BGMilos 126 Posted April 2, 2020 Kako naslov teme kaže, u pitanju je spravica za otvaranje/zatvaranje dizni prilikom čišćenja. Pošto sam hteo da čistim dizne u ultrazvučnoj kadici nameravao sam i da ih aktiviram povremeno da bi mogla da izađe sva prljavština iz samog ventila. Međutim umesto da to sam radim, napravio sam ovo jednostavno kolo koje simulira rad motora i periodično otvara dizne kao da motor radi na 2000 obrtaja u minuti. Ideja je da se simulira realan rad pošto je vrlo teško naći neke detaljne specifikacije za dizne pa je ovo delovala kao najsigurnija opcija da bi mogle dugo da se ostave u kadici bez straha od pregrevanja. Kod četvorotaknih motora ceo ciklus od četiri takta se dešava tokom 2 obrtaja radilice, što znači da se u toku dva obrtaja jednom ubrizgava gorivo (naravno ovo može da bude podeljeno na više individualnih ubrizgavanja). To znači da na 2000 obrtaja u minuti, svaka dizna obavi 1000 ubrizgavanja u minuti, ili 16.7 ubrizgavanja u minuti. Dakle frekvencija je 16.67 Hz, ili period od 60ms. U jednom periodu, pošto ima četiri takta vreme ubrizgavanja ne može da pređe 25% perioda, dakle duty cycle (trajanje impulsa/period) najviše može da bude 25%. U praksi je naravno daleko kraće od ovoga pošto ubrizgavanje ne traje ceo takt, ali nisam uspeo da nađem tačne podatke pa sam to odokativno stavio da bude oko 10%. Kolo je bazirano na čuvenom tajmeru 555. Pošto 555 ne može da ima duty cycle ispod 50% u standardnoj konfiguraciji, iskorišćen je PMOS na izlazu kao invertor i drajver za dizne. Kad je njegov gejt na 0 dizna je uključena, a kad je na 1 dizna je isključena. Frekvenciju i duty cycle određuju dva otpornika i kondenzator. Sa ovim vrednostima se dobija f=17.1Hz i duty cycle = 90.28%, što nakon invertovanja na izlazu daje duty cycle = 9.72%. Dioda je tu za zaštitu, a led samo za indikaciju da pokaže da kolo radi. I izlaz: Što se dizni tiče, smeju da se povezuju samo benzinske dizne visoke impedanse, oko 10 oma i više koje su predviđene da se aktiviraju punim naponom od 12V, a ne strujom. Postoje i dizne niske impedanse koje ne bi smele ovako da se "drajvuju". Dizne na Lybri 2.0 imaju otpornost od 14.5 oma, što znači da je struja kroz njih manja od 1A. Stavljao sam najviše tri u paraleli, i ok je radilo. I na kraju spravica je isprobana dva puta, za čišćenje dizni sa Lybre 2.0 i Punta 1.2 16V. Oba puta sam dobro proverio otpornost. Interesantno, dizne sa Lybre su bile vrlo prljave na oko ali je prestala da izlazi prljavština posle 20-ak sekundi čišćenja dok su dizne sa Punta bile čiste na oko ali je i posle 15 minuta čišćenja izlazila prljavština. Kao i kod svakog DIY projekta treba napomenuti da svako radi na svoju odgovornost i suvišno je spominjati da dizne mogu da pregore ako predugo ostanu upaljene, i naravno ako imaju nisku impedansu. Svaki komentar i sugestija dobrodošli naročito oko samog procesa čišćenja dizni. Najviše me interesuje da li diznama smeta potpuno potapanje u kadicu. 1 Loon123 reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites