Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Evo uglavnom nepoznate i sticajem nesrecnih okolnosti prekinute price o evoluciji legendarnog WRC vozila. Kojem sam se divio kao klinac i uz koje sam (uz Sennu i njegov McLaren MP4/4) i zavoleo moto-sport. Mislim da je mesto ovakvoj temi primereno bas u podforumu o inovacijama/nasledju/istorijatu, a ne u nekom drugom.

Lancia Delta ECV (Experimental Composite Vehicle) razvijana je kao nadgradnja na Deltu S4, koja se vec takmicila u legendarnoj WRC Group B, vozila sa zastrasujucim performansama i za danasnje pojmove. Bio je to period neverovatne popularnosti WRC takmicenja (dovoljno je pogledati fanatizam i broj gledalaca u to vreme, tik uz stazu). I polje ogromne konkurencije i nadmetanja medju proizvodjacima na polju tehnike, inovacija, turbo motora, 4WD prenosa... Kao sto licno smatram da su kraj 80-ih i pocetak 90-ih bili zlatno doba F1, tako smatram da je polovina 80-ih bila zlatno doba WRC i drago mi je da sam "zakacio" bar deo te prave auto-moto istorije i industrije.

Delta ECV trebala je da nasledi Deltu S4 u WRC sezoni '87, u novoj Group S. Tu su se nazalost kompletan razvoj, testiranja i cela prica oko ovog neverovatnog vozila i zavrsili. Nakon niza smrtnih ishoda i medju vozacima i medju gledaocima u Group B (a sve je kulminiralo tragedijama Bettege '85. i Toivonena '86. na istom Tour de Corse reliju) - Group B i buduca Group S su zabranjene. Spekulacije kazu da su tadasnja popularnost WRC i cak i potiskivanje F1 u drugi plan zasmetali celnicima FIA na celu sa Balestreom, cak i samom Ecclestoneu i da je i to jedan od razloga za ukidanje Group B/Group S, kao i limitiranja performansi WRC vozila i medjusobne konkurencije.

Gotovo je neosporno da bi Delta ECV svojim tehnickim novitetima napravila revoluciju u reli takmicenju. I bila sposobna da itekako nastavi sa dotadasnjim uspesima Lancia Martini tima.

 

a74aba3a657e36d6213723e5e7053861.thumb.jpg.0fd3d6257a7d18815287b064d1588192.jpg fotogruppo1.thumb.jpg.dc41df4392095705e6ce7ba3d260a8b2.jpg Untitled5.thumb.png.b86a5c8b6febaa81a36b2970ca3c9f1b.png Untitled6.thumb.png.f12cd8fbadad1271834635567831455d.png

 

Delta ECV je imala inicijalnih 600 KS, a glavni inzenjer Lombardi je tvrdio da je konstruisan i za vise od 700 KS (podseticu da je u to vreme uveliko i turbo era u F1 i da je vecina proizvodjaca bila sposobna da isporuci motore i do 1000 KS). Ubrzanja su bila neverovatna, Delta ECV je po specifikacijama do 100 km/h isla za 2.5 sec, do 200 km/h 8.3 sec, sa maksimalnom brzinom od 281 km/h. Navodno je buduci dvostruki WRC sampion (doduse sa Integralkom) Miki Biasion na testiranjima na stazi u Estorilu sa Deltom ECV postigao neznatno sporije vreme u odnosu na F1 bolid. Isto tako se tvrdi da je uz dodatna setovanja mogla da sprinta do stotke za tik iznad 2s.

Delta ECV je bila zamisljena na modifikovanoj sasiji Delte S4, a ime ECV (eksperimentalno kompozitno vozilo) potice od konstrukcije vozila, koja je bila u potpunosti od karbonskih vlakana i bila je maltene poligon za ovu, tada novu, tehnologiju. Za Deltu ECV je bio razvijen inovativni motor, patentiran pod nazivom "TRIFLUX". Izvorni model ECV1 predstavljen je na izlozbi 1986. godine u Bolonji i ponovno na sajmu u Zenevi 1987., odakle je i ova slika:

 

1.thumb.png.3fd9d893e6cbc1adbbcd6232043d51bf.png

 

