Bekic 3 Posted August 15, 2019 Radi se o Puntaću ( 1.2, 8V ) sa pređenih 120 kkm. Do pre par godina sipana isključivo Selenia 20k ( 10w40) ali su se pojavila 2 problema: 1) zimi "čekića" pri paljenju i tako dok se ne ugreje motor ( mislim oko 5 minuta ako me sećanje na januar sluzi u avgustu ) 2) kad je prešao cca 100kkm, počeo da troši ulje ( nesto manje od 1L na 8 000 km) Probao sam drugo ulje ( Nisotec 10w40 ) ali njega troši još više ( 1.5-2L na 8 000km) što pretpostavljam da je zbog polusinteticke baze Nisotec-a ( Selenia je kazu puna sintetika ). Sad mi je ideja da predjem na neko potpuno sintetsko ulje 5w40. - da li ce prestati ono zimsko cekicanje ako uzmem 5w40 ? - da li ce manje ulja trositi sa 5w? ...ili da se vratium na punu sintetiku 10w40 ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
shuxx 10862 Posted August 15, 2019 Nisam bas znalac.... ali ako ti trosi 10w 40.... moja logika je da Ne treba sipati 5w 40.... oni je koliko ja znam jos redje.... Mozda neko bolje zna tematiku.... 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
rage_man 130 Posted August 15, 2019 Cekicanje nece prestati bez obzira koje ces ulje sipati, imao sam bas takvog puntica i troskario je i kod mene, sa Selenie presao sa na Shell cini mi se da oznaka bese HX7 i u znatnoj meri je smanjeno cekicanje ali nije i potpuno nestalo 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
horvat 6456 Posted August 15, 2019 1L na 8.000 km nije potrosnja ulja. Ja bih rekao da je to skroz normalno. Ono sto primecujem, jeste da mislim da si sipao pogresno ulje. U 8v bi trebalo da ide Selenia Gold 10w40, dok je Selenia 20k za 16v motore. Ne znam preciznije sta je razlika. No, sve u svemu, ako ti bude cekicao na hladnom startu i pored ispravnog ulja, to moze biti i do stelovanja ventila. Jer kako znam, 8v nema hidropodizace, nego one podloske za stelovanje zazora, i to se treba proveriti i zanoviti posle nekog vremena (pise u uputstvu posle koliko), medjutim, to generalno niko ne radi.... 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
shuxx 10862 Posted August 15, 2019 Bas tako. Potrebna je provera ventila povremeno. Tako da prvo to odradi... a posle ces videti da li treba da menjas tip ulja 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
rage_man 130 Posted August 15, 2019 Ma svaki cekica zimi, bio kod vise majstora u vezi i toga i ni jedan nije znatno pridavao paznje tome, vozi i uzivaj. 2 neshaoct and Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Bekic 3 Posted August 15, 2019 Hvala svima na trudu odgovorima. Zimsko čekićanje mi samo po sebi ne smeta ako je bezopasno. A koliko sam vas shvatio - to je samo "estetika" a ništa alarmantno? Ako neko ima nešto protiv - neka se oglasi @horvat Ranije ( dok nije pregazio 100kkm) nije trosio uopste. Odnosno izmedju dve zamene bi ostao u zoni dozvoljenog pa nije bilo potrevno dolivanje . Za Selenia gold mislim da nisi u pravu, odnosno FIAT je tu napravio zavrzlamu. Isti auto a nekima u knjizici pise Gold a drugima (kao meni) piše 20K. Pretpostavljam da je zato sto je u pitanju stari 1.2 8v Fire motor koji se uz nadogradnje vuce jos od 80ih. Motor isti decenijama, ulja su brze napredovala i menjala se, pa tako i preporuka fabrike. @shuxx Pa da, 5w40 bi trebalo da je zimi ređe nego 10w40 ( bar tako sam ih ja shvatio). Znaci logika je ređe ulje - veca potrosnja ulja ? Dva ulja, oba puna sintetika, ali bi 5W40 trosio jos vise nego 10W40 ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
shuxx 10862 Posted August 15, 2019 Da koliko ja znam. 5w40 je redje ulje i bolje je za zimske uslove. A 10w 40 je gusce... naravno 5w40 bi trebala da bude sintetika, a 10w40 polusintetika. Ako ti auto puno trosi... onda bi bolje bilo da ides na gusca ulja... Ili jednostavno da dolivas... po potrebi... sto je po meni i najbolje resenje... osvezavas ulje... 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
horvat 6456 Posted August 15, 2019 Mozda si samo naleteo na fals Seleniu pa ti zbog toga malo potrosio. Kupi u Slodesu (ako vec nisi)... 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
vicent 1263 Posted August 15, 2019 Trošio motor ulje ili ne, sipaj kvalitetno odgovarajuće ulje. Na 8-10 kkm., nije baš bitna stvar 1 litar ulja. Motor se svakako mora podmazivati a gušće ulje će to slabije raditi (hladan start). Ređe sintetičko ulje podmazuje motor bolje i lakše tako da ne bih dovodio u pitanje 10 eur na godišnjem nivou. 1 1 horvat and djomla reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Bekic 3 Posted August 15, 2019 @vicent Pa i Selenia20K je potpuno sinteticko ulje ( ili nije) ? Prešao bih ja i na 5W40 ali ako će ga više trošiti - onda ne znam ima li poente u pogledu ekonomicnosti i cistoce motora? Štaviše...baš na ovom forumu sam našao link ka sjatu na kom je neki Rus testirao 100 vrsta ulja. Između ostalog simulirao i trošenje ulja zagrevanjem i isparavanjem. Na svakih 1L potrosenog ulja, ostaje neka količina gareži i suvog ostatka ( zavisno od kvaliteta ulja, ali ga uvek ima) koje prlja motor. Tom logikom - bolje je ulje ono koje se manje troši Sad je samo pitanje da li se u Puntu ulje 5W40 više troši nego 10W40 ? Ali to je pitanje iskustva, ako je neko lično isprobao.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
rage_man 130 Posted August 15, 2019 Pa pre svega je pitanje u kakvom je stanju motor i koliko je zaista presao s tim u vezi i ide potrosnja ulja. Konkretno na mom primeru, po fabrici bi trebalo da sipam 5w40, prethodni vlasnik na zadnja tri servisa sipao 10w40, pitam majstora, kaze, nastavi sa 10w, prodavac savetuje isto. Sad, budi pametan... 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Skarac 9 Posted August 15, 2019 Tvoj motor je po knjizicama prosao kroz 3 fabricke preporuke. Selenia Gold 10w40 Selenia 20K 10w40 Selenia 5w40, pred kraj prozvodnje za Punta Classica ISto trosi otpilike i 5w40 i 10w40, ja sam menjao razna. Zimi se ne cuje kuckanje iz glave sa 5w40, dok se sa 10w40 cuje, da li je to tvoje cekicanje, ja to ne znam... U principu sipaj mu sta god hoces to je prost motor. Potrosnja ulja ti je sasvim OK, ima komada koji toliko trose od kad su novi uzeti. 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Bekic 3 Posted August 15, 2019 @rage_man Kilometraza je prava, sad ima 120 000 pređenih @Skarac Jedni kazu da vise trozi 5W, ti kazes da je ista potrosnja ( cemu se i nadam zapravo) a bolji kvalitet zimi... Selenia 20K ( i dalje upitno da li je to polusintetika ili puna sintetika?) je truntno na akciji u AP ( oko 750din/L ) , u slodesu imaju Pteronas Synthium 10w40 polusintetiku za 1600 din / 5L (!) a meni za oko zapalo ulje Nisotec/G-Drive 5W40 puna sintetika za oko 530 din /L Ako ima jos neko ko je licno koruistio 5W40 u punto limuzini - nek se javi i nek presudi.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
vagenovac 4533 Posted August 15, 2019 To je najveća glupost, sipati 10-40 umesto 5-40, zato što je pri ugrejanom motoru isti viskozitet, ali je zato znatna razlika kada je motor hladan, tu je znatno lošije podmazivanje sa 10-40. Potrošnja bi trebala biti ista, a 5w bi trebalo duže da zadržava svoje karakteristike. 2 MS PK and Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Skarac 9 Posted August 15, 2019 Lepo uzmi neko solidno ulje, nemoj te ekonom varijante, uzmi npr Mobile ili Eneos 5w40, pa probaj ionako su samo mrvicu skuolje od te Selenie 20k, a defintivno je bilje ulje, plus si i dalje u fabrickoj preporuci. 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
