Milutinac 5905 Posted December 18, 2019 (edited) Fiat Turbina 1954. Turbina je bila prvi Fiat-ov eksperiment automobila pokrenutog gasnom turbinom. A Fiat tek drugi proizvodjac, nakon Rovera, koji je eksperimetisao sa ovom vrstom pogona u automobilskoj industriji. Mada za razliku i od Rovera i od nekih kasnijih pokušaja nekih drugih proizvodjača, Fiat je jedini napravio ovu vrstu motora baš za automobil namenski. Rover i drugi su prilogadjavali avio-motore i bukvalno samo pokušali da strpaju avio-motor na auto-šasiju. Ovo je bilo nešto drugo. Ideja za uopšte takav projekat se javila 1948. godine, verujem iz ideje "Hajde da vidimo da li možemo". Neke 2 godine kasnije, odnosno septembra 1950. motor je bio na papiru, spreman za proizvodnju. Prvi primerak motora sa oznakom Tipo 8001 godinu dana kasnije, odnosno Novembra 1851. je spreman za ugradnju i testiranje. Za dizajn automobila je bio zadužen Luigi Rapi (Zagato, Ferrari, Autobianchi, Maserati), i napravio je takav oblik da je Turbina držala rekord za najmanji otpor vazduha (0.14) punih 30 godina. Januara 1953. dolazi do spajanja motora i karoserije, a prvu probu "na točkovima" je imao naravno na krovu čuvene Lingotto fabrike u Torinu 14. Aprila 1954. Nekih 10-ak dana kasnije Turbina je isterana na Caselle aerodrom u Torinu, gde je i zvanično predstavljena. Za volanom je bio Fiatov glavni test vozač - Carlo Salamano. Od prisutnih su tu još bili, Gianni Agnelli, tadašnji predsednik Vittorio Valletta i glavni inženjer projekta - Dante Giacosa. Auto je sledeći show-off imao na 36. sajmu automobila u Torinu. Malo o specifikacijama. Motor je bio postavljen nazad i sastojao se od dvostepenog centrifugalnog kompresora, imao je 3 komore za sagorevanje, dvostepenu aksijalnu turbinu koja je pokretala kompresor i jednostepeni kompresor koji je "prebacivao" pogon na zadnje točkove. Kompresija je bila 7.0:1. Za sam rad motora je bila dovoljna jedna jedina svećica, ali je pokretanje bila malo kompleksnije. Dizel kamionski motor je pokretao paljenje i pomogao turbinskom motoru da nakon 15 sekundi dostigne 5000 obrtaja. Nakon 10000 obrataja motor je mogao da radi samostalno. Maksimalne performanse je davao na 22000 obrataja, i to okruglo 300 konjskih snaga. Kvačilo i menjač nisu bili potrebni, imao je samo dve papučice, jednu za gas i jednu za kočenje. Medjuosovinsko rastojanje je iznosilo 2,4 metra. Tih godina je Fiat promovisao i svoj super-sportski 8V model (dizajner - Rapi), i sa njega je preuzeto prednje nezavisno vesanje sa dve viljuske i uljanim amortizerima. Imao je balans štangle i napred i nazad. Specijalno za ovaj model Fiat je konstruisao posebne hidraulične "doboš" kočnice, a za 16-inch točkove su bili zaduženi Pirelli i Borrani (žičane felne). Rezervoar je mogao primiti 50 litara kerozina Turbina je bila teška 1260 kilograma a sam motor 260 kilograma. Maksimalna brzina - 250 kilometara na sat. Uspeh projekta i pažnja koju je privukao je učinila da inženjeri i ekipa koja je stojala iza ovoga dobiju dodatno finansiranje. Prvenstveno su radili na tome da turbinski motor može sam da se pokrene, bez pomoći drugih SUS motora. Nažalost, nakon početnih uspeha, kreće pad čitavog projekta/eksperimenta. Projekat je obustavljen zbog problema sa pregrevanjem i zbog enormne potrošnje goriva. Zaključak je ipak bio da avio-motori nisu za automobilsku industriju. Turbina je sačuvana u dobrom stanju i izvornom obliku i nalazi se u Nacionalnom Muzeju automobila u Torinu. Autor: Milutin Stanišić Edited December 18, 2019 by neshaoct po zahtevu autora sređene tehničke sitnice 8 2 BGMilos, knezevic76, shomispc and 7 others reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
MS PK 7718 Posted December 18, 2019 Prvi put vidim ovo cudo!Послато са SM-J330F помоћу Тапатока 1 Milutinac reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites