Jump to content
FAS Euroauto Goran
neshaoct

Šta će se posle 500L-a praviti u Kragujevcu?

Recommended Posts

Direktori napuštaju ''FCA Srbija''

 

fiat 500 cross.jpg

 

''FCA Srbija'' bi sledeće nedelje trebalo da izađe sa socijalnim programom, odnosno sa spiskom zaposlenih koji su tehnološki višak, kaže za ''Politiku'' Saša Đorđević, predsednik sindikata Fiata u Srbiji. U poslednjih pet dana kompaniju su napustili čelnici, Vladan Lukić direktor proizvodnje, a kako nezvanično saznajemo i Nikola Jerotijević direktor FCA, kao i nekoliko menadžera iz montaže i zaposlenih u službi ljudskih resursa, koji treba da sprovedu socijalni program. Sindikat je od poslodavca tražio da objavi socijalni program sa definisanim datumom početka i kraja izjašnjavanja zaposlenih. Broj radnika koji je planiran da radi u FCA Kragujevac, broj radnika koji treba da odu u inostranstvo i broj radnika na koje kompanija ne računa.

 

Za zaposlene koji se izjasne za rad u inostranstvu traže da rad bude podeljen po grupama, a umesto 24 meseca da rad bude skraćen na tri ili šest meseci sa pauzom od jednog meseca. Takođe, za one koji bi da napuste kompaniju zahtevaju da otpremnine budu 1.000 evra po godini staža. A za radnike koji se ne izjasne za navedeni program traže plaćeno od 65 odsto kao i do sada. Naravno, sve da bude usklađeno sa zakonima Srbije, što se tiče staža, socijalnog, penzionog, puta i boravka u inostranstvu. ''Poslednja dva dana nemamo sa kim da razgovaramo, jer su nas napustila dva vodeća direktora. Većina radnika ne može da prihvati da dve godine radi u inostranstvu zbog porodica. Ovde je bilo prostora da se dosta učini po pitanju otpremnina, ali nema ko to da uradi. Čini mi se da su svi nezainteresovani, uključujući i državu kao trećinskog vlasnika. Čudno je da smo po drugi put ušli u posao veka, a mi na žalost imamo situaciju da Stellantis otpušta, prema nekim procenama, oko dve trećine radnika'', kaže Đorđević.

 

U samoj proizvodnji radi 1.800 radnika i nudi im se ili da dve godine rade u inostranstvu ili odlazak na biro rada. Prema našim zakonima, naglašava Đorđević, radnik do godinu dana može da provede u inostranstvu, ali isključivo uz njegovu saglasnost. Ukoliko se izjasni da ne želi, ne može poslodavac da mu da otkaz. ''Naša kompanija je ovde jača od države. Poslali smo predsedniku Srbije, premijerki i resornim ministrima predloge za rad u inostranstvu u pisanoj formi. Niko nam ne odgovara. Pitam se kakav je to ugovor potpisan da se u naredne dve godine pokrene proizvodnja novog modela za koji država daje 48 miliona evra. Za dve godine se na livadi napravi fabrika, ubaci se oprema i počne da se proizvodi novi model. Mi imamo kompletnu infrastrukturu. Naravno dodaće se nešto od opreme, ali čemu dve godine pauze. Ili imate novi model ili nemate'', navodi predsednik sindikata ''FCA Srbija''.

 

Prema njegovoj oceni ukoliko se veliki broj radnika bude izjasnio da ne želi da ide, zaposleni će biti u problemu. ''Poslodavac nam je rekao da on ne šalje naše zaposlene po Zakonu o upućivanju radnika u inostranstvo, nego po nekom drugom zakonu, a ja bih voleo da čujem koji je to zakon. Ovde se pokazalo da je kompanija jača od države kao što je bilo i 2017. kada smo bili u štrajku. Poslodavac nije prihvatio naše predloge. Država ćuti. Ovo nije u skladu sa investicijom koja je tako pompezno najavljena. Svesno nas guraju da tražimo rešenje na ulici. Ako ćemo da pregovaramo moramo da imamo sagovornika. Mi ga nemamo ni kod poslodavca ni kod države'', naglašava Đorđević.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Znači, pošto od 2025. godine kreće proizvodnja električne Pande, svi znamo da je za proizvodnju EV potrebna 1/4-1/3 radnika za proizvodnju ICE modela. Dakle, samo treba biti realan. 

U Stelantisu FCA ne donosi odluke, već PSA komponenta i njima je u cilju da sačuvaju svoje fabrike, svoje dobavljače, svoje platforme za mala i komercijalna vozila. 

 

FCA ostaje D segment i veliki SUV modeli za tržiše Sjeverne Amerike, te tržište Južne Amerike. A tu nema fabrika iz Srbije, Poljske i Turske koje će ili biti zatvorene (Turska i Poljska) ili raditi sa manjima proizvodnim kapacitetom (Srbija). 

Edited by Elra

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, neshaoct said:

Takođe, za one koji bi da napuste kompaniju zahtevaju da otpremnine budu 1.000 evra po godini staža.

Znam da su ekonomska vremena danas veoma teška, a pozicija FCAS radnika izuzetno nezahvalna, ali, ja se ne sećam da je radnicima neke druge kompanije do sada na teret države obezbedjivano 1.000 evra po godini staža za socijalni program ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 hour ago, Elra said:

...svi znamo da je za proizvodnju EV potrebna 1/4-1/3 radnika za proizvodnju ICE modela. Dakle, samo treba biti realan. 

Ovo što si napisao nije tačno. Nije ni blizu istine.

