Jump to content
FAS Goran
neshaoct

5G tehnologija

Recommended Posts

5G i automobili: Vozićemo automobile iz fotelje

 

samsung 5g.jpg

 

Peta generacija mobilne telefonije očekuje se da donese revoluciju u komunikacijama, a posebno se potencira daleko manje vreme kašnjenja u odnosu na ranije generacije telefonije. Kako prenosi ''Mondo'', upravo će ta karakteristika omogućiti pravi rad na daljinu, koji će u bliskoj budućnosti značiti da upravljate nekim uređajima iako ste od njih udaljeni stotinama, pa i hiljadama kilometara.

 

Kako bi se pokazalo da je 5G mreža jednog britanskog operatora već sposobna za tako nešto, jedan automobil je dobio daljinsko upravljanje, a Samsungovi 5G telefoni su dobili ulogu očiju vozača. A kako bi se pokazala lakoća upravljanja, profesionalni drifter Von Gitin mlađi je seo za sto sa volanom, setom papučica i stavio VR naočare. On ne samo da je uspeo da daljinski driftuje, već je odvozao auto stazom na Goodwood festivalu brzine, a da pritom nije ništa udario. Von je ovo uspeo iz baze udaljene nekoliko kilometara od automobila, a isto je pošlo za rukom i test vozaču koji se nalazio udaljen 8.000 kilometara daleko od događaja, tačnije u Portlandu, u središtu kompanije koja se instalirala ceo sistem.

''Bili smo zabrinuti zbog kašnjenja signala'', rekao je generalni direktor kompanije ''Designated Driver'', Manuela Papadopol za ''Automotive News''. ''Nismo znali. Mi smo usred ničega i nismo znali šta da očekujemo.'' Neki veruju da je ovakva vrsta vožnje na daljinu korak na putu ka autonomnoj vožnji. Navodno je ideja da ako se kompjuter u automobilu zbuni, informacija o tome stiže do ''daljinskog'' vozača, koji će doneti brzu odluku šta raditi u datom trenutku.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

FCA Grupa predstavila kako sa 5G tehnologijom automobili postaju pametniji, a vožnja bezbednija

 

fca 5g.jpg

  • FCA uzela značajno učešće na konferenciji 5GAA u Torinu.
  • Zajedno sa drugim 5GAA partnerima, FCA grupa je prikazala novu tehnologiju koja koristi potencijal 5G tehnologije.
  • Sistemi za upozorenje na mogućnost direktnog sudara, obaveštenja u gradu putem georeferenciranja/mapiranja, upozorenje na zaustavljena vozila, upozorenje na naglo kočenje vozila ispred i pomoć pri slaboj vidljivosti su demonstrirani na vozilima iz FCA grupe.
  • Povezana mobilnost će omogućiti FCA grupi da ponudi nove usluge kupcima.

Zahvaljujući tehnološkim izumima i inovacijama, automobili su, prilično kao i pametni telefoni, prešli put od pružanja ograničenih funkcija do funkcionisanja na nivou integrisanih servisnih habova. Na proizvođačima automobila je da iskoriste ove tehnološke inovacije. Kao rezultat ovakvog razmišljanja, kada se u kompaniji FCA dizajnirao Uconnect ekosistem želja je bila da se ostavi prostor i osposobi za integraciju sa  budućim inovacijama - tu se posebno misli na dolazak 5G tehnologije. Ova integrisana platforma za povezana vozila je omogućila kompaniji FCA da napravi globalni ''ekosistem'' kako bi poboljšali doživljaj vožnje u vozilu i van njega. 5G tehnologija predstavlja više od inovativnog tehnološkog iskoraka: reč je konceptualnoj revoluciji u domenu povezanosti automobila.