shuxx 10862 Posted August 15, 2019 Za Fiat Punta / Z10 se koriste 10W 40 API SL/CF ulja. Bilo koje polusinteticko ulje koje je 10W40 API SL se moze koristiti. Ja sam kupio FAM ovo ulje... i menjacu ga na 15.000km. Barem znam da je original, poruceno iz fabrike. Potrosnja izmedju dva servisa ili na 10.000km od 1 litra je zanemarljiva. Od 2 litra... nije bas ali nije ni strasno... Godinama... tj 7 godina i oko 140.000km sam presao sa fabijom 1.2HTP koja je trosila na 83.000km pa do 220.000 km oko 1 litar na 10.000km... u pocetku sam se brinuo... a posle sam samo dolivao po potrebi. 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Skarac 9 Posted August 15, 2019 (edited) Ponavljam, preporuka za ulje, je promenjana negde 2010 od strane Fiata, na 5w40. Quote Oni koji su izbegavali fabričku preporuku i sipali 5W-40 su bili u pravu. Fabrička preporuka je ipak samo kompromis. To je malo bolje ulje od minimuma i viskoznosti koja je "optimalna". Čitanje "sitnih slova" u uputstvu za automobil lako pronalazi "rupe u zakonu". Čim se spominje 5W-30 na ispod -20 (a verovatno i na ispod -15 samo što nije priznato) nečeg tu ima. Problem sa 10W specifikacijom na niskim temperaturama očigledno postoji. Osim toga 5W-30 i 5W-40 su bliske specifikacije a tek 5W-40 i 10W-40!! 5W-40 se u bar 90% slučajeva može koristiti za 10W-40 podrazumevanu vrednost tako da su svi koji su ovu finesu iskoristili dobro prošli. Kako god bilo dobro je da je priznato i od Selenije da je ovo O.K. te sad i malo veći "legalisti" mogu mirno to da rade. Naravno cena 5W-40 ulja je veća od 10W-40 ali u odnosu na skupo 20k ulje razlika i nije mnogo velika te se čak može i uštedeti (Lukoil, FAM, NIS ...); i naravno ničeg lošeg nema da se koriste i 10W-40 ulja pogotovu ako niste u hladnijim područjima. Promena preporuke sa 20k na K P.E. je korak napred jer je ovo drugo (naravno) mnogo kvalitetnije ulje. Uzgred, ne mogu a da ne primetim da se radi o ACEA C ulju (C3) te čak i MB 229.51 (i manje bitno API SM) što znači da se radi o ulju jako visokog kvaliteta. Ne znam tačnu cenu ovog ulja ali svakako dobija preporuku. Cinici bi primetili da forsiranje ACEA C3 ulja možda znači i manji problem sa rokom trajanja katalizatora kod Fiat Punta no ne bih rekao da je to primarni razlog. Mislim, sigurno da će katalizator duže trajati sa ACEA C uljem i to nije sporno. Verovatnije se radi i o tome da je ovo ulje oksidaciono otpornije od Selenia K (iako nije full sintetika) i da lakše može da podnese iterval zamene od 20 hiljada km pogotovu u uslovima stani-kreni (gradske) vožnje. Stoga ako godišnje prelazite između 15 i 20k km a auto vam nije u garanciji imate i razlog više da pređete na ovo (ili drugo 5W-40) ulje. Ne treba smetnuti sa uma da je Punto 1.2 v8 još u proizvodnji (makar samo kod nas) te da je preporuka malo "ekološki prilagođenija" kako u smislu čistijeg izduva (više u domenu teorije) tako i opteg tretmana samog Punta na nekim EU tržištima gde bi ovaj detalj mogao da ima neku administrativnu olakšicu. Edited August 15, 2019 by neshaoct formatiranje 1 Bekic reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Bekic 3 Posted August 15, 2019 @skarac Fabricka preporuka je promenjena, to je cinjenica, ali je masina u medjuvremenu napunila 10+ god i pregazila 120 kkm. Neki kazu da motori preko 10kkm vise trose 5W nego 10W. Odatle i neodumica sta mi je ciniti. A za ostatak teksta, onaj "highlight-ovan" deo ...kunem se da sam znao da je Stalker-ov tekst i pre nego sto sam guglanjem potvrdio. Cim vidim opsiran a "moz da bidne a i ne mora da znaci" tekst o ulju, odmah znam da je on Quote Share this post Link to post Share on other sites
Skarac 9 Posted August 15, 2019 Motor ko motor, svaki je za mrvicu drugaciji, sipaj probaj, ako se smoris vratis se na staro, ili probas nesto trece. Ali uzmi neko renomirano ulje, da se bar posle ne mislis da li je do ulja ili gradacije. Svasta se piskara po forumima Quote Share this post Link to post Share on other sites
ISV_01 4032 Posted August 15, 2019 Vidi, kako kaze moj kolega, u sustini bitno je da motor ima ulja. I to je istina. Naravno, trebalo bi imati istu ili sto priblizniju gradaciju ali ponekad ne mozes da naletis na istu...pa tako Niva od 190K na cuki ide i na Nisotec-ov 5W-40 i na Molov MSE 15W-40 i na Motul 10W-40 i to vise od vremena predvidjenog za ijedan normalan mali servis a da ne spominjem filter ulja, goriva i ostalo. A 1L dosipam na 2 odlaska BG-Smederevo, jer ove na poslu briga za odrzavanje iste. Mizerno al treba da trosi ulje makar bilo neprimetno, a ova Niva je malo redji slucaj koji samo pokazuje nebrigu o samom autu (sa aspekta redovnog odrzavanja i servisa) ali i to da auto treba imati ulja. Tako da ne se previse uzbudjujes, gledaj bilo sta bloze gradaciji koju fabrika propisuje za kilometrazu kod tebe (ali obavezno pregledati stanje motora, dihtunga i slicno) i mizerno dosipaj i spokojno vozi. A da, jesam li spomenuo da to sve mesam od ulja ? (posto trosi i dolivam) Nisam ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MS PK 7732 Posted August 15, 2019 Nju ta mast u karteru u stvari odrzava u zivotu 1 1 ISV_01 and neshaoct reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
ISV_01 4032 Posted August 15, 2019 Zelja za zivotom i radom u njivi Quote Share this post Link to post Share on other sites
Axic 20046 Posted August 15, 2019 On 8/15/2019 at 11:58 AM, rage_man said: Ma svaki cekica zimi, bio kod vise majstora u vezi i toga i ni jedan nije znatno pridavao paznje tome, vozi i uzivaj. @Bekic Istina za ovo čekičanje, i kod mene na 1.2 16v se zimi čuje prvih minut dva ali čim kreneš nestane taj zvuk i tako je već 7 godina koliko je auto kod mene.Sa Seleniom 20k je bilo izraženije nego sa Shell HX7 10W-40 tako da njega sipam već 4 mala servisa i nastavljam s njim do daljnjeg. Kao što kolege rekoše potrošnja od 1L na 10.000km nije strašno, kod mene na 5.000 potroši oko 300ml. Ono što ostane od zamene u gepeku (300 ml) dodam posle tih 5.000km i ne gledam šipku dok ne dođe mali servis na red bilo to na 7 ili 10.000 km. Moja preporuka ti je za Shell HX7, gradaciju ne moraš da menjaš, ostani na 10W-40. Quote Share this post Link to post Share on other sites
tvzmaj 39 Posted August 15, 2019 Mnogo materijala sam pročitao o uljima. Evo ukratko. Preporuka fabrike je u stvari marketing. To se radi tako što proizvođač ulja ponudi fabrici svoje ulje besplatno za svoja nova vozila + neko milionče, a za uzvrat da dobije preporuku fabrike. Naravno, to mogu da ponude samo rafinerije koje su se odavno zakapitalile a kroz ime i nerealno visoku cenu mogu da otplate i poklonjeno ulje. Ne mora da znači da je ulje manje kvalitetno jer nema preporuku neke fabrike automobila. Znači preporuka proizvođača je skroz nebitna za izbor ulja nakon garantog roka. Selenija je kasnije iskalkulisala da može da isfinansira i reklamu za skuplje ulje pa su zato posle preporučivali svima ulje za Sibirske uslove. SAE(Society of Automotive Engineers) je standard Američkih auto inžinjera po kome se meri tečnost ulja na niskoj(10W) temperaturi i na 100-150stepeni(SAExxW20,30,40,50 ili 60) Uprošteno, SAE0W40 za vozila koja se voze gde je polarna klima. Aljaska, Sibir itd. SAE5W40 je za područja gde je temperatura zimi oko -30SAE10W40 do -25 tj do -30 ako je nadmorska visina i vazdušni pritisak bla, bla, bla Monogradna, npr SAE30 za Afriku, gde nema zime ili kod nas samo za proleće,leto,jesen. Znači za Srbiju i naše uslove, sasvim dovoljno je 15w40. Ova 0W40 ako su skupa, ne znači da su za naše područje. Bitnije je da mu ispoštuješ one druge sertifikate. API i čini mi se ACEA. A za Punta, ništa ne fali Seleniji 20K. Odlična cena za pređeni put. 1600din za 15-20Kkm. Uporedi Yuga sa Fam Fenix-ovim uljem, 1200din za 5-10KKm. 2 neshaoct and PremieRacing reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites