Jump to content
FAS Goran
SavaN

Benzinci T tipa - šta izabrati? / TJet, TSI i ostali turbo-benzinci / motori male kubikaže

Recommended Posts

Kako sačuvati turbo?

 

turbo slika.jpg

Fotografija od cottonbro sa Pexels

 

Turbopunjač može da izdrži zaista veliku kilometražu, ali samo ukoliko mu je omogućeno da obavlja svoj posao u ''normalnim'' uslovima. Zato dajemo savete kako da produžite životni vek svom turbopunjaču.

 

1) Zagrevanje pre normalne vožnje - nema potrebe da se motor dugo zagreva u mestu, naročito zato što time može da se načini više štete nego koristi. Kvalitetno ulje odgovarajuće gradacije obezbeđuje i rad motora i rad turbo punjača bez oštećenja čak i pri vrlo niskim temperaturama, pri čemu auto može da se pokrene nakon samo minut ili dva. Sa druge strane, dugotrajan rad u mestu samo nanosi štetu - motor neuporedivo brže dostiže radnu temperaturu kada je vozilo u pokretu.

 

Dok auto stoji u mestu npr. 15 minuta, neće moći da postigne radnu temperaturu i sve vreme će brojne komponente kojima je kvalitetno podmazivanje izuzetno važno biti podmazivane hladnim uljem. Tu je i problematika sa smešom goriva i vazduha koja odgovara hladnom motoru. I kod starijih i kod novijih motora, bez obzira da li je reč o direktnom ili klasičnom ubrizgavanju, što duže motor radi u ''hladnom režimu'' to će više gorivo da spira ulje sa zidova cilindara, što je veoma loša pojava. Od toga strada motorno ulje tako što ga praktično razređuje gorivo, ali tu su i drugi negativni efekti i na motor i na sve druge komponente, uključujući i turbo punjač.

 

Zato - čak i kada su veoma niske temperature, nakon najviše minut ili dva lagano krenite. Dok je motor hladan vozite polako, bez naglog dodavanja gasa, bez visokih obrtaja i neće biti problema. Sačekajte da se čitav sistem bar donekle zagreje, pa onda postepeno možete oštrije da ubrzavate, da vozite brže i slično. Uostalom, to piše i u uputstvu za upotrebu automobila. Proizvođač (fabrika) kaže da bez obzira na to koliko je niska spoljašnja temperatura treba krenuti najviše nakon minut ili dva. Naglašavamo! Iako treba krenuti vrlo brzo nakon startovanja motora, to ne znači da auto može odmah da se vozi punim gasom!

 

2) Zagrevanje pre oštre vožnje - turbopunjač može da se vrti izuzetno velikim brzinama (preko 250.000 obrtaja), pa je zato izuzetno važno da ulje koje ga podmazuje bude dovoljno zagrejano. Turbopunjač neće odmah da crkne ako bez zagrevanja motora počnete da vozite kao na trkama, ali će mu to definitivno skratiti životni vek. Isto važi i za brojne druge delove motora. Podsećamo da motorno ulje koje podmazuje motor podmazuje i turbopunjač. Korisno je znati da se motorno ulje zagreva sporije od rashladne tečnosti (antifriza), tako da čak i kad motor postigne radnu temperaturu, to ne znači da se i ulje zagrejalo dovoljno da obezbedi svoj maksimum po pitanju kvalitetnog podmazivanja.

 

Ovo je naročito problematično kod automobila koji nemaju pokazivač temperature antifriza, nego samo lampicu koja nam govori da je motor hladan ili da se dovoljno zagrejao. Zato izbegavajte da forsirate auto (visoki obrtaji, oštra ubrzanja...) čak i kada je motor postigao radnu temperaturu, već sačekajte jos malo da se i ulje dovoljno zagreje. Naravno, neki automobili pružaju mogućnost da se vidi i temperatura ulja. Istina, pri normalnoj vožnji, ovakve stvari nisu naročito važne. Ako ubrzavate relativno blago, ne prelazite 2.500 obrtaja i slično - nema razloga za brigu.

 

3) Hlađenje turbopunjača pre gašenja motora - motore sa turbopunjačem ne treba gasiti odmah nakon što je auto vožen na primer:

  • velikom brzinom (npr. autoput)
  • sportski (visoki obrtaji i snažna ubrzanja)
  • pod velikim opterećenjem (uzbrdo, sa prikolicom, pun tereta i putnika...) 