 

Konkretan primer ove posvećenosti je prikazan kroz aktivno učešće kompanije FCA na Svetskoj 5GAA konferenciji i kroz demonstraciju koja je održana u Torinu. Na ovom događaju prikazano je kako povezana vozila mogu da komuniciraju i sa cloudom i međusobno kako bi unapredili bezbednost i kvalitet vožnje. Pojava 5G tehnologije će uvesti novi talas komunikacije koja se odvija velikom brzinom i sa vrlo malim kašnjenjem, a kompanije FCA je predstavila pet novih tipova tehnologije koje koriste ove prednosti: Sistem za upozorenje od čeonog, direktnog sudara, sistem za obaveštenja u gradu putem georeferenciranja (Urban Geo-referenced Alert), sistem za upozorenje na zaustavljena vozila, sistem za upozorenje na naglo kočenje vozila ispred (Emergency Electronic Brake Light warning) i sistem za pomoć pri slaboj vidljivosti (See Through).

 

''Uconnect ekosistem kompanije FCA će u budućnosti koristiti 5G tehnologiju i to na više načina nego što je demonstrirano na događaju u Torinu. Mi verujemo da 5G tehnologija može da pomogne da se transformiše mobilnost budućnosti i istovremeno unese revolucija u način na koji danas gledamo na automobile. Kada 5G tehnologija postane globalni standard i kada se razvije prateća infrastruktura, i proizvođači i potrošači će moći da koriste brojne prednosti koje ova tehnologija donosi'', izjavio je g. Gilberto Ceresa (Đilberto Čereza), Direktor tima za globalnu povezanost i CIO (Generalni informacioni direktor) kompanije Fiat Chrysler Automobiles za regione EMEA i LATAM.

 

FCA i Harman (Samsung) su prikazali dve demonstracije C-V2V (Cellular Vehicle to Vehicle) tehnologije: Sistem za upozorenje na mogućnost čeonog sudara (FCW) i sistem za pomoć pri kretanju u raskrsnici (IMA). U demonstracijama su učestvovali modeli Maserati Levante i Quattroporte koji su saopštavali jedan drugom osnovne informacije poput njihove lokacije i relativnog pravca kretanja, zahvaljujući direktnoj radio vezi. Sistem za upozorenje na mogućnost čeonog sudara opaža potencijalni čeoni sudar i upozorava vozača u skladu s tim. Putem međusobne razmene podataka prikupljenih preko senzora u povezanim automobilima koji su blizu jedni drugih, ova tehnologija će moći da smanji rizik od saobraćajnih nesreća poput onih koje se dešavaju u raskrsnicama. Sistem za pomoć pri kretanju u raskrsnici pomaže vozaču u raskrsnici kako bi se izbegli bočni sudari.

 

Nova 5G tehnologija će takođe omogućiti vozačima da unapred dobijaju upozorenja o kritičnim događajima a isto tako će i učiniti vožnju po gradu mnogo prijatnijom. Svrha sistema za obaveštenja u gradu putem georeferenciranja/ mapiranja, koji predstavlja plod saradnje kompanija TIM, FCA, Links, 5T, grada Torina i Politehničkog univerziteta u Torinu, jeste da skrene pažnju vozačima na potencijalne opasnosti kao što su radovi na putu, dinamično ograničenje brzine i saobraćajne gužve. Standardnu poruku upozorenja na osnovu georeferenciranja prvo dobijaju Politehnički univerzitet u Torinu i kompanija Links, zahvaljujući platformi za digitalnu mobilnost grada Torina, koja nadzire situaciju na putevima u realnom vremenu, a potom se ta poruka prenosi putem TIM 5G AMQP Cloud brokera. Samo vozila kojima su potrebne ove informacije će dobiti poruku koja će biti prikazana na korisničkom interfejsu u automobilima FCA grupe, tako da vozači imaju vremena da odreaguju. Ova demonstracija je dokazala da 5G mreža može da se koristi u razvoju pametnih usluga na putu za povezana vozila. Ova šema je takođe usklađena sa industrijskim standardima i stoga može da se primeni na drugim lokacijama koje su pokrivene mobilnim mrežama.

