Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Citroen Xsara

Recommended Posts

Test polovnjaka: Zašto Citroen Xsara nije popularnija?

 

citroen xsara.jpg

 

Ovaj auto, izgleda ''pljuju'' samo oni koji ga nikad nisu imali. Tako bar kažu vlasnici, navodeći da su vrlo zadovoljni i da je u odnosu na plaćenu cenu reč o fantastičnom modelu. Pa u čemu je onda problem, zašto Xsara nije popularnija? Izgleda da je reč o starim predrasudama o francuskim kolima... Nema delova, a i skupi su. Nema majstora, a i skupi su... To su ipak predrasude iz prošlog veka. Xsara se pojavila 1997. godine, da bi septembra 2000. stigla redizajnirana verzija, koju ovde predstavljamo. Proizvodila se do 2006. godine. Mnogi tvrde da je kao polovnjak u Srbiji nezasluženo gurnuta u stranu.

Isti stav ima i vlasnik ovog primerka. U njegovom vlasništvu je oko 5 godina. Uvezena je iz Holandije. Proizvedena 2001. godine. Ima 1.6-litarski 16V motor od 109 KS. Vozi se na plin.

 

Razbila skepticizam prema francuskim kolima
Vlasnik kaže da je ovu Xsaru kupio pukom slučajnošću, ne razmatrajući uopšte nijedan Citroen, niti bilo šta iz Francuske. Pojavila se u oglasima, otišao je odmah da je pogleda, a pre toga na brzinu proverio iskustva po forumima. Nakon probne vožnje usledila je provera u servisu i dogovor je pao bez mnogo cenkanja. Bila je očuvana i ''utegnuta'', kako mehanički, tako i estetski. Sada nije važno koliko je plaćena, pošto je prošlo već mnogo vremena. Uglavnom, vlasnik kaže da je platio solidno iznad proseka za njeno godište, ali da je vredelo svakog dinara.

 

2_citroen_Xsara.JPG

 

Danas ''solidan'' karavan sa ovim 1.6-litarskim motorom od 109 KS, sa ili bez plina, može da se nađe za 1.600 do 1.800 evra. To je uglavnom 2002-2003. godište. Mlađe primerke je već teže naći. Naravno da ima i mnogo jeftinijih. Mogu da se nađu i za 1.000 i manje evra. Ali ne zalećite se! Dobro proverite zašto je cena toliko niska. Ne očekujte da je kupite po suludo niskoj ceni, kako se ne biste posle žalili da vam previše novca odlazi na popravke i kleli se da više nikad nećete kupiti francuza...

 

Kako vuče Xsara karavan 1.6 16v sa 109 KS?
Ne nudi sportski osećaj u vožnji, ali ide dobro. Teška je manje od 1.200 kg. Po fabričkim podacima do 100 km/h ubrzava za 11.2 sekunde (mada smo nailazili na različite podatke). Uglavnom, na papiru ne deluje impresivno, ali u svakodnevnoj vožnji definitivno ima dovoljno snage za bezbedno preticanje. Kada se oštrije pritisne papučica gasa, brzo shvatite da je ovaj motor dorastao da se uhvati u koštac i sa zahtevima agresivnijih vozača.

 

3_citroen_Xsara_motor.JPG

 

Poterali smo je malo ozbiljnije na bezbednoj deonici - pokazalo se da i na plin i sa uključenom klimom i sa dvoje ljudi (ukupno 200 kg) može da ide dobro. Samo ne treba štedeti gas. Maksimalnu snagu od 109 KS razvija na, za jednog benzinca, prilično niskih 5.750 o/min. Maksimalni obrtni moment od 147 Nm razvija pri 4.000 o/min. Reč je o proverenom i pouzdanom motoru, kako nam je potvrdilo više majstora. Naravno, treba imati u vidu da je ovaj auto skoro punoletan, tako da ne može da se očekuje da je motor i dalje u stanju da radi kao nov. A tu je i plin koji takođe oduzme nekoliko konja.

 

Koliko troši?
Potrošnja benzina prema fabričkim podacima:

  • gradska: 9.3 l/100 km
  • pri 90 km/h: 5.5 l/100 km
  • prosečno: 6.9 l/100 km

 

Vlasnik potrošnju benzina nije merio od kupovine automobila - tada je bila u proseku između 7 i 8 litara. S obzirom na to da benzin praktično koristi samo za startovanje motora, njegova potrošnja mu nije naročito važna. Potrošnja plina je u proseku između 9 i 10 litara. Na otvorenom putu (ne na auto-putu) može da se spusti i na 7 litara.

 

Prostor u kabini
Xsara je prostran automobil. Volan se podešava po visini i dubini. Vozačko sedište se podešava i po visini. Zato vozač može sasvim lepo da se smesti, bez obzira na visinu.

 

5_citroen_Xsara_kokpit.JPG

 

Konkretno, ako je vozač visok 185 cm i komotno se smesti, iza njega ostaje dovoljno mesta za putnika iste visine.

 

Gepek - koliko je ovaj karavan zaista upotrebljiv?
Osnovna zapremina prtljažnika je 517 litara. Kada se obore nasloni zadnje klupe, zapremina se povećava na 1.512 litara. Za automobil dužine 4.37 m ovo je više nego pristojan rezultat.

 

6_citroen_Xsara_gepek.JPG

 

Inače, karavan je od hečbek verzije duži za 18 cm. Kada se obore nasloni zadnje klupe, ostaje ravna površina. Ovo su dimenzije prtljažnog prostora kod karavana:

  • širina otvora prtljažnika: 1.020 mm
  • dubina do naslona: 910 mm
  • dubina sa oborenim naslonima: 1.640 mm
  • visina od poda do krova: 820 mm
  • visina od poda do vrha naslona: 500 mm
  • širina prtljažnog prostora: 1.100 mm

 

Nasloni zadnje klupe mogu asimetrično da se obaraju, tako da pozadi može neko da se vozi i da se istovremeno transportuje neki dugačak predmet.

 

8_citroen_Xsara_jedan_naslon.JPG

 

Problemi sa elektronikom
Iako se često čuje da kod Xsare elektronika zna da bude problematična, ovaj primerak nije vlasniku zadavao glavobolje te vrste. Navodno zna da crkne centralna brava, otključavanje vozačevih vrata ili podizač prozora. Uzrok je gotovo uvek u prekidu u snopu žica koji prolazi kod šarki prednjih vrata. Do oštećenja na žicama dolazi zbog čestog otvaranja i zatvaranja, a čuli smo tvrdnje da je proizvođač u startu ugradio ili suviše tanke ili suviše krute kablove koji nisu dorasli tom zadatku. Pominje se i paljenje lampice koja ukazuje na problem sa vazdušnim jastukom - uzrok je u konektoru ispod prednjeg sedišta. Tu su i pregorevanje termostata i otkazivanje pumpe servo-upravljača.

 

Da li je torzija zaista toliki bauk?
Xsara pozadi ima torzionu osovinu - nema klasične opruge. Upravo ova, tzv. torzija, po pravilu se navodi kao velika mana kod Xsare. Međutim, ukoliko se na vreme uoči da nešto nije u redu, popravka ne mora da bude previše skupa. Naša Xsara od kupovine do sada nije imala nikakve probleme sa torzijom, iako je prevozila dosta teškog tereta po prilično lošem putu. Naime, upravo preterano opterećenje je glavni krivac za stradanje zadnjeg vešanja. Nije nam poznato da li je neko od prethodnih vlasnika već remontovao. Ovako se zadnje vešanje ponaša u vožnji - ovde je reč o VTS verziji:

 

 

Pošto je već prošlo mnogo godina od kupovine, možemo da zaključimo da torzija nije baš toliki problem kolikim se često predstavlja. Ili je ovaj vlasnik jednostavno imao sreće...

 

Koji su simptomi da nešto nije u redu sa torzijom?
''Raskrečeni'' zadnji točkovi, nejednak nagib zadnjih točkova, spušten zadnji kraj, lupanje kada se prelazi preko rupa ili ležećih policajaca, tvrd zadnji kraj... Međutim, nemaju svi iste simtome ili simptomi nisu istog intenziteta. Neki vlasnici jednostavno ne obraćaju pažnju, pošto do propadanja dolazi postepeno, u zavisnosti od toga koliko se vozi i u kakvim uslovima. Tek kada više bukvalno ne može da se vozi, obraćaju se majstoru i ostaju šokirani cenom popravke. Ako kupujete Xsaru, a niste sigurni, proverite i torziju u nekom servisu.

 

Koliko košta remont, odnosno popravka torzije?
Oko 200 evra. Međutim, može da bude i mnogo više ukoliko se dugo čeka sa popravkom, pa oštećenje postane ozbiljnije. Nije svaki remont isti, ali to je već posebna tema - morali bismo prvo da objasnimo kako funkcioniše torzija, šta i zašto strada, šta i kako se menja... Zato je najbolje da se raspitate na forumima specijalizovanim za francuze/Citroene i kod majstora. Inače, torzija koju ima Xsara razlikuje se od torzija kod nekih drugih modela marki Citroen i Peugeot. Ono što važi za npr. Peugeot 206, ne mora da važi i za Xsaru. Pomenimo za svaki slučaj za one koji ne znaju, Peugeot i Citroen su praktično ista firma i dele sve i svašta kada su u pitanju platforme, motori, menjači, vešanje i brojne druge komponente i delovi.

