Jump to content
FAS Goran
Srkii

Jesu li LED sijalice dozvoljene? / Naknadna ugradnja LED sijalica

Recommended Posts

Jesu li led sijalice za farove dozvoljene po zakonu?

 

 

Edited by neshaoct
dopunio naslov teme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najverovatnije dolaze xenoni na red.Bolje da dodju led na red nego xenoni,jer ako nesto ubija i smeta to je led sijalica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I treba da se pocne sa rebranjem za osvetljenje i to zestokim - jer u zadnje vreme ovo postaje nemoguce za voznju. Po gradu i nekako, ali onaj ko iole vise vozi na otvorenom putu nocu zna o cemu pricam. Sa prilivom jeftine bofl robe, ljudi sa osvetljenjem rade bukvalno sta im padne na pamet, bez ikakve kontrole. Od losih ksenona koji biju na sve strane, nenastelovanih i porazbijanih farova, preko sijalica raznoraznih duginih boja, LED traka koje ostaju da bljeste i nocu, do strucnjaka koji svesno voze sa neispravnom ili pregorelom sijalicom srednjeg svetla i isto tako svesno drze upaljeno dugo. Kaznjavao bi ih duplo - i za neispravnu signalizaciju i za svesno ometanje vozaca u susret...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po zakonu, sijalice jace od 2000 lumena mogu da koriste samo oni koji imaju fabricki prskalice za pranje farova (nije izvrsena prepravka vozila).

Led svetla su dozvoljena samo kod automobila koja imaju opciju podesavanja nivelacije farova iz kabine.

Xenoni se ne smeju koristiti bez automatske nivelacije.

 

Led dnevna svetla mozete koristiti unutar zmigavaca postojecih farova (jer su pod homologacijom) ne smatra se prepravkom vozila, ali iskljucivo switchback varijantu kako se dizajn prostiranja svetla ne bi narusio. To su vam one led sijalice 2 u 1 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led jeste budućnost, ali kod auta prepravka ne ide lako. Ja sam za druga poručio takve ali ih je brzo skinuo jer nije mogao da vozi po snegu. Obična sijalica kroz snop svetla šalje energiju i topi sneg, a ova izvlači ventilatorom pozadi tako da staklo ostane hladno. Druga mana je način i ugao isijavanja svetla. To se ne poklapa sa konstrukcijom fara. Prepravka bi bila idealna ali sa originalnim led farom koji je projektovan za auto. Takođe kod kućnih sijalica led više daje svetla ispod sijalice a manje po uglovima sobe dok volfram podjednako rasipa svetlo i više reflektuje sa zidova od Led.
Inače ja sam ih platio oko 15€ par. Ako umeš da koristiš aplikaciju AliExpress-a možeš mnogo da uštediš. Obrati pažnju na kupone i obavezno češljaj predloge koji se jave ispod predmeta koji pregledaš. Isti prodavac, isti artikl daje i do 60% jeftinije ako pokrene novu prodaju i ona bude sa 0 orders i 0 review. Na takvu stranicu pusti par komada jeftino dok stignu pet zvezdice a onda diže cenu. Znači pregledaj uvek Seller Recommendations i Morre to love pa stisni da kupiš robu sa 0review

 

 

Edited by neshaoct
prebačeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mene samo brine ovo za snijeg, što se tiče jačine snopa, vidi se na fotografijama da su LED jače, odnosno bolje sijaju. Kod rasipanja svjetlosti, ove se mogu rotirati dok se ne dobije dobar svjetlosni snop.

 

Uzeo sam ih na BF rasprodaji, bile su nešto jeftinije nego sad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, tvzmaj said:

Druga mana je način i ugao isijavanja svetla.

Mene ovo najviše zanima. Da li LED naspram xenon sijalice ima više lumena ili je ipak slabija i da li više rasipa svetlost ili ga više fokusira na određeni ugao od kog ne može šire da osvetli. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16/12/2019 at 1:14 AM, gavranpero said:

što se tiče jačine snopa, vidi se na fotografijama da su LED jače, odnosno bolje sijaju. Kod rasipanja svjetlosti, ove se mogu rotirati dok se ne dobije dobar svjetlosni snop.

Jos ce dosta vode proteci, da se za neku nama prihvatljivu cifru dobije LED auto osvetljenje koliko-toliko blizu OEM varijante. Koje se sastoji od stotina usmerenih dioda i kosta Boga oca.

