Jump to content
FAS Euroauto Goran Vlada

Recommended Posts

fiat ritmo.jpg

 

Kao odgovor na konvencionalno dizajnirani Golf iz 1974., Italijani su već naprednu tehnologiju oplemenili modernističkim dizajnom, a nažalost i limom iz SSSR-a. Ne menjaj ono što je uspešno, a uz to brojke u oznaci zvuče otmenije i ozbiljnije od imena. Konačno, krajem 1970-ih pojam su bili Mercedes 200 D, Audi 100, BMW 320, Volvo 244, Peugeot 504... Fiat je napravio ''boom'' modelom 128, koji je posebno atraktivan bio u sportskim verzijama Sport Coupe i 3P. U aprilu 1978. u Torinu je zvanično predstavljen Fiat Ritmo, odrekavši se uspešne brojčane oznake.

 

image_89707.jpgimage_89708.jpgimage_89703.jpgimage_89702.jpg

 

Ali sredinom Marta te godine, dakle pre tačno četiri decenije novinari su probili sve bitno o novom ''svemirskom'' autu, nasledniku modela 128. Ono što je bitno u tom autu je da je (gotovo) izvrsnu koncepciju Fiata 128 zapakovao u futuristički dizajn. Budući da je tada Golf već počeo raditi dar-mar u kompaktnoj klasi, Italijani su pošto-poto želeli napraviti veći i ozbiljniji auto. Dužinom 3937 mm, širinom 1650 mm i visinom 1400 mm bio je čak 232 mm duži, 40 mm širi i jednako visok kao Golf. Međuosovinski je razmak od 2448 mm veći za 48 mm. Ali, vratimo se koncepciji.

 

image_89698.jpg

image_89700.jpgimage_89705.jpg

 

Ritmo je sve bitno preuzeo od kompaktne limuzine Fiata 128 predstavljenog 1969., koji je osvojio titulu ''Evropskog auta 1970. godine'', po kojem je 1971. napravljena legendarna kombi-limuzina Zastava 101 - ''Stojadin''. Napred i pozadi bilo je nezavisno vešanje, napred je bio MacPherson, sa poprečnim ramenima i ''nosećom'' balansštangom, a pozadi su poprečna ramena stajala na poprečno postavljenoj lisnatoj opruzi. Redni 4-cilindraš sa blokom od sivog lieva i glavom od aluminijuma imao je bregasto vratilo u glavi, pokretan zupčastim remenom. Kratkohodne izvedbe (80x55.5 mm), zapremine 1116 ccm, ugrađivao se u 128 i Stojadina svojevremeno je ''ispaljivao'' tada respektabilnih 55 KS. Dokazao se pouzdanošću i izdržljivošću. Ritmo je imao ''razbušenu'' verziju toga motora, provrta povećanoga na 86.4 mm, pa je sa 65 KS i postizao tada uvažavajuće performanse (15.3 s, 150 km/h).

 

image_89713.jpg

image_89699.jpgimage_89712.jpgimage_89701.jpg

 

Taj je motor 1980. godine pojačan na 75 KS, a 1981. stižu verzije 85 iz 1498 ccm, za 12.2 s i 163 km/h, te sportska 105 TC sa dva bregasta vratila, što je već davalo sportskih 9.5 i 180 km/h. Ni tu nije bio kraj. 1982., kad je uvedena verzija 60 iz 1116 ccm (1979. je ista snaga stizala iz 1049 ccm), predstavljen je ultrasportski Abarth 125 TC za vatrenih 8.0 s i 190 km/h, a 1983. pojačan je na 130 TC. Ritmo je, po uzoru na Golf, 1980. dobija dizel verziju 1.7 sa 55 KS, koja je prosečno trošila 6.4 l. Redizajnom iz 1985. stižu 1.7 sa 60 KS i 1.9 Turbodiesel sa 80 KS za 12.9 s i 170 km/h. Italijanski ''protivotrov'' za Volkswagen Golf, Opel Kadett i Ford Escort reklamiran kao ''rukom rađen od strane robota'' - u to je vrieme Fiat navodno imao najmoderniju fabriku na svijetu, bio je pouzdan, ali mu je, posebno od sredine 1980-ih reputaciju počeo nagrizati čelik iz SSSR-a, kojeg je Fiat dobijao u kooperacijskom ''dealu'' zbog Lade (Žigulija, odnosno ruskog Fiata 124).

Ritmo, još više njegova limuzinska verzija Regata, došli su na zao glas po limariji koja je ''rđala već u prospektu''. To je bio jedan od razloga zbog kojih je Fiat nepovratno izgubio dotadašnje pozicije na tržištu. U Jugoslaviji je bio relativno redak jer ga Zastava nije nudila u dinarskom programu, moralo ga se plaćati u devizama, za razliku od u ono vreme mnogo češće Regate. Ipak, kod nas je Ritmo imao značajnu ulogu u autotrkama, a posebno se pamti legendarni Mario Delmoro. U Španiji se proizvodio kao Seat Ronda.

 

preuzeto sa - autoportal.hr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...