Jump to content
FAS Euroauto Goran
neshaoct

BMW M3 25th Anniversary / 30th Anniversary

Recommended Posts

Ijao gde me nadje, imao priliku da provozam ovu kocku e30 iz sportskog odelenja BMWea, 225ks, strahota...jos mi se javlja u snovima :wallbash:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istorija: BMW M3 E30

 

bmwm3e301.jpg

 
Čak i vozači koji ne kupuju automobil radi doživljaja u vožnji već za prevoz od mesta A do mesta B ponekad požele da se nađu za volanom automobila koji se ponaša kao pravi trkački automobil, bez obzira da li je razlog hvaljenje prijateljima ili zamišljanje da su na čuvenom Nirburgringu.
 

bmwm3e302.jpg

 
Na žalost, većina trkačkih automobila su bučni, neudobni i slabo opremljeni da su šanse male da bi većina nas mogli da živimo sa takvim proizvodom za svakodnevnu vožnju. Međutim, svako malo na tržištu se pojavi proizvod koji se razlikuje od ostalih. Takav automobil uspešno spoji karakteristike putničkog i trkačkog automobil u tolikoj meri da automatski postane budući klasik, a verovatno najbolji primer je prva generacija BMW M3 pod kodnom oznakom E30. Za većinu auto kompanija, auto sport služi kao promocija putničkih automobila. Nekada davno je vladalo pravilo "pobedi u nedelju, prodaj u ponedeljak", koje je originalno nastalo u Sjedinjenim Američkim Državama početkom 1960-tih godina u NASCAR šampionatu. To je značilo da automobil koji se pokaže najbolje na stazama u nedelju ima najveće šanse da pronađe kupca u ponedeljak.
 

bmwm3e303.jpg

 
BMW se prvi put pojavio u auto sportu početkom 1920tih godina, ali nikada nije obraćao preterano veliku pažnju na njega. Godine 1971, na čelo BMW-a stiže Eberhard von Kuenheim i odlučuje da ako kompanija želi da se razvije, potrebni su rezultati i u auto sportu. Von Kuenheim stiče saradnju sa Amerikancem Bob Lutzom, koji je proveo dugo godina kao direktor General Motorsove Evropske divizije, sa planom proizvodnje potpuno nove divizije koja će se kocentrisati na auto sport BMW automobila. U maju 1972. godine je formiran BMW Motorsport GmbH (danas poznatiji kao BMW M), a u pomoć su poznata dva bivša Fordova inženjera, Jochen Neerpasch i Martin Braungart. Ford je bio jedna od prvih kompanija koja je veoma uspešno koristila "pobedi u nedelju, prodaj u ponedeljak" strategiju tokom 1960tih godina, a visoko budzetnim timovima u NASCAR-u, Indy, LeMansu, reliju i raznim klasama sportskim automobila.
 

bmwm3e304.jpg

 
Međutim, Ford je takođe pokazao da veliki budzet ne znači i rezultati pa se tako GT40 mučio tri godine na LeMansu pre nego što je zabeležio prvu pobedu. BMW nije želeo da ima sopstveni tim već je planirao da razvije mehaniku i ostale delove i prodaje ih privatnim timovima. Prvi takav automobil je bio proslavljeni 3.0 CSL, koji je imao nekoliko odličnih rezultata tokom 1970tih godina, ali ne u meri u kojoj se nemački proizvođač vozila nadao. Prvi automobil koji je nosio Motorsport M oznaku je bio M1, kupe sa centralno postavljenim motorom i planovima da se takmiči u FIA Grupi 4. Ovaj projekat je počeo 1974. godine i originalni plan je zahtevao saradnju sa Lamborghinijem, ali kada su planovi propali, školjka automobila se proizvodila u Ital Design, dok se automobil sklapao u Štutgartu.
 

