Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Fabrike automobila ne odustaju od vodonika i gorivih ćelija

Recommended Posts

143177-audi h 11.jpg

 

Audi je u poslednje vreme prigrlio elektrifikaciju pogonskih sklopova, a kao i kod većine ostalih proizvođača naglasak je na baterijskim električnim modelima i hibridima. Ipak, Audi je pre koju godinu bio jedan od predvodnika razvoja vozila pokretanih gorivim ćelijama, odnosno vodonikom. Toj tehnologiji više nije posvećena ista medijska pažnja, kao što je to bio slučaj ranije, ali razvoj te tehnologije i dalje traje, a Audi će nam uskoro pokazati svoja najnovija dostignuća na tom polju. Tačnije, ekipa iz Ingolstadta bi do kraja ove godine trebalo da predstavi prototip u koji će biti ugrađena šesta generacija pogona na gorive ćelije.

 

Tako bar tvrdi britanski ''Autocar'' koji se poziva na insajderske izvore. Isti izvor tvrdi da je jedan od glavnih razloga za ponovni rast interesa za vodonik, odnosno gorive ćelije bojazan da će doći do nestašice sirovina potrebnih za proizvodnju baterija. Pojedini problemi se već pojavljuju i vremenom će verovatno postajati sve ozbiljniji rastom proizvodnje električnih vozila. Naravno, ako se nešto značajnije ne promeni u samom procesu proizvodnje. Kako bi se pripremila na potencijalne probleme Grupa Volkswagen će iskoristiti ranije znanje i iskustvo Audijevih stručnjaka i od Audija učiniti predvodnika razvoja tehnologije gorivih ćelija unutar grupacije. Najavljeno je povećanje ulaganja i broja ljudi koji će raditi na tom projektu.

 

Kao deo tih napora Audi bi uskoro čak mogao da lansira vozilo sa gorivim ćelijama koje bi se našlo na tržištu u ograničenoj serijskoj proizvodnji. Na taj način Audi bi dobio vozilo putem kojeg bi sticao dodatna znanja bazirana na iskustvu njegovih korisnika. Taj automobil bi na tržištu trebalo da se pojavi do 2021. godine, a kupcima bi bio dostupan kroz poseban program lizinga. Audi i Hyundai su tokom prošlog leta potpisali ugovor o saradnji na području razvoja tehnologije gorivih ćelija pa se očekuje ubrzanje dolaska ove tehnologije na tržište i povećanje broja dostupnih modela.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optimistične najave iz Toyote: Grabimo prema nižim cenama novih tehnologija

 

toyota mirai 3.jpg

 

Japanski automobilski div, koji je smanjio trošak hibridne tehnologije za 75 odsto od lansiranja prvog Priusa 1997. godine, smatra da bi cena hibridnih i vozila sa pogonom na gorive ćelije trebalo da se izjednači u roku od 10 godina. Moderna tehnologija je veoma skupa, a uz sve strože ekološke standarde automobilskim proizvođačima nikada nije bilo teže: zahtevni kupci žele sve modernije, lepše, bezbednije i jeftinije automobile. Globalno gledajući, nikada nije bilo lakše otići u neku drugu zemlju ili čak drugi kontinent i kupiti automobil kakav poželite. U potonjem slučaju malo karikiramo jer stroge norme za automobile su velika prepreka vozilima koja dolaze na Stari kontinent, posebno ako prvobitno nisu namenjena - prema raznim standardima - zahtevnom evropskom tržištu. Da stvar bude još gora, konvencionalni motori sa unutrašnjim sagorevanjem, bilo da je reč o benzinskim ili dizelskim motorima, polako odlaze u istoriju. A to konkretno znači da će već za desetak godina većina, ako ne i gotovo svi automobili, na ovaj ili onaj način biti elektrifikovani. I hibridnim vozilima donekle treba pomoć motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Njihova uloga će postepeno smanjivati, a na kraju ćemo imati potpuno električne automobile.

 

toyota mirai.jpg

 

Hibridni automobili su već daleko povoljniji i dostupniji nego pre nekoliko godina. Reč je o čistim ekonomskim brojkama masovne serijske proizvodnje. Veća serija znači i nižu cenu pojedinog primerka automobila, ali i njihovih sve složenijih komponenti. Na primer, za koju godinu će i električne baterije biti osetno jeftinije. U skladu sa tim razmišljanjima, pogledajmo šta kažu u Toyoti, jednom od tradicionalnih lidera u nekonvencionalnim pogonima, baziranim na premisama ekološki čistijih vozila za bolju i održivu budućnost sveta.

 

Toyota veruje da će se cena automobila sa vodonikovim gorivim ćelijama uskladiti sa cenama hibridnih vozila u roku od 10 godina, rekao je Matt Harrison, evropski šef prodaje i marketinga japanskog proizvođača automobila. ''Od treće generacije Miraija očekujemo da cene gorivih ćelija budu uporedive sa hibridima'', rekao je Harrison na kongresu ''Automotive News Europe''. ''Verujemo da vozila na gorive ćelije imaju ogroman potencijal'', kaže Harrison. Toyota trenutno prodaje svoju prvu generaciju automobila na gorive ćelije, limuzinu Mirai, kojoj je početna cena u Japanu oko 58.500 evra, što je osetno jeftinije nego u Nemačkoj. Harrison je rekao da Toyota sa modelom druge generacije cenom neće dostići hibridne automobile, dok će treća generacija dostići te cene za deset godina.

 

Kao i svi ostali proizvođači automobila u Evropi, Toyota mora da postepeno smanjuje emisije CO2 iz svojih novih portfelja vozila kako bi se uskladila sa sve strožim ciljevima koje je Evropska unija zadala u borbi protiv klimatskih promena. ''Ne postoji savršena tehnologija za uspešno dostizanje ovih ciljeva'', rekao je Harrison. ''Pripremamo alternative i omogućićemo našim kupcima da odluče koji oblik elektrifikacije im odgovara.'' Harrison je rekao da će Toyotini hibridni modeli pomoći da dostignu cilj smanjenja emisije CO2 u EU do 2020. godine. ''Do treće generacije Miraija očekujemo da cene gorivih ćelija budu uporedive sa hibridima'', rekao je Harrison.