Problem je u tome što u turbopunjaču mogu da se razviju veoma visoke temperature - do 1.000 stepeni Celzijusa. Ako odmah nakon oštre vožnje, kada se turbopunjač bukvalno usijao, ugasite motor - prestaće da cirkuliše ulje kroz njega, pa će ono ulje koje ostane da se praktično sprži u kontaktu sa vrelim delovima turbopunjača. Ta pojava izaziva čitav niz problema, od zagađenja samog ulja česticama koje su nastale nakon ''prženja'' i degradacije ulja, do stvaranja tvrdih naslaga na vitalnim delovima turbopunjača. Te naslage su verovatno i najopasnije, pošto one naknadno izazivaju čitav niz drugih negativnih pojava. Ovo upozorenje piše u uputstvima za mnoge automobile. Zato savetujemo da pročitate uputstvo za vaš auto.

Savetuje se da se nakon oštre/sportske ili vožnje pod velikim opterećenjem motor ostavi da radi u mestu bar još 1 minut ili 2 minuta kod nekih. Turbopunjač možete da ohladite i u vožnji! Pred zaustavljanje spustite obrtaje, ne ubrzavajte i kilometar ili dva takve vožnje trebalo bi da bude više nego dovoljno da ohladi sve tako da možete bez problema da ugasite motor onog trenutka kada se zaustavite. Ako mu date još 15-30 sekundi u leru, sigurno neće smetati.

 

Međutim, na mnogim forumima ćete naići na tvrdnje da kod svih savremenih automobila nije potrebno nikakvo ''hlađenje'' turbo punjača zato što oni imaju vodeno hlađenje. To jednostavno nije istina i slepo praćenje takvih saveta može skupo da vas košta. Tačno je da neki automobili fabrički imaju turbopunjače kod kojih se ili nastavlja cirkulacija ulja i kad se motor ugasi ili imaju vodeno hlađenje (povezan sistem sa rashladnim sistemom motora) koje može da funkcioniše na više načina. Međutim, nećemo ulaziti u tu priču pošto ne znamo koji modeli sa kojim motorima i u kojim verzijama imaju takve turbopunjače, a ne znamo ni kako koji od njih tačno funkcioniše.

 

Stručnjaci koje smo kontaktirali - kako oni iz servisa za popravku i reparaciju turbopunjača, tako i oni koji se bave prodajom automobila, kažu da se definitivno isplati ''žrtvovati'' minut ili dva i dati vremena motoru i turbopunjaču da se ''smire'' i rashlade, čak i ukoliko imaju neki od sistema za hlađenje nakon gašenja motora. U suštini, mnogi se slažu da u normalnim (svakodnevnim) uslovima bilo kakav sistem za hlađenje turbopunjača tokom vožnje i nakon gašenja motora uopšte nije potreban, već je to više zaštita od situacija u kojima bi trebalo sačekati da se turbopunjač rashladi nakon gašenja motora - ali vozač iz neznanja, nebrige ili žurbe odmah ugasi motor. Podsećamo da govorimo o situacijama kada je turbopunjač bio veoma opterećen i kada se zaista mnogo zagrejao. Naravno, postoje automobili kod kojih čak ni u takvim situacijama nije potrebno da se čeka da bi se turbopunjač rashladio (bar se tako tvrdi) pošto imaju ''fabrički'' rashladni sistem koji sprečava moguće probleme.

 

Ali je mnogo veći broj automobila koji nemaju taj sistem i kod kojih možete u ogromnoj meri da produžite životni vek i turbopunjaču i motornom ulju ukoliko ostavite bar 1 minut da auto odradi u leru ukoliko ste pre toga vozili brzo ili pod opterećenjem. Tu su i aftermarket turbopunjači renomiranih proizvođača koji mogu da se povežu sa rashladnim sistemom motora, ali i tu se manje-više svi slažu da taj sistem nema značajan efekat na zaštitu turbopunjača, ulja i drugih komponenti dok motor radi, nego je glavna stavka zaštita nakon što se motor ugasi. Mnogi proizvođači u uputstvima za svoje automobile kažu da treba ostaviti auto minut-dva da se rashlade nakon ''teške'' vožnje - drugi to uopšte ne pominju. Na vama, kao vlasniku je da pročitate uputstvo, pitate ljude u ovlašćenom servisu i potražite nekoga ko se zaista razume u tu priču. Uglavnom - nemaju svi savremeni automobili vodeno hlađenje turbopunjača.

