Jump to content
FAS Goran
Milutinac

Zašto da stavljam zimske gume kad prognoziraju 20 stepeni?!

Recommended Posts

Pred početak svake zimske sezone, koji barem zakonski pada 1. novembra, vozači u Srbiji se iznova suočavaju sa istim dilemama, ali i zebnjama - od toga da li i kada treba da montiraju zimske gume na automobil, pa sve do straha da će ih sa prvim mrazevima izdati akumulator.

 

nokian-winter-tyres-snow.jpg

 

Od vozača se očekuje da ima bar neka minimalna znanja i svest o tome šta treba da uradi kako bi pripremio svoje vozilo za zimu. Bez obzira na to što se zakoni o bezbednosti saobraćaja i pravilnici o upotrebi zimskih guma kod nas često menjaju, zdrav razum nam govori da po mrazu i snegu ne treba da vozimo bez odgovarajućih pneumatika, ali i da na temperaturama od 20-ak stepeni nije neophodno da imamo montirane zimske gume.

 

Šta kaže pravilnik?

Zahvaljujući pravilniku koji je stupio na snagu 2012, a počeo da se primenjuje od 2013. godine, naši vozači dobili su veću slobodu u odlučivanju ali je, sa druge strane, na njima i veća odgovornost.
Na osnovu tog pravilnika, u Srbiji je od 1. novembra, pa do 1. aprila sledeće godine obavezna upotreba sve četiri zimske gume - ali samo ukoliko na kolovozu ima snega, leda ili poledice. U slučaju da u navednom periodu nema padavina ili leda, dozvoljena je i upotreba pneumatika koji nisu predviđeni za zimu.

Na prvi pogled, ova liberalna odredba ide na ruku vozačima, jer imaju više opcija u opticaju i ne moraju - kao ranije - da 1. novembra obavezno stave zimske gume. Ipak, da se kao vozač ne biste našli u problemu u narednih 5 meseci, ako nameravate da vozite automobil u zimskom periodu (zakonski od 1. novembra 2018, do 1. aprila 2019. godine), trebalo bi već ovih dana da razmislite i isplanirate kada i gde ćete zameniti gume, odnosno da ih nabavite, ako ih niste kupili neke od prethodnih zima ili ako su vam stare istrošene.

 

Početak ''zimske sezone'', a 20 stepeni u plusu

Kako vremenske prilike često ne vode računa o kalendaru, dešava se da nas sneg iznenadi u oktobru, ili da Novu godinu dočekujemo uz prolećne temperature. Prognostičari za 1. novembar najavljuju lepo vreme i maksimalne dnevne temperature od oko 20 stepeni. Poštujući savete proizvođača guma i stručnjaka, da zimske gume ne treba koristiti dok se temperatura vazduha ne spusti ispod 7-8 stepeni Celzijusa, mnogi vozači će odložiti zamenu pneumatika do poslednjeg trenutka, kako bi sačuvali zimske gume od preteranog trošenja na nešto višim temperaturama.
Međutim, tako rizikuju da ih iznenadi naglo zahlađenje i snežne padavine, ali i da ih sačekaju gužve kod vulkanizera kada svi odjednom pohrle da montiraju zimske gume. Osim toga, u prilog preporuci da se već sada zamene letnje gume ide i činjenica da su u periodu koji je pred nama noćne i jutarnje temperature značajno niže od dnevnih i da se u planinskim krajevima zemlje spuštaju i blizu nule. Prilikom donošenja odluke kada zameniti letnje gume zimskim treba imati u vidu da letnja guma već na plus osam stepeni Celzijusa gubi svoja svojstva pa slabije prijanja za podlogu što prouzrokuje i lošije vozne karakteristike (duži je zaustavni put).

Ukoliko ipak ne želite da na 20 i više stepeni vozite na zimskim pneumaticima, svakako možete da odložite njihovo montiranje -zakon je tu fleksibilan - ali u tom slučaju se preporučuje da često konsultujete dugoročnu vremensku prognozu, kako vas mraz i sneg ne bi iznenadili. Takođe imajte na umu da su, kada naglo zahladni i padne prvi sneg, moguće i veće gužve kod vulkanizera, jer će svi oni koji to nisu do tada uradili požuriti da što pre stave zimske gume. Osim toga, u slučaju da živite u višim planinskim predelima ili se zbog posla i drugih obaveza često vozite putevima kroz brdsko-planinska područja, gde su temperature vazduha znatno niže nego u gradu, verovatno nećete želeti da rizikujete vožnju na letnjim gumama.

Vozači koji imaju rezervni komplet felni na kojima su već montirani zimski pneumatici i ''luksuz'' da raspolažu garažom ili podrumom gde mogu da ih čuvaju, u boljoj su situaciji, jer praktično mogu da ih zamene i onog trenutka kad počnu da provejavaju prve pahulje. Dileme oko zamene pneumatika lišeni su oni koji na svojim automobilma imaju gume za sva godišnja doba. Ipak, treba da znaju da su takvi pneumatici kompromisno rešenje i da ne mogu imati potpuno iste karakteristike po snegu i veoma niskim temperaturama kao prave zimske gume.

 

Šta ako uopšte ne želim ili nemam mogućnosti da kupim i montiram zimske gume?

Aktuelni pravilnik omogućava svima onima koji iz ekonomskih ili bilo kojih drugih razloga nisu u prilici da nabave i montiraju nove zimske gume (namerno kažemo ''nove'', jer se kupovina polovnih nikako ne preporučuje), da svoj automobil potpuno legalno koriste tokom zime i sa odgovarajućim letnjim gumama - naravno, ako vremenski uslovi to dozvoljavaju. Takođe, postoji i jedan broj vozača koji, možda zbog straha od eventualnog udesa, ne žele da voze svoj automobil tokom snežnih padavina, ali bi ga koristili zimi kada je viša temperatura i suv kolovoz. I oni zimu mogu da prođu sa letnjim gumama, pod uslovom da poštuju navedene odredbe pravilnika.

 

Mnogi vozači se žale na to da je kupovina zimskih guma dodatni udar na ionako istanjen budžet prosečnog srpskog vozača. Zaista, za ljude sa najnižim primanjima nije mala stvar izdvojiti odjednom 120-150 evra, koliko košta najjeftiniji set od 4 zimske gume. Ipak, treba imati u vidu da će vam, u zavisnosti od pređene zimske kilometraže, nove gume trajati više sezona, tako da se ovaj trošak realno raspoređuje na nekoliko godina. Osim toga, čak i kada biste se zimi vozili na postojećim letnjim pneumaticima, i oni se habaju u tom periodu, pa ćete ranije morati da ih zamenite nego u slučaju da zimi koristiti zimske. Još jedan trošak koji ne možete da izbegnete je zamena guma kod vulkanizera, uz plaćane cene balansiranja (pod uslovom da nemate i rezervni set felni na kojima se već nalaze montirane zimske gume, i garažu ili podrum gde možete da ih čuvate preko leta). Ipak, kada se sve sabere, gume predstavljaju relativno mali trošak kada se uzme u obzir da od njih u velikoj meri zavisi vaša i bezbednost vaše porodice u vožnji tokom zime.

 

Gume nisu jedina zimska tema koja interesuje vozače

Polemike o kupovini i upotrebi zimskih guma često zasene druge takođe važne teme kada je reč o vožnji automobila zimi. Jer, da biste uopšte pokrenuli automobil, potrebno je da imate ispravan akumulator koji vas neće izdati ni kada se temperature vazduha spuste daleko ispod nule. Baš kao što ni zimske gume ne kupujete pred svaku zimsku sezonu, i akumulator je stavka koju ćete morati da menjate na svakih nekoliko godina, pa ćete trošak od minimalno 35-40 evra, koliko koštaju jeftiniji akumulatori, ''rasporediti'' na duži period.
Niske zimske temperature mogu biti kobne za starije akumulatore, a oni koji su zreli za zamenu pokazaće to već pri prvim mrazevima, dužim verglanjem ili potpunim otkazivanjem. Generalno, trebalo bi da ste mirni ako je vaš akumulator još uvek u garantnom roku (obično 2-3 godine), ali ako je stariji poželjno je prekontrolisati ga u servisu uoči zime i po potrebi zameniti. Ako automobil ne nameravate da koristite u dužem periodu, izvadite akumulator i dopunite ga pre sledeće upotrebe. U slučaju veoma dugog mirovanja, najbolje je akumulator dopunjavati jednom mesečno.

