Jump to content
FAS Goran

steva_anya

Members
  • Content Count

    951
  • Joined

  • Last visited


Reputation Activity

  1. Like
    steva_anya got a reaction from hibi011 in Čišćenje protokomera (MAF SENZORA)   
    Nisam 100% siguran, ali mislim da se na ovoj slici vidi, tu gde je ovaj dzek.

    Neka me neko ispravi ako gresim.
  2. Zbunjen
    steva_anya got a reaction from Danko77 in Fiat Punto mk.2 - city servo ; senzor pozicije volana   
    Po dozvoli autora teksta, uradio sam copy-paste neceg sto je on pisao, tj delova koje smatram da Vam mogu biti od koristi, a ticu se "serva kod Punta".
    Ima stvari koje su recene, ali i koje nisu, no nije na odmet procitati ih.
    Moguce su greske, tako da nemojte sve uzimati 100% kao tacno.
    Ali siguran sam moze pomoci.
    Za pocetak, nekoliko cescih problema:
    - Upali se lampica za servo (crvena na kontrolnoj tabli sa ideogramom volana).
    Ovo se moze desiti ukoliko dodje do pregrevanja elektromotora od serva volana kada se recimo pod funkcijom city-servo malo duze koristi ta opcija.
    Zaboravi se da iskljuciti, pa se satima vozi sa intenzivnijim motanjima.
    To zapravo i nije kvar, nego tada samo treba isskljuciti city-servo i ubrzo, nakon recimo 15-20 minuta, sve ce funkcionisati normalno i crvene upozoravajuca lampica ce se ugasiti.
    Ova zastita je fabricki ugradjena u cilju sprecavanja pregorevanja elektromotora i prestanak funkcionisanja serva se sam vraca u normalu kad se elektromotor serva prohladi.
    Drugi cest problem jeste da se upali crvena lampica serva volana, ali da u stvari servo radi normalno, samo sto ta lampica upozorenja bode oci.
    Tada je najbolje odraditi dijagnostiku (ko ima OBD2 na USB kabl i lap top i ako skine fiatecuscan program - ili ga kupi - moze to i sam da prikaci jer je fantasticna dijagnostika, pogotovu ako je legalna verzijaiju).
    Elem ako se tu ocita na dijagnostici kod P0500, onda je greska do senzora brzine vozila, i znaci nije u kvaru sam servo volana, nego je u kvaru taj senzor brzine vozila ili njegova konekcija sa ECU-serva.
    Zamenom senzora brzine vozila, ili ciscenjem i popravkom konektora vezanih za taj senzor - kvar nestaje [sa tim da se preko dijagnostike mora ugasiti lampica upozorenja].
    Do ovog kvara dolazi zato jer je senzor brzine vozila zaduzen da daje ocitavanje za kompjuter serva volana - kako bi se podesila ``tvrdoca`` serva (veca brzina tvrdji volan, manja brzina- meksi volan).
    Ako ocitavanja sa senzora brzine vozila nisu u zadatim okvirima, nedostaju ili je recimo neki kontakt los, onda kompjuter serva pali tu lampicu upozorenja za servo volana.
    Kvar je lagan i najcesce se moze otkloniti u sopstvenoj reziji zamenom senzora brzine vozila, ili cak samo ciscenjem kontakata na tom senzoru ili oko njega.
    Vazno je da se pre toga na dijagnostici ukaze kod greske P0500.
    Ponekad se pored lampice serva volana moze upaliti istovremeno i oranz check engine lampica, buduci da ECU koristi podatak sa senzora brzine vozila i za druge sisteme motora.
    Obostrano paljenje obe lampice sa velikom sigurnoscu ukazuju na bas taj kvar, ali najbolje je ocitati kod na dijagnostici i ako je kod P0500 onda treba krenuti na taj senzor brzine vozila.
    Kvar senzora brzine vozila po nekad moze biti takve prirode da senzor brzine daje premalo ocitavanje i onda kada se vozi vecom brzinom vozac primeti da mu je volan previse mekan, odnosno da previse lagano okrece volan u vecim brzinama. Kod ganjanja na auto-putu ovo cak moze biti veoma, veoma neprijatno i opasno naravno, jer i najmanje okretanje volana moze veoma puno uticati na pravac vozila. Dijagnostika isto i tada treba da ocita P0500.
    Treci najcesci kvar serva volana je taj da se kalajni lemovi na samom elektromotoru serva volana zbog pregrevanja pretvore u takozvani ``hladan lem`` i tada motorce serva volana cas radi, cas ne radi.
    Jednostavnim peckanjem-prelemljivanjem tih lemova - kvar se otklanja.
    Jednostavno samo se spajkalnikom ili lemilicom preleme lemovi elektromotora za plocu i to je kraj kvara.
    Sledeca najcesca greska serva volana je ta koja nastaje kada oslabi akumulator.
    Pod slabim akumulatorom narocito kobna stvar je kad akumulator naglo gubi amperazu ili ne postize dovoljnu amperazu.
    To se recimo moze desavata kada se kratkospoje ploce u akumulatoru, kad opadne nivo kiseline, ako se kristalizuju naslage na katodama i anodama i sl.
    Cesto akumulator cak ima i dosta korektnu voltazu, ali na testeru pokaze nagli pad amperaze.
    (potreban je poseban tester i ovo se ne moze ustanoviti recimo obicnim unimerom)
    Tester amperaze optereti akumulator kao da je na njega ukljucen neki veliki potrosac i gleda se opadanje amperaze, koje ne sme biti brzo ili trenutno, nego postupno i u zavisnosti od opterecenja.
    Recimo to vam je kao kad ostari baterija na mobilnom telefonu, napunis je i ona pokazuje 5 crtica da je puna skroz, a onda nakon par sati padne na dve crtice.
