Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Dolazi li Volkswagen/Mercedes/Toyota u Srbiju?

Recommended Posts

Volkswagen seli proizvodnju Passata u Slovačku?

 

vw-passat 2.jpg

 

Nadzorni odbor kompanije Volkswagen bi trebalo da se sastane ove sedmice kako bi odlučio da li da nastavi sa planiranom investicijom u Turskoj ili da novi pogon za proizvodnju automobila srednje veličine gradi negde u Evropi, piše Automotive News. Kompanija će možda odlučiti da model Passat proizvodi u Slovačkoj umesto u Turskoj, navodi pomenuti list pozivajući se na izvore iz kompanije. Podseća da je zabrinutost kompanije zamrzla planove ulaganja u Turskoj usled međunarodnih kritika vojne operacije koju je turska vojska pokrenula u Siriji.

Volkswagen planira da pokrene novu fabriku do oktobra 2022. godine, kada će operacije u nemačkom gradu Emdenu, gde se trenutno proizvodi Passat, biti preusmerene na električne automobile. Jedna od mogućnosti koja se razmatra je premeštanje proizvodnje Passata u fabriku u Bratislavi. Tamo se već proizvode Volkswagen Touareg, Audi Q7, VW Up, Seat Mii i Škoda Citigo. Slovačka je zemlja u kojoj se proizvodi najviše automobila po glavi stanovnika, i u kojoj je u tom sektoru zaposleno oko 300.000 ljudi. Izvorni plan Volkswagena je predviđao izgradnju fabrike u Manisi, 40 km severoistočno od Izmira na zapadnoj obali Turske.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BiH Volkswagenu nudi TAS i lokaciju kod Rajlovca

 

vw sarajevo.jpg

 

Od povratka Volkswagena u BiH svi bi imali koristi pa država mora da ponudi najbolje uslove, kažu sagovornici Deutsche Welle-a. Obnove poslovnih veza sa moćnim kompanijama mogle bi ublažiti posledice egzodusa iz BiH. Mogućnost da se Volkswagen (VW) vrati u BiH je zaintrigirala javnost u ovoj zemlji, posebno u Vogošći gde se nalazi jedna od lokacija koja je ponuđena nemačkoj kompaniji. Reč je o pogonima Tvornice automobila Sarajevo (TAS) gde su se i pre rata proizvodili nemački automobili, od popularne Bube do legendarnog Golfa dvojke koji je u BiH stekao status ''nacionalnog vozila''. Podeljene su emocije i očekivanja Vogošćana. Neki ne veruju da je tako nešto moguće, a drugi se nadaju da bi VW vozila sa bosanskohercegovačkih proizvodnih traka ponovo mogla krenuti u svet. ''To su bajke za malu decu, nema od toga ništa'', kaže jedan stanovnik Vogošće naglašavajući da je Nemcima Turska ''važnija od Bosne''. Pojedini ističu da je sve moguće ''ako država ponudi dobre uslove''.

 

Dobra, stara vremena

Među optimistima je i bivši radnik VW-a Hasan Kadrić. On kaže da se ''ništa bolje ne bi moglo dogoditi ovom gradu, ali i državi'', i da bi i ''partneri iz VW-a'' imali koristi od bosanskih radnika. ''Kada smo počinjali, prvo se krenulo sa Bubom koju smo montirali ovde u TAS-u, a onda je došao Golf A1, pa nakon toga i legendarna dvojka - Golf A2. Počeli smo raditi i trojku, ali nas je zaustavio rat'', kaže Kadrić prisećajući se proizvodnje VW-a u Vogošći. On ističe da je to bilo ''vreme blagostanja'' za sve. ''To je značilo život. Mlada raja se zapošljavala, a vidite kako danas odlaze iz BiH. Svi su radili ovde u Vogošćanskom basenu i dobro se živelo. Ljudi su dolazili iz Olova, Srednjeg, Visokog, Breze... Ovde je znalo doći i po 30, 40 autobusa ispred TAS-a ujutru dovozeći radnike. Ali nije se radilo samo u TAS-u. Za TAS su radile i desetine drugih firmi iz bivše Jugoslavije, posebno iz Hrvatske, Slovenije... Jugoplastika je radila sedišta i stranice, Saturnus farove, Elan hardtopove...'', priča Kadrić.

VW je planirao da izgradi fabriku u Turskoj, ali je procedura ''zamrznuta'' zbog vojne intervencije Ankare u Siriji. Zato je svoje usluge nemačkoj kompaniji ponudilo više zemalja, među kojima su se kao favoriti pominjale Bugarska, Rumunija i Srbija. BiH, na osnovu višedecenijskog iskustva saradnje sa VW, takođe veruje da ima dobre šanse.

 

Šta Volkswagen traži od ponuđača?

Direktor sektora energetike i koordinator projekta ''Razvoj automobilske industrije FBiH'' u Privrednoj komori Federacije BiH Armin Hodžić kaže da se zahtevi VW-a prvenstveno odnose na površinu od 400.000 m2 slobodnog prostora za izgradnju fabrike. ''VW bi izgradnjom fabrike uposlio oko 5.000 radnika, od čega bi najmanje 650 bilo inženjera mašinske i elektro struke. Vrednost investicije je oko 1.4 milijarde evra. Fabrika bi bila izgrađena do 2023. godine, a planirani izvoz bio bi oko 4.5 milijardi evra odnosno 300.000 vozila godišnje'', kaže Hodžić za DW. BiH je VW-u ponudila dve lokacije za gradnju fabrike, jednu u krugu bivšeg TAS-a, odnosno sadašnjeg VW Sarajevo i ''zamensku'' u Novom Gradu kod Rajlovca. ''Obe lokacije nude infrastrukturu neophodnu za brzu i sigurnu distribuciju delova i gotovih proizvoda. Takođe, ponuđene su i određene olakšice kada je u pitanju cena određenih energenata što velikim delom utiče na konačni mesečni račun kao i finansijsko učešće u nekim drugim režijama'', kaže Hodžić.

 

Prednosti BiH u odnosu na druge ponuđače

BiH ima tradiciju industrijske proizvodnje i poslovanja u domenu automobilske industrije, što je važan preduslov za proizvodnju kvalitetnog konačnog proizvoda, kaže Hodžić. ''Takođe, jedna od ponuđenih lokacija već ima razvijenu infrastrukturno-distributivnu mrežu automobilskih delova. Tokom posete predstavnika Federacije BiH nadležnima u Wolfsburgu, ponuđene su još neke olakšice u poslovanju kao i subvencije koje bi u značajnoj meri uticale na smanjenje konačnog troška izgradnje, ali i rada fabrike'', ističe naš sagovornik. ''Od 60 kompanija koje rade za automobilsku industriju i koje su članice Grupacije Automobilske Industrije pri Privrednoj komori Federacije BiH, njih desetak radi direktno sa Volkswagenom, odnosno kako mi to kažemo, imaju ''lieferantski'' broj direktno kod VW-a. Generalno gledano, kompanije iz BiH su prepoznate kao sigurni i pouzdani dobavljači kvalitetnih i pouzdanih delova koji su u stanju da se prilagode načinu i zahtevima poslovanja Volkswagena'', tvrdi Hodžić.

 

VW i Prevent Grupacija

On, međutim napominje da postoji određeni spor između VW-a i domaće bosanske kompanije Prevent ''koji se polako rešava''. ''Jedna od lokacija je u zajedničkom vlasništvu dve pomenute svetske kompanije. Međutim, ukoliko to bude jedini kamen spoticanja za dolazak istorijske mega investicije u BiH, imamo modalitet rešenja tako da na kraju to ne predstavlja problem'', kaže Hodžić.

 

Ekonomska čuda su retkost

Ekonomska čuda su retkost, a dolazak VW-a u BiH bi upravo predstavljao jedno takvo čudo, smatra ekonomski analitičar Admir Čavalić. ''Teško je nabrojati sve benefite, od drastičnog rasta izvoza, preko zapošljavanja, pa sve do raznih lokalnih i regionalnih kooperacija, ali i unapređenja imidža BiH kao zemlje za investiranje. U tom smislu, reč je zaista o kolosalnoj investiciji'', kaže Čavalić. On veruje i da bi slične investicije ublažile posledice egzodusa iz BiH. ''To bi u određenoj meri moglo zaustaviti egzodus, ali ne dugoročno. Ova procena se temelji na iskustvu Slovačke, čije fabrike su omogućile određeni nivo životnog standarda, iako su usled procesa evropskih integracija radnici orijentisani ka radu spolja'', kaže Čavalić, napominjući da bi investicije, poput mogućeg povratka VW-a u BiH, pozitivno uticale i na sveukupne ekonomsko-političke prilike u ovoj zemlji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konačna odluka Volkswagena - do kraja godine

 

vw passat 30m.jpg

 

Volkswagen je odložio izgradnju pogona u Turskoj. To je pogodilo i turske liferante i stanovništvo koje trpi zbog nezaposlenosti i inflacije. Konačna odluka trebalo bi da bude doneta do kraja godine. Napetost u odnosima Nemačke i Turske osećaju i preduzetnici, piše list ''Zidojče cajtung'' i navodi primer Volkswagena, koji je zbog turske vojne ofanzive protiv Kurda na severu Sirije zamrznuo svoju odluku da izgradi fabriku u Turskoj. U tekstu se citira izjava premijera nemačke pokrajine Donje Saksonije Stefana Vjala koju je dao u oktobru, nekoliko dana posle početka turske vojne ofanzive, da ''pod sadašnjim uslovima'' lično trenutno ne može da zamisli takvu investiciju u Turskoj. I predstavnik sindikata koncerna Bernd Osterlo izjasnio se protiv gradnje fabrike u Turskoj ''sve dok Turska pokušava da silom ostvari svoje političke ciljeve''. On je za medije izjavio da Volkswagen, zbog istorije koncerna u doba nacizma, ima posebnu odgovornost. Navode se njegove reči da Volkswagen sme i mora da bude moralan.