 

Toyota je prošle godine prodala 480.000 hibrida u široj evropskoj regiji, uključujući Rusiju, sa udelom od 46 odsto u ukupnoj prodaji. Gledajući samo zapadnu Evropu, ta brojka je narasla na 60 posto. ''Već drugu godinu zaredom smo ograničeni sa ponudom, a ne potražnjom'', rekao je Harrison. Toyota je smanjila trošak hibridne tehnologije za 75 posto od lansiranja prvog Priusa 1997. godine. ''Naša nova generacija hibridne tehnologije biće još pristupačnija'', kaže Harrison. Harrison nije rekao na koji način će se cena automobila sa gorivim ćelijama smanjiti u odnosu na hibride. Mi, obični kupci, nadamo se da hibridi neće dostići cenu modela sa pogonom na gorive ćelije. Nemački dobavljač Robert Bosch očekuje da će gorive ćelije postati jeftinije delom zbog smanjenja potrebne količine plemenitog metala platine. David Hart, direktor konsultantske kuće E4tech u Švajcarskoj, očekuje da će nova generacija Toyote Mirai smanjiti upotrebu platine za dve trećine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozila na vodonikove gorive ćelije su prihvatljivija za klimu od električnih automobila na baterije

 

hyundai nexo 11.jpg

 

Gledajući celi životni ciklus, uključujući proizvodnju potrebnih materijala, vozilo na gorive ćelije ima bolji rezultat od potpuno električnog automobila srednjeg dometa, prenosi Tportal. Nova studija je podstakla raspravu o uticaju na klimu automobila na baterije, jer prema proračunima Fraunhofer instituta za sisteme solarne energije (ISE), automobili sa pogonom na vodonikove gorive ćelije su više klimatski prihvatljivi od vozila s pogonom na baterije sa dometom većim od 250 kilometara. Razlog za takvu tvrdnju je jednostavan.

 

toyota mirai.jpg

 

Vozila s baterijama su sada u velikoj meri subvencionisana u gotovo svim zemljama Evropske unije, a nedavno je Savezna vlada Nemačke odlučila da finansira istraživački centar za baterije u Münsteru u vrednosti koja se meri u milionima evra. Ipak, da li će se time rešiti problem CO2 mobilnosti, ne zna se još.

 

hidrogen 002.jpg

 

Grafički prikaz CO2 otiska

Sada nova studija Fraunhofer instituta za sistem solarne energije (ISE) u Freiburgu/Breisgau pruža materijal za nove rasprave. Istraživači su došli do jasnog zaključka kada su upoređivali emisije gasova staklene bašte nastale u proizvodnji, radu i odlaganju baterija i vozila na gorive ćelije: sa dometom većim od 250 kilometara vozila sa pogonom na gorive ćelije su uverljivo ispred vozila sa baterijskim napajanjem. Autori studije kažu da je odlučujući faktor mnogo veća količina CO2 koja se proizvede u proizvodnji baterija za vozila na baterije. Istraživanje je finansiralo udruženje ''H2 Mobility Deutschland'', koja se bavi izgradnjom stanica za punjenje vodonikom. Nikolas Iwan, izvršni direktor H2 Mobility, vidi ovu studiju kao dobru osnovu za daljnje rasprave o efikasnoj revoluciji saobraćaja: ''Za vozila sa dizel gorivom i na baterije već je postojala prilično velika emisija gasova u životnom ciklusu, dok za vozila na gorive ćelije ne. Kako bismo mogli razgovarati o činjenicama o primeni gorivih ćelija i baterija u putničkim vozilima, analizu smo naručili kao H2 Mobility. Sadašnja studija Fraunhofer ISE-a sada pruža dobru osnovu za strateške odluke.''

 

Što je baterija veća, to je problem CO2 otiska problematičniji

Istraživači Fraunhofera su istraživali efekte gasova dve tehnologije vozila u rasponu od 300 kilometara, za period od 2020. do 2030. i od 2030. do 2040. godine. Podaci su takođe upoređeni sa vrednostima putničkih automobila na dizel.

 

bmw h 001.jpg

 

Na taj način, istraživači detaljno objašnjavaju koliko je materijala potrebno za proizvodnju baterija, gorivih ćelija i rezervoara vodonika i koje emisije nastaju tokom ekstrakcije i obrade. Rezultat je taj da je CO2 otisak proizvodnje i recikliranja jednog sistema gorivih ćelija, uključujući rezervoar, otprilike ekvivalentan električnom pogonu kapaciteta 45-50 kWh. Međutim, što su baterije veće, to su emisije gasova staklene bašte veće u poređenju sa sličnim vozilima na gorive ćelije.

 

Izvor energije je ključan

U praktičnoj upotrebi, naravno, izvor energije za struju i vodonik je ključan. U najboljem slučaju za vodonik, struja se u potpunosti proizvodi iz energije vetra. Međutim, upoređene su i emisije nastale punjenjem na više različitih izvora električne energije u Nemačkoj, kao i proizvodnja vodonika u mešovitim slučajevima dobijanja električne energije (50 posto iz prirodnog gasa i 50 posto iz snage vetra) ili, u najgorem slučaju, 100 posto iz prirodnog gasa. Trenutno se vodonik još uvek proizvodi gotovo isključivo na bazi prirodnog gasa na nekoliko dostupnih stanica za snabdevanje vodonikom i zato je problematičan. Međutim, čak i u ovom scenariju, vozilo sa gorivim ćelijama je prihvatljivije od potpuno električnog automobila, jer sa kilometražom od 150.000 kilometara, CO2 trag tokom celog životnog ciklusa proizvodnje vodonika na bazi prirodnog gasa biće manji u sledećih deset godina od CO2 bilansa uporedivih vozila na baterije pa je ona takođe niža od dizel vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

A kako misle da proizvode vodonik odnosno struju? bilo za elektrolizu ili punjenje baterija?

Ove tehnologije napreduju to je nesporno a sa druge strane struja se proizvodi sagorevanjem uglja. Dakle kao pre mnooogo godina.

Vetroelektrane i ostali obnovljivi izvori u celom svetu učestvuju veoma malom procentu.

Energetska vrednost litre benzina je velika s obzirom na cenu a i lako se proizvodi dok se ima od čega.

U ukupnom zagađenju individualni prevoz učestvuje u malom procentu jedino što se tim tehnologijama najviše nastoji smanjiti zagađenje u gradovima. A sa druge strane na šta se greju gradovi?....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baterije nisu dobro rešenje za velika SUV vozila, Jaguar Land Rover ima drugu ideju

 

rr sport 002.jpg

 

Jaguar Land Rover (JLR) veruje da električni pogon na baterije možda nije pravo rešenje za najveća SUV vozila, a posebno se to odnosi na njihovo odeljenje Land Rover koji proizvodi isključivo SUV modele. Naravno da se i JLR, kao i svi svetski proizvođači automobila, brine o tome kako svoja vozila dovesti na nultu emisiju. Samo po sebi kod SUV-ova je problematičan njihov oblik karoserije jer mu treba više energije za savladavanje otpora vazduha, što zahteva i veće baterije kako bi takva vozila imala zadovoljavajući domet. ''Što je vozilo veće, veći je i aero izazov. Ako niste dovoljno oprezni, završite sa toliko velikim baterijama i vozila učinite toliko teškim da, dok vozite brzo autoputem, domet nestaje'', izjavio je novinarima Nick Rogers, šef inženjerstva JLR-a na događaju koji je nedavno održan u novom inženjerskom i dizajnerskom centru kompanije u Gaydonu u centralnoj Britaniji.

 

rr sport 001.jpg

 

Land Rover trenutno svojoj paleti dodaje plug-in hibridne modele, uključujući novi Defender, ali do sada nije najavio potpuno električni model na baterije. Jaguar je bila prva premium mainstream marka koja je ponudila potpuno električno SUV vozilo kada su lansirali model I-Pace, pozicioniran niže od Land Rover SUV-ova, čime su proširili njihovu ponudu. Kako bi ipak stvorili najveće Land Rover SUV-ove s nultom emisijom, ''potencijalno će u igru uvesti druge tehnologije'', rekao je Rogers, navodeći vodonikove gorive ćelije kao ''nešto o čemu treba razmisliti''.

 

JLR je u martu ove godine imenovao novog šefa za vodonik i gorive ćelije, ali do sada nisu najavili nikakvu istraživačku inicijativu za korišćenje te tehnologije. Imenovani Ralph Clague je prethodno bio direktor istraživanja i razvoja gorivih ćelija u kineskom proizvođaču automobila Great Wall Motor. Zanimljivo je da je 2016. godine bivši tehnički direktor JLR-a Wolfgang Ziebart odbacio automobile sa pogonom na gorive ćelije kao ''potpunu glupost'', uglavnom zato što su im emisije u životnom ciklusu vozila bile ''katastrofa''. Rogers je opisao vodonik kao ''fantastično'' rešenje jer se vozilo na takav pogon brzo puni za razliku od onih na baterije, ali je vodonik ostaje problematičan u pogledu emisija. ''To ima smisla samo ako stvarate vodonik sa obnovljivom energijom'', rekao je on. Uobičajen je način da se za proizvodnju vodonika kao goriva koristi električna energija za razdvajanje vode na vodonik i kiseonik.

 

JLR bi mogao da ima koristi od svog partnerstva s BMW-om nakon što je u junu dogovorio saradnju sa nemačkim konkurentom za vozila sa električnim pogonom. BMW trenutno sarađuje sa Toyotom na gorivim ćelijama i lansiraće testnu paletu SUV modela X5 i X7 s gorivim ćelijama 2021. godine. Međutim, BMW je rekao da podržava rešenje sa baterijama više od onog sa gorivim ćelijama za stvaranje automobila sa nultom emisijom. ''Razvoj koji očekujemo po pitanju gustine baterija učinio bi električna vozila na baterije najefikasnijim rešenjem'', rekao je Klaus Frohlich, član odbora BMW Group za razvoj na marginama događanja kompanije NextGen u junu. Frohlich je rekao da je pogonski agregat za gorive ćelije deset puta skuplji od potpuno električnog. Cene neće biti uporedive sve do oko 2025. godine, rekao je Fröhlich.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai Nexo - svetski rekord u vožnji na vodonik

 

198807-hyundai nexo 02.jpg

 

Bertrand Piccard je zaljubljen u svemir i moderne tehnologije, a sada je pomogao u obaranju jednog rekorda. Baš kao što i njegovo prezime s jednim slovom c ''viška'' sugeriše, Piccard je poput poznatijeg Jean-Luc Picarda zaljublenik u svemir. Sada, prizemljen za tlo, odlučio je da vozi Hyundai Nexo, jedan od retkih serijskih automobila pokretanih vodonikom. Vozio je po Francuskoj bez punjenja punih 778 km, a i tada je pokazivač u vozilu pokazivao domet od još 49 km. Ali, stigavši u Le Bourget ispred Muzeja posvećenog vazduhoplovnoj i svemirskoj industriji, znao je da je stigao do svetskog rekorda.

 

198808-hyundai nexo 01.jpg

 

Kako bi promovisao ovakav alternativni pogon, Piccard je pritom pojedine deonice vozio u društvu brojnih poznatih lica, od francuskih ministara do vojvode od Luksemburga Henrija i princa Alberta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW X6 i X7 će imati i verziju sa gorivim ćelijama

 

196041-bmw next 01.jpg

 

Struja je novi glavni hit u autoindustriji. Svesni ograničenosti motora na fosilna goriva praktično svi proizvođači automobila su se bacili na posao sa elektrifikacijom svojih voznih parkova. Električni automobili nemilosrdno rastu u svakom pogledu, što tehnološkom, što onom tržišnom. Svaki dan uzimau sve veći deo tržišnog kolača tradicionalnim automobilima sa dizelskim i benzinskim motorima.

 

U ovo tranzicijsko vreme otvara se prostor i nekim drugim pogonskim rešenjima koja se opravdano mogu postaviti kao alternativa tradicionalnim vozilima. Kao druga alternativa dizelima i benzincima nameće se tehnologija gorivih ćelija koje kao gorivo koriste vodonik. Koliko god mnogi navijali za struju, ništa nije savršeno i ima neke slabosti. Najveća boljka električnih automobila jesu punjive baterije koje su neophodne za njihovo funkcionisanje. Baterije su sa jedne strane izuzetno skupe i u nekim slučajevima mogu zato da koštaju i više od polovine vrednosti automobila.

 

Mudri proizvođači, poput BMW-a nisu se odlučili da ulažu samo u struju nego su određen deo resursa, posebno iz područja istraživanja i razvoja prebacili na tehnologiju gorivih ćelija. Bavarci pokazuju zavidan napredak u tom pogledu, a saradnja sa Toyotom im je doprinela ka približavanju cilju. Za sada je glavni problem pogonskih sistema sa gorivim ćelijama njihova cena gde takav jedan pogonski sklop košta i do 10 puta više nego pogonska jedinica u električnom automobilu na akumulatorske baterije. Prema predviđanjima jednog od glavešina u BMW-u, cene gorivih ćelija bi trebalo da se značajno snize 2025. godine kada se očekuje veći broj vozila sa tom tehnologijom na tržištu. Otprilike u to vreme bi mogli da očekujemo i nove verzije BMW-a X6 i X7 pokretane gorivim ćelijama. Dok se baterijski opremljena vozila predviđaju dobrima za urbane relacije, oni koji bi trebalo da uspešnije koriste gorive ćelije će navodno biti laka privredna vozila i teretna vozila koja se koriste na dužim relacijama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U BMW-u veruju da će cena vozila na vodonik značajno opasti u nadolazećim godinama

 

196040-bmw next 01.jpg

 

Potpredsednik BMW–a za vozila na vodonik i njihove projekte, Dr. Jirger Guldner veruje da će cene ovih vozila značajno opasti u nadolazećim godinama. U suštini, vozila na vodonik, sa kojima mnoge kompanije danas eksperimentišu, koriste za pogon električnu energiju koja se uz pomoć vodonika dobija u takozvanim ''vodoničnim gorivnim ćelijama'' u samom automobilu. Kako je Jirgen Guldner rekao, vozila na vodonik će u narednim godinama imati cenu kao SUS vozila, a po njegovom mišljenju to će biti već 2025. godine.

Podsetimo, BMW i Toyota su se udružili 2015. godine kako bi zajedno razvijali vozila na vodonik. ''Mi smo već počeli da radimo na trećoj generaciji vozila i imamo veliku želju da smanjimo troškove do tačke na kojoj možemo da se priključimo tržištu. Već 2025. godine ćemo najranije moći da se nađemo na tržištu, ali ako pogledamo planove Japana, Koreje i ostalih saznaćemo da oni svi predlažu takozvani ''prozor'' između 2025. i 2030. godine'', rekao je Dr. Jirger Guldner.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li automobili na vodonik imaju perspektivu?

 

qqww006.jpg

 

Šta je to što koči masovniju proizvodnju vozila sa vodoničnim gorivnim ćelijama? Sve se češće postavlja pitanje perspektive električnih automobila u odnosu na benzince i dizelaše, ali da li su možda automobili na vodonik, zapravo, prava budućnost brzog i efikasnog prevoza koji ne zagađuje životnu sredinu?

 

O kakvom je pogonskom sistemu reč?

Vodonične gorivne ćelije funkcionišu po principu mešavine vodonika sa kiseonikom iz vazduha, odakle se, zatim, hemijskom reakcijom dobija elektricitet za pokretanje elektromotora. Nema izduvnih gasova, a jedino što se emituje su elektricitet, toplota i voda. Sa punim rezervoarom vodonika, ovakva vozila su u stanju da pređu 320 do 405 km.

 

Da li je električna energija iz baterija klasičnih elektroautomobila pouzdanije gorivo?

 

qqww007.jpg

 

Konvencionalni tipovi električnih automobila, poput Nissana Leaf, BMW-a i3 i Tesle, poseduju baterije koje se mogu dopunjavati i regeneracijom energije kočenja/usporavanja. Ipak, neophodno je da se ovakva vozila dopune na električnim punjačima nakon pređenih 160 do 500 km, u zavisnosti od modela i kapaciteta baterija. Standardnim električnim vozilima potrebno je i do 12 sati (na kućnim utičnicama) dok im se baterija u potpunosti ne napuni. Sa druge strane, punjenje rezervoara vodonikom traje nekoliko minuta.

 

Šta su prednosti, a šta mane automobila na vodonik?

 

qqww008.jpg

 

U pogledu autonomije, vozila koja pokreće vodonik u blagoj su prednosti u odnosu na klasična električna, ali zaostaju za njima kada je reč o karakteristikama, ceni i dostupnosti stanica za punjenje. Tako, na primer, cena ovakvih vozila kreće od 60.000 eura, što je bar dvostruko više od električnog automobila. Infrastruktura nužna za postavljanje stanica za punjenje vodonikom je manje isplativa, s obzirom na činjenicu da pristupačnost električne mreže olakšava postavljanje punjača za električne automobile. Dok je električne automobile moguće puniti i kod kuće, to nije moguće u slučaju vozila na vodonik. Takođe, gorivne ćelije su vrlo skupe, a postoji i strah u vezi sa skladištenjem vodonika jer je lako zapaljiv, pa predstavlja ozbiljan bezbednosni rizik.

 

Kakvi su izgledi buduće proizvodnje automobila na vodonik?

Preko milion električnih automobila prodato je širom sveta. Za to vreme, u saobraćaju je prisutno tek nekoliko desetina hiljada vozila na vodonik. Ipak, na pojedinim svetskim tržištima, kompanije poput Toyote, Honde i Hyundaija već godinama plasiraju svoje modele sa pogonom na vodonik. Ono što koči uspeh ovakvih automobila jeste i trenutna tehnologija kojom se stvara vodonik, a koja koristi tri puta više energije pri proizvodnji, nego što je pruža tako dobijeni vodonik.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW X5 sa pogonom na vodonik stiže 2022. godine

 

196040-bmw next 01.jpg

 

BMW je objavio da planira da izbaci verziju X5 sa pogonom na vodonik 2022. godine, koja će biti ponuđena u ograničenom broju. Po rečima inžinjera iuz BMW-a , ovaj auto će imati maksimalnu snagu od 374 KS. Dolivanje rezervoara vodonikom biće gotovo za 3 do 4 minute i vozilo neće ispuštati ništa više od vodene pare, što znači da će ovo biti bezbedno vozilo za okruženje.

 

196042-bmw next 01.jpg

 

''Ovaj električni pogonski sistem sa vodoničnim ćelijama biće lansiran u maloj seriji zasnovanoj na trenutnom BMW-u X5 koji BMW Group planira da predstavi 2022. godine. Ponuda za kupce koju pokreće tehnologija vodoničnih ćelija biće plasirana na tržište najranije u drugoj polovini ove decenije'', rečeno je od strane BMW grupe. Razvijena zajedno sa Toyotom, kao deo partnerstva koje potiče iz 2013. godine, tehnologija vodonika koja će biti ugrađena u  Hidrogen Next paket predstavljaće budućnost auto industrije i pokazaće da se mogu voziti bezbedna i ''čista'' vozila koja mogu biti jeftina i koja se mogu brzo i lako puniti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW i Hydrogen NEXT u prodaji od 2022. godine

 

196040-bmw next 01.jpg

 

BMW je u martu ove godine već najavio da će X5 sa vodoničnim gorivim ćelijama krenuti u prodaju tokom 2022. godine, a sada je saopšteno da će taj model poneti naziv BMW i Hydrogen NEXT (poput koncepta sa prošlogodišnjeg sajma u Frankfurtu). Tehnologija gorivih ćelija bi potecijalno mogla da postane jedan od stubova u ponudi BMW-a, navodi šef nemačke kompanije Oliver Zipse. BMW je gorive ćelije za i Hydrogen NEXT razvio u saradnji sa japanskom Toyotom, pri čemu ovaj model raspolaže sa 374KS dok vreme punjenja rezervoara vodonikom iznosi za 3-4 minuta. Cena za BMW i Hydrogen NEXT još nije poznata, ali je najavljeno da će se raditi o ograničenoj seriji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes GenH2 Truck sa gorivim ćelijama

 

Domet do 1.000 km, serijska proizvodnja u drugoj polovini ove decenije:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopium Machina

 

Hopium 03.jpg

 

Francuski vozač trka Olivier Lombard najavljuje luksuzni automobil Hopium Māchina, i to sa pogonom na vodonik. Radi se o limuzini sa avangardnim stajlingom, aerodinamičkim točkovima, staklenim panoramskim krovom i kamerama umesto retroivizora.

 

Hopium 02.jpg

 

Automobil će raspolagati sa 500 konja i imaće autonomiju od oko 1.000 km (proces punjenja vodonikom će inače trajati oko tri minuta).

 

Hopium 01.jpg

 

Prvi prototip će biti završen u narednih godinu dana, ali se proizvodnja očekuje do 2026. godine. Māchina će se proizvoditi u Francuskoj, a osim u Evropi prodavaće se i u Kini, Japanu, Južnoj Koreji i Americi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

SLRV vozilo na gorive ćelije kao alternativa električnim automobilima

 

slrv 002.jpg

 

Ne tako davno su se vozila na gorive ćelije smatrala alternativom klasičnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, ali u poslednje vreme su dominantnu ulogu u ''ekološki prihvatljivom transportu'' stekli električni automobili i autobusi. Analize su ukazivale da su automobili sa pogonom na vodonikove gorive ćelije klimatski prihvatljiviji od električnih vozila sa pogonom na baterije sa dometom većim od 250 kilometara. Gorive ćelije pretvaraju gorivo i kiseonik u električnu energiju. Kada se kiseonik iz vazduha i vodonik ''spoje'' u gorivim ćelijama proizvodi se elektricitet i voda. Ove ćelije mogu da koriste kao osnovno gorivo neke od destilata nafte, metanol, vodonik ili prirodni gas. U nameri da se još jednom istakne ovakav vid pogona, nemački DLR je razvio ''Safe Light Regional Vehicle'' (SLRV), ''lagano i sigurno regionalno vozilo'' klase L7E sa pogonom na gorive ćelije. DLR ima iskustva u aeronautici što objašnjava podatak da je karoserija SLRV-a teška samo 90 kilograma.

 

slrv 001.jpg

 

Automobil je dugačak 3.8 metara, aerodinamički maksimalno spljošten, skoro ravan, da bi se postigao najmanji mogući otpor vazduha. Maksimalna brzina: 120 km/h, vozna autonomija 400 kilometara. Putnička ćelija se sastoji od ''kade'' sa pričvršćenom prstenastom strukturom što bi trebalo da apsorbuje sile koje deluju na automobil tokom vožnje i zaštiti putnike u slučaju sudara. Pored vrlo laganog tela, SLRV ima i visoko efikasni hibridni pogon sastavljen od gorive ćelije kontinuirane snage 8,5 kW i baterije koja nudi 25 kW. Između dva sedišta je instaliran rezervoar pod pritiskom, kapaciteta 39 litara u koji može da se uskladišti 1.6 kilograma vodonika na 700 bara.

SLRV koristi otpadnu toplotu iz gorive ćelije za grejanje unutrašnjosti. Pored toga, toplotna izolacija karoserije pozitivno utiče na potrošnju energije klima uređaja tokom zime. Vozilo ukupne težine 450 kilograma je najenjeno lokalnom saobraćaju. DLR procenjuje da bi troškovi proizvodnje SLRV-a trebalo da iznose oko 15.000 evra po vozilu, a životni vek je deset godina ili 300.000 pređenih kilometara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Papa Franja na poklon dobio Toyotu Mirai na vodonik

 

papa toyota 03.jpg

 

Nakon što je na poklon dobio Renault 4, a zatim i Lamborghini Huracan koji je blagoslovio i odmah ga poslao na aukciju za dobrotvorne svrhe, čini se da je nova ''eko'' mobilnost stigla i na vrata Vatikana. Papa Franja je naime od Japanske katoličke biskupske konferencije (CBCJ) na poklon dodio Toyotu Mirai na vodonik koja je posebno prilagođena njegovim potrebama mobilnosti.

 

papa toyota 02.jpg

 

Na svečanosti uručenja u blizini Papine rezidencije u Vatikanu su bili vlč. Otac Domenico Makoto Wada (predstavnik Japanske katoličke biskupske konferencije) i njegova ekselencija Seiji Okada (ambasador Japana pri Svetoj Stolici). Toyotu je predstavljala delegacija od šest osoba koju su predvodili Miguel Fonseca (viši potpredsednik Toyota Motor Europe) i Mauro Caruccio (izvršni direktor Toyota Motor Italia). Automobil je jedno od dva vozila Toyota Mirai koje je posebno proizvela Toyota i donirala CBCJ za potrebe mobilnosti tokom papine posete Japanu u novembru prošle godine.

 

papa toyota 01.jpg

 

Dužina Mirai ''papamobila'' iznosi 5.1 metara, a visina (uključujući krov) 2.7 metra, što omogućava Papi da stoji i bude vidljiv ljudima. Mirai (nazvan po reči koja na japanskom znači ''budućnost'') prvi je masovno proizvedeni automobil na vodonik, lansiran 2014. godine. Reč je o automobilu sa nultom emisijom štetnih gasova. Koristeći vodonikove gorivne ćelije za napajanje električnog sistem, Mirai ne ispušta ništa osim vodene pare iz svoje izlazne cevi, a domet iznosi 500 kilometara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai brendirao svoje gorivne ćelije

 

hyundai nexo 11.jpg

 

Hyundai je saopštio da pokreće marku HTWO posvećenu svojim vodoničnim gorivnim ćelijama kako bi podstakao širenje ovog poslovanja. Ime marke izvedeno je od oznake za moelkul vodinika H2, kao i od reči ''hydrogen'' i ''humanity'', navodi se u saopštenju južnokorejske kompanije. Kompanija navodi da pojačava napore u razvoju sistema gorivnih ćelija koji mogu da se koriste u urbanoj vazdušnoj mobilnosti, automobilima, brodovima i vozovima, sa fokusom na Južnoj Koreji, Americi, Evropi i Kini.