 

4) Redovno menjanje motornog ulja. Postoji čitava lista razloga zašto treba menjati ulje ranije - na 15.000 ili 10.000 kilometara. U uputstvu za upotrebu automobila često piše da servisni interval treba da se prepolovi, tj. da se zamena ulja obavlja na 15.000 umesto 30.000 km ukoliko se auto vozi u otežanim uslovima, što podrazumeva mnogo gradske vožnje, učestale kratke vožnje sa hladnim startovima, retko korišćenje vozila, mnogo rada u leru (npr. 50% ukupnog vremena kada motor radi)... Još kada u priču ubacimo i regeneraciju DPF-a i druge razloge zbog kojih se ulje razređuje gorivom i zagađuje raznim česticama koje mogu da budu izuzetno tvrde pa deluju bukvalno kao šmirgl papir na razne delove motora, uključujući i ležajeve turbopunjača... Suviše dug interval zamene ulja, naročito ukoliko je ulje kontaminirano abrazivnim česticama koje ''šmirglaju'' metal, može da dovede do ubrzanog trošenja delova turbopunjača, a to može da izazove gubitak balansa rotora, curenje ulja zbog povećanja zazora, itd.

 

5) Redovni servisni intervali - nije u pitanju samo redovna zamena motornog ulja, pošto i drugi potrošni delovi koji se menjaju prilikom malog servisa ili na nekoj predviđenoj kilometraži mogu da izazovu problem. Filter vazduha - u slučaju njegovog oštećenja ili raspada svašta može da stigne do lopatica turbopunjača. Čak i ukoliko ne naprave istog trenutka ozbiljnu štetu, minimalno oštećenje koje nije odmah primetno može da poremeti balans u turbopunjaču što će vremenom izazivati sve veće i veće probleme.

Filter ulja - već smo naglasili koliko je ulje važno za turbopunjač, a ukoliko se filter ''raspadne'' to može da dovede do toga da se zapuše neki uljni vodovi i slično, što takođe može relativno brzo da dovede do stradanja turbo punjača. Na stranu sama činjenica da filter ne obavlja svoju osnovnu funkciju, kao i da može da opstruiše protok ulja.

 

6) Kvalitetno ulje - kvalitetno ulje nije važno samo zbog turbo punjača, već treba da bude odgovarajuće i zbog DPF-a ako je reč o dizelašu (dizelaši sa DPF-om traže posebno ulje, mada je to odavno poznato).

 

7) Ubrzavajte u odgovarajućem stepenu prenosa - pošto turbo motori imaju veliki obrtni moment pri niskim obrtajima, pri čemu mogu da razvijaju maksimalan obrtni moment u širokom rasponu obrtaja, mnogi vozači to ''zloupotrebljavaju''. Snažno pritiskaju papučicu gasa pri niskim obrtajima umesto da prebace u niži stepen prenosa pre oštrog ubrzavanja, što negativno utiče na turbopunjač (ali i na plivajući zamajac, između ostalog).

 

8) Odmah reagujte ako nešto nije u redu sa motorom - kvarovi na motoru, kao što je npr. loše sagorevanje mogu veoma negativno da utiču na turbo punjač. Od nakupljanja čađi, zagađivanja i razređivanja motornog ulja gorivom, do previsokih temperatura izduvnih gasova. Naravno, zbog lošeg sagorevanja može da dođe i do ubrzanog nakupljanja čađi na raznim senzorima, EGR-u, katalizatoru, usisnoj grani i DPF-u, zagađenju ulja, što sigurno nije dobro ni po turbopunjač, pa lako dolazi do začaranog kruga... Zato ne odlažite odlazak u servis kada primetite neku nepravilnost u radu motora - možda je u pitanju neka banalna stvar koja može brzo i jeftino da se reši, ali ako je ostavite duže može da izazove mnogo skuplje kvarove. Takođe sredite na vreme bilo kakav problem sa DPF-om ili katalizatorom - ukoliko se DPF suviše zapuši česticama čađi ili pepelom može doći do prevelikog pritiska u izduvnom sistemu koji veoma štetno deluje na turbopunjač.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Našao sam ovde poprilično zanimljiv thread o TSI motorima

https://www.elitemadzone.org/t381078-60-Propast-auto-industrije-revisited

Izgleda da novi TSI motor od 1395 ccm je ispravio sve mane starog motora i da je dosta, dosta bolja kupovina

