Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Gume ne smeju da se ''narezuju''

Recommended Posts

narezivanje_guma.jpg

 

Narezivanje guma je uobičajen postupak kada su u pitanju teretne gume. Međutim, kod putničkih je to strogo zabranjeno!

 

Reč je o proceduri tokom koje se specijalnim alatom produbljuju postojeći kanali (šara) na gumi, kako bi joj se produžio životni vek. Ovo je dozvoljeno isključivo na teretnim, traktorskim i gumama za radne, poljoprivredne mašine i slično, ali i tada samo onima na kojima postoji oznaka ''Regroovable'', što znači da imaju dovoljno ''mesa'' za narezivanje. Narezivanje sme da se obavlja samo do određene dubine. Ako se pretera, korišćenje te gume može da bude opasno. Na tržištu postoji mnoštvo alata za narezivanje, razne snage, sa raznovrsnim dodacima i mogućnostima. Oni rade po jednostavnom principu - deo koji pravi (produbljuje) kanale se greje (npr. kao lemilica) i tako prolazi kroz gumu kao kroz sir i ostavlja lep i čist ''rez'', tj. kanal. Ovog video snimka se verovatno sećate od pre nekoliko godina:

 

 

Finac (ako se ne varamo) koji je snimio ovo narezivanje ne bavi se prodajom narezanih polovnih guma, već je demonstrirao kako se narezivanje radi. To izgleda ovako kada se profesionalnim alatom narezuju teretne gume:

 

 

Ili ovako, s tim što u ovom primeru čovek samo pokazuje na nekim starim gumama koje su veoma potrošene i stare:

 

 

Neki putničke gume narezuju za svoju dušu, ne obraćajući pažnju kako će to na kraju da izgleda - važno je da ima kanale koji će da obezbede da guma ''čupa'' po snegu. U ovom slučaju deluje kao da od letnje gume pokušavaju da naprave zimsku:

 

 

Naglašavamo - narezivanje guma nema veze sa protektiranjem, pošto smo primetili da se te dve operacije neretko mešaju! Protektiranje je ''lepljenje'' potpuno novog gazećeg sloja na gumu, a narezivanje prosto produbljivanje postojeće šare. I kod nas su se ljudi nekada snalazili na razne načine kako bi produžili vek gumama, pa su bez alata sa sečivom koje se greje narezivali teretne gume. U mnogim siromašnim zemljama to i danas rade:

 


Putničke gume se ne narezuju. Jednostavno - nisu predviđene za to i nemaju konstrukciju koja je predviđena za to. Zato ne igrajte se i nemojte da narezujete sopstvene gume, pošto smo uočili na raznim forumima da se ljudi raspituju mogu li sami nešto da urade modifikovanom lemilicom, odnosno sa nastavkom koji može da ''seče'' odgovarajuće kanale.

 

Bolje nova jeftina, nego poznata marka a ''narezana''
To što su ljudi nekada to radili i govorili da gume mogu sasvim bezbedno da se narezuju sve dok ne ''izbiju žice'' ne znači da su i tada bili u pravu. Ali danas je bolje kupiti novu gumu nekog brenda koji nema zvučno ime za oko 4.000 dinara, nego rizikovati sa sečenjem (bukvalno) gume koja je već stara i ko zna šta je sve preživela. Možda joj je oštećena i unutrašnja struktura gazećeg ili nosećeg sloja. ''Otkaže'' li takva guma pri višoj brzini, džaba ušteda od nekoliko hiljada dinara. U slučaju da imate veći i snažniji auto, sa gumama većih dimenzija i pritom želite neki ozbiljniji brend, ali nemate novca za nove gume - možda ste malo pomešali prioritete?

 

Izuzeci?
Ne postoje izuzeci. Ručno pravljenje kanala na gumama radi se samo kada je reč o specijalnim trkačkim pneumaticima ili kada proizvođači testiraju novi dizajn. Ukoliko je reč o klasičnoj gumi za putnički automobil - ona ne sme da se narezuje, odnosno njoj ne smeju da se produbljuju kanali. Gume za trkačke automobile su potpuno druga priča i ne bavimo se njima.

 

Da li kod nas ima polovnih narezivanih guma?
I dok je ova pojava u većoj meri primećena u npr. Južnoafričkoj republici, ali čak i u Americi, kod nas, srećom, to nije slučaj. Takođe, važno je napomenti da ne treba poistovećivati polovne gume sa onima koje su narezivane. Dobra strana je to što je putničke gume zbog specifične šare relativno komplikovano narezivati, pa se to obično radi samo na velikim centralnim kanalima. Tako da ako se odlučite za kupovinu polovne gume za putničko vozilo, obratite pažnju na centralne kanale. Neke imaju široke uzdužne kanale jednake širine čitavom dužinom, pa kada se oni obrade, potencijalni kupac može lako da se dovede u zabludu.

Za razliku od klasičnih putničkih guma, narezivanje je lakše uraditi kod guma velikih dimenzija namenjenih terencima i to naročito onih koji imaju šaru u obliku blokova, tj. koje su namenjene za pravu off-road vožnju. Takve gume su obično skuplje i neko bi pomislio da bi mu se isplatilo narezivanje takve gume, ali time ugrožava svoju bezbednost.

 

Kako prepoznati da li je guma narezivana?
Nema univerzalnog pravila - pratite prostu logiku, obratite pažnju na detalje i:

  1. nađite sliku nove gume (identičnog modela) da biste imali sa čime da poredite.
  2. ako je reč o zimskoj gumi, proverite koliko je potrošen površinski sloj sa karakterističnim lamelama.
  3. pratite da li se razlikuje dubina kanala.
  4. proverite da li se razlikuje širina velikih kanala.
  5. proverite da li se razlikuje boja i struktura materijala većih kanala u odnosu na ostatak gume.
  6. obratite pažnju na indikatore potrošenosti, mada i te ''pregradice'' koje se nalaze na dnu većih kanala mogu da se preskoče, a zatim sasvim malo ''skinu'' tako da sve deluje regularno.
  7. ako je dno većih kanala suviše glatko i ''kao novo'', to je znak za uzbunu.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nikad nije ni bilo dozvoljeno...

 

Dobar tekst za kolege koje ne znaju da narezivanje guma postoji ali glup za onog ko je vozio '90-ih   :lol:   (ili vozi trke)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slovenački policajci: ''Kad misliš da si sve već video...''

 

nissan guma 002.jpg

 

Mariborski policajci su zaustavili 20-godišnjaka koji je vozio automobil uprkos činjenici da nikad nije položio vozački ispit.

Ali, to nije bilo ono najgore. Njegove gume su bile toliko istrošene da je pitanje kako je uopšte vozio s njima. Policajci su odmah zaplenili vozilo. ''Kad mislite da ste videli gotovo sve'', komentarisali su iz Policijske uprave Maribor.

 

nissan guma 001.jpg

 

Naime, utvrdili su da prednje gume ne samo da ne ispunjavaju zakonom propisane uslove već su toliko istrošene da im nije uopšte bilo jasno kako je sa njima mogao da vozi. Kažnjen je sa 400 evra, a još će biti i prijavljen.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...