 

Političke odluke preduzeća?

U tekstu se podseća na činjenicu da je prošlog jula raspoloženje u koncernu bilo sasvim drukčije. Tada je Vajl izjavio da će odluka biti ekonomska i neće biti političke prirode. To se dopalo turskom ministru privrede Mustafi Varanku koji je rekao: ''Od jednog globalnog preduzeća očekujemo da u svojim odlukama uzme u obzir komercijalne interese''. Varank je dugo bio savetnik predsednika Erdogana, pre nego što je postao ministar. On je posle Volkswagenove odluke da zamrzne gradnju pogona u Turskoj izjavio: ''Ako preduzeća počnu da donose političke odluke, više ne uzimaju u obzir interese svojih investitora''. Varank, prema navodima teksta, brani vojnu intervenciju Ankare kao ''antiterorističku borbu''. Ako ga pitate o pravosuđu i zašto je, recimo, turski preduzetnik Osman Kavala već više od dve godine u zatvoru bez presude, on priča o planiranoj reformi pravosuđa. Potom spominje svog brata koji je poginuo 2016. godine u pokušaju puča. On tvrdi da to što su novinari u zatvoru ''nema nikakve veze sa novinarskom delatnošću''.

 

Nezaposlenost i inflacija rastu

U članku se navodi i mišljenje predsednika udruženja liferanata Alpera Kanče da oni koji sada izbegavaju Tursku, rade to da ne bi podržali Erdogana, ali da ta odluka pogađa sve, pa i one koji Erdogana nisu birali. Kanča to ne navodi, ali verovatno ima na umu da Izmir, u čijoj blizini bi trebalo da nastane Volkswagenova fabrika, ima opozicionu gradsku vladu, isto kao Istanbul. Prema zvaničnim podacima, nezaposlenost je porasla za godinu dana za tri odsto i iznosi 14 procenata. Oktobarska inflacija iznosila je 8.55 procenata. Broj proizvedenih automobila je 2016. godine u Turskoj iznosio skoro milion, a 2018. je pao na 642.000 komada.

 

Turski ''Detroit''

Bursu, četvrti po veličini turski grad sa tri miliona stanovnika, zovu ''turski Detroit''. Kriza automobilske industrije kao ona u Detroitu, Bursu je do sada zaobilazila. Ali postoje signali upozorenja. Zato se neki proizvođači pripremaju za budućnost. Recimo, Karsan, firma koju je 1966. osnovala Koč grupa, sada pravi električne autobuse, velike i male. Baterije su Volkswagenove. Vozila idu na punjenje posle 300 kilometara. Već su iz Nemačke stigle prve narudžbine, navodi ''Zidojče cajtung'' reči Okana Baša iz rukovodstva turske firme. Alper Kanča priča da se Volkswagen već dve godine priprema za dolazak u Tursku: ''Čak su proveravali koliko ima obdaništa i škola''. On dodaje da su Volkswagenovi ljudi pre nekoliko meseci počeli da organizuju dobavljače, pa se nada ''da će oni ipak doći''.

''Zidojče cajtung'' navodi da će Volkswagen do kraja godine odlučiti o sudbini pogona u Turskoj.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hrvatska počinje pregovore sa Merkel o dolasku Volkswagena

 

vw-passat 1111.jpg

 

Hrvatska vlada otvara razgovore sa nemačkom kancelarkom Angelom Merkel o dolasku Volkswagena u Hrvatsku, najavio je ministar privrede Darko Horvat. Iako je pre tri nedelje šef proizvodnje VW-a Andreas Tostmann izjavio da ne traže alternativnu lokaciju za svoju milijardu ipo evra vrednu novu fabriku, mimo turskog Izmira, Horvat tvrdi da je vlada pripremila ponudu nemačkom investitoru i da je odlučna u tome da se ta investicija realizuje u Hrvatskoj. Horvat navodi da je Vlada prethodno dobila i obradila sve zahteve menadžmenta VW-a i pronašla i tri potencijalne lokacije za fabriku.

 

''Počinju razgovori sa gospođom Merkel o tome da VW realizuje svoju investiciju u Hrvatskoj, a vlada je sastavila ponudu za VW te pronašla tri lokacije na kojima postoji spremnih million kvadratnih metara zemljišta i svi drugi uslovi, a traženo je 40 parametara da se ta investicija ostvari'', rekao je Horvat. Dodao je da su tri lokacije za fabriku: Varaždin, Ivanić-Grad i Dugo Selo. Niti u jednom drugom delu Hrvatske nisu pronašli toliko slobodnog zemljišta spremnog za investiciju u kombinaciji sa drugim uslovima, poput ljudskih i obrazovnih kapaciteta i planova razvoja za idućih 20 godina. Hrvatska se ranije nije pominjala kao potencijalna lokacija za novu fabriku VW-a, čiju izgradnju je nemački auto gigant odložio u Turskoj. Pre odluke da se izabere Turska, jedna od lokacija koja je bila u užem izboru je bila i Srbija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen će konačnu odluku o fabrici u Turskoj doneti krajem februara

 

189737-vw passat 555.jpg

 

Volkswagen će krajem februara da donese konačnu odluku o planiranoj izgradnji nove fabrike u Turskoj, prenosi B92. VW je još u julu potvrdio izgradnju pogona u Manisi, na zapadnoj obali Turske, gde bi se pravile nove gneracije VW Passata i Škode Superb od 2022. sa maksimalnim godišnjim kapacitetom od 300.000 jedinica. Međutim, Turska je u međuvremenu izvršila vojnu ofanzivu na Siriju što je izazvalo žestoko negodovanje na zapadu, pa je BW odložio početak projekta do kraja ove godine.

 

Sada nemački mediji najavljuju da odluka neće biti doneta do februara, ali je već poznato da Volkswagen neće razmatrati druge lokacije ukoliko odustane od Turske. Spekulisalo se o zemljama koje su bile u priči i pre prvobitne odluke - Srbiji, Bugarskoj i Rumuniji, gde i dalje tinja nada da će doći fabrika jednog od najvećih proizvođača automobila na svetu. Međutim, u VW su odlučni da sprovedu prvobitni plan sa Turskom vredan 1.3 milijarde evra ili da potpuno odustanu od izgradnje fabrike. U tom slučaju, Passat i Superb, koji se trenutno sklapa u češkom gradu Kvasiniju bi se pravili najverovatnije u Bratislavi. VW trenutno pravi fabriku u Nemačkoj u Emdenu, ali će ona od 2022. godine biti namenjena isključivo za električna vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Slovenija želi Volkswagenovu fabriku

 

vw golf 8 001.jpg

 

Ministar ekonomije Slovenije Zdravko Počivalšek je u poseti sedištu Volkswagena u Volfsburgu tokom koje će nemačkom automobilskom gigantu ponuditi saradnju sa slovenačkom auto-industrijom.

''Glavne teme razgovora ministra Počivalšeka sa menadžmentom Volkswagena biće razvoj električne mobilnosti i prezentacija investicionih prilika za VW u Sloveniji'', saopšteno je iz slovenačkog Ministarstva ekonomije i tehnologije. Poseta Počivalšeka gigantu nemačke industrije dolazi u trenutku kada je VW privremeno obustavio planove preseljenja dela svoje proizvodnje iz srednje na jugoistok Evrope, dodaje se u tekstu i podseća da je ministar letos istim povodom obišao i BMW.

 

Istovremeno, mediji javljaju pozivajući se na ''odlično obaveštene nemačke medije'', da će nemačka kompanija konačnu odluku o tome da li će gradiuti fabriku u Turskoj ili ne doneti u februaru. ''Tako u vodu padaju sve najave hrvatskog ministra privrede Darka Horvata od pre mesec dana da će Hrvatska ući u bitku za izgradnju VW-a''. Kao najizglednija lokacija nove VW fabrike spominjana je okolina Izmira u Turskoj, ali je kompanija stavila na čekanje tu odluku zbog zategnutih odnosa Nemačke i Turske usled turske vojne intervencije u Siriji. Pored Izmira, kao kandidati za privlačenje investicije VW-a su pominjani Bugarska, Rumunija i Srbija, podseća se u informaciji. Prednost je, međutim, pripisivana Turskoj zbog veličine tržišta i činjenice da se u regionu na koju navodno cilja Volskwagen već nalaze fabrike drugih automobilskih industrija, pa postoji dovoljan broj kvalifikovanih radnika. ''Ukoliko odustane od nove fabrike u Turskoj, VW bi proizvodnju automobila Passat i Superb, koji se trenutno sklapaju u češkom gradu Kvasiniju, prebacio najverojatnije u Bratislavu''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen ponovo odložio odluku o fabrici u Turskoj

 

volkswagen factory.jpg

 

Volkswagen je ponovo odložio odluku o izgradnji novog proizvodnog pogona u Turskoj.

''Imamo još vremena i možemo to sigurno sprovesti do sredine godine'', rekao je neimenovani izvor agenciji Rojters. Izvor upoznat sa odlukama u Volkswagenu kaže da Nadzorni odbor nije u obavezi da donese odluku do kraja februara. Još u decembru je iz VW-a rečeno da će odluka biti doneta u februaru.

VW je zbog turske vojne ofanzive u Siriji, na jesen na led stavio odluku o investiciji od više od milijardu evra u Turskoj. Planovi su da se u Manisi nadomak Izmira izgradi pogon sa godišnjim kapacitetom proizvodnje od 300.000 automobila u vrednosti od milijardu evra i 4.000 zaposlenih. Bilo je predviđeno da krajem ove godine počne izgradnja, a proizvodnja automobila je bila planirana za 2022. godine. I pored odlaganja odluke koncern ističe da ne traži alternativnu destinaciju. Inače, Srbija, ali i Bugarska i Rumunija su pokušale da privuku ovu veliku investiciju, ali se Volkswagen odlučio za Tursku.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen je odustao od plana da izgradi novu fabriku u Turskoj

 

vw factory.jpg

 

Odluka je doneta kao odgovor na pad potražnje za novim automobilima tokom pandemije korona virusa. Nemački mediji preneli su saopštenje kompanije, a sama kompanija nije odgovorila na zahtev agencije AP i dala odgovor. VW je planirao da otvori fabriku u Manisi na zapadnoj obali Turske u vrednosti 1.3 milijarde evra. U njoj je trebalo da se proizvode vozila Passat i Superb. Srbija, kao i više drugih zemalja regiona, borile su se da dovedu ovog velikog investitora.

 

preuzeto sa - b92.net

 

 

Edited by neshaoct
dodao sadržaj sa linka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turski ministar: Volkswagen je odlaskom na gubitku

 

vw-passat 111111111.jpg

 

Turski ministar industrije i tehnologije Mustafa Varank izjavio je da je odluka Volkswagena da otkaže planove za izgradnju proizvodnog pogona u Turskoj i povuče investicije politički motivisana, i da predstavlja gubitak za VW, ne za Tursku. ''Nismo mi ti, već Volkswagen koji će izgubiti tim potezom. U ovom slučaju će izgubiti VW, a ne Turska, jer su priznali da su svoje investitore prevarili političkim, a ne ekonomskim odlukama'', rekao je on novinarima.

 

Izvršni direktor VW-a Herbert Dis ranije je kazao da je aktuelna pandemija kriva za tu odluku, a kompanija je još u julu saopštila da odustaje od planova za izgradnju nove fabrike u Turskoj kao odgovor na smanjen broj potražnje za novim vozilima tokom pandemije. Najveći nemački proizvođač automobila planirao je da otvori fabriku u Manisi na zapadnoj obali Turske, a u fabrici čija izgradnja je trebalo da košta 1.3 milijarde evra planirano je bilo da se proizvode Passat i Superb, i to već od 2022. godine. Proizvođač automobila osnovao je filijalu u Manisi u oktobru 2019. godine sa kapitalom od 943.5 miliona turskih lira (164.5 miliona dolara) da bi se usredsredio na projektovanje, proizvodnju i montažu automobila, kamiona i drugih vozila.

 

Kako se navodi, kompanija je u decembru zatražila likvidaciju, a u novembru je objavila da planira da uloži u pogon u Slovačkoj milijardu evra, pre svega za proizvodnju najnovije generacije Pasaat i Superba. Varank je dodao da će proizvodnja prvog električnog automobila u Turskoj početi 2022. godine bez odlaganja, a prve proizvedene modele dobiće ambasadori Turske širom sveta. Ti automobili proizvodiće se u fabrici u Bursi, koja će biti izgrađena u ovoj godini i u kojoj će biti zaposleno 4.300 osoba.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teško je zamisliti da neki automobilski gigant preseli fabriku u Srbiju

 

fiat 500 meksiko.jpg

 

''Kada se najavljuje da će u Srbiju da dođe neki automobilski brend, teško je zamisliti da će Volkswagen ili neka druga kompanija iz ovog sektora preseliti fabriku u našu zemlju. Moguće je da preseli samo neki deo proizvodnje jer imamo iskustva sa pogonima koji rade jednostavnije komponente za nemačku automobilsku industriju'', kaže za Biznis.rs profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Ljubodrag Savić. On podseća da smo se pre nekoliko godina, u jednom mirnijem vremenu, naslušali raznih priča o dolasku Volkswagena i nekih drugih kompanija.

 

''Iskustvo iz prethodnog vremena govori da postoje velike predizborne priče od kojih ne ostane mnogo. Ipak, ne mogu da budem kategoričan i da tvrdim šta će se desiti'', objašnjava Savić. Navodi da su se kao opcije za dolazak Volkswagena u tom periodu isticale Srbija, Hrvatska, Bugarska, Rumunija i Turska, da bi se nemački proizvođač na kraju odlučio za Kinu, što je po svim parametrima i opravdano. ''Velike kompanije razmišljaju na potpuno drugačiji način. Ako imaš samo jeftinu radnu snagu to je dovoljno da radiš neke od komponenata. Velike kompanije idu u Kinu zbog značajno niže cene radne snage, značajno slabije ekološke zaštite, zbog finansijske pomoći države. Međutim, najvažniji razlog je to što je kinesko tržište sa najvećim rastom. Nemci su pokazali da znaju da naprave automobil, ali njega treba prodati i zaraditi. Kineski tržišni potencijal je neuporedivo veći nego u bilo kojoj drugoj državi'', tvrdi Savić.

 

Kao mogućnost ističe da bi u vreme pokidanih lanaca snabdevanja Srbija mogla da se pozicionira da neke od komponenata preuzme da radi u našoj zemlji. ''Problem na globalnom nivou je nabavka poluprovodnika, ali mi nemamo obučene radnike za taj posao. Vreme je da podsetim na još jedno od ranijih predizbornih obećanja, kada je isticano da će Mubadala investirati četiri milijarde evra u fabriku čipova u Srbiji'', kaže Savić. Naš sagovornik ističe da cela ova priča nema nikakve veze sa Fiatom jer se njegovo funkcionisanje samo održava do krajnjeg rešenja, ali da u Kragujevcu više neće biti proizvodnje ni kada aktuelna kriza prođe. Savić smatra da je ova kompanija na globalnom nivou u veoma teškoj situaciji.

''Fiat nije propao zbog sankcija, niti zbog rata u Ukrajini, kompanija koja je četvrt veka na staklenim nogama samo zahvaljujući pomoći italijanske vlade i njihovim jakim sindikatima koji su uspeli da se izbore ne samo za svoju poziciju, već i za poziciju kompanije pritiskajući izvršnu vlast. O poslovanju najbolje govore integracije koje su pravili, uključujući i ovu poslednju sa Stellantisom. Nije integracija nastala zato što je Fiat bio predvodnik poslovanja, već zato što je to bilo spasonosno rešenje za njih. Od početka veka u procesu globalizacije mnoge velike kompanije su nestale'', zaključuje Savić.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen ne planira da otvori fabriku u Srbiji

 

196002-vw logo 001.jpg

 

Trenutno se ne planira izgradnja proizvodnih pogona Volkswagena u Srbiji, rekao je za Politiku Robin Ašhof, direktor za komunikacije u Volkswagenu povodom spekulacija u domaćim medijima da se sa ovim nemačkim proizvođačem razgovara o otvaranju fabrike u našoj zemlji. Srpski zvaničnici trenutno pregovaraju sa dva proizvođača automobila da kod nas otpočnu proizvodnju, što je u javnosti ponovo vratilo u igru Volkswagen sa kojim je pre pandemije bilo reči o eventualnom otvaranju fabrike negde u Šumadiji. Izbor je ipak pao na Tursku zbog veličine tržišta, od koje je nemački gigant ubrzo odustao i odlučio se za proizvodnju električnih automobile u Kini.

 

Predsednik Srbije ovog puta nije otkrio imena, već je samo naveo da se sada razgovara sa jednim svetskim i jednim evropskim proizvođačem. Domaća javnost je u tim njegovim rečima prepoznala Volkswagen kao potencijalnog ulagača. Najpre, zato što je ova kompanija već tražila pogodnu lokaciju za proizvodnju, a potom zato što je uprkos pandemiji i ukrajinskoj krizi ostvario dobre poslovne rezultate. Nemački gigant je u prva tri meseca ove godine imao dobit od milijardu evra. Iako koncern nije prodao više automobila, od januara do marta isporučio je oko pola miliona vozila manje nego 2021. u isto vreme, porasla je potražnja za električnim automobilima, kojih je u prvom kvartalu prodato oko 99.000 komada.

 

Volkswagen je 2019. bio u potrazi za novom lokacijom za fabriku u kojoj bi proizvodio Passat, Superb. Za investiciju od 1.3 milijarde evra borilo se više zemalja regiona: Srbija, Rumunija, Bugarska i Severna Makedonija, ali je izbor pao na Tursku. Početkom jula 2020. iz nemačkog giganta je saopšteno da odustaju od te investicije zbog pada tražnje za novim automobilima uzrokovanog pandemijom virusa korona. Međutim, tri meseca pošto su objavili da odustaju od izgradnje fabrike u Turskoj, u kojoj bi proizvodili 300.000 klasičnih vozila, predstavnici Volkswagena su najavili da će u Kini, zajedno sa tri tamošnje kompanije, do 2024. investirati 15 milijardi evra u proizvodnju električnih automobila. Novim ulaganjem, čija je realizacija odmah počela, postali su takmac američkom proizvođaču Tesli, koji u Šangaju proizvodi električna vozila. VW takođe ima fabriku u Šangaju, koju vodi u partnerstvu sa kineskim državnim proizvođačem automobila SAIC-om. Ovaj nemački proizvođač ima fabriku u Čangčunu u Kini, koja je takođe bila zatvorena (zbog pandemije), ali sada ponovo radi.

 

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da je bilo malo verovatno da u ovom trenutku Volkswagen u Srbiji pokrene proizvodnju automobila, napominjući da ne zna sa kim je predsednik Srbije razgovarao i kakvim informacijama on raspolaže.

''Uzimajući u obzir sa kakvim problemima se suočava automobilska industrija u Nemačkoj, nisam siguran da neko trenutno razmišlja da negde dislocira fabriku. Naravno, možda se misli o skraćenju lanaca snabdevanja i u tom slučaju bi kod nas mogli da proizvode neke komponente, ali da ovde sklapaju vozila male su šanse. Brodski prevoz će biti sve skuplji, pa ono što dobiju u Kini zbog jeftine radne snage možda bi mogli da izgube na prevozu. I to može da bude razlog zbog čega neka fabrika odluči da dođe u Srbiju. Uopšte ne očekujem da dobijemo fabriku tipa Fiat, da ovde skalpa automobile - smatra Savić. Naglašava da mi ipak nemamo informacije koje ima predsednik Srbije, pa i ne može da isključi mogućnost da ovde bude pokrenuta proizvodnja vozila.

 

Navodi i da treba imati u vidu da je kompletna auto-industrija u Evropi i svetu u problemu. Nedostaju im poluprovodnici već duže vreme, a na to se pojavila i ukrajinska kriza pa je došlo do nestašice ili poskupljenja sirovina. Rusija se svrstava među vodeće svetske proizvođače aluminijuma, bakra, paladijuma i nikla, koji se koriste u automobilskoj industriji. Ukrajina takođe proizvodi plemeniti gas neon koji se upotrebljava za proizvodnju čipova, a glavna komponenta u auto-industriji koja dolazi iz ove zemlje su kablovski snopovi. Tako da je posle korone, ukrajinska kriza zadala još jedan snažan udarac evropskoj industriji vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko je realno da još jedan proizvođač automobila otvori fabriku u Srbiji?

 

192843-mercedes a sedan.jpg

 

Posle izjave predsednika Srbije da se ''pregovara sa dva fantastična proizvođača automobila'' i da će rezultat pregovora saopštiti u drugoj polovini juna, mediji su spekulisali da je jedan od njih Volkswagen, ali je ta kompanija navela da nije zainteresovana za otvaranje fabrike u našoj zemlji. Poslednje informacije koje su se pojavile u medijima - da su Mercedes i Toyota zainteresovani za proizvodnju svojih vozila u Srbiji, otvaraju prostor za dodatne komentare koji dolaze pre svega od ljudi iz automobilske industrije.

 

Kako je za Biznis.rs rekao direktor Automobilskog klastera Srbije Igor Vijatov, naša zemlja je pokazala da je dobro mesto za investicije. ''Realno je očekivati da istaknuti automobilski giganti planiraju da pokrenu proizvodnju u Srbiji'', smatra Vijatov i navodi da bi bila ogromna stvar da pored Fiatove fabrike u Kragujevcu imamo još jednog proizvođača automobila, posebno što se pominje investicija od nekoliko milijardi evra. Informacije koje se pojavljuju u javnosti govore da se u pregovorima sa Mercedesom značajno napredovalo, kao i da je istovremeno velika japanska automobilska kompanija poslala pismo o namerama opštini Inđija. Kako se navodi, traže se detaljnije izmene Prostornog plana placa na kome treba da se gradi fabrika automobila vredna milijardu evra, potvrdio je predsednik ove opštine Vladimir Gak. Novosadski Dnevnik je preneo da su odbornici Skupštine opštine Inđija usvojili izmenu opštinskog prostornog plana, kojim se severoistočna industrijska zona proširuje na još 900 hektara.

 

''Ovakve investicije otvaraju perspektivu mladim ljudima koji su tek završili fakultete i značajno utiču na sve parametre ekonomske politike'', navodi Igor Vijatov. ''U stalnom smo kontaktu sa ljudima iz automobilske industrije i oni su veoma zadovoljni poslovanjem u Srbiji, što je dodatni impuls za dalje unapređenje sektora. Poslednjih godina u našoj zemlji posluju istaknuti kooperanti najznačajnijih brendova i svi oni će se uskoro okupiti na Konferenciji SEE Automotive - Connect&Supply 2022'', najavljuje Vijatov koji će biti i govornik na pomenutom skupu. Ovo je sedma velika međunarodna konferencija koja podržava automobilsku industriju regiona jugoistočne Evrope. ''Očekujemo učešće više od 140 kompanija koje su mahom iz ovog regiona, ali su se najavile i kompanije iz Poljske, Francuske, pa čak i iz Velike Britanije. Konferencija će okupiti direktore, menadžere i upravu poznatih kompanija kao što su Northvolt, Robert Bosch, Brose, ZF, Continental, Nidec, Toyo, Hilex, Leoni, Mitshubishi electric, Konnect - Volkswagen Group Innovation Hub i mnoge druge'', naglašava Vijatov.

 

Naš sagovornik smatra da je automobilski sektor pronašao u Srbiji dobro mesto za poslovanje i prema njegovim rečima nijedan proizvođač nije izrazio nameru da okonča proizvodnju u našoj zemlji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes razmatra izgradnju pogona za električne automobile u Srbiji

 

195789-mercedes eq 01.jpg

 

Vlada Srbije pregovara sa nemačkim automobilskim gigantom, australijsko-britanskom kompanijom Rio Tinto i evropskom finansijskom institucijom o realizaciji projekta koji podrazumeva izgradnju fabrike električnih automobila. Prema informacijama Demostata, pregovori se bliže konačnom dogovoru. Potencijalna investicija zavisi od toga da li će se litijum eksploatisati u našoj zemlji, ali i od spoljnopolitičke orijentacije vlasti u narednom periodu.

 

Odluka nemačkog giganta da otvori fabriku u Srbiji, uz garancije Evropske banke za obnovu i razvoj, bila bi jasan pokazatelj u kom pravcu Srbija ide - ka Zapadu. Dolazak nemačkog giganta iz Štutgarta poslao bi snažnu poruku i drugim velikim svetskim investitorima o Srbiji kao sigurnoj destinaciji za investiranje. Međutim, uslov za ovu i realizaciju drugih investicija sa Zapada koje su u planu, svakako je postepeno usklađivanje sa spoljnom i bezbednosnom politikom Evropske unije, što na kraju znači uvođenje sankcija Rusiji. Dolazak Mercedesa može biti i deo ''šargarepe'' koja je obećana Srbiji ukoliko bude konstruktivna u pregovorima sa Prištinom i ako prihvati evropski plan za KiM. Evropski zvaničnici su srpskom rukovodstvu jasno stavili do znanja da Srbija, ukoliko evropski plan ne prihvati, može da očekuje posledice koje će se, između ostalog, ali u velikoj meri odraziti na ekonomiju i privredu. Sa druge strane, ukoliko plan prihvati, Srbiji je dato do znanja da bi dobila ekonomsku pomoć, kao i investicije u raznim oblastima privrede.

 

Dolazak Mercedesa u Srbiju ovog puta neće se zadržati samo na propagandi vlasti, kao u slučaju saradnje nemačke kompanije i srpskog Ikarbusa već će, ukoliko do potpisivanja ugovora dođe, dogovoreno biti i realizovano, tvrdi naš izvor. To praktično znači i da će Rio Tinto iskopavati litijum u Srbiji, iako je Vlada Srbije zvanično obustavila projekat ''Jadar'' početkom prošle godine zbog protesta ekoloških aktivista. Demostat je ranije pisao da će, ako se u Srbiji bude eksploatisao litijum, uslov Vlade Srbije biti izgradnja fabrike baterija i fabrike električnih automobila. Tada smo naveli da Srbija neće dozvoliti eksploataciju litijuma samo da bi se izvozio u druge zemlje. Takođe, Demostat je pisao da ne postoje garancije da će se odustati od saradnje sa Rio Tintom, ali i da je otvorena mogućnost da država nađe novog partnera, čija reputacija nije narušena kao u slučaju britansko-australijske korporacije, koja se na svetskom nivou suočila sa više optužbi da uništava životnu sredinu.

 

Da Rio Tinto ne odustaje bilo je jasno i nakon što je Rojters preneo izjavu izvršnog direktora kompanije koji je u decembru prošle godine na brifingu za investitore u Sidneju rekao da ''Jadar'' predstavlja ''neverovatnu vrednost'' i da kompanija nije odustala od iskopavanja u Srbiji. Takođe, iz kompanije Rio Sava ne negiraju da je nastavljen otkup zemljišta u okolini Loznice, iako je projekat navodno obustavljen. Pored toga, predsednik Srbije Aleksandar Vučić koristi svaku priliku da istakne kako je nezadovoljan činjenicom da se od iskopavanja litijuma u Srbiji i saradnje sa Rio Tintom odustalo. Inače, kompanija Rio Tinto već je sarađivala sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj 2015. godine na projektu podzemnog rudnika bakra u Mongoliji. EBRD u Srbiji, pored ostalog, pruža i podršku javno-privatnim partnerstvima i koncesijama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...