 

Treća demonstracija, u kojoj je učestvovala kompanija FCA, je pokazala kako funkcioniše C-V2X (Vehicle-to-Everything) tehnologija. Pomoću ove tehnologije vozila mogu da komuniciraju međusobno, sa drugim korisnicima puteva kao i sa infrastrukturom. Čak i u oblastima koje nisu pokrivene mobilnim mrežama, komunikacija putem C-V2X tehnologije omogućava razmenu vremenski osetljivih informacija kao i informacija od ključne važnosti za bezbednost. FCA je u saradnji sa kompanijama Continental i Qualcomm predstavila dve upotrebe ove tehnologije, a za to su koristili dva modela Jeep Renegade. Sistem za upozorenje na stacionarna vozila se aktivira kada se upale sva četiri migavca. Poruka se šalje svim obližnjim vozilima tako da vozila koja se približavaju dobijaju obaveštenje čak i kada opasnost još uvek nije u vidokrugu. U slučaju da vozilo naglo zakoči, sistem za upozorenje na naglo kočenje vozila ispred šalje upozorenje svim obližnjim vozilima kako bi bili obavešteni o potencijalno opasnoj situaciji.

 

I za kraj, kompanije Vodafone, FCA, Vodafone Automotive, Marelli i Altran su predstavile sistem za pomoć pri slaboj vidljivosti koji koristi C-V2V tehnologiju za razmenu video snimaka među vozilima u realnom vremenu. Rezultat toga je povećan vidokrug za vozače, čak i u uslovima smanjene vidljivosti. Ova tehnologija ima za cilj da spreči saobraćajne nesreće, naročito u situacijama kada vozila vrše preticanje. Dva Jeep Renegade modela su učestvovala u demonstraciji i bili su međusobno povezani preko 5G rutera kompanije Marelli. Svako vozilo je takođe bilo opremljeno i kamerama sa visokom brzinom smenjivanja slika kompanije Marelli Motorsport. Sistem za praćenje u realnom vremenu i algoritam za prostorno mapiranje u vozilima, posebno razvijen od strane kompanije Vodafone Automotive, omogućio je da MEC (Multi-access Edge Computing) tehnologija kompanije Vodafone dinamički upravlja i preusmerava video snimke na osnovu recipročnih pozicija vozila kako bi se obezbedilo minimalno kašnjenje u prenosu informacija, a sve u službi bezbednosti vozača. Izuzetni mali nivo latencije i velika pouzdanost Vodafone 5G mreže su ključni u obezbeđivanju protoka i sinhronizacije razmene video snimaka između vozila u realnom vremenu, i to u uslovima velikog saobraćaja i zasićenosti mreže.

 

potpis.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

automarkethr.jpg AutoMarket.hr video: Kako će 5G uticati na razvoj automobila?

 

5G mreža je tek u povoju, pogledajmo šta nam ona sve nudi osim bržeg interneta, i kako će uticati na razvoj automobila:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

GM i AT&T se udružuju u implementaciji 5G tehnologije u automobile

 

5g automobili.jpg

 

General Motors i AT&T su potpisali partnerski ugovor kojim se obavezuju da će od 2024. godine omogućiti da Chevrolet, Buick, Cadillac i GMC modeli automobila dobiju 5G konekciju. Ovo će obezbediti bolju povezanost, unapređenu navigaciju i brži streaming muzike i video snimaka. Odluka da se sačeka još tri godine je doneta zbog nedovoljne trenutne raširenosti 5G mreže. Tek kad ona bude dostupna većini korisnika, imaće smisla da se i u automobile implementiraju sve njene prednosti.

 

U međuvremenu, pored novih modela u kojima će biti 5G tehnologija i postojeći modeli, počev od 2019. godine, koji su opremljeni sa 4G LTE tehnologijom, iskusiće veće brzine protoka podataka, zahvaljujući novoj arhitekturi mobilne mreže. Koliko će to ubrzanje biti, zavisiće od kapaciteta AT&T mreže, koja će ovim putem dobiti milione novih korisnika. 5G će omogućiti i mnogo bržu razmenu podataka potrebnih za autonomnu vožnju. AI tehnologija u kolima zahteva obradu ogromne količine informacija u realnom vremenu, koje nije moguće isporučiti putem 5G LTE tehnologije. Još jedna stvar je veoma bitna za korisnike. Upotreba 5G mreže u njihovim automobilima povećaće nivo bezbednosti i privatnosti u komunikaciji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...