neshaoct 9584 Posted September 14, 2018 Bili smo u letovalištima na jugu Turske više puta a 2003. smo ''uživo'' pratili neobično težak makadamski reli, na obližnjim planinama i na zemljanoj podlozi gde se najbolje i najsigurnije kreću divokoze i teretna vozila sa ''čeličnim gumama''. Danas je iznad poznatog morskog turističkog gradića Marmaris, pojurio karavan najboljih vozača sveta, u posebno za takvu priliku podešenim automobilima. Temperatura vazduha je bila oko 30 stepeni, vetra ni malo, pa kada su startovali snagatori od po 380 KS došlo je do podizanja pravih zavesa guste žute prašine koja se razilazila tek posle 5 minuta od prolaska takmičara. Takva situacija je režirala neobičan poredak medju top deset, na momente se kroz vetrobrane vozila ništa nije videlo, bezbednost je značajno ugrožena pa su se skoro svi požalili na nenormalne prilike i tražili da se razmak u startovanju sa 3 minuta poveća na 4 minuta. Posle sinoć održanog i već tradicionalnog mini ispita (2 km), danas su održana dva kruga, dva puta po tri brzinca od 38, 22 i 13 kilometara. Pobednici su bili Brin, Nujvil i Mikelsen, a na prvom današnjem prolazu kroz prašnjave oblake i na žutoj zemljanoj stazi koja je imala bar milion kamenih prepreka, svetski prvak Sebastien Ožie je u svom Fordu kasnio za najbržim (Kreg Brin, sa Citroenom) čak 23.6 sekundi, dok je ove sezone sjajni Ot Tanak, sa Toyotom Yaris, stigao u cilj brzinca potpuno prašnjav, iznerviran i usporen - kasnio je više od pola minuta. Prisutnima je rekao: ''Sve je prepuno prašine, nema šanse da se brzo vozi''. Posle prva tri današnja ispita vodio je Norvežanin Andreas Mikelsen u Hyundaiju, ispred Irca Brina u Citroenu i još jednog asa iz Norveške, Mads Ostberga sa Citroenom. Pored svih muka na stazi, simpatični ''cvikeraš'' i vodeći u šampionatu, Belgijanac Tijeri Nujvil je rekao kako su rano ujtru imali brz izlazak iz hotelskih soba zbog evakuacije u hotelu…šta je u bilo u pitanju, da li lažna uzbuna ili nešto zaista dramatičnao? Ne zna se… Posle servisa i početka drugog kruga, usledila je odluka o ''rešavanju prašnjavog problema'' i povećanju vremenskog razmaka pri startovanju na brzinskim ispitima, pa se situacija u generalnom poretku rapidno promenila. Takmičarski petak je završen vođstvom Nujvila, a podijum pozicije drže Ožie i Mikelsen. Jutros brzi Kreg Brin je imao dva gumi defekta, pao je na 9. mesto, a Mads Ostberg je polomio vešanje i imao bušenje gume. Nastaviće sutra, ako mehaničari uspeju da blagovremeno poprave sve neispravno. Kada se malo bolje pogledaju fotografije iz Turske onda se dolazi do zaključka da je iznad Marmarisa prosto nemoguće sačuvati pneumatike. Najbolji vozači sveta verovatno se odmaraju pokraj nekog bazena u Marmarisu, primorskog grada Egeja od oko 25.000 stanovnika, koji ima pregršt hotela a nekoliko nose i po 5 zvezdica i predstavljaju pravi raj za opuštanje i uživanciju. Već sutra rano ujtru ih čeka povratak u stvarnost, novih 6 makadamskih ispita i naravno u nedelju još 4 finalna, od kojih će veoma bitan biti poslednji ''power stage''. preuzeto sa - Auto Blog Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9584 Posted September 15, 2018 Horor, lomljave, požar i dupli uspeh Ove septembarske subote na plažama Marmarisa i Ičmelera, poznatih turskih letovališta, mogla je da se čuje povremena rika snažnih reli automobila, koji su u obližnjim planinama nastavili jurnjavu u možda najtežim uslovima ovogodišnjeg reli šampionata sveta. Dok su gosti juga Turske uživali u suncu i moru, pitavši se šta se to čuje u daljini, oni obavešteni su znali da je reli opet stigao u zemlju koja ipak najviše voli fudbal, ali, da su svi čuli ko su Loeb, Ožije, njihovi drugovi a i kolege reli vozači iz okoline Istanbula. Ako se podsetimo šta se dešavalo od otvaranja ovogodišnje sezone, od relija u Monako, Švedskoj, Meksiku, na Korzici, u Portugaliji, Aegentini, na SARDINIJI...gde je naravno uvek bilo vrlo teško, reklo bi se da je u Turskoj ipak najteže. Podsetimo, posle prašnjavog početka u petak ujtru i odluke da se takmičari na brzinskim ispitima puštaju na svaka 4 minuta (u drugom krugu), kako bi koliko-toliko imali neku vidljivost u gustim oblacima prašine, dan su najuspešnije okončali Tijeru Nujvil i Sebastijen Ožie sa minimalnom razlikom od 0.3 sekunde. Već na prvom subotnjem brzincu stao je Mads Ostberg zbog kvara turbine dok je drastično zakašnjenje zabeležio Tijeri Nujvil (+3.30 minuta) zarad problema sa vešanjem na Hyundaiju. Naredni ispit je doneo probleme i dalje vodećem Ožie, koji je ispit završio na 6. mestu a najbrži je bio Mikelsen, ispred