 

Od kada je predstavio model ix35 sa gorivnim ćelijama 2013. godine, Hyundai je dodao SUV NEXO, kamion XCIENT i električni autobus koji koristi ovaj izvor energije. Kada je u oktobru preuzeo funkciju predsednika Hyundai Motora Euisun Čung je izjavio da su vodonične gorivne ćelije, kao i autonomna vožnja, elektrifikacija, robotizacija i urbana vazdušna mobilnost inicijative za budućnost. Pristalice vodonika kao goriva napominju da je on čistiji od najnaprednijih ugljeničnih tehnologija zato što su jedini nusproizvodi voda i toplota, a vodonik može da se proizvodi od brojnih izvora, uključujući metan, ugalj, vodu, čak i smeće. Ipak, tehnologija vodoničnih gorivnih ćelija još nije masovna i postoji bojazan zbog nedostatka stanica za punjenje rezervoara, vrednosti vozila pri preprodaji i rizika od eksplozije vodonika.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li se automobili na gorivne ćelije mogu nositi sa eksplozijom popularnosti električnih automobila?

 

fcev bev.jpg

 

Ukoliko je ikada postojao naslov koji je vodio ka stranputici, to je ovaj, bar ako se za to pitaju evropski proizvođači automobila. Oni smatraju da automobili koji kao gorivo koriste vodonik nisu održiva alternativa baterijski pogonjenim vozilima, uprkos tome što vlade brojnih zemalja ulažu milijarde dolara u tehnologiju vodonika. ''Nećete videti bilo kakvu upotrebu vodonika u automobilima'', rekao je nedavno Herbert Dis. ''To se neće desiti ni za 10 godina, jer je fizika koja stoji iza toga neracionalna.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kia će graditi novu fabriku za izradu sistema gorivih ćelija

 

kia Guangzhou.jpg

 

Iz Kije, koja je deo automobilske grupacije Hyundai, nedavno su javili da su u kineskom gradu Guangdžou položili kamen temeljac za fabriku HTWO, koja je njihova prva fabrika izvan Južne Koreje, namenjena izradi sistema gorivih ćelija. Ta investicija svrstava grupaciju Hyundai među globalne lidere na području vodonika, pogotovo je dobrodošla u Kini gde se vrlo brzo razvija industrija vodonika.

 

Predsednik Kia Corporation, Euisun Chung, rekao je:

''Grupacija će aktivno razvijati inovacije na području ekološki prihvatljivije mobilnosti, pre svega zahvaljujući svojim strateškim partnerstvima, vrhunskoj tehnologiji, svojim mogućnostima na području vodonika kao i sa njima povezanim znanjem.''

 

Fabrika u Guangdžou-u namenjena je razvoju tehnologije vodonika

Grupacija je privržena izgradnji proizvodnog i prodajnog čvorišta HTWO Guangzhou, čije ime je u skladu sa podbrendom sistema gorivih ćelija. HTWO je izvedenica iz H2, molekule vodonika, i ujedno predstavlja engleske reči ''Hydrogen'' (vodonik) i ''Humanity'' (čovečanstvo), glavne stubove poslovanja Grupacije na području gorivih ćelija.

 

Završetak izgradnje HTWO Guangzhou u drugoj polovini 2022. godine

HTWO Guangzhou će graditi u distriktu Guangdžou, delu kineske provincije Guangdong. Na području velikom čak 20.7 hektara će u drugoj polovini 2022. godine završiti izgradnju fabrike, pored koje će biti i centar za inovacije. HTWO Guangzhou će godišnje proizvoditi 6.500 sistema gorivih ćelija, uz postepeno povećanje kapaciteta u skladu sa tražnjom na kineskom tržištu. Planirana je godišnja proizvodnja 6.500 jedinica, dok je cilj postepeno povećanje proizvodnih kapaciteta u skladu sa tražnjom na kineskom tržištu i s obzirom na tamošnja vladina usmerenja. Grupacija namerava postati vodeća u postizanju ugljenične neutralnosti zahvaljujući povećanju proizvodnje vrhunskih sistema vodonikovih gorivih ćelija koji će služiti kao izvor energije u različitim industrijama.

 

Izgradnja održivog vodonikovog društva

2018. godine Grupacija je najavila da će do 2030. godine povećati svoje ukupne godišnje proizvodne kapacitete na 700.000 sistema vodonikovih gorivih ćelija, što je deo srednjoročnog i dugoročnog plana za vodonikovu tehnologiju ''Fuel Cell Vision 2030''. Pomoću strateških partnerstava sa kompanijama sa područja vodonika, energije i logistike Grupacija namerava proširiti svoje poslovanje na području gorivih ćelija, sa naglaskom na razvoju društva zasnovanog na vodoniku i izgradnji temelja podbrenda HTWO, gde će se fokusirati na glavna tržišta - Južnu Koreju, Evropu, Kinu i Ameriku.

 

Kia već od 1997. godine razvija vozila na gorive ćelije

Kijin razvoj vozila na gorive ćelije, za koje je izvršni direktor Kijine evropske centrale Emilio Erera rekao da su ''sledeća velika stvar'', traje od 1997. godine. 2004. predstavljen je Sportage FCEV, a 2008. godine veliki sportski terenac Borrego FCEV. Prvo komercijalno predstavljanje modela Kia Sportage FCEV i Sorento FCEV predviđeno je već 2022. godine.

 

PR saopštenje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stellantis dostavna vozila na vodonik

 

opel hy.jpg

 

Stellantis, četvrti po veličini svetski proizvođač vozila nastao spajanjem PSA i FCA, saopštava da će do kraja ove godine u Evropi krenuti sa prodajom lakih privrednih vozila s pogonom na vodonikove gorive ćelije. Stellantis će, za početak marke Citroën, Opel i Peugeot, predvodi primenu tehnologije razvijene u Francuskoj i Nemačkoj na njihovim trenutnim arhitekturama srednje velikih električni BEV kombija: Citroen ë-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e. Treba napomenuti će se takva vozila s pogonom na vodonik proizvoditi u centrali marke Opel u nemačkom Rüsselsheimu, a sam Stellantis će nešto kasnije ispitati proširenje tehnologije na druge marke, a možda i na putničke automobile, te očekuje da će projekat biti profitabilan u narednim godinama.

 

Iako 83% komercijalnih kupaca u proseku dnevno pređe manje od 200 km, njih tek 44% nikad ne pređe više od 300 km dnevno, rekao je Xavier Peugeot, viši potpredsednik za poslovanje lakih privrednih vozila kompanije Stellantis. Sistem srednje snage je manji od ostalih konkurenata i podudara se s velikom baterijom kapaciteta od 10.5 kWh, rekao je Frank Jordan, direktor istraživanja i inovacija Stellantisa u Nemačkoj. Sistem gorivih ćelija staje ispod haube, pogonsku bateriju zamenjuju tri rezervoara vodonika, a baterija staje ispod prednjih sedišta. Ovaj srednje veliki Stellantisov sistem uključuje FCEV pogonski sklop snage 45 kW, rezervoar u koji staje 4.4 kg vodonika (u rezerovarima pod pritiskom od 700 bara) i već pomenutu bateriju kapaciteta od 10.5 kWh.

 

Kako navodi Stellantis, kombi će biti sposoban za domet od otprilike 400 km, ali takođe ima mogućnost punjenja baterije (plug-in) i vožnju na čisto električni pogon na bateriju od 50 km ako je potrebno za povezivanje sa sledećom stanicom za punjenje vodonika. Pogonski sklop, koji uključuje motor na vodonik i dodatnu bateriju kao kod BEV vozila takođe zadržava između 5.1 i 6.3 m³ volumena (L2 i L3 verzije dužine vozila) za prevoz tereta i 1.100 kilograma korisnog tereta te vuče prikolice teške 1.000 kg iz električne verzije.

 

Rezervoari vodonika se mogu napuniti gorivom za tri minuta, kako se navodi u rešavanju problema oko sporih brzina punjenja električnih vozila. Peugeot nije otkrio kolika će biti cena novih kombija. Sa tehničke strane, vodonik posebno ima smisla za veća vozila, jer nudi veću gustinu energije, manju težinu, veći domet i brže vreme punjenja gorivom. Vodeće zemlje poput Nemačke i Francuske imaju tek 90, odnosno 25 pumpi na kojima se može kupiti vodonik kao gorivo za vozila, rekao je Peugeot, iako se Evropski savez za čistu energiju obvezao da ulaže u ekosistem. Samo Francuska planira da uloži više od 8 milijardi dolara do 2030. u vodonik, posebno u njegovu proizvodnju i razvoj mobilnosti, rekao je Jean-Baptiste Djebbari, francuski državni sekretar za saobraćaj.

 

Stellantis je ušao u partnerstvo sa dve specijalizovane firme Faurecia SE i Symbio koje isporučuju sisteme za skladištenje vodonika za Stellantisove kombije. Firma je svoj srednje veliki električni kombi predstavila u oktobru 2020. godine i prodala je više od 7.500 primeraka Citroen e-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e, rekao je Peugeot.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Segway Apex H2 sa gorivim ćelijama

 

212967-segway 02.jpg

 

Kompanija Seqway je poznata po svojim ''čudnim'' vozilima za personalni transport, a njen najnoviji proizvod je veoma zanimljiv. Radi se o futurističkom motociklu pod nazivom Apex H2, koji je poput nekog motocikla iz naučno-fantastičnih filmova. Motocikl ima mali vetrobran, tanko prednje svetlo i velike točkove koji izgledaju kao da lebde zahvaljujući swingarm oscilirajućim viljuškama. Motocikl ima jednostavnu karoseriju sa laganim pristupom pretincu u koji su smešteni rezervoari za vodonik, a koje koriste gorive ćelije za proizvodnju električne energije namenjene električnom motoru motocikla. Malo toga je poznato o pogonu, ali iz Segwayja poručuju da će motor razvijati 80 KS i omogućiti ubranje Apexu H2 od 0 do 100 km/h za manje od 4 sekunde. Maksimalna brzina će iznositi 150 km/h.

 

212968-segway 01.jpg

 

Iako izgleda kao koncept, motocikl će se pojaviti na tržištu 2023. godine. Osnovna cena će iznositi 9.014 evra, što i ne zvuči loše. Sa druge strane, zanimljivo je to što će Segway koristiti hidrogenski pogon jer je kompleksniji i teži, a treba imati i na umu da stanica za punjenje nema mnogo. Ipak, rezervoari bi mogli pomoći u prevazilaženju ovog problema.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota razvija novi motor na vodonik

 

209281-Toyota-Mirai 2021 03.jpg

 

Toyota razvija novi motor na vodonik kao deo svog koncepta smanjenja emisije gasova staklene bašte, kaže se u saopštenju korporacije. Novi vodonikov turbomotor biće trocilindraš zapremine 1.6 litara. Dodaju da je sagorevanje vodonika brže nego benzina, što pozitivno utiče na dinamiku automobila. Toyota očekuje da će motor testirati u maju tokom jedne od etapa lokalne trke na stazi u prefekturi Shizuoka.

 

Toyota već ima iskustva u proizvodnji vodonikkovih motora. Firma je 2014. predstavila prvi svetski serijski automobil na tu vrsti goriva, Mirai. Međutim, u njega je u osnovi ugrađen električni motor koji dobija energiju potrebnu za pokretanje mašine iz hemijske reakcije vodonika i kiseonika, a nusproizvod je voda. Uprkos nedavnom početku prodaje druge generacije tog automobila, Mirai nije previše tražen u Japanu. U prilog mu ne ide visoka cena i nedovoljno razvijena mreža stanica za punjenje vodonikom. Japanska vlada je krajem prošle godine odobrila plan za smanjenje emisija gasova staklene bašte, koji između ostalog postavlja cilj postepenog prestanka proizvodnje svih benzinskih i dizel vozila do sredine 2030-ih godina. Prema japanskoj vladi ta razvojna strategija bi trebalo da podstakne privredu i stvori ekonomski efekat od gotovo 900 milijardi dolara do 2030. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daimler i Volvo najavljuju proizvodnju gorivih ćelija u Evropi

 

mercedes 2025 02.jpg

 

Kamionsko odeljenje Daimlera i Volvo najavili su da će njihova zajednička firma 2025. godine početi da proizvodi vodonikove gorive ćelije u Evropi, zatraživši podršku od Evropske unije. Nemački i švedski proizvođač teških kamiona su u martu osnovali zajedničku firmu Cellcentric, najavivši više detalja u 2022. godini. Istakli su samo da Cellcentric već proširuje proizvodnju prototipa.

 

''Partnerstva poput Cellcentrica su važna za našu odluku da dekarbonizujemo drumski saobraćaj'', poručio je u saopštenju izvršni direktor Volvoa Martin Lundstedt. Evropska unija se zalaže za strože standarde emisije štetnih gasova i podstakla je snažan uzlet električnih automobila sa nultom emisijom. Njihove baterije su teške, a vodonikove gorive ćelije su na glasu kao potencijalno održiviji elektroenergetski sistem za duža putovanja. Ćelije proizvode struju iz vodonika, a ispuštaju samo vodu.

 

Dve kompanije su poručile da bi u Evropi do 2025. godine trebalo izgraditi oko 300 stanica za punjenje teških vozila vodonikom i povećati njihov broj na oko 1.000 do 2030. godine. Osim što će zajednički ulagati u proizvodnju gorivih ćelija, dve firme će ostati konkurenti na drugim područjima. I jedna i druga se nadaju da će za otprilike tri godine testirati kamione s gorivim ćelijama i početi njihovu masovnu proizvodnju u drugoj polovini decenije.

 

Budući da su kamioni sa nultom emisijom štetnih gasova znatno skuplji od onih sa pogonom na fosilna goriva, Daimler i Volvo smatraju da će biti ''potreban regulatorni okvir da se osigura potražnja i pristupačnost''. Dve firme su poručile da bi podsticajne mere trebalo da uključe subvencije za ''CO2-neutralnu tehnologiju i poreski sistem baziran na sadržaju ugljenika i energije''. U video-konferenciji sa dve firme, evropska poverenica za saobraćaj Adina Valean je najavila da će Komisija na leto predstaviti predlog izmenjene direktive o alternativnim gorivima. Direktiva će po njenim rečima ''uključivati obavezujuće zahteve izgradnje infrastrukture za punjenje (vozila) vodonikom'', najavivši i finansijsku podršku ''gde bude potrebno''.

 

Stellantis je najavio da će do kraja godine u Evropi početi da isporučuje kombije srednje veličine s pogonom na vodonikove gorive ćelije. Stellantis je tada naveo da Nemačka ima 90 stanica za punjenje vodonikom, a Francuska 25.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW i Hydrogen Next

 

bmw next 03.jpg

 

BMW je najavio da će X5 sa vodoničnim gorivim ćelijama krenuti u prodaju krajem 2022. godine, a objavio je neke i nove detalje kao i komplet novih fotografija. Taj model će inače poneti naziv BMW i Hydrogen Next (poput koncepta sa sajma u Frankfurtu 2019. godine).

 

bmw next 02.jpg

 

Tehnologija gorivih ćelija bi potecijalno mogla da postane jedan od stubova u ponudi BMW-a, navode iz nemačke kompanije.

 

bmw next 01.jpg

 

BMW je gorive ćelije razvio u saradnji sa japanskom Toyotom, pri čemu ovaj model raspolaže sa 374KS (elektromotor je smešten pozadi), dok vreme punjenja rezervoara (od plastike ojačane ugljeničnim vlaknima) iznosi 3-4 minuta. Cena za BMW i Hydrogen Next još nije poznata, a po svemu sudeći će se raditi o ograničenoj seriji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai Nexo na vodonik postavio svetski rekord

 

hyundai nexo02.jpg

 

Hyundai je jedna od nekoliko kompanija koje proizvode automobile na gorive ćelije vodonika kao alternativno gorivo, a njen SUV Nexo je postavio jedan svetski rekord. Nexo je trenutno jedini automobil na gorive ćelije vodonika u Hyundaijevoj ponudi, ali će se to uskoro promeniti jer se očekuje pokretanje podbrenda HTWO koji će koristiti upravo tu tehnologiju.

 

214309-hyundai nexo01.jpg

 

Kako bi dokazao svoj impresivni domet, Hyundai Nexo je krenuo na dugo putovanje te je postavio novi svetski rekord za najveću pređenu udaljenost sa jednim rezervoarom vodonika. Iza upravljača je bio australijski reli vozač Brendan Reeves, produkcijski Nexo je krenuo iz Essendon Filedsa u Melburnu te je prošao kroz Broken Hill i Silverton, poznatu lokaciju na kojoj je sniman film ''Mad Max 2: The Road Warrior''. Nexo je prešao 887.5 kilometara sa jednim rezervoarom, pa je time nadmašio svog istoimenog prethodnika koji je uspeo da pređe 721 kilometar. Za putovanje je bilo potrebno 13 sati i 6 minuta pri prosečnoj brzini od 66.8 km/h, a Nexo je potrošio 6.26 kg vodonika te pročistio 449.100 litara vazduha dovoljnog za dnevno disanje 33 osobe.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opel Vivaro sa gorivim ćelijama

 

opel vivaro 02.jpg

 

Stellantis saopštava da će do kraja ove godine u Evropi krenuti sa prodajom lakih privrednih vozila sa pogonom na vodonikove gorive ćelije. Stellantis, za početak marke Citroen, Opel i Peugeot, predvodi primenu tehnologije razvijene u Francuskoj i Nemačkoj na njihovim trenutnim arhitekturama srednje velikih električni BEV kombija: Citroen e-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e. Treba napomenuti će se takva vozila sa pogonom na vodonik proizvoditi u centrali marke Opel u nemačkom Russelsheimu, a sam Stellantis će nešto kasnije ispitati proširenje tehnologije na druge marke, a možda i na putničke automobile, te očekuje da će projekat biti profitabilan u narednim godinama.

 

opel vivaro 01.jpg

 

Iako 83% komercijalnih kupaca u proseku dnevno pređe manje od 200 km, njih tek 44% nikad ne pređe više od 300 km dnevno, rekao je Xavier Peugeot, viši potpredsednik za poslovanje lakih privrednih vozila kompanije Stellantis.

 

opel hy.jpg

 

Sistem srednje snage je manji od ostalih konkurenata i podudara se sa velikom baterijom kapaciteta od 10.5 kWh, rekao je Frank Jordan, direktor istraživanja i inovacija Stellantisa u Nemačkoj. Sistem gorivih ćelija staje ispod haube, pogonsku bateriju zamenjuju tri rezervoara vodonika, a baterija staje ispod prednjih sedišta. Ovaj srednje veliki Stellantisov sistem uključuje FCEV pogonski sklop snage 45 kW, rezervoar u koji staje 4.4 kg vodonika (u rezerovarima pod pritiskom od 700 bara) i već pomenutu bateriju kapaciteta od 10.5 kWh.

 

Kako navodi Stellantis, kombi će biti sposoban za domet od otprilike 400 km, ali takođe ima mogućnost punjenja baterije (plug-in) i vožnju na čisto električni pogon na bateriju od 50 km ako je potrebno za povezivanje sa sledećom stanicom za punjenje vodonika. Pogonski sklop, koji uključuje motor na vodonik i dodatnu bateriju kao kod BEV vozila takođe zadržava do 6.1 m³ volumena (dužina vozila je 495 cm ili 530 cm) za prevoz tereta i 1100 kilograma korisnog tereta te vuče prikolice teške 1.000 kg iz električne verzije. Rezervoari vodonika se mogu napuniti gorivom za tri minuta, kako se navodi u rešavanju problema oko sporih brzina punjenja električnih vozila. Peugeot nije otkrio kolika će biti cena novih kombija. Sa tehničke strane vodonik posebno ima smisla za veća vozila jer nudi veću gustinu energije, manju težinu, veći domet i brže vreme punjenja gorivom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...