moron 3691 Posted May 3, 2020 Tokom vozačkog staža, povremeno sam bio u prilici da dopunjavam akumulator. Kada sam i mogao da ga dopunjavam dok je akumulator u kolima, to je uvek podrazumevalo prethodno skidanje jedne kleme, da bi se u stanju potpune napunjenosti akumulatora sprečilo da nagli rast napona "sprži" ECU ili nešto slično. Naravno, čak i ako otkačite klemu ( i tako zaštitite ECU), to ne znači da ćete time sprečiti i da se akumulator "prepuni" ( i "pregreje" ). Teško je uvek pravilno proceniti koliko vremena treba da akumulator bude spojen na punjač da bi se potpuno napunio. Pre oko pet godina jedan prijatelj mi je rekao kako da rešim taj problem, tj. kako da "za male pare" (pa i za manje do 10-ak evra) od mog običnog punjača za akumulator, sam "napravim" punjač koji neće prepunjavati akumulator i sa kojim ću moći da bezbedno punim akumulator čak i bez skidanja kleme. Nazovimo ga (uslovno) "pametan punjač". Stvar se rešava jednostavno. Samo se na delu instalacije punjača od 12V SERIJSKI veže "kontrolor napona"/"regulator napona" (za solarne panele). Tih "kontrolora napona" 12V imate svuda da kupite (pa i na KP ). Najpre sa punjača "otkačite" ( zavisno kako su spojeni) "fabričke kablove" od 12V. Potom sa bilo kakvim novim kablovima dovedete najpre napon od 12V sa punjača do kontrolera napona, a potom one "fabričke kablove" spojite serijski na kontroler napona. I sve gotovo. Naravno, ako želite, možete i prosto da samo "presečete" fabričke kablove od 12V i da tu "ubacite" pomenuti "kontroler napona". Od kada sam pre pet godina kupio jedan regulator napona i povezao ga serijski na moj stari punjač, od tada uvek dopunjavam akumulatore na kolima - bez skidanja klema. Kada se akumulator potpuno napuni, jedna od kontrolnih dioda na kotroleru napona počne da treperi izuzetno velikom frekvencijom ( a ako je stanje apsolutne tišine, čak se i čuje kao "zveckanje" ). To je znak da je akumulator potpuno pun. Ali, čak i da ga tada (ili kasnije) ne isključlte sa punjača, napon na akumulatoru uvek ostaje isti (mislim, oko 14,5V, nisam dugo merio ). Sećam se, u ona zla vremena sankcija 90-ih godina, malo se vozilo, dešavalo mi se da akumulator dopunjavam jednom mesečno ( suzuki je imao, nećete verovati, akumulator od samo 28Ah ). Tada sam redovno vadio akumulator iz kola i nosio ga na punjenje. Ako greškom ostane predugo na punjaču, elektrolit je znao bukvalno da "proključa", a akumulator da bude dosta topao. Sa ovim kontrolerom napona, taman celu noć da napunjen akumulator ostane "na punjaču", akumulator se ne greje. Jer se ne prepunjava. To je moje iskustvo oko tog pitanja. 3 shuxx, MS PK and neshaoct reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshtry 14848 Posted May 3, 2020 Koji od ovih je dovoljan za automobilski akumulator? http://www.solarni.rs/kontrolere.htm Quote Share this post Link to post Share on other sites
kreator 288 Posted May 3, 2020 (edited) Ja ovo gore prilično ne razumem.Znam samo da bi napunio akumulator kako treba potreban je napon od 14-17 volti i nekih 5 ampera. Struja sa alternatora od 13,7 do 14,2 v je dovoljna uglavnom za održavanje akumulatora. Sa celih 12 v punjenje nije moguće. Mnogi punjači su uštrojeni na odrećeni napon.Uzimao sam od drugara takav punjač punio celu noć jedva je dobacio do 13 v.Krš neki . Inače moj punjač koji je tezak preko 20 kg puni odlično i velike i manje akumulatore.Završni napon kad je punjenje pri kraju ide do 16 v. Što se tiče prepunjavanja to kod kvalitetnog punjača ne bi trebalo da se desi.Kad staviš prazan akumulator kolko sam ja skapirao voltaza je niska dok je amperaža npr max 5 ampera..Kako se akumulator puni voltaza raste do amperaza padne do 2 ili 1 amper .Tako ne bi trebalo da dođe do prepunjavanja ili zagrevanja. Edited May 3, 2020 by kreator Quote Share this post Link to post Share on other sites