Tanaka. Usledio je treći ispit dana koji je bio katastrofalan za Ožiea. Sjajni Francuz je dobio taj ispit od 21 km, ali je u cilj ušao uz puno sreće jer je njegov Ford počeo da se ponaša kao rasklimatani polovnjak. Ožie i njegov suvozač su stali i počela je hitra sanacija svega polomljenog i oštećenog. Već tada su znali da će kasniti u vremensku kontrolu. Uspeli su da ''zakrpe'' ono najbitnije i da stignu do mesta gde se obračunava vreme, uz saznanje da su zakasnili 6 minuta i da će dobiti penalizaciju od 1 minuta. Šef ''M Sporta Malkolm Vilson je bio oduševljen mehaničarskim umećem Ožiea, pa je u servisu rekao: ''Zato je on svetski prvak''... Elem, zbog peripetija sa Fordom, Sebastien Ožie se našao na mestu broj 4 i sa +46.1 sekundi, dok su na podijum pozicijama mesto zauzeli Mikelsen, Tanak i Latvala (Nujvil je imao čak +17 minuta) na istom ispitu broj 10, sa prašnjave i kamenite staze izleteo je mladi Finac Esapeka Lapi. Karavan modernih gladijatora stigao je u servis a u svakom timu mehaničari su se bacili na ranjene automobile. Početak sledećeg kruga bio je opet dramatičan. Najbolji je bio Tanak, ali je maler nastavio da prati Ožiea koji je u želji da što pre smanji zaostatak izleteo i stao. Problema je imao i Mikelsen, a posle ispita broj 11 Ot Tanak i Jari Mati Latvala su sa Toyotama zaseli na vrh. Još nije ni stigao do starta ispita broj 12, a Citroen C3 WRC Kreg Brina je počeo da se dimi. Ubrzo se pojavila i vatr, .stiglo je i vatrogasno vozilo...ali plamen je nažalost pred očima nepovređene posade progutao ceo automobil! Strašno, sigurno jedna od najtužnijih slika koja može da se zabeleži na nekoj reli priredbi. Ispit je opet bio negativan za Andreasa Mikelsena, kasnio je u kontroli čak 20 minuta i dobio veliku penalizaciju. Poslednji današnji ispit je pripao Tanaku, a u generalnom plasmanu su ubedljivo vodeći asovi Toyote Ot Tanak i Jari Mati Latvala (+13 sekundi). Naravno uslediće verujemo timske odluke da i jedan i drugi ne rizikuju previše i da se ostvari novi dupli trijumf. U nedelju sledi finale sa vrlo bitnim plus bod ispitom, takozvani ''power stage'', gde bi trebalo da se pojave i oni ''ranjeni''. U rezimeu se mora apostrofirati posada koja je trenutno na, za njih, perfektnom mestu broj 6. To je tandem ''privatnika'', stari lisac, 45-godišnji Norvežanin Hening Solberg (bio na 127 relija i ima 33 pobede na brzincima, rođeni brat reli šampiona Petera Solberga) i neverovatna suvozačica, iskusna 43-godišnja Austrijanka Ilka Minor koja ima prebogatu reli karijeru (117 WRC nastupa). preuzeto sa - Auto Blog Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9584 Posted September 17, 2018 Zlatni het trik Ot Tanaka Estonac, 30-godišnji Ot Tanak, najuspešniji ovogodišnji vozač Toyote pobednik je užasno teškog relija u Turskoj, koji se posle 7 godina pauze opet našao u kalendaru reli šampionata sveta. Bio je najveštiji, ali mora se reći i najsrećniji na 17 kamenjem i stenjem prekrivenim brdsko-brzinskih ispita. Na makadamskim stazama iznad Marmarisa bilo je prosto nemoguće voziti punim gasom a ne odvaliti točak, ne polomiti vešanje ili ne probušiti gume. O težini ovog relija dovoljno govori podatak o potpunom neuspehu favorita, Tijeri Nujvila sa i Sebastiena Ožiea koji su doživeli pehove i izletanje, a minimum bodova izvukli su tek na poslednjem ispitu ''power stage'', gde je Nujvil bio najbrži (osvojio 5 bodova), a Ožie u cilj ušao kao drugoplasirani (osvojio 4 boda). Treći je u tom finalu bio Tanak (osvojio 3 boda). Pehove i tehnička oštećenja imali su Ostberg, Evans, Brin, Lapi, izgorela su u potpunosti čak dva automobila, Kreg Brina i Al Rajhi Yazeeda. Sjajni Ot Tanak je tako zapisao svoju četvrtu ovogodišnju pobedu, treću uzastopnu - reli het trik uz inkasiranje velikih 25+3 boda. Sada je prestigao svetskog prvaka Ožiea, našao se na drugom mestu generalnog plasmana sa 164 boda (13 manje od lidera Nujvila, a 10 više od Ožiea) i veoma ozbiljno se umešao u borbu za titulu prvaka sveta 2018, samo 3 relija pre kraja sezone (Velika Britanija, Španija i Australija). Na cilju Turskog relija, zabeležene su ove izjave: Tanak: ''Bio je to težak reli, u petak smo znali da smo među prvih pet ali smo takođe znali da to nije događaj u kojem pobeđuje najbrži nego najpametniji. Nastavićemo da napadamo i u narednim relijima šampionata''. Ožie: ''Nedostajao nam je tempo, učinio sam sve što sam mogao''. Nujvil: ''Borimo se za titulu, zaslužili smo pobedu jer smo bili najbrži, ali problem nas je zaustavio. Mnogo smo svi u timu razočarani''. preuzeto sa - Auto Blog Quote Share this post Link to post Share on other sites