Tacno je naravno da LED sijalica ISIJAVA jace od obicne sa vlaknom. Ali je kod ovih jeftinih LED Kineza koji se kod nas prodaju veliki problem raspored svetlosti, pogotovo u farovima za glavno osvetljenje (oboreno i kratko svetlo). I reflektorski i projektorski far su projektovani za sijalicu sa vlaknom, tj. senilo je takvog oblika da pravilno isijava svetlo samo kada se izvor svetlosti nalazi u tacno odredjenoj tacki i isijava maltene 360 stepeni. Sto je kod obicne sijalice uzareno vlakno ili kod xenon sijalice Voltin luk. Dok su kod jeftinih LED sijalica diode rasute po telu iste, ili ako je u pitanju COB varijanta obicno bude pljosnata sa izvorom svetla samo na 2 strane, CREE su varijante sa socivom i daju usmereno svetlo napred, postoje i kombinacije svih ovih... Iz tog razloga je i dalje xenon sijalica primetno ispred bilo kakvog jeftinog LED svetla, o glavnim farovima tek da ne pricamo. Najjace mi je kada neko ugradi neku krs LED sijalicu, pa se divi jacini i boji snopa kada gleda u far. A ono najvaznije - sto na putu ili ljudima u susret ili na zidu takva sijalica vrlo cesto projektuje ovako nesto, to nije bitno:

 

Untitled1.png.18faefc8967983c81e89347a4023fd7c.thumb.png.0a9e6e903199865402db73726d622898.png Untitled1.png.b5389fa825c53ec116e438430f52b9bd.thumb.png.e3339da33a5631774bdf19a3bbec4f1a.png

 

Na prvoj slici je poredjenje obicne sijalice i jeftine LED na uredjaju za nivelaciju, na oborenom svetlu u istom reflektorskom faru. Vecina zna da tumaci i dovoljan je samo jedan pogled da sve bude jasno. Crvenim sam zaokruzio delove snopa koji ubijaju ljude u susret. Vrlo cest slucaj, naravno ima i onih sa boljim snopom, ali jos uvek nisam video cenom prihvatljiv LED koji ce parirati dobroj aftermarket xenon sijalici. Tj. nemaju dobar hotspot i raspored svetlosti.

Isto vazi i za rikverc osvetljenje, sija ubija, a cesto se ne dobije nista u praksi :) . Na bivsem Stilu sam se godinama igrao i sa starijim sijalicama sa SMD, kao i COB i CREE varijantama. Evo ispod primera za CREE Q5 od 9W. Na prvoj slici paralelno sam upalio i maglenku od 21W, koja je ista sijalica kao stara za rikverc (dole levo, a dve male su pozicije od 5W). Vidi se iz aviona koliko je to jace svetlo:

 

091020164251.jpg.1555673140ef3677bf103bb15fe7bf44.jpg.46d7b65323ad68d049fc788c48bc0c0f.thumb.jpg.dec4f1792145f7aaf9c083831a773906.jpg 091020164258.jpg.03dd6d69687bd3f52a640d666fa3c047.jpg.91a2fb53f4b90aa257d7b390d259851d.thumb.jpg.b21b1ff8c3f8c1b0fea2c6567261a1f3.jpg

 

Ali u praksi nisam nesto dobio, sto se tice vidljivosti pozadi (takodje stvar konstrukcije sociva). Primera ima gomila, da ne of-ujem dalje. Iz mog iskustva od vise od decenije igranja sa tim - LED su dobre za osvetljenje kabine, pozicije, tablica, tj. tamo gde je potrebno malo jace ali nefokusirano svetlo. Za sve ono sto je bitno za bezbednost, gde je potrebno jako i fokusirano svetlo (kratka, duga svetla) - xenon/bixenon je i dalje zakon. Za maglenke takodje nije preporucljivo gurati bele LED, gde je za maglu potrebna sto toplija (zuca) boja, sto blize asfaltu, koja ce se podvuci pod sloj magle i osvetliti ivice puta. Kada jednom stvarno zatreba, svakome ce biti jasno, recimo voznja od par desetina ili ne daj Boze stotina km po zestokoj magli... Znamo koliko bela boja (pogotovo jaka) stvara efekat "zida" ispred vozila. Slicno kao kada se upale duga svetla u magli.

Posebna prica je i kvalitet LED i jeftine robe koja ovde stize... Problemi da Canbus u stvari nije to ili nema dovoljnu otpornost, pa pali greske po tabli, pregorevanje tih sijalica, blinkanje, itd... A bukvalno se desava da zavisi od serije do serije sijalica... Tako da je moje iskustvo daleko od toga da je u praksi sve tako LED sjajno :) , vise je to preslo u neke druge stvari, izvinjavam se za off ;)

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedan lik iz kraja ima neke led na Golfu 6 kad se mimoilazimo istera mi oči a dan je.Kako izgleda noću mogu da zamislim.Trebalo bi to sve na tehničkom zabraniti.

Sve budzevine koje nije propisla fabrika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupioo sam led sijalice h7 led tacnije c6 h7

I imam problem ds ih ugradim, da li je neko postavljao sijalice i kakva su iskusvtva s njima

 

 

Edited by neshaoct
spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sudeci po ranijim temama, u pitanju je fiat Stilo? 

 

Led je slabiji od klasicnog xendze, a na Stilu verujem da je super igranka zbog malog i skucenog prostora u faru. 

 

Kolega sa foruma Danilo je turio u bivseg novijeg brava led u duga svetla, fino su svetlela. Moze da ti bude problem ako je razlika u naponu sijalice (snaga u vatima (W)) u odnosu na klasicnu halogen/xendza. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, ISV_01 said:

Led je slabiji od klasicnog xendze

Nisu toliko slabije, koliko imaju losiji raspored svetla i preciznost snopa. Pisano vec X puta, dokazano slikama koliko to rasipa svetlo, pogotovo u reflektorskom faru. Bas pre neko vece sam vozio caletov auto nocu na otvorenom (Citroen je u pitanju). Uprkos mojim savetima, ipak nije odoleo i pazario je nedavno LED za duga :) . Posto auto na oborenim ima 4300K ksenon, sa upaljenim dugim LED se dobije samo malo beline okolo. Uopste nema daljine i fokusiranosti snopa na put, sto se narocito lepo vidi kada naidje neka blaga uzbrdica - gotovo da nema razlike kada se upale duga LED. Funkcionalno bolji rezultat na putu ima bilo koja krstena sijalica sa vlaknom, ni on nije zadovoljan.

Kacili smo vise primera projekcije sa LED sijalicama na zidu i koliku disipaciju (rasipanje) svetla imaju, ako treba ponovicu :) . Ono moze "lepo" da sija samo nekome ko nije upucen sta treba da se dobije na putu i ko se divi belini, gledajuci spolja sa 3 metra u auto. Ne racunajuci fabricke LED sisteme sa stotinama usmerenih dioda koji su totalno druga prica - apsolutno nisam pobornik ovih jeftinih Kineza. Vec sam po "zracenju" naucio da ih prepoznam u susret nocu na otvorenom. Za oboreno svetlo, ksenon sa projektorom je i dalje izmislio svetlo za sve ostalo (od nama pristupacnih aftermarket resenja).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo malog doprinosa temi. Na samom faru možete videti kako je homologovan, za koju jačinu svetlosti.

 

ECE112.thumb.jpg.e55d54940e388a6a7d4fd23c47b1254e.jpg

 

Koga zanima više, UNECE pravilnik 112 po kojem se homologuju duga i kratka svetla sa asimetričnim snopom, sa sijalicama sa užarenim vlaknom ili LED diodama:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R112r3e.pdf

 

Za ksenone, UNECE pravilnik 98 po kojem se homologuju duga i kratka svetla sa gasnim izvorom svetlosti:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R098r3e.pdf

 

Nažalost (ili na sreću), naši domaći pravilnici nisu dovoljno obradili ovu temu, ali se pozivaju na ove UNECE koje sam naveo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakvi crni pravilnici, kad na regloskopu sa dobrim delom LED sijalica umesto pravilne forme snopa levo - dobijes "OVO" desno.

Svako verovatno zna da protumaci, tako da nema potrebe gubiti vreme na objasnjavanje. Evo jos jednom za ljubitelje jeftinih LED na oborenim svetlima, cisto da znaju sta nam u tom slucaju dolazi u susret. 'leba ne jede da ponovim, naravno, identican far je u pitanju, levo sijalica sa vlaknom, desno aftermarket LED:

 

33aa.png.6b6828434e182ec82241fb5c1d5f98a3.png

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slažem se... Ali i same halogene sijalice, kao i LED, moraju biti homologovane za sebe, to jest imati "E" znak (otud razlike) :)

 

Realno, pitanje je šta se sve prodaje kod nas... Meni na tehničkom nikad nisu gledali Stila na regloskopu, jesu jednom kad sam sam tražio...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako neko reče a ja ću to malo preformulisati.

Kad kod nas bude "sve" po Zakonu, biće kraj Sveta.

U prilog teme prilažem sličice:

 

IMG-f327c4ceef53c04d54b6c740f971e642-V.thumb.jpg.accba8bb86ff2d834e979b76e74d66da.jpg IMG-4a6faba205eb427c6f802e9a9fa031e0-V.jpg

 

Edited by Ivan
Spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lepo, fabricki projektor+xenon, koliko se secam ;) ? Cenjeni kolega, ne sumnjam u vasu strucnost, samo da drugarski i konstruktivno prokomentarisemo - vozacki far moze komotno malo uvis (mozda i ulevo) ili slika vara? Svakako pohvalno da ne smeta drugima, ali licno volim da podesim i to i da po nekoj krivudavoj magistrali ne moram non-stop da "akam" oboreno/dugo. Za mene su jedine mane projektora "renderovanje" puta (kako volim da kazem), tj. taj ostar prelaz izmedju osvetljene i neosvetljene zone, sto ume da bude vrlo nezgodno iz ugla vozaca). I ako se lepo ne podesi - manjak svetla u levoj krivini.

