Jump to content
FAS Euroauto Goran
Valle

Osnovno o ugradnji audio sistema u automobil

Recommended Posts

JA SAM NEGDJE BIO REKAO DA ĆU NAPISATI PONEŠTO NA OVU TEMU... ZA SADA,DIO! NEKA MODERATORI BRIŠU,ISPRAVLJAJU,ŠTA GOD MISLE DA TREBA. NADAM SE DA ĆE OVAJ TEXT NEKOME KORISTITI KADA BUDE ZAVRŠEN. PA... DA VIDIMO:

Napraviti vrhunski ugođaj audiofilima u automobilu,veoma je teško! Skoro svi mi forumaši imamo pretenzija da audio sistem u našim četvorotočkašima bude nadprosječan. Brojne su prepreke do toga cilja. Prvenstveno novac,zatim naše vema siromašno tržište,znanje... Ja ću se potruditi da što više lajicima približim ovu temu.

Baziraću text na malo naprednijim sistemima,koju uključuju spajanje pojačala u sistem,jer mislim da je kobinacija player+zvučnici na 4 njegova izlaza većini jasna i prosta. Da ne budem pogrešno shvaćen,nije ni spajanje pojačala bauk,samo treba jednom to vidjeti (ili pročitati ovaj text,nadam se). 

Jedan od kolega je detaljno opisao euro-džek http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=39321 ,pa ću se samo ukratko na njega osvrnuti. Jasno je da je ovaj džek zamišljen kako bi postojao jedan univerzalan konektor na koji bi mogli „prikačiti“ player bilo kog (poznatijeg) proizvođača. Euro-džek je sastavljen iz dva dijela,i oba imaju 2 reda od po 4 kontakta. Neka zvuči koliko god grubo i seljački,ja ću ih po nardoski podjeliti na „onaj dio euro-džeka za zvučnike“ i „onaj dio euro-džeka za napajanje“. Iako djeluju slično,dobro je znati da ne možete pomješati redosled ova dva dijela! Tako je zbog „zareza“ koji služe da oba muška djela džeka (ona dva iz automobila) pričvrsti za ženske djelove (sa playera). O rasporedu „žica“,pročitajte u pomenutom topiku,nema potrebe da ja ponavljam.  Čisto radi estetike,evo slika euro-džeka:

19225568_th.jpg

I još jedna:

19225569_th.jpg

Jako je bitno od početka shvatiti ovo ozbiljno,i ne žuriti da se što prije začuje muzika iz automobila. Svako povezivanje vodova (žica) treba da bude zalemljeno kako izolir traka ili eventualno pomjeranje ne bi prouzrokovalo da spoj počne da „gubi kontakt“ što često zna da se vremenom dogodi,a onda strašno nervira i zna nekada biti komplikovano za saniranje. Poželjno je otkačiti minus klemu sa akomulatora,skratiće vam vrijeme samim tim što nećete opterećivati sebe razmišljanjem o eventualnim kratkim spojevima. I uvjek imajte na umu da je sistem slab onoliko koliko i njegova najslabija karika,kao i da nema šale sa jednosmjernom strujom! Postojanje pomenutog euro-džeka nije obavezno,ali niko vam ne brani da sami kupite muški dio i nanovo dovedete kablove za njega. Nije skup,a donekle je lakše od direktnog vezivanja,i olakšava eventualno buduće mjenjanje plejera. Ako to radite,potrudite se da vodovi koje spajate na crni,crveni i žuti kablič džeka budu presjeka makar 2,5mm² . Ne može da škodi,pitajte Laneta Gutovića  Isto tako,iako postoji osigurač na tabli koji je spojen na + pol džeka,kao i osigurač na plejeru,poželjno je kupiti i kućište osigurača i staviti ga pride na žutu žicu. Nije bitan izgled kućišta,uglavnom je neki od ova dva najčešće (i unutra ide stakleni osigurač od 10 ampera kod prvog,ili standardni 10A auto osigurač kod drugog tipa).

19225567_th.jpg

19225573_th.jpg

Previše se zadržah na kablovima za euro-džek,idemo dalje sa pretpostavkom da su na njega uredno povezani kablovi za zvučnike i naponski. Tj,da je razvedena osnovna instalacija koja omogućava spajanje plejera sa 4 zvučnika (i antenom koju ne želim puno da pominjem da dodatno ne komplikujem). Neka to bude nulti korak. Prvi je pare u džep i u šoping. Ako već nemate player (ili Head Unit kako li ga popularno na forumima zovu) onda otvorite 4 očiju prilikom kupovine. Bez trke,ipak je on srce sistema. USB,RCA izlazi,AUX ulaz,mjenjanje boja ili fixna iluminacija koja vam se slaže sa iluminacijom enterijera, preglednost displeja,bluetooth,DVD... Mnogo je toga što treba uzeti u obzir pored omiljenog brenda i želje da se što prije kupovina završi. Naravno,cijena je jako bita,pogotvo ljudima sa naših prostora. Prvi i osnovni savjet svakome ko će tek kupiti plejer (a ima u planu spajanje pojačala kad-tad) neka bude OBAVEZNO DA IMA RCA IZLAZ!!! Bar jedan par činčeva,kasnije,kad dođemo do pojačala biće jasnije zašto. Na ovoj slici,pod RCA izlazima podrazumjevaju se oni sa desne strane slike,bjelo-crvena kombinacija.

19225570_th.jpg

Kada je gotovo sa "osnovnim instalaijama", ostaju one komplikovanije (i ne baš jeftine). Potrebno je dovesti do mjesta na kom će biti pojačalo naponske kablove,RCA (činč) kabal (ili više njih,zavisno od plejera,pojačala i zahtjevnosti korisnika)i signalni (remote) kabal (koji je često integrisan u RCA kabal). Sada,redom, ponešto o svakom od njih. I njih ću podjeliti na "naponske" i "one za prenos zvuka". Česti su na tržištu i setovi kablova za pojačalo. U zavisnosti od amperaže samog pojačala,od toga da li vam je akomulator u gepeku ili pod haubom,zavisi debljina naponskog kabla. PLUS kabal (u setovima obavezno crveni) je onaj koji stvara najviše glavobolja. Pošto je akomulator najčešće ispod haube,treba naći put za kabal do gepeka,što može biti frustrirajuće ponekad. Uglavnom,kada podignete haubu,treba po lijevoj strani tražiti gumeni čep koji se probija kako bi + kabal ušao u kabinu. Podizanjem pragova i tapacunga patosa načešće se nalazi put do gepeka.Naravno,ovaj kabal se vuče lijevom (vozačevom) stranom. Ono što je OBAVEZNo u slučaju ovog kabla je staviti osigurač na njega!!! Pomenuo sam da nema (da ne zamjerite) zajebavanja sa jednosmjernom strujom!!! I to,osigurač je poželjno staviti što bliže samoj klemi,na nekih 10ak cm od akomulatora. Kada bi (neDajBože) došlo do neželjenog,jednosmjerna struja treba biti "ukroćena" što prije,i zato se osigurač stavlja "na početku". Sigurno ste imali priliku da vidite da se koriste mnooogo debeli kablovi,i da malo koje pojačalo traži manje od 10mm kvadratnih presjeka. Nije to radi estetike,već zbog toga što i ne mnogo jaka pojačala znaju da povuku preko 20 ampera. U prvoj slici,vidjećete kako bi trebalo odabrati presjek kabla zavisno od metraže,amperaže pojačala i naravno,presjek je u milimetrima kvadratnim. Na ostalim slikama vidjećete kako izgleda kućište staklenog osigurača,i otprilike kuda je + kablić ušao u (moju) kabinu.

19226783_th.jpg

19225571_th.jpg

19233071_th.jpg

19233069_th.jpg

Naravno,amperažu pojačala računate prostim sabiranjem vrjednosti osigurača na njemu.

Prelazimo na plavi,tj MINUS kabal. On je najčešće lak za ugradnju,jer "masu" možete uzeti sa šasije. Pazite da šraf kojim klemu mase prišvršćujete za šasiju bude očišćen od farbe i eventualne korozije,tj da klema i lim imaju nesmetan i kvalitetan spoj. Poželjno je da ovaj kabal bude što kraći i makar za broj deblji od plusa. Ako odlučite da i masu dovodite direktno sa akomulatora (ispod haube) onda ga dovedite zajedno sa plusom,i neka oba kabla budu razvedena po vozačevoj strani. Kad mi ne bude muka,slikaću i minus kako je spojen na šasiju,hladno mi je sad da izlazim. :)

RCA,ili činč kabal,prenosi zvučni signal sa plejera,ali ne pojačani,kao onaj sa izlaza koji se spajaju na zvučnike. Na pojačalima RCA ulazi se obično zovu LOW LEVEL INPUT,mada,postoje pojačala koja nemaju taj ulaz (osim HIGH LEVEL INPUT koji se spaja direktno na izlaze za zvučnike iz plejera). Već kada radite oko muzike,moj savjet vam je da dva RCA (4 činča ukupno) kabla kupite i razvedete po desnoj (suvozačevoj) strani. Ako sjutra kupite napredniji plejer,koji npr ima kontrolu woofera (da samo njemu doda koji decibel više),a samim tim i više parova RCA izlaza,značiće vam puno već instaliran kabal viška,a nije neki trošak. Svakako kupite kvalitetnije RCA kablove,i OBAVEZNO na suprotnu stranu od naponskih!!! Osim,ako ne želite da slušate neprijatne šumove,ili bacate pare za dodatne filtere... I kvalitetniji (deblji) RCA kabal dužine 5m (koja se najčešće uzima za auto) košta oko 10€,što je spram cijene cijelog vašeg sistema prava sitnica. Na sledećoj slici se vidi RCA kabal koji debljinom uliva povjerenje :)

19233276_th.jpeg

Možete primjetiti da između činčeva,po sredini RCA kabla,se vidi plava žica. Ako je imate integrisanu,kao što je ovdje slučaj,iskoristite ju za REMOTE. REMOTE je onaj izlaz sa goreopisanog euro-džeka koji je označen plavo-bijelom bojom. pošto je pojačalo pod stalnim naponom,ovaj REMOTE signal služi samo za paljenje pojačala zajedno sa paljenjem plejera,tj da pojačalo ne bi vuklo struju non-stop.Remote struja je + polariteta, mala (reda 0,3A) i nemojte je koristiti ni za šta dodatno (tipa,za fensi osvjetljenje).

Kada sprovedete naponske kablove sa jedne,remote i RCA kablove sa druge strane auta,računajte da imate spremne intalacije za pojačalo.

Zvučnici... Prekomplikovana i preširoka oblast,sama po sebi. Mnogi od nas žale da maknu fabričke zvučNJAke,da izrežu otvore na zadnjoj klupi,ali... Ako je već toliko teško bušiti fabričku dasku,obezbjedite neku ivericu,svakako je kvalitetnije rješenje,a nije neki težak stolarski poduhvat. Ako već odlučite rezati,najzahvalnije rješenje su elipse 6*9“. Kartonske membrane se sve rjeđe nalaze (srećom),a sve je više onih zvučnika kojima je obod membrane od materijala koji nije guma. To vam garantuje mnogo veću opornost na spoljašnje uticaje,pogotovo na „sunčanje“. Ako koristite postojeće otvore za zvučnike,onda nema dileme. Mnogo je lakše naći zvučnike predviđene dimenzije,nego se mučiti sa kupovinom ili pravljenjem adaptera (kao ja). Da ne pominjem što zvučnici većih dimenzija imaju bolju reprodukciju niskoh tonova,a kada koristite adapter,koristite i manji zvučnik. Alpine,pioneer,sony,SAL,dvosistemac,trosistemac... O tome ćemo naknadno polemisati. Bitno je da zamislite šta želite,broj zvučnika,njihove dimenzije, i naravno, da odaberete woofer. Ipak je on“glavna faca“ vaše buduće pokretne diskoteke  Kada je SubWoofer u pitanju,osnovna podjela je na aktivne i pasivne. Prvi su ugrađeni u kutiju koja sadrži pojačalo,tako da dodatno pojačanje za njega nije potrebno. Ipak,mnogo su zanimljivija tema ovi drugi,tj PASIVNI. Oko njih ima više posla,pa ćemo o njima i govoriti. Onaj ko to shvati,nema šanse da neće znati povezati aktivni vufer. Pasivni niskotonci mogu doći u izrađenim kutijama,ili kao „suvaci“ koji očekuju izradu (kupovinu) kutije. Drugi slučaj je mnogo češći. Za woofer se može uz pomoć mnogih kompjuterskih programa odrediti dimenzija kutije,tj njena litraža. Zavisno od toga da li želite bass reflex ili kutiju zatvorenog tipa, i od dimenzije samog woofera,zavisi i dimenzija buduće kutije. Savjetujem da ako radite kutiju svojeručno,ne dozvolite da išta bude fušerski odrađeno. Obično se za svaki woofer nađe uputstvo u kom pišu dimenzije preporučene kutije (što sam ja tek iz druge poslušao i shvatio da ima smisla) i savjetujem da se toga pridržavate. Svaki spoj namažite drvofixom, ne štedite taj lijepak,kao ni šrafove. Iverica ili medijapan ne moraju biti predebeli (kao kod mene 2,5cm),a ovu sliku postujem samo da bi vidjeli koliko često sam sebi stavljao šrafove: Nemojte dozvoliti da vam kutija igdje „odušuje“ .

18935233_th.jpg

Kada sastavite kutiju koja na sebi ima otvor za kupljeni woofer (i bas reflex,baš kao na prethodnoj slici) potrebni su vam:

-konektor za kabal 19226773_th.jpg

-Bas reflex cijev 19226775_th.jpg za koju vam preporučujem da bude dvodjelna,tj pokretna (kako bi podesili uputstvom predviđenu dužinu)

-lijepljenje tapacira (ako patite od estetike)

-zatim,na ivicama kutije postavite azmofan,ili makar VATU pamučnu!!! Bilo šta što bi pomoglo u “baunsovanju” vazdušnih talasa unutar kutije. Na kraju zašarafite woofer za kutiju (čvrsto ako već niste stavili diht-traku koja dođe uz nove woofere) I SPREMAN SUBWOOFER!

NASTAVAK TEXTA UBRZO!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaka cast na ulozenom trudu.

Da zazivi malo i ovaj deo foruma :)

Ja nazalost ne mogu da odvojim nikako vremena da napisem koji tekst takodje!

Mozda napisem malo o samim zvucnicima, sta je to osetljivost istih, i "zasto se komsijin cuje duplo jace, a isto je 12" kao moj i imamo isto pojacalo" :D

Edited by Bki

Share this post


Link to post
Share on other sites

E mene sad zanima nešto što ovde ne piše, u šta se ja ne razumem, a nadam se da se dosta vas razume, a to je sledeće... Sad ja se recimo ne razumem u to, a hteo bih da kupim vufer. Znam da mi za vufer treba i pojačalo, e sad, mene zanima snaga, tj da li mora da bude jače pojačalo od vufera ili vufer od pojačala ili moraju da budu iste snage i šta je poželjno da se obrati pažnja pri kupovini?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li znate neki servis u Beogradu (Novi Beograd) za audio uređaje gde bih mogao da svratim da vide šta nije u redu sa mojom opremom? Od ovih prijateja kluba na spisku našao sam samo one u Batajnici.

Kupim pre neki dan Magnat Edition 102 da ubacim u Seicenta napred u njegove kutije, ubacim nekako i povežem sa mojim Roadstar plejerom koji od pre imam. Mislim da nisam ništa zeznuo dok sam vezao na euro konektor. Radio ima napajanje ali se jako loše čuje. Tek kad volume pređe 30 bude glasno ali nije to to :S Taj radio je pre bio u ćaletovom Seatu na fabričkim zvučnicima i extra je radilo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SI probao da vratis nazad fabricke zvucnike da vidis da li se isto desava ili svira normalno? Mozda je zvucnik prejak za plejer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SI probao da vratis nazad fabricke zvucnike da vidis da li se isto desava ili svira normalno? Mozda je zvucnik prejak za plejer.

Nisam imao fabričke. Seicento je bivši van. Plejer je 4x40W, bio je i na jačim zvučnicima, jbm li ga...

Ili su na nekom zvucniku okrenuti plus i minus kontra.

Baš sam pazio to kada sam vezao. Ali pregledaću detaljno opet. Daj Bože da je to a da je sve ostalo ok. Hvala vam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, da su okrenuti + i -, culo bi se isto glasno al ne bi imao bas zbog kontra rada zvucnika. Uzmi ti lepo unimer i ispitaj to detaljno. Probaj da pozajmis neki drugi plejer da probas i s njim.

Pretpostavljam da si vec proverio da li su balans i fader na 0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skinuo sam danas sve. Onaj konektor što sam uzeo se ladno ne poklapa sa plejerom a ja vezao po njemu, ne po onoj listi zalepljenoj na plejeru.

Sad je zvuk ok mada podvarak je u pravu, volume ide do 47, ja treba da pojačam do 30 da bi se oni zatresli onako solidno. Izgleda da su stvarno od 40W zvučnici.

Nisam očekivao da će to ovako ispasti. Ona kutija za zvučnike je polušuplja na Seicentu (malo plastika, malo lim) pa sam obložio sunđerom iznutra da malo upija vibracije.

A i spolja su glupo usmereni, levi ka volanu a desni "gađa" onu rupu gde ide airbag pa kad pojačam malo više to sve izobliči zvuk :/ Jbg, mogao sam uzeti neke jeftine Xwawe zvučnike da sam znao.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je kao 4x50 ali je ustvari 4x22. Mozes da stavis, nista im nece faliti sem sto nece svirati ni blizu lepo koliko mogu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, prejaki su. Ne, mislim da nema svrhe stavljati ih. 

Inače, to što piše da je 4x50 je ustvari pravih 4x20, plafon 4x25.

 

EDIT: Eto, napisao je Cane koliko je to tačno. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

cxcb470019.jpg

 

Ljudi,dobio sam player (usb,SD) izvadio fabricki,spojio eurojack ali novi player nece da se upali,probao ga kod komsije upravo radi,moj fabricki isto radi kod mene bez problema samo ovaj novi ne.Zna li neko sta moze da bude,verovatno je zica neka

Share this post


Link to post
Share on other sites

danas sam montirao novi dvd u kola posto je klinac unistio stari ali sad dok ne pojacam do negde 10 cuje se krcanje ili neko sistanje zvucnika cak se nekada cuje i radio stanica koja je trenutno na frekvenciji tunera kada pustim usb.ima li iko pretstavu sta bi moglo biti.nisam spomenuo da je krcanje tipa kineskog transmitera a cuje se i kasnije kad pojacam samo se izgubi u zvuku pa se ne primeti.

Edited by elektro123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bogisa, kao sto ti covek tamo vec rece, mozes da prepravis tvoju blendu ili da kupis original, a tvoju da prodas, (po meni nepotrebno cimanje)

 

Mislim da svaki auto imam pripremu za radio, to ces lako da proveris kad skines tu blendu, usput mozes i u prednjim vratima da vidis da li imas izvucenu instalaciju, ako nemas, ceka te malo tezi posao, pozadi tesko da imas instalaciju do police gepeka i do zadnjih vrata ali moze i to da se provuce ... 

 

Na vratima bi trebao da imas zatvorene plastike ili ovako nesto, vidim da ih prodaje covek sa foruma, prilicno jeftino, znaju da traze i 30e za ove plastike ... 

 

Mrezice_2.jpg

 

http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/66410-p-mre%C5%BEice-sa-nosa%C4%8Dima-zvu%C4%8Dnika-za-fiat-punto-mk2/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...