Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Koliko košta vožnja sa uključenom klimom?

Recommended Posts

klima.jpg

 

Svi znaju da rad klima uređaj troši energiju koju stvara motor automobila, a koji je, sa svoje strane, stvara sagorevajući gorivo. Koliko stvarno energije troši klima uređaj, koliko je to goriva, i na kraju, koliko košta vožnja sa uključenim klima uređajem? Odgovor na pitanje da li automobil sa uključenim klima uređajem troši više goriva je jednostavan - da. Ali, koliko je to, i da li se može uživati u blagodeti rashlađene kabine, a pri tom uticati na potrošnju? Ako vas potrošnja ne zanima, nemojte dalje čitati ovaj tekst, ali ako imate na umu troškove, obratite pažnju.

 

Klima uređaju je potrebna energija za pokretanje kompresora koji je zadužen za cirkulaciju rashladnog gasa koji se nalazi u sistemu. Pogon kompesora je preko kaiša, koji je obično ujedno i pogon alternatora vozila, a često i vodene pumpe kao i servo pojačivača upravljača. Kompresor klime obavlja relativno ozbiljan rad i u tu svrhu mu je potrebno dosta energije, tačnije od 8 pa sve do 20%, a on je time samo jedan od nekoliko potrošača bez kojih automobil ne može. Mnogi zaboravljaju da alternator proizvodi struju, ali da u tu svrhu troši energiju od motora, uljna i vodena pumpa takođe, a tu je i servo pojačivač upravljača, naravno ako upravljač nije elektro servo pojačan. Svi ovi potrošači crpe energiju - odakle? Iz rezervoara goriva. Jedino, bez klime se može, ali bez ostalih pomenutih se ne može.

 

Total-crop-1.jpg

 

Od čega zapravo zavisi koliko će klima uređaj trošiti?
1. Pre svega, od zapremine vazduha u kabini. Veći automobili imaju veće kabine, samim tim i klime većeg kapaciteta, koje posledično troše više goriva.
2. Takođe, zavisi od spoljne temperature, odnosno, ulazne temperature vazduha u kabinu. Mnogo više energije je potrebno da se vazduh od 40°C ohladi na 23°C, nego kada je ulazni vazduh 30°C.
3. Kada se klima uređaj zimi koristi za odleđivanje i razmagljivanje takođe radi pod velikim opterećenjem

 

Kolika je potrošnja klime u litrama goriva ili u novcu?
Zavisi od brojnih faktora, a i od vas samih, odnosno načina eksploatacije. Ali, ako se u proseku uzme da je je potrošnja sa klimom minimalnih 8% situacija je sledeća:

- prosečna potrošnja 7.0l/100km + 8% = 7.56 l/100km, odnosno nešto više od pola litre benzina ili dizela na 100 pređenih kilometara.
U novcu, po cenama u Srbiji to izgleda ovako:
1L benzina = 144.20 din x 7 = 1009.4 din/100km + 8% = 1090.15
To znači da vas svakih 100 pređenih kilometara sa uključenim klima uređajem košta 80.75 dinara. Ako to prenesemo na put do Grčke, omiljene nam destinacije za letovanje, na ukupnom putu koji će biti oko 1.700 km, dodatni trošak je 1.372,00 din. Nije strašno za dodatnu udobnost, samo nemojte zaboraviti da smo računali minimalnu moguću potrošnju klima uređaja od 8%.

 

Total-2-1.jpg

 

Kako uticati na potrošnju sa uključenim klima uređajem?
1. Ne hladite više nego što vam je potrebno, nego koliko vam prija, kao što to radite u stanu. Pogotovo ako imate automatski klima uređaj, obavezno podesite željenu temperaturu, i postavite ''Auto'' mod. Nije vam potrebno 17°C u vozilu, nego optimalnih 22-24°C. Lekari čak preporučuju da bude samo 3-4 stepena manje nego napolju, kako ne bi doživljavali šok po napuštanju vozila. Lekari zbog toga i preporučuju da se klima ugasi nekoliko minuta pre dolaska na odredište kako bi se podigla tempertura u vozilu, a organizam aklimatizovao na ono što ga čeka.
2. Uključite recirkulaciju vazduha u kabini, tada klima hladi samo vazduh koji je već u kabini, i ne mora da hladi vreli vazduh koji dolazi spolja. Naravno povremeno pustite svež vazduh u vozilo.
3. Na kratkim, gradskim relacijama ugasite klimu i otvorite prozore. Ako je relacija samo 15 min, klima će raditi pod maksimalnim opterećenjem, a neće stići da rashladi vozilo. Samo će značajno povećati potrošnju.
4. Na potrošnju klime utiče i koja je početna temperatura vazduha u vozilu, pa parkiranje u hladovini može uticati na potrošnju. Treba da znate da se površine u vozilu na letnjem suncu zagreju i na preko 100°C.
5. Ugasite klimu ako je spoljna tremperatura prihvatljiva za vas, i koristite cirkulaciju spoljnjeg vazduha. Nemojte biti zaboravni.
6. U proleće i jesen klima vam je manje-više nepotrebna, nemojte se zaluđivati pričama kako u vašem vozilu ne može da se isključi klima. Ima vozača koji tako misle.
7. Održavajte klimu u svom vozilu. Redovno održavana klima efikasnije radi i troši manje goriva. Čist polenski filter dozvoljava bolji protok vazduha i klima je efikasnija i ekonomičnija.
8. Ako zimi koristite klimu za razmagljivanje i odleđivanje, ugasite je kad završi svoj posao.

 

Prst-mali.jpg

 

Naravno istorijsko je i pitanje: da li klima uređaj ili otvoreni prozori? Odgovor je: u gradu otvoreni prozori, na otvorenom putu, odnosno pri brzino preko 70 km/h klima uređaj troši manje nego loša aerodinamika, odnosno otpor vazduha, koji izazivaju otvoreni prozori, to su potvrdila i dokazala brojna menjenja. Što je brzina veća i ova razlika raste. Na kraju, klima uređaj je koristan i nije preterano neekonomičan ali samo ako se koristi uz malo obazrivosti. Može prilično uticati na potrošnju i troškove puta, ali i ne mora, zavisi samo od vas samih.

 

Prst-mali-2.jpg

 

preuzeto sa - dmotion.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bože moj, kakav glup tekst.

Kakvi crni otvoreni prozori, kada srbima smeta promaja :D

Jbt, u nedelju sam napušio i sestru i ženu. Nema veze što je brzina 5km/h, smeta im kada im duva oko glave.

Kada sam u autu sam, spustim sve prozore do kraja i vozim, ali čim sednu žena, ili neki drugi svileni, odmah palim klimu i dižem stakla, sve po gradu, naravno. Ako je napolju preko 25C, i još sunce sija, odmah se preznojim i neprijatno mi je, ne pomaže tu jedan otvoren ili još gore, odškrinut prozor. Na sreću, klinja je na mene, i on spušta prozor čim sedne u auto :D, ili kuka da se upali klima.

P.S.

Meni je potrošnja ista i leti i zimi, ne vidim razliku sa klimom i bez, provereno na dva različita auta. A i koji će mi klima ako je ne koristim, onda bih vozio Ladu Rivu 2107, 1500 ili 1600, na plin naravno!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednu bitnu stvar nisu pomenuli u tekstu.
Što je motor manje zapremine više će osetiti rad klime.
Veći motori, dizeli naročito, bolje podnose rad klima uređaja u vozilu, i po performansama i po novčaniku.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To sam baš hteo dodati..
Pre tri leta vozio sam clia 1.2 do CG, odlična klima ali uzbrdo se muči, te sam onda klimu palio samo nizbrdo i to kad koči motorom , bilo je tu tog dodatnog menadžerisanja, ali kabina je bila hladna, a meni na raspolaganju "snaga" motora ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne znam u čemu je fora, ja na midea 1.3mjet od ljutih 70ks ne primećujem neki pad snage, ni uzbrdo, ni u preticanju, ni u maksimalnoj brzini. Probao sam više puta uz Bubanj Potok, ka Beogradu, stvarno ne primetim neku razliku. Može biti da nije bilo +42C napolju, nego recimo +30C, ko zna.

Više se primećivao rad klime na bivšem fiat bravo 1.9jtd, i još je bio remapiran. Lepo neko reče, čini mi se Vule, a njegova brava ima 150ks, da im je kompresor više primeren nekom V8 motoru od 5l, nego za malecki 1.9jtd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Primeti se na svim slabijim motorima itekako. Nisam imao prilike probati snažnije mašine, ali i na ovim do 115hp se oseti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozio sam punta 1.3 mjet, isto mogu da potvrdim da se rad klime ne primećuje na snazi motora. Bojao sam se da će slabo da vuče, ali vuče kao bez uključene klime.

Više je primetim sada na benzincu 1.6 sa 120KS

Edited by Joker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grande punto  1.3 iskljucuje kompresor pri naglom ubrzanju odnosno patosiranju gasa. pri laganoj voznji se rad kompresora jedva oseti jedino je potrosnja malo povecana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treba to i osetiti, nisu svi ljudi za masinerije i tehniku stvoreni, ne vređam.

 

 

 

Ko oseti nema šanse da promakne.

Vozio sam svašta i sve po zvuku motora možeš da ustanoviš, traktor, kombi pun, kamion, šleper, oseti se sve.. Nema muzike i otuđenja od puta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na  puntu 1.2 8v podigne se ler dosta kad upališ klimu, i vuče lošije od juga45. Zato je nikad nisam koristio, samo prozori dole i ventilator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja imao 2 punta 1.2 8v i nije ih klima tako opterecivala. Bice da je tebi kompresor bio los

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De loš kompresor, nova Z10 tad prešla manje od 30k. Al vozio sam po gradu najviše i to sam je stiskao fino, kontam na otvorenom se verovatno ne oseti toliko ili ako imaš laganu nogu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mićo, nova Panda sa 75ks, izgubi bar 15-20 ponija, kad uključim klimu. Doduše zavisi i kakve su relacije. U brdu se ubabi i vidi ga pre mene.
Potrošnja ode litar gore ali bitno da je meni fino.
Moj Punto oseti klimu najviše u samom polasku iz mesta, kasnije u vožnji i nema neke razlike.
Potrošnja veća za pola litra.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nisam rekao da se ne oseti ali ono, nije mu neki problem bio :D
Meni na kombiju kad su bili losi lageri doslo ke do toga da je na ler hteo da se ugasi
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potrosnja se malo oseti, mozda pola litre, ali sto se snage tice, ja u Bravu od 120 konja, ne osetim skoro nista. Bar nista sto bi me opterecivalo.

 

U leru se cuje kad ukljucim tek klimu malo razlika u zvuku motora, ali malo, i to je to.

Sto se tice toga kako vuce, to je marginalno.

 

A inace, radili su mitbastersi nekad davno epizodu o tome da li je bolje zbog potrosnje goriva ukljuciti klimu, ili spustiti prozore.

Klima opterecuje motor, ali spusteni prozori kvare aerodinamiku.

 

Nije mi zapelo za tih pola litra, i kad je toplo, naravno da je ukljucim kao svi bez razmisljanja.

Edited by Smireni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni je krajnje zanimljivo sto ljudi gase klimu zbog potosnje i krecu pod punim gasom sa semafora i nabijaju se u branik :)

Pa to izadje vise od litar razlike u potrosnji i jos ko zna koliko u sklopovima i delovima

Edited by igor0511

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jao Igore, kamo lepe sreće da kreću sa punim gasom, bile bi manje gužve, nego većina blene, i kreće kao po jajima. 

Ja i dalje ne vidim razliku u potrošnji, a ako je dotle došlo bolje da kupim markicu i idem gsp-om. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja na 1.6 bravu osetim klimu samo kad krecem prvom, mora malo jaci gas da se doda, osim toga nista.. Doduse i zvuk motora je drugaciji.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...