 

Antifriz

Još jedna veoma bitna stavka koji treba da prekontrolišete na vašem automobilu uoči zime i pojave mrazeva, jeste rashladna tečnost. Leti vam je bilo dovoljno samo da letimično bacite pogled ispod haube i uverite se da je nivo ove tečnosti u prelivnom sudu između oznaka ''min'' i ''max'', ali tokom zime je od vitalne važnosti za motor vašeg automobila da rashladna tečnost ne smrzne, ako je između dva menjanja antifriz možda razblažen vodom. U principu, najbolje je da vam prilikom svakog redovnog malog servisa, koji se obavlja bar jednom godišnje, majstor proveri svojstva rashladne tečnosti, ali ako na servisu niste bili duže od godinu dana, obavezno prekontrolišite u servisu stanje antifriza uoči nastupajuće zime. Preporučuje se da se antifriz menja na svake dve godine, pošto vremenom gubi svoja zaštitna svojstva, koja se ne odnose samo na otpornost na zaleđivanje, već i na sprečavanje korozije, penušanja, taloženja krečnjaka.

 

Brisači, tečnost za vetrobransko staklo, ''kederi''...

Jesen i zima su godišnja doba kada ćete zbog obilnijih padavina češće nego inače koristiti brisače. Zato je posebno važno da u ovom periodu istrošene metlice brisača obavezno zamenite novim. Sa druge strane, zbog prljavijih kolovoza u zimskim uslovima saobraćaja, od novih brisača nećete imati mnogo koristi ako nemate odgovarajuću tečnost za pranje "šoferšajbne" koja se neće zalediti u brizgaljkama na mrazu. Ne zaboravite da odmah nakon kupovine zimske tečnosti za stakla aktivirate uređaj za prskanje dovoljno dugo da sredstvo protiv smrzavanja prođe kroz čitavu instalaciju, do same prskalice.

Niske temperature u kombinaciji sa snežnim padavinama ili visokom vlagom u vazduhu utiču na to da se male količine vode koje dospeju između okvira vrata i zaptivne gume (kedera), ali i u bravu u vratima - smrznu, zbog čega ćete imati muku da otvorite vrata. Čak i ako vam to pođe za rukom primenjujući silu, na taj način oštećujete keder. Da se to ne bi dešavalo, potrebno je uoči prvih mrazeva i snežnih padavina premazati ove gumene selove sredstvom protiv mržnjenja, ili običnim glicerinom koji možete kupiti u svakoj apoteci. Kako se ne bi ledile, brave isprskajte podmazujućim i antikorozivnim sprejom (kao što je WD 40). Ove postupke ponavljajte periodično tokom cele zime.
 

 

Iako pretpostavljamo da za većinu vas ovi saveti nisu nepoznanica, ipak nije na odmet da se svi zajedno podsetimo najvažnijih stavki prilikom pripreme automobila za zimske uslove vožnje.
Takođe, svake godine na puteve Srbije stiže veliki broj novopečenih vozača bez iskustva, koji su tek stekli vozačku dozvolu i kojima je ovo prva zima ''na točkovima''. Ovog puta nismo se bavili nekim sitnicama, koje su takođe sastavni deo života svakog vozača koji koristi svoj automobil zimi, kao što su strugači leda, metlice za čišćenje snega i slično. Te stavke su vam takođe neophodne i većina vozača ih je verovatno negde odložila nakon prošle zime, pa samo treba da ih pronađe. U svakom slučaju, njihovu nabavku možete da rešavate ''u hodu'', kada se približi početak snežnih padavina.

 

Preuzeto sa b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja odavno kupio miselinke allseason, da ne lupam glavu. A akumulator crk'o pre tri meseca, pa sam uzeo onaj sa najduzom garancijom koji su imali na stanju. :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znaci samk brava moze da ti zamrzne :D

Послато са SM-J330F уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

I opet je izostavljena bitna stvar na koju mnogi ne razmisljaju i sa strane bezbednosti i zakona, a to je da bez obzira na vrstu gume, tokom zimskog perioda dubina sare zakonski mora biti iznad 4mm. Cak i kad vozite LETNJE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam čitao pa ne piše širite dezinformacije ako ne potkrepite izvorom.

