Jump to content
FAS Goran
ISV_01

Menjači sa 5/6 brzina - razlike/mišljenja/iskustva

Recommended Posts

Naravno da se to desava, ne znam zasto se bunis ako nikad nisi probao, ja sam imao taj auto pre nekih 13 godina, 5 brzina je, a deklarisan je po fabrici na cca 170kmh, a vise od toga sam po satu mogao da navucem samo u cetvrtoj.

 

Jos me bas sta je tebe tu toliko pogodilo da je admin morao da ti edituje post za recnik, da ne mislis mozda da taj punto 16v sa 5brz lagano ide 10-15kmh preko maksimalne brzine?

 

Stvarno ne znam, jel izgleda da ima neke zle namere sa moje strane? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

NegoM, pretpostavljam da se odnosi u menjacu (ne racunajuci fabricke) ne mogu menjati u samom istom menjacu? Ofc da neko ne pomisli da cu budzim drive ratio u 3. i 5. u svojoj reziji, nego npr prilikom remonta (ni)je moguce zameniti odnose/sinhrone/ kakoseveczovudelovi u samom menjacu radi skracivanja/produzenja istih? 

Posebno sto u 1.9 150 u Bravu, 6b kao dodata brzina pored ostalih identicnih odnosa u menjacu za svih 5 brzina.

Onaj overdrive zvani Raketa ne racunam, kad se ubaci u nju Warp 5 instant u zaustavljanju :lol:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moze se zameniti samo zupcanik glavnog prenosa, ja sam to radio na grande puntu 1.9 kod jednog lika u sapcu sto radi menjace pre nekih 7-8 godina, produzio sam sve brzine za oko 10%. 

Tako da to moze da se odradi teoretski za svaki menjac, ali prakticno samo za onaj gde mozes nabaviti adekvatan taj zupcanik glavnog prenosa, sto je bas tesko naci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedan mali komentar na celu temu. 

 

Kao sto je vec neko napisao, kod malih, slabasnih automobila koji imaju 6 brzina, ta poslednja, 6., obicno bude identicna ili jedva nesto mizerno duza nego sto bi bila 5., a to sluzi da ove ispod budu poslagane 'agresivnije' i da se tu dobije na ubrzanju. 

 

Moja alfa 1.4 tb 120 ks u 6. na identicnim obrtajima stoji kao BMW E30 320i (2.0 sestak) u 5. brzini. Nije neka korisna referenca, al to mi vozi drug, pa sam s tim imao prilike da uporedim :D 

 

Zatim, sto se tice 'produzavanja' brzina, definitivno je resenje ovo sto je vagenovac napisao, ali to onda utice na sve brzine.

 

Jedan primer toga. Fiat Tipo 1.4 Tjet i Alfa Giulietta 1.4 Tjet, imaju potpuno isti menjac, sa identicnim prenosnim odnosima za svaku brzinu, samo je razlicit taj 'final drive', i posledica toga je da Alfa ima nesto malo bolje ubrzanje, ali logicno, na autoputu, pri istoj brzini, obrtaji stoje malo vise, vise trosi itd... 

 

Kod produzavanja prenosnog odnosa, paziti da se ne dodje do situacije da pri nekoj brzini, kojom se cesto vozi, motor zavrsi u nekom opsegu gde ni nema snage da odrzava tu brzinu. Ne verujem da je u realnosti lako doci do te situacije, ali teoretski je moguce... 

 

Sto se tice situacije koju ja vagenovac pomenuo, za maksimalnu brzinu u nizem stepenu prenosa. To je sasvim moguce, pogotovo kod slabih auta. Ako ne moze da napuni obrtaje u poslednjem stepenu, jedna brzina nize mu je oko ~500 rpm vise, sto ga taman moze dovesti u opseg toliko vece snage, da moze da se izbori sa otporom i izvuce jos koju stotku obrtaja... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, horvat said:

Kod produzavanja prenosnog odnosa, paziti da se ne dodje do situacije da pri nekoj brzini, kojom se cesto vozi, motor zavrsi u nekom opsegu gde ni nema snage da odrzava tu brzinu. Ne verujem da je u realnosti lako doci do te situacije, ali teoretski je moguce... 

Na uzbrdicama daleko lakše no što misliš - zavisno od motora i konkretnog modela transmisije, ali na 10% uspona auto je efektivno ~18% teži, a na 20% je ~35% teži :)

 

Duže brzine imaju analogan učinak, odnosno ako su ti 10% duže brzine, to je kao kretanje na usponu od oko 6%.

 

13 hours ago, vagenovac said:

Moze se zameniti samo zupcanik glavnog prenosa, ja sam to radio na grande puntu 1.9 kod jednog lika u sapcu sto radi menjace pre nekih 7-8 godina, produzio sam sve brzine za oko 10%. 

Ovo nije uvek prost swap-in, zavisi od konkretne transmisije. Ja sam gledao za Deltu, koja ima MR6/FP9 combo brzina i final drive, i naišao na veoma interesantan post na Fiero forumu o tome šta je sve potrebno radi zamene final drive zupčanika (i baznih zupčanika na osovinama zupčanika brzina).

 

Šteta, jer bi kod mene prelazak sa 3.545 na 3.091, odnosno produženje brzina za oko 15%, značilo uštedu goriva barem 0.5L / 100 km na AP i gotovo litar u gradu... Ipak, obzirom na sve što treba da se uradi, godinama se ne bi isplatilo. Takođe, osećaj je da je sav taj dostupni obrtni moment malo neiskorišćen, motor itekako može da povuče udobno i sa 15% dužim brzinama... Ne znam zašto Fiat/Lancia nisu promislili i odlučili se za MR6/F84 combo kod 1.9TT motora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mm, to pretpostavljam ima direktan uticaj/primenu kod slabih agregata u tezoj karoseriji (npr Bravo 1.4 atmo, punto 1.2, 500L 1.4 i uopste slicne ne-turbo varijante kod svih proizvodjaca) sa 'kratkim prenosima i mnogo brzina' zbog uopste ucinkovitosti u voznji i rastrerecenja agregata? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, horvat said:

Kod produzavanja prenosnog odnosa, paziti da se ne dodje do situacije da pri nekoj brzini, kojom se cesto vozi, motor zavrsi u nekom opsegu gde ni nema snage da odrzava tu brzinu. Ne verujem da je u realnosti lako doci do te situacije, ali teoretski je moguce... 

Pa, kao što je već ranije u temi rečeno, neka osnovna ideja za izvlačenje reaktivnosti i elastičnosti kod atmosferaca i slabijih motora je 5 kratkih brzina i onda 6. dugačka, gde se u nju ubacuje samo za krstarenje auto-putem. Čak i tada (na AP), na ozbiljnijim uzbrdicama može biti potreban silazak u 5. da "izvuče" :)

 

Ima još jedna dimenzija cele priče, veći odnos (recimo 3.09 naspram 3.55) u final drive više opterećuje diferencijal (jer je manja redukcija obrtnog momenta), što traži da diff bude robusniji a time potencijalno teži i skuplji (za isti motor i transmisiju)... Verovatno i to ulazi u kalkulacije proizvođača/inžinjera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/23/2019 at 1:23 AM, horvat said:

Kod produzavanja prenosnog odnosa, paziti da se ne dodje do situacije da pri nekoj brzini, kojom se cesto vozi, motor zavrsi u nekom opsegu gde ni nema snage da odrzava tu brzinu. Ne verujem da je u realnosti lako doci do te situacije, ali teoretski je moguce... 

 

Uspesno ucinio :D Zbog kraceg prenosa i obima tocka, uspeo sam da pogodim tacno tako da auto ide jednakom max brzinom u cetvrtom i petom stepenu prenosa. Iako bi auto trebao naspram snage da ima min 10km/h vecu max brzinu, ja sam potrefio takav odnos da u cetvrtom stepenu predjem obrtaje za max snagu i pocne snaga previse da opada da bi savladao aerodinamicki otpor, a kad presaltam u petu motor nema dovoljno snage u tim obrtajima da savlada otpor, bukvalno govorimo o mozda 300 obrtaja da mi fali tamo ili vamo da postigne to sto bi trebao :D Da stavim gume samo za jedan broj nizi profil, vec postoji sansa da bi sve bilo ok :D Sa duzim menjacem i nesto manje snage je imao vecu max brzinu, ali iskljucivo u cetvrtom stepenu prenosa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I meni nije jasno zašto su na dobla 1.9jtd (prva generacija) stavili tako kratak prenos da na 120km/h vrti se na 2800 obrtaja, na 130km/h tačno je na 3000 obrtaja što me užasno nervira. Bar da su proradili na izolaciji pa da se ne dere tako unutra :lol:

Video sam npr na Punto 1.9jtd da ima duži prenos, ne znam da li je moguće da se prebaci menjač sa jednog na drugi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zbog da bi imao snage da nosi nesto :D Raspitaj se dal su isti menjaci, osovine i ostalo
Mozda moze i od stila
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...