    Ako jos obavis koji razgovor mobilnim, on se u sred razzgovora ugasi, a bio je pun skroz...
    Posto je elektromotor serva volana jedan od najjacih potrosaca ampera - kod slabe amperaze akumulatora, veoma cesto dolazi do otkaza serva i paljenja lampice upozorenja.
    To se desava cak i kad akumulator ima dovoljno snage da pokrene verglanje motora i kad alternator dovoljno puni akumulator, ali motor serva volana obavezno se napaja direktno iz akumulatora (sam alternator nema dovoljno snage da pokrece taj motor u slucaju loseg akumulatora), i onda cesto ljudi pomisle otiso servo volana, a u stvari akumulator brzo gubi amperazu.
    Pre bilo cega drugoga - cak i pre sumnje na VSS senzor, ukoliko servo volana pocne da zeki treba istestirati akumulator i to ne samo na voltazu nego pre svega na amperazu.....
    bonus:
    Senzor brzine vozila (VSS Sensor) (Vehicle Speed Sensor) - je senzor koji stoji na menjacu i ocitava brzinu kretanja vozila, i vrednosti koje on ocitava koriste razni podsistemi kojima komanduje glavni ECU, zatim kompjuter serva, kompjuter vazdusnih jastuka, kompjuter zatezaca pojaseva u slucaju udesa i sl.
    Izmedju ostalog podaci koje ocitava ovaj senzor pokrecu (preko glavnog kompjutera - ECU) i skalu brzinomera na instrument tabli.
    Na primer taj senzor moze sasvim korektno da ocitava brzinu na brzinomeru, ali posto ima vise zica na konektoru, moze se desiti da je neka zica ili konektor koja sluzi za servo volana na primer sa losim kontaktom ili u prekidu, kratkom spoju i sl.
    Onda je vrednost koju ocitava taj senzor brzine vozila van neke uobicajene vrednosti (zadate vrednosti ili opsega zadatih vrednosti) ili uopste izostaje taj podatak.
    Onda kompjuter serva registruje pogresnu ili nepredvidjenu vrednost, i onda se upali lampica upozorenja (serva volana) ili lampica (check engine) ili obe, zavisno od kvara na senzoru ili njegovoj povezanosti sa ostalim uredjajima na vozilu.
    Senzor pozicije volana je deo servo sistema volana i mislim da se on nalazi ili na letvi upravljaca ili negde u sklopu servo uredjaja ispod volana i on ocitava prakticno koliko je volan zakrenut, ili koliko krugova je volanom napravljeno u jednu ili drugu stranu i komanduje elektromotoru serva volana na koju stranu da asistira okretanje volana....
    Ocitavanje greske P0500 ukazuje na gresku VSS senzora, i problem nije u servu volana, nego sistem serva volana jednostavno ne raspolaze pravilnim podacima sa VSS senzora i dolazi do problema ili bar do paljenja lampice upozorenja.
    Cesto majstori zloupotrebljavaju ovu situaciju i teraju musterije da nabavljaju citav servo volana, pa cak i letvu volana novu, a u stvari u radionici odrade samo zamenu senzora brzine, i naplate ko Sv.Petra kajganu, a nov deo ili prodaju ili prodaju polovni servo volana ako su ga uopste i menjali. Svakako steta po vlasnika se meri u vise stotina evradi, a majstoru cist car. Cak idu i na onu varijantu `` evo zamenili smo vam servo uredjaj volana, a spremni smo da otkupimo vas stari i neispravan, mislim treba nam za jednu drugu musteriju neki njegov polovan deo....`` Sto je najcrnje kod VSS senzora, veoma cesto se radi o oksidisalim ili razlabavljenim kontaktima, pa malo smirglanja, prskanja kontakt sprejem ili ciscenjem konektora preko kojih se povezuje VSS senzor sve dolazi u normalu, prakticno bez troskova po vlasnika.
    Drugi najcesci kvar VSS senzora je taj da u njega (posto je upakovan u plasticnu oblogu u kojoj je elektronski sklop) upadne prljavstina, voda, ulje, ili sl. i onda mu se poremeti ocitavanje.
    Baziran je na Hall efekt ocitavanju - vrti se jedan namagnetisani tockic a senzor ocitava kojom brzinom se vrti i salje strujni signal u druge podsisteme i brzinomer.
    Zamena senzora brzine je vise nego jednostavna. Raskacis akumulator, raskacis VSS senzor od kabla, Otsrafis VSS senzor sa menjaca, zasrafis novi, spojis konektore, vratis kleme i to je to...
    Kad je u pitanju ciscenje unutar senzora onda je to malo teze jer je plastika zavarena, i tesko da se moze otvoriti bez pucanja poklopca.
    Moze ako se ima iskustva u tim stvarima, al je rizicno za amaterski rad.
    Ciscenje konektorra je isto kao i kod svih konektora...
    Svakako u ovo se treba upustati posle ocitavanja greske P0500 - jer to ukazuje na to.
    Na britanskom Fiat-Punto forumu ima dosta postova na ovu temu.
    Masovno su zekili britance u servisima da menjaju citav servo volana dok nisu skapirali ovu foru, i sad se nedaju prevariti tako lako.
    Isti slucaj je sa hladnim lemovima na elektromotoru serva. Provalili ljudi foru i ne daju tek tako lako majstorima da ih nateraju da kupuju novi servo uredjaj.
    Unimer u ruke - lemilica i malo kalaja, i nema - sve se da popraviti malte ne u sopstvenoj reziji ili kod obicnog majstora.

Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...