 

Postoje fabrike automobila i postoje njihovi dobavljači.

Od prelaska na EV će trpeti dobavljači, dok će same fabrike (montaža svega što pošalju dobavljači) imati minimalne promene. Te promene neće biti u broju ljudi, nego u preobuci za druge pozicije (koje ne postoje kod ICE, a postoje kod EV). Npr. dobavljači koji danas prave svećice, dizne, pumpe goriva, izduvne sisteme, menjače, rezervoare goriva... - takve firme prelaskom na EV gube tržište. Ništa od toga se ne pravi u Fiatovoj fabrici u KG, kao što se ništa od toga ne pravi ni u bilo kojoj drugoj fabrici automobila na svetu. To sve rade dobavljači. Neki od postojećih dobavljača će nestati, neki su deo velikih koncerna pa će lakše preći na EV komponente, pojedini će zatvoriti deo svojih pogona, a neki novi će nastati (oko baterija).

 

U KG postoji preseraj (i kad bude EV rolne lima će i dalje stizati, i dalje će trebati cela hala da se od rolni dobije karoserija spremna za galvanizaciju i dalju montažu). Inače, u toj prvoj hali gde se od limova dobijaju paneli, pa se onda vrši njihovo spajanje (varenje/lepljenje) kako bi se dobila karoserija, od prvog dana do danas je radilo po smeni svega par desetina ljudi, kojima je posao da kontrolišu robote i staraju se uopšte o automatizaciji procesa. U KG postoji hala za montažu, a postojaće i kada bude EV jer će i tada trebati ubaciti instalacije, tapacirung, sedišta, stakla, točkove, pogon/prenos... U KG postoji farbara, i gle čuda i EV će trebati ofarbati. :D U KG postoji staza i oprema za kontrolu kvaliteta gotovih automobila, i taj sektor će naravno trebati i kada budu EV. I, postoji menza za radnike, koja će naravno trebati i kada budu radili EV. :D Od neposrednih dobavljača u fabričkom krugu je i poseban pogon za plastike (pre svega branike), a kao što znamo i EV modeli imaju branike.

 

Dakle, nije to što pričaš razlog za smanjivanje broja ljudi u KG.

Stvar je mnogo prostija - ne mogu da sede narednih 18-24 meseca i da ne rade ništa, a da svakog meseca dobijaju platu. Zato što ne može plata naredne dve godine i da ništa ne rade, nudi im se da odu put drugih FCA/Stellantis fabrika, i tako ''premoste'' to vreme. Usput, to što im se nudi donosi im veću zaradu nego da taj isti period rade u fabrici u KG.

 

 

Edited by neshaoct

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slažem se dobrim dijelom, i stoga nema potrebe da ranici dižu frku i traže pomoć od države kada je država obezbijedila nastavak proizvodnje i električnu Pandu. Da nije bilo države, Kragujevac bi se zatvorio kao što će se zatvoriti Bursa i Tychy. FCA mala i komercijalna vozila koja će se proizvoditi na PSA platformama stizaće iz PSA postorjenja iz Slovačke, Španije, Francuske, Portugala. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 hour ago, moron said:

...ja se ne sećam da je radnicima neke druge kompanije do sada na teret države obezbedjivano 1.000 evra po godini staža za socijalni program ?

A, što bi ovde išlo na teret države?

Isplata otpremnina u slučaju ''nastupanja tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena koje su uslovile prestanak potrebe za obavljanjem određenog posla i/ili značajno smanjenje obima posla'' (tj. tehnološki višak), obaveza je poslodavca. Ko je ovde poslodavac? Poslodavac je jedan d.o.o. u kome država ima manjinski vlasnički udeo, ali nije ona poslodavac.

 

Iznos minimalne otpremnine je utvrđen Zakonom, a Ugovorom o radu (koji ima svaki zaposleni) može biti određen samo veći iznos, nikako manji od tog Zakonom definisanog.

Otpremnina ne može biti niža od zbira trećine zarade zaposlenog za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu kod poslodavca kod koga ostvaruje pravo na otpremninu. Gleda se neto plata jer u ovom slučaju Zakon smatra prosečnu mesečnu zaradu zaposlenog isplaćenu za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kojem se isplaćuje otpremnina.

Ovde se država može umešati i plaćati nešto iz budžeta samo ako bude neotporna na pritisak, ili ako se iza zatvorenih vrata tako dogovorila sa Tavarešom.

 

 

Edited by neshaoct

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne ulazim u detalje, ne živim u Srbiji, ali vidim ogroman napredak u Srbiji kada dodjem u posjetu rodbini ili na proputovanju kroz Srbiju (nije ekonomsko politički forum pa ne bih dalje). U svakom slučaju države se ispravno postavila u ovom slučaju, iz mog ugla. Sačuvala je fabriku, velikog izvoznika i priliv deviza. Ne sumnjam ni da će Rio Tinto nastaviti sa svojim planovima i poslovima u Srbiji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, neshaoct said:

A, što bi ovde išlo na teret države?

Isplata otpremnina u slučaju ''nastupanja tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena koje su uslovile prestanak potrebe za obavljanjem određenog posla i/ili značajno smanjenje obima posla'' (tj. tehnološki višak), obaveza je poslodavca. Ko je ovde poslodavac? Poslodavac je jedan d.o.o. u kome država ima manjinski vlasnički udeo, ali nije ona poslodavac.

 

Iznos minimalne otpremnine je utvrđen Zakonom, a Ugovorom o radu (koji ima svaki zaposleni) može biti određen samo veći iznos, nikako manji od tog Zakonom definisanog.

