Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Kaiš ili lanac - šta je bolje za motor?

Recommended Posts

Koja je opcija bolja i na šta treba paziti kad kupujete polovnjak?

 

kais lanac 001.jpg

 

Kaišni prenosi su ograničeni na vremenski period zamene nezavisno od broja pređenih kilometara, najčešće između 5 do najviše 10 godina. Svakako je bitno prilikom kupovine polovnog auta informisati se kada je interval zamene zupčastog kaiša ili lanca. Ako nije navedeno da je servis zamenio sve potrebne delove, a bilo je već potrebno zameniti ih, šteta nastala pucanjem kaiša može biti višestruko veća od troška zamene tog dela. Dakle, zupčasti kaiš ili lanac spaja bregastu osovinu (kod nekih motora i pumpu vode) i radilicu motora. Pucanje lanca/kaiša dovodi to velikih oštećenja u motoru (pucanje ventila, oštećenje klipnjača…).

Idemo sada videti karakteristike lanca i remena.

 

Lanac

Pretežno, lančani prenosnici nemaju određen interval zamene po pređenim kilometrima od strane proizvođača, i kod redovne zamene odgovarajućeg motornog ulja i filtera nije ih potrebno menjati do nekog većeg otvaranja ili servisa motora od 200.000 km do 300.000 km. Tada je preporuka zameniti lanac ako je već zbog neke neispravnosti otvoren motor. Uglavnom, ovaj tip prenosa je prvobitno zamišljen da može izdržati isto koliko će trajati i motor. Zvuči idealno, ali nažalost često nije tako. Pojedini proizvođači su kod novijih generacija motora smanjili dimenzije lanca kako bi olakšali pojedine mase u pokretu i dobili bolje karakteristike motora, ali nažalost približili su se i ranijem otkazivanju lanca. Potrebno je dobro proveriti pre kupovine (u servisu) da li je konkretni motor sličnih tehničkih karakteristika. Pojedine motore potrebno je kompletno izvaditi iz vozila kako bi se zamenili lanac i svi potrebni rezervni delovi.

 

kais lanac 002.jpg

 

Kaiš (remen)

Remenski prenosi su ograničeni na vremenski period zamene nezavisno od broja pređenih kilometara, najčešće između 5 do najduže 10 godina, u zavisnosti kako je proizvođač propisao. Potreba zamene kaiša prema pređenim kilometrima je takođe različito definisana kod svakog proizvođača ili generacije motora. Intervali su u širokim rasponima od 60.000 do 240.000 km kod određenih novih generacija motora, pa je obavezno proveriti servisnu (vlasničku) dokumentaciju vozila, ili pitati ovlašćeni servis kada je potrebno zameniti zupčasti kaiš za konkretan motor.

 

Uglavnom, ako se na motoru menja zupčasti u proseku na svakih 200.000 km (ili 10 godina) vrlo verovatno će to biti puno povoljnije i pouzdanije rešenje od lančanog prenosa, za koji možete čuti od servisa da je sklon pucanju, a proizvođač mu čak i ne odredi potreban interval zamene već samo potrebnu kontrolu u servisu prilikom redovnog servisiranja. Servis vas može informisati da dolazi do pucanja lanca između 120.000 km do 200.000 km i da ga je preporuka menjati, a cena troška zamene i rezervnih delova može i do 3 puta biti veća nego zamena zupčastog kaiša.

Važno je znati, ako dođe do neplaniranog kvara (pucanja kaiša/lanca) popravak vozila može, zavisno od dostupnosti rezervnih delova, potrajati i do 30 radnih dana, pa je korisno na vreme uveriti se da li je prenosni sistem motora pravilno i na vreme održavan u skladu sa uputstvima proizvođača, ili prema preporukama ovlašćenog servisa.

 

preuzeto sa - revijahak.hr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šta je bolje - zupčasti kaiš ili lanac?

 

zupčasti ili lanac.jpg

 

Nekada se smatralo da je lanac večan, a danas je kod mnogih automobila postao običan potrošni deo, koji se neretko ''potroši'' na relativno maloj kilometraži.

 

Čemu služe zupčasti kaiš i lanac?

Preko lanca ili kaiša povezani su radilica (kolenasto vratilo) za koju su vezani klipovi, i bregasta osovina koja kontroliše rad ventila. Tako se sinhronizuje položaj klipova i ventila. Ukoliko se ta sinhronizacija poremeti motor neće raditi kako treba.

 

Da li je lanac neuporedivo izdržljiviji i pouzdaniji od kaiša?
Nije. Stvari su se u poslednjih par decenija drastično izmenile.