 

Problemi sa grejačem kabine
Među slabe tačke ubraja se i grejač kabine, takozvani mali hladnjak. Ukoliko on procuri, što se na sreću ne dešava često, zamena je vrlo problematična zato što mora da se ukloni kompletna prednja tabla. Ne postoji drugi način. Vlasnik kaže da je prošao tu agoniju. Kada je do ovog problema došlo, zvao je mnogo servisa da vidi koliko košta popravka. Odgovori majstora su bili prilično deprimirajući.

 

9_citroen_Xsara_rastavljena.JPG

 

Neki uopšte nisu hteli da se bave time. Drugi su hteli, ali nisu znali koliko da naplate. Tek nakon konsultacija sa kolegama bi naknadno javljali cenu. Treći bi uz težak uzdah rekli koliko košta, naglašavajući da tu ima posla za ceo dan ili dva, i da treba nekoliko dana unapred da se zakaže kako bi radionica bila slobodna samo za taj auto. Uglavnom, cene su bile 100 do 120 evra, a kod nekih i više. Kod najskupljih se u glasu moglo naslutiti da u stvari ne žele to da rade. Vlasnik je na kraju uz pomoć rođaka sve završio u sopstvenoj garaži, što je potrajalo oko nedelju dana. Cena nije bila glavni faktor, već strah da svi delići ove ''slagalice'' neće biti pedantno vraćeni nazad, pa će se pre ili kasnije javiti pucketanje i škripanje plastičnih i drugih delova.

 

Problematika oko dimenzije guma
Fabrika je svim verzijama Xsare namenila dimenziju 195/55 R15. Po fabričkim podacima treba da se pumpaju na 2.4 bara napred i 2.3 pozadi. Izgleda da zbog toga Xsara sa ovom dimenzijom deluje neudobno, pa mnogi vlasnici ili drže gume na nižem pritisku od propisanog ili promene dimenziju. Jedan od ova dva ''scenarija'' smo uočili kod svakog od 6 primeraka koje smo namenski proverili. Mali uzorak za ozbiljan zaključak, ali ipak nešto govori...

 

10_citroen_Xsara_gume.JPG

 

Naša Xsara ima drugu dimenziju guma - 195/60 R15. Felne su ostale iste, širina gume ista, ali je profil gume viši. Vlasnik kaže da se oseća da su reakcije automobila na oštrije okretanje upravljača za nijansu sporije. I kod brzog prolaska kroz krivine, naročito uzastopne, oseća se razlika. Sa druge strane, prelazak preko šahtova, raznih neravnina i naročito udarnih rupa predstavlja znatno manji stres - i za auto i za vlasnika. I vožnja je generalno udobnija i prijatnija, naročito kada se dugo putuje po lošim putevima, kakvih nam ne manjka...

 

Ne brinite ako je otpao znak sa maske
Kupujete Xsaru i uočite da joj nedostaje polovina znaka na masci hladnjaka. Ne brinite, ne mora da znači da je udarana. Ovo se redovno dešava na svim Xsarama.

 

11_citroen_Xsara_znak.JPG

 

Zaključak
Citroen Xsara može da bude odlična alternativa nekim novijim i atraktivnijim modelima. Prostrana, pouzdana, uz solidan izbor proverenih benzinskih i dizel motora. U karavan verziji nudi i mnogo prtljažnog prostora.

Naravno, ne očekujte da ćete za 1.000 evra od nekog naivka uzeti očuvanu Xsaru u koju nećete imati nikakvih većih ulaganja sledećih par godina. Mi ne tvrdimo da je Xsara najbolji izbor. Ona može da bude odličan izbor ako je nađete u dobrom stanju. Ili u lošem stanju, ali po takvoj ceni da imate računicu da ulažete u popravke i sređivanje. A takvih u lošem stanju ćete se verovatno dosta nagledati. Sve zavisi od slučaja do slučaja i od toga šta očekujete od auta starog 15-16 godina.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

2011. godine, kada sam kupovao Libru i Xsara mi je bila u uzem izboru. 

Stvarno udoban auto, doduse nesto manje mesta na zadnjoj klupi u poredjenju sa Librom. 

Takodje, celokupna plastika napred je bas tvrda i ume da pucketa i cvili.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...