Pisah vec, zato uvek prvo stelujem na zidu, zatim fina dorada negde usput na magistrali (da i ja perfektno vidim) i po povratku finalna provera na zidu - da to fino doradjeno slucajno ne smeta ljudima koji dolaze u susret.

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo je prvi auto kod kog nisam morao da intervenišem oko svetala. Zemlja izvoza CH. ;)

Dobro opažanje, nisam ni sujmio, uvaženi kolega @Ivan .

Sad, možda je i fotka a možda i može malo desni u vis ali nisam za sad imao neku situaciju da mi ukaže na to jer se prilično vidi desna ivica kolovoza a i učesnici sa te strane.

No, obratiću pažnju jer dolazi doba sa kratkodnevicom. 

Ipak, i pored ovako korektno upucanih svetala sa autonivelacijom za neverovati je da ima vozača kojima smeta a koji mi dolaze u susret.

Ima i bezobraznih pa kada im uključim "dan" :D brzo menjaju mišljenj.

Sve radi i jasna je granica snopa pa isključujem to kao razlog negodovanja.

Na kraju, da nije fabrička ugradnja sigurno bih išao na zamensku ugradnju ksenona.

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa kad izbacis iz gepeka tu gajbu piva, onda ce se 'nanivelisati' na normalno pa nece zaslepljivati

Sent from my S10 PRO using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma vučem onaj Tut-Gut (ambalažu) još od onog navodnog okupljkanja u SU. :D

Hm, sad vidim da je sugestija bila na levi/vozački far.

Ipak mislim da je ovo dovoljno visoko a da ne smeta drugim učesnicima u saobraćaju.

Eventualno da probam oba podigići/produžim za 1m.

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, Mijailović P. said:

Hm, sad vidim da je sugestija bila na levi/vozački far.

Da, da, na vozacki sam mislio... Deluje mi preveliki pad po bocnoj ivici (crvene strelice) i kratko vidno polje polovine tvoje trake (plave strelice). Pogotovo ako uporedis vidno polje levog i desnog (koji i moze da puca malo dalje).

 

694424f4d.thumb.jpg.d72a294a7844ae98e2d6d4a7c4634818.jpg

 

Pad treba da bude 1% teoretski (gde mozes trunku da kalkulises), tj. 10cm na 10m, pa racunaj. Opet kazem - mozda i slika vara, fotke su uvek nezahvalne za detaljnije komentarisanje, sto se osvetljenja tice. Nadam se da se komentar ne dozivljava drugacije, nego kao drugarski i konstruktivan, kao i uvek sa moje strane ;) .

I meni je auto stigao iz Svice, nije ni to neki garant - takodje vozacki far je bio ustelovan ka osi vozila, pa sam morao da ga vratim ulevo (ziza ne sme da seta levo-desno) i na oba doradim visinu. Dobio sam upravo u tom polju ispred vozaca gde je falilo svetla, sada pucaju perfektno. Posle inicijalnog stelovanja u garazi, secam se da je supruga ispizdela :lol: , jer sam na prvom putu posle toga, nocu kroz klisuru, jedno 6-7 puta stajao da upicanim farove. Sta cu, nisam mogao da odolim, idealni uslovi za stelovanje - i ravan i krivudav put, uzbrdo, nizbrdo, bankine sa strane, repera koliko hoces, milina jedna :D. Imbus 6-ca mi je bio u naslonu za ruku jedno 2-3 nedelje, dok nisam ustelovao da budem 100% zadovoljan.

Slazem se da je pi*ajzlisanje, ali to uradis jednom kada kupis auto i uglavnom si miran dok je kod tebe... I bezbedan si, dobro vidis, ne smetas drugima, a sa 4300K ksendzama je onda svaka nocna voznja pravo uzivanje.

PS: Dugo svetlo ti izuva, bukvalno dan :thumbup: .

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima li ko iskustva sa aftermarket kompletnim LED projektorom? Ali ne onim sto ide umesto sijalice vec ovako nesto
https://bear.rs/proizvodi/xenon-kompleti/xenon-projektori/bi-led-projektori-3-d1-d2-d3-d4-x5-led-chip-ugradjen.html

 

image.thumb.png.1a3fbf79a9f9720e69ca076ac3eca661.png

 

Da li je mozda ok resenje?! Svakako, projektor+ksenon je isplativije resenje ali oko ovoga manje posla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...