Jump to content
FAS Goran
ISV_01

Senzori pritiska u gumama (TPMS) - aftermarket/OEM

Recommended Posts

Pozdrav ekipa :) 

 

Elem, dosta vas ima, shodno opremi, ugrađeno automatsko praćenje pritiska u gumama, pa sam nešto razgledao šta bih ja mogao uraditi po tom pitanju. Matorci su imali Reno Lagunu 2, kojoj je crkao unutrašnji senzor pa, pošto se tada nije mnogo eksperimentisalo a originalni + ugradnja su koštali kao dobro letovanje, softverski su ugasili. 

OFC, obzirom da ne želim da kupusam auto, fabrička varijanta definitivno otpada, pa sam mislio da se opredelim na nešto manje komplikovano, a jednostavnije za korišćenje, a to je aftermarket TPMS sa spoljnim senzorima (na ventil). Interesuje me da li je neko ovo koristio i kakvi su mu utisci ?

Ofc, čitajući komentare po netu i Aliju, ima pregršt zadovoljnih, a mislim da za 20-22E više može da glavu spasi nego da škodi..

 

Ima dosta modela, ali lično bih se opredelio za ovakav jer može i na postolje a i na šoferku da se puni solarno.

 

Untitled.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako vec nastavljamo sa konstruktivnim idejama :lol:, moj predlog je da se najedes pecenja za 18 EUR, a 2 EUR potrosis na ovaj rucni digitalac - precizan i super sluzi skoro 3 godine:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmm, nismo se razumeli, moja ideja je merenje pritiska u gumama u realnom vremenu, a ne po potrebi. Imam i bolji N puta od ovog digitalca, nemacka manuelna skola verovatno star jedno 20g sto i moji dan danas koriste ali on mi je za povremeno-redovnu kontrolu. Vise gledam ovo sa aspekta busenja gume u toku voznje, jer smo inace veoma 'dobro' vaspitani pa cesto bacimo koju eksercinu negde, no nam ni putevi nisu nesto idealni pa izadje konstrukcija kroz asfalt.

A za pecenje, cu zaobidjem, ne jedem masno, al kilo zdrebetine cu uvek pozdraviti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa ne moras masno, ti uzmi krtinu :D 

 

Od sve opreme koju imam na kolima a nema je nesto mnogo, to za gume mi je bukvalno na poslednjem mestu.. Uvek vizuelno proveravam gume pre polaska, na pumpi povremeno i obavezno pre puta.. Nema razloga bacati 2500 :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istina, licno sam mogao (i mogu jos uvek) bez TPMSa, samo sam glasno razmisljao i gledao neki savet koliko bi zaista bilo 'dobro-prakticno-fensi' uzeti tako nesto. No kad se vec poredi sa kilo-dve pecenja, verujem da nije nesto sto bi bilo pod obavezno za razmatranje u opremi
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontam da bi nestalo brzo jer ako ide spolja i lako se montira onda jos lakse ide dole :D Korisno ne mogu nista da kazem, nalazio sam samo pozitivne komentare na nekim testovima koji kao nisu placeni, ali nigde nisam nasao dugotrajan test da bih video koliko traju baterije, da li meri kako treba i posle godinu dana, kako se ponasa u snegu, stazi itd. Ja sam hteo uzeti da bih lakse pratio situaciju na stazi, ovako u svakodnevnom saobracaju ne vidim poentu, sem ako je neko operisan od voznje, kao vlasnica nekog Punta tu u SU koji se vozio vise od godinu dana sa polu-izduvanom prednjom desnom gumom. Onaj ko je dovoljno temeljan u proveri pritiska, taj ce znati i da pritisak u gumama dosta varira tako da je tesko proci bez korekcija, a ako se vec duva onda svakako se proverava pritisak. Onaj ko ne prati stalno, ne znam koliko ce obracati paznju i kad ima u realnom vremenu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako radi sistem za praćenje pritiska u gumama - TPMS?

 

busna guma.jpg

Fotografija od Styves Exantus sa Pexels

 

Danas svaki iole noviji automobil ima sistem za praćenje pritiska u gumama. Ovaj sistem je odavno postao obavezan kod svih automobila u prodaji u EU, a mnogi su ga imali i pre nego što je postao obavezan. Na engleskom se naziva ''tire-pressure monitoring system'' ili kraće TPMS. Postoje ''primitivne'' verzije, ali i veoma napredne, koje mogu da prikazuju i temperaturu u gumama.

 

Pročitajte uputstvo
Pošto mogu da postoje značajne razlike od modela do modela, obavezno pročitajte u uputstvu za svoj automobil deo o načinu rada ovog sistema. Ukoliko TPMS nije podešen kako treba, neće moći da obavlja svoj posao kako treba. Gume su jedini kontakt vašeg automobila sa asfaltom. Na primer, nedovoljno naduvane gume se brže i neravnomerno troše, auto lošije koči i troši više goriva, lošije se ponaša u krivinama, lakše dolazi do oštećenja i gume i felne...

 

Verzija bez senzora
''Primitivna'' verzija ovog sistema oslanja se na podatke sa ABS senzora koji mere brzinu okretanja svakog točka. Ukoliko sistem registruje da se jedan točak vrti brže od ostalih, aktiviraće upozorenje da nešto nije u redu. Uglavnom je to ovakva lampica:

 

TPMS.jpg

 

Ovo rešenje se zasniva na tome što se guma u kojoj je pao pritisak slegne i tako se praktično smanji prečnik točka. Pošto je sada prečnik tog točka ''efektivno'' manji od prečnika ostalih točkova, on će više puta da se okrene na određenoj pređenoj razdaljini, odnosno okretaće se brže. Kada kompjuter registruje ovaj podatak, upaliće se lampica. Ovaj sistem se naziva i indirektni TPMS, pošto ne meri direktno pritisak u gumama, već poredi brzinu okretanja svih točkova, brzinu kretanja vozila i eventualno još neke parametre (zavisi od toga koliko je sistem napredan/precizan), pa na osnovu toga procenjuje kada je u jednoj ili više guma suviše pao pritisak vazduha. Ovakav sistem može da registruje da su izduvane i sve četiri gume na osnovu poređenja brzine njihovog okretanja i brzine kretanja vozila.

 

Međutim, sistem mora prvo da bude pravilno kalibrisan sa propisanim pritiskom u gumama, kako bi kompjuter imao odgovarajuće podatke za poređenje. Prednost indirektnog TPMS-a su niski troškovi, pošto nisu potrebni senzori ili drugi uređaji, već samo softver koji će na osnovu već dostupnih podataka javiti kada se pojavi problem. Tu su i mane u vidu nepouzdanosti, ali zato treba pratiti preporuke i proizvođača automobila i proizvođača guma. Ukoliko se probuši ili iz nekog drugog razloga izduva guma, nakon sređivanja problema, vozač treba da naduva sve gume na propisan pritisak, a zatim da resetuje sistem kako bi kompjuter dobio nove podatke. Konkretno, da bi se sistem nakon sređivanja problema na odgovarajući način kalibrisao, nakon što se gume naduvaju na propisan pritisak i sistem resetuje, treba voziti npr. 20 minuta ili više da bi sistem izmerio i zapamtio razne parametre. Ponavljamo - pročitajte uputstvo za automobil, pošto ovaj sistem neće raditi kako treba, odnosno neće biti dovoljno precizan ukoliko ga pravilno ne podesite. Savetuje se da se indirektni TPMS resetuje i nakon rotacije točkova, popravke ABS-a, kupovine novih guma, neke ozbiljnije intervencije na vešanju...

 

Verzija sa senzorima
Naprednija verzija ovog sistema naziva se direktni TPMS. On funkcioniše tako što u svakom točku postoji senzor koji meri pritisak i u realnom vremenu šalje podatke kompjuteru. Tako je moguće da vozač na displeju vidi pritisak u svakoj gumi i da reaguje i u slučaju malog odstupanja. Neki sistemi prikazuju i temperaturu u gumi. Senzori imaju baterije, ali one uglavnom traju dugo, tako da vozač ne mora da brine po tom pitanju. Međutim, neretko je baterija integralni deo senzora, pa kada se potroši ne može da se stavi druga, već mora da se kupi novi senzor. Naravno - u uputstvu za auto pročitajte deo o ovom sistemu i mogućim problemima sa senzorima, kako se ne biste našli u neprijatnoj situaciji.

 

Iako sistem sa senzorima ima brojne prednosti, takođe ima i mane. Situacija je generalno mnogo komplikovanija nego kada je u pitanju indirektni TPMS koji radi uz pomoć senzora ABS-a. Postoje razni tipovi, pa su kod nekih određene mane izraženije nego kod drugih. Zato ne možemo ništa da generalizujemo i savetujemo da se upoznate sa svim aspektima funkcionisanja sistema za kontrolu pritiska u gumama uz pomoć senzora na vašem automobilu. Jedino tako ćete znati šta je kada potrebno uraditi, šta možete sami, za koju intervenciju je potrebno da idete kod vulkanizera i slično.

 

Kao i svaki drugi uređaj, senzor može da se pokvari ili ošteti. Životni vek im je obično pet do deset godina, mada uvek ima izuzetaka - zavisi od proizvođača, uslova u kojima rade, itd. Postoje tipski senzori namenjeni određenim modelima, a tu su i univerzalni raznih proizvođača koji mogu da se koriste npr. na 97% vozila. Originalni senzori su ponekad veoma skupi, ali zato postoje jeftiniji zamenski, kao što je slučaj i kod mnogih drugih delova. Senzore možete da ugradite i na poseban zimski set točkova, npr. ukoliko zimi želite da koristite čelične felne sa zimskim gumama.

 

Obavezan kod automobila sa run-flat gumama
I pre nego što je postao obavezan kod svih automobila, ovaj sistem je bio obavezan kod onih koji su koristili run-flat gume. Razlog je jednostavan - velika je mogućnost da vozač ne primeti na vreme da se run-flat guma probušila ili da je iz nekog drugog razloga znatno pao pritisak vazduha, pa će nastaviti da vozi normalno. Ovakva situacija je opasna zato što run-flat guma nije predviđena da se beskonačno koristi izduvana, već da omogući vozaču da bez zaustavljanja na kiši ili na nekoj opasnoj deonici puta dođe do vulkanizera, kuće ili bezbednog mesta odakle može da pozove npr. mobilnog vulkanizera. Nakon bušenja run-flat gume može da se nastavi vožnja npr. još 80 kilometara uz maksimalnu brzinu od 80 km/h. Nakon ovakve vožnje guma više nije za upotrebu i mora da se baci. Obavezno pročitajte uputstvo da biste znali koliko smete da pređete pri kolikoj brzini kada se guma probuši - nije isto za svaku gumu i za svaki auto!

Ukoliko sa probušenom run-flat gumom nastavite da vozite više i brže nego što je maksimalno predviđeno, postoji opasnost da dođe do njenog ozbiljnijeg oštećenja, što može da dovede do gubitka kontrole nad vozilom u krivini, pri kočenju i slično.

 

Zaključak
Bez obzira na sistem koji vaš auto ima, pritisak u gumama bi trebalo proveravati najmanje jednom mesečno. Sistem može da se pokvari, a da vi toga niste ni svesni. Može da bude loše podešen, pa da vas ne upozori kada treba ili da izaziva lažne uzbune i slično.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolege, pomoc ako moze.

Planiram da uzmem set alu felni za letnje gume za mog Scenica, dosadilo mi prebacivanje.

E sad, na originalnim felnama imam ventile sa senzorom pritiska a ne isplati mi se da pored felni kupujem jos jedne ventile sa senzorom. A nesto nisam siguran u kvalitet i ispravnost nekih kineza jeftinijih ili polovnih sa oglasa.

Interesuje me sta se desava ako stavim obicne ventile, da li ce pistati neko upozorenje za pritisak, blinkati ili na bilo koji nacin smetati? I da li se na dijagnostici to mora i moze iskljuciti?

Ako neko ima preporuku za prodavca sa vecim izborom dobrih felni, cenim .

Hvala unapred

 

Edited by Ivan
Spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na tabli će ti goreti SERVICE, lampica za pritisak u gumama i poruka na info displeju Check tyre pressure sensors.

Sent from my SM-G770F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala...i moze da se ponisti da se ne pali?
 

Edited by Ivan
Ne citiraj prethodni post, skinut TT potpis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi smo probali na dva, tri mesta i nisu uspeli da je trajno ugase. Doduše nije bila originalna dijagnostika.

Možeš i sam da je poništavaš, ali se uvek vrati - nekad za pola sata, nekad za dva dana.

 

Sent from my SM-G770F using Tapatalk

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Siciliano

Moji su imali na Laguni II senzore za pritisak u gumama, jedan crkao i tada je nešto papreno koštao pa su ga dijagnostikom isključili skroz. Doduše, to je stariji tip auta i imao je prikaz pritiska u obliku automobila na displeju pa nakon isključivanja samo nije bilo očitavanja.

 

Edited by Ivan
Skinut nepotreban citat, dodat tag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozdrav! Da li se može naknadno ugraditi ovaj indikator, ili nešto slično njemu, za vozila koja to nemaju? Negde sam čuo da postoje pametne kapice, ali nisam našao da mogu slati signal u kabini.

Fiat Bravo 1.4 2007g, 66kW 90KS.

 

Edited by Ivan
Spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mlnmnc

Ako bas volis da kacis te aftermarket zaje*ancije kao nas drugar @ISV_01 :P - pogledaj kod brace.

Imas za 15-20$ setove upravo sa tim kapicama na baterije (za koje je, bar kod nas, samo pitanje do kog bi parkinga prezivele :)). I npr. centralnom na solarno napajanje, koja se kaci na tablu ili za vetrobran.

Ili za 20-40 $ varijante sa ugradjenim TMPS senzorima/ventilima.

 

Untitled.thumb.png.caf970f08a6e9d87cce8d03095221ed8.png Untitled.thumb.png.660bb96cf3e2e3dcc024b9c5dc9fcca5.png

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima li nešto od ovog da se nađe na KP?

 

Edited by Ivan
Ne citiraj prethodni post

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moj savet - ne bacaj pare. Razmisljao sam i ja o njima, no se uvek postavi pitanje: Sta ce duze trajati, senzor(i) ili displej ? 

Ak crkne displej, jurs ili isti takav ili neku aplikaciju na telefonu.

Ak crkne senzor, juris komad neki polovan da se iole moze upariti sa njima i sa displejem/telefonom.

 

A onda displej pocne da smeta, pa jao udari Sunce pa refleksija, pa nist ne vidis po jakom Suncu, pa ti se proseta u jacoj krivini, pa...ga rknes kroz prozor na kraju ili bacis u kasetu.

 

Tako da, bolje da je fabricka opcija. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mlnmnc

Nepotrebno otvorena tema spojena je sa postojecom o TPMS senzorima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...