviju 1978. menadžer iznenađeno pozdravlja pjevajući „Dal' je moguće“ iako će ta pjesma biti snimljena tek skoro deceniju poslije. No, ono gdje su greške najveće i svakom ljubitelju automobila najbolnije jeste vozni park korišten u filmu, gdje je i više nego jasno da se o prikazu automobila nije brinuo apsolutno niko. Moguće da su tokom pandemije Covid-19 kada je film bio sniman mogućnosti rekvizitera bile jako skučene, ali čak ni to nije razlog da se toliko ne vodi računa o rekvizitima. Nego, držimo se mi automobila i pogledajmo scenu kada Toma dolazi u Beograd. U toj sceni razdragani mladi pjevač dolazi u veliki grad da otvori novo poglavlje svoje karijere i ushićen gleda velegrad kroz prozor taksija koji prelazi tadašnji most Bratstva i jedinstva. Scena je krasna ali je godina 1960., a automobil iz kojeg mladi Toma gleda Beograd je popularni „tristać“, odnosno Zastava 1300/1500 koja se proizvodila u Kragujevcu po licenci za Fiatov model iste oznake. Dakle, prema filmu, Toma je u Beograd doputovao u automobilu koji se tada još nije ni proizvodio. Prema lako provjerljivim podacima, Fiat 1300/1500 se proizvodio od 1961. do 1967. godine kada ga je zamijenio model Fiat 124/125, dok se u Jugoslaviji zadržao na proizvodnim trakama kragujevačke Zastave sve do 1979. U svakom slučaju, nije naročito važno kojim automobilom je Toma došao u Beograd ali to definitivno nije mogao biti legendarni „tristać“. Kad bi čovjek baš cjepidlačio, primijetio bi i da Toma – sad već pjevač u rapidnom usponu – na kafu sa majkom koja se u filmu dešava 1972. godine dolazi Mercedesom W115 koji se tada jeste proizvodio i nije napravljen teži propust poput onog sa „tristaćem“. No, u filmu je u kadru Mercedesova „Minika“ sa širom rešetkom hladnjaka i nižim branikom i svjetlima, dakle verzija poslije facelifta 1974. godine ali ovu sitnicu mogu primijetiti samo rijetki ljubitelji automobila čije poznavanje automobilske historije graniči sa opsesijom. Ono što nije sitnica tiče se sljedećeg prevoznog sredstva čije je korištenje u filmu više nego diskutabilno, a riječ je o autobusu kojim turneja narodnjaka putuje na koncert u Valjevo. Kamera krasno prati plavi autobus kako gazi krivine prema Valjevu, samo što taj autobus ima nekako neobično ravne linije i čudan dizajn za 1973. godinu u kojoj se filmski koncert dešava. To ne treba čuditi jer Toma sa Silvanom Armenulić, Lepom Lukić i drugima u filmu putuje u autobusu Sanos S7 koji se neće početi proizvoditi skoro ni deceniju poslije. Ovaj minibus je u osamdesetima stekao popularnost u socijalističkim OOUR-ima i SOUR-ima kojima je trebao kompaktan autobus za prevoz radnika, ali početkom sedamdesetih su autobusi izgledali potpuno drugačije u odnosu na onaj koji je korišten u filmu. No, ovaj propust je još i blag ako se pogleda scena u kojoj razočarani Toma tumara uz neku cestu nakon što mu je brak završio brodolomom. Prema filmu, ovo se dešava 1975. godine, a slomljenog Tomu koji stopira pokupi kamiondžija u Mercedesu 1626 sa plastičnim spojlerima – kamionu kakav se sigurno nije proizvodio do sredine osamdesetih. Najmlađi takav kakvog možete naći u oglasima u regionu datira iz 1985. godine, a da čuđenje bude veće na kamionu korištenom u filmu stoji natpis JADRAN TRADE! Čovjek se ne može sa sigurnošću kladiti kojih su godina anglizmi masovnije ušli u upotrebu u imenima preduzeća u našim krajevima, ali teško da je neki samoupravljač sedamdesetih radio u kompaniji koja je u imenu imala riječ „trade“. Nakon ljubavnog brodoloma, shrvani Toma odlazi u Ameriku ali njegove filmske muke sa pogrešnim prevoznim sredstvima odlaze zajedno s njim i preko okeana. Naime, u Čikagu vozi SAAB 900 turbo, jedan od najpoštovanijih auta svoje generacije, savršen spoj dizajna i performansi koji je ostao u snovima mnogih ljubitelja automobila. Već pogađate, SAAB je model 900 turbo počeo praviti tri godine nakon što se on