Poreklo Delte ECV vezuje se naravno za pomenutu Group B (1982.-1986.), kada je konstruisano prilicno reli super-automobila. Lancia je pokrenula projekat 4WD SE038 "Lancia S4 Corse" 1983. godine, kao naslednik pobednickog 2WD pogona u Lancia 037. Razvoj Delte S4 bio je ogroman izazov za Lancia Rally Team, koji se tada nalazio u poznatim Abarth radionicama u Torinu - iz razloga jer je to bilo prvo 4WD vozilo visokih performansi koje je razvijao Fiat. Cilj koji je direktor Fiata postavio inzenjerima Lancie i Abartha, bio je da razviju automobil koji bi pobedio u WRC, ali takodje i preneo iskustvo o 4WD i turbo motorima u serijske modele Fiata. Za ovu misiju odabran je Claudio Lombardi, kao sef inzenjeringa.
U intenzivnom razvojnom ciklusu koji je trajao 30 meseci (od januara 1983., do novembra 1985.) ovi ciljevi su ostvareni. Inzenjerski tim sastavljen od strastvenih strucnjaka stekao je dragoceno znanje i iskustvo, a Delta S4 je u verziji EVO1 dokazala svoju konkurentnost momentalnom pobedom na svom debitantskom RAC Rally 1985. (1. i 2. mesto ukupno).
Monstruozna ubrzanja bila su posledica boosting-a u dve faze, kombinovanom upotrebom Volumetric Compressora (superchargera) i turbo punjaca:

 

presentazione-2.jpg.36519059ce003a9298bbefe71750283a.jpg presentazione-1.jpg.d19bbdb3e201a8f55da15751d5eff617.jpg

 

Dalji razvoj Delte ECV, trebalo je da primeni sledece koncepte:

- "TRIFLUX" motor sa Novel usisom/izduvom i Twin Turbo punjacima/interkulerima.
- CVT transmisija, uz jos nekoliko inovacija na samoj transmisiji
- novi aerodinamicki paket
- komponente od karbona

 

Razvoj TRIFLUX motora


Vozacima Lancia Martini tima bio je preko potreban snazniji motor, kako bi osigurali dominaciju nad konkurentskim Peugeotom 205 T16, koji je imao jedan turbo punjac. Kao sto je pomenuto, Delta S4 je imala dvostruki Turbo+Supercharger, ali to je i dalje ocenjeno nedovoljnim :blink: .
Novi sef inzenjeringa Claudio Lombardi razvio je radikalno resenje u vidu Twin Turbo motora, kako bi omogucio povecanu snagu u odnosu na vec monstruoznu Deltu S4.
Novi motor TRIFLUX, Twin Turbo od 1759 ccm, proizvodio je po fabrickim specifikacijama 600KS @ 8000 rpm, uz 540 Njutna obrtnog. I to koristeci novi dizajn, gde su se dva turbo punjaca koristila paralelno, ali bi se aktivirali zavisno od broja obrtaja motora. Jos neki od podataka su:

- Bore/Stroke: 88,5 x 71,5 mm
- Compression Ratio: 7,5:1
- imao je Marelli Motorsport ECU, uz Port Fuel Injection.

 

TRIFLUX motor, razvijan za WRC sampionat 1987.:

 

presentazione-3.jpg.fab2ea2f626b89294e6612ce876409d8.jpg

 

Upotreba dva relativno manja turbo punjaca smanjila je njihovu inerciju (tj. smanjeni su spin-up i turbo rupa). Pri nizim obrtajima motora, jedan turbo bi bio iskljucen, usmeravajuci sve izduvne gasove kroz drugi turbo i tako osiguravajući izuzetne performanse i pri nizim brzinama. Kako se rpm povecavao, postepeno se uvodio i drugi turbo punjac, da bi pri velikim brzinama motora oba turbo punjaca radila paralelno, nudeci svu potencijalnu snagu. Za kontrolu protoka izduva, korisceni su pneumatski leptirasti ventili. Lombardi je cak predvideo da ova kontrola ubuduce bude ili elektro-hidraulicna ili samo elektronska preko ECU, cime bi vremena odziva bila jos manja.
Jedna od prednosti simetricnog rasporeda turbina bila je i ta sto je raspodela toplote bila ujednacena, tako da je smanjen uticaj toplote na potencijalna izobicenja bloka i glave. Takodje je i usisani, hladan vazduh isao vertikalno nadole u cilindre.
Napravljeno je ukupno pet TRIFLUX motora, od cega je jedan zavrsio u samo jednoj restauriranoj Delti ECV1. A jedan je ostao u Fiatu i ugradjen je u Deltu ECV2, koji se trenutno nalazi u Lancia muzeju. Tehnoloska trka između Lancie i Peugeota tragicno se zavrsila pomenute 1986. smrcu legendarnog Toivonena, a FIA je jasno dala do znanja da je Group B preopasna i za takmicare i za publiku i da je pred gasenjem. Iz tog razloga, glavni Lancia Rally Team sredinom 1986. pocinje da radi na novoj Delti koja ce se takmiciti u Group A 1987. godine (Abarth projekat SE043). Dok mali deo tima nastavlja sa razvojem naslednika Delte S4, uporedo radeci i na TRIFLUX motoru i na drugim konceptima Delte ECV.

