neshaoct 9592 Posted July 26, 2020 Gume su jedine komponente automobila koje su u dodiru sa putem i zato puno utiču na vožnju i ponašanje automobila na putu. S obzirom na to da gume mogu biti presudni faktor u brojnim situacijama u saobraćaju, svaki vozač bi trebao posebno obratiti pažnju na starost i stanje guma na vlastitom vozilu. Jedna od najbitnijih stavki prilikom kupovine guma je njihova starost. Svaka guma na svom boku ima oznaku DOT (4 broja), a ona otkriva nedelju i godinu proizvodnje. Naprimer, ako na gumi piše 3117, to znači da je ona proizvedena u 31. nedelji 2017. godine. Gume starenjem gube bitna svojstva i mogu znatno uticati na upravljanje i produžiti zaustavni put. Bitno je razlikovati starost gume koja je korišćena i one koja je skladištena. Brojni proizvođači guma imaju vrlo stroge standarde kako bi svojim kupcima osigurali jednake performanse za sve isporučene gume. Zato nije nužno uvek kupiti gumu sa najnovijom DOT oznakom, nego jednostavno onu koja je skladištena u zadovoljavajućim uslovima. Nova guma u skladištu nije izložena spoljašnim uticajima i velikim oscilacijama temperature, nije naduvana i nije pod pritiskom. U tom slučaju ona će se unutar godinu dana ''potrošiti'' koliko bi i u tek tri nedelje da je montirana na auto. Ako je guma pravilno skladištena zbog savremenih materijala može se smatrati novom i do 5 godina. Sa druge strane, ako je guma stara naprimer tri godine, a puno je vožena i nije bila pravilno skladištena, vremenski uslovi su joj verovatno dosta štetili. U međuvremenu je mogla popucati, otvrdnuti i jednostavno izgubiti brojna svojstva. Nemački autoklub (ADAC) preporučuje da maksimalna starost guma bude oko 8 godina, jednako i kod letnje i kod zimske gume. Dok se letnje gume, ako su u odličnom stanju, mogu voziti eventualno do 10 godina starosti, sa zimskima se to nikako ne preporučuje jer će se one po pravilu voziti na mokrim i klizavim putevima. Mnogi nemarni vlasnici po pravilu samo gledaju da dubina šare odgovara zakonskom minimumu, ali tu su i brojni faktori koji mogu pokazati da je guma dotrajala. Najlakše je primetiti male pukotine na bočnim zidovima, ali svakako treba obratiti pažnju i na neravnomernu potrošenost i bočne izbočine koje stvaraju rizik od pucanja gume. Gume su verovatno najbitnije sigurnosne komponente na svakom vozilu, pa njihovo stanje i starost ne treba uzimati olako. Ako uočite neku od navedenih mana, preporučujemo da kupite nove gume ili barem bolje polovne gume. preuzeto sa - vozim.hr 4 dach@, Flex, ISV_01 and 1 other reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
YUgisa 2528 Posted July 28, 2020 (edited) Mozda ADAC ima vise iskustva i podataka od mene, ali iz mog iskustva, za gume plafon 4 do 6 godina (zavisi od brenda) dok se ne primeti bitnije pad performansi plus 1-2 godina pre nego sto postane kriticno, a skladistenje guma je otprilike kao pola koriscenja. Ako je neka guma ok 6 godina za koriscenje kad se kupi sa novim DOTom, onda ako su je cuvali 5 godina u skladistu je plafon za njeno koriscenje 8.5 godina, tj 6+2.5 godine, a ne 11 godina... Mozda starije gume koje su bile plasticnije u startu su mogle vise bez degradacije, ali moderne gume bas degradiraju, a novi automobili puno vise po karateristikama zavise od guma nego stariji. Edited July 28, 2020 by YUgisa Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9592 Posted November 3, 2020 Na nekim vozilima u Velikoj Britaniji će biti zabranjene gume starije od deset godina Gume starije od deset godina uskoro će biti zabranjene na putevima u Velikoj Britaniji sa novim propisima o vožnji koji bi trebalo da stupe na snagu za nekoliko meseci. Automobilske gume starije od deset godina biće ilegalne na određenim vozilima od 1. februara 2021. godine u velikoj akciji kojom želi da se poveća bezbednost na putevima. Nova pravila će značiti da će starije gume biti zabranjene za upravljačke osovine kamiona i autobusa u Engleskoj, Škotskoj i Velsu. Prema novim pravilima, vozači takođe moraju da označe datum ugradnje guma, a ta informacija mora da bude vidljiva i održavana. Uvođenjem ovog novog zakona će se pružiti poverenje svima, uključujući vozače kamiona i putnike autobusa, da je vozilo u kome putuju opremljeno sigurnim gumama. Ministarstvo saobraćaja je dodalo i da će vozači, vlasnici i operatori biti odgovorni da obezbede gume koje zadovoljavaju nove standarde. preuzeto sa - Auto Blog 1 dach@ reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9592 Posted February 26, 2021 Velika Britanija: Stare gume ne mogu na kamione i autobuse Velika Britanija je država koja ima jednu od najnižih stopa stradalih u saobraćaju. Zakoni se konstantno dorađuju, policijske kontrole su česte, a i edukacija je konstantno prisutna. Najnovijim zakonskim rešenjima je onemogućeno korišćenje starih guma na privrednim vozilima. Zabrana korišćenja guma od 10 godina i starijih na prednjim osovinama kamiona, autobusa i minibusa je aktivna od početka februara. Zabrana je usledila nakon opsežne istrage, uključujući i istraživanje koje je naručilo Ministarstvo saobraćaja (DfT). DfT studija je pokazala da gume koje su starije izazvaju ozbiljne kvarove. Nezakonite su gume starije od 10 godina na prednjim točkovima kamiona, autobusa i svim točkovima minibuseva. Lista se takođe odnosi na protektirane gume, s tim da se datum protektiranja označava kako bi se starost gume jasno videla. preuzeto sa - Auto Blog Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9592 Posted June 2, 2022 Emisija SAT: Koliko starost guma utiče na njihove performanse? Koliko tačno starost pneumatika utiče na performanse, trajnost i bezbednost? Da bismo uradili ovaj test nabavili smo gume koje nikada ranije nisu bile montirane na automobil i to jedan komplet star četiri i drugi star čak deset godina. Čuvani u magacinu, bez uticaja atmosfere, ovi pneumatici kroz niz testova na automobilima imali su zadatak da dokažu da li je istina da guma starija od pet godina, kako tvrde proizvođači, mora da se zameni novom: Quote Share this post Link to post Share on other sites