Jump to content
FAS Goran
Woodoo

Poražavajući rezultati nacionalne strategije bezbednosti saobraćaja

Recommended Posts

Srbija nije dostigla nijedan zacrtani cilj iz Nacionalne strategije bezbednosti saobraćaja 2015-2020, glavni je zaključak nedavno završene međunarodne konferencije "Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici".

 

663930285f059a3cf2b18057159297_v4_big.jp

 

Kako se navodi, u periodu od 2015. do 2019. godine znatno više ljudi je nastradalo u saobraćajnim nezgodama, nego što je to bilo predviđeno strategijom bezbednosti saobraćaja.

Naime, u prethodne četiri godine na putevima Srbije je poginulo 288 osoba više nego što je predviđala nacionalna strategija.

 

Broj teško povređenih lica je premašen za 1.925 u odnosu na predviđanja, dok je u protekle četiri godine bilo oko 15.000 lakše povređenih lica više nego što je to bilo predviđeno strategijom bezbednosti saobraćaja, navodi se u zaključcima konferencije koja je održana od 24. do 27. juna u Vrnjačkoj Banji.

 

Takođe, nije ostvareno ni planirano povećanje upotrebe sigurnosnih pojaseva, kao ni smanjenje prekoračenja dozvoljene brzine na našim putevima. Pored toga, nije dostignut ni planirani procenat upotrebe dečjih sedišta u automobilima.

 

Paradoksalno, umesto povećanja - smanjena je upotreba zaštitnih kaciga kod motociklista, ističe se kao jedan od zaključaka konferencije.

 

Navodi se i da nije ostvareno planirano smanjenje broja vozača koji upravljaju automobilom pod dejstvom alkohola.

 

373557955f059e1f172a0672779171_v4_big.jp

 

Posebno se ističu loši i neprihvatljivi rezultati kada je reč o stradanju dece u saobraćaju. Naime, umesto proklamovanog smanjenja broja povređene dece na putevima i eliminisanja smrtnih ishoda kod mališana, došlo je do povećanja broja poginule i povređene dece.

 

Konferenciji u Vrnjačkoj Banji je prisustvovalo oko 200 stručnjaka bezbednosti saobraćaja, uz poštovanje svih propisanih mera zdravstvene zaštite, dok su online predavanja održali stručnjaci iz Švajcarske, Nemačke, Grčke, Slovenije...

 

Osim tragičnih posledica po nastradale i njihove porodice, ovo povećanje broja nastradalih, prema evropskom modelu za izračunavanje ukupnih ekonomskih posledica saobraćajnih nezgoda, koštalo je naše društvo oko 1,6 milijardi evra više nego što je bilo određeno kao prelazni cilj u strategiji bezbednosti saobraćaja, navedeno je u zaključku konferencije koji potpisuje profesor Saobraćajnog fakulteta, Krsto Lipovac.

 

https://www.b92.net/automobili/aktuelno.php?yyyy=2020&mm=07&nav_id=1704677

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pucamo na implementaciji, bilo čega, pa i ovoga. Ova zemlja uopšte nema loše zakone formalno, niti ih je imala prethodna zemlja čije mehanizme smo mahom nasledili, već je problem selektivna i neadekvatna primena. O odsustvu edukacije bilo kog tipa da i ne pišem.

 

Džaba strategije, kopiranje tuđih propisa, smišljanje novih, kad i dalje panduri stoje uvek na istom mestu, gde im je ladovina, gde je blizu 'amburger, gde polovina stanovništva ima svoju kombinaciju da se zagubi predmet do zastarevanja, gde javne ličnosti mogu čak i da gaze pešake. 

 

Prvo i osnovno, u svakom zakonodavstvu: uspešnost primene zakona se meri verovatnoćom da će subjekt biti kažnjen, a ne visinom propisane kazne za to delo. Kod nas je ta verovatnoća jako niska, a i tu nije kraj, kad nakon toga za mnoge građane postoje načini da se i taj momenat izbegne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvo sto bih ja uveo su kazne prema primanjima, kontrolu policije, 5 puta uvecane kazne za sluzbena lica s obzirom da od onih koje ja poznajem su najbahatiji privatno (moglo bi i zabranu obavljanja duznosti nakon nekoliko prekrsaja), obavezno snimanje slubenih lica u radu i javnu osudu za javne licnosti. Takodje bih zabranio da se nosi sluzbena uniforma van radnog vremena.

 

Uveo bih i ozbiljnije kazne sa putare (da ne pricam o tome da moraju da izdaju garancije za izvedene radove i da snose popravke o svom trosku), a za vozace bolju obuku i cescu posete na ponovnu obuku za one koji skupljaju bodove... I svakako promenu mentaliteta da ako platis polaganje da to podrazumeva i obavezu da dobijes dozvolu. Auto skole treba da imaju jedinstvenu bazu svih koji polazu i da u sistem udju osobe koje nisu sposobne da voze. I novi vozaci bi trebali da imaju obuku na poligonu i pri vecim brzinama kao sto ima NAVAK, a ne bi bilo lose i da prodju kroz onu spravu sto su imali u SATu gde simuliraju sudar pri ne znam kojoj brzini itd...

 

Nivo obuke u moje vreme je bio katastrofalan, ali ja sam se potrudio da pronadjem najboljeg instruktora koji je inace bio omrzen jer eto mnogo trazi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

apsolutno, Kazne treba da budu u vezi sa primanjima, nije nekom ko radi za 30000, isto da plati 5000din kazne, kao nekom od 70-100K din

 

o službenim vozilima i da ne pričam, svi voze sve i svakog.. opšti haos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima tu još jedan bitan faktor koji nije uzet u razmatranje, a to je broj vozila od 2015-2020 se znatno povećao, jeftina polovna vozila, za sve zainteresovane.

Pa svako ima jedan ili dva automobila u porodici.

Opšta kultura vozača je izražena i u saobraćajnoj kulturi.

Ne bih da omalovažavam bilo koga, ali imati kulturu posedovanja prevoznog sredstva 50g i 2g nije isto.

Mnogo mladih vozača, ne po godinama života, neki su polagali pre 20g, a vozila jaka, nesreće su neizbežne

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da bi se poboljšala bezbednost u saobraćaju moraju prvo da se identifikuju uzroci loše bezbednosti.

To se neće uraditi dokle god nama, po zvaničnoj statistici, npr. loša infrastruktura bude uzrok 1% svih udesa....a, u Nemačkoj je višestruko više od toga. Ispade da Srbija ima bolju putnu infrastrukturu od Nemačke. Naravno da svi znamo da nije tako, nego oni ljudi neće da se samozavaravaju. Ako je put bio faktor tako napišu i onda reše taj put (deo puta/krivinu ili šta već)...a, kod nas je jeres upisati put kao uzrok. Ili, kada lokalna jedinica saobraćajne Policije podnosi izveštaj koliko je na njenoj teritoriji bilo poginulih/povređenih istovremeno treba da kaže i šta je uradila da na uočenim crnim tačkama bude manje stradalih (pojačala kontrolu i/ili pisala zahtev da se postave kamere)....a, ne samo da broji jer saobraćajna Policija nije statistički zavod koji treba da uplaćuje u budžet...što nažalost kod nas jeste.

 

Kod nas se najviše bave onim faktorima koji ne traže nikakav rad, ili nikakav ozbiljan rad.

Sve ono za šta treba negde da sednu, usvoje ovo ili ono i sve bude govoto za pola sata - eto ih odmah. Čim treba više od toga - nema ih nigde.

Zato im i jeste najlakše okriviti brzinu, ili nepažnju vozača...ili bilo koji drugi faktor koji je do vozača...jer se to rešava represijom (kazna). Sednu, usvoje za pola sata i eto...oni kao nešto rade, staraju se o bezbednosti saobraćaja. Ali, činjenica kakve cifre imamo oko broja poginulih nam najbolje pokazuje da takav rad nije dobar...da nije samo do vozača, njegove nepažnje ili želje da lupi po gasu.

 

Skoro sam preneo tekst na Forum, statistika EU oko broj poginulih u saobraćaju na milion stanovnika - klik OVDE, npr:

Nemačka - 37 poginulih na milion stanovnika.

Srbija - 76 poginulih na milion stanovnika.

 

- Možda je bolje ako je vozni park pun evro5 i evro6 automobila, pa zato i kad doživiš udes on se dogodi u novijem, savremenijem, bezbednijem autu. Možda se zato u Nemačkoj manje gine?

- Možda je bolje ako na svakih 200 kilometara autoputa sedi jedan helikopter i čeka za slučaj ako zatreba da hitno pomogne povređenima i preveze ih do bolnice. Možda se zato u Nemačkoj manje gine jer mnogo više povređenih uspeju da spasu (jer im pruže medicinsku pomoć u ''zlatnom satu'') posle udesa.

- Možda imaju specijalizovane timove u bolnicama samo za saobraćajke, pa je medicinska pomoć koja se pruža zato ne samo pravovremena, nego i najefikasnija moguća. Možda je zato manji broj poginulih tamo?

- Možda je bolje ako je autoput stvarno svuda ograđen žicom da ne može nikakva životinja da uleti na njega, a ne samo na papiru da bude tako.

- Možda je bolje kad se ne krade asfalt i onda se neće stvoriti kolotrazi u srednjoj traci na autoputu samo 2 godine posle radova. Ti se kolotrazi napune vodom i eto akvaplaninga na 80 km/h i na 100 km/h, a kamoli na dozvoljenih 130 km/h...i kad neko tada izleti sa autoputa kaže se ''vozač nije prilagodio vožnju uslovima puta''. Nije vozač kriv, nego govedo koje je asfalt ukralo, govedo koje je trebalo da kontroliše onog prvog ali je dobio kovertu da se pravi ćorav...pa sve do onoga ko njima daje posao i treba da ih kontroliše. Možda tamo ne kradu toliko asfalt?

- Možda je bolje ako se put tako projektuje da bude bezbedniji (npr. na magistralnim putevima proširenja po pola metra u krivinama radi lakše mimoilaženja), propisno označava (mi ni na autoputu nemamo označavanje kako treba za noćnu vožnju, a kamoli na magistralnim...izuzetak su samo baš baš nove deonice autoputeva).

- Možda je bolje umesto radara na uvek istim mestima postaviti kamere na tim mestima, a radare koristiti tamo gde je bezbednost stvarno ugrožena (periodične gužve na određenim pravcima, ili zbog održavanja neke manifestacije, ili...).

 

Npr. oko prve stvari koje sam naveo, oko voznog parka.

Kad Nemačka daje subvencije za hibride i električne automobile, to ne znači da i Srbija treba to isto da radi....jer kod nas vozni park nije pun evro5 i evro6 automobila kao kod njih....već starijih evro3 i evro4. Mi tek treba da dođemo do njihovog nivoa sastava voznog parka, da bi onda država subvencionisala prvu sledeću stepenicu iznad toga, tj. hibride i električne automobile. Ako već ima para za subvencije, zar nije bolje (i sa aspekta bezbednosti i ekologije) dati subvencije da gomila ljudi počne da se vozi u bezbednijim i zelenijim evro5 i evro6 automobilima?

 

Primer:

 

Pera vozi neki evro3 ili evro4 auto. Takvih Pera je mnogo u Srbiji.

Pera je u tom autu manje bezbedan jer je to neki mator auto, verovatno već i lupan. Pera ima ABS, nešto jastuka i uglavnom ništa više od toga, plus zagađuje u najboljem slučaju u skladu sa evro3/evro4 normom. Pera dobije subvenciju 5.000 evra. Pera uzme kredit od 3.000 evra na 5 godina. Pera za mesečnu ratu od oko 70 evra umesto svog starog evro3 auta vozi polovnjak evro5 ili evro6. Pera je zato bezbedniji, pa ako se i slupa ima veće šanse da preživi jer je u novijem, bezbednijem autu. Pera sada i desetinama puta manje zagađuje po kilometru, plus njegov stari evro3 auto više nije na ulici (nije ga Pera mogao prodati nekom drugom da ga vozi jer je uslov subvencije bio da taj stari evro3 polovnjak ode pod presu).
Ili, Pera dobije subvenciju 5.000 evra i uzme veći kredit i kupi neki nov auto od 10k-15k evra. Pera je još bezbedniji jer neće imati samo ABS, ESP, 6 jastuka (kao sa iole krštenim evro5/6 polovnjakom), već je kupio potpuno nov auto koji mora imati i ponešto od ADAS-a jer se taj auto nije ni mogao prodavati kao nov bez njih (bez obzira što je to klasa najjeftinijih novih auta).

 

Ali neeeee...kod nas se Peri kaže 'ebi se ti Pero i gledaj kako ćeš uopšte više registrovatit auto sledeće godine...a, subvencija se daje delu građana koji su ionako imućniji i koji danas već voze evro5/6 auto. Oni prodaju taj svoj evro6 polovnjak, ionako bi imali pare za hibrid ili električni auto, ali eto da im olakša država im daje subvenciju. Onaj njihov bivši auto je i dalje na ulici i zagađuje, samo smo dodali još jedan koji zagađuje (najverovatnije hibrid, jer kod nas ona subvencija za skroz električne neće biti u iole značajnijem broju komada).

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...