Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Fabrike automobila ne odustaju od vodonika i gorivih ćelija

Recommended Posts

BMW pokreće serijsku proizvodnju FCEV vozila u drugoj polovini decenije

 

bmw ix5 03.jpg

 

Prvi BMW-ov automobil sa vodoničnim gorivim ćelijama koji će biti dostupan široj javnosti ''verovatno stiže u drugoj polovini decenije'', kaže glavni inženjer projekta, Jirgen Guldner.

 

Govoreći u Antverpenu, gde je nemačka kompanija novinarima i političarima predstavila malu pilot flotu potpuno funkcionalnih SUV-ova iX5 sa gorivim ćelijama, Guldner je rekao da BMW ''čeka prelomnu tačku infrastrukture dopunjavanja goriva'', stavljajući naglasak na EU Direktivu o infrastrukturi za alternativna goriva, koja bi uskoro mogla da dobije status pune Uredbe. Takva promena statusa bi bila značajna jer bi nalagala postavljanje stanica za dopunu goriva za kamione svakih 150 km duž magistralnih ruta. Vremenom bi oni mogli da postanu kostur široko rasprostranjene mreže za dopunu putničkih automobila. To je jedan od razloga zašto Guldner na pojavu automobila na gorive ćelije (FCEV) gleda samo kao na ''pitanje vremena''. U Evropi, sugerisao je Guldner, ''značajna manjina'' automobila mogla bi da bude FCEV. Iako nije bio voljan da otkrije ukupnu cenu izrade svakog od ručno sastavljenih iX5, Guldner je rekao da cene pogonskih agregata FCEV trenutno nisu visoke zbog sirovina već zbog malih količina i da će se to promeniti.

 

''Mi smo već videli prilično oštar pad troškova u poslednjih nekoliko godina'', rekao je on. Guldner je takođe istakao da je udeo sirovina potrebnih za FCEV mnogo manji nego za električna vozila, što znači da će FCEV biti manje ranjivi na volatilnost na tržištu. Interne studije u BMW-u pokazuju da je paritet troškova sa električnim vozilima ''apsolutno moguć'' u narednoj deceniji. U toj fazi, pogodnost i mogućnosti na daljinu FCEV će biti njihova prodajna tačka. Međutim, oblik koji će poprimiti serijski BMW FCEV ostaje nepoznat. Guldner kaže da nešto veličine BMW-a X5 odgovara tehnologiji, ali, bez obzira na model, planirana je potpuna zamenljivost pogonskog sklopa. ''Razvićemo rezervoare koji izgledaju drugačije od rezervoara u obliku slova T unutar iX5, i koji će se uklopiti u dizajnerski prostor baterije električnog automobila'', rekao je Guldner. Ovaj pristup će se primeniti na buduću ponudu BMW Neue Klasse, koja treba da se pojavi 2025. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li Toyota treba da se oprosti od svoje vodonične strategije?

 

toyota mirai am.jpg

 

Novi šef japanskog giganta moraće 100% da se posveti čisto električnoj budućnosti. S obzirom na to da je najveći proizvođač automobila na svetu, i da samim tim ima izvesnu odgovornost, krajnje je vreme da Toyota preispita svoj stav o vodoniku. Bivši generalni direktor kompanije, Akio Tojoda, bio je jedan od najglasnijih zagovarača vodonične tehnologije, smatrajući da je ona ozbiljan izazivač baterijski električnih vozila. Međutim, njegov narativ je u međuvremenu izgubio na snazi, jer mu činjenice ne idu u prilog.

 

toyota hilux h2 2.jpg

 

Fizika

Vodonik nije samo nosač energije; da bismo raspolagali njime moramo ga proizvesti, a trenutno se 99% ovog gasa dobija se iz fosilnih goriva. Samim tim, imperativ je da se postojeći vodonik zameni ''zelenim'', koji se proizvodi uz pomoć elektrolize vode, koristeći električnu energiju dobijenu iz obnovljivih izvora. Taj vodonik bi bio namenjen za upotrebu u industrijskim sektorima kod kojih nema mnogo alternativa.

 

toyota hilux h2 1.jpg

 

Međutim, korišćenje ''zelenog'' vodonika za čiju je proizvodnju potrebna velika količina energije, koji je skup i oskudan (da ne zaboravimo i težak za baratanje), u svrhu pogona putničkih automobila, veoma je loša ideja iz perspektive inženjeringa. Umesto punjenja baterija direktno, dodajemo više nivoa konvertovanja energije: elektroliza vode, komprimovanje i skladištenje vodonika ili njegovo dovođenje u tečno stanje, pa zatim konvertovanje nazd u električnu energiju unutar gorivne ćelije. U okviru ovog lančanog procesa gubi se oko 75%-80% obnovljive energije. Rezultat svega je da je potrebno tri puta više energije za prelazak jednog kilometra vozila na gorivne ćelije u poređenju s baterijskim pandanom. Bez vladinih subvencija, to znači da su troškovi vezani za energiju tri puta veći. Nije jasno kako se vodonik uklapa u Toyotinu korporativnu filozofiju, koja nalaže konstantno poboljšanje efikasnosti. Svet se suočava sa veoma teškim izazovom koji podrazumeva rapidno povećanje učešća obnovljive energije u miksu, da bi se ostvarili klimatski ciljevi. Tražiti od društva da utrostruči kapacitete solarnih farmi i vetroparkova, da bi se zadovoljile potebe električnih automobila, bez benefita po pitanju klimatskih promena, jednostavno je neprihvatljivo.

 

220579-toyota h02.jpg

 

Tržište se već odlučilo

Toyota smatra da vlasti treba da ''odaberu pobednike'', i to je sasvim u redu. Međutim, vlade su neutralne u vezi s tehnologijom u okviru automobilskog sektora, jednostavno postavljajući rokove do kada nova vozila moraju da budu u potpunosti oslobođena emisije ugljen-dioksida. Na industriji, tržištu i potrošačima je da odluče kako da elimišu dotičnu emisiju. Sada, kada je industrija presudila u korist baterijski pogonjenih vozila, vodonik i ostala alternativna goriva treba da budu skrajnuta da ne bi ometala čitav proces dekarbonizacije.

 

Toyota Corolla Cross 2.jpg

 

Prošle godine, učešće električnih automobila na svetskom tržištu je iznosilo više od 10%, ili oko 7.8 miliona komada, što je neverovatan skok od 68% u odnosu na godinu dana ranije. U međuvremenu, vodonična vozila su ostvarila učešće od samo 0.2%, a prodato ih je samo 18.892 tokom 2022. godine.

 

Toyota Corolla Cross 1.jpg

 

Toyota je svoje stavove argumentovala time što elektromobili nisu dostupni svakome, međutim problem je u tome što su vodonična vozila još skuplja. ''Ispod lima'', vodonično pogonjeni automobil poseduje iste komponente kao i BEV, s tim što je njegova baterija manja, ali uz dodatak rezervoara za vodonik, složenu opremu za sprovođenje vodonika i skupu gorivnu ćeliju. To neminovno FCEV čini skupljim od baterijski pogonjenog automobila. U toku je svojevrsan cenovni rat na tržištu električnih vozila, kako njihov obim i broj modela rastu. Tesla je nedavno spustio cenu Modela 3 za gotovo 5.000 dolara ispod prosečne cene novog automobila na tržištu. Novi električni Chevy Bolt startuje s cenom ispod 27.000 dolara. U međuvremenu, Toyota Mirai na vodonične gorivne ćelije startuje s cifrom preko 50.000 amerikih novčanica.

 

Kupcima je teže da usvoje vodonik

Toyota je takođe bacila senku na baterijski pogonjena vozila tvrdeći da infrastruktura nije spremna. Zapravo, većina vozača elektromobila svoja vozila puni kod kuće. Pored toga, javna infrastruktura se širi ubrzanim tempom, posebno na glavnim tržištima poput Kine, SAD i Evrope. I u ovom poređenju je vodonik gubitnik, s veoma slabo razvijenom infrastrukturom van Kalifornije, s tim što se neke stanice za punjenje na drugim lokacijama zatvaraju. Elektromobili mogu da se uključe u električne mreže u razvijenim zemljama, pa čak i u zemljama kojima nedostaje pouzdana mreža, ali s planovima da se ona formira. Međutim, vodonična infrastruktura na nacionalnom planu ostaje pusti san čak i za bogate države.

 

Zašto je to sve bitno?

Razlog je taj što je vodonik faktor odvraćanja pažnje i skretanja fokusa, što usporava napredak na planu dekarbonizacije. Potreba da se neprestano čeka na dalja istraživanja i razvoj u oblasti vodoničnih automobila, pre nego što oni postanu komercijalno održivi, predstavlja zapravo veliku prepreku u okviru te priče. Neki cinik bi rekao da je glavna svrha forsiranja ove tehnologije da prolongira onaj glavni biznis, a on se tiče prodaje automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Eksperti u ovoj oblasti, kao što je osnivač BloombergNEF-a, Majkl Librajh, takođe su izrazili zabrinutost. Tokom svake godine u kojoj vlade i potrošači ''čekaju'' na vodonične automobile, Toyota dodaje devet miliona četvorotočkaša s motorima SUS na puteve širom sveta. Čak i ukoliko čekamo do kraja ove dekade, prognoze S&P Global Mobility-ja kažu da će Toyota 2029. prodati samo oko 8.000 automobila s vodoničnim pogonom, što je tek hiljaditi deo projektovane godišnje prodaje konvencionalnih automobila, koja iznosi preko 10 miliona jedinica.

 

Toyotini inženjeri, koji su naravno svetska klasa, bez dileme razumeju sve prethodno navedeno. Optimističan stav kompanije u vezi s vodonikom je verovatno više marketinške nego inženjerske prirode. Međutim, kako zakonodavci i javno mnjenje budu sve manje raspoloženi prema ovakvoj vrsti reklamiranja, tako će i aktuelna taktika gubiti tlo pod nogama. Naravno, u interesu je Toyote, njenih investitora, planete i javnosti koja je sve više zabrinuta u vezi s klimatskim promenama, da novi šef kompanije, Kođi Sato, ukine jalove planove vezane za vodonične automobile i posveti se 100% električnoj budućnosti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota isporučuje module gorivnih ćelija evropskom proizvođaču kamiona Hyliko

 

toyota hyliko 01.jpg

 

Francuska start-ap kompanija Hyliko planira da koristi Toyotine module vodoničnih gorivnih ćelija druge generacije za ugradnju u svoje kamione namenjene za teške uslove rada, a koji će imati nultu emisiju.

 

Ovaj najnoviji sporazum u sektoru razvoja kamiona dodatno proširuje Toyotina brojna partnerstva pri čemu Toyota obezbeđuje svoju tehnologiju gorivnih ćelija za vodonična rešenja u različitim sektorima, uključujući vozove, autobuse, generatore i razne pomorske aplikacije. Poslovna grupa u okviru Toyote Motor Europe (TME), pod nazivom Fuel Cell Business, planira dalje širenje na sve raznovrsniji sektor komercijalnih vozila, kako bi se ubrzao rast mobilnosti zasnovane na vodoniku s nultom emisijom. Konkretno, velike mogućnosti za to postoje kod ugradnje u kamione kojima se prevozi 77% tereta evropskim putevima. Uz manju masu vodoničnih sistema koji ujedno omogućavaju veću nosivost, brzo punjenje vodonika je takođe neophodno za teški komercijalni transport s visokom efikasnošću. Načini korišćenja komercijalnih kamiona i obezbeđivanje sve većih količina potrebnog vodonika pozicioniraju ih kao ključne faktore u razvoju održive infrastrukture.

 

Na globalnom nivou, Toyota već sarađuje sa više partnera koji proizvode kamione i radeći na integraciji tehnologije gorivnih ćelija u transport teških tereta. Projekat ZANZEFF ''Shore to Store'' u SAD, koji je započeo još 2019. godine, nedavno je dokazao da električni kamioni s gorivnim ćelijama mogu da pruže istovetne performansama kao dizel motori i da obezbede alternativu s nultom emisijom, spremnu za komercijalnu primenu. Partnerstvo sa Hyliko-om takođe označava još jedan korak ka TME-ovoj viziji vodoničnih ekosistema u Evropi, stimulišući i ponudu i potražnju, kako bi došlo do uravnoteženog poslovnog modela. S obzirom da je energija vodonika ključni stub evropske energetske strategije, TME daje prioritet širenju različitih tipova primena gorivnih ćelija u vodoničnim ekosistemima čime podržava njihov dalji napredak. TME-ova partnerska strategija ima za cilj razvoj sinergije između različitih poslovnih sektora i podržava zajednice koje žele da nastave pravcem širenje ka potpuno razvijenim vodoničnim rešenjima.

 

Thiebault Paquet, Potpredsednik Toyote Motor Europe R&D2 i direktor grupe Fuel Cell Business:

''Sa zadovoljstvom najavljujemo ugovor sa Hyliko-om za isporuku naših modula gorivnih ćelija. Hyliko je dinamičan start-ap sa širokom vizijom primene vodonika, budući da planiraju da ponude sve glavne komponente eko okruženja: kamion sa gorivnim ćelijama, snabdevanje zelenim vodonikom i ponudu usluga lizinga i održavanja. Imati tako holistički i dugoročni pogled na rast održivog vodoničnog ekosistema neophodan je za održivost poslovanja i za pridobijanje investitora. Zajedno sa partnerima kao što je Hyliko, nastavićemo da stimulišemo eko klastere širom Evrope, izgrađujući veće društvo zasnovano na vodoniku kao jednom od najvažnijih preduslova za dostizanje neutralnosti ugljenika do 2040.''

 

Ovarith Troeung, izvršni direktor firme Hyliko:

''Hyliko će ponuditi dva modela kamiona s gorivnim ćelijama: tegljač od 44 tone i kamion od 26t (dostupan u varijantama 6x2 i 6x4). Svako od ovih vozila biće opremljeno sa po dva Toyotina modula gorivnih ćelija''. Kao deo ponude za lizing kamiona, Hyliko planira da uvede sopstvenu infrastrukturu zelenog vodonika, uključujući proizvodnju, skladištenje i distribuciju goriva. ''Zaista smo oduševljeni partnerstvom sa Toyotom koja će svojom tehnologijom vodonika opremiti naša prva vozila. Poznati po svojoj pouzdanosti i nivoima performansi, Toyotini moduli gorivnih ćelija su ključne komponente u dizajnu i konstrukciji naših novih kamiona sa pogonom na vodonik. Pored želje da razvijemo čista, efikasna vozila za drumski teretni transport, ulažemo napore da uvedemo i važne delove naše ponude koji uključuju lizing i održavanje kamiona na pogon vodonikom, kao i snabdevanje vodoničnim gorivom. Odlučni smo da u bliskoj budućnosti predstavimo naš novi kamion s gorivnim ćelijama kako bismo pomogli u dostizanju ciljeva dekarbonizacije drumskog teretnog transporta, koji je ključni sektor našeg poslovanja.''

 

PR saopštenje

Share this post


Link to post
Share on other sites
1978: Europe's first hydrogen car developed by the German Center for Aerospace and Space DLR
In 1978 Walter Peschka converted a BMW from the DLR to a hydrogen car. The tank filled the whole trunk. The car was refueled on a newly developed semi-automatic pistol. BMW was a great success for the German Research Institute, as it introduced the DFVLR Group and the development team beyond German borders. There was nothing like this anywhere else back then. The team was even out in the USA with it. The car is in the BMW Museum in Munich today.
© German Center for Aerospace DLR
 
 

0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai od 2025. počinje proizvodnju motora s unutrašnjim sagorevanjem na vodonik

 

233754-hyundai motor 01.jpg

 

Hyundai Doosan Infracore (HDI) je postavio jasan cilj - masovnu proizvodnju motora s unutrašnjim sagorevanjem (SUS) koji će koristiti vodonik kao gorivo i sve to već od 2025. godine.

 

Korejci će ove godine predstaviti svoj prototip motora (ICE) koji radi na vodonik. Testiranje u punom opsegu će sprovesti tokom 2024. a samo godinu nakon toga uslediće masovna proizvodnja u punom opsegu. Hyundai je završio dizajn motora koji ima izalznu snagu od 300 kW i obrtni moment od 1.700 Nm pri 2.000 obrtaja, koji zadovoljava sve nove propise norme Euro 7. Jedno punjenje od 10 minuta omogućava udaljenost do 500 km, a iz HDI-ja kažu da su ti motori 25-30% ekonomičniji od gorivih ćelija ili paketa baterija, kada se uzme u obzir cena vozila i troškovi održavanja. HDI planira da iskoristi svoju postojeću tehnologiju motora i postrojenja da bi smanjio troškove i ubrzao komercijalizaciju pa će novi vodonikovi motori u test fazi biti instalirani u komercijalna vozila kao što su kamioni i veliki autobusi kao i građevinsku opremu do 2024. dok je masovna proizvodnja u punom opsegu planirana za 2025. godinu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

First Hydrogen postigao autonomiju od 630 kilometara

 

first hydrogen.jpg

 

First Hydrogen Corp. saopštio je da je njegovo prvo vozilo pogonjeno vodoničnim gorivnim ćelijama ostvarilo autonomiju od 630 kilometara jednim punjenjem, tokom nedavnog flotnog ispitivanja u saradnji sa britanskim javnim preduzećem SSE Plc. Povratna informacija od strane vozača je bila konstantno pozitivna. Jedan od njih, zaposlen u SSE-u, prokomentarisao je da je vožnja ''tiha'', ''uglađena'' i ''pruža zadovoljstvo.''

 

Pored toga, vozači iz SSE-a su konstatovali da su performanse što se dometa tiče ekstremno impresivne, primetivši da se First Hydrogen vozila ponašaju više kao dizelaši u smislu autonomije, ali bez štetnog uticaja na životnu sredinu. Komercijalna vozila s vodoničnim pogonom nastavila su da uspešno prelaze duge rute koje je pred njih postavio SSE, demonstrirajući da su kompatibilna s postojećom infrastrukturom. Tim je primetio da je za dopunjavanje rezervoara potrebno nekoliko minuta. Tokom testiranja, SSE je prevashodno First Hydrogen vozila ispitivao na glavnim putevima u Aberdinu u Škotskoj. Povoljni saobraćajni uslovi u ovom regionu omogućili su da se vozila voze pri maksimalnoj brzini kada je to bilo bezbedno, i to u okviru dužih perioda nego što je to urađeno ranije. Čak i pri konstantno višim brzinama, vozila su zadržavala dobru gorivnu efikasnost, trošeći 1.58 kilograma H2 na pređenih 100 kilometara. Tokom većine odrađenih vožnji, vozila su zadržala baterije na maksimalnoj napunjenosti zahvaljujući regenerativnom kočenju, odnosno količina napunjenih i potrošenih kWh je bila uporediva, što je jasan pokazatelj efikasnosti First Hydrogenovog sistema energetskog menadžmenta.

 

Ovi podaci sugerišu da su ukupne performanse vozila čak bolje od očekivanih, jer su nadmašeni rezultati postignuti u preliminarnim testiranjima, posebno pri vožnji konstantnim brzinama, jer manje kočenja i ubrzavanja podrazumeva i manje potrošenog goriva. U nekoliko tura, vozila su u jednom smeru bila u potpunosti opterećena tovarom, a pri povratku delimično. Vozači su primetili da veće opterećenje nije primetno redukovalo brzinu i autonomiju, niti je uticalo na performanse gorivnih ćelija. SSE je prvo javno preduzeće koje je u realnom saobraćaju testiralo vozila pogonjena vodoničnim gorivnim ćelijama. Kao jedna od najvećih kompanija u Velikoj Britaniji u oblasti energetske infrastrukture, SSE je formirala Net Zero akcioni plan, a nedavno je povećala ulaganja u obnovljive izvore energije i svoje električne mreže na preko 20 milijardi evra. SSE se 2019. obavezao da će 3.000 svojih flotnih vozila transformisati u čisto električna do 2023. s tim što trenutno ima preko 1.100 elektromobila u floti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...