Onaj stari i kvarljivi ima 1390 ccm

Koga zanima, neka malo pročita

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, srdjos said:

Izgleda da novi TSI motor od 1395 ccm je ispravio sve mane starog motora i da je dosta, dosta bolja kupovina

Onaj stari i kvarljivi ima 1390 ccm

Bitna razlika je i sto su noviji EA211 motori na kais, za razliku od starijih koji su muku mucili sa lancima i njihovim razvodom. Mada daleko od toga da je i kod tih novijih sve reseno i da i dalje nemaju bubica ili problema. Interesovao sam se za FR Leon Mk3, pa sam se raspitivao i kod poznavalaca, a i ovde malo na nasem forumu na opstoj temi za kupovinu... Pisalo se i tamo par puta.

PS: Interesantno koliko ovde opusteno i detaljno pisemo i "pljujemo" po motorizacijama FCA grupacije, cak i za najmanju sitnicu. A koliko kod drugih brandova daleko vece i skuplje probleme vesto guraju pod tepih. Svakako hvala za link ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Ivan said:

Bitna razlika je i sto su noviji EA211

Ova oznaka nema ama bas nikakvo znacenje, ona je samo komercijalna oznaka, videces u onoj diskusiji. Motori pod tom oznakom mogu sakrivati nekoliko razlicitih podrvrsta istog tog motora kao sto je slucaj sa starim motorom

Edited by srdjos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ali bi trebalo da su EA211 novija generacija na kais, za razliku od starijih?

Prvenstveno sam mislio na tu razliku (ako se dobro secam) . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Ivan said:

Bitna razlika je i sto su noviji EA211 motori na kais, za razliku od starijih koji su muku mucili sa lancima i njihovim razvodom. Mada daleko od toga da je i kod tih novijih sve reseno i da i dalje nemaju bubica ili problema. Interesovao sam se za FR Leon Mk3, pa sam se raspitivao i kod poznavalaca, a i ovde malo na nasem forumu na opstoj temi za kupovinu... Pisalo se i tamo par puta.

PS: Interesantno koliko ovde opusteno i detaljno pisemo i "pljujemo" po motorizacijama FCA grupacije, cak i za najmanju sitnicu. A koliko kod drugih brandova daleko vece i skuplje probleme vesto guraju pod tepih. Svakako hvala za link ;) .

Gledam na VW forumu objavili Mirkov klip najbolji dizelaši, Mirko vagenovac stavio Fiat na prvo mesto, popljuvali ga žešće :D

Muka mi je da čitam taj forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pošto su već nekoliko godina u trendu motori 1.0 sa tri cilindra zanima me kako su se pokazali do sada, koliko mogu da pređu.
Činjenica je da su dosta isforsirani (pogotovo turbo varijante) za razliku od nekadašnjih 1.4 1.6.... sa četiri cilindra

 

Konkretno pikiram Stepveja u nekoj budućnosti ali svakako kod svih proizvođača je isti trend pa me zanima šta mogu da očekujem od takvih motora, Da li je sada veći rizik uzeti polovni nego nekad kada su motori bili rasterećeniji

 

 

Edited by neshaoct
spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako te interesuje, pošto je auto 2007 godište, ja sam ženi kupio Mitsubishi Colta 1.1 sa tri cilindra, atmosferac. U decembru 2020 kupio sam ga 112 kkm, uvidom u onu ita proveru kilometraze, zadnja zabeležena je bila maj iste godine sa 96000 km, tako da je meni bilo ok.

 

Njegov trocilindraš je poprilično potentna mašina, ima snage kad ga poteraš u obrtaje i reski sporski zvuk što se meni sviđa. Potrošnja po gradu je 7-9 litara, sve zavisi u koliku gužvu se zakucaš. Na otvorenom, 80-90 je smešna. Išli smo 2x na more sa njim, kofer od 450L gore i nas cetvoro (dvoje male dece), mali je išao kao besan. Menjač je takav da ti treba samo treća i to je, što ženi savršeno odgovara da ne šalta puno default_).gif

 

Dve mane:

- na autoputu kad ga duže držiš na obrtajima, konstantno 130km/h, troši ulje. U gradu, potrošnju ulja nisam primetio

- na leru vibracije! I od njih se sje*e konus auspuha, već sam dva zamenio. A vibracije nisam ni pokušao da rešim, iskreno

 

Sad je na njemu 152kkm i jedini kvar dosada je bio senzor pritiska vazduha, novi je bio 2400 din. Sve u svemu, ja vrlo, vrlo zadovoljan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam uzeo skoro vw-ov 1.0 trocilindras, 4 godine star, doduse sa malom kilimetrazom ali mi je vise majstora reklo da je to solidan motor i da nije imao neke vece kvarove do 250 000 km. Motor je izuzetno potentan i lako nosi i vece karoserije. Za sada je presao 42 hiljade, pisacu redovno kako se ponasa ali za sada samo reci hvale.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobro veče svima.
Može li neko da napiše koju oznaku TSI motora treba izbeći kod VW grupacije..konkretno me zanima 1.4 TSI (benzinac očito) 2014.godište i mlađi..?

Ovima je navodno lanac zamenjen kaišem,ali opet negde pročitah da treba gledati od modela do modela te oznake motora.

Edit: da ne ispadne kako ne čitam topik,vidim da se spominje motor oznake EA211 kao poželjan,ali isto tako sam pročitao da i tu ima nekih pod-oznaka ako dobro shvatam..pa ako je neki poznavalac ljubazan da ovo malo objasni/razjasni

Edited by Decak Iz Vode

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=116

 

CMBA/CPVA - 122 hp version. It has 0.8 bar boost pressure, 10.5:1 compression ratio. Application: Golf Mk7, Seat Leon 3, Skoda Octavia A7, Skoda Rapid, Audi A3.
CZCA/CPVB - 125 hp version with 0.8 bar boost pressure, 10.5:1 compression ratio. It meets European emission standard Euro6. Application: Golf Mk7, Skoda Rapid, Audi A3.
CHPA - 140 hp (103 kW), 250 Nm at 1,500-3,500 rpm , 1.2 bar and 10.0:1 compression ratio. Application: Golf Mk7, Seat Leon FR, Skoda Octavia A7, Audi A3.
CPTA - CHPA engine with ACT system.
CZDA/CHPB - 150 hp and 184 lb ft. The max boost is 1.2 bar; compression ratio is 10:1.
CZEA - version with ACT system based on CZDA engine.

 

Mislim da su ti ovo pozeljne verzije? Malo kontra odgovor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zato što pokušavaju nešto kao da osmisle novo inovativno a ispade da i dok je nov ima problema pa onda modifikuju i modifikuju pokušavajući da ispeglaju greške od ranije i tako u krug .

Послато са 2203129G помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedan od razloga zasto su brze bolje pobegli "u struju", sa ID modelima i ostalim. Gde ce ih vecinu verovatno, sem premium proizvodjaca, tom tehnologijom vrlo brzo nagu*iti braca Kinezi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update, ali dobijes ga samo ako kupis novi(ji) auto.

Ekologija ubija motore, ubise se olaksavajuci sve sto mogu, integrisuci jedno u drugo u trece, pa onda kad menjas izduvnu granu ode i usisna i glava i svi ventili jer je sve integrisano jedno u drugo :).

A onda nakrljaju dvesta kila opreme i elektronike od koje ti pola ne treba da poniste to sto im je motor olaksan :)

Edited by ostoja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni se zbog svega izrecenog najvise svidja trenutno 2.0 benzinjara u Alfi, da ne kazem u Maseratiju, to ni ne gledam :D 

Dok svi nesto olaksavaju, smanjuju, uklanjaju i slicno, ljudi zveknuli 2.0 benzinjaru sa turbom i ne komplikuju mnogo :D  kontam da ce i da traje u skladu sa tim, a cini mi se da je taj motor medju poslednjim pravim benzincima u ponudi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...