pojavljuje u filmskoj priči. Da stvar bude gora, u filmu je korišten u kabriolet izvedbi koja je – prema statistikama prodaje – bila omiljeni auto američkih pilota, arhitekata i doktora, a na tržištu se našla tek 1986. godine. Dakle, Toma je suprugu Gordanu sa vjenčanja u filmu odvezao u automobilu koji se u stvarnosti počeo prodavati tek kad im je dijete pošlo u drugi razred osnovne škole. Vjerujem da vam ovo sve izgleda kao teško pretjerivanje u cjepidlačenju ali ne zaboravimo da je riječ o biografskom filmu kojeg mora krasiti uvjerljivost, u suprotnom će se gledatelj upitati šta li je još sve u filmu nevjerodostojno ako su kreatori promašivali po deset godina u odabiru automobila. Možda se iz današnje perspektive to ne čini bitnim, jer ko se sjeća tih „tristaća i sabova“ ali zamislite samo, naprimjer, biografski film o Hariju Varešanoviću u kojem on 2006. odlazi na Eurosong u Tesli. Greška sa ovim SAAB-om, čudesnim automobilom svoga vremena, je otprilike takva. No, ništa od navedenog nema neki utjecaj na radnju i neku realnu vrijednost za samu fabulu filma, čak niti na simboličkoj razini. Nijedan od ovih automobila nije značio ništa ni Tomi niti bilo kome drugom u filmu i svi oni su u njemu samo puki rekviziti. Svi, osim jednog auta koji to nije smio biti. Pogađate, riječ je o automobilu u kojem je poginula Silvana Armenulić. O njenoj smrti su napisani toliki tekstovi, oko nje su se plele razne teorije zavjere, i skoro da nema članka o toj saobraćajnoj nesreći u kojem nije naglašeno kako je Silvana poginula kod mjesta Kolari u središnjoj Srbiji u vozilu tipa Ford Granada. U to vrijeme je Fordova Granada bila simbol nenadmašnog luksuza kojeg u socijalističkoj Jugoslaviji nije mogao posjedovati bilo ko. Poznata je priča kako je tadašnji gradonačelnik Beograda Branko Pešić bio lud za Silvanom, a upravo on je bio vlasnik jedne od samo četiri Granade koliko ih je tada bilo uvezeno u cijelu Jugoslaviju! Nakon što se Silvani dopao njegov auto, Pešić ga je prepustio pjevačici na koju je bio slab i navodno joj rekao nek uživa u njemu kad joj se toliko dopao. Nažalost, uživanje nije dugo trajalo i Silvana je smrtno stradala u sudaru sa kamionom u oktobru 1976. godine. Zbog toga, ako se sve prethodno opisane greške ili propusti mogu oprostiti i opravdati pandemijskim okolnostima u kojima je film rađen, te svojom stvarnom nevažnošću za njegovu fabulu, odluka da se Granada zamijeni „običnim“ Caprijem je neoprostiva za svakog ko voli film, automobile i Silvanu. Ford Capri koji se koristio u filmu je dobro poznat „lažni sportista“ i omiljena vozilica jugoslavenskih šmikera, ali on jednostavno ne može „glumiti“ Granadu – pogotovo ne u kadru u kojem natpis „Capri“ na poklopcu prtljažnika doslovno bode oči. Ono što je najgore jeste da se ovaj promašaj mogao lako izbjeći, samo da je nekome u ekipi filma bilo stalo do toga. Auto se mogao snimati sa malo veće distance, bočno, ili čak sprijeda – svakome je jasno da je originalnu Granadu teško naći pa čak i za snimanje filma o Tomi, ali ako je već Capri imao zadatak da je odglumi daleko bi to lakše i uvjerljivije učinio svojom fordovskom prednjom stranom, nego zadnjicom na kojoj dominira natpis CAPRI. Nonšalancija sa kojom se u filmu pristupalo ovakvim detaljima i činjenica da skoro nijedno vozilo koje se u njemu pojavilo nije pripadalo vremenu u koje je postavljeno kazuje kako ovaj film stvarno, ali stvarno ne voli automobile. No, čini se kako to nikome nije zasmetalo a navodno se na film nastavlja i serija koja će dobrim dijelom biti smještena u Sarajevo osamdesetih godina prošlog stoljeća, pa nam ostaje da se nadamo kako sarajevski taksisti neće u njoj voziti Golfove četvorke i petice, ili da se trolejbusi neće pojaviti prije nego što Toma snimi „Dotak'o sam dno života“. Preuzeto sa: bihamk
-
-
Topics
-
Today's Birthdays
Info
FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".