moron 3691 Posted May 3, 2020 @neshtry Ne znam zaista, nisam iz te struke. Meni je punjač 10A, i uzeo sam kontroler od 10A. Nakon prerade punjača godinama sa njim povremeno dopunjavam akumulatore na mojim, a i na službenim kolima (danas mi je yaris bio spojen na taj punjač skoro 10 sati). I nemam problema. @kreator Ja sam samo naveo moje korisničko iskustvo, šta sam i kako prepravio/napravio. Možda nekome pomogne. Meni je zaista olakšalo život. Ali, svako sam da sagleda ( jer sam i ja to napravio i probao na svojim kolima, na svoj rizik ). Ako ništa drugo, kako više ne moram da skidam klemu, ne moram ni posle ponovnog stavljanja kleme da svaki put podešavam datum i vreme na satu ili memorije radio stanica. Takodje, kod fiata,kada otkačiš klemu, bord zaboravi sve podatke trenutnih merenja ( pežo, npr, ne zaboravlja te podatke). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zvezdo 991 Posted May 3, 2020 Napon na izlazu iz svakog punjača zavisi od napona u priključnici.... Tako na primer ako je napon 200 V većina punjača neće moći napuniti akumulator dovoljno da auto zavergla a kamo li da ga napuni! Sa druge strane tko je blizu trafo stanice može imati i blizu 250V na priključnici pa tako i dobar punjač na izlazu može imati i preko 15volti što je previše ako se ostavi predugo. Od kada znam za akumulator nikada nisam skidao klemu ako ga punim također ni ako se je vario auspuh! Normalan Punjač ne može spaliti ECU!!! Ovaj kontroler je dobra stvar ako je do 10eura ali za 30eur ima kod Kineza pravi smart punjač sa nekoliko faza punjenja i koji je neosetljiv na napon u priključnici. 1 moron reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
moron 3691 Posted May 3, 2020 (edited) @Zvezdo Mene je i koštalo toliko. Do 10 evra. Imao sam već klasičan punjač (star bar 20 godina). Ako čovek kupuje nov, slažem se sa tobom, bolje je odmah kupiti pametni punjač. Edited May 3, 2020 by moron Quote Share this post Link to post Share on other sites
ortakov 629 Posted June 3, 2020 @moron Korisna sprava, ograničava napon i upozorava kada je postignut maksimum. Sada su u ponudi svičerski punjači, sa elektronskom kontrolom punjenja i ovaj uređaj nije potreban. Međutim, stari, trafo ispravljači - punjači su bolji ali nisu imali ugrađenu elektroniku koju ste im sa ovim kontrolerom ugradili. Ja bih svakako skidao kleme sa akumulatora za vreme punjenja i pre povezivanja klema premerio napon na akumulatoru. Generalno, nije preporučljivo bilo koje baterije ostavljati da se pune preko noći, bez nadzora, jer uvek postoji mogućnost da nešto pođe po zlu, da ne odreaguje elektronika i da se akumulator zapali. @Zvezdo Ja nigde nisam video da napon toliko varira, odnosno da bude oko 200V! 1 moron reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
moron 3691 Posted June 3, 2020 @ortakov Da, postoje takvi savremeni punjači. Ja sam ovo "doradio" neki moj stari, iz doba SFRJ A pri punjenju, kao dodatno obezbeđenje, uvek i koristim timer. 1 neshtry reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zvezdo 991 Posted June 4, 2020 (edited) 13 hours ago, ortakov said: @moron @Zvezdo Ja nigde nisam video da napon toliko varira, odnosno da bude oko 200V! A jesi li video 168V na kućnoj priključnici? Rekord mi je 147V! Daleko od trafo stanice. Naveče u zimsko doba.1993god. Žarulje kao sveće.... Sve je pregaralo osim grejača... Tada su bili traženi TVStabilizatori proizvedeni i masovno korišćeni pre 50godina. Na izlazu punjača za akumulator jedva 9V, bili su srećni oni koji su imali 24VPunjače pa sa njima mogli puniti akumulatore od 12V. Edited June 4, 2020 by Zvezdo Quote Share this post Link to post Share on other sites
moron 3691 Posted June 4, 2020 Eh, sećam se veoma ranog detinjstva ("drug Tito" je još bio živ) i kako sam kao malo dete TV uvek palio na prekidač "stabilizatora" ... Onda su mnogo godina kasnije ti "stabilizatori" ipak opet zatrebali. Na neko vreme. 1 Zvezdo reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zvezdo 991 Posted June 4, 2020 Istina! Za ne daj Bože eno ga u garaži mada danas sva elektronika radi od 110do 250V jedino frižideri imaju problem. 1 moron reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites