Jump to content
Sign in to follow this  
Milutinac

Nekada su u Formuli 1 bili motori

Recommended Posts

Prve godine F1 zapravo su bile relativno nedefinisane po pitanju organizacije celog šampionata, pa je i čuvena trka 500 milja Indianapolisa bodovana za šampionat vozača. Od 1947. do 1953. voženi su atmosferski motori zapremine 4,5 litara ili kompresorski zapremine 1,5 litara. Dostizali su oko 525 KS, a šampionat sveta za vozače vožen je po specifikaciji Formula 2 automobila, koji su koristili 3,0 kompresorske motore.

 

1024px-lancia_-_ferrari_d50_engine-17398

 

Od 1954. do 1960. zapremina motora smanjena je na 2,5 litara za atmosferske agregate, a pravila su iz današnje perspektive smanjivanja motora, bila veoma napredna i dozvoljavala su kompresorski motor od 750 ccm. Međutim, niko se nije odlučio da napravi ovog mini monstruma. Agregati su imali oko 290 KS.

1961. su uvedena nova pravila koja su motore svela na samo 1,5 litara, ali su i pored brojnih kritika do 1965. postali dovoljno snažni da bi prevazišli prethodnike od 2,5 litara. Iako su imali između 150 KS i 225 KS, sve lakši automobili su dozvoljavali velike brzine. Značajnije za F1 je da su u tom periodu svi timovi motore prebacili iza vozača umesto ispred, kao što je do tada bilo.

Period od 1966. do 1986. je definitivno bio zlatna era motora u Formuli 1. FIA pravila su jedino ograničenje postavila na zapreminu atmosferskog motora od 3,0 litre i 1,5 litara kompresorskog motora. Pojavljuju se različite konfiguracije od 4, 6 i 8 cilindara. Najbolji potez pravi Ford-Cosworth, ponudivši timovima 1968. snažan i pouzdan DFV V8, koji će godinama opstati u F1 u raznim evolucijama. Međutim, iako dozvoljeni, kompresori neće naći svoje mesto sve do 1977., kada Renault odlučuje da investira ogroman novac u 1,5 litarski V6 turbo. Kroz brojna razočarenja i odustajanja, Renault turbo je do prve pobede stigao tek 1980., a ostali su shvatili da je budućnost u turbo kompresoru. Inženjeri puštaju maštu na volju, pa se mogu sresti i redni četvorocilindarski, i V6 i V8 motori, a snage vrtoglavo rastu. Turbo prave svi: Ferrari, Porsche, BMW, Honda, Ford-Cosworth…1986. uz nadpritisak punjenja od 5,5 bara, u kvalifikacijama, snage su išle preko 1350 KS, ali su motor i menjač mogli da izdrže samo dva do tri kruga! Eksperimentisalo se čak i sa gasnim turbinama i pogonom na sva četiri točka. U periodu od 20 godina motori su od 225 KS stigli do gotovo 1.400 KS.

 

220px-renault_f1_turbo_engine_in_a_lotus

 

Naredne dve sezone 1986. i 1987., donose sumrak turbo ere, iako u obe godine pobeđuju Honda turbo motori. Pritisak punjenja turbine je limitiran, a atmosferskim motorima dozvoljena je zapremina od 3,5 litara. Snage variraju od 560 KS pa sve do 900 KS.
Sezona 1989. donosi definitivnu zabranu turbo punjača, ostavljajući samo 3,5 litarske V8, V10 i V12 motore sve do 1994., koji će od 600 KS stići do 820 KS, pre uvođenja novih pravila 1995.

 

220px-honda_ra168e_engine_rear_honda_col

 

Od 1995. do 2005. pravila donose 3,0 litarske motore, koji su od 650 KS pa sve do 900 KS, isključivo u V10 konfiguraciji. Vrte se i preko 19.000 obrtaja, a imaju masu od samo 90 kilograma!

 

800px-paris_-_retromobile_2012_-_renault

 

U cilju smanjivanja troškova, 2006. odnosi dva cilindra i 600 ccm, i počinje vladavina 2,4 litarskih V8 motora, sa dosta ograničenja u materijalima od kojih su izrađeni, što im snagu limitira na oko 750 KS, a ovi motori će se koristiti sve do 2014., kada je uvedeno pravilo 1,6 litarskog benzinca i hibridnog pogona koji u paketu mogu da isporuče oko 700 KS.

Preuzeto sa Plattner.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Navodno najači motor u istoriji F1 je bio BMW M12/13,  taj četvrtak sa 1,5 l i sa max. boost-om od 5,5 bar razvijao te 1986. godine na kvalifikacijam oko 1350-1400 ks.

Na trkama je naravno max. pritisak bio manji priča je da sa 3,8 bara izvučeno 1987. oko 900 ks.

 

cxcv1289.jpg  cxcv1290.jpg

 

cxcv1291.jpg  cxcv1292.jpg

 

 

  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×