Kako je to moguće?
Do habanja tokom rada motora ne dolazi na isti način kod lanca kao kod kaiša. Zato može da se desi da lanac traje kraće od kaiša. Takođe, kaiš je napravljen od specijalnih, veoma izdržljivih materijala i ojačan jakim vlaknima (kevlar, aramid, fiberglas...).

 

Da li lanac može da pukne?
Može. Neki motori su postali ozloglašeni zbog toga. Do pucanja je dolazilo na relativno malim kilometražama i praktično bez upozorenja.

 

Ko pravi veću finansijsku štetu kada pukne?
Lanac. On može da ošteti i svoje kućište u kojem se nalazi motorno ulje. Inače, u zavisnosti od konstrukcije motora, režima vožnje i drugih faktora, prilikom pucanja lanca ili kaiša mogu pored ventila i klipova da stradaju i drugi delovi, kao npr. bregasta, turbina ili katalizator ako se otkine parčence metala i završi u izduvnom sistemu.

 

Šta uništava lanac?
Loše podmazivanje. Lanac se podmazuje motornim uljem. Zato je važno da ulje bude kvalitetno i da se menja na vreme. U suprotnom ulje se zagađuje nečistoćama, a neke su izuzetno abrazivne čestice koje ubrzavaju habanje lanca - bukvalno šmirglaju sve površine koje treba da podmazuju. U ulje dospeva i nesagorelo gorivo iz cilindara. Tako dobijamo ulje sa abrazivnim česticama koje je pritom razređeno gorivom. Zbog takvog ulja dolazi do trošenja pojedinih delova lanca, pa se lanac praktično ''isteže''. To može da poremeti sinhronizaciju rada ventila i klipova, pa motor neće raditi kako treba.

Istezanje lanca do određene mere može da kompenzuje zatezač lanca. Međutim, kvalitetno ulje je važno i za sam zatezač iz više razloga. Zbog kontaminiranog ulja može da se pokvari ili da ne radi dobro, pa da zbog toga nastane havarija sa lancem. Loše ulje negativno utiče i na druge komponente vezane za lanac, kao što su zupčanici ili plastični klizači po kojima na tankom sloju ulja klizi lanac.

 

Kada treba menjati lanac?
Pročitajte vlasničko uputstvo - možda je predviđena redovna zamena lanca na određenoj kilometraži. Ukoliko je zamena predviđena samo ako se pojave problemi, obratite pažnju na ove simptome:

  • zveckanje i zujanje u leru i pri niskim obrtajima.
  • zveckanje, lupanje i zujanje prilikom startovanja.
  • nedostatak snage i elastičnosti.
  • povećana potrošnja.
  • teže startovanje motora.

Ovi simptomi se obično javljaju zbog toga što se lanac istegao, a zatezač nije u stanju to da kompenzuje. Ukoliko je lanac suviše labav može da dodiruje neke metalne površine ili delove, da udara prilikom startovanja i slično. Takođe postoje i senzori koji prate situaciju i upozoravaju da nešto nije u redu. Možda će se jednostavno upaliti check-engine lampica. Ukoliko se svi simptomi ignorišu lanac može da pukne ili prezupči, a posledice mogu da budu razne u zavisnosti od raznih faktora.

 

Koliko košta zamena lanca?
Zavisi od mnogo stvari. Nije jeftina.

Neki motori imaju dva ili tri lanca koji pokreću pomoćne agregate, kao što su pumpa ulja i vode, alternator, servo, kompresor klime. Drugi motori umesto lanaca za pokretanje tih agregata koriste kaiševe. Nije ni svaki lanac iste konstrukcije, dužine, od istog materijala. Kada se menja lanac treba zameniti i sve prateće komponente, kao što su zatezači, zupčanici, plastični klizači... Zupčanike obavezno treba menjati pošto se njima troše ili čak lome zubi, pa se nipošto ne isplati da se ostave stari. Treba zameniti sve lance ukoliko ih ima više, kao i klinaste ili kanalne kaiševe (PK) ukoliko koristi njih. Zbog svih navedenih razloga vrlo je nezahvalno davati procenu koliko će koštati zamena lanca.

 

Nije uvek lanac kriv
Mogu da stradaju i prateće komponente - npr. hidraulični zatezač lanca koji takođe zavisi od kvaliteta i stanja motornog ulja; mogu suviše da se istroše zubi na zupčanicima ili da neki pukne (ili više njih), a tu je i plastični klizač.

 

Motor sa lancem nema veliki servis?
Mnogi nemaju, ali postoje i oni koji imaju - kod njih je propisano na kojoj kilometraži treba da se menja lanac. Inače, postoje motori sa kaišem kod kojih je predviđeno da se veliki servis radi na većoj kilometraži nego kod motora sa lancem. Po fabričkom uputstvu zupčasti na Ford Fiesti treba da se menja na 240.000 km ili nakon 10 godina. Ovde govorimo o originalnim delovima iz prve ugradnje.

 

Čitajte vlasničko uputstvo - nađite servisne intervale!

U uputstvu može da piše i da se lanac ne menja, ali uz upozorenje da ako pređete neku baš veliku kilometražu da bi ga ipak trebalo zameniti.

 

Znači da lanac ne mora obavezno da traje duže od kaiša?
Da. Kaiš može da bude dugovečniji i pouzdaniji od lanca. Zavisi kakvi su lanac i prateće komponente, koliko često je menjano ulje i koje je korišćeno, koliko je bilo zagađeno abrazivnim česticama koje su uništavale lanac i druge komponente, kako je auto vožen. Obično se preporučuje da se originalni zupčasti kaiš, iz prve ugradnje, menja na kilometraži od 120.000 do 160.000 kilometara. Pošto se kod starijih vozila obično kupuju zamenski nekvalitetniji delovi, interval velikog servisa se znatno skraćuje - npr. na 60.000 km. Možda će i taj zamenski kaiš moći da izdrži mnogo više od 60.000 km, ali rizik je prevelik u odnosu cenu zamene. Dakle, generalno - zamena lanca je znatno skuplja od zamene kaiša, ali zato lanac obično mnogo duže traje.

 

Kada se menja zupčasti kaiš?
Na predviđenoj kilometraži ili ranije. Kada radite mali servis zamolite majstora da proveri kaiš. To možete da uradite i sami ukoliko možete/umete da skinete plastičnu zaštitu. Ukoliko uočite da je kaiš ispucao, da ima oštećene zube ili su pohabani, da je zamašćen, vreme je za zamenu. Kvar često ne nastaje zbog pucanja samog kaiša, nego zbog trošenja zubaca, što može da dovede do prezupčenja ili kidanja više zubaca. To može da dovede do sličnih ili istih posledica kao da je kaiš pukao. Ako se primeti da kaiš došao u kontakt sa uljem, treba odmah rešiti problem curenja ulja i zameniti kaiš pošto ulje može da ga ošteti.

 

Ni kaiš nije uvek kriv
Problem mogu da izazovu i druge komponente. Problem je u tome što vozači često žele da uštede na velikom servisu, pa ne žele da zamene sve prateće delove kao što su španer, roleri, pumpa vode. Upravo neki od tih delova može da izazove havariju. Zato, kada se menja zupčasti kaiš savetuje se da se zamene i svi ostali prateći delovi, zajedno sa pumpom za vodu. Kad se već plaćaju ''ruke'', odnosno rad majstora, onda bolje da se zameni sve što može da strada, naročito ako je reč o starijem autu na kojem je već rađen veliki servis, pa niste sigurni kakvog su kvaliteta ugrađeni delovi i da li su neki uopšte menjani. Može da zariba pumpa za vodu i pokida zupčasti, ako je na njemu, ili ako je pokreće poseban kaiš, on spadne i podvuče se pod zupčasti... Isto važi i za rolere i španere.

 

Kvar može da izazove i PK kaiš (klinasti/kanalni) koji pokreće prateće agregate kao što su alternator, servo, kompresor klime - zavisi od konstrukcije motora. Ako neki od tih delova zariba ili dođe do nekog drugog problema, on može da pukne ili spadne i ode pod zupčasti kaiš. Neki majstori se ne slažu sa ''filozofijom'' da treba menjati sve u kompletu, već da mogu slobodno da se ostave delovi kao što je španer, naročito ako je skuplji, ili pumpa za vodu, ukoliko ih on proveri i utvrdi da mogu da izdrže do sledećeg velikog servisa. Zato i cena zamene može znatno da se razlikuje kod istog auta u zavisnosti od toga šta se menja sve menja i kakvi delovi se ugrađuju (jeftiniji ili skuplji).

 

Šta se više isplati po pitanju redovnog održavanja?
Nemoguće je odgovoriti na to pitanje. Da, lanac će duže da traje, ali raspitajte se koliko košta njegova zamena kod određenog modela. Sa druge strane, kada kupite polovan auto sa zupčastim kaišem obavite veliki servis i mirni ste bar 4-5 godina (većina vozača).

 

U koje automobile se stavlja lanac, a u koje zupčasti kaiš?
Nema pravila - i lanac i kaiš se stavljaju i u male i u velike motore, slabe i jake, benzince i dizelaše, sve marke automobila...

 

Zaključak
To što auto ima lanac umesto kaiša nije nikakva prednost i ne treba prema tome da donosite odluku o kupovini automobila, pošto ćete navodno imati manje troškove po pitanju velikog servisa. Naprotiv, može lako da dođe do obrnute situacije i da potrošite mnogo više novca na održavanje ili popravku auta zbog toga što ima lanac.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...