Otpremnina ne može biti niža od zbira trećine zarade zaposlenog za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu kod poslodavca kod koga ostvaruje pravo na otpremninu. Gleda se neto plata jer u ovom slučaju Zakon smatra prosečnu mesečnu zaradu zaposlenog isplaćenu za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kojem se isplaćuje otpremnina.

Ovde se država može umešati i plaćati nešto iz budžeta samo ako bude neotporna na pritisak, ili ako se iza zatvorenih vrata tako dogovorila sa Tavarešom.

Uh, gledao sam ja svojim očima „memorandume“ po kojima je država (zbog svojih interesa) na svoj teret ( raznim pravnim gimnastikama) preuzimala obaveze iz nekih „socijalnih programa“ koje su formalno isplaćivali (neki) poslodavci (a ne država formalno). 
Uostalom, nikada nije javno objavljen kompletan ugovor o osnivanju FAS-a (sa svim pratećim aneksima) i niko od nas pojma nema kakve je sve obaveze naša država preuzela prilikom osnivanja zajedničkog preduzeća sa Fiatom (mada se tokom dosadašnjeg perioda jesu u više navrata do sada pojavljivale razne analize o tome koliko je državu ( budžet RS) do sada koštalo to zajedničko preduzeće, a preko onog iznosa koji je bio označen kao osnivački ulog naše države).
Tako da sam ja siguran da će i teret ovog traženog socijalnog programa ići (u konačnom sledu) preko ledja poreskih obveznika Srbije.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Elra said:

Ne ulazim u detalje, ne živim u Srbiji, ali vidim ogroman napredak u Srbiji kada dodjem u posjetu rodbini ili na proputovanju kroz Srbiju (nije ekonomsko politički forum pa ne bih dalje). U svakom slučaju države se ispravno postavila u ovom slučaju, iz mog ugla. Sačuvala je fabriku, velikog izvoznika i priliv deviza. Ne sumnjam ni da će Rio Tinto nastaviti sa svojim planovima i poslovima u Srbiji.

Nemas ti pojma ni o zivotu u Srbiji,Kragujevcu,Fiat fabrici,prilivu deviza,crnog ugovora,a ponajmanje o Rio Tintu.

Drz se svojih e-znanja o platformama,to stancujes kao AI.

 

Tu fabriku je odavno trebalo zatvoriti.Radnicima dati otpremnine i razlaz.

Zarad sitnih politickih poena je ostala da "funkcionise".

I sad  su se obavezali na "zvanicnih" 48 milki.

Pijavica budzeta i ostalih gradjana RS.

40 godina slusamo o fabrici koja ne donosi profit.Samo sisa iz budzeta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 hour ago, moron said:

Tako da sam ja siguran da će i teret ovog traženog socijalnog programa ići (u konačnom sledu) preko ledja poreskih obveznika Srbije.

Ja nisam. I, šta ćemo sad? :D:D Svako ima pravo na mišljenje...

 

Pare iz budžeta za socijalni program će otići samo ako se neko politički uplaši protesta sindikata u KG (što ne bi trebalo da se dogodi jer izbori samo što su bili), ili ako su tako dogovorili sa Tavarešom pre par nedelja.

Ugovor sa Fiatom može da se vidi OVDE. Svakako je istekao, i sigurno u njemu nema ništa predviđeno za ovu situaciju iz prostog razloga jer niko nije mogao te 2008. da zna šta će se dogoditi 2022. godine. Svi aneksi ne mogu biti objavljeni jer su sadržavali poslovnu tajnu (tada novi model i njegovu tehnologiju/dobavljače/cene...).

Pa, prilikom jedne od forumskih poseta fabrici u KG, naleteli smo u sred hale na otvoren prostor za sastanke, a u toj prostoriji su po zidovima bili okačeni nacrti određenih komponenti sa sve nabavnim cenama u dinarima... i kad smo sledeći put prošli pored te prostorije vrata su joj bila zatvorena, zaključana :D i ništa više nije moglo da se vidi.

 

Generalno, država treba da izađe iz vlasničke strukture fabrike u KG. Sada joj nije vreme za to, ali čim krene proizvodnja EV postaće vreme za to (jer će tada njenih 33% više vredeti nego što danas vredi). Time će država dobiti stotine miliona evra nazad (koje je uložila svih ovih prethodnih godina), a ostaće fabrika koja daje plate, direktno upošljava ljude i indirektno dobavljače.

 

1 hour ago, sasha015 said:

Pijavica budzeta i ostalih gradjana RS.

40 godina slusamo o fabrici koja ne donosi profit.Samo sisa iz budzeta.

Vidim da si u podacima profila napisao Kia Ceed 1.4 benzin. Pretpostavljam da ti je to trenutni auto, ili je bio nedavno...

Hoćeš da uporedimo kako je Kia svojevremeno odlučila da pravi aute u Slovačkoj, i šta je sve dobila da bi proizvela i taj Ceed? :D

 

 

Edited by neshaoct
stavljen link ka FLCS serveru

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, neshaoct said:

Svi aneksi ne mogu biti objavljeni jer su sadržavali poslovnu tajnu (tada novi model i njegovu tehnologiju/dobavljače/cene...).

 

Čitanje ugovora bez istovremenog čitanja SVIH aneksa koji su njegov sastavni deo ne znači ništa da bi se sagledale sve obaveze ugovarača.

Tako da ne može da se kaže da je javnosti omogućeno da zna šta su sve obaveze Republike Srbije.

A čak i da je ugovor sa Fiatom navodno istekao protekom 10 godina, takodje ništa ne bi značilo po pitanju ugovorene tajnosti, jer te odredbe ugovora nastavljaju da proizvode pravno dejstvo i po isteku ugovorenog roka zajedničkog ulaganja.

Pri svemu tome, ugovor uopšte nije zaključen na 10 godina (kako ti to kažeš). Lepo ti piše u ugovoru koji je na linku koji si okačio ( pogledaj član 57.1 na str. 39 ugovora ).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
40 minutes ago, moron said:

Tako da ne može da se kaže da je javnosti omogućeno da zna šta su sve obaveze Republike Srbije.

''Javnost'' bira svoje političke predstavnike, oni imaju mandat da umesto te javnosti potpisuju i Ugovore u ime države (između ostalog). Dakle, oni u ime države (nas) potpisuju. Ono što može da bude objavljeno je objavljeno. Tu piše sve...od osnivačkog uloga, do kasnijih ulaganja.

Uostalom, postoji i godišnji budžet države gde se vide stavke koje su isplaćivane. Nekada davno smo na Forumu kačili stavku po stavku koliko je država uplaćivala iz više godišnjih budžeta, za koje namene, kojih datuma. Sva priča da se ne zna koliko je država uložila novca u fabriku u KG (ne zna se šta su obaveze Srbije) su ili budalaštine tupavih ljudi, ili zlonamerne političke manipulacije na koje je neko naseo (jer su i napravljene sa tom svrhom). Da, jesu ''budalaštine'' jer živimo u digitalno doba, informacije su tu i nema opravdanja da se nešto samo priča umesto da se uzme budžet i pogledaju obaveze Srbije. Prosto se pogleda budžet (godina po godina), i vidi se koliko je novca davano. Baci pogled ovde, ili odmah ovde.

 

Ako se javnosti nešto ne dopada, ona izabere druge ljude da je predstavljaju, pa tako i potpisuju Ugovore u ime države. Tako funkcioniše.

Ne funkcioniše tako što izabereš ljude da te predstavljaju, ali oni jadni ništa ne mogu da urade dok tebe opet ne pitaju za saglasnost jer je taj sistem neposredne demokratije napušten odmah posle antičke Grčke. 

 

 

40 minutes ago, moron said:

Pri svemu tome, ugovor uopšte nije zaključen na 10 godina (kako ti to kažeš). Lepo ti piše u ugovoru koji je na linku koji si okačio ( pogledaj član 57.1 na str. 39 ugovora ).

Ne moram da pogledam, baci pogled OVDE jer smo već pisali o tome u temi na kojoj smo. :thumbup: 

Pričali smo u par prethodnih postova o tome ko bi trebao da plati socijalni program, pa sam u vezi s tim (o čemu smo i pričali) rekao da je ugovor istekao jer to i jeste po pitanju finansijskih davanja SRB strane.

Baš zato što je istekao morao je Tavareš pre par nedelja da dođe i da potpišu novi papir za dodatnih 48 miliona jer SRB više nije imala obavezu da ulaže.

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti iz nacrta budžeta možeš da pročitaš šta država treba da plati (i prihoduje), i to samo pod uslovom da je to u nacrtu budžeta jasno opisano ( a mogli smo čitati i povovom budžeta za 2022 da je dosta toga namerno uvijeno upisano, da niko ne može da provali na šta se odnose neke troškovne pozicije)  ali, ne možeš u budžetu da pročitaš visinu prihoda koji izostaju za državu jer je država nešto „oprostila“ onome ko je po zakonu inače dužnik te obaveze.  
Ono što oprostiš, to u budžetu ne piše. A i taj oprost je deo ulaganja naše države u zajednički posao sa Fiatom. A šta se sve prašta i plaća piše u onim tajnim aneksima, koji su sastavni deo ugovora. 
Bez aneksa nema nikakve koristi čitati ugovor. To je pravno i ekonomski nemoguće. 
Naravno, populistički sve  to može. Populistički može (kao i obično) da se kaže šta god hoćeš, jer (zbog tajnosti aneksa) niko stručan (a nezavisan od vlasti) neće biti u prilici da proveri istinitost onoga što vlast u ekonomskom smislu iznosi, niti će biti u stanju da ceni ekonomski značaj svega onoga što vlast svesno ekonomski prećutkuje.
Pa, da ti sve to možeš da vidiš iz budžeta, šta misliš zašto bi važeći Zakon o tajnosti podataka predvidjao krivične sanakcije, pa i kaznu zatvora  do 15 godina zatvora za povredu tajnosti :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, moron said:

Ti iz nacrta budžeta možeš da pročitaš šta država treba da plati (i prihoduje), i to samo pod uslovom da je to u nacrtu budžeta jasno opisano...

Ovo su sve usvojeni budžeti, nisu samo nacrti.

Ako si potrošio malo vremena da pogledaš printscreen-ove iz linkovanih postova, mogao si da vidiš da u stavkama piše ''Fiat''. Nije baš neodređeno.

Vidiš koliko je novca, vidiš i kada je država davala garancije, vidiš i kod koje Banke su uzete pare, vidiš i kad je prva i kad poslednja rata, vidiš kamatu.... možeš onda kasnije po godinama da pratiš istu stavku kako se smanjuje njena glavnica.

Možeš videti i indirektna ulaganja, tj. npr. kada SrbijaGas pravi novu energanu u fabričkom krugu za potrebe fabrike, pa tih 9.5 miliona evra finansira iz kredita kome je garant SRB.