bmwm3e305.jpg

 
Zbog navedenih problema, BMW-u je bilo potrebno dugo vremena da proizvede 400 primeraka za homoligaciju da do momenta kada je M1 bio završen 1981. godine, više nije imao tehnologiju za bolje rezultate. Ipak, M1 nije bio totalna propast, a posebno se izdvojio 3.5L motor sa 277KS koji je bio u stanju da razvije i 900KS u trkačkoj verziji. Dok je M Motorsport mučio muku sa trkačkim automobilima, BMW je predstavio zanimljivu ponudu uličkih automobila. Jedan od njih je bio 3-Series pod kodnom oznakom E21, predstavljen u maju 1975. godine kao evolucija modela 2002, a uskoro je činio polovinu prodaje nemačkog giganta. 3-Series je imao mnogo pozitivnih karakteristika, kao što su ekonomični motori i visoka završna obrada, ipak je bio previše neudoban, skup i loše se ponašao u krivinama da služi kao baza za trkački automobil.
 

bmwm3e306.jpg

 
Međutim, od 1977-1982. godine BMW je prodao preko milion primeraka i nije imao razloga za promene. Kada je debitovala druga generacija 3-Series pod kodnom oznakom E30 1983. godine, u pitanju je bila samo evolucija prethodnika. Iste godine Motorsport M predstavlja nekoliko noviteta. Prvi od njih je bio M635CSi, na nekim tržištima pozinatiji kao M6, a dve godine kasnije stiže i njegova sedan verzija pod M5 oznakom. Oba modela su pružala 3.5L motore sa 282KS i maksimalnu brzinu od 256 km/h, a iako su se prodavali u limitiranim brojevima, stekli su dovoljan kultni status da brzo postanu legende. Kao i što se očekivalo, M verzija 3-Series je bila logičan sledeći potez. Prvi takav automobil je razmatran još 1981. godine, ali je plan stopiran sve do predstavljanja E30 dve godine kasnije. BMW je odlučio da požuri projekat kada je veliki rival Mercedes predstavio svoj novi model 190E kao direktan odgovor na 3-Series.
 

bmwm3e308.jpg

 
Zajedno sa 190E je stigla i njegova performance verzija pod 2.3-16V oznakom, čiji je motor uradila čuvena britanska tuning kuća Cosworth. Uskoro je 2.3-16V dominirao na stazama i osvojio titulu u Nemačkoj seriji turističkih automobila (DTM). BMW svakako nije mogao da ignoriše navedni potez i uskoro je naredio proizvodnju M3 kao konkurenta na stazama i na ulicama. DTM serija je zahtevala minimalan broj od 5,000 serijskih automobila za homoligaciju, a inženjer Paul Rosche je razvio novi motor za samo dve sedmice. BMW je razmatrao nekoliko različitih opcija od četiri i šest cilindara, a Rousch je na kraju izabrao ovu prvu opciju zato što je bila lakša. Blok motora je preuzet iz BMW 318i, zatim proširen i dobijena je zapremina od 2.3L
 

bmwm3e307.jpg

 
Sa snagom od 192KS u uličnoj verziji i 300KS u trkačkoj verziji, M3 je mogao da ubrza do 100 km/h za 6.7 sekundi i dostigne maksimalnih 230 km/h. Međutim, motor je bio samo jedna od mnogobrojnih izmena, a uskoro je modifikovano i oslanjanje, čime je automobil bio širi i niži dok su kočnice pozajmljene direktno iz velikog 5-Series. Iako je M3 izgledao kao 318i sa većim branicima, ova dva automobila su delila samo haubu i šiber. Prvi prototip je prikazan publici u septembru 1985. godine, ali serijska proizvodnja nije startovala do 12 meseci kasnije. Prvi primerci su isporučeni kupcima tek 1987. godine, a kada je prodata prva serija od 5,000 primeraka u Evropi, prodaja je proširena i u Severnu Ameriku. U poređenju sa 325i sa I6 motorom, M3 je bio značajno skuplji i na domaćem tržištu imao početnu cenu od čak 58,300 maraka. Američki modeli su bili još skuplji i koštali su 34,000 dolara, a mediji u ovog državi su u samom početku imali dosta kritika.
 