Piše za neke države gde je dozvoljeno voziti letnje gume zimi uz usleov dubine šare

Edited by jevta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pise sigurno negde,bilo zimske ili letnje gume u zimskom periodu min 4 mm šara. Što se tiče BG.nema potrebe do decembra stavljati zimske tako bar kažu meteorolozi :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, jevta said:

Ja sam čitao pa ne piše širite dezinformacije ako ne potkrepite izvorom.

Piše za neke države gde je dozvoljeno voziti letnje gume zimi uz usleov dubine šare

 

A gde to ne pise? :lol: Molim za izvor te informacije :D Stoji mi istampano to u autu posto su me uporno neki ubedjivali da moram da imam zimske gume a da pri tome njihove zimske gume ne postuju zakon, a drugo gosn veliki strucnjak za bezbednost saobracaja je bio na televiziji jednom prilikom i potvrdio to sto sam rekao.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja sam čitao pa ne piše širite dezinformacije ako ne potkrepite izvorom.
Piše za neke države gde je dozvoljeno voziti letnje gume zimi uz usleov dubine šare
Daj nam taj izvor gde si citao da ne pise, posto siris dezinformacije koje mogu debelo da kostaju

Послато са SM-J330F уз помоћ Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na istom tom AMSS malo ispod teksta izvučenog iz konteksta

Član 113.


 Zimska oprema motornih vozila, osim za vozila vrsta L, K, T i C, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva:
 1)
pneumatike za zimsku upotrebu (npr. M+S, Snow Winter i dr.) na svim  točkovima vozila vrste M1 i N1;
 2) lance odnosno druge uređaje za povećanje trakcije na najmanje dva pogonska točka;
 3) za vozila vrsta M2, M3, N2 i N3 obavezni deo zimske opreme je i lopata, osim za vozila koja učestvuju u javnom gradskom prevozu.
 Dubina gazećeg sloja na pneumaticima za zimsku upotrebu ne sme biti manja od 4 mm.
 Na vozilima se ne smeju postavljati pneumatici sa klinovima.
 U periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Van navedenog perioda vozila mogu biti opremljena zimskom opremom.
 Izuzetno od stava 4. ovog člana, u naselju vozila ne moraju biti opremljena lancima, odnosno drugim uređajima za povećanje trakcije.
 Oprema iz stava 1. tačka 2) ovog člana može se postaviti na točkove na delu puta koji nije označen znakom "lanci za sneg" samo kad je kolovoz prekriven snegom.
 Odredbe ovog člana ne odnose se na vojna vozila.

Edited by jevta

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Član 113

Zimska oprema motornih vozila, osim za vozila vrsta L, K, T i C, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva:

1) pneumatike za zimsku upotrebu (npr. M+S, Snow Winter i dr.) na svim točkovima vozila vrste M1 i N1;

2) lance odnosno druge uređaje za povećanje trakcije na najmanje dva pogonska točka;

3) za vozila vrsta M2, M3, N2 i N3 obavezni deo zimske opreme je i lopata, osim za vozila koja učestvuju u javnom gradskom prevozu.

Dubina gazećeg sloja na pneumaticima za zimsku upotrebu, kada se koriste kao zimska oprema, ne sme biti manja od 4 mm.

Na vozilima se ne smeju postavljati pneumatici sa klinovima.

U periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Van navedenog perioda vozila mogu biti opremljena zimskom opremom.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, u naselju vozila ne moraju biti opremljena lancima, odnosno drugim uređajima za povećanje trakcije.

Oprema iz stava 1. tačka 2) ovog člana može se postaviti na točkove na delu puta koji nije označen znakom "lanci za sneg" samo kad je kolovoz prekriven snegom.

Odredbe ovog člana ne odnose se na vojna vozila.

Kada se ne koristi kao zimska oprema.

Quote

Član 86

Dubina gazećeg sloja pneumatika mora biti viša od fabrički dozvoljene dubine označene TWI oznakama, odnosno ako iste ne postoje najmanja dozvoljena dubina je 1,6 mm za vrste L i M1 i 2 mm za ostale vrste voz

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opet selektivno čitanje

1) pneumatike za zimsku upotrebu (npr. M+S, Snow Winter i dr.) na svim točkovima vozila vrste M1 i N1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znači po ovome isključivo zimski pneumatici kad se koriste kao zimska oprema (1.11-1.4.) moraju imati 4+mm!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...