Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Može li čovek bolje da zakoči od ABS-a?

Recommended Posts

Da li profesionalni vozač trkačkih automobila može da uspori brže od ABS-a?

 

226934-abs 02.jpg

 

Scott Mansell, profesionalni vozač trkačkih automobila i voditelj Driven Media YouTube kanala, pokušao je da otkrije da li stvarno dobar vozač može da se zaustavi brže sa osećajem nego što to može kompjuter sa antiblokirajućim kočnicama. U još jednom ranijem videu na kanalu, vozač je uspeo da ubrza brže samo svojom desnom nogom i malo opreza pre nego što su Ferrarijevi najbolji kompjuterski inženeri uspeli da nateraju njihov automobil da poleti sa ''launch controlom''. A u novom videu, Mansell priznaje da je mislio da će biti vrlo slična situacija sa ABS-om.

 

 

Kako se pokazalo, tehnologija je izuzetno korisna za svakodnevne vozače. Tokom testiranja, Mazda MX-5 je uspela da se zaustavi u proseku za 34.73 metra sa odstupanjem manjim od jednog metra kada je uključen ABS. Normalni vozač je u međuvremenu postigao najbolji trag od 39 metara, i to je uspeo tek u trećem od ukupno pet pokušaja. Njegov prvi pokušaj je bio 45 metara, a njegov prosečni put zaustavljanja 42.66 metara, što je razlika od 7.93 metra. Dakle, da - ABS je, ustvari korisna bezbednosna karakteristika. Ali šta ako ste stvarno dobar vozač? Mansellu je takođe dato pet pokušaja bez sistema protiv blokiranja točkova da bi dokazao superiornost čovečanstva, ali baš kao i kod običnog vozača njegov prvi pokušaj je bio lošiji u odnosu na ABS.

 

226935-abs 01.jpg

 

S drugom prilikom Mansell je uspeo da se poboljša i ostvarioo je najbolji rezultat od 37.5 metara, što je još uvek 2.7 metara lošije od prosečnog zaustavnog puta ABS sistem. Dakle, eto ga: ljudi se u stvari ne mogu meriti sa kompjuterima kada je u pitanju kočenje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Necu da tvrdim da vozac moze protiv modernog ABS sistema, ali mislim da test samo sa vadjenjem osiguraca nije validan. Automobili bez ABS-a imaju totalno drugaciji setap (drugaciji odnos pedale i cilindra, drugacije dimenzije glavnog cilindra, razlika u cilidrima za prednje i zadnje kocnice, korektor sile zadnjih kocnica itd) koji treba da omoguci puno bolje doziranje i da sprece blokiranje zadnjih tockova pre prednjih. Svakako da ostaje pitanje konstantnosti u promenjivim uslovima, ali u uslovima gde su oni testirali smatram da bi bila puno manja razlika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne moze se porediti serijski auto sa i bez abs-a sa trkackim jer to nema veze jedno sa drugim 

Edited by OMP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pricam o serijskim autima... Ali ni u domenu trkackih auta nisu jednostavne stvari jer postoje trkacki ABS sistemi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U kontrolisanim uslovima dobro utreniran vozac bez ABSa moze postici manji zaustavni put nego sa istim. Koliko je takvih vozaca- jako malo.

 

Kad ABS dolazi do izrazaja? Pa prilikom panicnog kocenja u saobracaju, prvenstveno zato sto sto se sa blokiranim prednjim tockovima ostaje bez kontrole nad autom. Zatim je i zaustavni put duzi ukoliko se vozac iznenada prepadne i konstantno drzi kocnicu jer je frikcija manja cim tocak krene da proklizava.

 

Pisem iz ugla vozaca ciji auto nema ABS ali smatram da je jako korisna stvar i znam kako funkcionise(u sustini uporedjuje brzinu sva 4 tocka i ukoliko neki odstupa popusta silu jer blokirani tocak nije dobar tocak :D )

Edited by Milos1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po snegu sigurno manji zaustavni put kod vozača koji zna da vozi. Doziranim kočenjem (ne paničnim), gume ispred sebe guraju sneg i prave smet, koji takođe pomaže da zaustavni put bude manji. Svi elektronski bezbednosni sistemi su projektovani za "normalne" ili mamje normalne vozače ali nisu svemogući. Dokaz su i učestale nezgode sa ne retko tragičnim.ishodima. Znači, vrše posao ali nisu čudotvorni kad se pretera.

Poslato sa JSN-L21 pomoću Tapatoka

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dalje zavisi od uslova, a isti vozač i isti auto se mogu nalaziti u raznolikim uslovima, uz faktor iznenađenja, gde će i najbolji mogući vozač lošije mnogo zakočiti nego što bi inače umeo.

 

Zatim, bez ABS nije moguće različitim silama delovati na svaki točak posebno, pa bi u slučaju neravnomerne trakcije vozač bez ABS morao da dozira silu slabijim kočenjem da ne izgubi kontrolu i time ostvari neuporedivo duži zaustavni put.

 

Sve u svemu, neuporedivo sa trkačkim kolima na stazi, gde je trenje visoko i uslovi predvidivi, gume i kočnice vruće i očekuješ kočenje na predviđenim mestima. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...