 

12 minutes ago, moron said:

...ne možeš u budžetu da pročitaš visinu prihoda koji izostaju za državu jer je država nešto „oprostila“ onome ko je po zakonu inače dužnik te obaveze.  

Nije ''inače dužnik'' ako je ugovoreno da ne treba da plaća npr. određeni porez. Poreske subvencije mogu biti oročene vremenski ili po iznosu.

Kada su u pitanju Fiat i SRB, tu je napravljen ugovor po kome su poreske olakšice (subvencije) oročene vremenski.

Npr. kada su u pitanju Kia i Slovačka, poreske olakšice (subvencije) su bile oročene u apsolutnom iznosu. Drugim rečima, porez se obračunavao, ali ga Kia nije plaćala sve dok to obračunato ne pređe ugovoreni iznos (stotine miliona evra poreza su bile u pitanju, ne mogu sad iz glave tačan iznos). Tek prvi evro preko toga Kia je u Slovačkoj počela plaćati.

I kada su vremenski oročene može da se sračuna... tj. može da se izračuna koliko je poreza država/lokalna samouprava oprostila. Pri čemu, jedno je kada država daje i/ili oprašta određene obaveze i zauzvrat dobije 0% vlasništva (kao npr. Slovačka u fabrici Kia), a drugo je kada zauzvrat ima 33% koje može jednog dana da proda... i faktički tako naplati dosta od toga što je svojevremeno oprostila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znači, iz (usvojenog) budžeta se uvek vidi vrednost svih ulaganja države u neki posao sa stranim investitorom?

 

Onda te ja molim, reci mi, za ugovor od 22.03.2018. godine o koncesiji za BG aerodrom, sa francuskim koncesionarom (koji ugovor je jednako tajan kao i svi aneksi Srbije sa Fiatom za FCAS), koja je ukupna ugovorena vrednost svih ulaganja ( svih preuzetih ugovornih obaveza) naše države tokom perioda trajanja koncesije od 25 godina?

 

Vidi li se to iz zakona o budžetu koji su doneti nakon stupanja na snagu koncesije ?

 

Ili treba da ipak sačekam 2043. godinu, da bi ti meni tek tada rekao koliko je kroz budžet RS do tada realizovano obaveza države prema koncesionaru za ugovoreni period koncesije ? Ali, samo za onaj deo koji se tiče novčanih obaveza.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
35 minutes ago, moron said:

Znači, iz (usvojenog) budžeta se uvek vidi vrednost svih ulaganja države u neki posao sa stranim investitorom?

Vidi se u onim pravnim poslovima gde je predviđeno ulaganje države, kao npr. između Fiata i SRB oko fabrike u KG. Negde su ulaganja predviđena, negde nisu. Tamo gde nisu neće se ni videti u budžetu. 

Ta ulaganja mogu, a i ne moraju biti predviđena, zavisi i od toga ima li i koliko državnog vlasništva u konkretnoj firmi, od delatnosti firme (javna ili ne), od poslovnog cilja koji se želi postići...

 

35 minutes ago, moron said:

Onda te ja molim, reci mi, za ugovor od 22.03.2018. godine o koncesiji za BG aerodrom, sa francuskim koncesionarom (koji ugovor je jednako tajan kao i svi aneksi Srbije sa Fiatom za FCAS), koja je ukupna ugovorena vrednost svih ulaganja ( svih preuzetih ugovornih obaveza) naše države tokom perioda trajanja koncesije od 25 godina?

Tvoje poređenje je poređenje baba i žaba, ne doprinosi diskusiji o konkretnoj temi.

Pokušavaš da osporiš ono što ne može da se ospori (jer u datim linkovima se vide iznosi ulaganja SRB u fabriku u KG, vide se izvori, vide se rokovi, vidi se kamata...), pa zato onda pokušavaš sa uvođenjem desete stvari koje nema veze sa temom da osporiš ono o čemu pričamo - ulaganja SRB u KG fabriku se vide u budžetima, dati su ti linkovi.

BEG je koncesija, nema promene vlasništva nakon ugovora sa FRA firmom. SRB je i dalje većinski vlasnik BEG. U budžetu može da se vidi koliko je FRA koncesionar uplatio jer ti novci koji su legli na račun ne mogu da se sakriju. Ako su ugovorena neka plaćanja države SRB, to će se takođe videti u budžetu (i narednim budžetima).

 

35 minutes ago, moron said:

Ili treba da ipak sačekam 2043. godinu, da bi ti meni tek tada rekao koliko je kroz budžet RS do tada realizovano obaveza države prema koncesionaru za ugovoreni period koncesije ?

A, što bi čekao 2043. godinu?

Ko ti brani da uzmeš budžet za 2020. godinu pa dalje, i gledaj ima li nekih plaćanja za BEG, ili u vezi BEG. :thumbup: 

2020. godina

Rebalans Novembar 2020.

2021. godina

Rebalans April 2021.

Rebalans Oktobar 2021.

 

 

Edited by neshaoct
dopuna lnkova

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jasno je i tebi da nisi u pravu. Kao što "pojma nemaš" kakve je sve obaveze naša država kroz ugovor sa stranim partnerom preuzela prema FAS-u, kao i koja je ukupna vrednost tako preuzetih obaveza, tako "pojma nemaš" ni kakve je obaveze država preuzela kroz ugovor sa FR koncesionarom.

 

"Nemaš pojma" jer je za tebe, za mene, kao i za sve ostale gradjane (pa čak i za onaj deo vlasti koji nema ovlašćenje da bude upoznat sa sadržajem ugovora sa stranim partnerom), potpuna tajna šta je u ekonomskom smislu dogovoreno da sve budu obaveze naše države.

 

Da se iz zakona o budžetu vidi ukupna ugovorena vrednost svih preuzetih obaveza naše države ( i svih "oprosta" koje smo ugovorom dali saougovrču ), ne bi tebi trebalo da sačekaš da prodje celokupan period trajanja partnertstva, pa da svake godine kroz usvojeni budžet sabiraš i sabiraš, pa tako 25 godina sabereš za koncesiju ili, kako ti reče, sabareš budžete za 10 godina za FAS.

 

Ali, nema veze.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
14 minutes ago, moron said:

Da se iz zakona o budžetu vidi ukupna ugovorena vrednost svih preuzetih obaveza naše države ( i svih "oprosta" koje smo ugovorom dali saougovrču ), ne bi tebi trebalo da sačekaš da prodje celokupan period trajanja partnertstva, pa da svake godine kroz usvojeni budžet sabiraš i sabiraš, pa tako 25 godina sabereš za koncesiju ili, kako ti reče, sabareš budžete za 10 godina za FAS.

A, što ne pogledaš slike koje su ti date? Mnogo bi lakše bilo da pogledaš, nego da pričaš napamet.

Zašto bi neko sabirao u 10 budžeta kada su ulaganja SRB npr. za FAS bila u prvim godinama kada se fabrika i pravila?

 

14 minutes ago, moron said:

Kao što "pojma nemaš" kakve je sve obaveze naša država kroz ugovor sa stranim partnerom preuzela prema FAS-u, kao i koja je ukupna vrednost tako preuzetih obaveza,

Da... evo primer kako pojma nemam:

 

ulg01.jpg 2010 ulg.jpg

ulg 2010 02.jpg ulg 2011.jpg 

ulg 2011 02.jpg ulg 2011 03.jpg otplate.jpg

 

EIB - FIAT automobili Srbija doo -Kompakt automobili 1 
EUR 150.000.000 
Prvi datum otplate glavnice 31.12.2013.
Poslednji datum otplate glavnice 28.06.2019
Rata glavnice za 2013. god 7.083.333 EUR
Kamatna stopa 6M EURIBOR + marža

 

EIB - FIAT automobili Srbija doo - Kompakt automobili 2
EUR 50.000.000 
Prvi datum otplate glavnice 31.12.2013.
Poslednji datum otplate glavnice 28.06.2019
Rata glavnice za 2013. god 4.166.667 EUR
Kamatna stopa 6M EURIBOR + marža

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stellantis ojačava svoj rukovodeći tim u Srbiji da omogući održivu budućnosti fabrike u Kragujevcu

 

fas kg.jpg

  • Stellantis odlučno napreduje u sprovođenju svog industrijskog plana u Srbiji kako bi podržao implementiranje  strateškog plana ''Dare Forward 2030''
  • Aktivnosti naglašavaju ''pobednički duh'' podeljen sa Republikom Srbijom i drugim zainteresovanim stranama
  • U najsavremeniju električnu platformu biće investirano u Kragujevcu, kako bi započela proizvodnja kompaktnih vozila sredinom 2024.

Stellantis je danas najavio sledeće promene koje su na snazi od danas, 24. maja 2022. i koje su deo sprovođenja strateškog plana ''Dare Forward 2030'' u Srbiji.

 

Jovica Jovanović je imenovan za industrijskog direktora u Srbiji koji će biti direktno zadužen za proizvodnu lokaciju Stellantis-a u Kragujevcu.  Jovica se vraća da predvodi poslovanjem fabrike nakon uspešnog međunarodnog iskustva, prvo na poziciji globalnog direktora procesnog inženjeringa i kasnije regionalnog direktora za Evropu poslovnih jedinica Preseraja i konstrukcije alata. Biće na čelu fabrike u Kragujevcu i zadužen za sveobuhvatno industrijsko prisustvo Stellantis-a u Srbiji na putu ka njegovoj novoj održivoj budućnosti.

 

''Stellantis je 28. aprila najavio da će instalirati novu električnu platformu u Kragujevcu za proizvodnju kompaktnih vozila počevši od sredine 2024'' rekla je Silvia Vernetti, direktorka Stellantis-ove ćerke firme FCA Srbija d.o.o. i direktorka globalne korporativne kancelarije Stellantis-a. ''Ovo će pomoći kompaniji da bude na putu ka postizanju 100% prodaje mixa električnih vozila na baterije u Evropi do kraja ove decenije i da dostigne nulte emisije ugljenika do 2038.'' Ova objava takođe potvrđuje da će Srbija, i njena fabrika u Kragujevcu, igrati ključnu ulogu u strateškom planu kompanije ''Dare Forward 2030'', a Jovica - i naši ljudi - će ga sprovoditi.''

 

Novi kompaktni automobil čije će ime tek biti objavljeno će se proizvoditi u fabrici u Kragujevcu, nasledivši trenutnu proizvodnju modela Fiat 500L. Fabrika takođe može da bude konfigurisana tako da podrži potencijalne dodatne količine još jednog vozila, na osnovu stalnog poboljšavanja performansi. ''Jovica je prava osoba u pravom trenutku, a njegovo imenovanje dokazuje ulogu srpskog rukovodstva u ovom projektu,'' rekao je Francesco Ciancia, direktor proizvodnje klastera nižeg i srednjeg segmenta za širi region Evrope u Stellantis-u. ''On je iskusan rukovodilac sa dokazanim iskustvom u automobilskoj industriji koje je stekao na više tehničkih i menadžerskih pozicija u Srbiji, Italiji i Francuskoj. U Srbiji implementiramo novi projekat, deo proizvodnog koncepta sa više proizvodnih lokacija u Evropi i razvijamo novu platformu za naša vozila budućnosti u nižem-srednjem segmentu, a Kragujevac će postati povezano strateško čvorište za industrijski uspeh ove inicijative. Jovicino stečeno liderstvo u njegovoj međunarodnoj karijeri u proizvodnji, njegove veštine i ličnost biće ključni faktori za uspeh kako bi se stvorili odnosi poverenja sa zaposlenima i dobavljačima dok se pripremamo za nova lansiranja.''

 

Kako ćemo već u 2022. videti pokretanje aktivnosti za uspostavljanje proizvodne linije za novu platformu koja će biti pokrenuta 2024. godine, Stellantis je već počeo da radi na fleksibilnom i agilnom industrijskom ekosistemu u okviru koga će se sprovesti neophodna faza tranzicije, uključujući prekvalifikovanje radnika. Ovo će biti moguće pomoću zajedničke posvećenosti koju su izrazile sve zainteresovane strane, uključujući Vladu Republike Srbije, socijalne partnere, dobavljače i zaposlene. Plan transformacije takođe predviđa dvogodišnje premeštaje u druge Stellantis-ove fabrike u Evropi, gde je prelazak na elektrifikaciju već počeo, ili programe za napuštanje kompanije. Prvi rezultati su vrlo ohrabrujući. Za samo jednu nedelju, 25% pozvanih zaposlenih izrazilo je interesovanje za rad u inostranstvu i više od 100 kolega već je prihvatilo rad u drugim Stellantis fabrikama u Evropi. Značajan broj radnih mesta u inostranstvu biće obezbeđen, a pojedinačni intervjui će se nastaviti tokom narednih dana.


Današnja objava je prvi korak u sprovođenju plana i zajedno sa zainteresovanim stranama u Srbiji, počevši od svojih zaposlenih, Stellantis  je posvećen omogućavanju slobode kretanja građana i borbi protiv globalnog zagrevanja pomoću inovativnih, čistih, bezbednih i pristupačnih rešenja. To zahteva sveobuhvatan tzv. 360° pristup, od upravljanja troškovima energije do podsticaja za podršku prelaska tržišta na električna vozila na baterije. Kombinacija ovih koraka će staviti Srbiju i Evropu u čvrstu poziciju u okviru energetske tranzicije ka pristupačnoj i održivoj mobilnosti.

 

stellantis logo vesti.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.srbijadanas.com/biz/vesti/giganti-automobilske-industrije-stizu-u-srbiju-u-toku-pregovori-sa-dva-proizvodaca-planira-se-2022-05-26

 

Svaka čast za vladu  Srbije, dovesti Mercedes i Toyotu je decenijski uspjeh za generacije i generacije. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Premijerka o radnicima Fiata: 1.000 ide u inostranstvo, 500 ostaje da radi, a 500 je višak

 

 170522_Fiat_New-500L-Cross.jpg

 

Pet stotina radnika Fiata je višak, izjavila je premijerka Ana Brnabić, ali je najavila da će se Vlada Srbije boriti da oni dobiju što bolje otpremnine i da im pomogne da pronađu novi posao. Ona je za televiziju Pink rekla da će kompaniji Stelalntis, koja će od kraja 2024. godine proizvoditi električne automobile u Kragujevcu, biti potrebno 1.550 radnika, a da Fiat trenutno zapošljava 2.016.

 

''Borimo se da vidimo da izguramo da ti radnici ne samo imaju što bolje otpremnine, oni će dobiti otpremnine i one će biti veće od zakonskog minimuma, to je već završeno. Oni su tražili još više, mi se borimo da za njih dobijemo što bolje uslove'', navela je Brnabić. Naglasila je da od tih 1.550 radnika koji će biti potrebni fabrici, 500 ostaje da radi u Kragujevcu u tranzicionom periodu koji će trajati od 18 do 24 meseci i da će ti ljudi primati punu platu i da će tu sigurno ostati ranjive grupe, poput trudnica, žena sa malom decom i invalida. ''Imamo 1.000 ljudi koji treba da idu na prekvalifikacije i obuku u inostranstvo. Sada je najveća borba da i oni imaju što bolje uslove'', kazala je ona i istakla da je dogovoreno da oni po povratku iz inostranstva imaju garantovan posao u Stellantisovoj fabrici.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za odlazak na rad u inostranstvo prijavilo se 137 Fiatovih radnika

 

86814-fiat 500l 01.jpg

 

Predsednik Samostalnog sindikata fabrike ''Fiat Srbija'', Saša Đorđević, izjavio je da se do utorka 137 radnika te kragujevačke kompanije prijavilo za rad u inostranstvu, što je uslov da zadrže posao kada Stelantis grupa počne da proizvodi električno vozilo u ovom pogonu. Naveo je da je u međuvremenu poslodavac donekle popravio uslove pod kojima bi se išlo na dvogodišnji rad u inostranstvo u druge Stelantisove pogone, kako bi zaposleni bili motivisani da se prijave i da je rok za prijavljivanje produžen do ponedeljka, 20. juna, u 13.00 časova.

 

Đorđević je, posle sastanka predstavnika Fiatovih sindikata i zaposlenih sa članovima Radne grupe iz redova Vlade, naveo da je Stelantis ponudio prihvatljive finansijske uslove za rad u njegovim pogonima u Slovačkoj, Češkoj, Italiji i Nemačkoj, ali da je radnike demotivisao predlog po kome bi dugo odsustvovali od kuće. ''Mi smo sa njima o tome razgovarali i rekli smo da taj novčani deo koji im je rečeno da će imati tamo kroz platu i dva bonusa, iz naše komunikacije sa zaposlenima, nije problem. Ali najviše koči ljude to što je dat period od dve godine. Mi smo sugerisali kompaniji i Vladi da se da neka prihvatljivija ponuda, koja bi mogla da rezultira mnogo većim brojem prijavljenih'', rekao je Đorđević. Dodao je da je već juče poslodavac reagovao i ponudio da zaposleni mogu četiri puta godišnje da obiđu porodice.

 

''Ponudili su da to bude sedam dana za božićne praznike, zatim 10 dana za uskršnje, godišnji odmor od 10 radnih dana od 1. avgusta, i četvrta opcija da zaposleni kroz prekovremeni rad zaradi novac ili tri slobodna dana, koje bi mogao da spoji sa onih sedam dana za Božić. To je dobar iskorak poslodavca, ali koliko će doneti više izjašnjenih radnika videćemo'', naveo je Đorđević. Predsednik orrganizacije Samostalnog sindikata Fiata Srbije je kazao kako u Stelantisu rezmišljaju i o tome da na rad u inostranstvo šalju grupe zaposlenih koji su dobro sarađivali na poslu u Kragujevcu ili su se družili, pa bi bilo upućeni zajedno u jednu od fabrika, a možda bi dobili i zajednički smeštaj, što bi bio motiv više da se prijave. ''Očigledno postoji prostor da se prvobitna ponuda poboljša, jer bi svaki pomak doneo veći broj prijavljenih. Krucijalno je da se sačuvaju oni koji žele da rade, ali to sve zavisi od poslodavca'', ocenio je Đorđević.

 

On je naveo da su na današnjem sastanku predstavnicima Vlade Srbije ponovo dati zahtevi sindikata, među kojima je povećanje otpremnina sa zakonskih 200 evra po godini radnog staža, što je predložio Stelantis, na 1.000 evra po godini. Drugi je da se proširi broj kategorija zaštićenih radnika koji bi sigurno zadržali posao u kragujevačkoj autoindustriji na roditelje dece sa posebnim potrebama, invalide, majke sa decom uzrasta do pet godina, i bračnih parova zaposlenih u kragujevačkom Fiatu, od kojih bi bar jedan supružnik zadržao radno mesto. Đorđević je napomenuo da je ovim kategorijama obuhvaćen mali broj ljudi i da to ne bi trebalo da predstavlja problem. ''Dogovorili smo se da pradstavnici radne grupe iz vlade do sutra u 11 časova daju odgovor na ove zahteve'', rekao je Đorđević.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potvrđen dogovor Vlade Srbije i Fiata o uslovima za radnike

 

fiat 500l n1.jpg

 

Vlada Srbije i kompanija ''Fiat automobili Srbija'' (FCA) potvrdili su ono što je već dogovoreno tokom prethodnih razgovora u vezi sa fazom transformacije fabrike FCA Srbija u Kragujevcu, a to je da će, pre svega u tom procesu, biti zaštićene ranjive kategorije i žene i da će garantovati radna mesta onima koji se odluče za rad u inostranstvu.

 

Kako se navodi u zajedničkom saopštenju Vlade Srbije i FCA Srbija, potvrđeno je obavezivanje Stelantisa da će garantovati radna mesta zaposlenima FCA Srbija koji će provesti jedan period u inostranstvu nakon što se vrate u Srbiju, kao i da isti uslovi za rad u inostranstvu kao za FCA Srbija važe i za FCA Plastiku, Slobodnu zonu FAS, FAS Akademiju. U saopštenju se navodi da su u zaštićene ranjive kategorije spadaju: žene na trudničkom i porodiljskom odsustvu, majke sa decom kojoj je potrebna posebna briga, samohrani roditelji maloletne dece (udovci/udovice), majke sa decom do pet godina, žene u procesu vantelesne oplodnje i osobe sa teškim invaliditetom.

 

Što se tiče plana transformacije, Stelantis je unapredio program koji se odnosi na rad u inostranstvu (tokom perioda od 18 do 24 meseca) tako da će bonus za podršku zaposlenima za rad u inostranstvu biti isplaćen u dve rate, veći deo iznosa pre polaska, a manji po povratku u Srbiju. Na primer, radnici koji se odluče za Slovačku primiće 11.000 evra unapred, a bonus od 6.000 evra biće im isplaćen kada se vrate u Srbiju. Vlada Srbije i FCA Srbija navode da će omogućiti zaposlenima da imaju bar tri perioda pauze tokom godine kako bi mogli da se vrate u Srbiju, kao i da će omogućavati da se zaposleni i njihove porodice periodično sastaju, organizovanjem redovnih autobuskih linija iz Kragujevca ka fabrikama u inostranstvu.

 

Vlada Republike Srbije i Stelantis sada zaista veruju da je paket za rad u inostranstvu izrađen tako da podrži zaposlene FCA Srbije, obezbeđujući sprovođenje novog projekta, unapređenjem njihovih profesionalnih veština i sticanjem važnog iskustva za podršku novom pokretanju proizvodnje u Srbiji, navodi se. Kako se navodi, dve strane očekuju veliko interesovanje zaposlenih da pristupe ponudi za rad u inostranstvu do ponedeljka, kada će se proces prijavljivanja okončati.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...