Delta ECV1 predstavljena je javnosti krajem 1986. godine, na Bologna Motorshow, kao konceptni automobil. Podaci su otkrivali izuzetnu inovativnost Abarth tima, u to vreme svetskog lidera medju WRC automobilima. Osnovni oblik vozila i mehanika iz prve su bili identifikovani kao evolucija Delte S4 Evo 2. Ali sa pomenutim inovacijama u transmisiji, TRIFLUX motorom, novim aerodinamickim paketom, itd... Finalna sminka dovrsena je novim, crvenim Lancia-Martini bojama, sto je ovaj model samo dodatno ucinilom ikonom za ljubitelje WRC sirom sveta. Cak i evo skoro 35 godina nakon sto je predstavljena javnosti.

 

presentazione-4.thumb.jpg.cbcddfe1bbec16771c06131ea56baa71.jpg a74aba3a657e36d6213723e5e7053861.thumb.jpg.0fd3d6257a7d18815287b064d1588192.jpg


Takodje, sasija ovog vozila bila je revolucionarna, njen sredisnji deo u potpunosti je bio sastavljen od karbonskih vlakana. U to vreme Fiat je bio zainteresovan za razvoj karbonskih komponenti - i za svoj F1 Ferrari tim, kao i za svoje sportske automobile, poput F40. Nekoliko proizvodjaca se prihvatilo izazova - konačni odabir je bila firma "IdC". Ono sto je interesantno i o cemu se sve mislilo - ECV1 je takodje imao felne u karbonu. Proizvodjac je bio Speedline, u dimenzijama 8x16'' (u pojedinim verzijama za takmicenja bilo je predvidjeno i 9x16'' za prednje tockove i 11x16'' za zadnje), a uspeli su da naprave set tockova tezine, od kojih je pojedinacni tezio samo 6 kg. Postojalo je cak i kompozitno pogonsko vratilo. Ukupna tezina Delte ECV1 bila je 930kg.

 

Untitled4.thumb.png.a7d3f83381c08fba2c8c4adbf1fc42df.png Untitled8.thumb.png.800230c131ddb1585d539f8f1796c64e.png Untitled3.thumb.png.67bf723fe24c2b10961e03f4d708b553.png 

 

Za 1988. godinu, Fiat Auto-Abarth daje projektu zaobljeniji spoljni izgled i daje mu ime ECV2. Motor je ostao TRIFLUX od 1759 ccm, sa Twin Turbo sistemom. Interkuleri dobijaju vodeno hladjenje i napredniju kontrolu turbina, a tezina vozila je smanjena na 910 kg. Delta ECV2 je nosila belu boju, opet uz Martini sponzorstvo. Ali, definitivno otkazivanje Group B/Group S pravila je nazalost i bukvalno dokusurilo ovaj projekat, koji je od tog trenutka postao nepotreban, a Delta ECV2 ostaje u vlasnistvu Fiata u Torinu:

 

 18e3bada23595e0f449606ed13081dfa.thumb.jpg.b07fbf661503f21b9308633ac6c6773b.jpg

 

Sve analize ukazuju na to da je ovo bio potencijalno sjajan projekat i verovatno buduci "terminator" i vladar WRC, koji se nazalost nikada nije oprobao na stazi. I Delta ECV1 i ECV2 su samo pokazatelj do kojih je granica mogla da ide Group B/Group S, da je nastavila da postoji.

Ako je za utehu, pomenuti vecinski deo tima nastavio je da razvija Deltu HF/Integrale za daleko slabiju Group A i nova pravila za 1987. Iako je i takva "okrnjena" Delta iza toga osvojila 7 WRC titula - kolika je to bila razlika u voznji i snazi, potvrdjivali su i sami vozaci Lancie. Koji su prva testiranja legendarne Delte HF zavrsavali sa pitanjima "Sta je na motoru pokvareno?" i "Zasto auto ne ide?" :lol: .

A mozda najbolju definiciju WRC dao je legendarni cetvorostruki WRC sampion Juha Kankkunen: "WRC is for boys, Group B was for men".

 

Tekst by Ivan, koristeci tehnicki materijal sa ecv1.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Delta S4 je ipak uspela da izadje na stazu, dominantno pobedi na svom premijernom pojavljivanju na RAC Rally 1985. Kao i na par relija na pocetku 1986. i pogibije Toivonena.

