Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

40 godina: FSO Polonez (1978. - 2002.)

 

fso polonez.jpg

 

Savremen spolja, jad ispod lima, koristio je arhaičnu mehaniku Fiata 1300 iz 1961. godine, ali korektno opremljen i prvoklasan po pitanju bezbednosti.

Sredinom 1970-ih ''Polski Fiat'' je odlučio da proširi paletu, odnosno da ponudi moderniji automobil koji će sa vremenom istisnuti iz produkcije model 125p. Novi automobil FSO Polonez je, zanimljivo, baziran na Fiatovom prototipu bezbednosnog automobila ESV, predstavljenom 1970. godine. Sigurnost je bila važna stavka, pošto su poljski putevi bili među najnesigurnijima Evropi, sa izuzetno visokom smrtnošću. Zato je Polonez dizajniran izrazito čvrsto, dovoljno da zadovolji i tadašnje američke norme, a osnovni model je još uvek i polovinom 1990-ih bez problema prolazio i evropske testove! Ako ste ikada prisustvovali ili videli sudar Poloneza i nekog drugog, prosečnog automobila 1980-ih, mogli ste to jasno vidjeti: jao onome ko bi dobio udarac masivnih poljskih branika!

 

Zasluga je bila i u, za tadašnje pojmove, velikoj masi od 1.115 kg. Ali, taj važan, izvrstan rezultat nije nastao slučajno. Fiat je 1970. godine pokrenuo projekt sigurnosnog vozila ESV (''European Safety Vehicle''), te je predstavljeno nekoliko modela sa neobičnim branicima u prednjem dijelu. Posebno je zanimljiv bio model ESV 2000, kojeg su dizajnirali Giorgetto Giugiaro i Walter da Silva. Poljski FSO ga je 1974. izabrao kao bazu za svoj novi model, te se FSO-ov dizajner Zbigniew Watson pridružio italijanskom timu, kako bi novi model napravili na mehaničkoj bazi od 125p. Projekt je razvijen pod kodnom oznakom ''137''. 

 

38253_0.jpg

Modernistička instrument tabla sa pravougaonim instrumentima imala je i obrtomer, menjač je bio 4-stepeni, sedelo se blago povišeno, klime naravno nije bilo, a stakla su bila na struju

 

To je bilo dobro, ostalo baš i ne! Osim nekvalitete izrade, rđanja i loših voznih svojstava, u oči su upadale i nekvalitetne boje koje su vrlo brzo bledile i raspucavale se. Gabaritima 4.272 x 1.651 x 1.420 bio je to ''pošten komad auta'', tadašnja prava srednja klasa, a zanimljiv je bio kratko međuosovinsko rastojanje od 2.509 mm (većina aktuelnih modela niže klase ima veći). Koeficijent otpora vazduha od 0.35 za tadašnje je pojmove bio vrlo povoljan. Premda je izgledao modernistički, koncepcija je bila klasična, sa motorom uzdužno napred i zadnjim pogonom, preko zadnjeg krutog mosta sa diferencijalom (svojevrstno ''kamionsko vešanje'' i felne 13-ce sa gumama 175 R 13.

 

Inicijalno je bio zamišljen za veći 2-litarski Fiatov DOHC motor, ali zbog nedostatka sredstava morao se snalaziti deljenjem mehanike sa 125p, koja inače potiče još od Fiata 1300 iz 1961. godine. Koristio je OHV motor, sa tri ležaja radilice i bregastim vratilom u bloku, sa 1481 ccm i 76 KS.  Mogao je dostići 150 km/h, što i nije bilo loše, ali mu je zbog mase od gotovo 1.1 tone do stotke trebalo celih 17.5 s. Potrošnja mu, zbog arhaične koncepcije motora (premda je kompresija povećana na 9.2), i velike mase nije mogla biti vrlina. Deklarisano na otvorenom 7, u gradu 12.5 i prosečno 8.6 litara. Realno, prosek je bio 10 litara. Na poljskom se tržištu nudio i u verziji 1300 sa 64 KS za 140 km/h i 22s do stotke. Za britansko se tržište ugrađivao Roverov (izvorno Hondin) benzinac sa 1396 ccm i 102 KS, a mogle su se naručiti dizelske verzije - PSA 1905 ccm/67 KS i VM 1995 ccm/83 KS.  

 

Klasična kombi-limuzina sa petim vratima bila je besmislena pošto zadnju klupu nije bilo moguće preklopiti. Ostale verzije, osim u samo pedesetak primeraka proizvedenog coupea, predugo su, zbog nedostatka sredstava, ostale samo prototipovi. Tek u devedesetima, kada je fabriku preuzeo korejski Daewoo, stigle su nove verzije, dostavne, limuzina, karavan, pick up... Ali, vreme automobila nastalih u vremenu planske ekonomije došlo je kraju i proizvodnja je okončana 2002. godine.

 

preuzeto sa - autoportal.hr

 

image_54225.jpgimage_54213.pngimage_54234.jpg

image_54230.jpgimage_54223.jpg

image_54233.jpgimage_54221.jpgimage_54222.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nešo, svaka čast što si okačio ovaj tekst, nostalgičar sam i uvek mi je drago kada saznam nešto novo o automobilima iz tog perioda. Nisam znao da je bio poznat po bezbednosti. Neke recimo 1987 nas je vozio mamin kolega u polonezu. Sećam se da je u to vreme važio za kantu, i da su Lade bile mnogo cenjenije. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrelegume.jpg VreleGume video: FSO Polonez

 

Pravio se u Poljskoj od 1978. do 2002. godine. Automobil koji je obećavao, dosta toga i pružio posebno ako je vaš prethodi ljubimac bio Peglica...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...