Jump to content
FAS Euroauto Goran
neshaoct

F1: 10 otkrivenih prevara

Recommended Posts

10. - Kočnice na Tyrrell bolidu

 

Screenshot_19.jpg

 

U to vreme tim Tyrrell nije imao turbo motor i zbog toga je dosta zaostajao za onima koji su imali. Kako bi uspeli da nadoknade taj zaostatak, setili su se da koriste kočnice hlađene vodom. Ali, bolid sa takvim kočnicama je znatno lakši od ostalih, a to nije bilo dozvoljeno. Zato su, na merenju tokom inspekcija, rezervoare sa vodom punili sitnim kuglicama olova. Zbog poznate težine olova, bolid je na merenju bio težak kao ostali. Na trkama umesto olova ide voda, a bolid je tako bio lakši za oko 65 kilograma od ostalih. Prevara je otkrivena slučajno jer su se po boksu počele pojavljivati sitne kuglice od olova...

 

9. - McLaren F-Duct (vod)

 

Screenshot_20.jpg

 

Danas na pravcima vozači imaju na raspolaganju DRS, odnosno otvore zakrilca na zadnjem spojleru u DRS zonama (na pravcima), smanji se otpor vazduha i tako poveća brzina. Ali, pre nego što je uveden DRS, McLaren je koristio varijantu toga. Tokom vožnje na pravcu, vozač pomeri svoje levo koleno i time omogući protok vazduha ka zadnjem krilu (spojleru) kroz ovaj namenski otvor, koji mu donosi do 5 km/h veću brzinu nego ostalima. Nakon što je otkriveno šta radi McLaren i ostali timovi su krenuli tim stopama, tako da je ova ''prevara'' ostala legalna do kraja 2010. godine.

 

8. - Promenljiv centar mase kod Renault bolida

 

Screenshot_21.jpg

 

2005. godine bolid Renaulta je bio dominantan. 2006. godine je otkriven deo razloga zašto su bili toliko uspešni. Unutar nosa bolida nalazio se težak disk koji se pomerao u krivinama i na taj način menjao distribuciju mase omogućavajući bolidu da brže prođe kroz krivine ne gubeći balans...jer se balans menjao. Nakon pritužbi, FIA je zabranila ovaj disk svrstavajući ga u aerodinamičke uređaje koji se mogu pomerati (zabranjeno u F1, svi spojleri moraju biti fiksni), iako je disk bio ispod panela i faktički se nije ni video. I pored te zabrane, Renault je osvojio šampionat i 2006. godine. 

 

7. - BMW motori samo za kvalifikacije

 

Screenshot_34.jpg

 

Formalno gledano, nije prevara...ali jeste nesportsko ponašanje. BMW je, koristeći svoje velike finansijske resurse, mogao sebi da priušti posebne motore samo za kvalifikacije. Tim Benetton koji ih je tada koristio (u prošloj turbo eri motora), imao je tako na raspolaganju 1.400, čak se smatra i svih 1.500 konja. Tako ''nasvirani'' motori nisu mogli dugo da potraju, tj. životni vek im je bio maksimalno 4 kruga. Svakako se nakon kvalifikacija ti motori bacaju, a za trku se stavljaju drugi koji su imali 800 konja jer su morali da potraju oko 300 kilometara (toliko tada, i danas otprilike ima većina trka).

 

6. - Korišćenje ulja radi podizanja snage motora

 

Screenshot_35.jpg

 

U današnjoj Formuli 1 sa V6 turbo motorima, potrošnja goriva je ograničena na maksimalno 100kg na sat. Timovi su se zato okrenuli drugim tečnostima koje mogu da iskorite kako bi imali malo više ''pogonskog sredstva'', odnosno kako bi imali više snage. Počeli su da koriste ulje koje se tokom rada motora nataloži u separatoru uljnih para. Kao da su pravili mešavinu. :D Mercedes i Ferrari su prvi počeli ovo da koriste. FIA je pokušala da zabrani ovaj sistem, ali tako što mu je ograničila upotrebu na 0.6 litara na svakih 100 kilometara. Faktički, dozvolila im je rezervoar od skoro 2 litre tokom jedne trke. 

 

5. - Dupli zadnji difuzor kod nekadašnjeg Brawn GP

 

Screenshot_39.jpg

 

Brawn GP je iskoristio rupu u tadašnjoj regulativi (2009. godina) tako što je pozadi stavio dupli difuzor koji je bolidu omogućavao dodatnu silu prijanjanja (''extra downforce'') na zadnjim točkovima. Posle mnogo buke, FIA je ipak proglasila ovo legalnim, pa su tako i ostali timovi uradili isto (iskopirali dizajn). Ali, tek nakon prvih 7 trka te godine, od koji je Button (prvi vozač Brawn GP) pobedio na šest i tako postavio temelj svoje vozačke titule te godine.

 

4. - Sakriveni dodatni rezervoar za gorivo ekipe BAR

 

Screenshot_40.jpg

 

2005. godine posle trke u San Marinu, sudije pored staze su čule zvuk iz parkiranog bolida tima BAR (''British American Racing'' nastao kupovinom Tyrrell-a), i to zvuk bućkanja tečnosti iako bi rezervoari trebali da budu skroz prazni na kraju trke. Pregledom je ustanovljeno da postoji dodatni, sakriveni rezervoar od 10 kg sa instalacijama razdvojenim od klasičnih rezervoara, ali se ipak mogao koristiti tokom trke. U to vreme se bolidima dosipalo gorivo tokom trke, pa je sa ovim dodatnim sakrivenim rezervoarom ekipa BAR imala prednost u težini od 10 kilograma (osim posle poslednjeg odlaska u boks). Kazna je bila zabrana učestvovanja na 2 naredne trke. 

 

3. - Fleksibilno prednje krilo ekipe Red Bull

 

Screenshot_41.jpg

 

Osim sistema DRS koji služi baš da pomeri zakrilce na zadnjem spojleru i time smanji otpor vazduha, svi ostali delovi na zadnjem i prednjem spojleru (krilu), moraju biti nepomični. Red Bull se dosetio da napravi svojevrsni mehanizam koji mu je omogućavao da se preko određene brzine (zbog težine otpora vazduha), pomeri i deo prednjeg spojlera i tako dodatno smanji otpor vazduha, odnosno poveća brzina na pravcima. Red Bull se branio da se njegovo krilo samo eto pomera zbog velikog opterećenja. Na kraju su morali da odu na test fleksibilnost krila, gde se videlo da su koristili gumeni deo koji je služio da pod težinom vazduha pomeri jedno zakrilce na prednjem spojleru... Red Bull se optuživao za ovu prevaru još od 2010. godine, ali je tek 2014. godine posle kvalifikacija u Abu Dabiju morao da ode na pomenuti test. 

 

2. - McLaren sistem za upravljanje zadnjim točkovima njihovim kočenjem

 

Screenshot_42.jpgScreenshot_43.jpg

 

1998. godine na trci u Brazilu, Coulthardov bolid je fotografisan iznutra. U kokpitu je tada uslikano da postoji pedala za gas, pedala za kočnicu, ali i dodatna treća pedala....takođe za kočnicu. Ali, samo za kočnicu zadnjeg točka koji je u krivini na unutrašnjoj strani. Time vozač može posebno da koči dodatno samo taj točak, odnosno da smanji njegov broj rotacija i time ga faktički iskoristi za brže skretanje, za brži prolaz kroz krivine. Ustvari, služio je kao vrsta ručnog sistema kontrole stabilnosti. Smatra se da je ovim sistemom McLaren bolid imao oko pola sekunde prednosti u svakom krugu u odnosu na sve ostale. Posle trke u Brazilu ovaj sistem je zabranjen.

 

1. - Benetton-ov ''launch control'' sistem

 

Screenshot_44.jpg

 

Iako je FIA zabranila sve varijante sistema za kontrolu proklizavanja i bolju trakciju za sezonu 1994. godine, Benetton je i dalje imao nekoliko neverovatno brzih startova. Od svih drugih vozača u šampionatu najglasniji je bio Ayrton Senna koji je svoje sumnje izneo javno. FIA je proverila Benetton bolid i otkrila u glavnom kompjuteru opciju za aktivaciju kontrole proklizavanja na startu. Benetton se branio da, iako je opcija postojala, nikada nije korišćena, tj. branio se tvrdnjom koja nije mogla biti proverena (oborena).

 

Još malo takvih stvari:

 

 

 

 

Edited by neshaoct
update video

Share this post


Link to post
Share on other sites

automarkethr.jpg AutoMarket.hr: Kako se vara u Formuli 1?

 

Automobilisti uvek traže neki trik kako biti brži od konkurencije, a kako se vara(lo) u Formuli 1, pogledajte u videu:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...