Za razliku nje, Delta ECV je nazalost ostala samo na nivou koncepta. Ali predstavlja neprocenjivo vrednu tehnicku bastinu kao izuzetno moderan auto, sa naprednim tehnickim resenjima, motorizacijom i monstruoznim performansama.

Inzenjer Giuseppe Volta, koji je sa svojim "Volta Racing" radio direktno za Abarth tokom 70-ih i 80-ih, upravo na razvoju trkackih modela za Lancia Rally Team, uspeo je da pre nekih 10-ak godina restaurira jednu Deltu ECV. Doduse koristio je platformu prethodne Delte S4 Evo2, ali je uspeo da otkupi dobar deo delova karoserije Delte ECV1. Isto vazi i za karbonske panele, tockove, Triflux motor je update-ovan novim ECU i upravljanjem turbom itd... U tome su mu prilicno pomagali bivsi clanovi Abarth tima iz 90-ih. Evo Volte, sa svojim restauriranim remek-delom:

 

tecnica-ecv2.jpg.7162b79d1fa508342cbe6a3918c39fa7.jpg

 

 

A evo i nekoliko first-run fotografija Delte ECV, te 2010. godine:

 

legend2010-1.thumb.jpg.8edc78b8f612b82a5beb21fcd0ad9e0b.jpg legend2010-4.thumb.jpg.ca5bc965854b322258c95feb18af9268.jpg legend2010-11.thumb.jpg.a3c8934bb6f266837cc9e19a4bfe0f86.jpg legend2010-3.thumb.jpg.9093938a0b30978deec5b463011c8cfb.jpg

 

legend2010-5.thumb.jpg.daf2fe1625d6a8d956a67a5eebfce86b.jpg legend2010-22.thumb.jpg.6d5e94d06223496e0ff117b3917b2b51.jpg legend2010-25.thumb.jpg.850d8110c15cf372d57ea713afbee265.jpg legend2010-17.thumb.jpg.3a1452ae41aee7db0846677721fa5f72.jpg

 

legend2010-26.thumb.jpg.421301092b96404afb6d57574674fee6.jpg legend2010-20.thumb.jpg.a7e4e44a5f3847ff1de8ffc96d58f32b.jpg legend2010-18.thumb.jpg.8c33115473006a549409028e24bceec0.jpg legend2010-19.thumb.jpg.cbaafcf126db21a758264469ab1f3023.jpg

 

legend2010-30.thumb.jpg.80f8b765a8858c6c8b6c329d957bf63a.jpg legend2010-2.thumb.jpg.5a4f2ec7a56acfe1be547b6c6933c846.jpg legend2010-28.thumb.jpg.5ef9ff43d646dcbed65c51d0e76132a3.jpg legend2010-9.thumb.jpg.462687089b3e701340c456a273009de9.jpg

 

Ako je neko zainteresovan - gomila podataka i fotki na Voltinom oficijelnom sajtu: voltaracing.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo jos jedne sjajne fotke iz Voltine garaze. Terminatori WRC takmicenja, u istom kadru...

U prvom planu performansama najmonstruoznija, ali nazalost na stazi nikad oprobana Delta ECV.

Sa njene leve strane cuvena 037, koja je sa 2WD pogonom 1983. uspela da nadmasi Audijev Quattro.

I sa desne strane, medijski verovatno najispracenija i najpoznatija, sa 6 uzastopnih WRC titula - Delta HF/Integralka. Ili onaj auto (koji je za Group A morao da bude oslabljen), za koji su vozaci posle voznji Delte ECV postavljali vec pomenuta pitanja - "Sta je na motoru pokvareno?" i "Zasto auto ne ide?" :) :

 

6618a6d1738203a2244f3983e263dc0d.jpg.b4249a691ff4fab9afa2da98b96c1180.jpg

 

Da slika mog poimanja Lancie bude potpuna, na njoj fale jos Stratos i Delta S4.

 

713c9c3510bef48636854a8d42bee3a5.thumb.jpg.9aab9b175323a611c604988dbb8a93ea.jpg

 

I dodatne fotke Abarth-ovog bisera tehnike: TRIFLUX motor, 1759 ccm, TwinTurbo, sa 600 KS i 540 Njutna:

 

triflux-ecv-11.thumb.jpg.a54a2ff6cdf20fa6555413a6f9cc2bac.jpg triflux-ecv-03.thumb.jpg.2cdcd872ee1e2ace3de37ce14fd532c2.jpg

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za mene jedini i pravi WRC... Pratio sam intenzivno i period posle - Sainz, Kankkunen, McRae, vladavina Makinena, pa Gronholm... Tj. period primata japanskih proizvodjaca - prvo Toyota, pa Subaru, Mitsubishi. Sve do prvih par godina dominacije Loeba sa Xsarom...