bmwm3e309.jpg

 
Jedna od njih je bila da M3 nije brži od 325i na pravcu, a pri tom je bio bučan, neudoban i za automobil sa BMW oznakom, imao je poprililno lošu završnu obradu. Međutim, kada bi vozač izašao na stazu, sve navedene mane su brzo zaboravljene, a uskoro su počeli da stižu u rezultati. Svoju prvu profesionalnu trku M3 je vozio u martu 1987. godine na čuvenoj Italijanskoj stazi Monzda, ali su svi primerci diskvalifikovani nakon što nisu uspeli da prođu inspekciju. Kada su navedene mane uklonjene, M3 se pokazao kao omiljeni automobil vozača i osvojio titule u turističkim serijama Nemačke, Italije, Austraije, Velike Britanije i Evrope, a kasnije i sveta. BMW se nije zadovoljio postignutim već je nastavio da unapređuje M3, pa su uskoro usledele pobede na 24 sata trkama na Nurburgringu i Spa.
 
Kao što smo spomenuli, FIA pravila su zahtevala 5,000 serijskih primeraka, ali svaka sledeća evolucija je zahtevala samo 500 primeraka. BMW je proizveo nekoliko "Evo" modela sa moćnijim motorima, poboljšanom aerodinamikom i boljim vožnim karakteristikama, a najviše pažnje je privukao 1989-1990 Sport Evo (Evolution III) sa 2.5L motorom i 238KS. Počev od 1988 godine, M3 se mogao dobiti i kao kabriolet sa 215KS motorom iz Evo I. Zbog svoje visoke popularnosti, M3 je prvio prvi M automobil koji se proizvodio na istim trakama kao i ostatak 3-Series ponude, što je u velikoj meri populirizovalo ovaj automobil. Pored već spomenutog Mercedesa 190E 2.3-16V, M3 je kroz svoju karijeru imao još jednog velikog rivala i to Ford Sierra Cosworth, ali je uglavnom izlazio kao pobednik. Veliki uspeh prve generacije je ohrabrio BMW da nastavi sa proizvodnjom M3 počev od druge generacije 1991. godine, ali mi našu priču završavamo ovde.
Iako se M3 još uvek proizvodi i kroz svoju istoriju pružao i turbo I6 i V8 motore, model koji privlači najviše pažnje je i dalje originalni E30. On ne samo što je podigao BMW iz pepela i proslavio ga na svetskim tržištima već i do današnjeg dana je najbolji primer BMW slogana "Ultimate Driving Machine". Danas je M3 možda najbitnije model za imidž brenda i čini oko 15% prodaje 3-Series, a sve je počelo od prvog E30. Mnogi će se složiti da je M3 E30, uz Ford Mustang Shelby GT350, možda najbolji ulični trkački automobil za vožnju, što već sada stavlja ovaj automobil kao budućeg klasika.
 

Autor: Talladega
 
preuzeto sa - brzabrzina.com
preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve o četvrtoj generaciji BMW M3 (E92)

 

 

-------------------------------------

 

Zvuk svih 5 generacija M3:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW M3 ''30 Years M3''

 

149714-bmw%20m3%20111.jpg

 

Kako bi na pravi način obeležio 30-godišnjicu svoje ikone - modela M3, BMW je pripremio specijalno izdanje aktuelne generacije M3 sedana.

 

149713-bmw%20m3%2011.jpg

 

Naravno, u pitanju je ograničena serija (samo 500 komada), pri čemu je autotmobil ofarban u ekskluzivnu Macao Blue metalik koja je nekada bila ponuđena kao specijalna opcija i u prvoj generaciji M3.

 

149716-bmw%20m3%2011111.jpg

 

Kao baza za M3 ''30 Years M3'' je poslužio M3 sa Competition Package-om, dok se pod haubom nalazi šestocilindraš sa 331 kW/450KS.

 

149712-bmw%20m3%201.jpg

 

U paketu se između ostalog nalaze i adaptivno M oslanjanje, modifikovani Active M diferencijal i Dynamic Stability Control (DSC), 20-inčni M alu točkovi sa gumama 265/30 R20 i 285/30 R20, BMW Individual High Gloss Shadow Line, black chrome izduvne cevi kod M sportskog izduvnog sistema, logo ''30 Years M3'', Merino koža, M sportska sedišta u Black/Fjord Blue ili Black/Silverstone kombinaciji, sigurnosni pojasevi sa BMW M trakama, pločica sa natpisom ''30 Years M3 1/500''...

 

149715-bmw%20m3%201111.jpg

 

BMW M3 ''30 Years M3'' sa opcionim 7-stepenim M menjačem sa dvostrukim kvačilom do 100 km/h ubrzava za 4 sekunde, što je za 0.1 sekundu brže od serijskog modela. Takođe, i sa standardnim 6-stepenim manulenim menjačem M3 ''30 Years M3'' do 100 km/h stiže za 0.1 sekundu brže od običnog M3 modela. U odnosu na obični BMW M3 sa Competition Package-om, ovaj BMW M3 ''30 Years M3'' ima za 10.000 evra višu cenu (u Nemačkoj), a njegov tržišni start je predviđen za leto.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

2006. BMW M3 CS na aukciji krajem jula

 

bmw-m3-cs-1.jpg

 

Adrenalinski udar koji dobijete vožnjom 10 godina starog BMW-a M3 sa mnogo konja, je najbolja moguća terapija za svakog ljubitelja automobila. Stvari postaju još bolje ako nije u pitanju prosečni E46 M3, već CS, ili Competitive paket, koji je nastavio GTR i CSL kao finalna verzija u E46 generaciji.

 

bmw-m3-cs-11.jpg

 

U poređenju sa normalnim M3 modelom, dodao je sportske opruge i amortizere, CSL delove, kao što su kočnice, aluminijumski detalji, a tu su i 19-inčne BBS felne i Alkantara enterijer.

 

bmw-m3-cs-111.jpg

 

Napravljen je 2006. godine, a ovaj M3 je jedan od 275 primeraka sa volanom na desnoj strani, koji su isporučeni u Veliku Britaniju, a do sada je imao tri vlasnika. Dolazi u Silver Grey boji sa crnim enterijerom, a tu su i dodaci kao što su ksenoni, navigacija, automatska klima, CD plejer i druge opcije.

 

bmw-m3-cs-1111.jpg

 

Dobićete ga uz detaljnu servisnu istoriju, a na satu je oko 33.000 kilometara. Aukcija za ovo vozilo će biti aktivna na Silverstone Auctions, 30. jula, a cena koja se očekuje je preko 30.000€.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na prodaju BMW M3 E36

 

151972-bmw%20m3%201.jpg

 

Još jedna aukcija klasičnih modela kod Silverstone-a je zakazana za 30. jul, kada ćete imati priliku da kupite klasični primerak BMW M3.

 

151974-bmw%20m3%20111.jpg

 

Posle legendarnog E30 modela iz osamdesetih, E36 generacija je kompletno drugačija zverka, koja koristi 2990cc motor, koji je razvijao čak 282KS u vreme kada je bio nov.

 

151973-bmw%20m3%2011.jpg

 

Ovaj primerak je napravljen 1994. godine, a imao je samo dva prethodna vlasnika i uprkos tome što je 22 godine star, prešao je samo 63.086 kilometara, a veruje se da je bio u skladištu čak 12 godina. Prodavac kaže da je ''u odličnom originalnom stanju'' spolja, gde je zadržao Avus Blue boju, kao i u kabini i motornom delu.

 

151975-bmw%20m3%201111.jpg

 

Pored detaljne servisne istorine, koja potvrđuje malu kilometražu, tu je i informativni paket iz BMWa, alat, prva pomoć i oba seta ključeva. Treba naglasiti i da je volan sa desne sdtrane i ako su procene tačno, cena koju bi trebao da postigne je između 20.000 i 25.000 dolara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko biste platili E30 BMW M3?

 

152658-bmw%20e30%20111.jpg

 

E30 generacija BMWa M3 je ne samo prva iteracija poznatog modela, već i jedan od najcenjenijih i najskupljih modela među entuzijastima, a i najpoželjniji. Za cifru od preko 70.000€ možete da kupite nov M3 u Nemačkoj, ili biste mogli da se odlučite za E30 M3 koji će biti u prodaji sledećeg meseca. Ukoliko estimacija bude tačna, trebaće vam skoro 15.000€ više za ovaj automobil.

 

152659-bmw%20e30%201111.jpg

 

Ovaj primerak iz 1990. godine je prešao 75.000 milja, ali izgleda moderno i u dobro stanju. U kombinaciji sa felnama, belom bojom, malim zadnjim spojlerom i celokupnim izgledom sa dvoje vrata, nije iznenađenje da očekuju da se ovaj automobil proda za toliku cenu.

 

152657-bmw%20e30%2011.jpg

 

Snaga dolazi iz atmosferskog 2.3 motora sa 192KS pri 6750 obrtaja i 230 Nm obrtnog momenta pri 4750 obrtaja. To je daleko od aktuelnog 3.0 twin turbo F80 motora, ali u kombinaciji sa Getrag petostepenim prenosom, pogonom na zadnje točkove i ograničenim diferencijalom, dobijate ono što je Automobile Magazine nazvao ''naboljim automobilom za vozača ikada napravljenim''.

 

152656-bmw%20e30%201.jpg

 

Uprkos godinama, enterijer ovog automobila je u savršenom stanju sa kožnim sedištima, crnom kontrolnom tablom i volanom. Zbog kolekcionarske vrednosti, ovom automobilu će vrednost samo rasti u narednim godinama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neki automobili su pravljeni za sva vremena

 

153671-bmw%20m3.jpg

 

Zarđali dvadesetogodišnji, i pomalo potcenjeni BMW E36 M3, danas bez ikakvih problema može da dostigne 255 km/h. Zaista, samo nekoliko automobila okrenutih performansama mogu da poberu lovorike kao što to može model BMW M3. Svakoga puta kada je novi M3 izbačen na tržište, svet automobilizma bukvalno biva potrešen iz korena, ali se neki ljudi pitaju da li je nakon svih ovih decenija i godina ova serija ipak izgubila deo svoje magije. Nakon gledanja ovog poslednjeg snimka, svakako ne deluje tako, jer možemo videti generaciju E36 i njenog dvadeset godina starog predstavnika M3, kako bez ikakvih problema dostiže više nego impresivnih 255 km/h na nemačkom Autobanu - što predstavlja veću cifru od 249 km/h koliko je postavljeno prilikom njegovog izlaska na tržište.

U predhodnoj epizodi iste publikacije je potvrđeno da je ovaj automobil E36 M3 serije, drugačije poznat kao Collin, izgubio 30 ks, što znači da njegov 3.2 litarski motor sa šest cilindara u liniji sada isporučuje oko 290KS. Uprkos svemu tome, GPS validator je registrovao maksimalnu brzinu od gotovo 257 km/h, koliko je prikazano u sva tri pokušaja - i neverovatno, ali istinito, ovaj automobil uopšte nije delovao kao da će se raspasti u komade. Sasvim suprotno, on se pokazao potpuno stabilno pri maksimalnoj brzini i time verovatno dokazao da su, kada se radi o inžinjeringu, Nemci definitivno neprikosnoveni.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW M3 slavi 30. rođendan

 

bmw%20m3%2001.jpg

 

Nastao je zahvaljujući pravilima nekadašnjeg DTM šampionata, po kome je moralo da bude napravljeno i prodato 5000 primeraka određenog automobila u periodu od 12 meseci...

 

155542-bmw%20m3%2011.jpg

 

Zlatne osamdesete bile su godine kada su nastale mnoge od veoma važnih tehnologija, što u svetu elektronike, što u svetu automobila. Među njima je i BMW M3.

 

155541-bmw%20m3%201.jpg

 

BMW Motorsport Division, preteča današnjeg M odeljenja, dobila je zadatak 1986. godine da konstruiše auto koji će učestvovati na tada izuzetno popularnom DTM šampionatu turističkih vozila. U pravilima za grupu stajalo je da na trkama može da učestvuje auto koji ima fabričku homologaciju kao putnički i da je u periodu od 12 meseci prodato više od 5.000 primeraka. Tako je nastao M3, koji je sa motorom zapremine 2.3 litre sa četiri ventila po cilindru postizao 200 konja. Zahvaljujući 1.200 kilograma teškoj karoseriji, iz stanja mirovanja do 100 km/h je stizao za 6.7 sekundi, dok mu je maksimalna brzina bila 235 km/h. Posle toga su usledila brojna poboljšanja i generacije, a M3 je do danas ostao simbol vrhunske mašine ''običnog'' izgleda sa performansama super-automobila. Interesantna je i ambicija inženjera BMW-a da odmah naprave pikap verziju ''M trojke''. Došli su do izuzetnog primerka kabrioleta koji je korišćen u službene svrhe. Odlučili su da ga pretvore u pikap, s obzirom da je kabrio sam po sebi bio najoptimalniji za doradu.

 

155543-bmw%20m3%20111.jpg

 

U njega je ubačena kompletna mehanika M3, izuzev proširenja karoserije, tako da je to jedina razlika u odnosu na kupee.

 

155544-bmw%20m3%201111.jpg

 

U početku je imao dvolitarski motor, takozvani ''italijanski M3'', koji je nastao u cilju smanjenja troškova registracije. Zbog toga je razvijao ''samo'' 192 KS, mada je kasnije ubačen originalni M3 motor od 2.3 litre i 200 konja. Sve u svemu, cilj je bio da se tim jednim primerkom pokaže koji su potencijali M razvojnog odeljenja, iako laka komercijalna vozila nikada nisu bila ciljna grupa BMW-a.

 

155545-bmw%20m3%2011111.jpg

 

U čast ovog modela, gotovo tri decenije kasnije nastao je još jedan M3 pikap, takođe jedan jedini.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na aukciji i BMW M3 EVO III

 

bmw%20m3%207.jpg

 

Legendarna ''kockica'' u M izdanju je automobil koji žele i oni neskloni BMW-u, a pronaći primerak u vrhunskom stanju ravno je dobitku na lutriji. Na Ostrvu imaju sreće, jer se u Birmingemu nalazi upravo jedan takav primerak. I što je još bolje, automobil je u prodaji, ali cena koju bi mogao da postigne je ravna novim sportistima velikog kalibra.

 

bmw%20m3%2077.jpg

 

Konkretni primerak je jedan od 600 ukupno proizvedenih 1990. godine, a od prvog dana se nalazi u vlasništvu Alpine. Evo III se distancira motorom kome je zapremina povećana na 2.5 litara, ugrađene su moćnije kočnice, kao i Getrag 265 menjačka kutija. Osnovni znak raspoznavanja je prednji branik sa velikim otvorima za hlađenje kočnica, a poboljšana je i aerodinamika. Nudio se u samo dve boje, crnoj i crvenoj, a upravljač je uvek bio na pravoj strani.

 

bmw%20m3%20777.jpg

 

Prelepi crveni primerak je punih 19 meseci služio kao promocijsko vozilo BMW-ovog tjunera Windynook Motorsport iz Prestona, a tokom tog perioda dobio je i nekoliko Schnitzerovih nadogradnji. Od tada je M3 (E30) EVO III pažen i mažen, a u međuvremenu je i prelakiran, pa je mehanički u vrhunskom stanju. Nimalo čudno da je tokom 26 godina prešao tek 104.611 km. Automobil će biti ponuđen na NEC Classic Motor Show aukciji, a očekuje se da će postići cenu od bar 100.000 evra. Ako vam se čini puno znajte da se radi o jednom od najuspešnijih automobila u motorsportu. Njegov 2.5 motor daje 238KS, što omogućava ubrzanje do stotke za 6.1 sekundu i maksimalnih 250 km/h.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...