Jump to content
FAS Goran
Bekic

Ulje - prelazak na drugu gradaciju i bazu

Recommended Posts

Ne bih se složio da retka ulja nisu za naše, umereno područje. Što je ulje ređe, brže procirkuliše kroz motor, brže podmazuje, još u alnasovanju (paljenju). To je veoma bitna stvar i kod atmosveraca i kod turbo motora.
2-3 sekunde nedovoljne podmazanosti, X paljenja, X godina, uopšte nije beznačajno. Zapravo, ta donja vrednost ulja, 0-5-10-15, i određuje vrednost i kvalitet ulja. Zašto se na pojedinim gradacijama čuje klepetanje ventila par sekundi ?
Retka ulja povećavaju radni vek motora, sklopova, turbine, i na tome ne želim da štedim.
Ipak je to najmanja stavka u održavanju automobila.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako se ne varam kada je proizvođač promenio preporuku sa polusint 10-40 na sint 5-40 produžen je i servisni interval.Tako da ko sipa polusint treba da menja ranije 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Što se podmazivanja motora tiče, gusto ulje bolje podmazuje motor. Najbitnija je radilica u celom sistemu. Kada motor bude pri kraju sipaj mu retko ulje pa da čuješ kako zveči radilica i da vidiš kako odlazi kroz karike. Voda brže od sirupa iscuri kroz rupicu.

Retko ulje samo pravi uštedu u potrošnji. Razlika u potrošnji može da bude i do 10%, pa tako proizvođač opravdava višu cenu ulja koje je zadržava osobine i na veoma niskoj temperaturi.

Što je motor stariji pametnije je sipati ulja veće gustine. Duže ti radi motor na +87 nego na -20 pa tako ga poštedi kada je hladan a daj mu kvalitet za radnu temperaturu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bih samo voleo da mi neko pokaže makar jedan primer gde je bilo koji proizvođač kao preporuku napisao da se posle 150, 200 ili 250000 km sipa gušće ulje.
Ovo su savremeni motori, sa pojedinim mikronskim merenjima kanala za ulje i još stotinu drugih stvari gde je daleko zdravije za motor pridržavati se fabrički propisane gradacije.
U fabrički preporučene proizvođače ulja se naravno ne treba kleti i slepo ih se pridržavati.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako si ikad radio generalku na motoru, opipao oštećen ležaj radilice, koleno radilice ili video istrošenu kariku, znao bi o čemu pričam.
Fabrika za oštećeni motor preporučuje zamenu istog i isključivo od iste fabrike, tako da ne očekuj da te uče spasu a proizvod čuvaju u magacinu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Očigledno ne pričamo o istim stvarima. Za masovnije rađenje generalnih nisam čuo još od vremena Stojadina, Kadeta suza i Golfova dvojki.
Ja na prste jedne ruke ne mogu da nabrojim slučajeve da sam čuo da neko radi generalnu na savremenijem motoru, a da problem nije u fabričkom propustu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slažem se sa Tottijem.

Što se tiče boljeg podmazivanja gušćim uljem, e to malo prc. Kad bi bilo tako, ljudi bi sipali tovatnu mast.

Pričamo o donjoj viskoznosti ulja (na X℃, pri hladnom startu). Što je brojka manja, 0-5-10-15, ulje je ređe. Normalno je da ređe ulje, pri paljenju, brže optrči i podmaže motor.

Gornje vrednosti gradacije ulja su 30-40-50-60, to je viskozitet ulja na radnoj temperaturi motora.

Bitno je da podmazivanje dobro funkcioniše, da ima adekvatan pritisak u svim režimima rada a radilica i jeste prva u podmazivanju jer je odmah iznad uljne pumpe. U čitavom sklopu nema najbitnije stavke, svaka je veoma bitna. Ako negde rasipa ulje, nešto drugo će biti nepodmazano (bregasta, turbina, hidro-španer i sl.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apsolutno se slazem sa ovom mojom "starijom" :) ekipom... Za iole savremene motore, u pitanju su na pojedinim mestima mikronski odmerene velicine kanala, u pricu ulazi i turbo (dovoljno je pogledati brzinu obrtaja u sekundi) i njegovo podmazivanje/hladjenje, hladan start na takvim sistemima koji trazi sto brze podmazivanje i kvalitetno ulje... Ovo moje skocalo je pomalo izuzetak, ali npr. MultiAir je dodatni elektro+hidro sistem razvoda, koji omogucuje varijabilnu kontrolu usisa, koristeci upravo motorno ulje... Kakvo crno 15-40 u njega, prve serije tamo od 2010. su upravo imale problema sa MA jedinicom zbog uskih uljnih kanala i neredovne zamene ulja, nekontrolisanja/zamene MultiAir filtera... A to pominjem, posto bi najnoviji Firefly turbaci trebalo da budu masovno zastupljeni, a nose upravo MultiAir 3. generacije...

Neka 5-40 sintetika je generalno gledano danas minimum za novije motore, za dizelke 5-30 zbog DPF, moze samo bolje :) . I sto kaze Totti, bitno je ispostovati fabricku preporuku u vidu specifikacije i standarda, a brend po volji i sigurnosti da ti ne uvale fals.

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo sto Zmaj kaze je tipicna poruka i iskustvo prakticara / majstora sa svih strana sveta.

Cak i legendarni Skoti Kilmer tvrdi isto ( tacno na 1:00 ) :

 

Youtube - Scotty Kilmer

 

Kaze, u teoriji i po tvrdnjama inzenjera je nemoguce ali u praksi bude  cesto  i drugacije.

Ali u svakom slucaju, ne radi se o 100evra niti o potencijalnoj havariji motora...tako da cu ja ovaj put probe radi sipati 5w40 punu sintetiku ( Petronas Synthium 3000    ~ 4e/L).

 

Nizu gradaciju ( 5w) uzimam u nadi da ce resiti ono zimsko cekicanje na startu,  a punu sintetiku jer se navodno manje trosi a time i manje cadji ostavlja nego polusintetika ( a mislim i da nema 5w polusintetika). Ako ne zaboravim, pisacu ovde utiske o "cekicanju" sa novim uljem, ali tek kad zahladi naravno

 

 

Evo i linka zanimljivog ruskog testiranja mnogih brendova ulja ( vec bilo na ovom forumu ali nece da skodi):

Rus testira ulja

Interesantno kolike su razlike unutar istog proizvođača. Jedno ulje kad ispari ostavi trag k'o vinjak a drugo kao zagoreli pekmez :) 

To bi trebalo i da je dodatni razlog za punu sintetiku jer ona navodno ima vecu otpornost na visoke temperature pa ce manje "pekmeza" da ostavlja za sobom ( bar u teoriji)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Bekic said:

tako da cu ja ovaj put probe radi sipati 5w40 punu sintetiku ( Petronas Synthium 3000    ~ 4e/L).

Izvinjavam se za off, skoro sam uzimao menjacku Tutelu, tako da je info iz prve ruke - u Slodesu (ovlasceni uvoznik) imas akciju 4+1 l gratis, za sva Syntium ulja (idealno za 1.9 dizelase, gde moramo da kupujemo 5l).

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ivan

Znam, malopre sam ih zvao. Ono je njihova cena  i deluje odlicno ( 4+1 L = 1900 din  ).   Valjda nije "pekmez" :D ali prezivecemo i da jeste

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koristilo je prilicno ljudi ovde, doduse 3000AV, na dizelima ;), pisalo se i na temi o uljima pa sacni.

Selenia u istoj gradaciji im je duplo skuplja, bas sam se raspitivao i za sebe za motorno (posto trenutno "krkam" Helix ECT 5-40).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znam za 3 primera gde su nakon prelaska za Selenie Gold 10W-40 presli ljudi na Mobil Super 2000 10W-40 i kod svih je registrovana manja potrosnja ulja, manje karter gasova koji su kod dva auta bili tako losi tokom zime da se od naslaga skoro zapusilo crevo. Tj ja taj Mobil svima preporucujem (ako je taj tip ulja predvidjen za njihovo vozilo) i svi koji su koristili su prometili manju potrosnju ulja ili cak i totalno odustvo potrosnje ulja u odnosu na druga ulja (ako je motor trosio nesto primetno), ali ja to ulje ne preporucujem za interval preko 7500km. Jedino je Motul bio slican, ali je pravio malo naslaga tokom zime.

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljudi koji kazu da gusto ulje podmazuje bolje pogotovo na hladno ne shvataju princip i svrhu ulja. Ulje sluzi da smanji trenje, samim tim i habanje motora.

 

Kod hladnog motora se ulje odavno slilo u karter, prilikom paljenja nema adekvatnog podmazivanja, gusto ulje ce teze ulja pumpa da progura kroz sistem i da procirkulise.

 

Ishaban motor se ne leci gustim uljem, nema leka osim generalne, ako moze jos tako da se vozi i da trosi ulje onda dolivas i vozis, ali gusto ulje ne resava nikakav problem, osim sto ga maskira i ubrzava trosenje motora.

 

Nije kraj sveta ako motor trosi ulje, neki motori i novi trose ulje pa im nista ne fali, samo im treba obezbediti adekvatno podmazivanje i ima da traju dugo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve te fabričke specifikacije su pisane za nove motore.Ako nekom motor tiše radi sa gušćim uljem što da ne.

Pa ne slije se svo ulje u karter kada bi tako bilo većina motora bi odavno riknula.Nešto ostaje u kanalima i sklopovima.Čim okreneš ključ pumpa pravi pritisak i podmazuje.

Valjda ste gledali kad se pakuje motor.Svaki deo se prvo naulji pa montira.Niko ne stavlja na suvo.

Edited by kreator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa ja se nadam da cu sledece nedelje zavrsiti projekat koji ce da ukljucuje podmazivanje motora pre startovanja tako da nema problema sa "suvim" startom :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motori danas duže traju jer je iskustvo naučilo proizvođača a ne zato što su ulja sintetička. Pojeftinili su visoko kvalitetni materijali i njihova obrada. Iskustvo je pokazalo da se ne radi motor sa tri ležeća, da ovaj šraf treba staviti pod drugim uglom itd.
Ovo što sam napisao o gradaciji ulja, nisam ja izmislio. To je standard. A tamo u prevodu piše retka ulja za Sibir, gusta za Afriku. I tako se proizvode i gradiraju ulja. A to što vi tvrdite, to je vaše mišljenje koje nije potkrepljeno naukom.

Multigradna motorna ulja, zbog korišćenja u toku cele godine, sadrže polimerne aditive od kojih je najvažniji modifikator indeksa viskoznosti. Međutim, molekuli polimernih aditiva se na visokim radnim temperaturama i visokom smicanju lome, tako da viskoznost ovih ulja opada, što dovodi u pitanje jačinu uljnog filma, odnosno mogućnosti neželjene pojave trenja i habanja. Iz tog razloga se za motorna ulja koja sadrže polimerne aditive navodi minimalna vrednost viskoznosti posle smicanja.

Bitan je uljni film između radilice i ležaja. A njega gubiš ako je ulje preterano retko. Googlajte malo relevantne podatke. Nemojte da učite iz knjige “Rek’o mi jedan čovek” :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I posle svih ovih komentara...

KOJE ulje se preporucuje za Z10 tj Punto...

Nov sam u ovoj prici... a vidim da ima vise faza sa vise preporucenih ulja...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, rage_man said:

10w40 synthetic emoji16.png
 Da dopunimo 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tako moj kolega sipa u Kiu neko JAPANSKO ulje, ne umem da mu izgovorim ime uglavnom menja ga na 5.000km i košta ga 50€, a sve da bi sačuvao motor. Da se ne istroši za generalku

za 7god. je napravio 150KKm, sačuvao je motor ali je karoserija istrulela. Džabe je puko na kvalitetno ulje kad će na kraju da ga proda na 17din/kg

Drugi kolega u Ford Fiestu 1.4tdci 2007-mo sipa zimi SAE15W40 Optimu običnu a leti SAE30 Optimu za traktore. Ni on nema problema sa motorom a od deteta, tj od Fiće pa na ovamo koristi samo Optimu stručnjaci bi rekli da će turbina odmah da zariba, međutim i on pravi dobru kilometražu bez problema. Nije sve ni u teoriji.

Ja jedini koristim original i sipam Seleniu 20K u Punta i menjam je na 18-19.000km. Fiat preporučuje na 15k, Selenia kaže 20kkm. Neću da se stresiram jer i punto dosta kvalitetno truli

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, tvzmaj said:
Tako moj kolega sipa u Kiu neko JAPANSKO ulje, ne umem da mu izgovorim ime uglavnom menja ga na 5.000km i košta ga 50€, a sve da bi sačuvao motor. Da se ne istroši za generalku
za 7god. je napravio 150KKm, sačuvao je motor ali je karoserija istrulela. Džabe je puko na kvalitetno ulje kad će na kraju da ga proda na 17din/kg
Drugi kolega u Ford Fiestu 1.4tdci 2007-mo sipa zimi SAE15W40 Optimu običnu a leti SAE30 Optimu za traktore. Ni on Fiat preporučuje na 15k, Selenia kaže 20kkm. Neću da se stresiram jer i punto dosta kvalitetno truli

Ne znam odakle to da Punto kvalitetno truli ???
Moj je 2002god i nigde tačku nema. Prethodni je bio isto godište i nakon udesa, pri rastavljanju, nijedan šraf nije pukao, drugari se čudili koliko je zdrav. Još imam nekih delova karoserije, svaki rez brusilicom se sija kao ogledalo a korozije nigde.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U principu FIAT je uvek imao dobru anrikorozivnu zaštitu. Ja sam kupio Z10 koliko vidim nije garaziran .... 2007 godiste... gledao ga i odozdo... nema korozije... dobro stanje

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...