Ali jednostavno iz godine u godinu vise mi to nije bilo to... Isto vazi i za F1 i turbo eru krajem 80-ih. Zlatno vreme oba sporta.

Kada se pomene WRC, prve asocijacije su mi 131 Abarth, Stratos, 037, Delta Integralka, Quattro, 205 T16. Eventualno, generacija iza njih: Celica, Impreza, Evolucija... A sigurno ne sampioni poslednjih godina - DS3, Polo, Fiesta, Yaris ili i20 :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotke sa Bologna Motor Show 2011. (par postova iznad je i video sa iste izlozbe: Lancia Delta ECV BMS 2011 ):

 

2011BolognaShow_jb_0255.thumb.jpg.6cfae3aa3df0d806220e055cb810e127.jpg 2011BolognaShow_jb_0239.thumb.jpg.1de0fc6105f10bc0d1e21f2e2623b89b.jpg 2011BolognaShow_jb_0246.thumb.jpg.46579f7b27b893a0979e537a562834f1.jpg 2011BolognaShow_jb_0245.thumb.jpg.a27267f7ba44bb863e0348af873de3aa.jpg

 

I par random:

 

63667910-f-3_2-w-980.thumb.jpg.60df1c85eae8943baec4e4143e962f46.jpg ecv-5.thumb.jpg.ab05c3ecffd8a12ecdd869b348d5b655.jpg ecv-3.thumb.jpg.4dbce7d73b6239ce73ae05b26501d0a4.jpg 517142879_unnamed(2).thumb.jpg.9a866dfca27eded99827cf88a25063f1.jpg

 

Nije tema, ali ne mogu da propustim i ostale zveri, sampione WRC, na istoj izlozbi u Bologni.

Redom: Stratos (3 uzastopne titule), 131 Abarth (3 titule), 037 (1 titula), Delta S4 (bez titule, kraj Group B), Delta Integrale (6 uzastopnih titula):

 

2011BolognaShow_jb_0097.thumb.jpg.b4dd671a612bb97091860377ae4d59e5.jpg 2011BolognaShow_jb_0108.thumb.jpg.ad707e653dc3d404180615a03ebaf670.jpg 2011BolognaShow_jb_0335.thumb.jpg.73fda1c581e9aeb66d9d60bcff1b4264.jpg

 

2011BolognaShow_jb_0327.thumb.jpg.bc413b3ecbfc978fe0186b933f79f0ec.jpg 2011BolognaShow_jb_0111.thumb.jpg.0edefbdfda0bb30b9c9180d06e4efd91.jpg

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeste, u tim starijim generacijama 131 i Stratos, krajem 70-ih.

Mada je Martini sponzorstvo uz Lanciu uslo u legendu i WRC i auto sporta uopste (iako su sponzorisali i F1 i TCR timove). Pocev od Lancie 037, koja je 1983. osvojila titulu, pobedivsi sa svojim zadnjim pogonom mocni Audi Quattro. Standardna blue/sky blue/red kombinacija je bila na beloj boji vozila, evo i jedne interesantne fotke Lancia Martini Racing ekipe:

 

Untitled.thumb.png.27a50586bbde2309a0740b129b72f706.png

 

Za sezonu 1987., Group S i monstruoznu Deltu ECV bila je planirana crvena podloga. U toj kombinaciji boja, a zbog tehnickog savrsenstva za svoje vreme, kao i zbog toga sto predstavlja raritet napravljen u samo par primeraka - Delta ECV bukvalno predstavlja "sveti gral" za ljubitelje WRC i automobilizma sirom sveta.

 

5171514081_eee922b86b_b.thumb.jpg.8653dcb443143fea6c7bcfbb0d5d77a6.jpg 512891742_unnamed(3).thumb.jpg.ddd9834bd10ebb7365599468ff6bb1dc.jpg 1ecv.thumb.jpg.a086beeb72f9451659ebb3053c29441b.jpg 5069291659_63a1e7f7fa_b.thumb.jpg.8838f181ab86f77b7aa982b09c1920af.jpg

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nekako mi, jos kao decaku, uvek bilo pogresno spajati alkohol i automobile :D  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Namotao" sam na legendarnu Deltu ECV Evo 87, na 9:10:

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...